COD to skrót od określenia „Cash on Delivery”; po polsku najczęściej określany jako „płatność za pobraniem”, oznacza usługę pobrania płatności za zamówienie podczas dostarczenia towaru do klienta. To model płatności za zakupy online popularny w wielu europejskich krajach.

PUDO to skrót od określenia „Pick-Up, Drop-Off”; określenie miejsca, w którym można odebrać lub nadać przesyłkę. To ciesząca się dużą popularnością wśród konsumentów metoda logistyki ostatniej mili, dostępna w ofertach operatorów logistycznych w Polsce i za granicą. Punktem PUDO mogą być sklepy i punkty usługowe, automaty paczkowe, kioski. Wykorzystanie PUDO w logistyce daje klientowi elastyczność w wyborze miejsca dostawy i momentu nadania lub odebrania przesyłki.

Q-commerce to skrót od angielskiego określenia quick commerce - model handlu elektronicznego, w którym przewiduje się szybką dostawę produktu na żądanie. Model ten zakłada maksymalne skrócenie procesu dostawy produktów do nabywcy, nawet do kilkunastu minut od złożenia zamówienia. Najbardziej popularne platformy q-commerce w Polsce oferują zakup produktów spożywczych, chemii gospodarczej i artykułów gospodarstwa domowego z dostawą do domu. Funkcjonują w oparciu o sieć małych sklepów, tzw. dark stores, rozproszonych na terenie miasta, w celu skrócenia dystansu fizycznego i umożliwienie sprawnego dostarczenia zakupów na wybrany adres.

.

WMS to skrót od określenia Warehouse Management System - wyspecjalizowany magazynowy system informatyczny. Służy do codziennego zarządzania procesami magazynowymi w celu ich kontroli, optymalizacji i prawidłowego przepływu. System WMS może być częścią szerszego systemu ERP w formie modułu, ale częściej jest osobnym narzędziem, którym dysponują pracownicy odpowiadający za poprawną pracę magazynów firmowych.

White label jest to produkt lub usługa, której producentem i sprzedawcą są dwie różne firmy. Firma oferująca produkt swoim klientom nie jest jego producentem, ale sprzedaje go pod swoją marką. Istnieje wiele firm oferujących produkty white label innym firmom (np. kosmetyki) i zdarza się, że jeden produkt jest sprzedawany pod kilku lub kilkunastoma „szyldami”. Ten model jest często stosowany w przypadku produktów lub usług, które firma chce sprzedawać pod własną marką, bez ponoszenia kosztów związanych z ich produkcją. W porównaniu do produktów private label, model ten umożliwia ograniczenie kosztów.

Pojęcia User Experience (UX) i User Interface (UI) są ściśle związane z projektowaniem wizualnym stron internetowych, aplikacji webowych i mobilnych. Praca projektantów UX i UI wzajemnie uzupełnia się. UX polega na projektowaniu doświadczeń użytkownika podczas korzystania z witryny czy aplikacji. Do tego niezbędna jest wiedza dotycząca m.in. badania potrzeb, preferencji, nawyków użytkowników oraz zagadnień deweloperskich. UI design jest skoncentrowany wokół percepcji użytkownika. Celem projektanta UI jest stworzenie atrakcyjnej wizualnie, angażującej, dopasowanej do użytkownika i intuicyjnej witryny bądź aplikacji, z wykorzystaniem różnych technik projektowych.

TACOS to skrót od angielskiego określenia Total Advertising Cost of Sale - to wskaźnik zwrotu z inwestycji poniesionych w ramach kampanii reklamowej typu PPC (pay-per-click) prowadzonej w serwisie Amazon. Ta platforma sprzedaży internetowej posiada własne narzędzia do promocji, stąd wskaźnik TACOS został stworzony specjalnie na określenie zysków z prowadzonych działań reklamowych PPC w tym marketplace.

SEO to skrót angielskiego określenia Search Engine Optimisation. SEO oznacza zbiór metod optymalizacji witryny internetowej (serwisu, sklepu, produktu), w wyniku której osiąga się jak najwyższe pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania. Do najbardziej popularnej wyszukiwarki w Europie i na świecie zalicza się Google, więc termin pozycjonowania (SEO) stosuje się najczęściej w odniesieniu do tego serwisu. Praktyka SEO obejmuje liczne działania, świadczone najczęściej przez specjalistów ds. pozycjonowania lub marketingu internetowego. Termin SEO stosuje się też wobec działań dotyczących optymalizacji listy produktów pod wyszukiwarkę marketplace, np. na Amazon. Działanie to wymaga znajomości środowiska danego marketplace, jednak cel jest ten sam – zaistnieć w jak najlepszych wynikach wyszukiwania pod określonymi słowami kluczowymi. Najlepiej na pierwszej pozycji.

