CODto skrót od określenia „Cash on Delivery”; po polsku najczęściej określany jako „płatność za pobraniem”, oznacza usługę pobrania płatności za zamówienie podczas dostarczenia towaru do klienta. To model płatności za zakupy online popularny w wielu europejskich krajach.
PUDO to skrót od określenia „Pick-Up, Drop-Off”; określenie miejsca, w którym można odebrać lub nadać przesyłkę. To ciesząca się dużą popularnością wśród konsumentów metoda logistyki ostatniej mili, dostępna w ofertach operatorów logistycznych w Polsce i za granicą. Punktem PUDO mogą być sklepy i punkty usługowe, automaty paczkowe, kioski. Wykorzystanie PUDO w logistyce daje klientowi elastyczność w wyborze miejsca dostawy i momentu nadania lub odebrania przesyłki.
Q-commerce to skrót od angielskiego określenia quick commerce - model handlu elektronicznego, w którym przewiduje się szybką dostawę produktu na żądanie. Model ten zakłada maksymalne skrócenie procesu dostawy produktów do nabywcy, nawet do kilkunastu minut od złożenia zamówienia. Najbardziej popularne platformy q-commerce w Polsce oferują zakup produktów spożywczych, chemii gospodarczej i artykułów gospodarstwa domowego z dostawą do domu. Funkcjonują w oparciu o sieć małych sklepów, tzw. dark stores, rozproszonych na terenie miasta, w celu skrócenia dystansu fizycznego i umożliwienie sprawnego dostarczenia zakupów na wybrany adres.
.
WMS to skrót od określenia Warehouse Management System - wyspecjalizowany magazynowy system informatyczny. Służy do codziennego zarządzania procesami magazynowymi w celu ich kontroli, optymalizacji i prawidłowego przepływu. System WMS może być częścią szerszego systemu ERP w formie modułu, ale częściej jest osobnym narzędziem, którym dysponują pracownicy odpowiadający za poprawną pracę magazynów firmowych.
White label jest to produkt lub usługa, której producentem i sprzedawcą są dwie różne firmy. Firma oferująca produkt swoim klientom nie jest jego producentem, ale sprzedaje go pod swoją marką. Istnieje wiele firm oferujących produkty white label innym firmom (np. kosmetyki) i zdarza się, że jeden produkt jest sprzedawany pod kilku lub kilkunastoma „szyldami”. Ten model jest często stosowany w przypadku produktów lub usług, które firma chce sprzedawać pod własną marką, bez ponoszenia kosztów związanych z ich produkcją. W porównaniu do produktów private label, model ten umożliwia ograniczenie kosztów.
Pojęcia User Experience (UX) i User Interface (UI) są ściśle związane z projektowaniem wizualnym stron internetowych, aplikacji webowych i mobilnych. Praca projektantów UX i UI wzajemnie uzupełnia się. UX polega na projektowaniu doświadczeń użytkownika podczas korzystania z witryny czy aplikacji. Do tego niezbędna jest wiedza dotycząca m.in. badania potrzeb, preferencji, nawyków użytkowników oraz zagadnień deweloperskich. UI design jest skoncentrowany wokół percepcji użytkownika. Celem projektanta UI jest stworzenie atrakcyjnej wizualnie, angażującej, dopasowanej do użytkownika i intuicyjnej witryny bądź aplikacji, z wykorzystaniem różnych technik projektowych.
TACOS to skrót od angielskiego określenia Total Advertising Cost of Sale - to wskaźnik zwrotu z inwestycji poniesionych w ramach kampanii reklamowej typu PPC (pay-per-click) prowadzonej w serwisie Amazon. Ta platforma sprzedaży internetowej posiada własne narzędzia do promocji, stąd wskaźnik TACOS został stworzony specjalnie na określenie zysków z prowadzonych działań reklamowych PPC w tym marketplace.
