CODto skrót od określenia „Cash on Delivery”; po polsku najczęściej określany jako „płatność za pobraniem”, oznacza usługę pobrania płatności za zamówienie podczas dostarczenia towaru do klienta. To model płatności za zakupy online popularny w wielu europejskich krajach.
PUDO to skrót od określenia „Pick-Up, Drop-Off”; określenie miejsca, w którym można odebrać lub nadać przesyłkę. To ciesząca się dużą popularnością wśród konsumentów metoda logistyki ostatniej mili, dostępna w ofertach operatorów logistycznych w Polsce i za granicą. Punktem PUDO mogą być sklepy i punkty usługowe, automaty paczkowe, kioski. Wykorzystanie PUDO w logistyce daje klientowi elastyczność w wyborze miejsca dostawy i momentu nadania lub odebrania przesyłki.
Q-commerce to skrót od angielskiego określenia quick commerce - model handlu elektronicznego, w którym przewiduje się szybką dostawę produktu na żądanie. Model ten zakłada maksymalne skrócenie procesu dostawy produktów do nabywcy, nawet do kilkunastu minut od złożenia zamówienia. Najbardziej popularne platformy q-commerce w Polsce oferują zakup produktów spożywczych, chemii gospodarczej i artykułów gospodarstwa domowego z dostawą do domu. Funkcjonują w oparciu o sieć małych sklepów, tzw. dark stores, rozproszonych na terenie miasta, w celu skrócenia dystansu fizycznego i umożliwienie sprawnego dostarczenia zakupów na wybrany adres.
.
WMS to skrót od określenia Warehouse Management System - wyspecjalizowany magazynowy system informatyczny. Służy do codziennego zarządzania procesami magazynowymi w celu ich kontroli, optymalizacji i prawidłowego przepływu. System WMS może być częścią szerszego systemu ERP w formie modułu, ale częściej jest osobnym narzędziem, którym dysponują pracownicy odpowiadający za poprawną pracę magazynów firmowych.
White label jest to produkt lub usługa, której producentem i sprzedawcą są dwie różne firmy. Firma oferująca produkt swoim klientom nie jest jego producentem, ale sprzedaje go pod swoją marką. Istnieje wiele firm oferujących produkty white label innym firmom (np. kosmetyki) i zdarza się, że jeden produkt jest sprzedawany pod kilku lub kilkunastoma „szyldami”. Ten model jest często stosowany w przypadku produktów lub usług, które firma chce sprzedawać pod własną marką, bez ponoszenia kosztów związanych z ich produkcją. W porównaniu do produktów private label, model ten umożliwia ograniczenie kosztów.
Pojęcia User Experience (UX) i User Interface (UI) są ściśle związane z projektowaniem wizualnym stron internetowych, aplikacji webowych i mobilnych. Praca projektantów UX i UI wzajemnie uzupełnia się. UX polega na projektowaniu doświadczeń użytkownika podczas korzystania z witryny czy aplikacji. Do tego niezbędna jest wiedza dotycząca m.in. badania potrzeb, preferencji, nawyków użytkowników oraz zagadnień deweloperskich. UI design jest skoncentrowany wokół percepcji użytkownika. Celem projektanta UI jest stworzenie atrakcyjnej wizualnie, angażującej, dopasowanej do użytkownika i intuicyjnej witryny bądź aplikacji, z wykorzystaniem różnych technik projektowych.
TACOS to skrót od angielskiego określenia Total Advertising Cost of Sale - to wskaźnik zwrotu z inwestycji poniesionych w ramach kampanii reklamowej typu PPC (pay-per-click) prowadzonej w serwisie Amazon. Ta platforma sprzedaży internetowej posiada własne narzędzia do promocji, stąd wskaźnik TACOS został stworzony specjalnie na określenie zysków z prowadzonych działań reklamowych PPC w tym marketplace.
SEO to skrót angielskiego określenia Search Engine Optimisation. SEO oznacza zbiór metod optymalizacji witryny internetowej (serwisu, sklepu, produktu), w wyniku której osiąga się jak najwyższe pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania. Do najbardziej popularnej wyszukiwarki w Europie i na świecie zalicza się Google, więc termin pozycjonowania (SEO) stosuje się najczęściej w odniesieniu do tego serwisu. Praktyka SEO obejmuje liczne działania, świadczone najczęściej przez specjalistów ds. pozycjonowania lub marketingu internetowego. Termin SEO stosuje się też wobec działań dotyczących optymalizacji listy produktów pod wyszukiwarkę marketplace, np. na Amazon. Działanie to wymaga znajomości środowiska danego marketplace, jednak cel jest ten sam – zaistnieć w jak najlepszych wynikach wyszukiwania pod określonymi słowami kluczowymi. Najlepiej na pierwszej pozycji.
