COD to skrót od określenia „Cash on Delivery”; po polsku najczęściej określany jako „płatność za pobraniem”, oznacza usługę pobrania płatności za zamówienie podczas dostarczenia towaru do klienta. To model płatności za zakupy online popularny w wielu europejskich krajach.

PUDO to skrót od określenia „Pick-Up, Drop-Off”; określenie miejsca, w którym można odebrać lub nadać przesyłkę. To ciesząca się dużą popularnością wśród konsumentów metoda logistyki ostatniej mili, dostępna w ofertach operatorów logistycznych w Polsce i za granicą. Punktem PUDO mogą być sklepy i punkty usługowe, automaty paczkowe, kioski. Wykorzystanie PUDO w logistyce daje klientowi elastyczność w wyborze miejsca dostawy i momentu nadania lub odebrania przesyłki.

Q-commerce to skrót od angielskiego określenia quick commerce - model handlu elektronicznego, w którym przewiduje się szybką dostawę produktu na żądanie. Model ten zakłada maksymalne skrócenie procesu dostawy produktów do nabywcy, nawet do kilkunastu minut od złożenia zamówienia. Najbardziej popularne platformy q-commerce w Polsce oferują zakup produktów spożywczych, chemii gospodarczej i artykułów gospodarstwa domowego z dostawą do domu. Funkcjonują w oparciu o sieć małych sklepów, tzw. dark stores, rozproszonych na terenie miasta, w celu skrócenia dystansu fizycznego i umożliwienie sprawnego dostarczenia zakupów na wybrany adres.

.

WMS to skrót od określenia Warehouse Management System - wyspecjalizowany magazynowy system informatyczny. Służy do codziennego zarządzania procesami magazynowymi w celu ich kontroli, optymalizacji i prawidłowego przepływu. System WMS może być częścią szerszego systemu ERP w formie modułu, ale częściej jest osobnym narzędziem, którym dysponują pracownicy odpowiadający za poprawną pracę magazynów firmowych.

White label jest to produkt lub usługa, której producentem i sprzedawcą są dwie różne firmy. Firma oferująca produkt swoim klientom nie jest jego producentem, ale sprzedaje go pod swoją marką. Istnieje wiele firm oferujących produkty white label innym firmom (np. kosmetyki) i zdarza się, że jeden produkt jest sprzedawany pod kilku lub kilkunastoma „szyldami”. Ten model jest często stosowany w przypadku produktów lub usług, które firma chce sprzedawać pod własną marką, bez ponoszenia kosztów związanych z ich produkcją. W porównaniu do produktów private label, model ten umożliwia ograniczenie kosztów.

Pojęcia User Experience (UX) i User Interface (UI) są ściśle związane z projektowaniem wizualnym stron internetowych, aplikacji webowych i mobilnych. Praca projektantów UX i UI wzajemnie uzupełnia się. UX polega na projektowaniu doświadczeń użytkownika podczas korzystania z witryny czy aplikacji. Do tego niezbędna jest wiedza dotycząca m.in. badania potrzeb, preferencji, nawyków użytkowników oraz zagadnień deweloperskich. UI design jest skoncentrowany wokół percepcji użytkownika. Celem projektanta UI jest stworzenie atrakcyjnej wizualnie, angażującej, dopasowanej do użytkownika i intuicyjnej witryny bądź aplikacji, z wykorzystaniem różnych technik projektowych.

TACOS to skrót od angielskiego określenia Total Advertising Cost of Sale - to wskaźnik zwrotu z inwestycji poniesionych w ramach kampanii reklamowej typu PPC (pay-per-click) prowadzonej w serwisie Amazon. Ta platforma sprzedaży internetowej posiada własne narzędzia do promocji, stąd wskaźnik TACOS został stworzony specjalnie na określenie zysków z prowadzonych działań reklamowych PPC w tym marketplace.

SEO to skrót angielskiego określenia Search Engine Optimisation. SEO oznacza zbiór metod optymalizacji witryny internetowej (serwisu, sklepu, produktu), w wyniku której osiąga się jak najwyższe pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania. Do najbardziej popularnej wyszukiwarki w Europie i na świecie zalicza się Google, więc termin pozycjonowania (SEO) stosuje się najczęściej w odniesieniu do tego serwisu. Praktyka SEO obejmuje liczne działania, świadczone najczęściej przez specjalistów ds. pozycjonowania lub marketingu internetowego. Termin SEO stosuje się też wobec działań dotyczących optymalizacji listy produktów pod wyszukiwarkę marketplace, np. na Amazon. Działanie to wymaga znajomości środowiska danego marketplace, jednak cel jest ten sam – zaistnieć w jak najlepszych wynikach wyszukiwania pod określonymi słowami kluczowymi. Najlepiej na pierwszej pozycji.

ROPO to model zachowania konsumenta, który szuka w Internecie informacji o produkcie, ale zakupu dokonuje w sklepie tradycyjnym. W przypadku reverse ROPO, ten schemat jest odwrócony i konsument sprawdza produkty w sklepach tradycyjnych, ale zakupu dokonuje online. Badanie takich zachowań konsumenckich jest ważne dla sklepów internetowych, które chcą zrozumieć, które czynniki wpływają na odpływ klientów ze sklepu online do kanałów sprzedaży offline i na odwrót.

ROPO to skrót od określenia Research Online Purchase Offline.

ROI to skrót od angielskiego określenia Return on Investment. ROI to wskaźnik zwrotu z inwestycji, oceniający stopień jej efektywności. Pozwala określić skuteczność prowadzonych działań marketingowych w ramach całego planu reklamy i promocji (do określenia efektywności reklam można posłużyć się wskaźnikiem ROAS), określając kwotę zwrotu z danej inwestycji w odniesieniu do jej kosztów (wytworzenia i reklamy). Wynik ROI wyraża się w procentach.

ROAS to skrót angielskiego określenia Return on Advertisement Spend. ROAS to wskaźnik zwrotu z inwestycji w reklamę. Pozwala określić skuteczność prowadzonych kampanii reklamowych w odniesieniu do pozyskanego przychodu dla firmy z tej reklamy lub kampanii. Wskaźnik ROAS jest z powodzeniem wykorzystywany w reklamie internetowej, ponieważ zaawansowana analityka pozwala na dokładne oszacowanie wartości zwrotu z danego kanału promocji. Możliwe jest też stosowanie go w przypadku mediów offline, jak telewizja czy radio.

