COD to skrót od określenia „Cash on Delivery”; po polsku najczęściej określany jako „płatność za pobraniem”, oznacza usługę pobrania płatności za zamówienie podczas dostarczenia towaru do klienta. To model płatności za zakupy online popularny w wielu europejskich krajach.

PUDO to skrót od określenia „Pick-Up, Drop-Off”; określenie miejsca, w którym można odebrać lub nadać przesyłkę. To ciesząca się dużą popularnością wśród konsumentów metoda logistyki ostatniej mili, dostępna w ofertach operatorów logistycznych w Polsce i za granicą. Punktem PUDO mogą być sklepy i punkty usługowe, automaty paczkowe, kioski. Wykorzystanie PUDO w logistyce daje klientowi elastyczność w wyborze miejsca dostawy i momentu nadania lub odebrania przesyłki.

Q-commerce to skrót od angielskiego określenia quick commerce - model handlu elektronicznego, w którym przewiduje się szybką dostawę produktu na żądanie. Model ten zakłada maksymalne skrócenie procesu dostawy produktów do nabywcy, nawet do kilkunastu minut od złożenia zamówienia. Najbardziej popularne platformy q-commerce w Polsce oferują zakup produktów spożywczych, chemii gospodarczej i artykułów gospodarstwa domowego z dostawą do domu. Funkcjonują w oparciu o sieć małych sklepów, tzw. dark stores, rozproszonych na terenie miasta, w celu skrócenia dystansu fizycznego i umożliwienie sprawnego dostarczenia zakupów na wybrany adres.

.

WMS to skrót od określenia Warehouse Management System - wyspecjalizowany magazynowy system informatyczny. Służy do codziennego zarządzania procesami magazynowymi w celu ich kontroli, optymalizacji i prawidłowego przepływu. System WMS może być częścią szerszego systemu ERP w formie modułu, ale częściej jest osobnym narzędziem, którym dysponują pracownicy odpowiadający za poprawną pracę magazynów firmowych.

White label jest to produkt lub usługa, której producentem i sprzedawcą są dwie różne firmy. Firma oferująca produkt swoim klientom nie jest jego producentem, ale sprzedaje go pod swoją marką. Istnieje wiele firm oferujących produkty white label innym firmom (np. kosmetyki) i zdarza się, że jeden produkt jest sprzedawany pod kilku lub kilkunastoma „szyldami”. Ten model jest często stosowany w przypadku produktów lub usług, które firma chce sprzedawać pod własną marką, bez ponoszenia kosztów związanych z ich produkcją. W porównaniu do produktów private label, model ten umożliwia ograniczenie kosztów.

Pojęcia User Experience (UX) i User Interface (UI) są ściśle związane z projektowaniem wizualnym stron internetowych, aplikacji webowych i mobilnych. Praca projektantów UX i UI wzajemnie uzupełnia się. UX polega na projektowaniu doświadczeń użytkownika podczas korzystania z witryny czy aplikacji. Do tego niezbędna jest wiedza dotycząca m.in. badania potrzeb, preferencji, nawyków użytkowników oraz zagadnień deweloperskich. UI design jest skoncentrowany wokół percepcji użytkownika. Celem projektanta UI jest stworzenie atrakcyjnej wizualnie, angażującej, dopasowanej do użytkownika i intuicyjnej witryny bądź aplikacji, z wykorzystaniem różnych technik projektowych.

TACOS to skrót od angielskiego określenia Total Advertising Cost of Sale - to wskaźnik zwrotu z inwestycji poniesionych w ramach kampanii reklamowej typu PPC (pay-per-click) prowadzonej w serwisie Amazon. Ta platforma sprzedaży internetowej posiada własne narzędzia do promocji, stąd wskaźnik TACOS został stworzony specjalnie na określenie zysków z prowadzonych działań reklamowych PPC w tym marketplace.

