COD to skrót od określenia „Cash on Delivery”; po polsku najczęściej określany jako „płatność za pobraniem”, oznacza usługę pobrania płatności za zamówienie podczas dostarczenia towaru do klienta. To model płatności za zakupy online popularny w wielu europejskich krajach.

PUDO to skrót od określenia „Pick-Up, Drop-Off”; określenie miejsca, w którym można odebrać lub nadać przesyłkę. To ciesząca się dużą popularnością wśród konsumentów metoda logistyki ostatniej mili, dostępna w ofertach operatorów logistycznych w Polsce i za granicą. Punktem PUDO mogą być sklepy i punkty usługowe, automaty paczkowe, kioski. Wykorzystanie PUDO w logistyce daje klientowi elastyczność w wyborze miejsca dostawy i momentu nadania lub odebrania przesyłki.

Q-commerce to skrót od angielskiego określenia quick commerce - model handlu elektronicznego, w którym przewiduje się szybką dostawę produktu na żądanie. Model ten zakłada maksymalne skrócenie procesu dostawy produktów do nabywcy, nawet do kilkunastu minut od złożenia zamówienia. Najbardziej popularne platformy q-commerce w Polsce oferują zakup produktów spożywczych, chemii gospodarczej i artykułów gospodarstwa domowego z dostawą do domu. Funkcjonują w oparciu o sieć małych sklepów, tzw. dark stores, rozproszonych na terenie miasta, w celu skrócenia dystansu fizycznego i umożliwienie sprawnego dostarczenia zakupów na wybrany adres.

.

WMS to skrót od określenia Warehouse Management System - wyspecjalizowany magazynowy system informatyczny. Służy do codziennego zarządzania procesami magazynowymi w celu ich kontroli, optymalizacji i prawidłowego przepływu. System WMS może być częścią szerszego systemu ERP w formie modułu, ale częściej jest osobnym narzędziem, którym dysponują pracownicy odpowiadający za poprawną pracę magazynów firmowych.

White label jest to produkt lub usługa, której producentem i sprzedawcą są dwie różne firmy. Firma oferująca produkt swoim klientom nie jest jego producentem, ale sprzedaje go pod swoją marką. Istnieje wiele firm oferujących produkty white label innym firmom (np. kosmetyki) i zdarza się, że jeden produkt jest sprzedawany pod kilku lub kilkunastoma „szyldami”. Ten model jest często stosowany w przypadku produktów lub usług, które firma chce sprzedawać pod własną marką, bez ponoszenia kosztów związanych z ich produkcją. W porównaniu do produktów private label, model ten umożliwia ograniczenie kosztów.

Pojęcia User Experience (UX) i User Interface (UI) są ściśle związane z projektowaniem wizualnym stron internetowych, aplikacji webowych i mobilnych. Praca projektantów UX i UI wzajemnie uzupełnia się. UX polega na projektowaniu doświadczeń użytkownika podczas korzystania z witryny czy aplikacji. Do tego niezbędna jest wiedza dotycząca m.in. badania potrzeb, preferencji, nawyków użytkowników oraz zagadnień deweloperskich. UI design jest skoncentrowany wokół percepcji użytkownika. Celem projektanta UI jest stworzenie atrakcyjnej wizualnie, angażującej, dopasowanej do użytkownika i intuicyjnej witryny bądź aplikacji, z wykorzystaniem różnych technik projektowych.

TACOS to skrót od angielskiego określenia Total Advertising Cost of Sale - to wskaźnik zwrotu z inwestycji poniesionych w ramach kampanii reklamowej typu PPC (pay-per-click) prowadzonej w serwisie Amazon. Ta platforma sprzedaży internetowej posiada własne narzędzia do promocji, stąd wskaźnik TACOS został stworzony specjalnie na określenie zysków z prowadzonych działań reklamowych PPC w tym marketplace.