ROPO to model zachowania konsumenta, który szuka w Internecie informacji o produkcie, ale zakupu dokonuje w sklepie tradycyjnym. W przypadku reverse ROPO, ten schemat jest odwrócony i konsument sprawdza produkty w sklepach tradycyjnych, ale zakupu dokonuje online. Badanie takich zachowań konsumenckich jest ważne dla sklepów internetowych, które chcą zrozumieć, które czynniki wpływają na odpływ klientów ze sklepu online do kanałów sprzedaży offline i na odwrót.
ROPO to skrót od określenia Research Online Purchase Offline.
ROI to skrót od angielskiego określenia Return on Investment. ROI to wskaźnik zwrotu z inwestycji, oceniający stopień jej efektywności. Pozwala określić skuteczność prowadzonych działań marketingowych w ramach całego planu reklamy i promocji (do określenia efektywności reklam można posłużyć się wskaźnikiem ROAS), określając kwotę zwrotu z danej inwestycji w odniesieniu do jej kosztów (wytworzenia i reklamy). Wynik ROI wyraża się w procentach.
ROAS to skrót angielskiego określenia Return on Advertisement Spend. ROAS to wskaźnik zwrotu z inwestycji w reklamę. Pozwala określić skuteczność prowadzonych kampanii reklamowych w odniesieniu do pozyskanego przychodu dla firmy z tej reklamy lub kampanii. Wskaźnik ROAS jest z powodzeniem wykorzystywany w reklamie internetowej, ponieważ zaawansowana analityka pozwala na dokładne oszacowanie wartości zwrotu z danego kanału promocji. Możliwe jest też stosowanie go w przypadku mediów offline, jak telewizja czy radio.
PPC to skrót od angielskiego określenia pay-per-click. PPC oznacza rodzaj kampanii reklamowej w Internecie, w której reklamodawca płaci wtedy, gdy użytkownik kliknie w daną reklamę. Model rozliczeń PPC jest najczęściej stosowany w przypadku reklam prowadzonych w wyszukiwarce internetowej, wyszukiwarce na marketplace, ale też w mediach społecznościowych, np. w systemie reklamowym Facebooka.
PIM to skrót od angielskiego określenia Product Information Management. PIM oznacza platformę internetową do zarządzania wszystkimi informacjami o produktach. Te specjalistyczne narzędzia przeznaczone dla firm są bazą danych potrzebną do prowadzenia sprzedaży w sklepach e-commerce, w marketplace’ach i innych kanałach dystrybucji. Korzyścią z wdrożenia systemu PIM jest możliwość aktualizacji informacji o produkcie w jednym narzędziu. Dzięki integracji, zaktualizowane dane są automatycznie przekazywane do zewnętrznych systemów sprzedaży. Systemy PIM ułatwiają więc pracę i zarządzanie, szczególnie w przypadku dużego, różnorodnego asortymentu i wielu kanałów sprzedaży.
One step checkout to angielskie określenie na końcowy proces realizacji zamówienia w sklepie internetowym. Polega na spłaszczeniu struktury procesu finalizacji zamówienia do jednej podstrony. Pozwala to przyspieszyć dokonanie zakupu przez klienta, umożliwia mu podgląd całego procesu zakupu w jednym miejscu. Dla sklepu pozwala zmniejszyć ryzyko porzucenia koszyka przez klienta.
Omnichannel to zbiór działań, które firma podejmuje w celu zapewnienia spójnych doświadczeń sprzedażowych klienta (customer experience) we wszystkich kanałach sprzedaży i komunikacji z klientem (online i offline). Strategia omnichannel zakłada obecność marki w wielu kanałach sprzedaży i komunikacji (social media, sklep internetowy, sklep stacjonarny, marketplace, targi itp.). W odróżnieniu od stgrategii multichannel, omnichannel zakłada wypracowanie spójnych doświadczeń klienta we wszystkich kanałach. Dzięki strategii omnichannel klienci mogą łatwo dokonywać zakupów online, odbierać produkty w sklepie stacjonarnym czy punkcie odbioru lub zamówić produkty online i zwrócić w sklepie stacjonarnym. Dla firm korzyścią z wdrożenia strategii omnichannel jest dotarcie z ofertą do większej grupy potencjalnych klientów, zwiększenie skuteczności działań promocyjnych i zwiększenie sprzedaży.