SEO to skrót angielskiego określenia Search Engine Optimisation. SEO oznacza zbiór metod optymalizacji witryny internetowej (serwisu, sklepu, produktu), w wyniku której osiąga się jak najwyższe pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania. Do najbardziej popularnej wyszukiwarki w Europie i na świecie zalicza się Google, więc termin pozycjonowania (SEO) stosuje się najczęściej w odniesieniu do tego serwisu. Praktyka SEO obejmuje liczne działania, świadczone najczęściej przez specjalistów ds. pozycjonowania lub marketingu internetowego. Termin SEO stosuje się też wobec działań dotyczących optymalizacji listy produktów pod wyszukiwarkę marketplace, np. na Amazon. Działanie to wymaga znajomości środowiska danego marketplace, jednak cel jest ten sam – zaistnieć w jak najlepszych wynikach wyszukiwania pod określonymi słowami kluczowymi. Najlepiej na pierwszej pozycji.
ROPO to model zachowania konsumenta, który szuka w Internecie informacji o produkcie, ale zakupu dokonuje w sklepie tradycyjnym. W przypadku reverse ROPO, ten schemat jest odwrócony i konsument sprawdza produkty w sklepach tradycyjnych, ale zakupu dokonuje online. Badanie takich zachowań konsumenckich jest ważne dla sklepów internetowych, które chcą zrozumieć, które czynniki wpływają na odpływ klientów ze sklepu online do kanałów sprzedaży offline i na odwrót.
ROPO to skrót od określenia Research Online Purchase Offline.
ROI to skrót od angielskiego określenia Return on Investment. ROI to wskaźnik zwrotu z inwestycji, oceniający stopień jej efektywności. Pozwala określić skuteczność prowadzonych działań marketingowych w ramach całego planu reklamy i promocji (do określenia efektywności reklam można posłużyć się wskaźnikiem ROAS), określając kwotę zwrotu z danej inwestycji w odniesieniu do jej kosztów (wytworzenia i reklamy). Wynik ROI wyraża się w procentach.
ROAS to skrót angielskiego określenia Return on Advertisement Spend. ROAS to wskaźnik zwrotu z inwestycji w reklamę. Pozwala określić skuteczność prowadzonych kampanii reklamowych w odniesieniu do pozyskanego przychodu dla firmy z tej reklamy lub kampanii. Wskaźnik ROAS jest z powodzeniem wykorzystywany w reklamie internetowej, ponieważ zaawansowana analityka pozwala na dokładne oszacowanie wartości zwrotu z danego kanału promocji. Możliwe jest też stosowanie go w przypadku mediów offline, jak telewizja czy radio.
PPC to skrót od angielskiego określenia pay-per-click. PPC oznacza rodzaj kampanii reklamowej w Internecie, w której reklamodawca płaci wtedy, gdy użytkownik kliknie w daną reklamę. Model rozliczeń PPC jest najczęściej stosowany w przypadku reklam prowadzonych w wyszukiwarce internetowej, wyszukiwarce na marketplace, ale też w mediach społecznościowych, np. w systemie reklamowym Facebooka.
PIM to skrót od angielskiego określenia Product Information Management. PIM oznacza platformę internetową do zarządzania wszystkimi informacjami o produktach. Te specjalistyczne narzędzia przeznaczone dla firm są bazą danych potrzebną do prowadzenia sprzedaży w sklepach e-commerce, w marketplace’ach i innych kanałach dystrybucji. Korzyścią z wdrożenia systemu PIM jest możliwość aktualizacji informacji o produkcie w jednym narzędziu. Dzięki integracji, zaktualizowane dane są automatycznie przekazywane do zewnętrznych systemów sprzedaży. Systemy PIM ułatwiają więc pracę i zarządzanie, szczególnie w przypadku dużego, różnorodnego asortymentu i wielu kanałów sprzedaży.
One step checkout to angielskie określenie na końcowy proces realizacji zamówienia w sklepie internetowym. Polega na spłaszczeniu struktury procesu finalizacji zamówienia do jednej podstrony. Pozwala to przyspieszyć dokonanie zakupu przez klienta, umożliwia mu podgląd całego procesu zakupu w jednym miejscu. Dla sklepu pozwala zmniejszyć ryzyko porzucenia koszyka przez klienta.