SEO to skrót angielskiego określenia Search Engine Optimisation. SEO oznacza zbiór metod optymalizacji witryny internetowej (serwisu, sklepu, produktu), w wyniku której osiąga się jak najwyższe pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania. Do najbardziej popularnej wyszukiwarki w Europie i na świecie zalicza się Google, więc termin pozycjonowania (SEO) stosuje się najczęściej w odniesieniu do tego serwisu. Praktyka SEO obejmuje liczne działania, świadczone najczęściej przez specjalistów ds. pozycjonowania lub marketingu internetowego. Termin SEO stosuje się też wobec działań dotyczących optymalizacji listy produktów pod wyszukiwarkę marketplace, np. na Amazon. Działanie to wymaga znajomości środowiska danego marketplace, jednak cel jest ten sam – zaistnieć w jak najlepszych wynikach wyszukiwania pod określonymi słowami kluczowymi. Najlepiej na pierwszej pozycji.

ROPO to model zachowania konsumenta, który szuka w Internecie informacji o produkcie, ale zakupu dokonuje w sklepie tradycyjnym. W przypadku reverse ROPO, ten schemat jest odwrócony i konsument sprawdza produkty w sklepach tradycyjnych, ale zakupu dokonuje online. Badanie takich zachowań konsumenckich jest ważne dla sklepów internetowych, które chcą zrozumieć, które czynniki wpływają na odpływ klientów ze sklepu online do kanałów sprzedaży offline i na odwrót.

ROPO to skrót od określenia Research Online Purchase Offline.

ROI to skrót od angielskiego określenia Return on Investment. ROI to wskaźnik zwrotu z inwestycji, oceniający stopień jej efektywności. Pozwala określić skuteczność prowadzonych działań marketingowych w ramach całego planu reklamy i promocji (do określenia efektywności reklam można posłużyć się wskaźnikiem ROAS), określając kwotę zwrotu z danej inwestycji w odniesieniu do jej kosztów (wytworzenia i reklamy). Wynik ROI wyraża się w procentach.

ROAS to skrót angielskiego określenia Return on Advertisement Spend. ROAS to wskaźnik zwrotu z inwestycji w reklamę. Pozwala określić skuteczność prowadzonych kampanii reklamowych w odniesieniu do pozyskanego przychodu dla firmy z tej reklamy lub kampanii. Wskaźnik ROAS jest z powodzeniem wykorzystywany w reklamie internetowej, ponieważ zaawansowana analityka pozwala na dokładne oszacowanie wartości zwrotu z danego kanału promocji. Możliwe jest też stosowanie go w przypadku mediów offline, jak telewizja czy radio.

PPC to skrót od angielskiego określenia pay-per-click. PPC oznacza rodzaj kampanii reklamowej w Internecie, w której reklamodawca płaci wtedy, gdy użytkownik kliknie w daną reklamę. Model rozliczeń PPC jest najczęściej stosowany w przypadku reklam prowadzonych w wyszukiwarce internetowej, wyszukiwarce na marketplace, ale też w mediach społecznościowych, np. w systemie reklamowym Facebooka.

PIM to skrót od angielskiego określenia Product Information Management. PIM oznacza platformę internetową do zarządzania wszystkimi informacjami o produktach. Te specjalistyczne narzędzia przeznaczone dla firm są bazą danych potrzebną do prowadzenia sprzedaży w sklepach e-commerce, w marketplace’ach i innych kanałach dystrybucji. Korzyścią z wdrożenia systemu PIM jest możliwość aktualizacji informacji o produkcie w jednym narzędziu. Dzięki integracji, zaktualizowane dane są automatycznie przekazywane do zewnętrznych systemów sprzedaży. Systemy PIM ułatwiają więc pracę i zarządzanie, szczególnie w przypadku dużego, różnorodnego asortymentu i wielu kanałów sprzedaży.

One step checkout to angielskie określenie na końcowy proces realizacji zamówienia w sklepie internetowym. Polega na spłaszczeniu struktury procesu finalizacji zamówienia do jednej podstrony. Pozwala to przyspieszyć dokonanie zakupu przez klienta, umożliwia mu podgląd całego procesu zakupu w jednym miejscu. Dla sklepu pozwala zmniejszyć ryzyko porzucenia koszyka przez klienta.