Multichannel, czyli strategia wielokanałowa, to podejście do sprzedaży i marketingu, w której w celu dotarcia do klientów firma wykorzystuje wiele kanałów dystrybucji i komunikacji. Jej zaletą jej możliwość do dotarcia do szerszej grupy odbiorców w porównaniu do oparcia strategii o jeden kanał marketingu lub sprzedaży. Wykorzystanie wielu kanałów pozwala też na dopasowanie komunikacji i procesu sprzedażowego do zmieniających się preferencji klientów oraz bieżących trendów. W odróżnieniu od strategii omnichannel, kanały wykorzystywane w strategii wielokanałowej działają od siebie niezależnie, a klienci mogą mieć różne doświadczenia (customer experience), w zależności od używanego kanału. Strategia multichannel nie wymaga więc tworzenia spójnej, jednolitej strategii. Uwaga poświęcana jest każdemu kanałowi z osobna a komunikaty mogą być dopasowane do każdego z nich indywidualnie.
Merchant to najprościej mówiąc – sprzedawca; angielskie określenie na podmiot (firmę, osobę) prowadzący sklep internetowy.
M-commerce oznacza sprzedaż i zakupy internetowe z wykorzystaniem urządzeń mobilnych (telefon, tablet). M-commerce daje klientom możliwość dokonywania zakupów w każdym miejscu i czasie z wykorzystaniem sklepów internetowych, platform sprzedażowych (marketplace) i mediów społecznościowych. Poza sprzedażą i zakupem produktów i usług, aplikacje m-commerce udostępniają też dokonywanie płatności mobilnych, przeglądanie katalogów produktów, porównywanie cen itp. M-commerce to skrót od angielskiego określenia mobile commerce.
Marketplace, czyli dosłownie „rynek”, to elektroniczna platforma sprzedażowa, w której kupujący mają dostęp do produktów od wielu sprzedawców w różnych kategoriach, definiowanych przez daną platformę. Sklepy marketplace dzielą się ze względu na zasięg: lokalny (na terenie jednego kraju) lub międzynarodowy (jedna platforma dostępna w kilkunastu czy kilkudziesięciu krajach), specjalizację (marketplace horyzontalne i wertykalne) oraz na grupę docelową (marketplace B2B, B2C, C2C). Marketplace może działać na zasadzie aukcji, gdzie przedmioty są sprzedawane na podstawie ofert kupujących, lub sklepu internetowego, gdzie cena jest ustalana przez sprzedawcę. Marketplace pozwala tworzyć szeroką ofertę produktów i zróżnicowaną ofertę cenową, udostępnia proste i intuicyjne procesy transakcji i dostawy dla klientów. Z tego powodu jest najpopularniejszym sposobem na zakupy w Internecie w wielu krajach. Najbardziej znanymi przykładami marketplace’ów są Allegro, Amazon, OLX, eBay czy Etsy.
Listing to karta produktowa lub strona produktowa w sklepie internetowym lub na marketplace, prezentująca ofertę sklepu. Na jej zawartość składają się informacje o produkcie w formie tytułu, opisu, zdjęć i filmów oraz ceny. Umożliwia klientom zapoznanie się z najważniejszymi informacjami o produkcie.
Konwersja to określenie związane z marketingiem i sprzedażą. Odnosi się do użytkownika strony internetowej, sklepu internetowego, platformy zakupowej, serwisu społecznościowego, który dokonał zakupu bądź zrealizował inny cel określony przez sprzedawcę lub reklamodawcę (np. uzupełnił formularz kontaktowy w ramach kampanii reklamowej lub zarejestrował konto w sklepie).
GMV to skrót od angielskiego określenia Gross Merchandise Value, oznacza wskaźnik łącznej wartości sprzedanych towarów w danym okresie w kanałach e-commerce.
Green commerce to sposób prowadzenia handlu, w którym nadrzędnym celem jest zrównoważony rozwój i minimalizowanie negatywnego wpływu działalności sprzedażowej na środowisko naturalne. Polega na sprzedaży produktów i usług, które są produkowane i oferowane w sposób przyjazny środowisku, np. poprzez wykorzystanie ekologicznych materiałów, redukcję zużycia energii i emisji gazów cieplarnianych w procesie produkcji.
