COD to skrót od określenia „Cash on Delivery”; po polsku najczęściej określany jako „płatność za pobraniem”, oznacza usługę pobrania płatności za zamówienie podczas dostarczenia towaru do klienta. To model płatności za zakupy online popularny w wielu europejskich krajach.

PUDO to skrót od określenia „Pick-Up, Drop-Off”; określenie miejsca, w którym można odebrać lub nadać przesyłkę. To ciesząca się dużą popularnością wśród konsumentów metoda logistyki ostatniej mili, dostępna w ofertach operatorów logistycznych w Polsce i za granicą. Punktem PUDO mogą być sklepy i punkty usługowe, automaty paczkowe, kioski. Wykorzystanie PUDO w logistyce daje klientowi elastyczność w wyborze miejsca dostawy i momentu nadania lub odebrania przesyłki.

Q-commerce to skrót od angielskiego określenia quick commerce - model handlu elektronicznego, w którym przewiduje się szybką dostawę produktu na żądanie. Model ten zakłada maksymalne skrócenie procesu dostawy produktów do nabywcy, nawet do kilkunastu minut od złożenia zamówienia. Najbardziej popularne platformy q-commerce w Polsce oferują zakup produktów spożywczych, chemii gospodarczej i artykułów gospodarstwa domowego z dostawą do domu. Funkcjonują w oparciu o sieć małych sklepów, tzw. dark stores, rozproszonych na terenie miasta, w celu skrócenia dystansu fizycznego i umożliwienie sprawnego dostarczenia zakupów na wybrany adres.

.

WMS to skrót od określenia Warehouse Management System - wyspecjalizowany magazynowy system informatyczny. Służy do codziennego zarządzania procesami magazynowymi w celu ich kontroli, optymalizacji i prawidłowego przepływu. System WMS może być częścią szerszego systemu ERP w formie modułu, ale częściej jest osobnym narzędziem, którym dysponują pracownicy odpowiadający za poprawną pracę magazynów firmowych.

White label jest to produkt lub usługa, której producentem i sprzedawcą są dwie różne firmy. Firma oferująca produkt swoim klientom nie jest jego producentem, ale sprzedaje go pod swoją marką. Istnieje wiele firm oferujących produkty white label innym firmom (np. kosmetyki) i zdarza się, że jeden produkt jest sprzedawany pod kilku lub kilkunastoma „szyldami”. Ten model jest często stosowany w przypadku produktów lub usług, które firma chce sprzedawać pod własną marką, bez ponoszenia kosztów związanych z ich produkcją. W porównaniu do produktów private label, model ten umożliwia ograniczenie kosztów.

Pojęcia User Experience (UX) i User Interface (UI) są ściśle związane z projektowaniem wizualnym stron internetowych, aplikacji webowych i mobilnych. Praca projektantów UX i UI wzajemnie uzupełnia się. UX polega na projektowaniu doświadczeń użytkownika podczas korzystania z witryny czy aplikacji. Do tego niezbędna jest wiedza dotycząca m.in. badania potrzeb, preferencji, nawyków użytkowników oraz zagadnień deweloperskich. UI design jest skoncentrowany wokół percepcji użytkownika. Celem projektanta UI jest stworzenie atrakcyjnej wizualnie, angażującej, dopasowanej do użytkownika i intuicyjnej witryny bądź aplikacji, z wykorzystaniem różnych technik projektowych.

TACOS to skrót od angielskiego określenia Total Advertising Cost of Sale - to wskaźnik zwrotu z inwestycji poniesionych w ramach kampanii reklamowej typu PPC (pay-per-click) prowadzonej w serwisie Amazon. Ta platforma sprzedaży internetowej posiada własne narzędzia do promocji, stąd wskaźnik TACOS został stworzony specjalnie na określenie zysków z prowadzonych działań reklamowych PPC w tym marketplace.

SEO to skrót angielskiego określenia Search Engine Optimisation. SEO oznacza zbiór metod optymalizacji witryny internetowej (serwisu, sklepu, produktu), w wyniku której osiąga się jak najwyższe pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania. Do najbardziej popularnej wyszukiwarki w Europie i na świecie zalicza się Google, więc termin pozycjonowania (SEO) stosuje się najczęściej w odniesieniu do tego serwisu. Praktyka SEO obejmuje liczne działania, świadczone najczęściej przez specjalistów ds. pozycjonowania lub marketingu internetowego. Termin SEO stosuje się też wobec działań dotyczących optymalizacji listy produktów pod wyszukiwarkę marketplace, np. na Amazon. Działanie to wymaga znajomości środowiska danego marketplace, jednak cel jest ten sam – zaistnieć w jak najlepszych wynikach wyszukiwania pod określonymi słowami kluczowymi. Najlepiej na pierwszej pozycji.