PPC to skrót od angielskiego określenia pay-per-click. PPC oznacza rodzaj kampanii reklamowej w Internecie, w której reklamodawca płaci wtedy, gdy użytkownik kliknie w daną reklamę. Model rozliczeń PPC jest najczęściej stosowany w przypadku reklam prowadzonych w wyszukiwarce internetowej, wyszukiwarce na marketplace, ale też w mediach społecznościowych, np. w systemie reklamowym Facebooka.

PIM to skrót od angielskiego określenia Product Information Management. PIM oznacza platformę internetową do zarządzania wszystkimi informacjami o produktach. Te specjalistyczne narzędzia przeznaczone dla firm są bazą danych potrzebną do prowadzenia sprzedaży w sklepach e-commerce, w marketplace’ach i innych kanałach dystrybucji. Korzyścią z wdrożenia systemu PIM jest możliwość aktualizacji informacji o produkcie w jednym narzędziu. Dzięki integracji, zaktualizowane dane są automatycznie przekazywane do zewnętrznych systemów sprzedaży. Systemy PIM ułatwiają więc pracę i zarządzanie, szczególnie w przypadku dużego, różnorodnego asortymentu i wielu kanałów sprzedaży.

One step checkout to angielskie określenie na końcowy proces realizacji zamówienia w sklepie internetowym. Polega na spłaszczeniu struktury procesu finalizacji zamówienia do jednej podstrony. Pozwala to przyspieszyć dokonanie zakupu przez klienta, umożliwia mu podgląd całego procesu zakupu w jednym miejscu. Dla sklepu pozwala zmniejszyć ryzyko porzucenia koszyka przez klienta.

Omnichannel to zbiór działań, które firma podejmuje w celu zapewnienia spójnych doświadczeń sprzedażowych klienta (customer experience) we wszystkich kanałach sprzedaży i komunikacji z klientem (online i offline). Strategia omnichannel zakłada obecność marki w wielu kanałach sprzedaży i komunikacji (social media, sklep internetowy, sklep stacjonarny, marketplace, targi itp.). W odróżnieniu od stgrategii multichannel, omnichannel zakłada wypracowanie spójnych doświadczeń klienta we wszystkich kanałach. Dzięki strategii omnichannel klienci mogą łatwo dokonywać zakupów online, odbierać produkty w sklepie stacjonarnym czy punkcie odbioru lub zamówić produkty online i zwrócić w sklepie stacjonarnym. Dla firm korzyścią z wdrożenia strategii omnichannel jest dotarcie z ofertą do większej grupy potencjalnych klientów, zwiększenie skuteczności działań promocyjnych i zwiększenie sprzedaży.

Multichannel, czyli strategia wielokanałowa, to podejście do sprzedaży i marketingu, w której w celu dotarcia do klientów firma wykorzystuje wiele kanałów dystrybucji i komunikacji. Jej zaletą jej możliwość do dotarcia do szerszej grupy odbiorców w porównaniu do oparcia strategii o jeden kanał marketingu lub sprzedaży. Wykorzystanie wielu kanałów pozwala też na dopasowanie komunikacji i procesu sprzedażowego do zmieniających się preferencji klientów oraz bieżących trendów. W odróżnieniu od strategii omnichannel, kanały wykorzystywane w strategii wielokanałowej działają od siebie niezależnie, a klienci mogą mieć różne doświadczenia (customer experience), w zależności od używanego kanału. Strategia multichannel nie wymaga więc tworzenia spójnej, jednolitej strategii. Uwaga poświęcana jest każdemu kanałowi z osobna a komunikaty mogą być dopasowane do każdego z nich indywidualnie.

Merchant to najprościej mówiąc – sprzedawca; angielskie określenie na podmiot (firmę, osobę) prowadzący sklep internetowy.

M-commerce oznacza sprzedaż i zakupy internetowe z wykorzystaniem urządzeń mobilnych (telefon, tablet). M-commerce daje klientom możliwość dokonywania zakupów w każdym miejscu i czasie z wykorzystaniem sklepów internetowych, platform sprzedażowych (marketplace) i mediów społecznościowych. Poza sprzedażą i zakupem produktów i usług, aplikacje m-commerce udostępniają też dokonywanie płatności mobilnych, przeglądanie katalogów produktów, porównywanie cen itp. M-commerce to skrót od angielskiego określenia mobile commerce.

Marketplace, czyli dosłownie „rynek”, to elektroniczna platforma sprzedażowa, w której kupujący mają dostęp do produktów od wielu sprzedawców w różnych kategoriach, definiowanych przez daną platformę. Sklepy marketplace dzielą się ze względu na zasięg: lokalny (na terenie jednego kraju) lub międzynarodowy (jedna platforma dostępna w kilkunastu czy kilkudziesięciu krajach), specjalizację  (marketplace horyzontalne i wertykalne) oraz na grupę docelową (marketplace B2B, B2C, C2C). Marketplace może działać na zasadzie aukcji, gdzie przedmioty są sprzedawane na podstawie ofert kupujących, lub sklepu internetowego, gdzie cena jest ustalana przez sprzedawcę. Marketplace pozwala tworzyć szeroką ofertę produktów i zróżnicowaną ofertę cenową, udostępnia proste i intuicyjne procesy transakcji i dostawy dla klientów. Z tego powodu jest najpopularniejszym sposobem na zakupy w Internecie w wielu krajach. Najbardziej znanymi przykładami marketplace’ów są Allegro, Amazon, OLX, eBay czy Etsy.

Listing to karta produktowa lub strona produktowa w sklepie internetowym lub na marketplace, prezentująca ofertę sklepu. Na jej zawartość składają się informacje o produkcie w formie tytułu, opisu, zdjęć i filmów oraz ceny. Umożliwia klientom zapoznanie się z najważniejszymi informacjami o produkcie.

Konwersja to określenie związane z marketingiem i sprzedażą. Odnosi się do użytkownika strony internetowej, sklepu internetowego, platformy zakupowej, serwisu społecznościowego, który dokonał zakupu bądź zrealizował inny cel określony przez sprzedawcę lub reklamodawcę (np. uzupełnił formularz kontaktowy w ramach kampanii reklamowej lub zarejestrował konto w sklepie).