Omnichannel to zbiór działań, które firma podejmuje w celu zapewnienia spójnych doświadczeń sprzedażowych klienta (customer experience) we wszystkich kanałach sprzedaży i komunikacji z klientem (online i offline). Strategia omnichannel zakłada obecność marki w wielu kanałach sprzedaży i komunikacji (social media, sklep internetowy, sklep stacjonarny, marketplace, targi itp.). W odróżnieniu od stgrategii multichannel, omnichannel zakłada wypracowanie spójnych doświadczeń klienta we wszystkich kanałach. Dzięki strategii omnichannel klienci mogą łatwo dokonywać zakupów online, odbierać produkty w sklepie stacjonarnym czy punkcie odbioru lub zamówić produkty online i zwrócić w sklepie stacjonarnym. Dla firm korzyścią z wdrożenia strategii omnichannel jest dotarcie z ofertą do większej grupy potencjalnych klientów, zwiększenie skuteczności działań promocyjnych i zwiększenie sprzedaży.

Multichannel, czyli strategia wielokanałowa, to podejście do sprzedaży i marketingu, w której w celu dotarcia do klientów firma wykorzystuje wiele kanałów dystrybucji i komunikacji. Jej zaletą jej możliwość do dotarcia do szerszej grupy odbiorców w porównaniu do oparcia strategii o jeden kanał marketingu lub sprzedaży. Wykorzystanie wielu kanałów pozwala też na dopasowanie komunikacji i procesu sprzedażowego do zmieniających się preferencji klientów oraz bieżących trendów. W odróżnieniu od strategii omnichannel, kanały wykorzystywane w strategii wielokanałowej działają od siebie niezależnie, a klienci mogą mieć różne doświadczenia (customer experience), w zależności od używanego kanału. Strategia multichannel nie wymaga więc tworzenia spójnej, jednolitej strategii. Uwaga poświęcana jest każdemu kanałowi z osobna a komunikaty mogą być dopasowane do każdego z nich indywidualnie.

Merchant to najprościej mówiąc – sprzedawca; angielskie określenie na podmiot (firmę, osobę) prowadzący sklep internetowy.

M-commerce oznacza sprzedaż i zakupy internetowe z wykorzystaniem urządzeń mobilnych (telefon, tablet). M-commerce daje klientom możliwość dokonywania zakupów w każdym miejscu i czasie z wykorzystaniem sklepów internetowych, platform sprzedażowych (marketplace) i mediów społecznościowych. Poza sprzedażą i zakupem produktów i usług, aplikacje m-commerce udostępniają też dokonywanie płatności mobilnych, przeglądanie katalogów produktów, porównywanie cen itp. M-commerce to skrót od angielskiego określenia mobile commerce.

Marketplace, czyli dosłownie „rynek”, to elektroniczna platforma sprzedażowa, w której kupujący mają dostęp do produktów od wielu sprzedawców w różnych kategoriach, definiowanych przez daną platformę. Sklepy marketplace dzielą się ze względu na zasięg: lokalny (na terenie jednego kraju) lub międzynarodowy (jedna platforma dostępna w kilkunastu czy kilkudziesięciu krajach), specjalizację  (marketplace horyzontalne i wertykalne) oraz na grupę docelową (marketplace B2B, B2C, C2C). Marketplace może działać na zasadzie aukcji, gdzie przedmioty są sprzedawane na podstawie ofert kupujących, lub sklepu internetowego, gdzie cena jest ustalana przez sprzedawcę. Marketplace pozwala tworzyć szeroką ofertę produktów i zróżnicowaną ofertę cenową, udostępnia proste i intuicyjne procesy transakcji i dostawy dla klientów. Z tego powodu jest najpopularniejszym sposobem na zakupy w Internecie w wielu krajach. Najbardziej znanymi przykładami marketplace’ów są Allegro, Amazon, OLX, eBay czy Etsy.

Listing to karta produktowa lub strona produktowa w sklepie internetowym lub na marketplace, prezentująca ofertę sklepu. Na jej zawartość składają się informacje o produkcie w formie tytułu, opisu, zdjęć i filmów oraz ceny. Umożliwia klientom zapoznanie się z najważniejszymi informacjami o produkcie.

