COD to skrót od określenia „Cash on Delivery”; po polsku najczęściej określany jako „płatność za pobraniem”, oznacza usługę pobrania płatności za zamówienie podczas dostarczenia towaru do klienta. To model płatności za zakupy online popularny w wielu europejskich krajach.

PUDO to skrót od określenia „Pick-Up, Drop-Off”; określenie miejsca, w którym można odebrać lub nadać przesyłkę. To ciesząca się dużą popularnością wśród konsumentów metoda logistyki ostatniej mili, dostępna w ofertach operatorów logistycznych w Polsce i za granicą. Punktem PUDO mogą być sklepy i punkty usługowe, automaty paczkowe, kioski. Wykorzystanie PUDO w logistyce daje klientowi elastyczność w wyborze miejsca dostawy i momentu nadania lub odebrania przesyłki.

Q-commerce to skrót od angielskiego określenia quick commerce - model handlu elektronicznego, w którym przewiduje się szybką dostawę produktu na żądanie. Model ten zakłada maksymalne skrócenie procesu dostawy produktów do nabywcy, nawet do kilkunastu minut od złożenia zamówienia. Najbardziej popularne platformy q-commerce w Polsce oferują zakup produktów spożywczych, chemii gospodarczej i artykułów gospodarstwa domowego z dostawą do domu. Funkcjonują w oparciu o sieć małych sklepów, tzw. dark stores, rozproszonych na terenie miasta, w celu skrócenia dystansu fizycznego i umożliwienie sprawnego dostarczenia zakupów na wybrany adres.

.

WMS to skrót od określenia Warehouse Management System - wyspecjalizowany magazynowy system informatyczny. Służy do codziennego zarządzania procesami magazynowymi w celu ich kontroli, optymalizacji i prawidłowego przepływu. System WMS może być częścią szerszego systemu ERP w formie modułu, ale częściej jest osobnym narzędziem, którym dysponują pracownicy odpowiadający za poprawną pracę magazynów firmowych.

White label jest to produkt lub usługa, której producentem i sprzedawcą są dwie różne firmy. Firma oferująca produkt swoim klientom nie jest jego producentem, ale sprzedaje go pod swoją marką. Istnieje wiele firm oferujących produkty white label innym firmom (np. kosmetyki) i zdarza się, że jeden produkt jest sprzedawany pod kilku lub kilkunastoma „szyldami”. Ten model jest często stosowany w przypadku produktów lub usług, które firma chce sprzedawać pod własną marką, bez ponoszenia kosztów związanych z ich produkcją. W porównaniu do produktów private label, model ten umożliwia ograniczenie kosztów.

Pojęcia User Experience (UX) i User Interface (UI) są ściśle związane z projektowaniem wizualnym stron internetowych, aplikacji webowych i mobilnych. Praca projektantów UX i UI wzajemnie uzupełnia się. UX polega na projektowaniu doświadczeń użytkownika podczas korzystania z witryny czy aplikacji. Do tego niezbędna jest wiedza dotycząca m.in. badania potrzeb, preferencji, nawyków użytkowników oraz zagadnień deweloperskich. UI design jest skoncentrowany wokół percepcji użytkownika. Celem projektanta UI jest stworzenie atrakcyjnej wizualnie, angażującej, dopasowanej do użytkownika i intuicyjnej witryny bądź aplikacji, z wykorzystaniem różnych technik projektowych.

TACOS to skrót od angielskiego określenia Total Advertising Cost of Sale - to wskaźnik zwrotu z inwestycji poniesionych w ramach kampanii reklamowej typu PPC (pay-per-click) prowadzonej w serwisie Amazon. Ta platforma sprzedaży internetowej posiada własne narzędzia do promocji, stąd wskaźnik TACOS został stworzony specjalnie na określenie zysków z prowadzonych działań reklamowych PPC w tym marketplace.

SEO to skrót angielskiego określenia Search Engine Optimisation. SEO oznacza zbiór metod optymalizacji witryny internetowej (serwisu, sklepu, produktu), w wyniku której osiąga się jak najwyższe pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania. Do najbardziej popularnej wyszukiwarki w Europie i na świecie zalicza się Google, więc termin pozycjonowania (SEO) stosuje się najczęściej w odniesieniu do tego serwisu. Praktyka SEO obejmuje liczne działania, świadczone najczęściej przez specjalistów ds. pozycjonowania lub marketingu internetowego. Termin SEO stosuje się też wobec działań dotyczących optymalizacji listy produktów pod wyszukiwarkę marketplace, np. na Amazon. Działanie to wymaga znajomości środowiska danego marketplace, jednak cel jest ten sam – zaistnieć w jak najlepszych wynikach wyszukiwania pod określonymi słowami kluczowymi. Najlepiej na pierwszej pozycji.