Fulfillment odnosi się do procesu realizacji zamówienia i dostarczenia produktu do klienta, który jest wykonywany przez zewnętrzną firmę (outsourcing) na terenie kraju producenta lub za granicą. W tym modelu współpracy B2B firma-sprzedawca powierza firmie specjalizującej się w fulfillment proces realizacji złożonych zamówień i dostawy na adres klienta. Wartością dla przedsiębiorcy jest oszczędność zasobów w procesie kompleksowej realizacji zamówień, obsługa zwrotów oraz odciążenie magazynu, bowiem fulfillment umożliwia przechowywanie produktów w firmie realizującej wysyłki. Usługa fulfillment rozwinęła się wraz ze wzrostem popularności handlu internetowego (e-commerce). Popularnymi firmami świadczącymi tę usługę w Polsce są np. InPost i Omnipack.
Fintech to firma łącząca nowoczesne technologie ze światem finansów (fintechy nie są jednak bankami), kierująca swoje produkty i usługi do osób prywatnych i przedsiębiorstw. Fintechy opracowują różnorodne aplikacje, narzędzia internetowe związane m.in. z płatnościami, zarządzaniem finansami, wymianą walut, przelewami zagranicznymi, inwestowaniem itp. W handlu transgranicznym fintechy pomagają konsumentom w zakupie zagranicznym, oferując atrakcyjne kursy wymiany walut i proste płatności, a sprzedawcom – uproszczenie procedur płatności transgranicznych, co przyspiesza proces wprowadzenia produktów na zagraniczny rynek.
Feed produktowy to plik komputerowy zawierający informacje o produktach dostępnych u sprzedawcy internetowego. Przygotowywany w celu prowadzenia sprzedaży w internetowych platformach sprzedażowych lub promocji w serwisach reklamowych (np. Google, Facebook) oraz porównywarkach cenowych. Feed produktowy określa m.in. nazwy produktów, identyfikator produktu, markę, kategorie produktowe, cenę, cechy, pojemność i wagę czy inne cechy fizyczne i użytkowe produktu, zwane atrybutami. Przygotowuje się go na podstawie wytycznych platformy, w której prowadzona jest sprzedaż lub promocja – każdy serwis określa własne atrybuty, które powinny znaleźć się w feedzie. Wysoka jakość informacji zawartych w pliku zwiększa szansę na wyróżnienie oferty, pozyskanie ruchu na stronę sklepu internetowego lub stronę oferty w katalogu marketplace.
FBA i FBM to modele sprzedaży oferowane przez Amazon. FBA, czyli Fullfilment by Amazon, dotyczy procesu sprzedaży produktu, w którym Amazon przejmuje na siebie obowiązki związane z magazynowaniem produktu, zapakowaniem go, wysyłką do klienta na adres dostawy oraz obsługą zwrotu. W modelu Fullfilment by Merchant (FBM) takie obowiązki bierze na siebie sprzedawca, co wiąże się z koniecznością posiadania własnego magazynu i osób obsługujących wysyłkę paczek.
ERP jest zintegrowanym systemem informatycznym, służącym do zarządzania zasobami przedsiębiorstwa. System ERP umożliwia automatyzację procesów i integrację różnych obszarów działalności firmy w jednym programie komputerowym. Integracja modułów zapewnia płynny przepływ informacji w czasie rzeczywistym. Kilkunastu pracowników jednocześnie może wykonywać prace w systemie ERP. Przykładowymi modułami, które może integrować system ERP, są dane księgowe i finansowe, sprzedażowe, magazynowe, związane z produkcją, logistyką oraz administracją.
ERP to skrót od angielskiego określenia Enterprise Resource Planning.
EDI to skrót od Electronic Data Interchange, czyli elektronicznej wymiany danych. EDI jest to proces przesyłania zamówień oraz dokumentów handlowych (np. faktury, zamówienia) między dwoma systemami, bez konieczności ich ręcznego przepisywania. EDI jest często stosowane w handlu internetowym i pomaga usprawnić procesy sprzedaży oraz zarządzania danymi handlowymi.