Konwersja to określenie związane z marketingiem i sprzedażą. Odnosi się do użytkownika strony internetowej, sklepu internetowego, platformy zakupowej, serwisu społecznościowego, który dokonał zakupu bądź zrealizował inny cel określony przez sprzedawcę lub reklamodawcę (np. uzupełnił formularz kontaktowy w ramach kampanii reklamowej lub zarejestrował konto w sklepie).

GMV to skrót od angielskiego określenia Gross Merchandise Value, oznacza wskaźnik łącznej wartości sprzedanych towarów w danym okresie w kanałach e-commerce.

Green commerce to sposób prowadzenia handlu, w którym nadrzędnym celem jest zrównoważony rozwój i minimalizowanie negatywnego wpływu działalności sprzedażowej na środowisko naturalne. Polega na sprzedaży produktów i usług, które są produkowane i oferowane w sposób przyjazny środowisku, np. poprzez wykorzystanie ekologicznych materiałów, redukcję zużycia energii i emisji gazów cieplarnianych w procesie produkcji.

Fulfillment odnosi się do procesu realizacji zamówienia i dostarczenia produktu do klienta, który jest wykonywany przez zewnętrzną firmę (outsourcing) na terenie kraju producenta lub za granicą. W tym modelu współpracy B2B firma-sprzedawca powierza firmie specjalizującej się w fulfillment proces realizacji złożonych zamówień i dostawy na adres klienta. Wartością dla przedsiębiorcy jest oszczędność zasobów w procesie kompleksowej realizacji zamówień, obsługa zwrotów oraz odciążenie magazynu, bowiem fulfillment umożliwia przechowywanie produktów w firmie realizującej wysyłki. Usługa fulfillment rozwinęła się wraz ze wzrostem popularności handlu internetowego (e-commerce). Popularnymi firmami świadczącymi tę usługę w Polsce są np. InPost i Omnipack.

Fintech to firma łącząca nowoczesne technologie ze światem finansów (fintechy nie są jednak bankami), kierująca swoje produkty i usługi do osób prywatnych i przedsiębiorstw. Fintechy opracowują różnorodne aplikacje, narzędzia internetowe związane m.in. z płatnościami, zarządzaniem finansami, wymianą walut, przelewami zagranicznymi, inwestowaniem itp. W handlu transgranicznym fintechy pomagają konsumentom w zakupie zagranicznym, oferując atrakcyjne kursy wymiany walut i proste płatności, a sprzedawcom – uproszczenie procedur płatności transgranicznych, co przyspiesza proces wprowadzenia produktów na zagraniczny rynek.

Feed produktowy to plik komputerowy zawierający informacje o produktach dostępnych u sprzedawcy internetowego. Przygotowywany w celu prowadzenia sprzedaży w internetowych platformach sprzedażowych lub promocji w serwisach reklamowych (np. Google, Facebook) oraz porównywarkach cenowych. Feed produktowy określa m.in. nazwy produktów, identyfikator produktu, markę, kategorie produktowe, cenę, cechy, pojemność i wagę czy inne cechy fizyczne i użytkowe produktu, zwane atrybutami. Przygotowuje się go na podstawie wytycznych platformy, w której prowadzona jest sprzedaż lub promocja – każdy serwis określa własne atrybuty, które powinny znaleźć się w feedzie. Wysoka jakość informacji zawartych w pliku zwiększa szansę na wyróżnienie oferty, pozyskanie ruchu na stronę sklepu internetowego lub stronę oferty w katalogu marketplace.

FBA i FBM to modele sprzedaży oferowane przez Amazon. FBA, czyli Fullfilment by Amazon, dotyczy procesu sprzedaży produktu, w którym Amazon przejmuje na siebie obowiązki związane z magazynowaniem produktu, zapakowaniem go, wysyłką do klienta na adres dostawy oraz obsługą zwrotu. W modelu Fullfilment by Merchant (FBM) takie obowiązki bierze na siebie sprzedawca, co wiąże się z koniecznością posiadania własnego magazynu i osób obsługujących wysyłkę paczek.