ROPO to model zachowania konsumenta, który szuka w Internecie informacji o produkcie, ale zakupu dokonuje w sklepie tradycyjnym. W przypadku reverse ROPO, ten schemat jest odwrócony i konsument sprawdza produkty w sklepach tradycyjnych, ale zakupu dokonuje online. Badanie takich zachowań konsumenckich jest ważne dla sklepów internetowych, które chcą zrozumieć, które czynniki wpływają na odpływ klientów ze sklepu online do kanałów sprzedaży offline i na odwrót.

ROPO to skrót od określenia Research Online Purchase Offline.

ROI to skrót od angielskiego określenia Return on Investment. ROI to wskaźnik zwrotu z inwestycji, oceniający stopień jej efektywności. Pozwala określić skuteczność prowadzonych działań marketingowych w ramach całego planu reklamy i promocji (do określenia efektywności reklam można posłużyć się wskaźnikiem ROAS), określając kwotę zwrotu z danej inwestycji w odniesieniu do jej kosztów (wytworzenia i reklamy). Wynik ROI wyraża się w procentach.

ROAS to skrót angielskiego określenia Return on Advertisement Spend. ROAS to wskaźnik zwrotu z inwestycji w reklamę. Pozwala określić skuteczność prowadzonych kampanii reklamowych w odniesieniu do pozyskanego przychodu dla firmy z tej reklamy lub kampanii. Wskaźnik ROAS jest z powodzeniem wykorzystywany w reklamie internetowej, ponieważ zaawansowana analityka pozwala na dokładne oszacowanie wartości zwrotu z danego kanału promocji. Możliwe jest też stosowanie go w przypadku mediów offline, jak telewizja czy radio.

PPC to skrót od angielskiego określenia pay-per-click. PPC oznacza rodzaj kampanii reklamowej w Internecie, w której reklamodawca płaci wtedy, gdy użytkownik kliknie w daną reklamę. Model rozliczeń PPC jest najczęściej stosowany w przypadku reklam prowadzonych w wyszukiwarce internetowej, wyszukiwarce na marketplace, ale też w mediach społecznościowych, np. w systemie reklamowym Facebooka.

PIM to skrót od angielskiego określenia Product Information Management. PIM oznacza platformę internetową do zarządzania wszystkimi informacjami o produktach. Te specjalistyczne narzędzia przeznaczone dla firm są bazą danych potrzebną do prowadzenia sprzedaży w sklepach e-commerce, w marketplace’ach i innych kanałach dystrybucji. Korzyścią z wdrożenia systemu PIM jest możliwość aktualizacji informacji o produkcie w jednym narzędziu. Dzięki integracji, zaktualizowane dane są automatycznie przekazywane do zewnętrznych systemów sprzedaży. Systemy PIM ułatwiają więc pracę i zarządzanie, szczególnie w przypadku dużego, różnorodnego asortymentu i wielu kanałów sprzedaży.

One step checkout to angielskie określenie na końcowy proces realizacji zamówienia w sklepie internetowym. Polega na spłaszczeniu struktury procesu finalizacji zamówienia do jednej podstrony. Pozwala to przyspieszyć dokonanie zakupu przez klienta, umożliwia mu podgląd całego procesu zakupu w jednym miejscu. Dla sklepu pozwala zmniejszyć ryzyko porzucenia koszyka przez klienta.

Omnichannel to zbiór działań, które firma podejmuje w celu zapewnienia spójnych doświadczeń sprzedażowych klienta (customer experience) we wszystkich kanałach sprzedaży i komunikacji z klientem (online i offline). Strategia omnichannel zakłada obecność marki w wielu kanałach sprzedaży i komunikacji (social media, sklep internetowy, sklep stacjonarny, marketplace, targi itp.). W odróżnieniu od stgrategii multichannel, omnichannel zakłada wypracowanie spójnych doświadczeń klienta we wszystkich kanałach. Dzięki strategii omnichannel klienci mogą łatwo dokonywać zakupów online, odbierać produkty w sklepie stacjonarnym czy punkcie odbioru lub zamówić produkty online i zwrócić w sklepie stacjonarnym. Dla firm korzyścią z wdrożenia strategii omnichannel jest dotarcie z ofertą do większej grupy potencjalnych klientów, zwiększenie skuteczności działań promocyjnych i zwiększenie sprzedaży.