Omnichannel to zbiór działań, które firma podejmuje w celu zapewnienia spójnych doświadczeń sprzedażowych klienta (customer experience) we wszystkich kanałach sprzedaży i komunikacji z klientem (online i offline). Strategia omnichannel zakłada obecność marki w wielu kanałach sprzedaży i komunikacji (social media, sklep internetowy, sklep stacjonarny, marketplace, targi itp.). W odróżnieniu od stgrategii multichannel, omnichannel zakłada wypracowanie spójnych doświadczeń klienta we wszystkich kanałach. Dzięki strategii omnichannel klienci mogą łatwo dokonywać zakupów online, odbierać produkty w sklepie stacjonarnym czy punkcie odbioru lub zamówić produkty online i zwrócić w sklepie stacjonarnym. Dla firm korzyścią z wdrożenia strategii omnichannel jest dotarcie z ofertą do większej grupy potencjalnych klientów, zwiększenie skuteczności działań promocyjnych i zwiększenie sprzedaży.
Multichannel, czyli strategia wielokanałowa, to podejście do sprzedaży i marketingu, w której w celu dotarcia do klientów firma wykorzystuje wiele kanałów dystrybucji i komunikacji. Jej zaletą jej możliwość do dotarcia do szerszej grupy odbiorców w porównaniu do oparcia strategii o jeden kanał marketingu lub sprzedaży. Wykorzystanie wielu kanałów pozwala też na dopasowanie komunikacji i procesu sprzedażowego do zmieniających się preferencji klientów oraz bieżących trendów. W odróżnieniu od strategii omnichannel, kanały wykorzystywane w strategii wielokanałowej działają od siebie niezależnie, a klienci mogą mieć różne doświadczenia (customer experience), w zależności od używanego kanału. Strategia multichannel nie wymaga więc tworzenia spójnej, jednolitej strategii. Uwaga poświęcana jest każdemu kanałowi z osobna a komunikaty mogą być dopasowane do każdego z nich indywidualnie.
Merchant to najprościej mówiąc – sprzedawca; angielskie określenie na podmiot (firmę, osobę) prowadzący sklep internetowy.
M-commerce oznacza sprzedaż i zakupy internetowe z wykorzystaniem urządzeń mobilnych (telefon, tablet). M-commerce daje klientom możliwość dokonywania zakupów w każdym miejscu i czasie z wykorzystaniem sklepów internetowych, platform sprzedażowych (marketplace) i mediów społecznościowych. Poza sprzedażą i zakupem produktów i usług, aplikacje m-commerce udostępniają też dokonywanie płatności mobilnych, przeglądanie katalogów produktów, porównywanie cen itp. M-commerce to skrót od angielskiego określenia mobile commerce.
Marketplace, czyli dosłownie „rynek”, to elektroniczna platforma sprzedażowa, w której kupujący mają dostęp do produktów od wielu sprzedawców w różnych kategoriach, definiowanych przez daną platformę. Sklepy marketplace dzielą się ze względu na zasięg: lokalny (na terenie jednego kraju) lub międzynarodowy (jedna platforma dostępna w kilkunastu czy kilkudziesięciu krajach), specjalizację (marketplace horyzontalne i wertykalne) oraz na grupę docelową (marketplace B2B, B2C, C2C). Marketplace może działać na zasadzie aukcji, gdzie przedmioty są sprzedawane na podstawie ofert kupujących, lub sklepu internetowego, gdzie cena jest ustalana przez sprzedawcę. Marketplace pozwala tworzyć szeroką ofertę produktów i zróżnicowaną ofertę cenową, udostępnia proste i intuicyjne procesy transakcji i dostawy dla klientów. Z tego powodu jest najpopularniejszym sposobem na zakupy w Internecie w wielu krajach. Najbardziej znanymi przykładami marketplace’ów są Allegro, Amazon, OLX, eBay czy Etsy.
Listing to karta produktowa lub strona produktowa w sklepie internetowym lub na marketplace, prezentująca ofertę sklepu. Na jej zawartość składają się informacje o produkcie w formie tytułu, opisu, zdjęć i filmów oraz ceny. Umożliwia klientom zapoznanie się z najważniejszymi informacjami o produkcie.