ERP jest zintegrowanym systemem informatycznym, służącym do zarządzania zasobami przedsiębiorstwa. System ERP umożliwia automatyzację procesów i integrację różnych obszarów działalności firmy w jednym programie komputerowym. Integracja modułów zapewnia płynny przepływ informacji w czasie rzeczywistym. Kilkunastu pracowników jednocześnie może wykonywać prace w systemie ERP. Przykładowymi modułami, które może integrować system ERP, są dane księgowe i finansowe, sprzedażowe, magazynowe, związane z produkcją, logistyką oraz administracją.

ERP to skrót od angielskiego określenia Enterprise Resource Planning.

EDI to skrót od Electronic Data Interchange, czyli elektronicznej wymiany danych. EDI jest to proces przesyłania zamówień oraz dokumentów handlowych (np. faktury, zamówienia) między dwoma systemami, bez konieczności ich ręcznego przepisywania. EDI jest często stosowane w handlu internetowym i pomaga usprawnić procesy sprzedaży oraz zarządzania danymi handlowymi.

Dropshipping to metoda prowadzenia sprzedaży internetowej, w której sklep internetowy lub sprzedawca na marketplace nie posiada fizycznie towarów. Sprzedawca korzysta z magazynu dostawcy lub producenta, któremu przekazuje zamówienia złożone przez jego sklep. Pakowanie i wysyłka odbywa się bezpośrednio z magazynu producenta, a więc sprzedawca nie pośredniczy w procesie realizacji zamówienia. Dzięki temu sklep internetowy nie ponosi kosztów związanych z przechowywaniem towarów. Nie musi posiadać też pracowników odpowiadających za pakowanie i wysyłkę. Zadaniem sklepu jest pozyskanie klienta poprzez marketing, sprzedaż, obsługa klienta oraz zarządzanie zwrotami towarów.

Customer journey to angielskie określenie dot. ścieżki klienta, czyli sumy wszystkich interakcji klienta z daną firmą podczas całej relacji określonej w czasie. Proces customer journey rozpoczyna się od pierwszego styku z firmą (np. poprzez zobaczoną reklamę), aż do ostatniego etapu, który może skończyć się przed lub po dokonaniu zakupu. Customer journey opracowuje się w celu zrozumienia klienta, jego potrzeb i celów oraz oczekiwań na każdym etapie styku z firmą, aby zaprojektować odpowiednie customer experience (CX).

Customer Experience (CX) to określenie na doświadczenia klienta podczas kupowania produktów lub korzystania z usług na stronie internetowej lub w sklepie internetowym. CX dotyczy wszystkich interakcji między klientem a firmą, od pierwszego wejścia na stronę, przez dokonanie zakupu, aż po obsługę posprzedażową. Dobrze zaprojektowany CX ułatwia proces zakupowy i buduje pozytywne wrażenia z kontaktu z daną firmą lub marką, dzięki temu firma zwiększa swoje szanse na powrót klienta w przyszłości.

Content marketing to strategia marketingowa, w której tworzy się i udostępnia wartościowe treści, w celu przyciągnięcia potencjalnych klientów (in-bound marketing) i zainteresowania swoją ofertą. W ramach content marketingu powstają różne rodzaje treści, takie jak artykuły na blogu, filmy, infografiki, podcasty, e-booki, a nawet memy i kreatywne posty w mediach społecznościowych.

CLV to wskaźnik pozwalający oszacować całkowitą wartość przychodu od danego klienta lub segmentu klientów z transakcji sprzedaży w danym przedziale czasowym. Wskaźnik CLV oblicza się mnożąc trzy wartości – średniej wartości zamówienia dokonanego przez danego klienta w danym okresie x ilość transakcji sprzedaży w danym okresie (zazwyczaj przez rok) x średnia długość trwania relacji handlowej (w latach).

Buy Box na Amazonie to obszar na stronie produktu, gdzie klienci mogą kliknąć przycisk "Dodaj do koszyka" lub "Kup teraz", aby dodać dany produkt do swojego koszyka lub dokonać zakupu. Na stronie produktu (np. telefonu komórkowego określonego modelu) często pojawia się wiele ofert od różnych sprzedawców. Jednak tylko jeden sprzedawca może otrzymać Buy Box, co oznacza, że ​​ma on swojego rodzaju „pierwszeństwo” wśród innych firm, oferujących ten sam produkt. Buy box jest narzędziem Amazona, który umożliwia większą sprzedaż firmie, której uda się go wygrać.

