COD to skrót od określenia „Cash on Delivery”; po polsku najczęściej określany jako „płatność za pobraniem”, oznacza usługę pobrania płatności za zamówienie podczas dostarczenia towaru do klienta. To model płatności za zakupy online popularny w wielu europejskich krajach.

PUDO to skrót od określenia „Pick-Up, Drop-Off”; określenie miejsca, w którym można odebrać lub nadać przesyłkę. To ciesząca się dużą popularnością wśród konsumentów metoda logistyki ostatniej mili, dostępna w ofertach operatorów logistycznych w Polsce i za granicą. Punktem PUDO mogą być sklepy i punkty usługowe, automaty paczkowe, kioski. Wykorzystanie PUDO w logistyce daje klientowi elastyczność w wyborze miejsca dostawy i momentu nadania lub odebrania przesyłki.

Q-commerce to skrót od angielskiego określenia quick commerce - model handlu elektronicznego, w którym przewiduje się szybką dostawę produktu na żądanie. Model ten zakłada maksymalne skrócenie procesu dostawy produktów do nabywcy, nawet do kilkunastu minut od złożenia zamówienia. Najbardziej popularne platformy q-commerce w Polsce oferują zakup produktów spożywczych, chemii gospodarczej i artykułów gospodarstwa domowego z dostawą do domu. Funkcjonują w oparciu o sieć małych sklepów, tzw. dark stores, rozproszonych na terenie miasta, w celu skrócenia dystansu fizycznego i umożliwienie sprawnego dostarczenia zakupów na wybrany adres.

.

WMS to skrót od określenia Warehouse Management System - wyspecjalizowany magazynowy system informatyczny. Służy do codziennego zarządzania procesami magazynowymi w celu ich kontroli, optymalizacji i prawidłowego przepływu. System WMS może być częścią szerszego systemu ERP w formie modułu, ale częściej jest osobnym narzędziem, którym dysponują pracownicy odpowiadający za poprawną pracę magazynów firmowych.

White label jest to produkt lub usługa, której producentem i sprzedawcą są dwie różne firmy. Firma oferująca produkt swoim klientom nie jest jego producentem, ale sprzedaje go pod swoją marką. Istnieje wiele firm oferujących produkty white label innym firmom (np. kosmetyki) i zdarza się, że jeden produkt jest sprzedawany pod kilku lub kilkunastoma „szyldami”. Ten model jest często stosowany w przypadku produktów lub usług, które firma chce sprzedawać pod własną marką, bez ponoszenia kosztów związanych z ich produkcją. W porównaniu do produktów private label, model ten umożliwia ograniczenie kosztów.

Pojęcia User Experience (UX) i User Interface (UI) są ściśle związane z projektowaniem wizualnym stron internetowych, aplikacji webowych i mobilnych. Praca projektantów UX i UI wzajemnie uzupełnia się. UX polega na projektowaniu doświadczeń użytkownika podczas korzystania z witryny czy aplikacji. Do tego niezbędna jest wiedza dotycząca m.in. badania potrzeb, preferencji, nawyków użytkowników oraz zagadnień deweloperskich. UI design jest skoncentrowany wokół percepcji użytkownika. Celem projektanta UI jest stworzenie atrakcyjnej wizualnie, angażującej, dopasowanej do użytkownika i intuicyjnej witryny bądź aplikacji, z wykorzystaniem różnych technik projektowych.

TACOS to skrót od angielskiego określenia Total Advertising Cost of Sale - to wskaźnik zwrotu z inwestycji poniesionych w ramach kampanii reklamowej typu PPC (pay-per-click) prowadzonej w serwisie Amazon. Ta platforma sprzedaży internetowej posiada własne narzędzia do promocji, stąd wskaźnik TACOS został stworzony specjalnie na określenie zysków z prowadzonych działań reklamowych PPC w tym marketplace.

