COD to skrót od określenia „Cash on Delivery”; po polsku najczęściej określany jako „płatność za pobraniem”, oznacza usługę pobrania płatności za zamówienie podczas dostarczenia towaru do klienta. To model płatności za zakupy online popularny w wielu europejskich krajach.

PUDO to skrót od określenia „Pick-Up, Drop-Off”; określenie miejsca, w którym można odebrać lub nadać przesyłkę. To ciesząca się dużą popularnością wśród konsumentów metoda logistyki ostatniej mili, dostępna w ofertach operatorów logistycznych w Polsce i za granicą. Punktem PUDO mogą być sklepy i punkty usługowe, automaty paczkowe, kioski. Wykorzystanie PUDO w logistyce daje klientowi elastyczność w wyborze miejsca dostawy i momentu nadania lub odebrania przesyłki.

Q-commerce to skrót od angielskiego określenia quick commerce - model handlu elektronicznego, w którym przewiduje się szybką dostawę produktu na żądanie. Model ten zakłada maksymalne skrócenie procesu dostawy produktów do nabywcy, nawet do kilkunastu minut od złożenia zamówienia. Najbardziej popularne platformy q-commerce w Polsce oferują zakup produktów spożywczych, chemii gospodarczej i artykułów gospodarstwa domowego z dostawą do domu. Funkcjonują w oparciu o sieć małych sklepów, tzw. dark stores, rozproszonych na terenie miasta, w celu skrócenia dystansu fizycznego i umożliwienie sprawnego dostarczenia zakupów na wybrany adres.

.

WMS to skrót od określenia Warehouse Management System - wyspecjalizowany magazynowy system informatyczny. Służy do codziennego zarządzania procesami magazynowymi w celu ich kontroli, optymalizacji i prawidłowego przepływu. System WMS może być częścią szerszego systemu ERP w formie modułu, ale częściej jest osobnym narzędziem, którym dysponują pracownicy odpowiadający za poprawną pracę magazynów firmowych.

White label jest to produkt lub usługa, której producentem i sprzedawcą są dwie różne firmy. Firma oferująca produkt swoim klientom nie jest jego producentem, ale sprzedaje go pod swoją marką. Istnieje wiele firm oferujących produkty white label innym firmom (np. kosmetyki) i zdarza się, że jeden produkt jest sprzedawany pod kilku lub kilkunastoma „szyldami”. Ten model jest często stosowany w przypadku produktów lub usług, które firma chce sprzedawać pod własną marką, bez ponoszenia kosztów związanych z ich produkcją. W porównaniu do produktów private label, model ten umożliwia ograniczenie kosztów.

Pojęcia User Experience (UX) i User Interface (UI) są ściśle związane z projektowaniem wizualnym stron internetowych, aplikacji webowych i mobilnych. Praca projektantów UX i UI wzajemnie uzupełnia się. UX polega na projektowaniu doświadczeń użytkownika podczas korzystania z witryny czy aplikacji. Do tego niezbędna jest wiedza dotycząca m.in. badania potrzeb, preferencji, nawyków użytkowników oraz zagadnień deweloperskich. UI design jest skoncentrowany wokół percepcji użytkownika. Celem projektanta UI jest stworzenie atrakcyjnej wizualnie, angażującej, dopasowanej do użytkownika i intuicyjnej witryny bądź aplikacji, z wykorzystaniem różnych technik projektowych.

TACOS to skrót od angielskiego określenia Total Advertising Cost of Sale - to wskaźnik zwrotu z inwestycji poniesionych w ramach kampanii reklamowej typu PPC (pay-per-click) prowadzonej w serwisie Amazon. Ta platforma sprzedaży internetowej posiada własne narzędzia do promocji, stąd wskaźnik TACOS został stworzony specjalnie na określenie zysków z prowadzonych działań reklamowych PPC w tym marketplace.

SEO to skrót angielskiego określenia Search Engine Optimisation. SEO oznacza zbiór metod optymalizacji witryny internetowej (serwisu, sklepu, produktu), w wyniku której osiąga się jak najwyższe pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania. Do najbardziej popularnej wyszukiwarki w Europie i na świecie zalicza się Google, więc termin pozycjonowania (SEO) stosuje się najczęściej w odniesieniu do tego serwisu. Praktyka SEO obejmuje liczne działania, świadczone najczęściej przez specjalistów ds. pozycjonowania lub marketingu internetowego. Termin SEO stosuje się też wobec działań dotyczących optymalizacji listy produktów pod wyszukiwarkę marketplace, np. na Amazon. Działanie to wymaga znajomości środowiska danego marketplace, jednak cel jest ten sam – zaistnieć w jak najlepszych wynikach wyszukiwania pod określonymi słowami kluczowymi. Najlepiej na pierwszej pozycji.