GMV to skrót od angielskiego określenia Gross Merchandise Value, oznacza wskaźnik łącznej wartości sprzedanych towarów w danym okresie w kanałach e-commerce.

Green commerce to sposób prowadzenia handlu, w którym nadrzędnym celem jest zrównoważony rozwój i minimalizowanie negatywnego wpływu działalności sprzedażowej na środowisko naturalne. Polega na sprzedaży produktów i usług, które są produkowane i oferowane w sposób przyjazny środowisku, np. poprzez wykorzystanie ekologicznych materiałów, redukcję zużycia energii i emisji gazów cieplarnianych w procesie produkcji.

Fulfillment odnosi się do procesu realizacji zamówienia i dostarczenia produktu do klienta, który jest wykonywany przez zewnętrzną firmę (outsourcing) na terenie kraju producenta lub za granicą. W tym modelu współpracy B2B firma-sprzedawca powierza firmie specjalizującej się w fulfillment proces realizacji złożonych zamówień i dostawy na adres klienta. Wartością dla przedsiębiorcy jest oszczędność zasobów w procesie kompleksowej realizacji zamówień, obsługa zwrotów oraz odciążenie magazynu, bowiem fulfillment umożliwia przechowywanie produktów w firmie realizującej wysyłki. Usługa fulfillment rozwinęła się wraz ze wzrostem popularności handlu internetowego (e-commerce). Popularnymi firmami świadczącymi tę usługę w Polsce są np. InPost i Omnipack.

Fintech to firma łącząca nowoczesne technologie ze światem finansów (fintechy nie są jednak bankami), kierująca swoje produkty i usługi do osób prywatnych i przedsiębiorstw. Fintechy opracowują różnorodne aplikacje, narzędzia internetowe związane m.in. z płatnościami, zarządzaniem finansami, wymianą walut, przelewami zagranicznymi, inwestowaniem itp. W handlu transgranicznym fintechy pomagają konsumentom w zakupie zagranicznym, oferując atrakcyjne kursy wymiany walut i proste płatności, a sprzedawcom – uproszczenie procedur płatności transgranicznych, co przyspiesza proces wprowadzenia produktów na zagraniczny rynek.

Feed produktowy to plik komputerowy zawierający informacje o produktach dostępnych u sprzedawcy internetowego. Przygotowywany w celu prowadzenia sprzedaży w internetowych platformach sprzedażowych lub promocji w serwisach reklamowych (np. Google, Facebook) oraz porównywarkach cenowych. Feed produktowy określa m.in. nazwy produktów, identyfikator produktu, markę, kategorie produktowe, cenę, cechy, pojemność i wagę czy inne cechy fizyczne i użytkowe produktu, zwane atrybutami. Przygotowuje się go na podstawie wytycznych platformy, w której prowadzona jest sprzedaż lub promocja – każdy serwis określa własne atrybuty, które powinny znaleźć się w feedzie. Wysoka jakość informacji zawartych w pliku zwiększa szansę na wyróżnienie oferty, pozyskanie ruchu na stronę sklepu internetowego lub stronę oferty w katalogu marketplace.

FBA i FBM to modele sprzedaży oferowane przez Amazon. FBA, czyli Fullfilment by Amazon, dotyczy procesu sprzedaży produktu, w którym Amazon przejmuje na siebie obowiązki związane z magazynowaniem produktu, zapakowaniem go, wysyłką do klienta na adres dostawy oraz obsługą zwrotu. W modelu Fullfilment by Merchant (FBM) takie obowiązki bierze na siebie sprzedawca, co wiąże się z koniecznością posiadania własnego magazynu i osób obsługujących wysyłkę paczek.

ERP jest zintegrowanym systemem informatycznym, służącym do zarządzania zasobami przedsiębiorstwa. System ERP umożliwia automatyzację procesów i integrację różnych obszarów działalności firmy w jednym programie komputerowym. Integracja modułów zapewnia płynny przepływ informacji w czasie rzeczywistym. Kilkunastu pracowników jednocześnie może wykonywać prace w systemie ERP. Przykładowymi modułami, które może integrować system ERP, są dane księgowe i finansowe, sprzedażowe, magazynowe, związane z produkcją, logistyką oraz administracją.

ERP to skrót od angielskiego określenia Enterprise Resource Planning.

EDI to skrót od Electronic Data Interchange, czyli elektronicznej wymiany danych. EDI jest to proces przesyłania zamówień oraz dokumentów handlowych (np. faktury, zamówienia) między dwoma systemami, bez konieczności ich ręcznego przepisywania. EDI jest często stosowane w handlu internetowym i pomaga usprawnić procesy sprzedaży oraz zarządzania danymi handlowymi.

Dropshipping to metoda prowadzenia sprzedaży internetowej, w której sklep internetowy lub sprzedawca na marketplace nie posiada fizycznie towarów. Sprzedawca korzysta z magazynu dostawcy lub producenta, któremu przekazuje zamówienia złożone przez jego sklep. Pakowanie i wysyłka odbywa się bezpośrednio z magazynu producenta, a więc sprzedawca nie pośredniczy w procesie realizacji zamówienia. Dzięki temu sklep internetowy nie ponosi kosztów związanych z przechowywaniem towarów. Nie musi posiadać też pracowników odpowiadających za pakowanie i wysyłkę. Zadaniem sklepu jest pozyskanie klienta poprzez marketing, sprzedaż, obsługa klienta oraz zarządzanie zwrotami towarów.

Customer journey to angielskie określenie dot. ścieżki klienta, czyli sumy wszystkich interakcji klienta z daną firmą podczas całej relacji określonej w czasie. Proces customer journey rozpoczyna się od pierwszego styku z firmą (np. poprzez zobaczoną reklamę), aż do ostatniego etapu, który może skończyć się przed lub po dokonaniu zakupu. Customer journey opracowuje się w celu zrozumienia klienta, jego potrzeb i celów oraz oczekiwań na każdym etapie styku z firmą, aby zaprojektować odpowiednie customer experience (CX).

Customer Experience (CX) to określenie na doświadczenia klienta podczas kupowania produktów lub korzystania z usług na stronie internetowej lub w sklepie internetowym. CX dotyczy wszystkich interakcji między klientem a firmą, od pierwszego wejścia na stronę, przez dokonanie zakupu, aż po obsługę posprzedażową. Dobrze zaprojektowany CX ułatwia proces zakupowy i buduje pozytywne wrażenia z kontaktu z daną firmą lub marką, dzięki temu firma zwiększa swoje szanse na powrót klienta w przyszłości.