SEO to skrót angielskiego określenia Search Engine Optimisation. SEO oznacza zbiór metod optymalizacji witryny internetowej (serwisu, sklepu, produktu), w wyniku której osiąga się jak najwyższe pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania. Do najbardziej popularnej wyszukiwarki w Europie i na świecie zalicza się Google, więc termin pozycjonowania (SEO) stosuje się najczęściej w odniesieniu do tego serwisu. Praktyka SEO obejmuje liczne działania, świadczone najczęściej przez specjalistów ds. pozycjonowania lub marketingu internetowego. Termin SEO stosuje się też wobec działań dotyczących optymalizacji listy produktów pod wyszukiwarkę marketplace, np. na Amazon. Działanie to wymaga znajomości środowiska danego marketplace, jednak cel jest ten sam – zaistnieć w jak najlepszych wynikach wyszukiwania pod określonymi słowami kluczowymi. Najlepiej na pierwszej pozycji.

ROPO to model zachowania konsumenta, który szuka w Internecie informacji o produkcie, ale zakupu dokonuje w sklepie tradycyjnym. W przypadku reverse ROPO, ten schemat jest odwrócony i konsument sprawdza produkty w sklepach tradycyjnych, ale zakupu dokonuje online. Badanie takich zachowań konsumenckich jest ważne dla sklepów internetowych, które chcą zrozumieć, które czynniki wpływają na odpływ klientów ze sklepu online do kanałów sprzedaży offline i na odwrót.

ROPO to skrót od określenia Research Online Purchase Offline.

ROI to skrót od angielskiego określenia Return on Investment. ROI to wskaźnik zwrotu z inwestycji, oceniający stopień jej efektywności. Pozwala określić skuteczność prowadzonych działań marketingowych w ramach całego planu reklamy i promocji (do określenia efektywności reklam można posłużyć się wskaźnikiem ROAS), określając kwotę zwrotu z danej inwestycji w odniesieniu do jej kosztów (wytworzenia i reklamy). Wynik ROI wyraża się w procentach.

ROAS to skrót angielskiego określenia Return on Advertisement Spend. ROAS to wskaźnik zwrotu z inwestycji w reklamę. Pozwala określić skuteczność prowadzonych kampanii reklamowych w odniesieniu do pozyskanego przychodu dla firmy z tej reklamy lub kampanii. Wskaźnik ROAS jest z powodzeniem wykorzystywany w reklamie internetowej, ponieważ zaawansowana analityka pozwala na dokładne oszacowanie wartości zwrotu z danego kanału promocji. Możliwe jest też stosowanie go w przypadku mediów offline, jak telewizja czy radio.

PPC to skrót od angielskiego określenia pay-per-click. PPC oznacza rodzaj kampanii reklamowej w Internecie, w której reklamodawca płaci wtedy, gdy użytkownik kliknie w daną reklamę. Model rozliczeń PPC jest najczęściej stosowany w przypadku reklam prowadzonych w wyszukiwarce internetowej, wyszukiwarce na marketplace, ale też w mediach społecznościowych, np. w systemie reklamowym Facebooka.

PIM to skrót od angielskiego określenia Product Information Management. PIM oznacza platformę internetową do zarządzania wszystkimi informacjami o produktach. Te specjalistyczne narzędzia przeznaczone dla firm są bazą danych potrzebną do prowadzenia sprzedaży w sklepach e-commerce, w marketplace’ach i innych kanałach dystrybucji. Korzyścią z wdrożenia systemu PIM jest możliwość aktualizacji informacji o produkcie w jednym narzędziu. Dzięki integracji, zaktualizowane dane są automatycznie przekazywane do zewnętrznych systemów sprzedaży. Systemy PIM ułatwiają więc pracę i zarządzanie, szczególnie w przypadku dużego, różnorodnego asortymentu i wielu kanałów sprzedaży.

One step checkout to angielskie określenie na końcowy proces realizacji zamówienia w sklepie internetowym. Polega na spłaszczeniu struktury procesu finalizacji zamówienia do jednej podstrony. Pozwala to przyspieszyć dokonanie zakupu przez klienta, umożliwia mu podgląd całego procesu zakupu w jednym miejscu. Dla sklepu pozwala zmniejszyć ryzyko porzucenia koszyka przez klienta.