ROPO to model zachowania konsumenta, który szuka w Internecie informacji o produkcie, ale zakupu dokonuje w sklepie tradycyjnym. W przypadku reverse ROPO, ten schemat jest odwrócony i konsument sprawdza produkty w sklepach tradycyjnych, ale zakupu dokonuje online. Badanie takich zachowań konsumenckich jest ważne dla sklepów internetowych, które chcą zrozumieć, które czynniki wpływają na odpływ klientów ze sklepu online do kanałów sprzedaży offline i na odwrót.

ROPO to skrót od określenia Research Online Purchase Offline.

ROI to skrót od angielskiego określenia Return on Investment. ROI to wskaźnik zwrotu z inwestycji, oceniający stopień jej efektywności. Pozwala określić skuteczność prowadzonych działań marketingowych w ramach całego planu reklamy i promocji (do określenia efektywności reklam można posłużyć się wskaźnikiem ROAS), określając kwotę zwrotu z danej inwestycji w odniesieniu do jej kosztów (wytworzenia i reklamy). Wynik ROI wyraża się w procentach.

ROAS to skrót angielskiego określenia Return on Advertisement Spend. ROAS to wskaźnik zwrotu z inwestycji w reklamę. Pozwala określić skuteczność prowadzonych kampanii reklamowych w odniesieniu do pozyskanego przychodu dla firmy z tej reklamy lub kampanii. Wskaźnik ROAS jest z powodzeniem wykorzystywany w reklamie internetowej, ponieważ zaawansowana analityka pozwala na dokładne oszacowanie wartości zwrotu z danego kanału promocji. Możliwe jest też stosowanie go w przypadku mediów offline, jak telewizja czy radio.

PPC to skrót od angielskiego określenia pay-per-click. PPC oznacza rodzaj kampanii reklamowej w Internecie, w której reklamodawca płaci wtedy, gdy użytkownik kliknie w daną reklamę. Model rozliczeń PPC jest najczęściej stosowany w przypadku reklam prowadzonych w wyszukiwarce internetowej, wyszukiwarce na marketplace, ale też w mediach społecznościowych, np. w systemie reklamowym Facebooka.

PIM to skrót od angielskiego określenia Product Information Management. PIM oznacza platformę internetową do zarządzania wszystkimi informacjami o produktach. Te specjalistyczne narzędzia przeznaczone dla firm są bazą danych potrzebną do prowadzenia sprzedaży w sklepach e-commerce, w marketplace’ach i innych kanałach dystrybucji. Korzyścią z wdrożenia systemu PIM jest możliwość aktualizacji informacji o produkcie w jednym narzędziu. Dzięki integracji, zaktualizowane dane są automatycznie przekazywane do zewnętrznych systemów sprzedaży. Systemy PIM ułatwiają więc pracę i zarządzanie, szczególnie w przypadku dużego, różnorodnego asortymentu i wielu kanałów sprzedaży.

One step checkout to angielskie określenie na końcowy proces realizacji zamówienia w sklepie internetowym. Polega na spłaszczeniu struktury procesu finalizacji zamówienia do jednej podstrony. Pozwala to przyspieszyć dokonanie zakupu przez klienta, umożliwia mu podgląd całego procesu zakupu w jednym miejscu. Dla sklepu pozwala zmniejszyć ryzyko porzucenia koszyka przez klienta.

Omnichannel to zbiór działań, które firma podejmuje w celu zapewnienia spójnych doświadczeń sprzedażowych klienta (customer experience) we wszystkich kanałach sprzedaży i komunikacji z klientem (online i offline). Strategia omnichannel zakłada obecność marki w wielu kanałach sprzedaży i komunikacji (social media, sklep internetowy, sklep stacjonarny, marketplace, targi itp.). W odróżnieniu od stgrategii multichannel, omnichannel zakłada wypracowanie spójnych doświadczeń klienta we wszystkich kanałach. Dzięki strategii omnichannel klienci mogą łatwo dokonywać zakupów online, odbierać produkty w sklepie stacjonarnym czy punkcie odbioru lub zamówić produkty online i zwrócić w sklepie stacjonarnym. Dla firm korzyścią z wdrożenia strategii omnichannel jest dotarcie z ofertą do większej grupy potencjalnych klientów, zwiększenie skuteczności działań promocyjnych i zwiększenie sprzedaży.

