COD to skrót od określenia „Cash on Delivery”; po polsku najczęściej określany jako „płatność za pobraniem”, oznacza usługę pobrania płatności za zamówienie podczas dostarczenia towaru do klienta. To model płatności za zakupy online popularny w wielu europejskich krajach.

PUDO to skrót od określenia „Pick-Up, Drop-Off”; określenie miejsca, w którym można odebrać lub nadać przesyłkę. To ciesząca się dużą popularnością wśród konsumentów metoda logistyki ostatniej mili, dostępna w ofertach operatorów logistycznych w Polsce i za granicą. Punktem PUDO mogą być sklepy i punkty usługowe, automaty paczkowe, kioski. Wykorzystanie PUDO w logistyce daje klientowi elastyczność w wyborze miejsca dostawy i momentu nadania lub odebrania przesyłki.

Q-commerce to skrót od angielskiego określenia quick commerce - model handlu elektronicznego, w którym przewiduje się szybką dostawę produktu na żądanie. Model ten zakłada maksymalne skrócenie procesu dostawy produktów do nabywcy, nawet do kilkunastu minut od złożenia zamówienia. Najbardziej popularne platformy q-commerce w Polsce oferują zakup produktów spożywczych, chemii gospodarczej i artykułów gospodarstwa domowego z dostawą do domu. Funkcjonują w oparciu o sieć małych sklepów, tzw. dark stores, rozproszonych na terenie miasta, w celu skrócenia dystansu fizycznego i umożliwienie sprawnego dostarczenia zakupów na wybrany adres.

.

WMS to skrót od określenia Warehouse Management System - wyspecjalizowany magazynowy system informatyczny. Służy do codziennego zarządzania procesami magazynowymi w celu ich kontroli, optymalizacji i prawidłowego przepływu. System WMS może być częścią szerszego systemu ERP w formie modułu, ale częściej jest osobnym narzędziem, którym dysponują pracownicy odpowiadający za poprawną pracę magazynów firmowych.

White label jest to produkt lub usługa, której producentem i sprzedawcą są dwie różne firmy. Firma oferująca produkt swoim klientom nie jest jego producentem, ale sprzedaje go pod swoją marką. Istnieje wiele firm oferujących produkty white label innym firmom (np. kosmetyki) i zdarza się, że jeden produkt jest sprzedawany pod kilku lub kilkunastoma „szyldami”. Ten model jest często stosowany w przypadku produktów lub usług, które firma chce sprzedawać pod własną marką, bez ponoszenia kosztów związanych z ich produkcją. W porównaniu do produktów private label, model ten umożliwia ograniczenie kosztów.

Pojęcia User Experience (UX) i User Interface (UI) są ściśle związane z projektowaniem wizualnym stron internetowych, aplikacji webowych i mobilnych. Praca projektantów UX i UI wzajemnie uzupełnia się. UX polega na projektowaniu doświadczeń użytkownika podczas korzystania z witryny czy aplikacji. Do tego niezbędna jest wiedza dotycząca m.in. badania potrzeb, preferencji, nawyków użytkowników oraz zagadnień deweloperskich. UI design jest skoncentrowany wokół percepcji użytkownika. Celem projektanta UI jest stworzenie atrakcyjnej wizualnie, angażującej, dopasowanej do użytkownika i intuicyjnej witryny bądź aplikacji, z wykorzystaniem różnych technik projektowych.

TACOS to skrót od angielskiego określenia Total Advertising Cost of Sale - to wskaźnik zwrotu z inwestycji poniesionych w ramach kampanii reklamowej typu PPC (pay-per-click) prowadzonej w serwisie Amazon. Ta platforma sprzedaży internetowej posiada własne narzędzia do promocji, stąd wskaźnik TACOS został stworzony specjalnie na określenie zysków z prowadzonych działań reklamowych PPC w tym marketplace.

SEO to skrót angielskiego określenia Search Engine Optimisation. SEO oznacza zbiór metod optymalizacji witryny internetowej (serwisu, sklepu, produktu), w wyniku której osiąga się jak najwyższe pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania. Do najbardziej popularnej wyszukiwarki w Europie i na świecie zalicza się Google, więc termin pozycjonowania (SEO) stosuje się najczęściej w odniesieniu do tego serwisu. Praktyka SEO obejmuje liczne działania, świadczone najczęściej przez specjalistów ds. pozycjonowania lub marketingu internetowego. Termin SEO stosuje się też wobec działań dotyczących optymalizacji listy produktów pod wyszukiwarkę marketplace, np. na Amazon. Działanie to wymaga znajomości środowiska danego marketplace, jednak cel jest ten sam – zaistnieć w jak najlepszych wynikach wyszukiwania pod określonymi słowami kluczowymi. Najlepiej na pierwszej pozycji.