Omnichannel to zbiór działań, które firma podejmuje w celu zapewnienia spójnych doświadczeń sprzedażowych klienta (customer experience) we wszystkich kanałach sprzedaży i komunikacji z klientem (online i offline). Strategia omnichannel zakłada obecność marki w wielu kanałach sprzedaży i komunikacji (social media, sklep internetowy, sklep stacjonarny, marketplace, targi itp.). W odróżnieniu od stgrategii multichannel, omnichannel zakłada wypracowanie spójnych doświadczeń klienta we wszystkich kanałach. Dzięki strategii omnichannel klienci mogą łatwo dokonywać zakupów online, odbierać produkty w sklepie stacjonarnym czy punkcie odbioru lub zamówić produkty online i zwrócić w sklepie stacjonarnym. Dla firm korzyścią z wdrożenia strategii omnichannel jest dotarcie z ofertą do większej grupy potencjalnych klientów, zwiększenie skuteczności działań promocyjnych i zwiększenie sprzedaży.

Multichannel, czyli strategia wielokanałowa, to podejście do sprzedaży i marketingu, w której w celu dotarcia do klientów firma wykorzystuje wiele kanałów dystrybucji i komunikacji. Jej zaletą jej możliwość do dotarcia do szerszej grupy odbiorców w porównaniu do oparcia strategii o jeden kanał marketingu lub sprzedaży. Wykorzystanie wielu kanałów pozwala też na dopasowanie komunikacji i procesu sprzedażowego do zmieniających się preferencji klientów oraz bieżących trendów. W odróżnieniu od strategii omnichannel, kanały wykorzystywane w strategii wielokanałowej działają od siebie niezależnie, a klienci mogą mieć różne doświadczenia (customer experience), w zależności od używanego kanału. Strategia multichannel nie wymaga więc tworzenia spójnej, jednolitej strategii. Uwaga poświęcana jest każdemu kanałowi z osobna a komunikaty mogą być dopasowane do każdego z nich indywidualnie.

Merchant to najprościej mówiąc – sprzedawca; angielskie określenie na podmiot (firmę, osobę) prowadzący sklep internetowy.

M-commerce oznacza sprzedaż i zakupy internetowe z wykorzystaniem urządzeń mobilnych (telefon, tablet). M-commerce daje klientom możliwość dokonywania zakupów w każdym miejscu i czasie z wykorzystaniem sklepów internetowych, platform sprzedażowych (marketplace) i mediów społecznościowych. Poza sprzedażą i zakupem produktów i usług, aplikacje m-commerce udostępniają też dokonywanie płatności mobilnych, przeglądanie katalogów produktów, porównywanie cen itp. M-commerce to skrót od angielskiego określenia mobile commerce.

Marketplace, czyli dosłownie „rynek”, to elektroniczna platforma sprzedażowa, w której kupujący mają dostęp do produktów od wielu sprzedawców w różnych kategoriach, definiowanych przez daną platformę. Sklepy marketplace dzielą się ze względu na zasięg: lokalny (na terenie jednego kraju) lub międzynarodowy (jedna platforma dostępna w kilkunastu czy kilkudziesięciu krajach), specjalizację  (marketplace horyzontalne i wertykalne) oraz na grupę docelową (marketplace B2B, B2C, C2C). Marketplace może działać na zasadzie aukcji, gdzie przedmioty są sprzedawane na podstawie ofert kupujących, lub sklepu internetowego, gdzie cena jest ustalana przez sprzedawcę. Marketplace pozwala tworzyć szeroką ofertę produktów i zróżnicowaną ofertę cenową, udostępnia proste i intuicyjne procesy transakcji i dostawy dla klientów. Z tego powodu jest najpopularniejszym sposobem na zakupy w Internecie w wielu krajach. Najbardziej znanymi przykładami marketplace’ów są Allegro, Amazon, OLX, eBay czy Etsy.

Listing to karta produktowa lub strona produktowa w sklepie internetowym lub na marketplace, prezentująca ofertę sklepu. Na jej zawartość składają się informacje o produkcie w formie tytułu, opisu, zdjęć i filmów oraz ceny. Umożliwia klientom zapoznanie się z najważniejszymi informacjami o produkcie.

Konwersja to określenie związane z marketingiem i sprzedażą. Odnosi się do użytkownika strony internetowej, sklepu internetowego, platformy zakupowej, serwisu społecznościowego, który dokonał zakupu bądź zrealizował inny cel określony przez sprzedawcę lub reklamodawcę (np. uzupełnił formularz kontaktowy w ramach kampanii reklamowej lub zarejestrował konto w sklepie).