SEO to skrót angielskiego określenia Search Engine Optimisation. SEO oznacza zbiór metod optymalizacji witryny internetowej (serwisu, sklepu, produktu), w wyniku której osiąga się jak najwyższe pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania. Do najbardziej popularnej wyszukiwarki w Europie i na świecie zalicza się Google, więc termin pozycjonowania (SEO) stosuje się najczęściej w odniesieniu do tego serwisu. Praktyka SEO obejmuje liczne działania, świadczone najczęściej przez specjalistów ds. pozycjonowania lub marketingu internetowego. Termin SEO stosuje się też wobec działań dotyczących optymalizacji listy produktów pod wyszukiwarkę marketplace, np. na Amazon. Działanie to wymaga znajomości środowiska danego marketplace, jednak cel jest ten sam – zaistnieć w jak najlepszych wynikach wyszukiwania pod określonymi słowami kluczowymi. Najlepiej na pierwszej pozycji.

ROPO to model zachowania konsumenta, który szuka w Internecie informacji o produkcie, ale zakupu dokonuje w sklepie tradycyjnym. W przypadku reverse ROPO, ten schemat jest odwrócony i konsument sprawdza produkty w sklepach tradycyjnych, ale zakupu dokonuje online. Badanie takich zachowań konsumenckich jest ważne dla sklepów internetowych, które chcą zrozumieć, które czynniki wpływają na odpływ klientów ze sklepu online do kanałów sprzedaży offline i na odwrót.

ROPO to skrót od określenia Research Online Purchase Offline.

ROI to skrót od angielskiego określenia Return on Investment. ROI to wskaźnik zwrotu z inwestycji, oceniający stopień jej efektywności. Pozwala określić skuteczność prowadzonych działań marketingowych w ramach całego planu reklamy i promocji (do określenia efektywności reklam można posłużyć się wskaźnikiem ROAS), określając kwotę zwrotu z danej inwestycji w odniesieniu do jej kosztów (wytworzenia i reklamy). Wynik ROI wyraża się w procentach.

ROAS to skrót angielskiego określenia Return on Advertisement Spend. ROAS to wskaźnik zwrotu z inwestycji w reklamę. Pozwala określić skuteczność prowadzonych kampanii reklamowych w odniesieniu do pozyskanego przychodu dla firmy z tej reklamy lub kampanii. Wskaźnik ROAS jest z powodzeniem wykorzystywany w reklamie internetowej, ponieważ zaawansowana analityka pozwala na dokładne oszacowanie wartości zwrotu z danego kanału promocji. Możliwe jest też stosowanie go w przypadku mediów offline, jak telewizja czy radio.

PPC to skrót od angielskiego określenia pay-per-click. PPC oznacza rodzaj kampanii reklamowej w Internecie, w której reklamodawca płaci wtedy, gdy użytkownik kliknie w daną reklamę. Model rozliczeń PPC jest najczęściej stosowany w przypadku reklam prowadzonych w wyszukiwarce internetowej, wyszukiwarce na marketplace, ale też w mediach społecznościowych, np. w systemie reklamowym Facebooka.

PIM to skrót od angielskiego określenia Product Information Management. PIM oznacza platformę internetową do zarządzania wszystkimi informacjami o produktach. Te specjalistyczne narzędzia przeznaczone dla firm są bazą danych potrzebną do prowadzenia sprzedaży w sklepach e-commerce, w marketplace’ach i innych kanałach dystrybucji. Korzyścią z wdrożenia systemu PIM jest możliwość aktualizacji informacji o produkcie w jednym narzędziu. Dzięki integracji, zaktualizowane dane są automatycznie przekazywane do zewnętrznych systemów sprzedaży. Systemy PIM ułatwiają więc pracę i zarządzanie, szczególnie w przypadku dużego, różnorodnego asortymentu i wielu kanałów sprzedaży.

One step checkout to angielskie określenie na końcowy proces realizacji zamówienia w sklepie internetowym. Polega na spłaszczeniu struktury procesu finalizacji zamówienia do jednej podstrony. Pozwala to przyspieszyć dokonanie zakupu przez klienta, umożliwia mu podgląd całego procesu zakupu w jednym miejscu. Dla sklepu pozwala zmniejszyć ryzyko porzucenia koszyka przez klienta.