ROPO to model zachowania konsumenta, który szuka w Internecie informacji o produkcie, ale zakupu dokonuje w sklepie tradycyjnym. W przypadku reverse ROPO, ten schemat jest odwrócony i konsument sprawdza produkty w sklepach tradycyjnych, ale zakupu dokonuje online. Badanie takich zachowań konsumenckich jest ważne dla sklepów internetowych, które chcą zrozumieć, które czynniki wpływają na odpływ klientów ze sklepu online do kanałów sprzedaży offline i na odwrót.

ROPO to skrót od określenia Research Online Purchase Offline.

ROI to skrót od angielskiego określenia Return on Investment. ROI to wskaźnik zwrotu z inwestycji, oceniający stopień jej efektywności. Pozwala określić skuteczność prowadzonych działań marketingowych w ramach całego planu reklamy i promocji (do określenia efektywności reklam można posłużyć się wskaźnikiem ROAS), określając kwotę zwrotu z danej inwestycji w odniesieniu do jej kosztów (wytworzenia i reklamy). Wynik ROI wyraża się w procentach.

ROAS to skrót angielskiego określenia Return on Advertisement Spend. ROAS to wskaźnik zwrotu z inwestycji w reklamę. Pozwala określić skuteczność prowadzonych kampanii reklamowych w odniesieniu do pozyskanego przychodu dla firmy z tej reklamy lub kampanii. Wskaźnik ROAS jest z powodzeniem wykorzystywany w reklamie internetowej, ponieważ zaawansowana analityka pozwala na dokładne oszacowanie wartości zwrotu z danego kanału promocji. Możliwe jest też stosowanie go w przypadku mediów offline, jak telewizja czy radio.

PPC to skrót od angielskiego określenia pay-per-click. PPC oznacza rodzaj kampanii reklamowej w Internecie, w której reklamodawca płaci wtedy, gdy użytkownik kliknie w daną reklamę. Model rozliczeń PPC jest najczęściej stosowany w przypadku reklam prowadzonych w wyszukiwarce internetowej, wyszukiwarce na marketplace, ale też w mediach społecznościowych, np. w systemie reklamowym Facebooka.

PIM to skrót od angielskiego określenia Product Information Management. PIM oznacza platformę internetową do zarządzania wszystkimi informacjami o produktach. Te specjalistyczne narzędzia przeznaczone dla firm są bazą danych potrzebną do prowadzenia sprzedaży w sklepach e-commerce, w marketplace’ach i innych kanałach dystrybucji. Korzyścią z wdrożenia systemu PIM jest możliwość aktualizacji informacji o produkcie w jednym narzędziu. Dzięki integracji, zaktualizowane dane są automatycznie przekazywane do zewnętrznych systemów sprzedaży. Systemy PIM ułatwiają więc pracę i zarządzanie, szczególnie w przypadku dużego, różnorodnego asortymentu i wielu kanałów sprzedaży.

One step checkout to angielskie określenie na końcowy proces realizacji zamówienia w sklepie internetowym. Polega na spłaszczeniu struktury procesu finalizacji zamówienia do jednej podstrony. Pozwala to przyspieszyć dokonanie zakupu przez klienta, umożliwia mu podgląd całego procesu zakupu w jednym miejscu. Dla sklepu pozwala zmniejszyć ryzyko porzucenia koszyka przez klienta.

Omnichannel to zbiór działań, które firma podejmuje w celu zapewnienia spójnych doświadczeń sprzedażowych klienta (customer experience) we wszystkich kanałach sprzedaży i komunikacji z klientem (online i offline). Strategia omnichannel zakłada obecność marki w wielu kanałach sprzedaży i komunikacji (social media, sklep internetowy, sklep stacjonarny, marketplace, targi itp.). W odróżnieniu od stgrategii multichannel, omnichannel zakłada wypracowanie spójnych doświadczeń klienta we wszystkich kanałach. Dzięki strategii omnichannel klienci mogą łatwo dokonywać zakupów online, odbierać produkty w sklepie stacjonarnym czy punkcie odbioru lub zamówić produkty online i zwrócić w sklepie stacjonarnym. Dla firm korzyścią z wdrożenia strategii omnichannel jest dotarcie z ofertą do większej grupy potencjalnych klientów, zwiększenie skuteczności działań promocyjnych i zwiększenie sprzedaży.