GMV to skrót od angielskiego określenia Gross Merchandise Value, oznacza wskaźnik łącznej wartości sprzedanych towarów w danym okresie w kanałach e-commerce.

Green commerce to sposób prowadzenia handlu, w którym nadrzędnym celem jest zrównoważony rozwój i minimalizowanie negatywnego wpływu działalności sprzedażowej na środowisko naturalne. Polega na sprzedaży produktów i usług, które są produkowane i oferowane w sposób przyjazny środowisku, np. poprzez wykorzystanie ekologicznych materiałów, redukcję zużycia energii i emisji gazów cieplarnianych w procesie produkcji.

Fulfillment odnosi się do procesu realizacji zamówienia i dostarczenia produktu do klienta, który jest wykonywany przez zewnętrzną firmę (outsourcing) na terenie kraju producenta lub za granicą. W tym modelu współpracy B2B firma-sprzedawca powierza firmie specjalizującej się w fulfillment proces realizacji złożonych zamówień i dostawy na adres klienta. Wartością dla przedsiębiorcy jest oszczędność zasobów w procesie kompleksowej realizacji zamówień, obsługa zwrotów oraz odciążenie magazynu, bowiem fulfillment umożliwia przechowywanie produktów w firmie realizującej wysyłki. Usługa fulfillment rozwinęła się wraz ze wzrostem popularności handlu internetowego (e-commerce). Popularnymi firmami świadczącymi tę usługę w Polsce są np. InPost i Omnipack.

Fintech to firma łącząca nowoczesne technologie ze światem finansów (fintechy nie są jednak bankami), kierująca swoje produkty i usługi do osób prywatnych i przedsiębiorstw. Fintechy opracowują różnorodne aplikacje, narzędzia internetowe związane m.in. z płatnościami, zarządzaniem finansami, wymianą walut, przelewami zagranicznymi, inwestowaniem itp. W handlu transgranicznym fintechy pomagają konsumentom w zakupie zagranicznym, oferując atrakcyjne kursy wymiany walut i proste płatności, a sprzedawcom – uproszczenie procedur płatności transgranicznych, co przyspiesza proces wprowadzenia produktów na zagraniczny rynek.

Feed produktowy to plik komputerowy zawierający informacje o produktach dostępnych u sprzedawcy internetowego. Przygotowywany w celu prowadzenia sprzedaży w internetowych platformach sprzedażowych lub promocji w serwisach reklamowych (np. Google, Facebook) oraz porównywarkach cenowych. Feed produktowy określa m.in. nazwy produktów, identyfikator produktu, markę, kategorie produktowe, cenę, cechy, pojemność i wagę czy inne cechy fizyczne i użytkowe produktu, zwane atrybutami. Przygotowuje się go na podstawie wytycznych platformy, w której prowadzona jest sprzedaż lub promocja – każdy serwis określa własne atrybuty, które powinny znaleźć się w feedzie. Wysoka jakość informacji zawartych w pliku zwiększa szansę na wyróżnienie oferty, pozyskanie ruchu na stronę sklepu internetowego lub stronę oferty w katalogu marketplace.

FBA i FBM to modele sprzedaży oferowane przez Amazon. FBA, czyli Fullfilment by Amazon, dotyczy procesu sprzedaży produktu, w którym Amazon przejmuje na siebie obowiązki związane z magazynowaniem produktu, zapakowaniem go, wysyłką do klienta na adres dostawy oraz obsługą zwrotu. W modelu Fullfilment by Merchant (FBM) takie obowiązki bierze na siebie sprzedawca, co wiąże się z koniecznością posiadania własnego magazynu i osób obsługujących wysyłkę paczek.

ERP jest zintegrowanym systemem informatycznym, służącym do zarządzania zasobami przedsiębiorstwa. System ERP umożliwia automatyzację procesów i integrację różnych obszarów działalności firmy w jednym programie komputerowym. Integracja modułów zapewnia płynny przepływ informacji w czasie rzeczywistym. Kilkunastu pracowników jednocześnie może wykonywać prace w systemie ERP. Przykładowymi modułami, które może integrować system ERP, są dane księgowe i finansowe, sprzedażowe, magazynowe, związane z produkcją, logistyką oraz administracją.

ERP to skrót od angielskiego określenia Enterprise Resource Planning.