Content marketing to strategia marketingowa, w której tworzy się i udostępnia wartościowe treści, w celu przyciągnięcia potencjalnych klientów (in-bound marketing) i zainteresowania swoją ofertą. W ramach content marketingu powstają różne rodzaje treści, takie jak artykuły na blogu, filmy, infografiki, podcasty, e-booki, a nawet memy i kreatywne posty w mediach społecznościowych.

CLV to wskaźnik pozwalający oszacować całkowitą wartość przychodu od danego klienta lub segmentu klientów z transakcji sprzedaży w danym przedziale czasowym. Wskaźnik CLV oblicza się mnożąc trzy wartości – średniej wartości zamówienia dokonanego przez danego klienta w danym okresie x ilość transakcji sprzedaży w danym okresie (zazwyczaj przez rok) x średnia długość trwania relacji handlowej (w latach).

Buy Box na Amazonie to obszar na stronie produktu, gdzie klienci mogą kliknąć przycisk "Dodaj do koszyka" lub "Kup teraz", aby dodać dany produkt do swojego koszyka lub dokonać zakupu. Na stronie produktu (np. telefonu komórkowego określonego modelu) często pojawia się wiele ofert od różnych sprzedawców. Jednak tylko jeden sprzedawca może otrzymać Buy Box, co oznacza, że ​​ma on swojego rodzaju „pierwszeństwo” wśród innych firm, oferujących ten sam produkt. Buy box jest narzędziem Amazona, który umożliwia większą sprzedaż firmie, której uda się go wygrać.

API to skrót od słów Application Programming Interface. API to rodzaj komputerowego tłumacza, który umożliwia aplikacjom komunikację między sobą. Dzięki niemu programy automatycznie przesyłają i odbierają informacje. API jest wykorzystywane m.in. w aplikacjach mobilnych lub serwisach internetowych.

Cross-dock to model logistyki magazynowej, który jest wykorzystywany w celu przyspieszenia procesu dystrybucji towarów. W magazynie cross-dock towar jest odbierany bezpośrednio z jednego transportu i przekazywany do kolejnego transportu, bez przechowywania go w magazynie na dłuższy czas.

Checkout to angielskie określenie na końcowy proces realizacji zamówienia w sklepie internetowym. Dotyczy zamówienia, które klient dodał do koszyka, a następnie podjął dodatkową aktywność w celu sfinalizowania zakupu. W procesie checkout użytkownik jest proszony o podanie dokładnych danych personalnych, adresu pocztowego, określenia sposobu płatności i realizacji dostawy, czy też akceptację regulaminu. Optymalizacja procesu checkout pozwala na zwiększenie sprzedaży w sklepie internetowym.

Spis treści

Spis treści

Najważniejsze marketplace’y w Europie w 2025 roku

Rynek e-commerce w Europie przeżywa dynamiczny rozwój. Istnieje wiele platform online, które umożliwiają sprzedaż i zakup towarów w internecie. Jednym z najważniejszych elementów tego rynku są europejskie marketplace’y, które zyskują na popularności zarówno wśród konsumentów, jak i sprzedawców. Co sprawia, że te platformy stają się tak ważnym elementem handlu online? W artykule przyjrzymy się najważniejszym europejskim marketplace'om, ich zaletom i wyzwaniom, jakie stoją przed sprzedającymi.

autor:
Paxy Courier

marketplace 2025

Czym są marketplace’y?

Marketplace’y to internetowe platformy, które łączą kupujących i sprzedających, umożliwiając im wymianę towarów i usług. Główne platformy tego typu działają na zasadzie pośredników, pobierając prowizję od transakcji, które odbywają się na ich stronie. W odróżnieniu od tradycyjnych sklepów internetowych, marketplace’y nie posiadają własnych zapasów towarów. Zamiast tego oferują przestrzeń dla różnych sprzedawców, którzy na ich platformach mogą wystawiać swoje produkty.

Wzrost popularności marketplace’ów w Europie

W Europie platformy marketplace odgrywają coraz ważniejszą rolę w handlu elektronicznym. Zgodnie z analizą ChannelX, aż 62% spośród 100 największych sklepów internetowych w Europie to platformy marketplace, a 85% ruchu w sieci generowanego przez te sklepy prowadzi właśnie do tego typu platform. Duży udział w tym rynku mają platformy z siedzibą poza Europą, takie jak Amazon czy eBay.

Zalety sprzedaży na marketplace

  1. Dostęp do szerokiego rynku
    Dla sprzedawców marketplace’y stanowią doskonałą okazję do dotarcia do szerokiego grona odbiorców. Dzięki dużej liczbie użytkowników, którzy regularnie odwiedzają popularne platformy, sprzedawcy mogą liczyć na większą liczbę transakcji i rozpoznawalność swojej marki.
  2. Prosta obsługa i integracja
    Marketplace’y oferują gotowe rozwiązania e-commerce, które pozwalają sprzedawcom szybko uruchomić sprzedaż online. Zamiast inwestować w budowę własnego sklepu internetowego, można skupić się na oferowaniu produktów, a resztą zajmuje się platforma (np. płatności, logistyka).
  3. Zaufanie konsumentów
    Marketplace’y, takie jak Amazon czy eMAG, cieszą się dużym zaufaniem wśród konsumentów, którzy często preferują zakupy na sprawdzonych platformach. To oznacza mniejsze ryzyko dla sprzedawców, którzy korzystają z reputacji danej platformy.
  4. Wielojęzyczność i dostosowanie do rynku
    Platformy e-commerce działające na rynku europejskim często oferują opcje w wielu językach oraz dostosowanie do specyfiki lokalnych rynków, co ułatwia zarówno sprzedaż, jak i zakupy.

Ranking największych europejskich marketplace’ów

Wejście na zagraniczne rynki stanowi naturalny kierunek rozwoju dla polskich e-commerce. Platformy typu marketplace oferują relatywnie niskie bariery wejścia i dostęp do milionów klientów. Prezentujemy listę najważniejszych europejskich marketplace’ów, które mogą stanowić szansę ekspansji dla polskich sprzedawców.