Multichannel, czyli strategia wielokanałowa, to podejście do sprzedaży i marketingu, w której w celu dotarcia do klientów firma wykorzystuje wiele kanałów dystrybucji i komunikacji. Jej zaletą jej możliwość do dotarcia do szerszej grupy odbiorców w porównaniu do oparcia strategii o jeden kanał marketingu lub sprzedaży. Wykorzystanie wielu kanałów pozwala też na dopasowanie komunikacji i procesu sprzedażowego do zmieniających się preferencji klientów oraz bieżących trendów. W odróżnieniu od strategii omnichannel, kanały wykorzystywane w strategii wielokanałowej działają od siebie niezależnie, a klienci mogą mieć różne doświadczenia (customer experience), w zależności od używanego kanału. Strategia multichannel nie wymaga więc tworzenia spójnej, jednolitej strategii. Uwaga poświęcana jest każdemu kanałowi z osobna a komunikaty mogą być dopasowane do każdego z nich indywidualnie.

Merchant to najprościej mówiąc – sprzedawca; angielskie określenie na podmiot (firmę, osobę) prowadzący sklep internetowy.

M-commerce oznacza sprzedaż i zakupy internetowe z wykorzystaniem urządzeń mobilnych (telefon, tablet). M-commerce daje klientom możliwość dokonywania zakupów w każdym miejscu i czasie z wykorzystaniem sklepów internetowych, platform sprzedażowych (marketplace) i mediów społecznościowych. Poza sprzedażą i zakupem produktów i usług, aplikacje m-commerce udostępniają też dokonywanie płatności mobilnych, przeglądanie katalogów produktów, porównywanie cen itp. M-commerce to skrót od angielskiego określenia mobile commerce.

Marketplace, czyli dosłownie „rynek”, to elektroniczna platforma sprzedażowa, w której kupujący mają dostęp do produktów od wielu sprzedawców w różnych kategoriach, definiowanych przez daną platformę. Sklepy marketplace dzielą się ze względu na zasięg: lokalny (na terenie jednego kraju) lub międzynarodowy (jedna platforma dostępna w kilkunastu czy kilkudziesięciu krajach), specjalizację  (marketplace horyzontalne i wertykalne) oraz na grupę docelową (marketplace B2B, B2C, C2C). Marketplace może działać na zasadzie aukcji, gdzie przedmioty są sprzedawane na podstawie ofert kupujących, lub sklepu internetowego, gdzie cena jest ustalana przez sprzedawcę. Marketplace pozwala tworzyć szeroką ofertę produktów i zróżnicowaną ofertę cenową, udostępnia proste i intuicyjne procesy transakcji i dostawy dla klientów. Z tego powodu jest najpopularniejszym sposobem na zakupy w Internecie w wielu krajach. Najbardziej znanymi przykładami marketplace’ów są Allegro, Amazon, OLX, eBay czy Etsy.

Listing to karta produktowa lub strona produktowa w sklepie internetowym lub na marketplace, prezentująca ofertę sklepu. Na jej zawartość składają się informacje o produkcie w formie tytułu, opisu, zdjęć i filmów oraz ceny. Umożliwia klientom zapoznanie się z najważniejszymi informacjami o produkcie.

Konwersja to określenie związane z marketingiem i sprzedażą. Odnosi się do użytkownika strony internetowej, sklepu internetowego, platformy zakupowej, serwisu społecznościowego, który dokonał zakupu bądź zrealizował inny cel określony przez sprzedawcę lub reklamodawcę (np. uzupełnił formularz kontaktowy w ramach kampanii reklamowej lub zarejestrował konto w sklepie).

GMV to skrót od angielskiego określenia Gross Merchandise Value, oznacza wskaźnik łącznej wartości sprzedanych towarów w danym okresie w kanałach e-commerce.

Green commerce to sposób prowadzenia handlu, w którym nadrzędnym celem jest zrównoważony rozwój i minimalizowanie negatywnego wpływu działalności sprzedażowej na środowisko naturalne. Polega na sprzedaży produktów i usług, które są produkowane i oferowane w sposób przyjazny środowisku, np. poprzez wykorzystanie ekologicznych materiałów, redukcję zużycia energii i emisji gazów cieplarnianych w procesie produkcji.