EDI to skrót od Electronic Data Interchange, czyli elektronicznej wymiany danych. EDI jest to proces przesyłania zamówień oraz dokumentów handlowych (np. faktury, zamówienia) między dwoma systemami, bez konieczności ich ręcznego przepisywania. EDI jest często stosowane w handlu internetowym i pomaga usprawnić procesy sprzedaży oraz zarządzania danymi handlowymi.

Dropshipping to metoda prowadzenia sprzedaży internetowej, w której sklep internetowy lub sprzedawca na marketplace nie posiada fizycznie towarów. Sprzedawca korzysta z magazynu dostawcy lub producenta, któremu przekazuje zamówienia złożone przez jego sklep. Pakowanie i wysyłka odbywa się bezpośrednio z magazynu producenta, a więc sprzedawca nie pośredniczy w procesie realizacji zamówienia. Dzięki temu sklep internetowy nie ponosi kosztów związanych z przechowywaniem towarów. Nie musi posiadać też pracowników odpowiadających za pakowanie i wysyłkę. Zadaniem sklepu jest pozyskanie klienta poprzez marketing, sprzedaż, obsługa klienta oraz zarządzanie zwrotami towarów.

Customer journey to angielskie określenie dot. ścieżki klienta, czyli sumy wszystkich interakcji klienta z daną firmą podczas całej relacji określonej w czasie. Proces customer journey rozpoczyna się od pierwszego styku z firmą (np. poprzez zobaczoną reklamę), aż do ostatniego etapu, który może skończyć się przed lub po dokonaniu zakupu. Customer journey opracowuje się w celu zrozumienia klienta, jego potrzeb i celów oraz oczekiwań na każdym etapie styku z firmą, aby zaprojektować odpowiednie customer experience (CX).

Customer Experience (CX) to określenie na doświadczenia klienta podczas kupowania produktów lub korzystania z usług na stronie internetowej lub w sklepie internetowym. CX dotyczy wszystkich interakcji między klientem a firmą, od pierwszego wejścia na stronę, przez dokonanie zakupu, aż po obsługę posprzedażową. Dobrze zaprojektowany CX ułatwia proces zakupowy i buduje pozytywne wrażenia z kontaktu z daną firmą lub marką, dzięki temu firma zwiększa swoje szanse na powrót klienta w przyszłości.

Content marketing to strategia marketingowa, w której tworzy się i udostępnia wartościowe treści, w celu przyciągnięcia potencjalnych klientów (in-bound marketing) i zainteresowania swoją ofertą. W ramach content marketingu powstają różne rodzaje treści, takie jak artykuły na blogu, filmy, infografiki, podcasty, e-booki, a nawet memy i kreatywne posty w mediach społecznościowych.

CLV to wskaźnik pozwalający oszacować całkowitą wartość przychodu od danego klienta lub segmentu klientów z transakcji sprzedaży w danym przedziale czasowym. Wskaźnik CLV oblicza się mnożąc trzy wartości – średniej wartości zamówienia dokonanego przez danego klienta w danym okresie x ilość transakcji sprzedaży w danym okresie (zazwyczaj przez rok) x średnia długość trwania relacji handlowej (w latach).

Buy Box na Amazonie to obszar na stronie produktu, gdzie klienci mogą kliknąć przycisk "Dodaj do koszyka" lub "Kup teraz", aby dodać dany produkt do swojego koszyka lub dokonać zakupu. Na stronie produktu (np. telefonu komórkowego określonego modelu) często pojawia się wiele ofert od różnych sprzedawców. Jednak tylko jeden sprzedawca może otrzymać Buy Box, co oznacza, że ​​ma on swojego rodzaju „pierwszeństwo” wśród innych firm, oferujących ten sam produkt. Buy box jest narzędziem Amazona, który umożliwia większą sprzedaż firmie, której uda się go wygrać.

API to skrót od słów Application Programming Interface. API to rodzaj komputerowego tłumacza, który umożliwia aplikacjom komunikację między sobą. Dzięki niemu programy automatycznie przesyłają i odbierają informacje. API jest wykorzystywane m.in. w aplikacjach mobilnych lub serwisach internetowych.

Cross-dock to model logistyki magazynowej, który jest wykorzystywany w celu przyspieszenia procesu dystrybucji towarów. W magazynie cross-dock towar jest odbierany bezpośrednio z jednego transportu i przekazywany do kolejnego transportu, bez przechowywania go w magazynie na dłuższy czas.