Multichannel, czyli strategia wielokanałowa, to podejście do sprzedaży i marketingu, w której w celu dotarcia do klientów firma wykorzystuje wiele kanałów dystrybucji i komunikacji. Jej zaletą jej możliwość do dotarcia do szerszej grupy odbiorców w porównaniu do oparcia strategii o jeden kanał marketingu lub sprzedaży. Wykorzystanie wielu kanałów pozwala też na dopasowanie komunikacji i procesu sprzedażowego do zmieniających się preferencji klientów oraz bieżących trendów. W odróżnieniu od strategii omnichannel, kanały wykorzystywane w strategii wielokanałowej działają od siebie niezależnie, a klienci mogą mieć różne doświadczenia (customer experience), w zależności od używanego kanału. Strategia multichannel nie wymaga więc tworzenia spójnej, jednolitej strategii. Uwaga poświęcana jest każdemu kanałowi z osobna a komunikaty mogą być dopasowane do każdego z nich indywidualnie.

Merchant to najprościej mówiąc – sprzedawca; angielskie określenie na podmiot (firmę, osobę) prowadzący sklep internetowy.

M-commerce oznacza sprzedaż i zakupy internetowe z wykorzystaniem urządzeń mobilnych (telefon, tablet). M-commerce daje klientom możliwość dokonywania zakupów w każdym miejscu i czasie z wykorzystaniem sklepów internetowych, platform sprzedażowych (marketplace) i mediów społecznościowych. Poza sprzedażą i zakupem produktów i usług, aplikacje m-commerce udostępniają też dokonywanie płatności mobilnych, przeglądanie katalogów produktów, porównywanie cen itp. M-commerce to skrót od angielskiego określenia mobile commerce.

Marketplace, czyli dosłownie „rynek”, to elektroniczna platforma sprzedażowa, w której kupujący mają dostęp do produktów od wielu sprzedawców w różnych kategoriach, definiowanych przez daną platformę. Sklepy marketplace dzielą się ze względu na zasięg: lokalny (na terenie jednego kraju) lub międzynarodowy (jedna platforma dostępna w kilkunastu czy kilkudziesięciu krajach), specjalizację  (marketplace horyzontalne i wertykalne) oraz na grupę docelową (marketplace B2B, B2C, C2C). Marketplace może działać na zasadzie aukcji, gdzie przedmioty są sprzedawane na podstawie ofert kupujących, lub sklepu internetowego, gdzie cena jest ustalana przez sprzedawcę. Marketplace pozwala tworzyć szeroką ofertę produktów i zróżnicowaną ofertę cenową, udostępnia proste i intuicyjne procesy transakcji i dostawy dla klientów. Z tego powodu jest najpopularniejszym sposobem na zakupy w Internecie w wielu krajach. Najbardziej znanymi przykładami marketplace’ów są Allegro, Amazon, OLX, eBay czy Etsy.

Listing to karta produktowa lub strona produktowa w sklepie internetowym lub na marketplace, prezentująca ofertę sklepu. Na jej zawartość składają się informacje o produkcie w formie tytułu, opisu, zdjęć i filmów oraz ceny. Umożliwia klientom zapoznanie się z najważniejszymi informacjami o produkcie.

Konwersja to określenie związane z marketingiem i sprzedażą. Odnosi się do użytkownika strony internetowej, sklepu internetowego, platformy zakupowej, serwisu społecznościowego, który dokonał zakupu bądź zrealizował inny cel określony przez sprzedawcę lub reklamodawcę (np. uzupełnił formularz kontaktowy w ramach kampanii reklamowej lub zarejestrował konto w sklepie).

GMV to skrót od angielskiego określenia Gross Merchandise Value, oznacza wskaźnik łącznej wartości sprzedanych towarów w danym okresie w kanałach e-commerce.

Green commerce to sposób prowadzenia handlu, w którym nadrzędnym celem jest zrównoważony rozwój i minimalizowanie negatywnego wpływu działalności sprzedażowej na środowisko naturalne. Polega na sprzedaży produktów i usług, które są produkowane i oferowane w sposób przyjazny środowisku, np. poprzez wykorzystanie ekologicznych materiałów, redukcję zużycia energii i emisji gazów cieplarnianych w procesie produkcji.