Omnichannel to zbiór działań, które firma podejmuje w celu zapewnienia spójnych doświadczeń sprzedażowych klienta (customer experience) we wszystkich kanałach sprzedaży i komunikacji z klientem (online i offline). Strategia omnichannel zakłada obecność marki w wielu kanałach sprzedaży i komunikacji (social media, sklep internetowy, sklep stacjonarny, marketplace, targi itp.). W odróżnieniu od stgrategii multichannel, omnichannel zakłada wypracowanie spójnych doświadczeń klienta we wszystkich kanałach. Dzięki strategii omnichannel klienci mogą łatwo dokonywać zakupów online, odbierać produkty w sklepie stacjonarnym czy punkcie odbioru lub zamówić produkty online i zwrócić w sklepie stacjonarnym. Dla firm korzyścią z wdrożenia strategii omnichannel jest dotarcie z ofertą do większej grupy potencjalnych klientów, zwiększenie skuteczności działań promocyjnych i zwiększenie sprzedaży.

Multichannel, czyli strategia wielokanałowa, to podejście do sprzedaży i marketingu, w której w celu dotarcia do klientów firma wykorzystuje wiele kanałów dystrybucji i komunikacji. Jej zaletą jej możliwość do dotarcia do szerszej grupy odbiorców w porównaniu do oparcia strategii o jeden kanał marketingu lub sprzedaży. Wykorzystanie wielu kanałów pozwala też na dopasowanie komunikacji i procesu sprzedażowego do zmieniających się preferencji klientów oraz bieżących trendów. W odróżnieniu od strategii omnichannel, kanały wykorzystywane w strategii wielokanałowej działają od siebie niezależnie, a klienci mogą mieć różne doświadczenia (customer experience), w zależności od używanego kanału. Strategia multichannel nie wymaga więc tworzenia spójnej, jednolitej strategii. Uwaga poświęcana jest każdemu kanałowi z osobna a komunikaty mogą być dopasowane do każdego z nich indywidualnie.

Merchant to najprościej mówiąc – sprzedawca; angielskie określenie na podmiot (firmę, osobę) prowadzący sklep internetowy.

M-commerce oznacza sprzedaż i zakupy internetowe z wykorzystaniem urządzeń mobilnych (telefon, tablet). M-commerce daje klientom możliwość dokonywania zakupów w każdym miejscu i czasie z wykorzystaniem sklepów internetowych, platform sprzedażowych (marketplace) i mediów społecznościowych. Poza sprzedażą i zakupem produktów i usług, aplikacje m-commerce udostępniają też dokonywanie płatności mobilnych, przeglądanie katalogów produktów, porównywanie cen itp. M-commerce to skrót od angielskiego określenia mobile commerce.

Marketplace, czyli dosłownie „rynek”, to elektroniczna platforma sprzedażowa, w której kupujący mają dostęp do produktów od wielu sprzedawców w różnych kategoriach, definiowanych przez daną platformę. Sklepy marketplace dzielą się ze względu na zasięg: lokalny (na terenie jednego kraju) lub międzynarodowy (jedna platforma dostępna w kilkunastu czy kilkudziesięciu krajach), specjalizację  (marketplace horyzontalne i wertykalne) oraz na grupę docelową (marketplace B2B, B2C, C2C). Marketplace może działać na zasadzie aukcji, gdzie przedmioty są sprzedawane na podstawie ofert kupujących, lub sklepu internetowego, gdzie cena jest ustalana przez sprzedawcę. Marketplace pozwala tworzyć szeroką ofertę produktów i zróżnicowaną ofertę cenową, udostępnia proste i intuicyjne procesy transakcji i dostawy dla klientów. Z tego powodu jest najpopularniejszym sposobem na zakupy w Internecie w wielu krajach. Najbardziej znanymi przykładami marketplace’ów są Allegro, Amazon, OLX, eBay czy Etsy.

Listing to karta produktowa lub strona produktowa w sklepie internetowym lub na marketplace, prezentująca ofertę sklepu. Na jej zawartość składają się informacje o produkcie w formie tytułu, opisu, zdjęć i filmów oraz ceny. Umożliwia klientom zapoznanie się z najważniejszymi informacjami o produkcie.

Konwersja to określenie związane z marketingiem i sprzedażą. Odnosi się do użytkownika strony internetowej, sklepu internetowego, platformy zakupowej, serwisu społecznościowego, który dokonał zakupu bądź zrealizował inny cel określony przez sprzedawcę lub reklamodawcę (np. uzupełnił formularz kontaktowy w ramach kampanii reklamowej lub zarejestrował konto w sklepie).