Checkout to angielskie określenie na końcowy proces realizacji zamówienia w sklepie internetowym. Dotyczy zamówienia, które klient dodał do koszyka, a następnie podjął dodatkową aktywność w celu sfinalizowania zakupu. W procesie checkout użytkownik jest proszony o podanie dokładnych danych personalnych, adresu pocztowego, określenia sposobu płatności i realizacji dostawy, czy też akceptację regulaminu. Optymalizacja procesu checkout pozwala na zwiększenie sprzedaży w sklepie internetowym.

Mobilna wersja sklepu internetowego – jak rozwinąć, aby nie stracić zagranicznych klientów?

W erze cyfrowej rewolucji mobilność stała się kluczowym czynnikiem determinującym sukces w e-commerce. Wraz z dynamicznym rozwojem technologii oraz coraz większym udziałem użytkowników korzystających z urządzeń przenośnych, mobilna wersja sklepu internetowego przestała być jedynie dodatkiem, a stała się nieodłącznym elementem strategii biznesowej.

autor: AtomStore

Samo posiadanie mobilnej aplikacji czy responsywnej strony internetowej to tylko początek podróży w kierunku sukcesu. Żeby utrzymać się na rynku oraz przyciągnąć zagranicznych klientów, konieczne jest ciągłe doskonalenie i rozwijanie mobilnego doświadczenia zakupowego. Sprawdź kluczowe kroki oraz strategie, które pomogą Ci w skutecznym rozwoju mobilnej wersji sklepu internetowego, aby nie tylko zatrzymać, ale również przyciągnąć nowych zagranicznych klientów.

Dlaczego warto zadbać o użytkowników mobilnych w handlu zagranicznym?

W Polsce smartfon jest najpopularniejszym urządzeniem wykorzystywanym do zakupów w Sieci – korzysta z niego aż 79% e-konsumentów. Podobne statystyki możemy zaobserwować na przykładzie innych krajów. W Stanach Zjednoczonych ponad 60% dorosłych uważa, że zakupy mobilne są niezbędne dla wygody transakcji w sklepie. Z kolei w Wielkiej Brytanii sprzedaż detaliczna na urządzeniach mobilnych w 2023 osiągnęła prawie 92 miliardy funtów brytyjskich. 

Mobile commerce to dzisiaj globalny trend, dlatego niezależnie od kraju, w którym sprzedajesz, musisz zapewnić wygodne doświadczenie zakupowe użytkownikom mobilnym. Dlaczego?

  • Rosnąca liczba użytkowników mobilnych – coraz więcej osób korzysta z urządzeń mobilnych, takich jak smartfony i tablety, do przeglądania oferty i dokonywania zakupów online. 
  • Doświadczenie zakupowe – użytkownicy mobilni oczekują szybkiego i wygodnego dostępu do produktów oraz łatwego procesu zakupowego. Odpowiednio zoptymalizowana wersja mobilna sklepu internetowego znacznie poprawia doświadczenie zakupowe, co może zwiększyć lojalność klientów wobec marki.
  • Zwiększenie konwersji – gdy użytkownicy mogą łatwo przeglądać i kupować produkty na swoich urządzeniach mobilnych, są bardziej skłonni dokonywać zakupów.
  • SEO – algorytmy wyszukiwarek premiują responsywne strony internetowe, które dostosowują się do różnych urządzeń. Posiadanie zoptymalizowanej wersji mobilnej wpływa zatem na widoczność Twojego sklepu w wynikach wyszukiwania.
  • Konkurencja – dostosowanie do urządzeń mobilnych to dzisiaj standard w e-commerce. Aby utrzymać się na rynku, ważne jest, aby nie zostać w tyle i również zapewnić użytkownikom mobilnym atrakcyjne doświadczenie zakupowe.

Dbanie o użytkowników mobilnych w sklepie internetowym może przynieść wiele korzyści, w tym poprawę doświadczenia użytkownika, wzrost konwersji oraz poprawę widoczności w wyszukiwarkach. A to może prowadzić do większych zysków i sukcesu biznesowego.

Jak przystosować sklep do użytkowników mobilnych?