ROPO to model zachowania konsumenta, który szuka w Internecie informacji o produkcie, ale zakupu dokonuje w sklepie tradycyjnym. W przypadku reverse ROPO, ten schemat jest odwrócony i konsument sprawdza produkty w sklepach tradycyjnych, ale zakupu dokonuje online. Badanie takich zachowań konsumenckich jest ważne dla sklepów internetowych, które chcą zrozumieć, które czynniki wpływają na odpływ klientów ze sklepu online do kanałów sprzedaży offline i na odwrót.

ROPO to skrót od określenia Research Online Purchase Offline.

ROI to skrót od angielskiego określenia Return on Investment. ROI to wskaźnik zwrotu z inwestycji, oceniający stopień jej efektywności. Pozwala określić skuteczność prowadzonych działań marketingowych w ramach całego planu reklamy i promocji (do określenia efektywności reklam można posłużyć się wskaźnikiem ROAS), określając kwotę zwrotu z danej inwestycji w odniesieniu do jej kosztów (wytworzenia i reklamy). Wynik ROI wyraża się w procentach.

ROAS to skrót angielskiego określenia Return on Advertisement Spend. ROAS to wskaźnik zwrotu z inwestycji w reklamę. Pozwala określić skuteczność prowadzonych kampanii reklamowych w odniesieniu do pozyskanego przychodu dla firmy z tej reklamy lub kampanii. Wskaźnik ROAS jest z powodzeniem wykorzystywany w reklamie internetowej, ponieważ zaawansowana analityka pozwala na dokładne oszacowanie wartości zwrotu z danego kanału promocji. Możliwe jest też stosowanie go w przypadku mediów offline, jak telewizja czy radio.

PPC to skrót od angielskiego określenia pay-per-click. PPC oznacza rodzaj kampanii reklamowej w Internecie, w której reklamodawca płaci wtedy, gdy użytkownik kliknie w daną reklamę. Model rozliczeń PPC jest najczęściej stosowany w przypadku reklam prowadzonych w wyszukiwarce internetowej, wyszukiwarce na marketplace, ale też w mediach społecznościowych, np. w systemie reklamowym Facebooka.

PIM to skrót od angielskiego określenia Product Information Management. PIM oznacza platformę internetową do zarządzania wszystkimi informacjami o produktach. Te specjalistyczne narzędzia przeznaczone dla firm są bazą danych potrzebną do prowadzenia sprzedaży w sklepach e-commerce, w marketplace’ach i innych kanałach dystrybucji. Korzyścią z wdrożenia systemu PIM jest możliwość aktualizacji informacji o produkcie w jednym narzędziu. Dzięki integracji, zaktualizowane dane są automatycznie przekazywane do zewnętrznych systemów sprzedaży. Systemy PIM ułatwiają więc pracę i zarządzanie, szczególnie w przypadku dużego, różnorodnego asortymentu i wielu kanałów sprzedaży.

One step checkout to angielskie określenie na końcowy proces realizacji zamówienia w sklepie internetowym. Polega na spłaszczeniu struktury procesu finalizacji zamówienia do jednej podstrony. Pozwala to przyspieszyć dokonanie zakupu przez klienta, umożliwia mu podgląd całego procesu zakupu w jednym miejscu. Dla sklepu pozwala zmniejszyć ryzyko porzucenia koszyka przez klienta.

Omnichannel to zbiór działań, które firma podejmuje w celu zapewnienia spójnych doświadczeń sprzedażowych klienta (customer experience) we wszystkich kanałach sprzedaży i komunikacji z klientem (online i offline). Strategia omnichannel zakłada obecność marki w wielu kanałach sprzedaży i komunikacji (social media, sklep internetowy, sklep stacjonarny, marketplace, targi itp.). W odróżnieniu od stgrategii multichannel, omnichannel zakłada wypracowanie spójnych doświadczeń klienta we wszystkich kanałach. Dzięki strategii omnichannel klienci mogą łatwo dokonywać zakupów online, odbierać produkty w sklepie stacjonarnym czy punkcie odbioru lub zamówić produkty online i zwrócić w sklepie stacjonarnym. Dla firm korzyścią z wdrożenia strategii omnichannel jest dotarcie z ofertą do większej grupy potencjalnych klientów, zwiększenie skuteczności działań promocyjnych i zwiększenie sprzedaży.