GMV to skrót od angielskiego określenia Gross Merchandise Value, oznacza wskaźnik łącznej wartości sprzedanych towarów w danym okresie w kanałach e-commerce.

Green commerce to sposób prowadzenia handlu, w którym nadrzędnym celem jest zrównoważony rozwój i minimalizowanie negatywnego wpływu działalności sprzedażowej na środowisko naturalne. Polega na sprzedaży produktów i usług, które są produkowane i oferowane w sposób przyjazny środowisku, np. poprzez wykorzystanie ekologicznych materiałów, redukcję zużycia energii i emisji gazów cieplarnianych w procesie produkcji.

Fulfillment odnosi się do procesu realizacji zamówienia i dostarczenia produktu do klienta, który jest wykonywany przez zewnętrzną firmę (outsourcing) na terenie kraju producenta lub za granicą. W tym modelu współpracy B2B firma-sprzedawca powierza firmie specjalizującej się w fulfillment proces realizacji złożonych zamówień i dostawy na adres klienta. Wartością dla przedsiębiorcy jest oszczędność zasobów w procesie kompleksowej realizacji zamówień, obsługa zwrotów oraz odciążenie magazynu, bowiem fulfillment umożliwia przechowywanie produktów w firmie realizującej wysyłki. Usługa fulfillment rozwinęła się wraz ze wzrostem popularności handlu internetowego (e-commerce). Popularnymi firmami świadczącymi tę usługę w Polsce są np. InPost i Omnipack.

Fintech to firma łącząca nowoczesne technologie ze światem finansów (fintechy nie są jednak bankami), kierująca swoje produkty i usługi do osób prywatnych i przedsiębiorstw. Fintechy opracowują różnorodne aplikacje, narzędzia internetowe związane m.in. z płatnościami, zarządzaniem finansami, wymianą walut, przelewami zagranicznymi, inwestowaniem itp. W handlu transgranicznym fintechy pomagają konsumentom w zakupie zagranicznym, oferując atrakcyjne kursy wymiany walut i proste płatności, a sprzedawcom – uproszczenie procedur płatności transgranicznych, co przyspiesza proces wprowadzenia produktów na zagraniczny rynek.

Feed produktowy to plik komputerowy zawierający informacje o produktach dostępnych u sprzedawcy internetowego. Przygotowywany w celu prowadzenia sprzedaży w internetowych platformach sprzedażowych lub promocji w serwisach reklamowych (np. Google, Facebook) oraz porównywarkach cenowych. Feed produktowy określa m.in. nazwy produktów, identyfikator produktu, markę, kategorie produktowe, cenę, cechy, pojemność i wagę czy inne cechy fizyczne i użytkowe produktu, zwane atrybutami. Przygotowuje się go na podstawie wytycznych platformy, w której prowadzona jest sprzedaż lub promocja – każdy serwis określa własne atrybuty, które powinny znaleźć się w feedzie. Wysoka jakość informacji zawartych w pliku zwiększa szansę na wyróżnienie oferty, pozyskanie ruchu na stronę sklepu internetowego lub stronę oferty w katalogu marketplace.

FBA i FBM to modele sprzedaży oferowane przez Amazon. FBA, czyli Fullfilment by Amazon, dotyczy procesu sprzedaży produktu, w którym Amazon przejmuje na siebie obowiązki związane z magazynowaniem produktu, zapakowaniem go, wysyłką do klienta na adres dostawy oraz obsługą zwrotu. W modelu Fullfilment by Merchant (FBM) takie obowiązki bierze na siebie sprzedawca, co wiąże się z koniecznością posiadania własnego magazynu i osób obsługujących wysyłkę paczek.

ERP jest zintegrowanym systemem informatycznym, służącym do zarządzania zasobami przedsiębiorstwa. System ERP umożliwia automatyzację procesów i integrację różnych obszarów działalności firmy w jednym programie komputerowym. Integracja modułów zapewnia płynny przepływ informacji w czasie rzeczywistym. Kilkunastu pracowników jednocześnie może wykonywać prace w systemie ERP. Przykładowymi modułami, które może integrować system ERP, są dane księgowe i finansowe, sprzedażowe, magazynowe, związane z produkcją, logistyką oraz administracją.

