Poradnik: Skuteczne pozycjonowanie (SEO) sklepu internetowego na rynkach zagranicznych
Pozycjonowanie sklepu internetowego na rynku zagranicznym to niełatwe zadanie. Na przeszkodzie stoją nie tylko bariery językowe, ale też różnice w oczekiwaniach odbiorców czy działaniach konkurencji. Międzynarodowe SEO zwykle wymaga nieco więcej czasu i zaangażowania niż procesy promocyjne realizowane w kraju. Jak zatem pozycjonować stronę za granicą? Od czego zacząć, aby proces ten przebiegał sprawnie i skutecznie? Jakie techniki wykorzystać? Dowiesz się w niniejszym artykule!
Na czym polega pozycjonowanie (SEO) zagraniczne?
Pozycjonowanie zagraniczne to proces mający na celu zwiększenie widoczności witryny (np. sklepu internetowego) w zagranicznych wyszukiwarkach. Dzięki temu możesz dotrzeć do potencjalnych klientów z innego kraju, zaprezentować im swoją markę, a tym samym zwiększyć sprzedaż. Wyszukiwarki rozpoznają język i obszar geograficzny, na jaki jest kierowana strona internetowa, w wyniku czego możesz wyświetlać ją zagranicznym użytkownikom, którzy wyszukują określone słowa kluczowe.
Z uwagi na swoją specyfikę, pozycjonowanie zagraniczne jest trudniejsze niż realizacja krajowego SEO. Musisz nie tylko poznać odmienne uwarunkowania rynku docelowego, ale też zidentyfikować potrzeby potencjalnych klientów. One, jak się pewnie domyślasz, różnią się w poszczególnych krajach. Pojawia się więc pytanie: czy ta gra jest warta świeczki?
Tak, bowiem skuteczne pozycjonowanie międzynarodowe to jeden z najlepszych sposobów na pozyskiwanie nowych odbiorców i zwiększanie potencjału sprzedażowego. W ten sposób możesz rozszerzać świadomość swojej marki i budować jej autorytet na arenie światowej, co z pewnością przyniesie długotrwałe efekty.
Warto też wspomnieć, że pozycjonowanie zagraniczne stale zyskuje na popularności. W wyniku postępującej cyfryzacji i rozwoju sieci komunikacyjnych odległość nie jest już żadnym problemem, a firmy coraz częściej decydują się na rozszerzanie swojej działalności na rynki zagraniczne. Jeśli nie chcesz zostać w tyle, także obierz ten kierunek.
Od czego zacząć pozycjonowanie zagraniczne?
Podstawą każdej strategii opartej na pozycjonowaniu zagranicznym jest opracowanie szczegółowego planu działania. Przed przystąpieniem do działań optymalizacyjnych musisz dokładnie przeanalizować sytuację rynku, którym jesteś zainteresowany.
Na co zwrócić wówczas szczególną uwagę? Aby uzyskać pełen obraz uwarunkowań wybranego kraju, zbadaj takie aspekty, jak:
- działania konkurencyjnych firm,
- potrzeby i oczekiwania użytkowników,
- różnice kulturowe,
- preferencje odbiorców dotyczące wyszukiwarek i kanałów komunikacyjnych,
- algorytmy najpopularniejszych wyszukiwarek w danym kraju,
- metody marketingowe wyróżniające się największą skutecznością.
Opierając proces pozycjonowania zagranicznego na tak solidnych fundamentach, z pewnością efektywnie wykorzystasz swój potencjał, a działania optymalizacyjne przyniosą oczekiwane rezultaty.
Strategia pozycjonowania zagranicznego – którą wybrać?
Kolejną kwestią, na którą powinieneś zwrócić uwagę, aby uzyskać spektakularne efekty pozycjonowania zagranicznego, jest wybór strategii. Masz trzy opcje.
Kluczową zaletą odrębnej domeny dla każdego rynku, na którym będzie dostępny Twój sklep internetowy, jest duże zaufanie odbiorców. Decydując się na to rozwiązanie, musisz jednak założyć oddzielne strony dla każdego kraju oraz realizować strategię pozycjonowania dla każdej z nich. O ile proces ten w dłużej perspektywie z pewnością przyniesie świetne wyniki, na starcie będzie wymagał znacznie więcej zaangażowania i środków niż w przypadku wyboru subdomeny czy katalogu.
Subdomena to podporządkowany domenie głównej adres internetowy. Co przemawia za tą strategią? Przede wszystkim nieco łatwiejszy proces realizacji w porównaniu z tworzeniem odrębnej domeny. Jednak z wykorzystaniem subdomen wiąże się pewne ryzyko. Jako że wszystkie są powiązane, porażka jednej będzie porażką całej witryny.
