Opisy produktów w e-sklepie: własne czy od producenta?
Opisy produktów odgrywają kluczową rolę w powodzeniu procesu sprzedażowego w e-sklepie. Gdy klienci przeglądają asortyment sklepów internetowych to właśnie opisy są jednym z głównych czynników, które wpływają na podejmowanie decyzji zakupowych. Jak więc przygotować skuteczny opis produktu? Korzystać z gotowych treści dostarczonych przez producenta czy przygotowywać własne? Analizujemy wady i zalety obu rozwiązań oraz ich przełożenie na sukces e-sklepu.
Jakie znaczenie mają opisy produktów?
Atrakcyjne opisy produktów mają kluczowe znaczenie dla skutecznej sprzedaży w e-commerce. Kiedy potencjalni klienci przeglądają sklepy internetowe, pierwsze, na co zwracają uwagę, to zawartość opisów produktów.
Opisy powinny w sposób przekonujący przedstawiać korzyści, jakie posiada dany produkt. W przypadku, gdy opis jest nudny lub niezrozumiały, ale też jeśli zawiera zbyt mało informacji, potencjalny klient może zrezygnować z kupna produktu i przejść do konkurencyjnego sklepu. Potwierdzają to badania Salsify[1]. Wynika z nich, że: 87% klientów uważa treść opisu produktu za niezwykle lub bardzo ważną przy podejmowaniu decyzji o zakupie. Co więcej, badania pokazują także, że aż 50% klientów zwróciło przedmiot, który kupili w Internecie, ponieważ nie odpowiadał opisowi produktu.
Inne badania: “Can’t read, can’t buy”[2], czyli “nie rozumiem, nie kupuję”, tym razem przeprowadzone przez amerykańską firmę Common Sense Advisory również dostarczyły ciekawych wniosków. Badacze przepytali 32 000 konsumentów w 33 krajach: m.in. CZ, DE, DK, GR, RO, NL, FIN, SK, ESP, USA, NOR, PL, IT, SWE i jak się okazało:
- aż 65 użytkowników oczekuje, że treść na stronie będzie dostępna w języku ojczystym;
- aż 82% konsumentów w takim przypadku jest skłonna zdecydować się na zakup;
- 40% użytkowników nie dokona zakupu, jeśli treść jest w innym języku niż ich ojczysty.
Wyniki przeprowadzonych badań potwierdzają, że przygotowanie atrakcyjnego i zrozumiałego dla klienta opisu produktu jest kluczowe dla zwiększenia konwersji. Jak więc przygotować treść, aby zatrzymała potencjalnego klienta w sklepie oraz zachęciła go do wrzucenia produktu do wirtualnego koszyka?
Umieszczając asortyment na stronie e-sklepu możesz skorzystać z gotowego opisu produktu udostępnionego przez producenta lub przygotować własną, unikalną treść. Zobaczmy, jakie są korzyści i ryzyka związane z wyborem każdego z rozwiązań.
Karty z opisami produktów od producenta
Zdaje się, że producent, mając dogłębną wiedzę na temat swojego produktu, może stworzyć opis, który szczegółowo przedstawia wszystkie jego funkcje i zalety. Istnieje jednak ryzyko, że taka treść będzie zbyt techniczna i trudna do zrozumienia dla przeciętnego klienta. Ponadto, producent może skupić się przede wszystkim na zaletach i nie uwzględniać wad produktu. A to może prowadzić do utraty zaufania klientów, gdy odkryją, że opis nie odzwierciedla rzeczywistości.
Ale to nie wszystkie minusy takiego działania. Załóżmy, że chcąc zaoszczędzić czas i wysiłek, kopiujesz w całości opisy produktów dostępne na stronach producenta lub w innych sklepach internetowych. W tym kontekście mogą pojawić się kolejne problemy – z prawami autorskimi oraz plagiatem, który jest niedozwolony i może zakończyć się nawet na sali sądowej.
Ryzyko powielania treści i plagiatu w opisach produktów
Skopiowany tekst ma także negatywne przełożenie na algorytm Google, który zarejestruje go jako tzw. duplicate content, czyli powieloną treść. Będzie to miało poważne konsekwencje dla całego sklepu online — strona, na której umieszczony jest zduplikowany tekst, otrzyma etykietkę witryny o niskiej jakości oraz poszybuje w dół w wynikach wyszukiwania. Nawet, gdy pozostałe treści na stronie będą unikalne, takie działanie będzie miało negatywny wpływ na SEO i może prowadzić do problemów z indeksowaniem strony przez wyszukiwarki.
Ponadto, powielane treści nie przyciągają uwagi klientów i nie wyróżniają się na tle konkurencji. Dlatego ważne jest, aby unikać duplikacji treści i tworzyć własne opisy produktów.
Unikalne opisy produktów – korzyści
Tworzenie własnych opisów produktów na podstawie informacji dostarczonych przez producenta zdaje się być więc rozwiązaniem najbardziej optymalnym. Główną zaletą takiego podejścia jest to, że opis można dostosować do potrzeb i preferencji klientów, ale także ich sposobu i stylu komunikacji.