Multichannel, czyli strategia wielokanałowa, to podejście do sprzedaży i marketingu, w której w celu dotarcia do klientów firma wykorzystuje wiele kanałów dystrybucji i komunikacji. Jej zaletą jej możliwość do dotarcia do szerszej grupy odbiorców w porównaniu do oparcia strategii o jeden kanał marketingu lub sprzedaży. Wykorzystanie wielu kanałów pozwala też na dopasowanie komunikacji i procesu sprzedażowego do zmieniających się preferencji klientów oraz bieżących trendów. W odróżnieniu od strategii omnichannel, kanały wykorzystywane w strategii wielokanałowej działają od siebie niezależnie, a klienci mogą mieć różne doświadczenia (customer experience), w zależności od używanego kanału. Strategia multichannel nie wymaga więc tworzenia spójnej, jednolitej strategii. Uwaga poświęcana jest każdemu kanałowi z osobna a komunikaty mogą być dopasowane do każdego z nich indywidualnie.

Merchant to najprościej mówiąc – sprzedawca; angielskie określenie na podmiot (firmę, osobę) prowadzący sklep internetowy.

M-commerce oznacza sprzedaż i zakupy internetowe z wykorzystaniem urządzeń mobilnych (telefon, tablet). M-commerce daje klientom możliwość dokonywania zakupów w każdym miejscu i czasie z wykorzystaniem sklepów internetowych, platform sprzedażowych (marketplace) i mediów społecznościowych. Poza sprzedażą i zakupem produktów i usług, aplikacje m-commerce udostępniają też dokonywanie płatności mobilnych, przeglądanie katalogów produktów, porównywanie cen itp. M-commerce to skrót od angielskiego określenia mobile commerce.

Marketplace, czyli dosłownie „rynek”, to elektroniczna platforma sprzedażowa, w której kupujący mają dostęp do produktów od wielu sprzedawców w różnych kategoriach, definiowanych przez daną platformę. Sklepy marketplace dzielą się ze względu na zasięg: lokalny (na terenie jednego kraju) lub międzynarodowy (jedna platforma dostępna w kilkunastu czy kilkudziesięciu krajach), specjalizację  (marketplace horyzontalne i wertykalne) oraz na grupę docelową (marketplace B2B, B2C, C2C). Marketplace może działać na zasadzie aukcji, gdzie przedmioty są sprzedawane na podstawie ofert kupujących, lub sklepu internetowego, gdzie cena jest ustalana przez sprzedawcę. Marketplace pozwala tworzyć szeroką ofertę produktów i zróżnicowaną ofertę cenową, udostępnia proste i intuicyjne procesy transakcji i dostawy dla klientów. Z tego powodu jest najpopularniejszym sposobem na zakupy w Internecie w wielu krajach. Najbardziej znanymi przykładami marketplace’ów są Allegro, Amazon, OLX, eBay czy Etsy.

Listing to karta produktowa lub strona produktowa w sklepie internetowym lub na marketplace, prezentująca ofertę sklepu. Na jej zawartość składają się informacje o produkcie w formie tytułu, opisu, zdjęć i filmów oraz ceny. Umożliwia klientom zapoznanie się z najważniejszymi informacjami o produkcie.

Konwersja to określenie związane z marketingiem i sprzedażą. Odnosi się do użytkownika strony internetowej, sklepu internetowego, platformy zakupowej, serwisu społecznościowego, który dokonał zakupu bądź zrealizował inny cel określony przez sprzedawcę lub reklamodawcę (np. uzupełnił formularz kontaktowy w ramach kampanii reklamowej lub zarejestrował konto w sklepie).

GMV to skrót od angielskiego określenia Gross Merchandise Value, oznacza wskaźnik łącznej wartości sprzedanych towarów w danym okresie w kanałach e-commerce.

Green commerce to sposób prowadzenia handlu, w którym nadrzędnym celem jest zrównoważony rozwój i minimalizowanie negatywnego wpływu działalności sprzedażowej na środowisko naturalne. Polega na sprzedaży produktów i usług, które są produkowane i oferowane w sposób przyjazny środowisku, np. poprzez wykorzystanie ekologicznych materiałów, redukcję zużycia energii i emisji gazów cieplarnianych w procesie produkcji.

Fulfillment odnosi się do procesu realizacji zamówienia i dostarczenia produktu do klienta, który jest wykonywany przez zewnętrzną firmę (outsourcing) na terenie kraju producenta lub za granicą. W tym modelu współpracy B2B firma-sprzedawca powierza firmie specjalizującej się w fulfillment proces realizacji złożonych zamówień i dostawy na adres klienta. Wartością dla przedsiębiorcy jest oszczędność zasobów w procesie kompleksowej realizacji zamówień, obsługa zwrotów oraz odciążenie magazynu, bowiem fulfillment umożliwia przechowywanie produktów w firmie realizującej wysyłki. Usługa fulfillment rozwinęła się wraz ze wzrostem popularności handlu internetowego (e-commerce). Popularnymi firmami świadczącymi tę usługę w Polsce są np. InPost i Omnipack.