Dropshipping to metoda prowadzenia sprzedaży internetowej, w której sklep internetowy lub sprzedawca na marketplace nie posiada fizycznie towarów. Sprzedawca korzysta z magazynu dostawcy lub producenta, któremu przekazuje zamówienia złożone przez jego sklep. Pakowanie i wysyłka odbywa się bezpośrednio z magazynu producenta, a więc sprzedawca nie pośredniczy w procesie realizacji zamówienia. Dzięki temu sklep internetowy nie ponosi kosztów związanych z przechowywaniem towarów. Nie musi posiadać też pracowników odpowiadających za pakowanie i wysyłkę. Zadaniem sklepu jest pozyskanie klienta poprzez marketing, sprzedaż, obsługa klienta oraz zarządzanie zwrotami towarów.
Customer journey to angielskie określenie dot. ścieżki klienta, czyli sumy wszystkich interakcji klienta z daną firmą podczas całej relacji określonej w czasie. Proces customer journey rozpoczyna się od pierwszego styku z firmą (np. poprzez zobaczoną reklamę), aż do ostatniego etapu, który może skończyć się przed lub po dokonaniu zakupu. Customer journey opracowuje się w celu zrozumienia klienta, jego potrzeb i celów oraz oczekiwań na każdym etapie styku z firmą, aby zaprojektować odpowiednie customer experience (CX).
Customer Experience (CX) to określenie na doświadczenia klienta podczas kupowania produktów lub korzystania z usług na stronie internetowej lub w sklepie internetowym. CX dotyczy wszystkich interakcji między klientem a firmą, od pierwszego wejścia na stronę, przez dokonanie zakupu, aż po obsługę posprzedażową. Dobrze zaprojektowany CX ułatwia proces zakupowy i buduje pozytywne wrażenia z kontaktu z daną firmą lub marką, dzięki temu firma zwiększa swoje szanse na powrót klienta w przyszłości.
Content marketing to strategia marketingowa, w której tworzy się i udostępnia wartościowe treści, w celu przyciągnięcia potencjalnych klientów (in-bound marketing) i zainteresowania swoją ofertą. W ramach content marketingu powstają różne rodzaje treści, takie jak artykuły na blogu, filmy, infografiki, podcasty, e-booki, a nawet memy i kreatywne posty w mediach społecznościowych.
CLV to wskaźnik pozwalający oszacować całkowitą wartość przychodu od danego klienta lub segmentu klientów z transakcji sprzedaży w danym przedziale czasowym. Wskaźnik CLV oblicza się mnożąc trzy wartości – średniej wartości zamówienia dokonanego przez danego klienta w danym okresie x ilość transakcji sprzedaży w danym okresie (zazwyczaj przez rok) x średnia długość trwania relacji handlowej (w latach).
Buy Box na Amazonie to obszar na stronie produktu, gdzie klienci mogą kliknąć przycisk "Dodaj do koszyka" lub "Kup teraz", aby dodać dany produkt do swojego koszyka lub dokonać zakupu. Na stronie produktu (np. telefonu komórkowego określonego modelu) często pojawia się wiele ofert od różnych sprzedawców. Jednak tylko jeden sprzedawca może otrzymać Buy Box, co oznacza, że ma on swojego rodzaju „pierwszeństwo” wśród innych firm, oferujących ten sam produkt. Buy box jest narzędziem Amazona, który umożliwia większą sprzedaż firmie, której uda się go wygrać.
API to skrót od słów Application Programming Interface. API to rodzaj komputerowego tłumacza, który umożliwia aplikacjom komunikację między sobą. Dzięki niemu programy automatycznie przesyłają i odbierają informacje. API jest wykorzystywane m.in. w aplikacjach mobilnych lub serwisach internetowych.
Cross-dock to model logistyki magazynowej, który jest wykorzystywany w celu przyspieszenia procesu dystrybucji towarów. W magazynie cross-dock towar jest odbierany bezpośrednio z jednego transportu i przekazywany do kolejnego transportu, bez przechowywania go w magazynie na dłuższy czas.
Checkout to angielskie określenie na końcowy proces realizacji zamówienia w sklepie internetowym. Dotyczy zamówienia, które klient dodał do koszyka, a następnie podjął dodatkową aktywność w celu sfinalizowania zakupu. W procesie checkout użytkownik jest proszony o podanie dokładnych danych personalnych, adresu pocztowego, określenia sposobu płatności i realizacji dostawy, czy też akceptację regulaminu. Optymalizacja procesu checkout pozwala na zwiększenie sprzedaży w sklepie internetowym.