ERP to skrót od angielskiego określenia Enterprise Resource Planning.

EDI to skrót od Electronic Data Interchange, czyli elektronicznej wymiany danych. EDI jest to proces przesyłania zamówień oraz dokumentów handlowych (np. faktury, zamówienia) między dwoma systemami, bez konieczności ich ręcznego przepisywania. EDI jest często stosowane w handlu internetowym i pomaga usprawnić procesy sprzedaży oraz zarządzania danymi handlowymi.

Dropshipping to metoda prowadzenia sprzedaży internetowej, w której sklep internetowy lub sprzedawca na marketplace nie posiada fizycznie towarów. Sprzedawca korzysta z magazynu dostawcy lub producenta, któremu przekazuje zamówienia złożone przez jego sklep. Pakowanie i wysyłka odbywa się bezpośrednio z magazynu producenta, a więc sprzedawca nie pośredniczy w procesie realizacji zamówienia. Dzięki temu sklep internetowy nie ponosi kosztów związanych z przechowywaniem towarów. Nie musi posiadać też pracowników odpowiadających za pakowanie i wysyłkę. Zadaniem sklepu jest pozyskanie klienta poprzez marketing, sprzedaż, obsługa klienta oraz zarządzanie zwrotami towarów.

Customer journey to angielskie określenie dot. ścieżki klienta, czyli sumy wszystkich interakcji klienta z daną firmą podczas całej relacji określonej w czasie. Proces customer journey rozpoczyna się od pierwszego styku z firmą (np. poprzez zobaczoną reklamę), aż do ostatniego etapu, który może skończyć się przed lub po dokonaniu zakupu. Customer journey opracowuje się w celu zrozumienia klienta, jego potrzeb i celów oraz oczekiwań na każdym etapie styku z firmą, aby zaprojektować odpowiednie customer experience (CX).

Customer Experience (CX) to określenie na doświadczenia klienta podczas kupowania produktów lub korzystania z usług na stronie internetowej lub w sklepie internetowym. CX dotyczy wszystkich interakcji między klientem a firmą, od pierwszego wejścia na stronę, przez dokonanie zakupu, aż po obsługę posprzedażową. Dobrze zaprojektowany CX ułatwia proces zakupowy i buduje pozytywne wrażenia z kontaktu z daną firmą lub marką, dzięki temu firma zwiększa swoje szanse na powrót klienta w przyszłości.

Content marketing to strategia marketingowa, w której tworzy się i udostępnia wartościowe treści, w celu przyciągnięcia potencjalnych klientów (in-bound marketing) i zainteresowania swoją ofertą. W ramach content marketingu powstają różne rodzaje treści, takie jak artykuły na blogu, filmy, infografiki, podcasty, e-booki, a nawet memy i kreatywne posty w mediach społecznościowych.

CLV to wskaźnik pozwalający oszacować całkowitą wartość przychodu od danego klienta lub segmentu klientów z transakcji sprzedaży w danym przedziale czasowym. Wskaźnik CLV oblicza się mnożąc trzy wartości – średniej wartości zamówienia dokonanego przez danego klienta w danym okresie x ilość transakcji sprzedaży w danym okresie (zazwyczaj przez rok) x średnia długość trwania relacji handlowej (w latach).

Buy Box na Amazonie to obszar na stronie produktu, gdzie klienci mogą kliknąć przycisk "Dodaj do koszyka" lub "Kup teraz", aby dodać dany produkt do swojego koszyka lub dokonać zakupu. Na stronie produktu (np. telefonu komórkowego określonego modelu) często pojawia się wiele ofert od różnych sprzedawców. Jednak tylko jeden sprzedawca może otrzymać Buy Box, co oznacza, że ​​ma on swojego rodzaju „pierwszeństwo” wśród innych firm, oferujących ten sam produkt. Buy box jest narzędziem Amazona, który umożliwia większą sprzedaż firmie, której uda się go wygrać.