Multichannel, czyli strategia wielokanałowa, to podejście do sprzedaży i marketingu, w której w celu dotarcia do klientów firma wykorzystuje wiele kanałów dystrybucji i komunikacji. Jej zaletą jej możliwość do dotarcia do szerszej grupy odbiorców w porównaniu do oparcia strategii o jeden kanał marketingu lub sprzedaży. Wykorzystanie wielu kanałów pozwala też na dopasowanie komunikacji i procesu sprzedażowego do zmieniających się preferencji klientów oraz bieżących trendów. W odróżnieniu od strategii omnichannel, kanały wykorzystywane w strategii wielokanałowej działają od siebie niezależnie, a klienci mogą mieć różne doświadczenia (customer experience), w zależności od używanego kanału. Strategia multichannel nie wymaga więc tworzenia spójnej, jednolitej strategii. Uwaga poświęcana jest każdemu kanałowi z osobna a komunikaty mogą być dopasowane do każdego z nich indywidualnie.

Merchant to najprościej mówiąc – sprzedawca; angielskie określenie na podmiot (firmę, osobę) prowadzący sklep internetowy.

M-commerce oznacza sprzedaż i zakupy internetowe z wykorzystaniem urządzeń mobilnych (telefon, tablet). M-commerce daje klientom możliwość dokonywania zakupów w każdym miejscu i czasie z wykorzystaniem sklepów internetowych, platform sprzedażowych (marketplace) i mediów społecznościowych. Poza sprzedażą i zakupem produktów i usług, aplikacje m-commerce udostępniają też dokonywanie płatności mobilnych, przeglądanie katalogów produktów, porównywanie cen itp. M-commerce to skrót od angielskiego określenia mobile commerce.

Marketplace, czyli dosłownie „rynek”, to elektroniczna platforma sprzedażowa, w której kupujący mają dostęp do produktów od wielu sprzedawców w różnych kategoriach, definiowanych przez daną platformę. Sklepy marketplace dzielą się ze względu na zasięg: lokalny (na terenie jednego kraju) lub międzynarodowy (jedna platforma dostępna w kilkunastu czy kilkudziesięciu krajach), specjalizację  (marketplace horyzontalne i wertykalne) oraz na grupę docelową (marketplace B2B, B2C, C2C). Marketplace może działać na zasadzie aukcji, gdzie przedmioty są sprzedawane na podstawie ofert kupujących, lub sklepu internetowego, gdzie cena jest ustalana przez sprzedawcę. Marketplace pozwala tworzyć szeroką ofertę produktów i zróżnicowaną ofertę cenową, udostępnia proste i intuicyjne procesy transakcji i dostawy dla klientów. Z tego powodu jest najpopularniejszym sposobem na zakupy w Internecie w wielu krajach. Najbardziej znanymi przykładami marketplace’ów są Allegro, Amazon, OLX, eBay czy Etsy.

Listing to karta produktowa lub strona produktowa w sklepie internetowym lub na marketplace, prezentująca ofertę sklepu. Na jej zawartość składają się informacje o produkcie w formie tytułu, opisu, zdjęć i filmów oraz ceny. Umożliwia klientom zapoznanie się z najważniejszymi informacjami o produkcie.

Konwersja to określenie związane z marketingiem i sprzedażą. Odnosi się do użytkownika strony internetowej, sklepu internetowego, platformy zakupowej, serwisu społecznościowego, który dokonał zakupu bądź zrealizował inny cel określony przez sprzedawcę lub reklamodawcę (np. uzupełnił formularz kontaktowy w ramach kampanii reklamowej lub zarejestrował konto w sklepie).

GMV to skrót od angielskiego określenia Gross Merchandise Value, oznacza wskaźnik łącznej wartości sprzedanych towarów w danym okresie w kanałach e-commerce.

Green commerce to sposób prowadzenia handlu, w którym nadrzędnym celem jest zrównoważony rozwój i minimalizowanie negatywnego wpływu działalności sprzedażowej na środowisko naturalne. Polega na sprzedaży produktów i usług, które są produkowane i oferowane w sposób przyjazny środowisku, np. poprzez wykorzystanie ekologicznych materiałów, redukcję zużycia energii i emisji gazów cieplarnianych w procesie produkcji.