Giganci paneuropejscy – platformy o zasięgu kontynentalnym

Amazon
Niekwestionowany lider e-commerce w Europie, z oddziałami w większości kluczowych rynków (Niemcy, Wielka Brytania, Francja, Włochy, Hiszpania, Holandia, Szwecja, Polska). Model biznesowy oparty na rozbudowanej logistyce zapewnia imponujące wyniki konwersji, jednak sprzedawcy muszą liczyć się z wysokimi prowizjami i silną konkurencją. Dla polskich firm Amazon stanowi często pierwszy krok w ekspansji zagranicznej, szczególnie na rynki niemieckie i brytyjskie.

Region: Świat, z europejskimi platformami w krajach między innymi jak Niemcy, Francja, Włochy, Hiszpania, Holandia, Polska, Szwecja, Belgia, Irlandia.
Kategorie produktów: Ogólne, od elektroniki po książki i ubrania.
Funkcjonalność: Amazon jest największym europejskim marketplace’em, oferującym usługi takie jak Fulfillment by Amazon (FBA), które ułatwiają sprzedaż międzynarodową poprzez magazynowanie i wysyłkę produktów z centrów logistycznych Amazon.
Popularność: Amazon jest najczęściej odwiedzanym marketplace’em w Europie, z niemal miliardem miesięcznych wizyt.


eBay

Jedna z najstarszych platform e-commerce, utrzymuje silną pozycję w Wielkiej Brytanii i Niemczech. W przeciwieństwie do Amazona oferuje niższe bariery wejścia dla mniejszych sprzedawców i często niższe prowizje, co czyni ją atrakcyjną opcją dla firm rozpoczynających eksport. Model „kup teraz” dominuje obecnie nad aukcjami, które były pierwotną specjalizacją platformy.

Region: Świat, z europejskimi platformami w krajach takich jak Niemcy, Francja, Wielka Brytania i Polska.
Kategorie produktów: Ogólne, od nowych produktów po używane.
Funkcjonalność: Łączy model aukcyjny z opcjami „kup teraz”, z rozbudowanym systemem ocen sprzedawców i ochroną kupujących.
Popularność:
 eBay odwiedza ponad 388,9 milionów osób miesięcznie.


Zalando
Początkowo sklep z obuwiem, przekształcił się w jeden z największych europejskich marketplace’ów modowych. Obecny w większości krajów europejskich. Wyróżnia się doskonałą obsługą klienta, darmowymi zwrotami i rozwiniętą aplikacją mobilną. W ostatnich latach otworzył platformę dla zewnętrznych marek modowych.

Region: Europa.
Kategorie produktów: Moda.
Funkcjonalność: Platforma z zaawansowanymi narzędziami do filtrowania produktów, personalizowanymi rekomendacjami i wirtualnymi przymierzalniami.
Popularność: Zalando odwiedza średnio 111,3 miliona użytkowników miesięcznie, dominując w branży mody w Europie.


Fruugo
Globalny marketplace umożliwiający sprzedaż transgraniczną. Obsługuje transakcje w wielu walutach i językach, ułatwiając sprzedawcom ekspansję na rynki międzynarodowe bez konieczności tworzenia lokalnych wersji sklepów.

Region: Świat, z silną obecnością w Europie.
Kategorie produktów:
Ogólne, od mody po elektronikę.
Funkcjonalność:
Platforma specjalizująca się w handlu transgranicznym, z automatycznym tłumaczeniem ofert i konwersją walut.
Popularność:
Rosnący globalny marketplace, szczególnie popularny wśród sprzedawców szukających prostej drogi do ekspansji międzynarodowej.


Etsy
Globalny marketplace specjalizujący się w handlu rękodziełem, produktami vintage i materiałami rękodzielniczymi. Umożliwia małym producentom i artystom dotarcie do międzynarodowej klienteli. Znany z unikalnych, często spersonalizowanych produktów.

Region: Świat, w tym silna obecność w Europie.
Kategorie produktów:
Rękodzieło, produkty vintage, personalizowane upominki.
Funkcjonalność: Platforma łącząca twórców z klientami, z zaawansowanymi narzędziami dla sprzedawców i systemem recenzji.
Popularność:
Największy globalny marketplace specjalizujący się w rękodziele, z milionami aktywnych sprzedawców.

Marketplace’y regionalne — dominujące w swoich krajach

eMAG
Wiodący marketplace w Rumunii, z silną obecnością w Bułgarii i na Węgrzech. Specjalizuje się w elektronice i artykułach gospodarstwa domowego, ale oferuje również wiele innych kategorii produktów. Znany z szybkiej dostawy i rozwiniętej sieci punktów odbioru.

Region: Europa Wschodnia, głównie Rumunia i Węgry.
Kategorie produktów:
Ogólne, z naciskiem na elektronikę.
Funkcjonalność:
Popularna platforma w Europie Wschodniej, oferująca produkty z różnych kategorii i zaawansowane usługi logistyczne.
Popularność:
Lider na rynkach Rumunii, Węgier i Bułgarii.


Skroutz
Grecka platforma porównywania cen, która ewoluowała w pełnoprawny marketplace. Agreguje oferty od tysięcy sprzedawców, umożliwiając konsumentom znalezienie najlepszych ofert. Znana z rozbudowanego systemu recenzji produktów.

Region: Grecja.
Kategorie produktów:
Ogólne, od elektroniki po modę i artykuły dla domu.
Funkcjonalność:
Łączy funkcje porównywarki cenowej z marketplace’em, oferując zaawansowane filtry wyszukiwania i system rekomendacji.
Popularność:
Dominująca platforma e-commerce w Grecji, z milionami użytkowników miesięcznie.


Pigu.lt
Wiodący marketplace na Litwie, oferujący szeroki asortyment produktów. Część grupy PHH Group. Znany z szybkiej dostawy i konkurencyjnych cen.

Region: Litwa.
Kategorie produktów:
Ogólne, z naciskiem na elektronikę i artykuły gospodarstwa domowego.
Funkcjonalność: Kompleksowa platforma z rozwiniętym systemem logistycznym i wsparciem dla sprzedawców.
Popularność:
Lider litewskiego rynku e-commerce.


1a.lt
Litewski marketplace konkurujący z Pigu.lt. Oferuje szeroki wybór produktów, ze szczególnym naciskiem na elektronikę i sprzęt AGD. Znany z konkurencyjnych cen i szybkiej dostawy.