Fintech to firma łącząca nowoczesne technologie ze światem finansów (fintechy nie są jednak bankami), kierująca swoje produkty i usługi do osób prywatnych i przedsiębiorstw. Fintechy opracowują różnorodne aplikacje, narzędzia internetowe związane m.in. z płatnościami, zarządzaniem finansami, wymianą walut, przelewami zagranicznymi, inwestowaniem itp. W handlu transgranicznym fintechy pomagają konsumentom w zakupie zagranicznym, oferując atrakcyjne kursy wymiany walut i proste płatności, a sprzedawcom – uproszczenie procedur płatności transgranicznych, co przyspiesza proces wprowadzenia produktów na zagraniczny rynek.

Feed produktowy to plik komputerowy zawierający informacje o produktach dostępnych u sprzedawcy internetowego. Przygotowywany w celu prowadzenia sprzedaży w internetowych platformach sprzedażowych lub promocji w serwisach reklamowych (np. Google, Facebook) oraz porównywarkach cenowych. Feed produktowy określa m.in. nazwy produktów, identyfikator produktu, markę, kategorie produktowe, cenę, cechy, pojemność i wagę czy inne cechy fizyczne i użytkowe produktu, zwane atrybutami. Przygotowuje się go na podstawie wytycznych platformy, w której prowadzona jest sprzedaż lub promocja – każdy serwis określa własne atrybuty, które powinny znaleźć się w feedzie. Wysoka jakość informacji zawartych w pliku zwiększa szansę na wyróżnienie oferty, pozyskanie ruchu na stronę sklepu internetowego lub stronę oferty w katalogu marketplace.

FBA i FBM to modele sprzedaży oferowane przez Amazon. FBA, czyli Fullfilment by Amazon, dotyczy procesu sprzedaży produktu, w którym Amazon przejmuje na siebie obowiązki związane z magazynowaniem produktu, zapakowaniem go, wysyłką do klienta na adres dostawy oraz obsługą zwrotu. W modelu Fullfilment by Merchant (FBM) takie obowiązki bierze na siebie sprzedawca, co wiąże się z koniecznością posiadania własnego magazynu i osób obsługujących wysyłkę paczek.

ERP jest zintegrowanym systemem informatycznym, służącym do zarządzania zasobami przedsiębiorstwa. System ERP umożliwia automatyzację procesów i integrację różnych obszarów działalności firmy w jednym programie komputerowym. Integracja modułów zapewnia płynny przepływ informacji w czasie rzeczywistym. Kilkunastu pracowników jednocześnie może wykonywać prace w systemie ERP. Przykładowymi modułami, które może integrować system ERP, są dane księgowe i finansowe, sprzedażowe, magazynowe, związane z produkcją, logistyką oraz administracją.

ERP to skrót od angielskiego określenia Enterprise Resource Planning.

EDI to skrót od Electronic Data Interchange, czyli elektronicznej wymiany danych. EDI jest to proces przesyłania zamówień oraz dokumentów handlowych (np. faktury, zamówienia) między dwoma systemami, bez konieczności ich ręcznego przepisywania. EDI jest często stosowane w handlu internetowym i pomaga usprawnić procesy sprzedaży oraz zarządzania danymi handlowymi.

Dropshipping to metoda prowadzenia sprzedaży internetowej, w której sklep internetowy lub sprzedawca na marketplace nie posiada fizycznie towarów. Sprzedawca korzysta z magazynu dostawcy lub producenta, któremu przekazuje zamówienia złożone przez jego sklep. Pakowanie i wysyłka odbywa się bezpośrednio z magazynu producenta, a więc sprzedawca nie pośredniczy w procesie realizacji zamówienia. Dzięki temu sklep internetowy nie ponosi kosztów związanych z przechowywaniem towarów. Nie musi posiadać też pracowników odpowiadających za pakowanie i wysyłkę. Zadaniem sklepu jest pozyskanie klienta poprzez marketing, sprzedaż, obsługa klienta oraz zarządzanie zwrotami towarów.

Customer journey to angielskie określenie dot. ścieżki klienta, czyli sumy wszystkich interakcji klienta z daną firmą podczas całej relacji określonej w czasie. Proces customer journey rozpoczyna się od pierwszego styku z firmą (np. poprzez zobaczoną reklamę), aż do ostatniego etapu, który może skończyć się przed lub po dokonaniu zakupu. Customer journey opracowuje się w celu zrozumienia klienta, jego potrzeb i celów oraz oczekiwań na każdym etapie styku z firmą, aby zaprojektować odpowiednie customer experience (CX).