Konwersja to określenie związane z marketingiem i sprzedażą. Odnosi się do użytkownika strony internetowej, sklepu internetowego, platformy zakupowej, serwisu społecznościowego, który dokonał zakupu bądź zrealizował inny cel określony przez sprzedawcę lub reklamodawcę (np. uzupełnił formularz kontaktowy w ramach kampanii reklamowej lub zarejestrował konto w sklepie).
GMV to skrót od angielskiego określenia Gross Merchandise Value, oznacza wskaźnik łącznej wartości sprzedanych towarów w danym okresie w kanałach e-commerce.
Green commerce to sposób prowadzenia handlu, w którym nadrzędnym celem jest zrównoważony rozwój i minimalizowanie negatywnego wpływu działalności sprzedażowej na środowisko naturalne. Polega na sprzedaży produktów i usług, które są produkowane i oferowane w sposób przyjazny środowisku, np. poprzez wykorzystanie ekologicznych materiałów, redukcję zużycia energii i emisji gazów cieplarnianych w procesie produkcji.
Fulfillment odnosi się do procesu realizacji zamówienia i dostarczenia produktu do klienta, który jest wykonywany przez zewnętrzną firmę (outsourcing) na terenie kraju producenta lub za granicą. W tym modelu współpracy B2B firma-sprzedawca powierza firmie specjalizującej się w fulfillment proces realizacji złożonych zamówień i dostawy na adres klienta. Wartością dla przedsiębiorcy jest oszczędność zasobów w procesie kompleksowej realizacji zamówień, obsługa zwrotów oraz odciążenie magazynu, bowiem fulfillment umożliwia przechowywanie produktów w firmie realizującej wysyłki. Usługa fulfillment rozwinęła się wraz ze wzrostem popularności handlu internetowego (e-commerce). Popularnymi firmami świadczącymi tę usługę w Polsce są np. InPost i Omnipack.
Fintech to firma łącząca nowoczesne technologie ze światem finansów (fintechy nie są jednak bankami), kierująca swoje produkty i usługi do osób prywatnych i przedsiębiorstw. Fintechy opracowują różnorodne aplikacje, narzędzia internetowe związane m.in. z płatnościami, zarządzaniem finansami, wymianą walut, przelewami zagranicznymi, inwestowaniem itp. W handlu transgranicznym fintechy pomagają konsumentom w zakupie zagranicznym, oferując atrakcyjne kursy wymiany walut i proste płatności, a sprzedawcom – uproszczenie procedur płatności transgranicznych, co przyspiesza proces wprowadzenia produktów na zagraniczny rynek.
Feed produktowy to plik komputerowy zawierający informacje o produktach dostępnych u sprzedawcy internetowego. Przygotowywany w celu prowadzenia sprzedaży w internetowych platformach sprzedażowych lub promocji w serwisach reklamowych (np. Google, Facebook) oraz porównywarkach cenowych. Feed produktowy określa m.in. nazwy produktów, identyfikator produktu, markę, kategorie produktowe, cenę, cechy, pojemność i wagę czy inne cechy fizyczne i użytkowe produktu, zwane atrybutami. Przygotowuje się go na podstawie wytycznych platformy, w której prowadzona jest sprzedaż lub promocja – każdy serwis określa własne atrybuty, które powinny znaleźć się w feedzie. Wysoka jakość informacji zawartych w pliku zwiększa szansę na wyróżnienie oferty, pozyskanie ruchu na stronę sklepu internetowego lub stronę oferty w katalogu marketplace.
FBA i FBM to modele sprzedaży oferowane przez Amazon. FBA, czyli Fullfilment by Amazon, dotyczy procesu sprzedaży produktu, w którym Amazon przejmuje na siebie obowiązki związane z magazynowaniem produktu, zapakowaniem go, wysyłką do klienta na adres dostawy oraz obsługą zwrotu. W modelu Fullfilment by Merchant (FBM) takie obowiązki bierze na siebie sprzedawca, co wiąże się z koniecznością posiadania własnego magazynu i osób obsługujących wysyłkę paczek.