Fulfillment odnosi się do procesu realizacji zamówienia i dostarczenia produktu do klienta, który jest wykonywany przez zewnętrzną firmę (outsourcing) na terenie kraju producenta lub za granicą. W tym modelu współpracy B2B firma-sprzedawca powierza firmie specjalizującej się w fulfillment proces realizacji złożonych zamówień i dostawy na adres klienta. Wartością dla przedsiębiorcy jest oszczędność zasobów w procesie kompleksowej realizacji zamówień, obsługa zwrotów oraz odciążenie magazynu, bowiem fulfillment umożliwia przechowywanie produktów w firmie realizującej wysyłki. Usługa fulfillment rozwinęła się wraz ze wzrostem popularności handlu internetowego (e-commerce). Popularnymi firmami świadczącymi tę usługę w Polsce są np. InPost i Omnipack.

Fintech to firma łącząca nowoczesne technologie ze światem finansów (fintechy nie są jednak bankami), kierująca swoje produkty i usługi do osób prywatnych i przedsiębiorstw. Fintechy opracowują różnorodne aplikacje, narzędzia internetowe związane m.in. z płatnościami, zarządzaniem finansami, wymianą walut, przelewami zagranicznymi, inwestowaniem itp. W handlu transgranicznym fintechy pomagają konsumentom w zakupie zagranicznym, oferując atrakcyjne kursy wymiany walut i proste płatności, a sprzedawcom – uproszczenie procedur płatności transgranicznych, co przyspiesza proces wprowadzenia produktów na zagraniczny rynek.

Feed produktowy to plik komputerowy zawierający informacje o produktach dostępnych u sprzedawcy internetowego. Przygotowywany w celu prowadzenia sprzedaży w internetowych platformach sprzedażowych lub promocji w serwisach reklamowych (np. Google, Facebook) oraz porównywarkach cenowych. Feed produktowy określa m.in. nazwy produktów, identyfikator produktu, markę, kategorie produktowe, cenę, cechy, pojemność i wagę czy inne cechy fizyczne i użytkowe produktu, zwane atrybutami. Przygotowuje się go na podstawie wytycznych platformy, w której prowadzona jest sprzedaż lub promocja – każdy serwis określa własne atrybuty, które powinny znaleźć się w feedzie. Wysoka jakość informacji zawartych w pliku zwiększa szansę na wyróżnienie oferty, pozyskanie ruchu na stronę sklepu internetowego lub stronę oferty w katalogu marketplace.

FBA i FBM to modele sprzedaży oferowane przez Amazon. FBA, czyli Fullfilment by Amazon, dotyczy procesu sprzedaży produktu, w którym Amazon przejmuje na siebie obowiązki związane z magazynowaniem produktu, zapakowaniem go, wysyłką do klienta na adres dostawy oraz obsługą zwrotu. W modelu Fullfilment by Merchant (FBM) takie obowiązki bierze na siebie sprzedawca, co wiąże się z koniecznością posiadania własnego magazynu i osób obsługujących wysyłkę paczek.

ERP jest zintegrowanym systemem informatycznym, służącym do zarządzania zasobami przedsiębiorstwa. System ERP umożliwia automatyzację procesów i integrację różnych obszarów działalności firmy w jednym programie komputerowym. Integracja modułów zapewnia płynny przepływ informacji w czasie rzeczywistym. Kilkunastu pracowników jednocześnie może wykonywać prace w systemie ERP. Przykładowymi modułami, które może integrować system ERP, są dane księgowe i finansowe, sprzedażowe, magazynowe, związane z produkcją, logistyką oraz administracją.

ERP to skrót od angielskiego określenia Enterprise Resource Planning.

EDI to skrót od Electronic Data Interchange, czyli elektronicznej wymiany danych. EDI jest to proces przesyłania zamówień oraz dokumentów handlowych (np. faktury, zamówienia) między dwoma systemami, bez konieczności ich ręcznego przepisywania. EDI jest często stosowane w handlu internetowym i pomaga usprawnić procesy sprzedaży oraz zarządzania danymi handlowymi.

Dropshipping to metoda prowadzenia sprzedaży internetowej, w której sklep internetowy lub sprzedawca na marketplace nie posiada fizycznie towarów. Sprzedawca korzysta z magazynu dostawcy lub producenta, któremu przekazuje zamówienia złożone przez jego sklep. Pakowanie i wysyłka odbywa się bezpośrednio z magazynu producenta, a więc sprzedawca nie pośredniczy w procesie realizacji zamówienia. Dzięki temu sklep internetowy nie ponosi kosztów związanych z przechowywaniem towarów. Nie musi posiadać też pracowników odpowiadających za pakowanie i wysyłkę. Zadaniem sklepu jest pozyskanie klienta poprzez marketing, sprzedaż, obsługa klienta oraz zarządzanie zwrotami towarów.