Region: Litwa.
Kategorie produktów:
Ogólne, z naciskiem na elektronikę.
Funkcjonalność:
Platforma z rozwiniętym systemem dostaw i obsługi klienta.
Popularność:
Jeden z głównych graczy na litewskim rynku e-commerce.


220.lv
Łotewski marketplace oferujący szeroki wybór produktów. Podobnie jak Pigu.lt, należy do grupy MIH Internet. Koncentruje się na elektronice, ale oferuje również inne kategorie produktów.

Region: Łotwa.
Kategorie produktów:
Ogólne, ze szczególnym naciskiem na elektronikę.
Funkcjonalność: Platforma z rozbudowanym systemem dostaw i obsługi klienta.
Popularność: Jeden z największych marketplaców na Łotwie.

Kaup24.ee
Estoński marketplace należący do tej samej grupy co Pigu.lt i 220.lv. Oferuje podobny model biznesowy i asortyment, dostosowany do lokalnego rynku.

Region: Estonia.
Kategorie produktów:
Ogólne, od elektroniki po artykuły gospodarstwa domowego.
Funkcjonalność: Kompleksowa platforma z rozwiniętym systemem logistycznym i obsługą klienta.
Popularność:
Wiodący marketplace w Estonii.


Kaufland
Niemiecki marketplace należący obecnie do sieci marketów Kaufland. Oferuje szeroki zakres produktów z różnych kategorii. Po przejęciu od Metro Group znacznie rozszerzył swoją ofertę i zmodernizował platformę technologiczną.

Region: Niemcy, Polska, Czechy, Słowacja, Austria.
Kategorie produktów: Ogólne.
Funkcjonalność: Kaufland jest siecią supermarketów, która oferuje również sprzedaż online, głównie w Europie Wschodniej.
Popularność: Kaufland jest popularny w Europie Wschodniej.


Otto
Jeden z największych niemieckich marketplace’ów, wywodzący się z tradycyjnej firmy wysyłkowej. Specjalizuje się w modzie, meblach i artykułach dla domu. Otto Group prowadzi również inne platformy e-commerce w Europie. Znany z wysokiej jakości obsługi klienta i koncentracji na produktach premium.

Region: Niemcy.
Kategorie produktów: Ogólne, od elektroniki po ubrania.
Funkcjonalność: OTTO jest niemieckim marketplace’em, który oferuje szeroki wybór produktów i usługi logistyczne dla sprzedawców.
Popularność: OTTO jest jednym z największych niemieckich platform e-commerce.


Allegro
Polski lider e-commerce, który zdominował lokalny rynek. Początkowo działający jako platforma aukcyjna, ewoluował w pełnoprawny marketplace z opcją „kup teraz”. Oferuje rozbudowane usługi dla sprzedawców, w tym program Smart! z darmowymi dostawami.

Region: Polska, z rozszerzeniem na wybrane kraje sąsiednie (Czechy, Słowacja, Węgry).
Kategorie produktów:
Ogólne, od elektroniki po modę i artykuły codziennego użytku.
Funkcjonalność: Kompleksowa platforma z zaawansowanymi narzędziami dla sprzedawców, programem lojalnościowym Smart! i rozbudowanym systemem płatności Allegro Pay.
Popularność:
Niekwestionowany lider polskiego e-commerce z ponad 20 milionami użytkowników miesięcznie.


Mall
Czeski marketplace działający w kilku krajach Europy Środkowej. Oferuje szeroki asortyment produktów, ze szczególnym naciskiem na elektronikę i sprzęt AGD. Znany z szybkiej dostawy i solidnej obsługi klienta.

Region: Europa Środkowa, głównie Czechy, Słowacja, Polska, Węgry.
Kategorie produktów:
Ogólne, z naciskiem na elektronikę i AGD.
Funkcjonalność:
Platforma oferuje kompleksowe usługi logistyczne i wsparcie dla sprzedawców zewnętrznych, z rozwiniętym systemem dostaw.
Popularność:
Jeden z wiodących marketplaców w Europie Środkowej, szczególnie silny na rynku czeskim.


Mimovrste
Słoweński marketplace oferujący szeroki wybór produktów, szczególnie w kategorii elektroniki i sprzętu AGD. Zdobył silną pozycję na lokalnym rynku dzięki konkurencyjnym cenom i szybkiej dostawie.

Region: Słowenia i częściowo kraje bałkańskie.
Kategorie produktów:
Ogólne, ze szczególnym naciskiem na elektronikę i AGD.
Funkcjonalność: Platforma oferuje kompleksową obsługę sprzedaży, z rozwiniętym systemem dostaw i zwrotów.
Popularność:
Lider słoweńskiego rynku e-commerce.

Bol.com
Dominujący marketplace w Holandii i Belgii, należący do Ahold Delhaize. Pierwotnie sprzedawał głównie książki (nazwa to skrót od „Bertelsmann Online”), ale rozszerzył asortyment na prawie wszystkie kategorie produktów. Oferuje szybką dostawę i dobrą obsługę klienta.

Region: Niderlandy i Belgia.
Kategorie produktów: Ogólne, od elektroniki po książki.
Funkcjonalność: Bol.com jest popularnym holenderskim marketplace’em, który oferuje szeroki wybór produktów i usługi logistyczne dla sprzedawców.
Popularność: Bol.com jest jednym z największych marketplace’ów w Holandii.


Fnac
Francuska platforma specjalizująca się w elektronice, książkach, muzyce i biletach na wydarzenia kulturalne. Obecna także w Belgii, Hiszpanii i Portugalii. Łączy sprzedaż online z rozbudowaną siecią sklepów stacjonarnych. Znana z eksperckiego podejścia do sprzedawanych produktów i recenzji.

Region:
 Europa, głównie Francja i Hiszpania.
Kategorie produktów: Ogólne, z naciskiem na elektronikę i media.
Funkcjonalność: Fnac jest europejskim marketplace’em specjalizującym się w sprzedaży produktów elektronicznych i medialnych.
Popularność: Fnac jest popularny we Francji i Hiszpanii.


Cdiscount
Wiodący francuski marketplace, oferujący szeroki asortyment od elektroniki po artykuły gospodarstwa domowego. Jest własnością grupy Casino. Znany z agresywnych promocji cenowych i rozbudowanego programu lojalnościowego. Szczególnie silny w sektorach elektroniki, mebli i artykułów dla domu.