ERP jest zintegrowanym systemem informatycznym, służącym do zarządzania zasobami przedsiębiorstwa. System ERP umożliwia automatyzację procesów i integrację różnych obszarów działalności firmy w jednym programie komputerowym. Integracja modułów zapewnia płynny przepływ informacji w czasie rzeczywistym. Kilkunastu pracowników jednocześnie może wykonywać prace w systemie ERP. Przykładowymi modułami, które może integrować system ERP, są dane księgowe i finansowe, sprzedażowe, magazynowe, związane z produkcją, logistyką oraz administracją.
ERP to skrót od angielskiego określenia Enterprise Resource Planning.
EDI to skrót od Electronic Data Interchange, czyli elektronicznej wymiany danych. EDI jest to proces przesyłania zamówień oraz dokumentów handlowych (np. faktury, zamówienia) między dwoma systemami, bez konieczności ich ręcznego przepisywania. EDI jest często stosowane w handlu internetowym i pomaga usprawnić procesy sprzedaży oraz zarządzania danymi handlowymi.
Dropshipping to metoda prowadzenia sprzedaży internetowej, w której sklep internetowy lub sprzedawca na marketplace nie posiada fizycznie towarów. Sprzedawca korzysta z magazynu dostawcy lub producenta, któremu przekazuje zamówienia złożone przez jego sklep. Pakowanie i wysyłka odbywa się bezpośrednio z magazynu producenta, a więc sprzedawca nie pośredniczy w procesie realizacji zamówienia. Dzięki temu sklep internetowy nie ponosi kosztów związanych z przechowywaniem towarów. Nie musi posiadać też pracowników odpowiadających za pakowanie i wysyłkę. Zadaniem sklepu jest pozyskanie klienta poprzez marketing, sprzedaż, obsługa klienta oraz zarządzanie zwrotami towarów.
Customer journey to angielskie określenie dot. ścieżki klienta, czyli sumy wszystkich interakcji klienta z daną firmą podczas całej relacji określonej w czasie. Proces customer journey rozpoczyna się od pierwszego styku z firmą (np. poprzez zobaczoną reklamę), aż do ostatniego etapu, który może skończyć się przed lub po dokonaniu zakupu. Customer journey opracowuje się w celu zrozumienia klienta, jego potrzeb i celów oraz oczekiwań na każdym etapie styku z firmą, aby zaprojektować odpowiednie customer experience (CX).
Customer Experience (CX) to określenie na doświadczenia klienta podczas kupowania produktów lub korzystania z usług na stronie internetowej lub w sklepie internetowym. CX dotyczy wszystkich interakcji między klientem a firmą, od pierwszego wejścia na stronę, przez dokonanie zakupu, aż po obsługę posprzedażową. Dobrze zaprojektowany CX ułatwia proces zakupowy i buduje pozytywne wrażenia z kontaktu z daną firmą lub marką, dzięki temu firma zwiększa swoje szanse na powrót klienta w przyszłości.
Content marketing to strategia marketingowa, w której tworzy się i udostępnia wartościowe treści, w celu przyciągnięcia potencjalnych klientów (in-bound marketing) i zainteresowania swoją ofertą. W ramach content marketingu powstają różne rodzaje treści, takie jak artykuły na blogu, filmy, infografiki, podcasty, e-booki, a nawet memy i kreatywne posty w mediach społecznościowych.
CLV to wskaźnik pozwalający oszacować całkowitą wartość przychodu od danego klienta lub segmentu klientów z transakcji sprzedaży w danym przedziale czasowym. Wskaźnik CLV oblicza się mnożąc trzy wartości – średniej wartości zamówienia dokonanego przez danego klienta w danym okresie x ilość transakcji sprzedaży w danym okresie (zazwyczaj przez rok) x średnia długość trwania relacji handlowej (w latach).
Buy Box na Amazonie to obszar na stronie produktu, gdzie klienci mogą kliknąć przycisk "Dodaj do koszyka" lub "Kup teraz", aby dodać dany produkt do swojego koszyka lub dokonać zakupu. Na stronie produktu (np. telefonu komórkowego określonego modelu) często pojawia się wiele ofert od różnych sprzedawców. Jednak tylko jeden sprzedawca może otrzymać Buy Box, co oznacza, że ma on swojego rodzaju „pierwszeństwo” wśród innych firm, oferujących ten sam produkt. Buy box jest narzędziem Amazona, który umożliwia większą sprzedaż firmie, której uda się go wygrać.