Customer Experience (CX) to określenie na doświadczenia klienta podczas kupowania produktów lub korzystania z usług na stronie internetowej lub w sklepie internetowym. CX dotyczy wszystkich interakcji między klientem a firmą, od pierwszego wejścia na stronę, przez dokonanie zakupu, aż po obsługę posprzedażową. Dobrze zaprojektowany CX ułatwia proces zakupowy i buduje pozytywne wrażenia z kontaktu z daną firmą lub marką, dzięki temu firma zwiększa swoje szanse na powrót klienta w przyszłości.

Content marketing to strategia marketingowa, w której tworzy się i udostępnia wartościowe treści, w celu przyciągnięcia potencjalnych klientów (in-bound marketing) i zainteresowania swoją ofertą. W ramach content marketingu powstają różne rodzaje treści, takie jak artykuły na blogu, filmy, infografiki, podcasty, e-booki, a nawet memy i kreatywne posty w mediach społecznościowych.

CLV to wskaźnik pozwalający oszacować całkowitą wartość przychodu od danego klienta lub segmentu klientów z transakcji sprzedaży w danym przedziale czasowym. Wskaźnik CLV oblicza się mnożąc trzy wartości – średniej wartości zamówienia dokonanego przez danego klienta w danym okresie x ilość transakcji sprzedaży w danym okresie (zazwyczaj przez rok) x średnia długość trwania relacji handlowej (w latach).

Buy Box na Amazonie to obszar na stronie produktu, gdzie klienci mogą kliknąć przycisk "Dodaj do koszyka" lub "Kup teraz", aby dodać dany produkt do swojego koszyka lub dokonać zakupu. Na stronie produktu (np. telefonu komórkowego określonego modelu) często pojawia się wiele ofert od różnych sprzedawców. Jednak tylko jeden sprzedawca może otrzymać Buy Box, co oznacza, że ​​ma on swojego rodzaju „pierwszeństwo” wśród innych firm, oferujących ten sam produkt. Buy box jest narzędziem Amazona, który umożliwia większą sprzedaż firmie, której uda się go wygrać.

API to skrót od słów Application Programming Interface. API to rodzaj komputerowego tłumacza, który umożliwia aplikacjom komunikację między sobą. Dzięki niemu programy automatycznie przesyłają i odbierają informacje. API jest wykorzystywane m.in. w aplikacjach mobilnych lub serwisach internetowych.

Cross-dock to model logistyki magazynowej, który jest wykorzystywany w celu przyspieszenia procesu dystrybucji towarów. W magazynie cross-dock towar jest odbierany bezpośrednio z jednego transportu i przekazywany do kolejnego transportu, bez przechowywania go w magazynie na dłuższy czas.

Checkout to angielskie określenie na końcowy proces realizacji zamówienia w sklepie internetowym. Dotyczy zamówienia, które klient dodał do koszyka, a następnie podjął dodatkową aktywność w celu sfinalizowania zakupu. W procesie checkout użytkownik jest proszony o podanie dokładnych danych personalnych, adresu pocztowego, określenia sposobu płatności i realizacji dostawy, czy też akceptację regulaminu. Optymalizacja procesu checkout pozwala na zwiększenie sprzedaży w sklepie internetowym.

Jak z powodzeniem wkroczyć na brytyjski rynek marketplace?

Wielka Brytania, jako jeden z najważniejszych rynków e-commerce, stanowi atrakcyjną przestrzeń dla przedsiębiorców dążących do rozszerzenia swojej obecności online. Jednak kluczem do sukcesu przed wkroczeniem na brytyjski e-rynek jest pełne zrozumienie oraz odpowiednie przygotowanie do istotnych aspektów prowadzenia działalności biznesowej w tym regionie.

autor: Sales Intelligence

Mimo opuszczenia Unii Europejskiej, Wielka Brytania nadal stanowi doskonały obszar rozwoju dla eksportu polskich sklepów online. Jest to rynek o ogromnym potencjale, gdzie polscy przedsiębiorcy i marki cieszą się znaczącym zaufaniem. Ponadto jest to największy rynek detaliczny e-commerce w Europie oraz trzeci co do wielkości na świecie.

Platformy marketplace w Wielkiej Brytanii – statystyki

Zakupy online w Wielkiej Brytanii cieszą się ogromną popularnością, przewyższając konkurencję w Europie. E-commerce stanowi imponującą jedną czwartą całkowitej sprzedaży detalicznej na Wyspach Brytyjskich. W skali całej Europy, rynek e-commerce w Wielkiej Brytanii wyróżnia się jako jeden z najbardziej rozwiniętych.