Customer journey to angielskie określenie dot. ścieżki klienta, czyli sumy wszystkich interakcji klienta z daną firmą podczas całej relacji określonej w czasie. Proces customer journey rozpoczyna się od pierwszego styku z firmą (np. poprzez zobaczoną reklamę), aż do ostatniego etapu, który może skończyć się przed lub po dokonaniu zakupu. Customer journey opracowuje się w celu zrozumienia klienta, jego potrzeb i celów oraz oczekiwań na każdym etapie styku z firmą, aby zaprojektować odpowiednie customer experience (CX).

Customer Experience (CX) to określenie na doświadczenia klienta podczas kupowania produktów lub korzystania z usług na stronie internetowej lub w sklepie internetowym. CX dotyczy wszystkich interakcji między klientem a firmą, od pierwszego wejścia na stronę, przez dokonanie zakupu, aż po obsługę posprzedażową. Dobrze zaprojektowany CX ułatwia proces zakupowy i buduje pozytywne wrażenia z kontaktu z daną firmą lub marką, dzięki temu firma zwiększa swoje szanse na powrót klienta w przyszłości.

Content marketing to strategia marketingowa, w której tworzy się i udostępnia wartościowe treści, w celu przyciągnięcia potencjalnych klientów (in-bound marketing) i zainteresowania swoją ofertą. W ramach content marketingu powstają różne rodzaje treści, takie jak artykuły na blogu, filmy, infografiki, podcasty, e-booki, a nawet memy i kreatywne posty w mediach społecznościowych.

CLV to wskaźnik pozwalający oszacować całkowitą wartość przychodu od danego klienta lub segmentu klientów z transakcji sprzedaży w danym przedziale czasowym. Wskaźnik CLV oblicza się mnożąc trzy wartości – średniej wartości zamówienia dokonanego przez danego klienta w danym okresie x ilość transakcji sprzedaży w danym okresie (zazwyczaj przez rok) x średnia długość trwania relacji handlowej (w latach).

Buy Box na Amazonie to obszar na stronie produktu, gdzie klienci mogą kliknąć przycisk "Dodaj do koszyka" lub "Kup teraz", aby dodać dany produkt do swojego koszyka lub dokonać zakupu. Na stronie produktu (np. telefonu komórkowego określonego modelu) często pojawia się wiele ofert od różnych sprzedawców. Jednak tylko jeden sprzedawca może otrzymać Buy Box, co oznacza, że ​​ma on swojego rodzaju „pierwszeństwo” wśród innych firm, oferujących ten sam produkt. Buy box jest narzędziem Amazona, który umożliwia większą sprzedaż firmie, której uda się go wygrać.

API to skrót od słów Application Programming Interface. API to rodzaj komputerowego tłumacza, który umożliwia aplikacjom komunikację między sobą. Dzięki niemu programy automatycznie przesyłają i odbierają informacje. API jest wykorzystywane m.in. w aplikacjach mobilnych lub serwisach internetowych.

Cross-dock to model logistyki magazynowej, który jest wykorzystywany w celu przyspieszenia procesu dystrybucji towarów. W magazynie cross-dock towar jest odbierany bezpośrednio z jednego transportu i przekazywany do kolejnego transportu, bez przechowywania go w magazynie na dłuższy czas.

Checkout to angielskie określenie na końcowy proces realizacji zamówienia w sklepie internetowym. Dotyczy zamówienia, które klient dodał do koszyka, a następnie podjął dodatkową aktywność w celu sfinalizowania zakupu. W procesie checkout użytkownik jest proszony o podanie dokładnych danych personalnych, adresu pocztowego, określenia sposobu płatności i realizacji dostawy, czy też akceptację regulaminu. Optymalizacja procesu checkout pozwala na zwiększenie sprzedaży w sklepie internetowym.

Rozpocznij sprzedaż na Allegro.cz! Jak reklamować się na czeskim rynku?