Fulfillment odnosi się do procesu realizacji zamówienia i dostarczenia produktu do klienta, który jest wykonywany przez zewnętrzną firmę (outsourcing) na terenie kraju producenta lub za granicą. W tym modelu współpracy B2B firma-sprzedawca powierza firmie specjalizującej się w fulfillment proces realizacji złożonych zamówień i dostawy na adres klienta. Wartością dla przedsiębiorcy jest oszczędność zasobów w procesie kompleksowej realizacji zamówień, obsługa zwrotów oraz odciążenie magazynu, bowiem fulfillment umożliwia przechowywanie produktów w firmie realizującej wysyłki. Usługa fulfillment rozwinęła się wraz ze wzrostem popularności handlu internetowego (e-commerce). Popularnymi firmami świadczącymi tę usługę w Polsce są np. InPost i Omnipack.

Fintech to firma łącząca nowoczesne technologie ze światem finansów (fintechy nie są jednak bankami), kierująca swoje produkty i usługi do osób prywatnych i przedsiębiorstw. Fintechy opracowują różnorodne aplikacje, narzędzia internetowe związane m.in. z płatnościami, zarządzaniem finansami, wymianą walut, przelewami zagranicznymi, inwestowaniem itp. W handlu transgranicznym fintechy pomagają konsumentom w zakupie zagranicznym, oferując atrakcyjne kursy wymiany walut i proste płatności, a sprzedawcom – uproszczenie procedur płatności transgranicznych, co przyspiesza proces wprowadzenia produktów na zagraniczny rynek.

Feed produktowy to plik komputerowy zawierający informacje o produktach dostępnych u sprzedawcy internetowego. Przygotowywany w celu prowadzenia sprzedaży w internetowych platformach sprzedażowych lub promocji w serwisach reklamowych (np. Google, Facebook) oraz porównywarkach cenowych. Feed produktowy określa m.in. nazwy produktów, identyfikator produktu, markę, kategorie produktowe, cenę, cechy, pojemność i wagę czy inne cechy fizyczne i użytkowe produktu, zwane atrybutami. Przygotowuje się go na podstawie wytycznych platformy, w której prowadzona jest sprzedaż lub promocja – każdy serwis określa własne atrybuty, które powinny znaleźć się w feedzie. Wysoka jakość informacji zawartych w pliku zwiększa szansę na wyróżnienie oferty, pozyskanie ruchu na stronę sklepu internetowego lub stronę oferty w katalogu marketplace.

FBA i FBM to modele sprzedaży oferowane przez Amazon. FBA, czyli Fullfilment by Amazon, dotyczy procesu sprzedaży produktu, w którym Amazon przejmuje na siebie obowiązki związane z magazynowaniem produktu, zapakowaniem go, wysyłką do klienta na adres dostawy oraz obsługą zwrotu. W modelu Fullfilment by Merchant (FBM) takie obowiązki bierze na siebie sprzedawca, co wiąże się z koniecznością posiadania własnego magazynu i osób obsługujących wysyłkę paczek.

ERP jest zintegrowanym systemem informatycznym, służącym do zarządzania zasobami przedsiębiorstwa. System ERP umożliwia automatyzację procesów i integrację różnych obszarów działalności firmy w jednym programie komputerowym. Integracja modułów zapewnia płynny przepływ informacji w czasie rzeczywistym. Kilkunastu pracowników jednocześnie może wykonywać prace w systemie ERP. Przykładowymi modułami, które może integrować system ERP, są dane księgowe i finansowe, sprzedażowe, magazynowe, związane z produkcją, logistyką oraz administracją.

ERP to skrót od angielskiego określenia Enterprise Resource Planning.

EDI to skrót od Electronic Data Interchange, czyli elektronicznej wymiany danych. EDI jest to proces przesyłania zamówień oraz dokumentów handlowych (np. faktury, zamówienia) między dwoma systemami, bez konieczności ich ręcznego przepisywania. EDI jest często stosowane w handlu internetowym i pomaga usprawnić procesy sprzedaży oraz zarządzania danymi handlowymi.

Dropshipping to metoda prowadzenia sprzedaży internetowej, w której sklep internetowy lub sprzedawca na marketplace nie posiada fizycznie towarów. Sprzedawca korzysta z magazynu dostawcy lub producenta, któremu przekazuje zamówienia złożone przez jego sklep. Pakowanie i wysyłka odbywa się bezpośrednio z magazynu producenta, a więc sprzedawca nie pośredniczy w procesie realizacji zamówienia. Dzięki temu sklep internetowy nie ponosi kosztów związanych z przechowywaniem towarów. Nie musi posiadać też pracowników odpowiadających za pakowanie i wysyłkę. Zadaniem sklepu jest pozyskanie klienta poprzez marketing, sprzedaż, obsługa klienta oraz zarządzanie zwrotami towarów.