1212
Warning: Undefined variable $post_id in /var/www/cross-border.pl/public_html/wp-content/themes/uidea/single.php on line 34
Planowanie promocji w sklepie internetowym to ważny element strategii sprzedaży, szczególnie gdy firma chce wejść na zagraniczne rynki. Dobrze przemyślana kampania nie tylko zwraca uwagę nowych klientów, ale także buduje rozpoznawalność marki, wzmacnia ich lojalność i finalnie podnosi wyniki sprzedaży. Sprawdź, jak krok po kroku zaplanować skuteczną promocję skierowaną do odbiorców z różnych krajów, zwracając uwagę na specyfikę poszczególnych rynków.
Zanim ruszysz z kampanią promocyjną, musisz dobrze zrozumieć rynek, na którym chcesz działać. Każdy kraj ma swoje specyficzne nawyki zakupowe, inne oczekiwania konsumentów oraz różne terminy promocji. Przykładowo:
-> Black Friday to ogromne wydarzenie promocyjne w Stanach Zjednoczonych i wielu krajach Europy Zachodniej, ale w krajach takich jak Chiny większą wagę przywiązuje się do zakupów podczas Dnia Singla (11 listopada).
-> W niektórych krajach Azji promocje z okazji Nowego Roku są niezwykle popularne, natomiast w Europie Środkowej i Wschodniej lepiej sprawdzają się sezonowe wyprzedaże na koniec lata.
Aby stworzyć skuteczną kampanię, warto wykonać analizę rynku i klientów, uwzględniając:
zachowania zakupowe – zrozumienie, kiedy i dlaczego klienci robią zakupy, pozwala lepiej wybrać terminy promocji;
preferencje konsumentów – sprawdź, jakie produkty cieszą się największym zainteresowaniem na danym rynku i czy klienci polują na rabaty w określonych kategoriach;
sezonowość i lokalne święta – czasem lokalne święta mogą być lepszym momentem na promocje niż popularne na całym świecie dni zakupowe.
Nie tylko Black Friday, czyli przegląd popularnych świąt zakupowych
Planując promocje w sklepie internetowym z myślą o międzynarodowych klientach, warto wziąć pod uwagę lokalne święta zakupowe i różnice w podejściu do takich globalnych wydarzeń jak Black Friday. Oto kilka ciekawostek dotyczących najważniejszych dni zakupowych na różnych rynkach.
Black Friday na świecie – choć narodził się w Stanach Zjednoczonych, jest teraz obchodzony w wielu krajach na całym świecie. W USA jest to jedno z największych wydarzeń zakupowych, które oficjalnie rozpoczyna sezon świątecznych zakupów. Wraz z rozwojem zakupów internetowych pojawił się również dodatkowy dzień wyprzedaży, czyli Cyber Monday, a obecnie najczęściej mamy do czynienia z przedłużonym okresem promocyjny nazywanym Black Week.
White Friday na Bliskim Wschodzie – zamiast Black Friday, na Bliskim Wschodzie organizowany jest White Friday. Trwa zazwyczaj cztery dni i obejmuje zarówno sprzedaż w sklepach stacjonarnych, jak i online. W krajach arabskich nazwa „White Friday” została wybrana zamiast „Black Friday”, ponieważ kolor biały ma w tych kulturach bardziej pozytywne konotacje.
Dzień Singla w Chinach – największym świętem zakupowym na świecie nie jest Black Friday, ale chiński Singles’ Day (11 listopada). Zaczął się jako nieoficjalne święto dla singli, by „rozpieszczać siebie”. Teraz jest to ogromne wydarzenie e-commerce. Przyciąga miliony konsumentów, głównie w Chinach, ale także w wielu innych krajach.
El Buen Fin w Meksyku – meksykańska wersja Black Friday to „El Buen Fin” (Dobry Weekend) obchodzony w połowie listopada, podczas weekendu poprzedzającego obchody rewolucji meksykańskiej. Jest to największe wydarzenie zakupowe w Meksyku zachęcające konsumentów do zakupów w korzystnych cenach.
Click Frenzy w Australii – w Australii odpowiednikiem Black Friday jest Click Frenzy, który jest organizowany w listopadzie. Zyskuje coraz większą popularność i skupia oferty od setek sprzedawców.