Wejście Allegro na czeski rynek otworzyło nowe możliwości dla polskich sprzedawców. Działając na allegro.cz masz szansę pozyskać zupełnie nowych klientów i znacząco zwiększyć swoją sprzedaż.

autor: Sales Intelligence

Allegro – historia drogi do sukcesu

Platforma Allegro została uruchomiona w 1999 roku przez polską spółkę Surf Stop Shop z Poznania. Inicjatorem pomysłu był Holender Arjan Bakker, który podobno przyjechał do Polski w ramach przegranego zakładu. Bakker, początkowo zajmujący się dystrybucją sprzętu komputerowego i oprogramowania, zainspirowany sukcesem amerykańskiej platformy eBay, postanowił stworzyć polską wersję aukcyjnej platformy internetowej. Do napisania programu zaprosił zdolnego 19-latka, Tomasza Dudziaka, który po miesiącu dostarczył działający program wzorowany na niemieckim portalu Olando. Po poszukiwaniach właściwej nazwy, serwis ostatecznie przyjął nazwę „Allegro”, zaproponowaną przez Dudziaka.

Prace nad serwisem trwały łącznie cztery miesiące, a oficjalną datę jego uruchomienia zaplanowano na 13 grudnia 1999 rok. Początkowo Allegro mieściło się w małej poznańskiej piwnicy hurtowni komputerowej i działało jako platforma aukcyjna dla hobbystów i osób szukających okazji.

Przez lata Allegro przeszło niezwykłą transformację, rozwijając się wraz z rynkiem e-commerce. Dziś jest niekwestionowanym liderem sprzedaży marketplace w Polsce i aktywnie rozszerza swoją obecność na inne rynki, włączając w to czeskie allegro.cz. Ten krok nie tylko umocnił pozycję firmy jako międzynarodowej marki, ale także otworzył nowe możliwości dla wielu sprzedawców[1]

Allegro.cz rewolucjonizuje e-commerce w Czechach – statystyki

Allegro to obok Mall.cz i CZC najpopularniejsza aplikacja w Czechach. Już kilka miesięcy po pełnym uruchomieniu platformy Allegro.cz wraz z MALL i CZC generowało największy ruch na czeskim rynku e-commerce. Równocześnie, świadomość marki wśród czeskich konsumentów wzrosła do imponującego poziomu 90%.

Czeska odsłona Allegro dotarła do blisko 50 milionów osób, co przyczyniło się do wzrostu liczby aktywnych kupujących do prawie 800 tysięcy. MALL i CZC odgrywają kluczową rolę na Allegro.cz, gdzie liczba sklepów, zarówno polskich, jak i międzynarodowych, przekroczyła 20 tysięcy. To oznacza, że platforma oferuje aż 60 milionów produktów, czyli 10 razy więcej niż jakikolwiek inny gracz na czeskim rynku.

Ponad 50 milionów ofert jest objętych dostawą Smart!. A liczba użytkowników korzystających z tej usługi w Czechach przekroczyła już 300 tysięcy, co czyni Smart! największym programem lojalnościowym w kraju[1]

Jak udostępnić swoją ofertę na Allegro.cz?

Udostępnianie ofert na Allegro.cz jest proste i wygodne w obsłudze, ponieważ nie wymaga tworzenia osobnych ofert dla każdego rynku.

Etapy dodawania oferty na Allegro.cz: 

  1. Wystawienie oferty na Allegro.pl
  2. Dodanie tłumaczenia oferty na język czeski (może być to tłumaczenie ręczne lub automatyczne) 
  3. Wybór metody dostawy – Allegro International Czechy to usługa wysyłkowa z Polski do Czech, która umożliwia sprzedawcom oferowanie trzech opcji dostawy: 
  4. kuriera Allegro International – Kurier Czechy,
  5. odbiór w punktach Allegro International – odbiór w Punkcie Czechy 
  6. dostawę do automatów paczkowych Allegro International – Automaty Paczkowe Czechy. 

(Na platformie allegro.cz dostępne są one zarówno z opcją płatności przy odbiorze, jak i z płatnością z góry, podczas gdy na allegro.pl dostępna jest tylko płatność z góry).

Usługa Allegro International Czechy współpracuje z kilkoma przewoźnikami do realizacji wysyłek. Allegro koordynuje proces dostawy, angażując firmę InPost, która zajmuje się odbiorem przesyłek od sprzedających, oraz WE|DO, odpowiadający za dostarczenie przesyłek do klientów w Czechach w preferowany przez nich sposób.