Customer journey to angielskie określenie dot. ścieżki klienta, czyli sumy wszystkich interakcji klienta z daną firmą podczas całej relacji określonej w czasie. Proces customer journey rozpoczyna się od pierwszego styku z firmą (np. poprzez zobaczoną reklamę), aż do ostatniego etapu, który może skończyć się przed lub po dokonaniu zakupu. Customer journey opracowuje się w celu zrozumienia klienta, jego potrzeb i celów oraz oczekiwań na każdym etapie styku z firmą, aby zaprojektować odpowiednie customer experience (CX).

Customer Experience (CX) to określenie na doświadczenia klienta podczas kupowania produktów lub korzystania z usług na stronie internetowej lub w sklepie internetowym. CX dotyczy wszystkich interakcji między klientem a firmą, od pierwszego wejścia na stronę, przez dokonanie zakupu, aż po obsługę posprzedażową. Dobrze zaprojektowany CX ułatwia proces zakupowy i buduje pozytywne wrażenia z kontaktu z daną firmą lub marką, dzięki temu firma zwiększa swoje szanse na powrót klienta w przyszłości.

Content marketing to strategia marketingowa, w której tworzy się i udostępnia wartościowe treści, w celu przyciągnięcia potencjalnych klientów (in-bound marketing) i zainteresowania swoją ofertą. W ramach content marketingu powstają różne rodzaje treści, takie jak artykuły na blogu, filmy, infografiki, podcasty, e-booki, a nawet memy i kreatywne posty w mediach społecznościowych.

CLV to wskaźnik pozwalający oszacować całkowitą wartość przychodu od danego klienta lub segmentu klientów z transakcji sprzedaży w danym przedziale czasowym. Wskaźnik CLV oblicza się mnożąc trzy wartości – średniej wartości zamówienia dokonanego przez danego klienta w danym okresie x ilość transakcji sprzedaży w danym okresie (zazwyczaj przez rok) x średnia długość trwania relacji handlowej (w latach).

Buy Box na Amazonie to obszar na stronie produktu, gdzie klienci mogą kliknąć przycisk "Dodaj do koszyka" lub "Kup teraz", aby dodać dany produkt do swojego koszyka lub dokonać zakupu. Na stronie produktu (np. telefonu komórkowego określonego modelu) często pojawia się wiele ofert od różnych sprzedawców. Jednak tylko jeden sprzedawca może otrzymać Buy Box, co oznacza, że ​​ma on swojego rodzaju „pierwszeństwo” wśród innych firm, oferujących ten sam produkt. Buy box jest narzędziem Amazona, który umożliwia większą sprzedaż firmie, której uda się go wygrać.

API to skrót od słów Application Programming Interface. API to rodzaj komputerowego tłumacza, który umożliwia aplikacjom komunikację między sobą. Dzięki niemu programy automatycznie przesyłają i odbierają informacje. API jest wykorzystywane m.in. w aplikacjach mobilnych lub serwisach internetowych.

Cross-dock to model logistyki magazynowej, który jest wykorzystywany w celu przyspieszenia procesu dystrybucji towarów. W magazynie cross-dock towar jest odbierany bezpośrednio z jednego transportu i przekazywany do kolejnego transportu, bez przechowywania go w magazynie na dłuższy czas.

Checkout to angielskie określenie na końcowy proces realizacji zamówienia w sklepie internetowym. Dotyczy zamówienia, które klient dodał do koszyka, a następnie podjął dodatkową aktywność w celu sfinalizowania zakupu. W procesie checkout użytkownik jest proszony o podanie dokładnych danych personalnych, adresu pocztowego, określenia sposobu płatności i realizacji dostawy, czy też akceptację regulaminu. Optymalizacja procesu checkout pozwala na zwiększenie sprzedaży w sklepie internetowym.

Spis treści

Spis treści

Logistyka jako przewaga: jak polskie e-commerce’y mogą konkurować z Chinami w Europie

Sprzedawcy coraz częściej zadają sobie pytanie, jak konkurować z globalnymi platformami z Chin. Odpowiedź kryje się nie tylko w cenie, ale przede wszystkim w logistyce, przewidywalności i budowaniu zaufania klientów.

autor:
Paxy

logistyka

Chińska ekspansja na rynku e-commerce w Europie – skala i wyzwania

W ostatnich latach chińskie platformy e-commerce zyskały w Europie ogromną popularność, stając się realnym zagrożeniem dla lokalnych sprzedawców. Tempo tej ekspansji widać również w Polsce, gdzie zaledwie w ciągu kilkunastu miesięcy platforma Temu zyskała dominującą pozycję wśród serwisów zakupowych online. Jak wskazują dane serwisu Similarweb, w połowie 2025 roku Temu odwiedziło już blisko 19,7 mln polskich użytkowników miesięcznie – więcej niż Allegro, które zanotowało 18 mln odwiedzin. W raporcie „E-commerce w Polsce 2024”, opublikowanym przez Gemius i PBI, zauważono, że spontaniczna znajomość marki Temu sięga już 20%, co pokazuje, jak błyskawicznie chińskie platformy wchodzą do świadomości polskich konsumentów.