Przystosowanie sklepu internetowego do użytkowników mobilnych obejmuje szereg działań, które poprawiają doświadczenie kupujących. Najważniejsze elementy to:

  • responsywny design, który automatycznie dostosowuje wygląd i układ Twojego sklepu do różnych rozmiarów ekranów, w tym do urządzeń mobilnych,
  • szybkie ładowanie, 
  • proste i popularne formy płatności (w tym płatności mobilne),
  • przyjazna i intuicyjna ścieżka zakupowa,
  • optymalizacja treści (odpowiednia wielkość fontu, łatwo zauważalne przyciski czy czytelne formularze).

Przystosowanie sklepu internetowego do użytkowników mobilnych wymaga ciągłego monitorowania i dostosowywania się do zmieniających się trendów oraz oczekiwań użytkowników. Warto jednak pamiętać, że inwestycja w lepsze doświadczenie zakupowe to sposób na zwiększenie konwersji i zatrzymanie klientów w sklepie. 

Rozwój wersji mobilnej sklepu w sprzedaży zagranicznej 

W przypadku sprzedaży zagranicznej musisz również pamiętać o dostosowaniu swojego sklepu do klientów mobilnych. Oczywiście każdy rynek ma swoją specyfikę, jednak popularność zakupów na smartfonie to trend globalny. Przed wystartowaniem sprzedaży warto jednak zrobić odpowiedni research, aby dostosować wersję mobilną sklepu do lokalnych użytkowników.

Na jakie elementy zwrócić uwagę?

  • Wielojęzyczność – zapewnij możliwość przeglądania i zakupów na urządzeniach mobilnych w różnych językach. Dostosuj zawartość, opisy produktów, oraz komunikację marketingową do preferencji językowych klientów w różnych krajach.
  • Lokalizacja cen i walut – umożliwienie klientom wyboru waluty i wyświetlanie cen w ich lokalnej walucie ułatwi im dokonywanie zakupów.
  • Międzynarodowe metody płatności – udostępnij różnorodne metody płatności, które są popularne w różnych krajach. Rozważ integrację z lokalnymi bramami płatności oraz obsługę portfeli cyfrowych i kart płatniczych, które są powszechnie używane przez klientów zagranicznych. Pamiętaj również o popularnych dla danego regionu płatnościach mobilnych.
  • Optymalizacja pod kątem prędkości i dostępności – upewnij się, że mobilna wersja sklepu jest zoptymalizowana pod kątem szybkości ładowania i dostępności na różnych urządzeniach i sieciach internetowych, niezależnie od lokalizacji geograficznej klienta.

Zrozumienie i uwzględnienie różnic kulturowych w preferencjach zakupowych może pomóc w przyciągnięciu i zatrzymaniu klientów zagranicznych. Pamiętaj także, aby dostosować ofertę produktową i komunikację marketingową do lokalnych trendów i przyzwyczajeń.

Aplikacja mobilna w sprzedaży zagranicznej – tak czy nie?

Jak wspomnieliśmy, dzisiaj posiadanie responsywnej strony sklepu internetowego jest już standardem. Co więcej, użytkownicy są tak przyzwyczajeni do zakupów na urządzeniach mobilnych, że oczekują wygody takiej samej jak na desktopie oraz coraz nowszych rozwiązań, dzięki którym transakcje będą szybkie i bezproblemowe.

Dla wielu firm działających na rynkach międzynarodowych naturalnym krokiem w rozwoju mobilnej wersji internetowej sklepu jest stworzenie dedykowanej aplikacji. Rozwiązuje ona wiele problemów użytkowników mobilnych, ponieważ korzystanie z niej jest wygodne oraz może ona działać w pewnym stopniu offline, co jest przydatne dla klientów w miejscach o słabym zasięgu. Dodatkowo aplikacja pozwala na bardziej interaktywne doświadczenie zakupowe poprzez możliwość wykorzystania różnych funkcji urządzenia, takich jak aparat, lokalizacja czy powiadomienia push. 

Czy jednak zawsze jest to odpowiednie rozwiązanie? Przy tworzeniu aplikacji mobilnej trzeba pamiętać, że jest to czasochłonne i wymaga dużych nakładów finansowych. Przy tworzeniu kilku wersji aplikacji dostosowanych do poszczególnych rynków może to wymagać dużych inwestycji – także marketingowych, aby przekonać klientów do zainstalowanie kolejnej aplikacji na swoim smartfonie.