Zaskakujące jest to, że aż 98 procent mieszkańców tego kraju korzysta z internetu, a 90 procent z nich dokonuje zakupów online. Średni roczny wydatek na zakupy internetowe przekracza 4 tysiące dolarów na osobę.

Analizując dane z 2021 roku dostępne w sieci, zauważalne jest znaczne zróżnicowanie na rynku e-commerce. Prym wiedzie Amazon, który osiąga sprzedaż na poziomie 17 miliardów dolarów, co stanowi około 6 procent ogólnej wartości tego sektora. Na kolejnych miejscach znajdują się Tesco (7,6 miliarda), Sainsbury’s (7,5 miliarda), Argos (5 miliardów), a także JohnLewis, Currys, Ocado, Next, Asda i Very.

Jak rozpocząć sprzedaż online w UK na platformach marketplace?

 1. Sprzedaż na Amazon w UK, a numer EORI

Aby wysyłać produkty poza granice Unii Europejskiej, kluczowe jest otrzymanie numeru EORI (Economic Operators Registration and Identification). To unikatowy numer identyfikacyjny używany przez firmy i osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą w celu prowadzenia handlu międzynarodowego i celnego w Unii Europejskiej. Numer ten jest wymagany do identyfikacji podmiotów gospodarczych w kontaktach z celnymi organami UE oraz w dokumentacji celnej.

Numer EORI  dla polskiego przedsiębiorstwa przypomina numer NIP. Składa się z 15 do 17 znaków, do których należy dodać kod kraju, gdzie dla Polski jest to prefiks PL. Kolejno po prefiksie PL znajduje się numer NIP, a na końcu występuje seria pięciu zer, np.: PL123556789100000. Bez tego numeru transport towarów do Wielkiej Brytanii zostanie zatrzymany przez urząd celny.

Warto zauważyć, że nadanie numeru EORI jest niezbędne w chwili pierwszej operacji celnej. Wniosek o nadanie numeru EORI należy złożyć do odpowiedniego organu celnego w kraju, w którym firma lub osoba fizyczna jest zarejestrowana. W Polsce, wniosek taki składa się w urzędzie celnym właściwym ze względu na siedzibę lub miejsce zamieszkania wnioskodawcy. 

2. Określ koszt taryfy celnej dla produktów, które chcesz sprzedać

Kod taryfy celnej, znany również jako kod HS, jest narzędziem klasyfikującym towary według ich kategorii. Poprzez właściwe dobranie kodu, organy celne są w stanie skutecznie zidentyfikować towar i ustalić stosowne opłaty podczas procesu eksportu. Istotne jest, aby kod taryfy był dokładnie sprawdzony i dostosowany do charakterystyki wysyłanych produktów, gdyż od tego zależy wysokość opłaty za przesyłkę.

Możliwość weryfikacji kodu celnego dostępna jest na platformie ISZTAR4 . Przykładowo, w przypadku poszukiwań kodu dla „buty snowboardowe” w asortymencie „obuwie sportowe”, system wskazuje kod taryfy celnej: 6402 12 90 00.

Warto pamiętać, że źle określony kod może skutkować obciążeniem sprzedawcy większymi opłatami celnymi i VAT-em. Dodatkowo, organy celne mogą poddać Twoje paczki weryfikacji, co prowadzi do wydłużenia procesu odprawy, a w konsekwencji opóźnienia w dostarczeniu produktu do nabywcy.

 3. Nie zapomnij o oznaczeniu kraju pochodzenia sprzedawanych produktów

Kraj pochodzenia produktu to po prostu państwo, w którym towar został stworzony lub poddany przeróbce. W przypadku, gdy produkcja obejmuje więcej niż jedno państwo, krajem pochodzenia jest ostateczne miejsce wytworzenia danego produktu. Przy każdym produkcie kluczowe jest określenie konkretnego kraju pochodzenia, ponieważ ma to istotne znaczenie zarówno podczas eksportu, jak i importu przesyłek do Wielkiej Brytanii.

Szybkim sposobem na zweryfikowanie kraju pochodzenia towaru jest skorzystanie z kodu kreskowego na opakowaniu. Pierwsze trzy cyfry tego kodu zawsze jednoznacznie wskazują, z którego kraju produkt pochodzi. Przykładowo, firmy zarejestrowane w Polsce w ramach systemu HG1 otrzymują unikalny prefiks GS1: 590. Kolejne cztery cyfry to identyfikator firmy, zaś od siódmej do dwunastej znajduje się indywidualny numer danego produktu. 