API to skrót od słów Application Programming Interface. API to rodzaj komputerowego tłumacza, który umożliwia aplikacjom komunikację między sobą. Dzięki niemu programy automatycznie przesyłają i odbierają informacje. API jest wykorzystywane m.in. w aplikacjach mobilnych lub serwisach internetowych.
Cross-dock to model logistyki magazynowej, który jest wykorzystywany w celu przyspieszenia procesu dystrybucji towarów. W magazynie cross-dock towar jest odbierany bezpośrednio z jednego transportu i przekazywany do kolejnego transportu, bez przechowywania go w magazynie na dłuższy czas.
Checkout to angielskie określenie na końcowy proces realizacji zamówienia w sklepie internetowym. Dotyczy zamówienia, które klient dodał do koszyka, a następnie podjął dodatkową aktywność w celu sfinalizowania zakupu. W procesie checkout użytkownik jest proszony o podanie dokładnych danych personalnych, adresu pocztowego, określenia sposobu płatności i realizacji dostawy, czy też akceptację regulaminu. Optymalizacja procesu checkout pozwala na zwiększenie sprzedaży w sklepie internetowym.
1212
Warning: Undefined variable $post_id in /var/www/cross-border.pl/public_html/wp-content/themes/uidea/single.php on line 34
Rumunia to jeden z najszybciej rozwijających się rynków e-commerce w Europie Środkowo-Wschodniej. Chociaż często pozostaje w cieniu większych graczy, jej potencjał z roku na rok przyciąga uwagę coraz większej liczby sklepów planujących ekspansję zagraniczną. Dlaczego? Spójrzmy na konkretne dane i trendy, które wyróżniają ten rynek.
Black Week w 2024 roku na platformie AtomStore pokazał wiele ciekawych trendów, także w sprzedaży zagranicznej. Największy wzrost liczby zamówień w tym okresie w porównaniu do poprzedniego roku odnotowano właśnie w Rumunii. Dane e-commerce pokazują, że z roku na rok ten region rośnie w siłę, a liczba mieszkańców robiących zakupy przez Internet systematycznie się powiększa.
Obecnie Rumunia jest 47. największym rynkiem e-commerce (2023, www.trade.gov). Według Statista.com w ciągu najbliższych 5 lat przychody ze sprzedaży online w tym kraju będą wykazywać roczny wskaźnik wzrostu na poziomie 9,49%. Z kolei raport DataReportal wskazuje, że około 70% populacji Rumunii robi zakupy w Internecie, a odsetek ten cały czas wzrasta.
Specyfika rynku rumuńskiego – o czym pamiętać, zaczynając sprzedaż w tym kraju?
Planując wejście na rynek rumuński, przedsiębiorca powinien zadbać o możliwość płatności za pobraniem. Ta metoda cieszy się w Rumunii ogromnym uznaniem – aż 46% konsumentów wybiera ją przy dokonywaniu zakupów, co znacząco odróżnia ten rynek od standardów europejskich, gdzie zaledwie 11% klientów decyduje się na takie rozwiązanie. Popularność tej formy płatności w Rumunii wskazuje na ostrożność tamtejszych kupujących oraz ich potrzebę bezpośredniej kontroli nad odbiorem zamówienia.
Te dane mogą być także sygnałem dla firm, że zaufanie do e-commerce w Rumunii dopiero się rozwija, a klienci mogą być bardziej skłonni do zakupów, gdy zminimalizują ryzyko związane z płatnościami z góry. Odpowiednie dopasowanie oferty do tych preferencji (w tym elastyczne opcje płatności) stanowi istotny krok w budowaniu relacji z tamtejszymi konsumentami.
Rumunia wyróżnia się także specyficznymi preferencjami w zakresie obsługi klienta. Klienci z tego kraju znacznie częściej wybierają kontakt telefoniczny zamiast komunikacji mailowej czy korzystania z formularzy online. Wskazuje to na ich potrzebę bardziej osobistego i bezpośredniego podejścia w relacjach z firmami.