Region:
 Francja.
Kategorie produktów: Ogólne, z naciskiem na elektronikę.
Funkcjonalność: Cdiscount jest francuskim marketplace’em, który oferuje produkty z różnych kategorii, w tym elektronikę i AGD.
Popularność: Cdiscount jest znaczącym graczem na francuskim rynku e-commerce.

Worten
Portugalski marketplace specjalizujący się w elektronice i sprzęcie AGD/RTV. Obecny również w Hiszpanii. Łączy sprzedaż online z rozbudowaną siecią sklepów stacjonarnych. Znany z dobrej obsługi posprzedażowej i serwisu technicznego.

Region: Portugalia.
Kategorie produktów:
 Ogólne, z naciskiem na elektronikę.
Funkcjonalność:
 Worten jest portugalskim marketplace’em specjalizującym się w sprzedaży produktów elektronicznych.
Popularność:
 Worten jest popularny w Portugalii.

El Corte Inglés
Hiszpański marketplace wywodzący się z sieci luksusowych domów towarowych. Oferuje produkty premium w wielu kategoriach, od mody po elektronikę i delikatesy. Obecny również w Portugalii. Wyróżnia się wysoką jakością obsługi klienta i ekskluzywnym asortymentem.

Region: Hiszpania.
Kategorie produktów: Ogólne.
Funkcjonalność: El Corte Inglés jest hiszpańskim marketplace’em, który oferuje szeroki wybór produktów i usługi logistyczne.
Popularność: El Corte Inglés jest liderem na hiszpańskim rynku.


HobbyHall
Fiński marketplace, niegdyś specjalizujący się w produktach związanych z hobby i rękodziełem. Aktualnie oferuje produkty z każdej kategorii, od elektroniki po wyposażenie domu. 

Region: Finlandia.
Kategorie produktów:
Ogólne oraz rękodzieło, hobby, DIY.
Funkcjonalność:  
Platforma specjalistyczna z rozbudowaną społecznością oraz szerokim zakresem produktów.
Popularność:
Wiodący marketplace na rynku fińskim.


Netonnet
Szwedzki marketplace specjalizujący się w elektronice i sprzęcie AGD. Łączy sprzedaż online z siecią sklepów stacjonarnych. Znany z konkurencyjnych cen i fachowego doradztwa.

Region: Szwecja, częściowo kraje skandynawskie.
Kategorie produktów:
Elektronika, sprzęt komputerowy, AGD.
Funkcjonalność:
Platforma z rozbudowanym doradztwem produktowym i możliwością odbioru w sklepach stacjonarnych.
Popularność:
Jeden z wiodących szwedzkich sprzedawców elektroniki.

Ozon
Początkowo rosyjski odpowiednik Amazona, rozszerzył działalność na niektóre kraje Europy Wschodniej. Oferuje szeroki asortyment produktów, od książek i elektroniki po artykuły codziennego użytku. Intensywnie rozwija swoją sieć logistyczną.

Region:
 Rosja, choć dostępny w Europie.
Kategorie produktów: Ogólne.
Funkcjonalność: Ozon jest rosyjskim marketplace’em, który oferuje szeroki wybór produktów i usługi logistyczne.
Popularność: Ozon ma znaczącą popularność w Rosji, ale jego europejski zasięg jest ograniczony.

Marketplace’y branżowe


AboutYou
Niemiecki marketplace modowy, który szybko rozszerza swoją działalność w Europie Centralnej i Północnej. Wyróżnia się personalizacją oferty i zaawansowanymi funkcjami aplikacji mobilnej. Szczególnie popularny wśród młodszych konsumentów.

Region: Europa.
Kategorie produktów: Moda.
Funkcjonalność: Marketplace modowy z personalizowanymi rekomendacjami i wirtualną przymierzalnią.
Popularność: Popularny europejski marketplace modowy z milionami użytkowników.


Modivo
Innowacyjny Polski marketplace specjalizujący się w modzie, łączący lokalne butiki i niezależnych projektantów z klientami poszukującymi unikalnych stylizacji. Platforma stawia na zrównoważoną modę, wyróżnia się zaawansowanymi narzędziami personalizacji i wirtualnymi przymierzalniami wykorzystującymi technologię rozszerzonej rzeczywistości.

Region: Europa, z silną obecnością w krajach skandynawskich i Europy Zachodniej.
Kategorie produktów: Moda, ubrania, akcesoria, biżuteria, z naciskiem na zrównoważone i unikalne kolekcje.
Funkcjonalność: Platforma łącząca niezależnych projektantów z klientami, oferująca zaawansowane narzędzia AR do wirtualnych przymierzalni, personalizowane rekomendacje i społeczność modową.
Popularność: Rosnący gracz na europejskim rynku mody.


Fashion Days
Specjalistyczny marketplace modowy działający w Europie Środkowo-Wschodniej, oferujący szeroki asortyment produktów od ubrań po dodatki i akcesoria. Wyróżnia się regularnie organizowanymi promocjami flash sales oraz szerokim wyborem zarówno znanych marek, jak i mniej rozpowszechnionych projektantów. Platforma stawia na nowoczesne doświadczenie zakupowe i szybką dostawę.

Region: Europa Środkowo-Wschodnia, głównie Rumunia, Bułgaria i Węgry.
Kategorie produktów: Moda, odzież, obuwie, akcesoria, biżuteria.
Funkcjonalność: Platforma specjalizująca się w modzie z rozwiniętą aplikacją mobilną, personalizowanymi rekomendacjami oraz regularnymi kampaniami flash sales. Oferuje sprawną obsługę klienta i elastyczny system zwrotów.
Popularność: Jeden z wiodących marketplace’ów modowych w Europie Środkowo-Wschodniej, z rosnącą bazą użytkowników, szczególnie popularny wśród młodszych konsumentów poszukujących modnych marek w konkurencyjnych cenach.


Spartoo
Francuski marketplace początkowo specjalizujący się w obuwiu, obecnie oferujący szerszą gamę produktów modowych. Obecny w wielu krajach europejskich. Znany z szerokiego wyboru marek i regularnych wyprzedaży.