Najlepiej umieścić informację o kraju pochodzenia produktu na fakturze, która jest dołączana do przesyłki wysyłanej do Wielkiej Brytanii, wraz z innymi szczegółami dotyczącymi zawartości. Oznaczenie kraju pochodzenia towaru ma kluczowe znaczenie podczas składania zgłoszenia celno-taryfowego, ponieważ od tego zależy wysokość opłat. Kraj pochodzenia powinien być uwzględniony w dokumencie SAD (dokumencie wywozu używanym w zarządzaniu przesyłkami celnymi kierowanymi poza granice unii celnej).

 4. Wywiąż się z zobowiązań podatkowych obowiązujących w UK 

Wprowadzenie dodatkowych zobowiązań podatkowych dla firm prowadzących platformy sprzedażowe w Wielkiej Brytanii od 1 stycznia 2021 r. miało na celu usprawnienie procesu pobierania podatku VAT od sprzedawców spoza kraju, zwłaszcza tych operujących na platformach takich jak Amazon czy eBay.

W sytuacji, gdy polski przedsiębiorca decyduje się na skorzystanie z jednej z platform marketplace do prowadzenia transakcji handlowych, konieczne jest przestrzeganie zasad obowiązujących na danej platformie. Ogólnie rzecz biorąc, podatek VAT według brytyjskich stawek zostanie pobrany przez platformę i przekazany do Wielkiej Brytanii. Niemniej jednak, warto zauważyć, że każdy sprzedawca musi zarejestrować się w brytyjskim systemie VAT. Te procedury mają zastosowanie przy sprzedaży towarów o wartości do 135 funtów. 

Specyfika tych obowiązków uzależniona jest od tego, czy towar jest wysyłany z Unii Europejskiej, czy z magazynu znajdującego się na terenie samej Wielkiej Brytanii. W sytuacji, gdy towary przemieszczane są do własnego magazynu w Wielkiej Brytanii, wymagana jest odprawa celna importowa. Warto także pamiętać, że jeśli platforma sprzedażowa nie pobierze podatku VAT od transakcji, w których nabywcą jest inny brytyjski podatnik VAT, konieczne jest samodzielne rozliczenie tego podatku w deklaracji VAT. Dlatego ważne jest świadome podejście do podatkowych zobowiązań związanych z e-commerce na brytyjskim rynku.

Czy trzeba założyć spółkę w UK, aby sprzedawać na Amazonie UK, będąc mieszkańcem Polski?

Nie jest wymagane zakładanie spółki w Wielkiej Brytanii, aby sprzedawać na Amazon UK, pozostając mieszkańcem Polski. Możesz prowadzić biznes w Polsce i eksportować towary do Wielkiej Brytanii. Jeśli wartość towaru przekracza 135 funtów lub kupującym jest brytyjski podatnik VAT, nie ma konieczności rejestracji do VAT w Wielkiej Brytanii, a rozliczenia podatkowe odbywają się w Polsce. Rejestracja do VAT w UK może być jednak potrzebna w innych okolicznościach, na przykład przy magazynowaniu towarów w UK. W takiej sytuacji przestrzeganie brytyjskich przepisów podatkowych staje się koniecznością.

Kiedy muszę zarejestrować się do VAT w UK?

Rejestracja do VAT w Wielkiej Brytanii jest wymagana dla sprzedających na Amazon UK w dwóch sytuacjach. Pierwsza to wysyłka towarów z Polski do UK o wartości poniżej £135 – w tym przypadku VAT rozlicza sprzedający (dla wartości powyżej tej kwoty VAT rozlicza nabywca, chyba że sprzedający zdecyduje się to zrobić za niego).

Druga sytuacja to korzystanie z magazynów w UK, np. w ramach programu FBA Amazon, wymagające rejestracji do VAT w UK przed pierwszą sprzedażą. Dla firm zarejestrowanych w UK obowiązek rejestracji do VAT pojawia się, gdy obrót przekracza £85 000 rocznie.

 5. Przygotuj wymaganą dokumentację

Aby zrealizować transakcję sprzedaży i dostarczenia towaru z Polski do Wielkiej Brytanii, konieczne jest uzyskanie potwierdzenia w postaci dokumentu wywozu od Urzędu Celnego. Sposób wypełnienia deklaracji celnej będzie uzależniony od usług, z których korzysta przedsiębiorca. W przypadku wysyłki przez Pocztę Polską niezbędne jest załączenie wypełnionej deklaracji celnej. Natomiast, gdy towar jest dostarczany przez firmy kurierskie, przewoźnik może uzupełnić deklarację celną na podstawie udostępnionych przez przedsiębiorcę danych. Wymagane informacje obejmują:

  • upoważnienie do reprezentowania przedsiębiorcy przed urzędem celnym, 
  • numer EORI, 
  • wartość przesyłki,
  • fakturę zawierającą dane odbiorcy,
  • kod taryfy celnej,
  • kraj pochodzenia,
  • wagę, wartość i opis produktów,
  • inne dane niezbędne dla przewoźnika.