Fulfillment odnosi się do procesu realizacji zamówienia i dostarczenia produktu do klienta, który jest wykonywany przez zewnętrzną firmę (outsourcing) na terenie kraju producenta lub za granicą. W tym modelu współpracy B2B firma-sprzedawca powierza firmie specjalizującej się w fulfillment proces realizacji złożonych zamówień i dostawy na adres klienta. Wartością dla przedsiębiorcy jest oszczędność zasobów w procesie kompleksowej realizacji zamówień, obsługa zwrotów oraz odciążenie magazynu, bowiem fulfillment umożliwia przechowywanie produktów w firmie realizującej wysyłki. Usługa fulfillment rozwinęła się wraz ze wzrostem popularności handlu internetowego (e-commerce). Popularnymi firmami świadczącymi tę usługę w Polsce są np. InPost i Omnipack.

Fintech to firma łącząca nowoczesne technologie ze światem finansów (fintechy nie są jednak bankami), kierująca swoje produkty i usługi do osób prywatnych i przedsiębiorstw. Fintechy opracowują różnorodne aplikacje, narzędzia internetowe związane m.in. z płatnościami, zarządzaniem finansami, wymianą walut, przelewami zagranicznymi, inwestowaniem itp. W handlu transgranicznym fintechy pomagają konsumentom w zakupie zagranicznym, oferując atrakcyjne kursy wymiany walut i proste płatności, a sprzedawcom – uproszczenie procedur płatności transgranicznych, co przyspiesza proces wprowadzenia produktów na zagraniczny rynek.

Feed produktowy to plik komputerowy zawierający informacje o produktach dostępnych u sprzedawcy internetowego. Przygotowywany w celu prowadzenia sprzedaży w internetowych platformach sprzedażowych lub promocji w serwisach reklamowych (np. Google, Facebook) oraz porównywarkach cenowych. Feed produktowy określa m.in. nazwy produktów, identyfikator produktu, markę, kategorie produktowe, cenę, cechy, pojemność i wagę czy inne cechy fizyczne i użytkowe produktu, zwane atrybutami. Przygotowuje się go na podstawie wytycznych platformy, w której prowadzona jest sprzedaż lub promocja – każdy serwis określa własne atrybuty, które powinny znaleźć się w feedzie. Wysoka jakość informacji zawartych w pliku zwiększa szansę na wyróżnienie oferty, pozyskanie ruchu na stronę sklepu internetowego lub stronę oferty w katalogu marketplace.

FBA i FBM to modele sprzedaży oferowane przez Amazon. FBA, czyli Fullfilment by Amazon, dotyczy procesu sprzedaży produktu, w którym Amazon przejmuje na siebie obowiązki związane z magazynowaniem produktu, zapakowaniem go, wysyłką do klienta na adres dostawy oraz obsługą zwrotu. W modelu Fullfilment by Merchant (FBM) takie obowiązki bierze na siebie sprzedawca, co wiąże się z koniecznością posiadania własnego magazynu i osób obsługujących wysyłkę paczek.

ERP jest zintegrowanym systemem informatycznym, służącym do zarządzania zasobami przedsiębiorstwa. System ERP umożliwia automatyzację procesów i integrację różnych obszarów działalności firmy w jednym programie komputerowym. Integracja modułów zapewnia płynny przepływ informacji w czasie rzeczywistym. Kilkunastu pracowników jednocześnie może wykonywać prace w systemie ERP. Przykładowymi modułami, które może integrować system ERP, są dane księgowe i finansowe, sprzedażowe, magazynowe, związane z produkcją, logistyką oraz administracją.

ERP to skrót od angielskiego określenia Enterprise Resource Planning.

EDI to skrót od Electronic Data Interchange, czyli elektronicznej wymiany danych. EDI jest to proces przesyłania zamówień oraz dokumentów handlowych (np. faktury, zamówienia) między dwoma systemami, bez konieczności ich ręcznego przepisywania. EDI jest często stosowane w handlu internetowym i pomaga usprawnić procesy sprzedaży oraz zarządzania danymi handlowymi.

Dropshipping to metoda prowadzenia sprzedaży internetowej, w której sklep internetowy lub sprzedawca na marketplace nie posiada fizycznie towarów. Sprzedawca korzysta z magazynu dostawcy lub producenta, któremu przekazuje zamówienia złożone przez jego sklep. Pakowanie i wysyłka odbywa się bezpośrednio z magazynu producenta, a więc sprzedawca nie pośredniczy w procesie realizacji zamówienia. Dzięki temu sklep internetowy nie ponosi kosztów związanych z przechowywaniem towarów. Nie musi posiadać też pracowników odpowiadających za pakowanie i wysyłkę. Zadaniem sklepu jest pozyskanie klienta poprzez marketing, sprzedaż, obsługa klienta oraz zarządzanie zwrotami towarów.