  • Zgłoszenie oferty do udostępnienia na Allegro.cz z uzupełnieniem ceny w koronach czeskich. 
  • Weryfikacji oferty po stronie Allegro pod kątem spełnienia warunków sprzedaży na czeskim rynku. W przypadku, gdy oferta wymaga poprawek, sprzedawca otrzymuje stosowne wskazówki. 
  • Po spełnieniu wszystkich wymagań, oferta staje się dostępna dla czeskich klientów na Allegro.cz. Co tydzień, Allegro automatycznie zgłasza do udostępnienia oferty z dostawą do Czech, pod warunkiem uzupełnienia ceny w koronach.

Należy pamiętać, że: 

  1. Oferty na Allegro.cz muszą spełniać specyficzne warunki, różniące się od tych na polskim rynku. 
  2. Wymagana jest weryfikacja Twojej oferty przez Allegro. 
  3. Na Allegro.cz nie można udostępniać ofert z:
  • kont zwykłych, 
  • kont o niskim poziomie jakości sprzedaży, 
  • ofert przeznaczonych wyłącznie dla firm, 
  • ofert charytatywnych, licytacji, ogłoszeń, 
  • ofert niezwiązanych z Katalogiem Produktów Allegro, 
  • produktów niedopuszczonych do sprzedaży w Czechach lub wystawionych w kategoriach niedostępnych na Allegro.cz. 

Ponadto, konieczne jest dodanie co najmniej jednej metody dostawy do Czech, tłumaczenia na język czeski oraz ceny w koronach czeskich  (przy czym różnica pomiędzy cenami w koronach i złotówkach nie może przekraczać 20%).

Jak zacząć reklamować się na allegro.cz?

Dla sprzedawców zarejestrowanych na allegro.pl, możliwość tworzenia kampanii na rynku czeskim jest dostępna poprzez Panel Allegro Ads. W zakładce Kampanie znajdziesz specjalny kafelek, umożliwiający tworzenie reklam zarówno na allegro.pl, jak i allegro.cz.

Jakie opcje oferuje Allegro Ads na rynku czeskim?

Na chwilę obecną, jedyną dostępną formą reklamy na allegro.cz są Oferty sponsorowane Allegro Ads. Nowe możliwości reklamowe będą wprowadzane stopniowo.

Podczas tworzenia kampanii Ofert sponsorowanych na czeski rynek, sprzedawcy mają do dyspozycji różne opcje, w tym: reklamowanie wszystkich ofert, bestsellerów, korzystanie z reguł lub ręczny wybór ofert do promocji.

Jak zaplanować reklamę na Allegro.cz

Aby zaplanować kampanię reklamową swoich ofert na Allegro, należy postępować według poniższych kroków:

  • Odwiedź stronę allegro.pl/ads i przejdź do zarządzania Allegro Ads. Kliknij przycisk „Zaloguj się” 
  • W sekcji Kampanie wybierz opcję Czechy – allegro.cz dla publikacji Twojej oferty na czeskim rynku.
  • Naciśnij przycisk [utwórz kampanię] by rozpocząć proces tworzenia nowej kampanii Ofert sponsorowanych.
  • Przydziel swojej kampanii konkretną nazwę, która pomoże Ci łatwiej zidentyfikować poszczególne reklamowane oferty w panelu. Wpisz wybraną nazwę kampanii oraz nazwę grupy reklamowej, do której będą przypisane oferty.
  • Wybierz oferty do promocji. Masz do wyboru cztery metody:

– Promocja wszystkich ofert – automatycznie dodaje wszystkie Twoje oferty skierowane na rynek czeski, co pozwala na maksymalne rozszerzenie zasięgu

– Ustawienie reguł dla ofert – wybór ofert spełniających określone kryteria, np. należące do kategorii Moda lub o cenie minimum 65 zł. Nowe oferty spełniające te kryteria będą automatycznie dołączane do grupy.

– Promocja bestsellerów – dodanie do kampanii tych ofert z allegro.cz, które dotychczas cieszyły się największą popularnością.

– Ręczny wybór ofert– możliwość indywidualnego wyboru konkretnych ofert do promocji. W przypadku wygaśnięcia oferty konieczne jest jej ręczne dodanie z powrotem do grupy reklam.

  • Wybierz miejsce emisji reklam. Możesz początkowo zdecydować się na wszystkie dostępne miejsca, a po około dwóch tygodniach zweryfikować ich efektywność w zakładce Statystyki.

Miejsca emisji w ramach Allegro obejmują:

– Pierwsze pozycje w wynikach wyszukiwania, miejsca pomiędzy wynikami oraz na końcu listy (włącznie z każdą kolejną podstroną wyników).