API to skrót od słów Application Programming Interface. API to rodzaj komputerowego tłumacza, który umożliwia aplikacjom komunikację między sobą. Dzięki niemu programy automatycznie przesyłają i odbierają informacje. API jest wykorzystywane m.in. w aplikacjach mobilnych lub serwisach internetowych.

Cross-dock to model logistyki magazynowej, który jest wykorzystywany w celu przyspieszenia procesu dystrybucji towarów. W magazynie cross-dock towar jest odbierany bezpośrednio z jednego transportu i przekazywany do kolejnego transportu, bez przechowywania go w magazynie na dłuższy czas.

Checkout to angielskie określenie na końcowy proces realizacji zamówienia w sklepie internetowym. Dotyczy zamówienia, które klient dodał do koszyka, a następnie podjął dodatkową aktywność w celu sfinalizowania zakupu. W procesie checkout użytkownik jest proszony o podanie dokładnych danych personalnych, adresu pocztowego, określenia sposobu płatności i realizacji dostawy, czy też akceptację regulaminu. Optymalizacja procesu checkout pozwala na zwiększenie sprzedaży w sklepie internetowym.

Kiedy należy zarejestrować się do VAT za granicą?

W czasach globalizacji handlu wielu przedsiębiorców chętniej nawiązuje współpracę z zagranicznymi kontrahentami oraz sprzedaje swoje towary do konsumentów poza granicami Polski. Nierzadko decyzje biznesowe mają wpływ na rozliczenia podatku VAT w Polsce oraz poza jej granicami. Najważniejsze aspekty dotyczące konieczności rejestracji w celu rozliczenia podatku VAT przybliżymy w poniższym artykule, bazując na przykładach.

autor: ASB Group

Zgodnie z ustawą VAT (art.5 ust.1) opodatkowaniu podlegają następujące czynności:

  • odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,
  • eksport towarów,
  • import towarów na terytorium kraju,
  • wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,
  • wewnątrzwspólnotowa dostawa towaru.

Jako terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczpospolitej Polskiej (art.2 pkt.1 z zastrzeżeniem art. 2a), a sprzedaż zdefiniowana jest jako odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (art. 2 pkt 22 ustawy o VAT).

Z powyższych przepisów wynika zasada terytorialności podatku VAT. W myśl tej zasady obowiązek podatkowy powstaje w tym kraju, w którym czynności są wykonywane. W szczególności w przypadku zagranicznej sprzedaży nie łatwo jest określić miejsce wykonania czynności i dla wielu firm, które dopiero stawiają pierwsze kroki w transgranicznym e-handlu, nasuwają się pytania o realizację w praktyce tej zasady. W tym celu przybliżymy więc kilka przykładów sytuacji, w których mogą znaleźć się polscy podatnicy wraz z rozwiązaniami.

Zasady opodatkowania międzynarodowej dostawy

Towary wysyłane lub transportowane

Dla towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub osobę trzecią, miejscem opodatkowania jest miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.

Przykład 1.

Towary zostały sprzedane przez polskiego podatnika firmie niemieckiej. Odpłatny transport towarów nastąpił z Polski na Słowację. Dostawa podlega opodatkowaniu w Polsce.

Towary instalowane lub montowane

W przypadku towarów, które są instalowane lub montowane, z próbnym uruchomieniem lub bez niego, przez dokonującego ich dostawy lub przez podmiot działający na jego rzecz – miejscem opodatkowania jest miejsce, w którym towary są instalowane lub montowane. Instalacją lub montażem nie określa się prostych czynności umożliwiających funkcjonowanie montowanego lub instalowanego towaru zgodnie z jego przeznaczeniem (art. 22 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT).

Przykład 2.

Spółka polska produkuje urządzenia dla przemysłu spożywczego służące do wykrawania ciasta. Urządzenie zostało sprzedane do kontrahenta w Czechach. Uruchomienie i ustawienie parametrów nie jest skomplikowane i podatnik czeski może dokonać tego samodzielnie. Polski podatnik dostarcza urządzenie do Czech. Dostawa podlega opodatkowaniu w Polsce.

Przykład 3.