ROPO to model zachowania konsumenta, który szuka w Internecie informacji o produkcie, ale zakupu dokonuje w sklepie tradycyjnym. W przypadku reverse ROPO, ten schemat jest odwrócony i konsument sprawdza produkty w sklepach tradycyjnych, ale zakupu dokonuje online. Badanie takich zachowań konsumenckich jest ważne dla sklepów internetowych, które chcą zrozumieć, które czynniki wpływają na odpływ klientów ze sklepu online do kanałów sprzedaży offline i na odwrót.

ROPO to skrót od określenia Research Online Purchase Offline.

ROI to skrót od angielskiego określenia Return on Investment. ROI to wskaźnik zwrotu z inwestycji, oceniający stopień jej efektywności. Pozwala określić skuteczność prowadzonych działań marketingowych w ramach całego planu reklamy i promocji (do określenia efektywności reklam można posłużyć się wskaźnikiem ROAS), określając kwotę zwrotu z danej inwestycji w odniesieniu do jej kosztów (wytworzenia i reklamy). Wynik ROI wyraża się w procentach.

ROAS to skrót angielskiego określenia Return on Advertisement Spend. ROAS to wskaźnik zwrotu z inwestycji w reklamę. Pozwala określić skuteczność prowadzonych kampanii reklamowych w odniesieniu do pozyskanego przychodu dla firmy z tej reklamy lub kampanii. Wskaźnik ROAS jest z powodzeniem wykorzystywany w reklamie internetowej, ponieważ zaawansowana analityka pozwala na dokładne oszacowanie wartości zwrotu z danego kanału promocji. Możliwe jest też stosowanie go w przypadku mediów offline, jak telewizja czy radio.

PPC to skrót od angielskiego określenia pay-per-click. PPC oznacza rodzaj kampanii reklamowej w Internecie, w której reklamodawca płaci wtedy, gdy użytkownik kliknie w daną reklamę. Model rozliczeń PPC jest najczęściej stosowany w przypadku reklam prowadzonych w wyszukiwarce internetowej, wyszukiwarce na marketplace, ale też w mediach społecznościowych, np. w systemie reklamowym Facebooka.

PIM to skrót od angielskiego określenia Product Information Management. PIM oznacza platformę internetową do zarządzania wszystkimi informacjami o produktach. Te specjalistyczne narzędzia przeznaczone dla firm są bazą danych potrzebną do prowadzenia sprzedaży w sklepach e-commerce, w marketplace’ach i innych kanałach dystrybucji. Korzyścią z wdrożenia systemu PIM jest możliwość aktualizacji informacji o produkcie w jednym narzędziu. Dzięki integracji, zaktualizowane dane są automatycznie przekazywane do zewnętrznych systemów sprzedaży. Systemy PIM ułatwiają więc pracę i zarządzanie, szczególnie w przypadku dużego, różnorodnego asortymentu i wielu kanałów sprzedaży.

One step checkout to angielskie określenie na końcowy proces realizacji zamówienia w sklepie internetowym. Polega na spłaszczeniu struktury procesu finalizacji zamówienia do jednej podstrony. Pozwala to przyspieszyć dokonanie zakupu przez klienta, umożliwia mu podgląd całego procesu zakupu w jednym miejscu. Dla sklepu pozwala zmniejszyć ryzyko porzucenia koszyka przez klienta.

Omnichannel to zbiór działań, które firma podejmuje w celu zapewnienia spójnych doświadczeń sprzedażowych klienta (customer experience) we wszystkich kanałach sprzedaży i komunikacji z klientem (online i offline). Strategia omnichannel zakłada obecność marki w wielu kanałach sprzedaży i komunikacji (social media, sklep internetowy, sklep stacjonarny, marketplace, targi itp.). W odróżnieniu od stgrategii multichannel, omnichannel zakłada wypracowanie spójnych doświadczeń klienta we wszystkich kanałach. Dzięki strategii omnichannel klienci mogą łatwo dokonywać zakupów online, odbierać produkty w sklepie stacjonarnym czy punkcie odbioru lub zamówić produkty online i zwrócić w sklepie stacjonarnym. Dla firm korzyścią z wdrożenia strategii omnichannel jest dotarcie z ofertą do większej grupy potencjalnych klientów, zwiększenie skuteczności działań promocyjnych i zwiększenie sprzedaży.