Pozwala to również na przedstawianie zarówno zalet, jak i wad produktów oraz wykorzystanie języka korzyści, storytellingu, lokalizacji czy transkreacji. Ale także na dodanie opinii klientów, co dodatkowo przyciągnie uwagę i zwiększy szanse na konwersję.
Skopiowany opis na marketplace
Tworząc opisy produktów trzeba mieć na uwadze, że nową treść powinno się tworzyć na każdą stronę, na której chcemy ją umieścić. Jeśli stworzymy unikalny opis produktu, który wklejamy na stronę swojego sklepu, a następnie ten sam wrzucimy na marketplace, typu Allegro czy Amazon, to możemy odnieść efekt odwrotny od zamierzonego.
Platformy sprzedażowe, zarówno te lokalne, jak i globalne, mają bardzo silną pozycję w wyszukiwarkach. Dodanie na nich opisu produktu o tej samej treści, co w e-sklepie, spowoduje, że Google oznaczy to jako zduplikowaną treść.
W efekcie Twój sklep doświadczy przykrych konsekwencji – straci na wartości, przez co zacznie niżej wyświetlać się w wyszukiwarce. Natomiast klient szukając Twojego produktu, zamiast zostać przekierowanym bezpośrednio do e-sklepu, w pierwszej kolejności trafi na marketplace.
Jeśli chcesz więc mieć większy ruch w swoim sklepie, a nie w serwisach typu Allegro czy Amazon, musisz zadbać o unikalny tekst oferty na każdą z witryn.
Jak unikalne opisy produktów mogą poprawić pozycjonowanie e-sklepu?
Unikalne opisy produktów mają pozytywny wpływ na pozycjonowanie sklepu online. Wyszukiwarki doceniają wysokiej jakości treść i nagradzają ją wyższymi pozycjami w wynikach wyszukiwania.
Unikalne opisy produktów zawierają również odpowiednie słowa kluczowe, które pomagają sklepom internetowym osiągnąć lepsze wyniki w wyszukiwaniu organicznym. Ponadto, przyciągają one uwagę klientów i skłaniają ich do spędzenia większej ilości czasu na stronie sklepu, co wpływa na lepsze wskaźniki konwersji.
Taktyki SEO do optymalizacji opisów produktów
Optymalizacja opisów produktów pod kątem SEO jest kluczowa dla skutecznej sprzedaży w e-commerce. Istnieje kilka taktyk, które można zastosować, aby zoptymalizować opisy produktów pod kątem wyszukiwarek.
Po pierwsze, trzeba unikać powielania treści, natomiast dużą wagę przywiązać do przygotowania unikalnego i wartościowego opisu produktu. Planując ekspansję zagraniczną warto natomiast wykorzystać lokalizację i transkreację treści.
Niezależnie od rynku docelowego, należy także skupić się na doborze odpowiednich słów kluczowych. Powinny one być umieszczone w nagłówkach, pierwszym i ostatnim akapicie oraz w naturalny sposób w treści opisu.
Dodatkowo, powinniśmy zadbać o linkowanie wewnętrzne do innych stron sklepu, które może poprawić indeksowanie przez wyszukiwarki.
Dobry opis produktu jest:
- unikalny,
- zrozumiały dla odbiorcy,
- przejrzysty i czytelny – zawiera wypunktowania, krótkie akapity i zdania,
- napisany językiem korzyści,
- zoptymalizowany pod SEO,
- poprawny językowo,
- zawiera komplet informacji o produkcie.
Rola opisów produktów w optymalizacji wskaźników konwersji
Opisy produktów odgrywają ważną rolę w optymalizacji wskaźników konwersji. Warto je dopracować, jeśli nie samodzielnie to zlecając zadanie profesjonalnemu copywriterowi, który opracuje treść, która sprzedaje. Pamiętaj, jeśli opis produktu jest unikalny, atrakcyjny, zrozumiały i przekonujący, zwiększa się szansa na finalizację sprzedaży.
Unikalne opisy powinny zawierać kluczowe informacje dotyczące produktu, wykorzystywać język korzyści oraz być łatwe do zrozumienia, aby klient nie miał problemów z interpretacją treści. Dobrze, gdy zawierają krótkie akapity, wypunktowania i pogrubienia najważniejszych słów, co pomaga w przyswojeniu treści.
Natomiast planując ekspansję zagraniczną nie poprzestawaj na automatycznym tłumaczeniu treści. Poddając treść lokalizacji i transkreacji zyskujesz nie tylko unikalny, ale przede wszystkim wartościowy i skutecznie oddziałujący na Twoją grupę docelową content. A to już tylko krok od udanej konwersji.
[1] https://www.salsify.com/hubfs/asset/ebook-cracking-the-consumer-code-2017.pdf
[2] https://csa-research.com/Featured-Content/For-Global-Enterprises/Global-Growth/CRWB-Series/CRWB-B2C