Boxing Day w krajach Commonwealthu – 26 grudnia, czyli Boxing Day, jest okazją do jednych z największych wyprzedaży w Wielkiej Brytanii, Kanadzie, Australii i innych krajach Commonwealthu. To ostatni moment na pozbycie się świątecznych zapasów.
2. Analiza konkurencji
Kolejnym ważnym krokiem w planowaniu promocji jest dokładne przeanalizowanie działań konkurencji. Obserwowanie ich strategii na rynkach zagranicznych pomoże ci lepiej zrozumieć, co działa, a czego lepiej unikać. Na jakie obszary należy zwrócić największą uwagę?
Terminy promocji: Czy konkurenci organizują promocje podczas Black Friday, Cyber Monday lub lokalnych świąt?
Rodzaje ofert: Jakie rabaty, kupony czy opcje darmowej dostawy oferują?
Kampanie marketingowe: Jakie kanały (np. social media, Google Ads) wykorzystują do promocji?
3. Dostosowanie oferty i komunikacji
Zagraniczni klienci mogą inaczej reagować na komunikaty marketingowe, dlatego warto dostosować ofertę i sposób jej prezentacji. Na co zwrócić szczególną uwagę?
Język i kultura – upewnij się, że komunikaty są w pełni zlokalizowane, a nie tylko przetłumaczone. Dostosuj ton i język do zwyczajów oraz kultury.
Waluty i formy płatności – podawaj ceny w lokalnych walutach i oferuj preferowane przez klientów metody płatności.
Sposób prezentacji oferty – dostosuj grafiki, opisy produktów i inne elementy wizualne do lokalnych trendów i oczekiwań odbiorców. Różne rynki mogą preferować odmienny styl komunikacji wizualnej, a detale takie jak kolory czy układ strony często mają decydujące znaczenie.
Techniki promocyjne – przeanalizuj rynek, aby sprawdzić, jakie akcje promocyjne są najczęściej stosowane i sprawdzają się wśród klientów. Upewnij się również, że Twoja platforma e-commerce umożliwia tworzenie zaawansowanych promocji, takich jak np. kody rabatowe, zestawy produktowe czy program lojalnościowy.
Pamiętaj, że w krajach Unii Europejskiej obowiązuje dyrektywa Omnibus i wynikający z niej obowiązek poinformowania o najniższej cenie z 30 dni przed obniżką. Jeżeli nie chcesz zatem skupiać się wyłącznie na obniżkach cen, skorzystaj z innych popularnych formatów promocji takich jak:
Promocja kaskadowa – im więcej produktów w koszyku, tym większy upust (np. 10% zniżki przy zakupie jednego produktu, 15% przy dwóch). Motywuje klientów do dodawania kolejnych artykułów do koszyka, co zwiększa wartość całego zamówienia.
Promocja „Kup dwa, trzeci gratis” – klasyczna oferta typu „3 w cenie 2”. Zachęca do zakupu większej liczby produktów, co przyczynia się do wzrostu sprzedaży, nie obniżając ceny jednostkowej.
Promocja koszykowa – rabaty przy osiągnięciu określonej kwoty zakupów (np. „50% zniżki przy zakupach za min. 499 zł”). Tego rodzaju promocja skłania klientów do wydawania więcej, zwiększając tym samym średnią wartość koszyka.
Promocja ilościowa – „15% zniżki na cały koszyk przy zakupie co najmniej 2 produktów”. Oferta ta motywuje do większych zakupów, podnosząc wartość całkowitą transakcji.
Promocja „Druga rzecz taniej” z kodem rabatowym – przy zakupie kilku produktów klient otrzymuje zniżkę na tańszy z nich. To sposób na wyprzedaż mniej popularnych artykułów, jednocześnie przyciągając klientów na większe zakupy.
Promocja cashback – „50 zł zwrotu przy zakupach powyżej 450 zł”. Zapewnia korzyść w postaci zwrotu pieniędzy, co zachęca klientów do wydawania więcej, bez natychmiastowego obniżania ceny produktów.
4. Wybór odpowiednich kanałów promocji
W zależności od rynku różne kanały mogą być bardziej lub mniej efektywne. Na przykład w krajach zachodnich dominują kampanie na Facebooku i Instagramie, natomiast w Azji większą popularnością cieszą się lokalne platformy. Ważny będzie nie tylko dobór metod promocji, ale także sposobu ich wykorzystania.
Media społecznościowe – wybierz te platformy, które są najpopularniejsze na danym rynku. Użyj reklamy płatnej, aby dotrzeć do nowych klientów i retargetować tych, którzy już odwiedzili Twój sklep.