Choć na poziomie europejskim chińscy giganci – tacy jak AliExpress, Shein czy wspomniane Temu, zdobywają coraz większe udziały w rynkach takich jak Hiszpania, Niemcy czy Francja, to właśnie Polska staje się jednym z ich kluczowych przyczółków w Unii. Wynika to zarówno z dużej populacji aktywnych internautów (ponad 30 mln), jak i z rosnącej dojrzałości rynku online. Według raportu „Polski rynek e-commerce 2024-2028”, opracowanego przez Trade.gov.pl, jego wartość przekroczyła już 92 mld zł, a do 2028 roku może sięgnąć nawet 192 mld zł. Oznacza to, że Polska znajduje się dziś wśród najszybciej rozwijających się rynków e-commerce w Europie.

Chińskie platformy wykorzystują ten potencjał, stawiając na agresywną ekspansję marketingową, niskie ceny i szeroką ofertę produktową. Jednocześnie korzystają z globalnych przewag tj.: skala produkcji, elastyczności łańcucha dostaw i doświadczenia w logistyce międzynarodowej. Jednak ta przewaga cenowa nie jest pozbawiona słabości. Po pierwsze, wchodząc na rynek unijny, chińskie podmioty muszą zmierzyć się z rygorystycznymi przepisami dotyczącymi bezpieczeństwa produktów, ochrony konsumenta i transparentności cen, czego przykładem są dochodzenia Komisji Europejskiej wobec Temu w ramach Digital Services Act. Po drugie, klienci europejscy coraz częściej oczekują nie tylko niskiej ceny, ale także przewidywalnej dostawy, prostych zwrotów i gwarancji, które trudno zapewnić z magazynów zlokalizowanych w Azji.

W tym kontekście polskie e-commerce’y wciąż mają znaczącą przewagę konkurencyjną – znajomość lokalnych realiów, krótsze czasy dostaw, przejrzyste procedury reklamacyjne i możliwość budowania relacji z klientem opartych na zaufaniu. Właśnie te elementy – a nie tylko cena – mogą przesądzić o tym, kto w najbliższych latach wygra europejską walkę o konsumenta online.

Cena to nie wszystko – jak zmieniły się oczekiwania europejskich klientów

Jeszcze do niedawna niska cena była głównym argumentem, który decydował o wyborze sklepu internetowego. Dziś jednak zarówno w Polsce, jak i w całej Europie, klienci coraz częściej kierują się wygodą, zaufaniem i jakością obsługi. Jak wskazują wyniki sondażu „E-commerce w Polsce 2024”, opublikowanego przez PBI i Gemius, aż 65 % Polaków wciąż deklaruje, że atrakcyjna cena zachęca ich do zakupów online, jednak widać wyraźny spadek znaczenia tego czynnika w porównaniu do ubiegłych lat. Istotniejsze stają się szybka dostawa, możliwość wyboru formy doręczenia i prosty proces zwrotu towaru. W tym samym badaniu aż 41 % respondentów wskazało niski koszt dostawy jako decydujący przy wyborze sklepu, a 35 % – pozytywne doświadczenia zakupowe.

Potwierdzają to także wyniki raportu „Omni-commerce. Kupuję wygodnie 2025”, przygotowanego przez Izbę Gospodarki Elektronicznej. Z opracowania wynika, że 93% polskich internautów dokonało zakupu online w ciągu ostatnich 6 miesięcy, ale coraz częściej wybierają oni sklepy oferujące elastyczne formy dostawy od paczkomatów po punkty odbioru oraz jasne zasady zwrotów. Jak podkreśla e-Izba w raporcie „Dekada polskiego e-commerce”, Polacy cenią przewidywalność: wiedzą, kiedy otrzymają przesyłkę, ile zapłacą za dostawę i czy mogą łatwo zwrócić produkt. To pokazuje, że czynniki pozacenowe stały się równie istotne jak sama oferta.