Kiedy więc warto zdecydować się na to rozwiązanie? Strategia pozycjonowania zagranicznego oparta na subdomenach sprawdzi się najlepiej, jeśli masz już domenę główną o dużej wartości. Zintegrowanie jej z subdomenami poszczególnych krajów będzie wówczas o wiele łatwiejsze.
Podkatalogi to najłatwiejszy i najtańszy sposób wdrażania różnych wersji językowych sklepu internetowego. Niestety, w parze z prostotą idzie także mniejsza skuteczność. Co więcej, problemy z jednym podkatalogiem mogą doprowadzić do komplikacji w obrębie całej domeny. Stawiając na to rozwiązanie, musisz być więc szczególnie ostrożny. Jeśli dysponujesz ograniczonym budżetem i chcesz rozpocząć przygodę z pozycjonowaniem zagranicznym, postaw na podkatalogi!
Pozycjonowanie zagraniczne z Polski – co warto wiedzieć?
Z pewnością zastanawiasz się, czy zagraniczne pozycjonowanie może być realizowane z Polski. Prawda jest taka, że strategię opartą na międzynarodowym SEO możesz wdrażać z każdego miejsca na świecie. Ma to szczególne znaczenie w kontekście współpracy z agencjami SEO. Koszty na rynku polskim są bowiem znacznie niższe, a efekty niczym nie odbiegają od rezultatów możliwych do osiągnięcia w ramach analogicznego rozwiązania za granicą.
Za pozycjonowaniem zagranicznym z Polski przemawia także sprawniejsza komunikacja. W tym przypadku bariery językowe nie są żadną przeszkodą. Co więcej, decydując się na współpracę z polską agencją, nie musisz martwić się o kwestie związane z rozbieżnością stref czasowych. Zlecenie pozycjonowania firmie z np. Japonii może się wiązać z technicznymi problemami komunikacyjnymi, których z pewnością wolałbyś uniknąć.
Dobra agencja SEO pomoże Ci zwiększyć widoczność witryny niezależnie od kraju docelowego. Decydując się na pozycjonowanie zagraniczne z Polski, nie tylko zaoszczędzisz czas i pieniądze, ale też unikniesz trudności komunikacyjnych, co bezpośrednio przełoży się na wzrost efektywności realizowanej strategii.
Analiza – klucz do sukcesu pozycjonowania zagranicznego
Istnieje błędne przekonanie, że efekty pozycjonowania to wynik wyłącznie wdrożonych działań optymalizacyjnych. Nic bardziej mylnego. Decydując się na SEO zagraniczne, musisz skupić się na szczegółowej analizie otoczenia, uwzględniając przy tym działania konkurencji, preferencje odbiorców oraz uregulowania rynku danego kraju. Pamiętaj wówczas, że analiza nie jest działaniem jednorazowym. Obszar cyfrowy nieustannie się zmienia. Dlatego, aby nie zostać w tyle, musisz na bieżąco śledzić poczynania branżowych rywali i weryfikować preferencje odbiorców.
Szczególne znaczenie w kontekście analizy pod kątem pozycjonowania zagranicznego ma audyt SEO. Kwestie, na których powinien się skupić, to:
- analiza ruchu konkurencyjnych stron,
- badanie ruchu we własnej witrynie,
- skuteczność treści,
- struktura zawartości,
- przyjazność adresów URL,
- mapa witryny,
- metadane,
- jakość plików multimedialnych.
Istotnym elementem pozycjonowania stron na rynki zagraniczne jest także audyt UX. W zakres tej analizy wchodzi weryfikacja takich aspektów, jak atrakcyjność projektu, użyteczność strony, funkcjonalność przycisków czy wygoda korzystania z serwisu. Zwróć też uwagę na współczynnik odrzuceń. Wysoka wartość tego wskaźnika powinna skłonić Cię do analizy skuteczności realizowanych działań i wprowadzenia niezbędnych optymalizacji. Na jakich problemach skupia się audyt UX? Są to takie błędy, jak:
- powolny czas ładowania strony,
- nieestetyczny wygląd,
- nieprzejrzysta struktura,
- zbyt długie formularze,
- nieintuicyjny system nawigacji.
Jak pozycjonować stronę na rynek zagraniczny?
Pozycjonowanie zagraniczne to dość złożony proces. Aby przyniósł satysfakcjonujące efekty, żaden jego etap nie może zostać pominięty. Właśnie dlatego SEO dzieli się na on-site i off-site.
SEO on-site to działania wewnątrz strony internetowej, które koncentrują się na poprawie użyteczności i zwiększaniu satysfakcji odbiorcy. Dotyczą przede wszystkim optymalizacji treści z uwzględnieniem strategii słów kluczowych oraz aspektów technicznych, takich jak metadane, pliki robots.txt, przekierowania czy kod źródłowy strony. Jako że kierujesz swój przekaz na rynek zagraniczny, pamiętaj, aby treści zostały przetłumaczone na wybrany język. Najlepszym rozwiązaniem jest wówczas zaangażowanie profesjonalnego copywritera, gdyż korzystanie z automatycznych translatorów nie jest dobrym pomysłem.