Polska Spółka „Alfa” produkuje specjalistyczne urządzenia dla przemysłu ciężkiego. Spółka dokonuje montażu i ustawienia parametrów maszyny. Alfa dostarcza urządzenie do hali czeskiego podatnika i dokonuje jego kalibracji. Dostawa urządzenia wraz z montażem podlega opodatkowaniu VAT w Czechach.3. Towary niewysyłane i nietransportowane

Zgodnie z art. art. 22 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT miejscem opodatkowania dla towarów niewysyłanych i nietransportowanych jest miejsce, w którym towary znajdują się w momencie dostawy. Nieistotne jest miejsce siedziby dostawcy i nabywcy.

Przykład 4.

Polska spółka zajmująca się obrotem nieruchomościami zakupiła nieruchomość w Monachium, a następnie dokonała jej odsprzedaży.

Transakcja ta podlega opodatkowaniu w Niemczech, czyli w miejscu położenia nieruchomości.

Transakcje łańcuchowe

Jak wynika z art. 22 ust. 2 ustawy o VAT, z transakcją łańcuchową mamy do czynienia, gdy towar sprzedawany jest kolejno przez kilku sprzedawców, ale jego transport odbywa się tylko pomiędzy pierwszym a ostatnim podmiotem w łańcuchu.

Schemat ilustrujący transakcję łańcuchową

Powyższy artykuł mówi o transakcjach łańcuchowych w przypadku których towar jest przedmiotem kilku kolejnych dostaw, chociaż fizycznie towar przemieszczany jest między pierwszym dostawcą a ostatecznym nabywcą – wtedy przyjmuje się, iż miał miejsce jeden transport.

Z uwagi na skomplikowanie transakcji łańcuchowych, należy każdorazowo poddać analizie warunki dostawy pomiędzy poszczególnymi podmiotami, uwzględniając sposób organizacji transportu, aby móc ustalić miejsce dostawy i ewentualny obowiązek rejestracji VAT w innym kraju.

Powyżej opisane przykłady mogą nakładać obowiązek rejestracji do VAT zarówno w Polsce, jak i zagranicą. Dlatego tak istotna jest każdorazowo analiza sytuacji biznesowej i upewnienie się w zakresie obowiązków podatkowych.

Transakcje e-commerce i rejestracja do celów podatku VAT za granicą

Dzięki wprowadzeniu w 2021 roku tzw. pakietu VAT dla e-commerce, opisanym w osobnym artykule, przedsiębiorcy prowadzący wewnątrzwspólnotową sprzedaż towarów na odległość mogą zarejestrować się do procedury VAT OSS. Procedura ta pozwala na rejestrację w jednym kraju unijnym i, tym samym, umożliwia uniknięcie obowiązku rejestracji do VAT w innych krajach unijnych, niż siedziba sprzedawcy, po przekroczeniu limitu 10 000 EUR. Należy pamiętać, że limit kwotowy dotyczy wysyłek do wszystkich krajów Wspólnoty Europejskiej.

Przykład 5.

Spółka Alfa sprzedaje towary na platformie internetowej do krajów unijnych. Dokonała sprzedaży do Niemiec w kwocie netto 5 000 EUR, do Czech w kwocie netto 2 500 EUR oraz do Słowenii w kwocie netto 2 500 EUR. Spółka Alfa powinna zarejestrować się do procedury unijnej VAT OSS (dokładniej o procedurze przeczytasz tutaj), aby móc zrezygnować z rejestracji w Niemczech, Czechach i Słowenii.

Procedura unijna VAT-OSS pozwala na rozliczenie podatku VAT w jednej deklaracji, którą należy złożyć do odpowiedniego organu podatkowego w państwie w którym podatnik posiada siedzibę lub stałe miejsce prowadzenia działalności.

Wewnątrzwspólnotowa sprzedaż towarów na odległość (WSTO) ma miejsce, gdy towary są wysyłane lub transportowane przez dostawcę lub na jego rzecz z państwa członkowskiego innego niż państwo, w którym kończy się wysyłka lub transport towarów do nabywcy (art. 14 pkt. 4 Dyrektywy VAT).