API to skrót od słów Application Programming Interface. API to rodzaj komputerowego tłumacza, który umożliwia aplikacjom komunikację między sobą. Dzięki niemu programy automatycznie przesyłają i odbierają informacje. API jest wykorzystywane m.in. w aplikacjach mobilnych lub serwisach internetowych.

Cross-dock to model logistyki magazynowej, który jest wykorzystywany w celu przyspieszenia procesu dystrybucji towarów. W magazynie cross-dock towar jest odbierany bezpośrednio z jednego transportu i przekazywany do kolejnego transportu, bez przechowywania go w magazynie na dłuższy czas.

Checkout to angielskie określenie na końcowy proces realizacji zamówienia w sklepie internetowym. Dotyczy zamówienia, które klient dodał do koszyka, a następnie podjął dodatkową aktywność w celu sfinalizowania zakupu. W procesie checkout użytkownik jest proszony o podanie dokładnych danych personalnych, adresu pocztowego, określenia sposobu płatności i realizacji dostawy, czy też akceptację regulaminu. Optymalizacja procesu checkout pozwala na zwiększenie sprzedaży w sklepie internetowym.

Spis treści

Spis treści

Czym powinna charakteryzować się efektywna platforma e-commerce w ekspansji zagranicznej?

Ekspansja zagraniczna to ambitny krok dla każdego e-commerce, jednak niesie też ze sobą wiele korzyści. Otwiera bowiem drzwi do nowych rynków i większych możliwości sprzedażowych, a co za tym idzie – rozwoju całej firmy. Sukces na arenie międzynarodowej wymaga jednak starannego przygotowania. Właśnie dlatego tak ważny jest wybór odpowiedniej platformy, która pozwoli na realizację celów biznesowych. 

autor:
AtomStore

Efektywna platforma e-commerce musi sprostać wielu wyzwaniom, aby dostosować się do zróżnicowanych wymagań i oczekiwań klientów w różnych krajach. W tym przypadku nie wystarczy samo przetłumaczenie witryny sklepowej. Konieczne jest wdrożenie konkretnej strategii dopasowanej do rynku docelowego. W artykule omówimy kluczowe cechy systemu, które umożliwią Ci płynne wejście na nowe rynki i skuteczną ekspansję zagraniczną.

1. Elastyczność systemu w sprzedaży zagranicznej

Każdy kraj ma swoje unikalne cechy, dlatego nie zawsze ekspansja zagraniczna będzie wyglądać tak samo. Klienci z różnych państw preferują bowiem odmienne formy płatności czy dostaw. W przypadku każdego rynku mogą sprawdzić się również inne sposoby promocji, nie wspominając już od dostosowaniu do lokalnych wymogów prawnych. Np. w niektórych krajach UE obowiązują przepisy dotyczące dostępności e-sklepów obejmujące takie aspekty jak: łatwość nawigacji, transkrypcje wideo lub wersje tekstowe oraz zapewnienie czytelnych i zrozumiałych treści.

W ekspansji zagranicznej potrzebujesz zatem platformy e-commerce, która umożliwi łatwe i elastyczne zarządzanie ustawieniami oraz wyglądem sklepu. A przy tym jej dostosowanie (przynajmniej w zakresie podstawowych funkcjonalności) będzie proste i niewymagające dużych kosztów. 

2. Panel administracyjny i sklep w różnych językach

Jeżeli zamierzasz zatrudniać obcokrajowców do zespołu e-commerce, konieczne będzie przetłumaczenie panelu administracyjnego sklepu oraz jego zawartości. Zadbaj o to, aby wybrana platforma miała panel dostępny przynajmniej w języku angielskim. Dzięki temu Twój międzynarodowy zespół będzie mógł efektywnie wykonywać swoją pracę. 

Kolejną kwestią jest przetłumaczenie samej zawartości sklepów. Upewnij się, że wybrana przez Ciebie platforma ma możliwość obsługi różnych wersji językowych. Sprawdź, czy wybrany silnik sklepu nie ogranicza Cię w tym zakresie.