Ostatecznym potwierdzeniem eksportu jest komunikat IE-599 – jest to dokument elektroniczny generowany przez system ECS (Export Control System). IE-599 jest ważny w kontekście stosowania zerowej stawki VAT w eksporcie. Główną funkcją tego dokumentu jest potwierdzenie wywozu towarów z terytorium UE lub poinformowanie o odmowie takiego wywozu. 

W sytuacji, gdy komunikat zawiera informację o odmowie wywozu, nie można zastosować stawki 0% VAT, gdyż towary nie opuściły terytorium UE. Ważne jest, aby dane zawarte w komunikacie IE-599 były spójne z innymi dokumentami, takimi jak faktury, ponieważ rozbieżności mogą być podstawą do zakwestionowania przez organ podatkowy prawa do stosowania zerowego VAT-u​​​​. 

Komunikat IE-599 jest wysyłany w formie pliku XML na adres mailowy zgłaszającego towar do procedury wywozu i jest generowany automatycznie przez system AES po przeprowadzeniu kontroli w urzędzie celnym. W przypadku, gdy komunikat IE-599 nie zostanie wygenerowany, a towary nie opuściły obszaru celnego UE lub nie zostało to prawidłowo odnotowane w systemach celnych, osoba zgłaszająca towar do procedury wywozu powinna poinformować urząd celny wywozu o jednostce wyprowadzenia towaru i dacie, w której miało to miejsce, oraz złożyć odpowiedni wniosek o potwierdzenie wywozu.

6. Płatności na Amazon

Jeśli preferujesz bezpośrednią kontrolę nad swoimi finansami podczas prowadzenia działalności zagranicznej, otwarcie konta bankowego w danym kraju może być dobrym rozwiązaniem Jeśli nie planujesz otwierania konta bankowego w kraju innego oddziału Amazon, możesz skorzystać z usługi Amazon Currency Converter for Sellers (ACCS).

Ta usługa umożliwia odbiór płatności bezpośrednio na Twoje lokalne konto bankowe w Twojej walucie, o ile masz konto w kraju obsługiwanym przez Amazon. Po zarejestrowaniu i zaakceptowaniu warunków ACCS, płatności będą automatycznie przekazywane na Twoje lokalne konto bankowe w odpowiedniej walucie. W przypadku zmiany banku, należy ponownie zaakceptować warunki korzystania z ACCS, aktualizując dane nowego konta.

UWAGA! Jeżeli Twój bank nie jest zlokalizowany w jednym z krajów, które są obsługiwane przez usługę Amazon Currency Converter for Sellers (ACCS), niestety nie będziesz mógł otrzymywać środków na swoje konto bankowe za pośrednictwem tej usługi. W takim przypadku, aby otrzymywać płatności od Amazon, potrzebne będzie otwarcie konta bankowego w kraju, który jest obsługiwany przez Amazon, albo w kraju posiadającym lokalną wersję sklepu Amazon, lub tym w zasięgu działania ACCS.

Podsumowanie

Rozpoczęcie sprzedaży na platformach marketplace w Wielkiej Brytanii będzie wymagać od Ciebie starannego planowania i przygotowania. Wchodząc na rynek, musisz pamiętać, że sukces zależy nie tylko od jakości oferowanych produktów, ale również od skutecznego zarządzania procesami, przemyślanej strategii marketingowej oraz umiejętności adaptacji do specyfiki rynku. Wymaga to nie tylko zrozumienia preferencji i potrzeb brytyjskich konsumentów, ale także elastyczności i innowacyjności w podejściu do sprzedaży i marketingu. 

Pamiętaj, że każdy z wymienionych wyżej kroków ma kluczowe znaczenie. 

Przeczytaj artykuły Sales Intelligence

Budowanie przewagi konkurencyjnej w niemieckim e-commerce krok po kroku

Przygotowanie

Dla polskich sprzedawców, którzy chcą wejść na niemieci rynek e-commerce, kluczowe jest zrozumienie dynamiki konkurencji i znalezienie sposobów na wyróżnienie się. W tym artykule omówimy, jak przep...

Jak dostosować ofertę do klienta na rynku niemieckim? Różnice kulturowe i konsumenckie

Przygotowanie

Niemiecki rynek e-commerce jest jednym z najbardziej rozwiniętych w Europie. Platformy takie jak Amazon.de, Ebay.de i Kaufland.de oferują ogromne możliwości. Ale jak zacząć sprzedawać na niemieckic...