Co ważne, za miejsce świadczenia wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość uznaje się miejsce, w którym towary znajdują się w momencie zakończenia wysyłki lub transportu towarów do nabywcy lub usługobiorcy (art. 33a Dyrektywy VAT). Reasumując, z punktu widzenia VAT podatek należy rozliczyć w miejscu siedziby konsumenta, po przekroczeniu ww. limitów kwotowych, i aby uchronić się przed rejestracją VAT oraz innymi obowiązkami z tym związanymi w  wielu krajach UE warto rozważyć zgłoszenie do procedury VAT OSS.

Przykład 6.

Firma Alfa świadczy usługi streamingowe meczów sportowych we wszystkich krajach Wspólnoty Europejskiej. Firma Alfa powinna dokonać rejestracji we wszystkich krajach UE w których posiada użytkowników i odbiorców swoich usług. W ramach  ułatwień rozliczeń podatkowych powinna zarejestrować się do procedury VAT OSS.

W wielu przypadkach, w ramach zapewnienia łatwiejszych przepływów towarów i szybkości dostaw, przedsiębiorcy posiadają centra logistyczne poza granicami kraju. Należy pamiętać, że posiadanie własnego centrum logistycznego również może generować konieczność rejestracji do VAT.

Przykład 7.

Polska Spółka Alfa posiada centrum logistyczne na Słowacji. Dokonuje przemieszczenia własnych towarów do magazynu, następnie dokonując sprzedaży B2C do różnych krajów UE z tego właśnie magazynu.

W opisywanym przykładzie, po pierwsze: podatnik powinien dokonać rejestracji VAT na Słowacji w celu zaraportowania przemieszczeń własnych towarów między państwami unijnymi. Następnie może dokonać wyboru do rejestracji do VAT-OSS w kraju siedziby, tj. w Polsce lub w każdym kraju unijnym, w którym siedzibę mają odbiorcy.

W tym miejscu należy nadmienić, iż w sprzedaży w popularnym modelu m.in. Amazon FBA, w którym jest możliwość przemieszczania towaru między magazynami w różnych destynacjach, na podatnika mogą być nałożone dodatkowe obowiązki rejestracyjne. W takich sytuacjach może okazać się konieczna konsultacja z doradcą podatkowym, specjalizującym się w krajowym podatku VAT.

Kolejną ważną kwestią jest odmienność krajowych regulacji VAT w krajach unijnych. Mimo iż kraje wspólnoty ujednoliciły krajowe ustawodawstwo względem Unijnej Dyrektywy VAT, wciąż w poszczególnych krajach niektóre elementy, takie jak np. termin złożenia deklaracji, sposób jej złożenia, zakres wymaganych danych czy też składane formularze są odmienne.

Podsumowanie

Z perspektywy biznesu, rejestracja w wielu krajach powoduje dodatkowe koszty obsługi procesu, często przysparza trudności w kontaktach z lokalnymi organami podatkowymi, niejednokrotnie wprowadza dezorientacje samych podatników związaną z wymaganiami podatkowymi w poszczególnych krajach. Dlatego jeżeli mamy taką możliwość, warto rozważyć skorzystanie z rozwiązań ułatwiających rozliczanie podatków wprowadzanych przez ustawodawstwo unijne, a w razie potrzeby – korzystanie w zaufanych lokalnych doradców podatkowych.

Przeczytaj artykuły ASB Group

CESOP – zasady Centralnego Elektronicznego Systemu Informacji o Płatnościach. Uszczelnienie VAT w e-commerce.

Regulacje prawne

Jednym z celów Komisji Europejskiej jest skuteczne zwalczanie oszustw podatkowych na gruncie podatku VAT, dlatego też stworzenie Centralnego Elektronicznego Systemu Informacji o Płatnościach (CESOP...

Dyrektywa DAC7 – wyjaśniamy, na czym polegają obowiązki dla operatorów platform cyfrowych

Regulacje prawne

DAC7 to głośna dyrektywa Unii Europejskiej, nakładająca nowe obowiązki sprawozdawcze na operatorów platform cyfrowych, w tym platform marketplace, za pośrednictwem których oferowane są towary i usł...

Numer EORI i deklaracja INTRASTAT– czym są i jak je uzyskać?

Regulacje prawne

W dzisiejszych czasach podmioty prowadzące działalność gospodarczą mogą realizować transakcje nie tylko z krajami Unii Europejskiej, lecz także z krajami trzecimi. W przypadku transakcji z podmiote...