3. Zarządzanie wieloma sklepami i domenami w jednym miejscu (multistore)

Twoja platforma e-commerce powinna oferować funkcję multistore, która pozwoli na dodawanie wielu domen i indywidualne ustawienia dla każdego sklepu. To umożliwi zarządzanie nimi z poziomu jednego panelu administracyjnego. 

Sprawdź, czy wybrany system pozwala na korzystanie z różnych szablonów dla sklepów w innych krajach, aktywację specyficznych funkcji czy dostosowanie cenników oraz metod płatności i dostawy. Upewnij się także, że zmiany wprowadzone w jednym sklepie nie mają wpływu na inne.

4. Łatwe dostosowanie do obowiązujących przepisów

Twój sklep internetowy musi spełniać wymagania prawne danego rynku, które czasem różnią się od tych obowiązujących w Polsce. Upewnij się, że wybrana przez Ciebie platforma pozwala na elastyczne zarządzanie kluczowymi funkcjami.

Planując sprzedaż w krajach Unii Europejskiej, upewnij się również, że używane oprogramowanie spełnia wymagania prawne dotyczące ochrony danych osobowych konsumentów. Przykładem może być wdrożenie dyrektywy Omnibus: jeśli Twój system nie oferuje gotowych rozwiązań w tym zakresie, prawdopodobnie będziesz musiał samodzielnie się o nie postarać – a to generuje dodatkowe koszty. 

5. Zróżnicowane ceny, kursy walut i podatki dla różnych krajów

Jedną z najważniejszych cech efektywnej platformy e-commerce w sprzedaży międzynarodowej jest wielowalutowość. Ustawienia walut pozwalają na dodanie i konfigurację dowolnej waluty wraz z ustaleniem kursu wymiany,

Ponadto praca menedżera e-commerce będzie łatwiejsza dzięki możliwości ustalania indywidualnych polityk cenowych dla różnych rynków. Optymalna platforma e-commerce powinna oferować automatyczne przeliczanie cen w różnych krajach i walutach. Musi także umożliwiać definiowanie lokalnych i indywidualnych stawek VAT dla poszczególnych krajów, a następnie przypisywanie ich do odpowiednich produktów.

6. Różnicowanie katalogów produktów według krajów

Upewnij się, że zarządzanie katalogiem produktów pozwala na dostosowanie oferty dla różnych krajów. Sprawdź, czy można ograniczyć dostępny asortyment, tworzyć różne opisy produktów, a także dodawać inne zdjęcia w zależności od kraju. 

Zobacz też, jak działa tłumaczenie i prezentacja atrybutów, rozmiarów (w tym zmiana jednostek miar i wagi) oraz dat. W przypadku produktów z instrukcjami online dobrze jest, aby były one automatycznie dostępne w lokalnym języku. Ważne również, aby móc wykluczyć pewne produkty z oferty na określonych rynkach ze względu na kwestie logistyczne lub regulacje celne.

7. Dedykowane promocje dla różnych krajów i uwzględnianie stref czasowych

Kluczowe jest, aby można było ustawić strefę czasową dla każdego kraju (w samej Europie jest ich siedem!). Chociaż wydaje się to oczywiste, wiele platform e-commerce może mieć z tym problem. Ta funkcja jest niezbędna przy planowaniu rozpoczęcia i zakończenia promocji w określonym dniu lub uruchomieniu nowej kolekcji o konkretnej godzinie. 

Platforma e-commerce powinna także pozwalać na tworzenie odrębnych promocji (na różnych warunkach, zasadach i zniżkach) dla każdego kraju. Wynika to przede wszystkim z różnic kulturowych i konieczności dostosowania strategii marketingowych do odrębnych rynków.

8. Włączanie i wyłączanie metod płatności oraz dostawy dla różnych krajów

Po zbadaniu preferencji dotyczących dostawy i płatności w danym kraju, sprawdź, czy Twoja platforma e-commerce jest zintegrowana z wybranymi operatorami. Jeżeli tak, znacznie przyspieszy to proces wprowadzania na zagraniczne rynki. W przeciwnym razie konieczne będą prace programistyczne, które należy uwzględnić w harmonogramie i budżecie.