Wniosek płynący z wyżej wskazanych danych liczbowych jest jest taki, że polskie sklepy internetowe mają realną szansę konkurować z chińskimi platformami nie przez obniżanie marż, lecz poprzez doświadczenie zakupowe, logistykę dopasowaną do oczekiwań oraz komunikację opartą na autentyczności. To właśnie przewidywalność, uczciwość i wygoda mogą dziś stać się nową „walutą” w rywalizacji o klienta.

Logistyka jako klucz do przewagi konkurencyjnej

Jak już ustaliliśmy, różnice cenowe coraz częściej przestają być głównym kryterium decyzyjnym w sprawie zakupów online. To właśnie logistyka staje się jednym z najważniejszych elementów przewagi konkurencyjnej.

Dynamiczny wzrost e-commerce to ogromna szansa dla polskiego rynku. Logistyka staje się kluczowym czynnikiem konkurencyjności – to dzięki niej polskie e-commerce’y, korzystając z rozwiązań takich jak Paxy, mogą skutecznie konkurować z chińskimi platformami. Wygrywają szybkością, przewidywalnością i możliwością prostych zwrotów, a to właśnie buduje zaufanie klientów w Europie. W przypadku Chin, problemem pozostają wciąż kwestie jakości oraz odpraw celnych – często produkt na zdjęciu wygląda inaczej niż w rzeczywistości, a opóźnienia graniczne osłabiają doświadczenie zakupowe. To daje przewagę sprzedawcom lokalnym, którzy stawiają na wiarygodność i jakość obsługi” – komentuje Dagmara Grendziak, Dyrektor ds. Rozwoju Biznesu w Paxy.

Coraz większe znaczenie zyskują także lokalne magazyny i europejskie punkty zwrotów, które skracają dystans pomiędzy sprzedawcą a klientem. To rozwiązania, które nie tylko poprawiają doświadczenie zakupowe, ale też obniżają koszty operacyjne i środowiskowe. W praktyce oznacza to, że polskie e-commerce’y, współpracując z partnerami logistycznymi działającymi na pozostałych rynkach europejskich, mogą konkurować z globalnymi platformami nie ceną, lecz jakością, szybkością i zaufaniem.

Magazyny i zwroty w Europie – szansa dla polskich sprzedawców cross-border

Magazyny w Europie to dziś jeden z najskuteczniejszych sposobów na budowanie przewagi konkurencyjnej w handlu cross-border. Lokalne zaplecze pozwala polskim sprzedawcom dostarczać towary szybciej, taniej i z pominięciem odpraw celnych. Jak wynika z raportu „E-commerce w Polsce 2024” opracowanego przez Gemius i PBI, aż 69 % polskich e-sklepów prowadzących sprzedaż zagraniczną deklaruje, że główną barierą w rozwoju eksportu są właśnie koszty i czas dostawy. Rozwiązaniem tego problemu staje się logistyka oparta o sieć magazynów i punktów zwrotów zlokalizowanych na terytorium Unii Europejskiej.

W Polsce infrastruktura dostaw typu OOH (Out-of-Home) rozwija się niezwykle dynamicznie – już ponad 81 % kupujących wybiera Paczkomaty jako preferowaną formę dostawy, a 46 % korzysta z nich także przy zwrotach. To jasno pokazuje, że klienci oczekują prostych i lokalnych rozwiązań, które minimalizują czas i koszt kontaktu z produktem. Podobna tendencja występuje w całej Europie, gdzie krótkie łańcuchy dostaw i lokalne punkty obsługi stają się standardem konkurencyjnych marketplace’ów.

Coraz więcej polskich sprzedawców przenosi więc część swojej logistyki bliżej klientów. Dobrym przykładem jest model współpracy z operatorami – w Paxy, umożliwiamy składowanie towarów w naszych europejskich centrach logistycznych oraz oferujemy lokalne adresy zwrotne m.in. w Rumunii, na Węgrzech czy w Niemczech. W praktyce oznacza to, że przesyłki do klientów realizowane są w ciągu 1-2 dni roboczych, a zwroty trafiają do magazynów w obrębie Unii – bez formalności celnych i kosztownych opóźnień.

Różnica w kosztach operacyjnych jest znacząca. Dostawa z chińskiego magazynu do krajów UE potrafi trwać od 7 do 21 dni, a jej koszt jednostkowy w 2025 r. waha się między 6,5 a 9,2 euro (w zależności od wagi i trasy). Tymczasem przesyłka z lokalnego magazynu w UE kosztuje średnio 2,3-3,1 euro, a zwrot – nie więcej niż 1,5 euro. Dla sklepów realizujących setki zamówień miesięcznie to różnica, która bezpośrednio wpływa na marżę, płynność i zadowolenie klientów.