Pamiętaj też o doborze właściwych słów kluczowych. Możesz wówczas skorzystać z takich narzędzi, jak Keyword Tool czy Senuto.
źródło: Senuto – przykład słów kluczowych
2. Off-site SEO
SEO off-site dotyczy działań realizowanych poza obszarem witryny, wśród których najważniejszym jest link building. Linki z witryn o wysokim autorytecie w branży mają kluczowy wpływ na pozycjonowanie zagraniczne i autorytet Twojej domeny, dlatego powinny stanowić podstawę strategii SEO.
W ramach optymalizacji off-site zainwestuj też w social media marketing. Popularne serwisy, takie jak Facebook czy Instagram, są świetnym sposobem na dotarcie do potencjalnych klientów i nawiązanie z nimi długotrwałej relacji. Podczas realizacji tych działań nie zapominaj jednak o autentyczności. Nic nie wpływa bowiem na wyniki firmy lepiej niż nieskazitelna reputacja i autorytet na rynku.
Najważniejszy jest content!
Nie ma skutecznego pozycjonowania zagranicznego bez wartościowych treści. Content jest podstawą każdej strategii marketingowej w Internecie, dlatego to na nim powinieneś skupić się najbardziej.
Najlepszym rozwiązaniem w zakresie content marketingu jest prowadzenie bloga. Daje on niemal nieograniczone możliwości w zakresie tematyki wpisów czy implementacji słów kluczowych. Pamiętaj jednak, aby poruszane kwestie były tożsame z preferencjami zagranicznych odbiorców. W ten sposób podkreślisz swój profesjonalizm, nawiążesz relacje z potencjalnymi klientami i zwiększysz ruch w obrębie witryny.
Co jest najważniejsze w kontekście treści na rynki zagraniczne? Przede wszystkim poprawność językowa. Wszelkie błędy nie tylko niekorzystnie wpłyną na Twój wizerunek, ale też zmniejszą zaufanie do marki, co może doprowadzić do poważnych konsekwencji.
Ile trwa pozycjonowanie zagraniczne?
Pozycjonowanie zagraniczne to proces dla wytrwałych. Na pierwsze efekty trzeba zwykle czekać od kilku do nawet kilkunastu miesięcy, a czas ten uwarunkowany jest takimi czynnikami, jak konkurencyjność branży, trudność wykorzystywanych słów kluczowych czy aktualna pozycja witryny w wyszukiwarce.
Na czasochłonność pozycjonowania wpływa także konieczność poznania specyfikacji rynku w danym kraju i przeprowadzenia niezbędnych analiz. Istotną rolę odgrywa ponadto rodzaj wybranej strategii oraz to, czy proces jest realizowany samodzielnie, czy wdrażany we współpracy z agencją SEO. Znaczenie ma także bieżący stan witryny, popularność branży w kraju docelowym oraz skuteczność działań konkurencyjnych firm.
Im większa branża, w której działasz, tym czas oczekiwania na pierwsze rezultaty będzie dłuższy. Nie zniechęcaj się jednak, jeśli efekty pozycjonowania zagranicznego nie pojawią się od razu. Na świetne wyniki warto poczekać.
Pozycjonowanie zagraniczne – ile kosztuje?
Zagraniczne pozycjonowanie stron jest nie tylko bardziej czasochłonne, ale też droższe. Koszt takiej usługi to średnio kilka tysięcy miesięcznie. Co wpływa na cenę realizacji tego procesu? Przede wszystkim konieczność tworzenia treści w obcym języku, bardziej wymagające działania związane z analizą rynku kraju docelowego, duża konkurencja w niektórych regionach oraz potrzeba stworzenia oddzielnych domen, subdomen lub podkatalogów.
*
Czy pozycjonowanie zagraniczne jest dla każdego? Zdecydowanie tak! Większa widoczność strony internetowej w innych krajach to klucz do sukcesu przedsiębiorstw z niemal każdej branży. Jeśli uda Ci się dotrzeć do potencjalnych klientów za granicą i skłonić ich do skorzystania ze swojej oferty, świat e-commerce stoi przed Tobą otworem.
Pamiętaj jednak, że w przypadku niektórych firm pozycjonowanie zagraniczne może być nieco trudniejsze. Mowa tu o małych, początkujących i lokalnych przedsiębiorstwach, których środki zwykle nie pozwalają na rozszerzenie działań na skalę międzynarodową. Niemniej jednak nie ma rzeczy niemożliwych! Jeśli uzbroisz się w cierpliwość i trafnie ocenisz swoje szanse, możesz osiągnąć sukces!