Customer journey to angielskie określenie dot. ścieżki klienta, czyli sumy wszystkich interakcji klienta z daną firmą podczas całej relacji określonej w czasie. Proces customer journey rozpoczyna się od pierwszego styku z firmą (np. poprzez zobaczoną reklamę), aż do ostatniego etapu, który może skończyć się przed lub po dokonaniu zakupu. Customer journey opracowuje się w celu zrozumienia klienta, jego potrzeb i celów oraz oczekiwań na każdym etapie styku z firmą, aby zaprojektować odpowiednie customer experience (CX).

Customer Experience (CX) to określenie na doświadczenia klienta podczas kupowania produktów lub korzystania z usług na stronie internetowej lub w sklepie internetowym. CX dotyczy wszystkich interakcji między klientem a firmą, od pierwszego wejścia na stronę, przez dokonanie zakupu, aż po obsługę posprzedażową. Dobrze zaprojektowany CX ułatwia proces zakupowy i buduje pozytywne wrażenia z kontaktu z daną firmą lub marką, dzięki temu firma zwiększa swoje szanse na powrót klienta w przyszłości.

Content marketing to strategia marketingowa, w której tworzy się i udostępnia wartościowe treści, w celu przyciągnięcia potencjalnych klientów (in-bound marketing) i zainteresowania swoją ofertą. W ramach content marketingu powstają różne rodzaje treści, takie jak artykuły na blogu, filmy, infografiki, podcasty, e-booki, a nawet memy i kreatywne posty w mediach społecznościowych.

CLV to wskaźnik pozwalający oszacować całkowitą wartość przychodu od danego klienta lub segmentu klientów z transakcji sprzedaży w danym przedziale czasowym. Wskaźnik CLV oblicza się mnożąc trzy wartości – średniej wartości zamówienia dokonanego przez danego klienta w danym okresie x ilość transakcji sprzedaży w danym okresie (zazwyczaj przez rok) x średnia długość trwania relacji handlowej (w latach).

Buy Box na Amazonie to obszar na stronie produktu, gdzie klienci mogą kliknąć przycisk "Dodaj do koszyka" lub "Kup teraz", aby dodać dany produkt do swojego koszyka lub dokonać zakupu. Na stronie produktu (np. telefonu komórkowego określonego modelu) często pojawia się wiele ofert od różnych sprzedawców. Jednak tylko jeden sprzedawca może otrzymać Buy Box, co oznacza, że ​​ma on swojego rodzaju „pierwszeństwo” wśród innych firm, oferujących ten sam produkt. Buy box jest narzędziem Amazona, który umożliwia większą sprzedaż firmie, której uda się go wygrać.

API to skrót od słów Application Programming Interface. API to rodzaj komputerowego tłumacza, który umożliwia aplikacjom komunikację między sobą. Dzięki niemu programy automatycznie przesyłają i odbierają informacje. API jest wykorzystywane m.in. w aplikacjach mobilnych lub serwisach internetowych.

Cross-dock to model logistyki magazynowej, który jest wykorzystywany w celu przyspieszenia procesu dystrybucji towarów. W magazynie cross-dock towar jest odbierany bezpośrednio z jednego transportu i przekazywany do kolejnego transportu, bez przechowywania go w magazynie na dłuższy czas.

Checkout to angielskie określenie na końcowy proces realizacji zamówienia w sklepie internetowym. Dotyczy zamówienia, które klient dodał do koszyka, a następnie podjął dodatkową aktywność w celu sfinalizowania zakupu. W procesie checkout użytkownik jest proszony o podanie dokładnych danych personalnych, adresu pocztowego, określenia sposobu płatności i realizacji dostawy, czy też akceptację regulaminu. Optymalizacja procesu checkout pozwala na zwiększenie sprzedaży w sklepie internetowym.

Migracja sklepu internetowego – co powinieneś o niej wiedzieć?

W dynamicznym świecie e-commerce ciągłe dostosowywanie się do zmieniających się trendów, technologii i oczekiwań klientów jest kluczowym elementem sukcesu. Zdarza się jednak, że przejście na wyższy poziom biznesu uniemożliwia stosowane obecnie przez firmę oprogramowanie. Dla przedsiębiorców prowadzących sklepy internetowe decyzja o migracji na nową platformę często staje się ważnym krokiem w zagranicznym rozwoju firmy. Dowiedz się, jak przygotować się do tego procesu.

autor: AtomStore

Migracja sklepu internetowego to nie tylko prosty transfer danych z jednej platformy na drugą. Przeprowadzona w odpowiedni sposób może poprawić działanie sklepu, zwiększyć wydajność i poprawić doświadczenia zakupowe klientów. Często otwiera również nowe możliwości rozwoju – umożliwia wdrożenie nowych funkcji czy zautomatyzowanie wielu procesów w firmie.