Influencer marketing – w wielu krajach influencerzy mają ogromny wpływ na decyzje zakupowe. Warto zatem nawiązać współpracę z lokalnymi liderami opinii.
Reklamy w wyszukiwarkach – kampanie Google Ads lub Bing Ads pozwalają dotrzeć do klientów aktywnie poszukujących produktów. Pamiętaj o dostosowaniu słów kluczowych do rynku docelowego.
E-mail marketing – dobrze targetowane kampanie e-mailowe mogą skutecznie promować akcje rabatowe, nowości w ofercie czy przypominać o porzuconych koszykach. Pamiętaj o personalizacji treści i dostosowaniu do lokalnych świąt.
Reklama display – wyświetlanie banerów reklamowych na lokalnych portalach informacyjnych i branżowych to skuteczny sposób na dotarcie do dużej grupy odbiorców. Tego typu kampanie są bardziej efektywne, gdy reklamy pojawiają się w miejscach powiązanych tematycznie z Twoim produktem lub usługą, co zwiększa ich trafność i przyciąga uwagę potencjalnych klientów.
5. Logistyka i obsługa klienta
Pamiętaj, że skuteczna promocja to nie tylko atrakcyjna oferta, ale także sprawna logistyka i dobra obsługa klienta. W przypadku sprzedaży międzynarodowej szczególnie ważne są:
dostępność produktu – upewnij się, że masz wystarczające zapasy, aby sprostać większemu zainteresowaniu podczas promocji;
szybka wysyłka – klienci oczekują szybkiej dostawy, zwłaszcza przy okazji promocji. Warto pomyśleć o lokalnych centrach dystrybucji, by skrócić czas i obniżyć koszty dostawy;
obsługa klienta – zapewnij obsługę w języku lokalnym dostępną w wygodnych dla klientów godzinach. Wsparcie przez czat na żywo lub media społecznościowe zwiększy ich zadowolenie.
Planowanie akcji promocyjnych na rynkach zagranicznych – podsumowanie
Planowanie skutecznej akcji promocyjnej na rynkach zagranicznych wymaga przemyślanej strategii i dokładnej analizy każdego rynku. Ważne jest, aby zrozumieć lokalne zwyczaje zakupowe, dostosować ofertę i komunikację oraz korzystać z odpowiednich kanałów promocji. Należy także pamiętać o optymalizacji logistyki oraz zapewnieniu wysokiego poziomu obsługi klienta, co wpłynie na długofalowy sukces Twojej marki na nowych rynkach.
W tym przypadku ważna jest również odpowiednia platforma e-commerce, która nie tylko pozwoli na obsługę zwiększonego ruchu w czasie promocji, ale także umożliwi dostosowanie oferty i kampanii promocyjnych do lokalnych wymagań. Zwróć również uwagę na dostępność narzędzi promocyjnych, które pozwalają na tworzenie atrakcyjnych dla użytkowników ofert.
Ekspansja zagraniczna to duże wyzwanie, ale przemyślana kampania promocyjna może znacznie przyspieszyć zdobywanie nowych rynków. Warto regularnie monitorować wyniki swoich działań, uczyć się na błędach i optymalizować strategie, aby efektywnie dotrzeć do międzynarodowych klientów i rozwijać swój sklep internetowy na skalę globalną.
autor artykułu
AtomStore to platforma e-commerce dla dużych i średnich sklepów internetowych, która pozwala elastycznie zarządzać ofertą i szybko skalować sprzedaż.
W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie używamy technologii, takich jak pliki cookies, do przechowywania i/lub uzyskiwania dostępu do informacji o urządzeniu. Zgoda na użycie plików cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu w takim zakresie w jakim o tym zdecydujesz. W każdym momencie można dokonać zmiany tych ustawień na stronie polityki dotyczącej cookies. Pamiętaj, że brak wyrażenia zgody lub wycofanie zgody może niekorzystnie wpłynąć na komfort użytkowania, a niektóre funkcje mogą być niedostępne. Przycisk "odrzucenie wszystkich" powoduje wyłączenie wszystkich plików cookies, poza funkcjonalnymi - niezbędnymi do prawidłowego działania strony.
Niezbędne (Funkcjonalne)
Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyczne (Statystyki)
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych.Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Reklamowe (Marketing / śledzenie)
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.