Co więcej, średni czas rozmów telefonicznych jest w Rumunii dłuższy niż w wielu innych krajach. Może to świadczyć o większym zapotrzebowaniu na szczegółowe informacje, cierpliwe wyjaśnienia i bardziej kompleksowe rozwiązywanie problemów. Odpowiednio zaprojektowana obsługa, uwzględniająca specyfikę tamtejszych konsumentów, nie tylko zwiększy satysfakcję klientów, ale również wpłynie na ich lojalność wobec marki.
Gdzie najchętniej kupują rumuńscy konsumenci?
Rumuńscy e-konsumenci chętnie korzystają z platform typu marketplace. Szczególnie popularne są rodzime platformy: eMAG.ro, altex.ro i fashiondays.ro, jednak klienci na tym rynku coraz częściej zamawiają produkty także przez AliExpress czy Amazon. Widać również rosnące zainteresowanie zakupami w zagranicznych sklepach.
Polskie sklepy internetowe coraz śmielej podbijają rynek w Rumunii, a ich popularność wyraźnie rośnie. W 2023 roku sprzedaż do tego kraju osiągnęła wartość 930 milionów złotych. Największym zainteresowaniem cieszyły się elektronika, odzież i sprzęt domowy. Duży potencjał kryje się także w branży kosmetycznej. Rumuni coraz chętniej sięgają po polskie kremy i kosmetyki kolorowe. Doceniają ich jakość i atrakcyjne ceny. Coraz większy udział w sprzedaży mają też suplementy diety i produkty farmaceutyczne.
Polskie marki konsekwentnie budują swoją pozycję w Rumunii. Konsumenci nie tylko coraz częściej wybierają ich produkty, ale też darzą je zaufaniem. Udział w rumuńskim rynku e-commerce wyniósł już niemal 3%. To świetny wynik, który pokazuje potencjał dla dalszego rozwoju. Rumunia, z rosnącą liczbą młodych, świadomych technologicznie klientów, staje się atrakcyjnym kierunkiem dla polskich firm. Przy odpowiednim podejściu mogą one nie tylko utrzymać ten trend, ale i znacząco zwiększyć swoje udziały w nadchodzących latach.
Jak przygotować się do wejścia na rynek rumuński?
Rumunia to stosunkowo młody rynek, gdzie e-commerce dopiero nabiera rozpędu. Ponieważ zmiany nawyków zakupowych wciąż są w fazie rozwoju warto rozważyć ekspansję zagraniczną w tym kierunku. Jak się do niej przygotować?
Zbadaj lokalną konkurencję
Zrozumienie strategii biznesowych rodzimych liderów branży oraz innych firm sprzedających na rynku rumuńskim pozwoli Ci wpisać się w oczekiwania klientów i wyróżnić się na tle konkurencji.
Analiza oferty produktów i usług – sprawdź, jakie kategorie produktów cieszą się największym zainteresowaniem na rynku. Przyjrzyj się strategiom promocji oraz sprawdź, czy sklepy oferują dodatkowe udogodnienia takie jak darmowa dostawa, przedłużona gwarancja lub wydłużony czas zwrotów.
Strategie marketingowe – zbadaj, w jaki sposób konkurenci docierają do swoich klientów. Analiza kampanii reklamowych, promocji sezonowych oraz działań w mediach społecznościowych pozwoli zidentyfikować skuteczne praktyki, które możesz zaadaptować lub udoskonalić.
Opinie klientów – przejrzyj recenzje i oceny, jakie klienci wystawiają produktom i usługom konkurencji. To cenne źródło informacji o ich oczekiwaniach, potrzebach oraz obszarach, w których konkurenci mają trudności.
Postaw na lokalizację treści
Dostosowanie komunikacji do potrzeb i preferencji lokalnych klientów jest fundamentem sukcesu w Rumunii. Konsumenci doceniają marki, które nie tylko oferują produkty, ale także rozumieją ich kulturę i sposób myślenia.
Język jako klucz do serc klientów – komunikacja w języku rumuńskim to podstawa budowania relacji z klientami. Zainwestuj w wysokiej jakości tłumaczenia, które nie tylko oddają treść, ale także zachowują kontekst i lokalny styl wypowiedzi.