Multichannel, czyli strategia wielokanałowa, to podejście do sprzedaży i marketingu, w której w celu dotarcia do klientów firma wykorzystuje wiele kanałów dystrybucji i komunikacji. Jej zaletą jej możliwość do dotarcia do szerszej grupy odbiorców w porównaniu do oparcia strategii o jeden kanał marketingu lub sprzedaży. Wykorzystanie wielu kanałów pozwala też na dopasowanie komunikacji i procesu sprzedażowego do zmieniających się preferencji klientów oraz bieżących trendów. W odróżnieniu od strategii omnichannel, kanały wykorzystywane w strategii wielokanałowej działają od siebie niezależnie, a klienci mogą mieć różne doświadczenia (customer experience), w zależności od używanego kanału. Strategia multichannel nie wymaga więc tworzenia spójnej, jednolitej strategii. Uwaga poświęcana jest każdemu kanałowi z osobna a komunikaty mogą być dopasowane do każdego z nich indywidualnie.

Merchant to najprościej mówiąc – sprzedawca; angielskie określenie na podmiot (firmę, osobę) prowadzący sklep internetowy.

M-commerce oznacza sprzedaż i zakupy internetowe z wykorzystaniem urządzeń mobilnych (telefon, tablet). M-commerce daje klientom możliwość dokonywania zakupów w każdym miejscu i czasie z wykorzystaniem sklepów internetowych, platform sprzedażowych (marketplace) i mediów społecznościowych. Poza sprzedażą i zakupem produktów i usług, aplikacje m-commerce udostępniają też dokonywanie płatności mobilnych, przeglądanie katalogów produktów, porównywanie cen itp. M-commerce to skrót od angielskiego określenia mobile commerce.

Marketplace, czyli dosłownie „rynek”, to elektroniczna platforma sprzedażowa, w której kupujący mają dostęp do produktów od wielu sprzedawców w różnych kategoriach, definiowanych przez daną platformę. Sklepy marketplace dzielą się ze względu na zasięg: lokalny (na terenie jednego kraju) lub międzynarodowy (jedna platforma dostępna w kilkunastu czy kilkudziesięciu krajach), specjalizację  (marketplace horyzontalne i wertykalne) oraz na grupę docelową (marketplace B2B, B2C, C2C). Marketplace może działać na zasadzie aukcji, gdzie przedmioty są sprzedawane na podstawie ofert kupujących, lub sklepu internetowego, gdzie cena jest ustalana przez sprzedawcę. Marketplace pozwala tworzyć szeroką ofertę produktów i zróżnicowaną ofertę cenową, udostępnia proste i intuicyjne procesy transakcji i dostawy dla klientów. Z tego powodu jest najpopularniejszym sposobem na zakupy w Internecie w wielu krajach. Najbardziej znanymi przykładami marketplace’ów są Allegro, Amazon, OLX, eBay czy Etsy.

Listing to karta produktowa lub strona produktowa w sklepie internetowym lub na marketplace, prezentująca ofertę sklepu. Na jej zawartość składają się informacje o produkcie w formie tytułu, opisu, zdjęć i filmów oraz ceny. Umożliwia klientom zapoznanie się z najważniejszymi informacjami o produkcie.

Konwersja to określenie związane z marketingiem i sprzedażą. Odnosi się do użytkownika strony internetowej, sklepu internetowego, platformy zakupowej, serwisu społecznościowego, który dokonał zakupu bądź zrealizował inny cel określony przez sprzedawcę lub reklamodawcę (np. uzupełnił formularz kontaktowy w ramach kampanii reklamowej lub zarejestrował konto w sklepie).

GMV to skrót od angielskiego określenia Gross Merchandise Value, oznacza wskaźnik łącznej wartości sprzedanych towarów w danym okresie w kanałach e-commerce.