W artykule przyjrzymy się głębiej całej procedurze, analizując powody, dla których przedsiębiorcy decydują się na migrację swoich sklepów internetowych. Sprawdzimy kluczowe korzyści płynące z takiego działania oraz najważniejsze czynniki, które należy wziąć pod uwagę podczas tego przejścia.

Kiedy warto zdecydować się na migrację? Najczęstsze powody

Decyzja o migracji sklepu internetowego na inną platformę powinna być starannie przemyślana. Przed jej podjęciem warto dokładnie zbadać potrzeby biznesowe i przeprowadzić analizę kosztów oraz korzyści. Jest jednak kilka ważnych powodów, kiedy staje się ona konieczna. Oto kilka z nich.

Sklep działa wolno lub nie pozwala na obsługę większego ruchu

Wolno ładujący się sklep utrudnia dokonywanie zakupów i przyczynia się do rezygnacji z transakcji przez klientów. Jeżeli wykonałeś odpowiednie działania optymalizacyjne, a problem dalej występuje, być może wina leży po stronie platformy, z której korzystasz.

Kolejnym częstym problemem jest brak wydajności przy zwiększonym ruchu na sklepie związanym z rozwojem firmy lub wzmożonym okresem sprzedażowym (np. w czasie świątecznym lub w okresie promocji). To również sygnał, aby przenieść swój sklep na platformę pozwalającą na obsłużenie dużego ruchu na stronie – bez częstych awarii czy znacznego spowolnienia systemu.

Błędy uniemożliwiające lub utrudniające zakupy

Niektóre błędy wynikające z systemu utrudniają lub wręcz uniemożliwiają poprawne złożenie zamówienia, co zniechęca klientów i przekłada się na brak sprzedaży. Mogą to być np. problemy z poprawnym wyliczeniem kosztów zakupów lub terminów realizacji czy zamówienia z nieprawidłowymi produktami, cenami albo ilościami. W takim przypadku najwyższy czas na migrację na inną platformę.

Bezpieczeństwo sklepu internetowego

Bezpieczeństwo sklepu internetowego to zdecydowanie jedna z ważniejszych kwestii, którą powinieneś wziąć pod uwagę przy wyborze platformy e-commerce. Na luki w systemach zabezpieczeń szczególnie narażone są sklepy budowane na oprogramowaniu open source bez odpowiedniego zaplecza IT – wdrażane samodzielnie lub przez freelancerów.

Dużo bezpieczniejszym rozwiązaniem jest system SaaS, ponieważ za kwestie bezpieczeństwa i aktualizacji oprogramowania odpowiada dostawca usługi.W tym przypadku nad wdrażaniem i utrzymaniem zabezpieczeń czuwa cały zespół specjalistów.

Sklep nie spełnia wymagań RODO

Wiele systemów sklepowych może być niedostosowanych do obecnych wymagań prawnych związanych z przechowywaniem danych osobowych. Platforma zgodna z RODO powinna umożliwiać:

  • uzyskanie dostępu do danych klientów,
  • wykonanie eksportu danych osobowych,
  • zostanie zapomnianym na żądanie klienta,
  • zablokowanie cookies,
  • dodanie niezbędnych klauzuli informacyjnych,
  • korzystanie z połączeń SSL.

Jeżeli Twój system nie daje możliwości dostosowania sklepu do wszystkich wymagań RODO, warto pomyśleć o migracji na inną platformę.

Brak możliwości optymalizacji pod SEO

Wyszukiwarka internetowa jest wciąż jednym z głównych źródeł pozyskiwania klientów. Jeżeli system, z którego korzystasz, nie daje Ci możliwości zoptymalizowania witryny pod kątem SEO, możesz mieć problemy ze ściągnięciem ruchu na stronę.

Na jakie kwestie warto zwrócić uwagę w tym przypadku?

  • Słaba jakość kodu HTML
  • Brak istotnych znaczników HTML
  • Brak możliwości generowania przyjaznych linków.
  • Generowanie zduplikowanego contentu

Brak możliwości dostosowania witryny pod mobile

Zakupy mobilne to już nie trend, a rzeczywistość sprzedaży online. Według raportu “E-commerce w Polsce 2023” to właśnie smartfon jest urządzeniem najczęściej wykorzystywanych w procesie zakupów przez Internet. Jeżeli zatem Twoja platforma nie udostępnia możliwości optymalizacji witryny pod mobile, to znak, że należy poszukać innego rozwiązania.