PWA, czyli nowe podejście do aplikacji mobilnych

Przy rozwijaniu mobilnej wersji sklepu online w sprzedaży zagranicznej warto pomyśleć o PWA (progresywnych aplikacjach internetowych). PWA działają niezależnie od przeglądarki i systemu operacyjnego na smartfonie. Łączą w sobie cechy stron internetowych i tradycyjnych aplikacji mobilnych, co przekłada się na lepsze doświadczenie zakupowe klientów. Dodatkowo oferują korzyści, które sprawiają, że są o wiele bardziej atrakcyjne dla biznesu.

  • PWA zapewniają praktycznie identyczne wrażenia wizualne i funkcjonalne jak aplikacje natywne, jednak nie wymagają instalacji ani aktualizacji. Użytkownicy mogą dodać je do ekranu głównego swojego urządzenia mobilnego za pomocą przeglądarki internetowej.
  • PWA ładuje się szybciej niż mobilna strona internetowa, dzięki czemu wpływa na lepsze doświadczenie zakupowe i jest w stanie sprostać wymaganiom dzisiejszych e-konsumentów. 
  • PWA mogą działać w trybie offline, zapewniając użytkownikom dostęp do niektórych funkcji i zawartości, nawet gdy nie są oni podłączeni do internetu.
  • Podobnie jak aplikacje mobilne, PWA mogą korzystać z funkcji urządzenia, takich jak kamera, lokalizacja czy powiadomienia push.
  • Budowa PWA jest łatwiejsza i mniej kosztowna niż aplikacja natywna. Nie wymaga przy tym zbudowania aplikacji osobno dla obu systemów operacyjnych (Android oraz iOS).

Technologia PWA świetnie sprawdzi się w rozwoju wersji mobilnej sklepu działającego międzynarodowo, ponieważ pozwala nadążać za jego rozwojem. W przypadku tradycyjnych aplikacji często konieczne jest kosztowne dostosowanie aplikacji do różnych rynków oraz rozbudowane działania marketingowe, które pozwolą zachęcić użytkowników do jej zainstalowania.

Podsumowanie

Przystosowanie sklepu do użytkowników mobilnych obejmuje szereg działań, takich jak responsywny design, szybkie ładowanie, proste formy płatności i intuicyjna ścieżka zakupowa. W przypadku sprzedaży zagranicznej konieczne jest również dostosowanie sklepu do lokalnych preferencji i zwyczajów zakupowych. Warto zwrócić uwagę na wielojęzyczność, lokalizację cen i walut, różnorodne metody płatności oraz optymalizację pod kątem prędkości i dostępności.
Pamiętaj, że mobilna wersja sklepu internetowego wymaga nieustannego rozwoju. Warto w tym celu skorzystać z technologii PWA, która oferuje doświadczenie porównywalne do aplikacji natywnych, jednak jest znacznie tańsza we wdrożeniu. Pozwala także na większą elastyczność, dzięki czemu łatwiej będzie Ci rozwinąć wersję sklepu na rynki zagraniczne.

Przeczytaj artykuły AtomStore

Migracja sklepu internetowego – co powinieneś o niej wiedzieć?

Sprzedaż przez własny sklep

W dynamicznym świecie e-commerce ciągłe dostosowywanie się do zmieniających się trendów, technologii i oczekiwań klientów jest kluczowym elementem sukcesu. Zdarza się jednak, że przejście na wyższy...

Ekspansja zagraniczna: Jak uniknąć typowych błędów w sprzedaży międzynarodowej

Sprzedaż przez własny sklep

Cyfryzacja i wciąż rosnące znaczenie technologii sprawiają, że granice geograficzne i biznesowe pomiędzy państwami się zacierają. Wzrostowi e-handlu sprzyjają również działania Unii Europejskiej na...

Sprzedaż przez własny sklep internetowy – czy zawsze lepsza od marketplace’u?

Sprzedaż przez własny sklep

Otwarcie własnego sklepu jest atrakcyjną opcją biznesową dla wielu przedsiębiorców. Zanim podejmiesz decyzję, czy warto inwestować we własny e-sklep, kluczowe jest dokładne zrozumienie zarówno korz...