Region: Europa.
Kategorie produktów:
Obuwie i moda.
Funkcjonalność:
Marketplace specjalizujący się w obuwiu, z rozszerzoną ofertą modową.
Popularność:
Jeden z wiodących europejskich sprzedawców obuwia online.


ManoMano
Francuski marketplace specjalizujący się w produktach DIY, majsterkowaniu i ogrodnictwie. Szybko rozszerzył działalność na inne kraje europejskie. Oferuje szeroki wybór narzędzi, materiałów budowlanych i artykułów ogrodniczych.

Region: Europa, głównie Francja, Hiszpania, Włochy, Niemcy i Wielka Brytania.
Kategorie produktów: DIY, majsterkowanie, ogrodnictwo, wyposażenie domu.
Funkcjonalność: Platforma specjalistyczna z zaawansowanym doradztwem produktowym i wsparciem eksperckim.
Popularność:
Wiodący europejski marketplace w kategorii DIY, z dynamicznym wzrostem.


Decathlon
Globalny retailer sportowy, który rozwija również model marketplace, umożliwiając zewnętrznym sprzedawcom oferowanie produktów na swojej platformie. Znany z własnych marek oraz szerokiego asortymentu sprzętu sportowego.

Region: Europa i świat.
Kategorie produktów:
Sprzęt sportowy, odzież sportowa, akcesoria.
Funkcjonalność:
Łączy sprzedaż własnych produktów z ofertami zewnętrznych sprzedawców, z rozbudowaną siecią sklepów stacjonarnych do odbioru.
Popularność:
Jeden z największych sprzedawców artykułów sportowych na świecie.

Leroy Merlin
Francuski retailer z branży budowlanej i wyposażenia domu, rozwijający model marketplace. Podobnie jak Decathlon, łączy sprzedaż własnych produktów z ofertami zewnętrznych dostawców. Znany z szerokiego asortymentu i eksperckiego doradztwa.

Region: Europa, w tym Francja, Hiszpania, Włochy, Polska.
Kategorie produktów:
Materiały budowlane, wyposażenie domu, ogrodnictwo, DIY.
Funkcjonalność: Platforma łącząca sprzedaż online z rozbudowaną siecią sklepów stacjonarnych, oferująca wsparcie eksperckie.
Popularność:
Jeden z największych europejskich sprzedawców w kategorii DIY i wyposażenia domu.

Miinto
Skandynawski marketplace skupiający się na modzie. Działa głównie w Danii, Norwegii, Szwecji i Finlandii. Współpracuje z lokalnymi butikami i markami, oferując klientom szeroki wybór produktów modowych, często niedostępnych na innych platformach.

Region:
Europa, głównie kraje skandynawskie.
Kategorie produktów: Moda.
Funkcjonalność: Modowy marketplace skupiający lokalne butiki i marki.
Popularność: Rosnąca platforma modowa z zasięgiem w wielu krajach europejskich.


Apotea
Szwedzki marketplace specjalizujący się w produktach farmaceutycznych, suplementach i kosmetykach. Pierwszy w pełni internetowy apteka w Szwecji. Znany z szybkiej dostawy i profesjonalnego doradztwa.

Region: Szwecja.
Kategorie produktów:
Farmaceutyki, suplementy, kosmetyki, artykuły zdrowotne.
Funkcjonalność: Platforma z zaawansowanym doradztwem farmaceutycznym i szybką dostawą produktów zdrowotnych.
Popularność:
Wiodąca internetowa apteka w Szwecji.


Elgiganten
Skandynawska sieć sklepów z elektroniką, rozwijająca model marketplace. Część międzynarodowej grupy Dixons Carphone. Oferuje szeroki wybór sprzętu elektronicznego, AGD i rozrywkowego.

Region: Kraje skandynawskie, głównie Szwecja, Dania, Norwegia.
Kategorie produktów:
Elektronika, AGD, sprzęt komputerowy, rozrywka.
Funkcjonalność: Łączy sprzedaż online z rozbudowaną siecią sklepów stacjonarnych, z opcjami finansowania zakupów.
Popularność: Jeden z największych sprzedawców elektroniki w regionie nordyckim.

Wnioski dla polskich sprzedawców

Ekspansja na zagraniczne marketplace’y wymaga strategicznego podejścia i analizy kilku kluczowych czynników:

  1. Dopasowanie produktu ­- nie każda kategoria produktowa odnosi sukces na każdej platformie. Elektronika i gadżety sprawdzą się na Amazonie, produkty modowe na Zalando czy AboutYou, a meble i wyposażenie na Otto czy Bol.com.
  2. Gotowość operacyjna – obsługa zamówień zagranicznych wymaga dostosowania logistyki, obsługi klienta w lokalnym języku oraz znajomości przepisów podatkowych danego kraju.
  3. Konkurencyjność cenowa – uwzględnienie kosztów dostawy, prowizji marketplace oraz lokalnych podatków często wymusza modyfikację strategii cenowej.
  4. Lokalizacja oferty – profesjonalne tłumaczenie opisów produktów, dostosowanie treści do lokalnych preferencji oraz odpowiednie pozycjonowanie marki zwiększają szanse powodzenia.

Polscy sprzedawcy mają obecnie bezprecedensowe możliwości ekspansji zagranicznej dzięki europejskim marketplace’om. Bariera wejścia nigdy nie była niższa, a potencjał wzrostu – wyższy. W obliczu nasycenia rodzimego rynku e-commerce, kierunek międzynarodowy staje się naturalną ścieżką rozwoju dla ambitnych firm.

Paxy Courier

autor artykułu

Międzynarodowy kurier e-commerce - obsługa logistyczna przesyłek zagranicznych z polskich sklepów internetowych do odbiorców w 20 krajach Europy.

Wizytówka firmy

Przeczytaj artykuły Paxy Courier

Emag logistyka

Dostawa zamówień z eMAG za granicą – oczekiwania konsumentów, jaki model logistyki wybrać?

Logistyka

Platforma eMAG, jako jeden z wiodących marketplace'ów w Europie Środkowo-Wschodniej, oferuje sprzedawcom ogromne możliwości eks...

Ostatni kilometr w logistyce cross-border e-commerce. Wszystko o finalnej drodze w łańcuchu dostaw

Logistyka

Logistyka międzynarodowa stanowi niemałe wyzwanie dla przedsiębiorców e-commerce działających na rynku europejskim. Jednak to w...

Zobacz więcej artykułów