– Strona produktu – dla nowych kampanii jest to miejsce domyślnie zaznaczone, dla istniejących kampanii wymaga ręcznej edycji.

– Dodatkowo, oferty mogą być promowane poza Allegro, w ramach Google Ads, gdzie mają szansę pojawić się w wynikach wyszukiwania Google oraz na Google Zakupy.

  • Określ budżet i terminy emisji reklam.

Ustaw maksymalny dzienny budżet, który jest kwotą, jaką jesteś gotów przeznaczyć na reklamę każdego dnia. Budżet ten jest elastyczny i przechodni, co oznacza, że może być dostosowany do zwiększonego zainteresowania w niektóre dni, nie przekraczając jednak łącznego tygodniowego limitu.

  • Wyznacz maksymalną cenę za kliknięcie (CPC), która jest najwyższą stawką, jaką chcesz zapłacić za kliknięcie w Twoją reklamę. Możesz opierać się na sugerowanym CPC podanym w panelu.

UWAGA! Opcjonalnie, możesz ustalić całkowity budżet kampanii, który określa maksymalną sumę przeznaczoną na wszystkie reklamy. Po osiągnięciu tego limitu, reklama zostaje automatycznie zatrzymana.

  • Wybierz datę zakończenia emisji reklam lub zaznacz opcję Bez daty końca, by kampania trwała nieprzerwanie. Data startu jest domyślnie ustawiona na dzień konfiguracji kampanii, ale możesz ją zmodyfikować.
  • Po zapisaniu, Twoja kampania reklamowa rozpocznie się w ciągu kilku minut, a szczegółowe dane będą dostępne w zakładce Statystyki po upływie 24 godzin od jej aktywacji.[1]

Jak rozliczane są reklamy na allegro.cz?

Reklamy są rozliczane w koronach czeskich, zgodnie z ustawieniami w Panelu Allegro Ads. Minimalny koszt za kliknięcie (CPC) zależy od kategorii produktów i wynosi od 0,75 do 2 CZK.

Przykładowe stawki:

  • 1 CZK dla działu: Moda
  • 1,25 CZK dla działów: Motoryzacja, Dziecko, Sport i turystyka
  • 1,50 CZK dla działów: Elektronika, Uroda
  • 1,75 CZK dla działów: Dom i Ogród, Zdrowie, Supermarket

Korzyści ze sprzedaży na allegro.cz oraz możliwość skorzystania z Allegro Ads stanowią niezwykłą szansę dla polskich sprzedawców na ekspansję na czeski rynek e-commerce. Dzięki temu narzędziu można efektywnie promować swoje oferty i zwiększyć widoczność biznesu na kolejnym rynku, tym razem czeskim.


[1] https://allegro.pl/pomoc/dla-sprzedajacych/opcje-reklamowe-na-allegro-cz-rynek-czeski/oferty-sponsorowane-jak-utworzyc-kampanie-na-rynku-czeskim-lLqVmaaebCD

[1] https://portalmedialny.pl/art/87994/allegro-dalej-rosnie-w-czechach-trzy-gowne-marki-wygrywaja.html

[1]  https://businessinsider.com.pl/firmy/historia-allegro-firmy-ktora-wygnala-shopee-z-polski/zjg3lcw

Przeczytaj artykuły Sales Intelligence

Jak z powodzeniem wkroczyć na brytyjski rynek marketplace?

Sprzedaż na marketplace

Wielka Brytania, jako jeden z najważniejszych rynków e-commerce, stanowi atrakcyjną przestrzeń dla przedsiębiorców dążących do rozszerzenia swojej obecności online. Jednak kluczem do sukcesu przed ...

Budowanie przewagi konkurencyjnej w niemieckim e-commerce krok po kroku

Przygotowanie

Dla polskich sprzedawców, którzy chcą wejść na niemieci rynek e-commerce, kluczowe jest zrozumienie dynamiki konkurencji i znalezienie sposobów na wyróżnienie się. W tym artykule omówimy, jak przep...

Jak dostosować ofertę do klienta na rynku niemieckim? Różnice kulturowe i konsumenckie

Przygotowanie

Niemiecki rynek e-commerce jest jednym z najbardziej rozwiniętych w Europie. Platformy takie jak Amazon.de, Ebay.de i Kaufland.de oferują ogromne możliwości. Ale jak zacząć sprzedawać na niemieckic...