Polscy sprzedawcy, którzy traktują logistykę nie jako koszt, ale jako element strategii rozwoju, budują pozycję wiarygodnych i elastycznych partnerów handlowych w Europie. To właśnie wiarygodność sprzedawcy i pozytywne doświadczenia zakupowe stają się dziś filarami skutecznego handlu cross-border e-commerce.

Przewidywalność i transparentność jako fundament zaufania

Z przytaczanego już raportu Gemius i PBI „E-commerce w Polsce 2024” wynika, że brak jasnych informacji o kosztach dostawy i czasie realizacji to jeden z najczęstszych powodów rezygnacji z zakupu. Konsumenci oczekują, że sklep jasno przedstawi wszystkie warunki transakcji, a komunikacja o statusie przesyłki będzie regularna i rzetelna.

Ta przewidywalność sprawia, że klienci wracają tam, gdzie dostawa przebiega zgodnie z zapowiedzią, a zwroty są szybkie i bezproblemowe. Coraz większe znaczenie mają także transparentne opinie i realne zdjęcia produktów, które redukują ryzyko rozczarowania po dostawie.

Siła marki i europejskiego pochodzenia produktów

Choć chińskie produkty wciąż przyciągają konsumentów atrakcyjną ceną, coraz częściej okazuje się, że niska cena idzie w parze z niższą jakością. Klienci w całej Europie, w tym w Polsce wskazują na rozbieżności między zdjęciami, a rzeczywistym wyglądem towaru, czy słabszą trwałość produktów, zwłaszcza w branży fashion.

Dodatkowym czynnikiem, który może zrównoważyć konkurencję na rynku, jest planowana reforma unii celnej UE. Jak zapowiedziała wiceszefowa Krajowej Administracji Skarbowej w rozmowie z Polską Agencją Prasową, w najbliższych latach ma zostać zniesione zwolnienie z cła dla przesyłek o wartości do 150 euro. Oznacza to, że wszystkie paczki sprowadzane spoza Unii – w tym z Chin, np. z platform takich jak Temu czy Shein, będą obciążone dodatkowymi opłatami. Wiąże się to z większym zaangażowaniem po stronie konsumentów, co może zniechęcić do zakupu na chińskich platformach.

Rola partnerów logistycznych i technologicznych w walce z konkurencją z Chin

W globalnym e-commerce zwyciężają dziś nie ci, którzy działają samodzielnie, lecz ci, którzy potrafią tworzyć skuteczne ekosystemy współpracy. Polskie sklepy coraz częściej dostrzegają, że partnerzy logistyczni i technologiczni są kluczowi w walce o przewagę nad chińskimi platformami. Integracje systemów, automatyzacja procesów i lokalne centra logistyczne pozwalają budować pozytywne doświadczenia zakupowe poprzez skrócenie czasu dostawy oraz usprawnienie zwrotów.

Współpraca z doświadczonymi partnerami, takimi jak Paxy, umożliwia realizację powyższych aspektów bez konieczności budowania własnej infrastruktury. To połączenie technologii i logistyki daje polskim sprzedawcom realną przewagę – pozwala działać szybciej, bardziej przewidywalnie i na europejskich zasadach jakości.

autor artykułu

Międzynarodowy kurier e-commerce - obsługa logistyczna przesyłek zagranicznych z polskich sklepów internetowych do odbiorców w 20 krajach Europy.

Wizytówka firmy

Przeczytaj artykuły Paxy

Up-selling i cross-selling – jak je stosować w sprzedaży e-commerce

Sprzedaż na marketplace

Skuteczna sprzedaż online to nie tylko przyciągnięcie klienta do sklepu, ale także umiejętne rozwijanie jego ścieżki zakupowej....

marketplace 2025

Najważniejsze marketplace’y w Europie w 2025 roku

Sprzedaż na marketplace

Rynek e-commerce w Europie przeżywa dynamiczny rozwój. Istnieje wiele platform online, które umożliwiają sprzedaż i zakup towar...

Emag logistyka

Dostawa zamówień z eMAG za granicą – oczekiwania konsumentów, jaki model logistyki wybrać?

Sprzedaż na marketplace

Platforma eMAG, jako jeden z wiodących marketplace'ów w Europie Środkowo-Wschodniej, oferuje sprzedawcom ogromne możliwości eks...

Zobacz więcej artykułów