Jakie kwestie powinny skłonić Cię do takiego wyjścia?

  • Brak dostosowania szablonu sklepu do urządzeń mobilnych
  • Wolne działanie sklepu na smartfonie
  • Brak integracji z wygodnymi płatnościami mobilnymi (np. Google Pay)
  • Duplikacja treści między wersją mobilną a desktopową

Brak wsparcia technicznego ze strony platformy

Ten problem dotyczy głównie sklepów działających na open source lub dedykowanych rozwiązaniach, które nie mają własnego zaplecza programistycznego. W przypadku awarii lub chęci wdrożenia nowych funkcji nie mogą one liczyć na natychmiastowe zajęcie się problemem.

Niektóre firmy zajmujące się obsługą sklepów działających w oparciu o open source mają długie terminy zleceń lub realizują zadania z błędami, co kosztuje Twój czas i pieniądze. Właśnie z tego powodu sklepy działające na open source bardzo często decydują się na przejście na system SaaS, np. AtomStore, który oferuje pełne wsparcie techniczne.

Ograniczenia funkcji i rozwoju sklepu

Dynamicznie zmieniające się trendy i potrzeby klientów oraz wymagania prawne sprawiają, że dzisiejszy e-commerce musi być ciągle gotowy na transformacje. Brak możliwości wdrożenia funkcji dostosowanych do warunków rynkowych znacznie spowalnia rozwój Twojego biznesu.

Takie rozwiązania jak marketing automation, programy lojalnościowe, personalizacja, tworzenie zestawów czy rekomendacje zakupowe to dzisiaj must have dla sklepu. Jeżeli Twoja platforma nie oferuje takich rozwiązań, warto zastanowić się nad jej zmianą.

Platforma nie pozwala na rozwój sprzedaży zagranicznej

Jednym z powodów zmiany platformy sklepowej jest również chęć rozwoju sprzedaży na rynki zagraniczne. Nie wszyscy dostawcy oprogramowania oferują funkcje dostosowane do prowadzenia działalności w obszarze cross-border. Jeśli zatem myślisz o wdrożeniu tego typu strategii lub chcesz w przyszłości rozwijać sprzedaż poza granicami kraju, wybierz platformę, która pozwoli Ci wdrożyć skuteczne rozwiązania w tym zakresie.

Jakich funkcjonalności potrzebujesz, aby rozpocząć sprzedaż za granicą?

  • Wielojęzyczność
  • Ceny i płatności dostosowane do kraju
  • Szybka dostawa za granicę
  • Elastyczne zarządzanie stawkami podatkowymi oraz kursami walut
  • Narzędzia do międzynarodowego SEO
  • Lokalne stawki VAT i faktury ZW do płatników VAT
  • Walidacja formularzy zamówienia
  • Tworzenie różnych promocji per kraj
  • Dostosowanie do wymagań prawnych

Jak wybrać nową platformę?

Wybór nowej platformy sprzedażowej powinien być poprzedzony określeniem potrzeb i celów biznesowych oraz dokładną analizą dostępnych rozwiązań. Upewnij się, że wybrana platforma jest zgodna z obecnymi i przyszłymi potrzebami Twojego sklepu.

Szukając nowej platformy dla Twojego sklepu, zwróć uwagę na następujące kwestie:

  • bezpieczeństwo oprogramowania,
  • wydajność systemu umożliwiająca obsługę wielu zamówień,
  • możliwość rozwijania sklepu o nowe funkcjonalności,
  • przystosowanie do RODO,
  • dostosowanie do wymagań SEO,
  • podstawowe narzędzia marketingowe (kupony rabatowe, personalizacja, rekomendacje zakupowe, program lojalnościowy, newsletter),
  • dostępność integracji (z systemami płatności, kurierami, hurtowniami, marketplace’ami czy systemami ERP).

Pamiętaj również, że migracja na nową platformę nie jest odpowiedzią na słabą ofertę, brak komunikacji marketingowej czy nieodpowiednio dobraną politykę cenową. Przeniesienie sklepu na inną platformę należy traktować jak inwestycję w rozwój biznesu, a nie jedyną odpowiedź na problemy sprzedażowe.

Na co zwrócić uwagę przy migracji sklepu? Najważniejsze kroki

Czy zmiana systemu e-commerce to skomplikowany proces? Wszystko zależy od rozmiaru sklepu, z którym mamy do czynienia. W przypadku małych sklepów korzystających ze standardowych rozwiązań migrację można przeprowadzić nawet w ciągu kilku/kilkunastu dni.