Dobrze, aby wybrana przez Ciebie platforma sklepowa umożliwiała łatwe włączanie i wyłączanie poszczególnych metod dostaw oraz płatności do różnych krajów. Dzięki temu możesz oferować opcje dostosowane do konkretnych regionów. 

9. Tworzenie indywidualnych grup i segmentów klientów dla różnych krajów

Prowadzenie efektywnej sprzedaży na rynkach zagranicznych wymaga skutecznej strategii marketingowej i komunikacyjnej. Oznacza to korzystanie z nowoczesnych rozwiązań (jak np. personalizacja). Dlatego niezbędne jest posiadanie funkcji umożliwiającej automatyczne tworzenie segmentów klientów dla poszczególnych krajów

W praktyce oznacza to, że platforma e-commerce musi oferować możliwości targetowania i indywidualnej komunikacji z klientami. Jeśli zamierzasz wprowadzić program lojalnościowy, powinien on być dostosowany do specyfiki lokalnych kupujących, w tym ich poziomu zamożności i przeciętnej wartości koszyka zakupowego. 

10. SEO i optymalizacja narzędzi

Optymalizacja strony pod kątem wyszukiwarek to ważne wyzwanie dla każdej platformy e-commerce. Kluczowa jest możliwość tłumaczenia nazw obrazów i tekstów alternatywnych, które wpływają na pozycjonowanie, oraz generowanie mapy witryny dla każdej wersji językowej. 

Ważna jest również optymalizacja Core Web Vitals, responsywność strony na urządzeniach mobilnych, zapewnienie bezpieczeństwa przeglądania dzięki protokołowi HTTPS czy ogólna użyteczność i szybkość działania strony.

Efektywna platforma w sprzedaży zagranicznej – podsumowanie

Aby sprostać wymaganiom międzynarodowego rynku, efektywna platforma e-commerce musi charakteryzować się szeregiem kluczowych cech. Elastyczność w zarządzaniu katalogiem produktów pozwala na dostosowanie oferty do lokalnych rynków, a integracja z lokalnymi metodami płatności i dostawy zapewnia wygodę oraz zaufanie klientów. 

Zgodność z międzynarodowymi regulacjami prawnymi jest niezbędna, aby uniknąć problemów prawnych i budować wiarygodny wizerunek marki. Z kolei zaawansowane narzędzia marketingowe i SEO umożliwiają skuteczne dotarcie do lokalnych konsumentów i poprawę widoczności w wyszukiwarkach.

Sukces na rynkach zagranicznych wymaga nie tylko strategii, ale także nowoczesnej technologii. Wybierając platformę e-commerce z odpowiednimi funkcjami i narzędziami, zwiększysz swoje szanse na powodzenie i wykorzystasz potencjał globalnego rynku. Dostosowanie się do lokalnych potrzeb i wymagań to klucz do budowania silnej, międzynarodowej marki, która przyciągnie oraz zatrzyma lojalnych klientów na długo.

atomstore

autor artykułu

AtomStore to platforma e-commerce dla dużych i średnich sklepów internetowych, która pozwala elastycznie zarządzać ofertą i szybko skalować sprzedaż.

Wizytówka firmy

Przeczytaj artykuły AtomStore

Mobilna wersja sklepu internetowego – jak rozwinąć, aby nie stracić zagranicznych klientów?

Sprzedaż przez własny sklep

W erze cyfrowej rewolucji mobilność stała się kluczowym czynnikiem determinującym sukces w e-commerce. Wraz z dynamicznym rozwo...

Migracja sklepu internetowego – co powinieneś o niej wiedzieć?

Sprzedaż przez własny sklep

W dynamicznym świecie e-commerce ciągłe dostosowywanie się do zmieniających się trendów, technologii i oczekiwań klientów jest ...

Ekspansja zagraniczna: Jak uniknąć typowych błędów w sprzedaży międzynarodowej

Sprzedaż przez własny sklep

Cyfryzacja i wciąż rosnące znaczenie technologii sprawiają, że granice geograficzne i biznesowe pomiędzy państwami się zacieraj...

Zobacz więcej artykułów