Dostosowanie oferty – oprócz tłumaczenia tekstów, warto dostosować samą ofertę do lokalnych preferencji. Zbadaj, jakie produkty są poszukiwane przez kupujących online w Rumunii i uwzględnij je w swojej ofercie.
Kampanie marketingowe inspirowane lokalną kulturą – angażujące treści promocyjne, które nawiązują do lokalnych tradycji, świąt czy ważnych wydarzeń, są bardziej przekonujące dla klientów. Warto uwzględnić takie okazje, jak np. Martisor (tradycyjne święto wiosny) czy Dzień św. Andrzeja.
Obsługa klienta w języku rumuńskim – klienci oczekują, że będą mogli porozumieć się z obsługą w swoim języku ojczystym. Zatrudnij pracowników znających język rumuński lub zainwestuj w rozwiązania technologiczne, które ułatwią komunikację.
Wybierz odpowiednią platformę e-commerce
Decyzja o wyborze platformy e-commerce jest kluczowa dla sukcesu Twojego biznesu na rynku rumuńskim i innych rynkach międzynarodowych. Wybierając rozwiązanie, zwróć uwagę na poniższe funkcjonalności:
wielojęzyczność,
ceny i płatności dostosowane do kraju,
szybka dostawa za granicę,
elastyczne zarządzanie stawkami podatkowymi oraz kursami walut,
narzędzia do międzynarodowego SEO,
lokalne stawki VAT i faktury ZW do płatników VAT,
walidacja formularzy zamówienia,
tworzenie różnych promocji per kraj,
dostosowanie do wymagań prawnych.
Podsumowanie
Rumunia to wschodzący rynek e-commerce, pełen możliwości dla firm gotowych dostosować się do lokalnych uwarunkowań. Choć ograniczone zaufanie do zakupów online i specyficzne preferencje dotyczące płatności oraz dostawy mogą na początku stanowić pewne trudności, to jednocześnie otwierają drzwi dla przedsiębiorstw, które potrafią odpowiadać na potrzeby klientów w sposób przemyślany i elastyczny.
Adaptacja do oczekiwań konsumentów, takich jak oferowanie popularnych metod płatności czy dostosowanie logistyki, pomoże nie tylko zniwelować bariery, ale również zbudować solidną przewagę konkurencyjną. Warto przy tym uwzględnić możliwości platformy e-commerce, która pozwoli z sukcesem wejść na rynek rumuński. Powinna ona przede wszystkim być elastyczna i dostosowana do cross-border.
Rumunia to rynek pełen możliwości dla firm z branży e-commerce. Szybki rozwój sektora, otwartość konsumentów na nowe marki i stosunkowo niski poziom konkurencji sprawiają, że warto rozważyć rozpoczęcie ekspansji właśnie tutaj. Dobrze zaplanowana strategia, oparta na znajomości lokalnych potrzeb i preferencji, może przynieść wymierne korzyści już w pierwszych latach działalności
Źródła:
International Trade Administration
Trade.gov.pl
Statista.com
DataReportal
European Ecommerce Report 2023
autor artykułu
AtomStore to platforma e-commerce dla dużych i średnich sklepów internetowych, która pozwala elastycznie zarządzać ofertą i szybko skalować sprzedaż.
W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie używamy technologii, takich jak pliki cookies, do przechowywania i/lub uzyskiwania dostępu do informacji o urządzeniu. Zgoda na użycie plików cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu w takim zakresie w jakim o tym zdecydujesz. W każdym momencie można dokonać zmiany tych ustawień na stronie polityki dotyczącej cookies. Pamiętaj, że brak wyrażenia zgody lub wycofanie zgody może niekorzystnie wpłynąć na komfort użytkowania, a niektóre funkcje mogą być niedostępne. Przycisk "odrzucenie wszystkich" powoduje wyłączenie wszystkich plików cookies, poza funkcjonalnymi - niezbędnymi do prawidłowego działania strony.
Niezbędne (Funkcjonalne)
Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyczne (Statystyki)
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych.Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Reklamowe (Marketing / śledzenie)
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.