Rozbudowane sklepy internetowe wymagają jednak dłuższego czasu wdrożenia. Oprócz dużej ilości danych, takie sklepy zazwyczaj posiadają również rozbudowaną listę dodatkowych funkcjonalności i rozwiązań, które muszą zostać uwzględnione w całym procesie. Sprawdź, jakie są najważniejsz kroki na drodze do udanej migracji na inną platformę. 

1. Analiza przedwdrożeniowa – o co zadbać przed migracją?

Przed rozpoczęciem całego procesu migracji należy przeprowadzić szczegółową analizę, która określi problemy, z jakimi aktualnie mierzy się sklep i czego brakuje w obecnym rozwiązaniu. W takim dokumencie powinny się znaleźć wszystkie kwestie związane z przyszłą funkcjonalnością sklepu online.

Analiza przedwdrożeniowa powinna zawierać:

  • cele wdrożenia,
  • kluczowe funkcje systemu oraz listę funkcji dodatkowych,
  • opis przypadków użycia poszczególnych funkcji,
  • opis procesów i systemów integrowanych z e-commerce,
  • zakres danych do migracji,
  • sposób weryfikowania założeń oraz listę testów koniecznych do przeprowadzenia,
  • istotne terminy dla wdrożenia.

2. Migracja danych

Ten proces polega na przeniesieniu danych z jednego systemu na drugi w taki sposób, aby bazy danych były spójne i kompletne. Dzięki temu możliwe jest zachowanie ciągłości działania sklepu. Przygotowanie do procesu migracji danych wymaga:

  • określenia, jakie dane są istotne dla biznesu,
  • gdzie znajdują się one w starym systemie,
  • w jaki sposób zostaną przeniesione do nowego systemu e-commerce.

Najczęściej przenoszone elementy to:

  • dane o produktach,
  • baza klientów z najważniejszymi danymi,
  • lista subskrybentów,
  • informacje o zamówieniach,
  • program lojalnościowy,
  • linki.

Pamiętaj również o kwestiach SEO związanych z widocznością Twojego sklepu internetowego. Przy migracji na nową platformę istotne jest uwzględnienie zmian w strukturze linków i wykonanie odpowiednich przekierowań, aby nie stracić wypracowanych pozycji.

3. Po migracji: testy nowego systemu

Wdrożenie nowego systemu e-commerce wymaga przeprowadzenia dokładnych testów funkcjonalnych, które pozwolą na analizę działania poszczególnych elementów sklepu. Istotnym aspektem jest sprawdzenie całej ścieżki zakupowej. Konieczne jest zweryfikowanie poprawności wyświetlania cen, opcji płatności, dostawy oraz dodawania produktów do koszyka w różnych ilościach i wariantach.

Wdrożenie systemu wymaga także przeprowadzenia przez wykonawcę testów niefunkcjonalnych, które ocenią zachowanie systemu pod różnym obciążeniem, a także testów wydajnościowych sprawdzających szybkość działania aplikacji.

Podsumowanie

Migracja sklepu internetowego, zwłaszcza w przypadku dużych serwisów, to skomplikowany proces, dlatego wymaga dokładnego zaplanowania oraz testów powdrożeniowych. Ważnym elementem jest także wsparcie techniczne oraz dokumentacja procesu, aby uniknąć potencjalnych problemów i błędów. W dłuższej perspektywie – przy wybraniu odpowiedniej platformy – zapewnia jednak rozwój biznesu.

Przeczytaj artykuły AtomStore

Mobilna wersja sklepu internetowego – jak rozwinąć, aby nie stracić zagranicznych klientów?

Sprzedaż przez własny sklep

W erze cyfrowej rewolucji mobilność stała się kluczowym czynnikiem determinującym sukces w e-commerce. Wraz z dynamicznym rozwojem technologii oraz coraz większym udziałem użytkowników korzystający...

Ekspansja zagraniczna: Jak uniknąć typowych błędów w sprzedaży międzynarodowej

Sprzedaż przez własny sklep

Cyfryzacja i wciąż rosnące znaczenie technologii sprawiają, że granice geograficzne i biznesowe pomiędzy państwami się zacierają. Wzrostowi e-handlu sprzyjają również działania Unii Europejskiej na...

Sprzedaż przez własny sklep internetowy – czy zawsze lepsza od marketplace’u?

Sprzedaż przez własny sklep

Otwarcie własnego sklepu jest atrakcyjną opcją biznesową dla wielu przedsiębiorców. Zanim podejmiesz decyzję, czy warto inwestować we własny e-sklep, kluczowe jest dokładne zrozumienie zarówno korz...