Green commerce to sposób prowadzenia handlu, w którym nadrzędnym celem jest zrównoważony rozwój i minimalizowanie negatywnego wpływu działalności sprzedażowej na środowisko naturalne. Polega na sprzedaży produktów i usług, które są produkowane i oferowane w sposób przyjazny środowisku, np. poprzez wykorzystanie ekologicznych materiałów, redukcję zużycia energii i emisji gazów cieplarnianych w procesie produkcji.

Fulfillment odnosi się do procesu realizacji zamówienia i dostarczenia produktu do klienta, który jest wykonywany przez zewnętrzną firmę (outsourcing) na terenie kraju producenta lub za granicą. W tym modelu współpracy B2B firma-sprzedawca powierza firmie specjalizującej się w fulfillment proces realizacji złożonych zamówień i dostawy na adres klienta. Wartością dla przedsiębiorcy jest oszczędność zasobów w procesie kompleksowej realizacji zamówień, obsługa zwrotów oraz odciążenie magazynu, bowiem fulfillment umożliwia przechowywanie produktów w firmie realizującej wysyłki. Usługa fulfillment rozwinęła się wraz ze wzrostem popularności handlu internetowego (e-commerce). Popularnymi firmami świadczącymi tę usługę w Polsce są np. InPost i Omnipack.

Fintech to firma łącząca nowoczesne technologie ze światem finansów (fintechy nie są jednak bankami), kierująca swoje produkty i usługi do osób prywatnych i przedsiębiorstw. Fintechy opracowują różnorodne aplikacje, narzędzia internetowe związane m.in. z płatnościami, zarządzaniem finansami, wymianą walut, przelewami zagranicznymi, inwestowaniem itp. W handlu transgranicznym fintechy pomagają konsumentom w zakupie zagranicznym, oferując atrakcyjne kursy wymiany walut i proste płatności, a sprzedawcom – uproszczenie procedur płatności transgranicznych, co przyspiesza proces wprowadzenia produktów na zagraniczny rynek.

Feed produktowy to plik komputerowy zawierający informacje o produktach dostępnych u sprzedawcy internetowego. Przygotowywany w celu prowadzenia sprzedaży w internetowych platformach sprzedażowych lub promocji w serwisach reklamowych (np. Google, Facebook) oraz porównywarkach cenowych. Feed produktowy określa m.in. nazwy produktów, identyfikator produktu, markę, kategorie produktowe, cenę, cechy, pojemność i wagę czy inne cechy fizyczne i użytkowe produktu, zwane atrybutami. Przygotowuje się go na podstawie wytycznych platformy, w której prowadzona jest sprzedaż lub promocja – każdy serwis określa własne atrybuty, które powinny znaleźć się w feedzie. Wysoka jakość informacji zawartych w pliku zwiększa szansę na wyróżnienie oferty, pozyskanie ruchu na stronę sklepu internetowego lub stronę oferty w katalogu marketplace.

FBA i FBM to modele sprzedaży oferowane przez Amazon. FBA, czyli Fullfilment by Amazon, dotyczy procesu sprzedaży produktu, w którym Amazon przejmuje na siebie obowiązki związane z magazynowaniem produktu, zapakowaniem go, wysyłką do klienta na adres dostawy oraz obsługą zwrotu. W modelu Fullfilment by Merchant (FBM) takie obowiązki bierze na siebie sprzedawca, co wiąże się z koniecznością posiadania własnego magazynu i osób obsługujących wysyłkę paczek.

ERP jest zintegrowanym systemem informatycznym, służącym do zarządzania zasobami przedsiębiorstwa. System ERP umożliwia automatyzację procesów i integrację różnych obszarów działalności firmy w jednym programie komputerowym. Integracja modułów zapewnia płynny przepływ informacji w czasie rzeczywistym. Kilkunastu pracowników jednocześnie może wykonywać prace w systemie ERP. Przykładowymi modułami, które może integrować system ERP, są dane księgowe i finansowe, sprzedażowe, magazynowe, związane z produkcją, logistyką oraz administracją.

ERP to skrót od angielskiego określenia Enterprise Resource Planning.

EDI to skrót od Electronic Data Interchange, czyli elektronicznej wymiany danych. EDI jest to proces przesyłania zamówień oraz dokumentów handlowych (np. faktury, zamówienia) między dwoma systemami, bez konieczności ich ręcznego przepisywania. EDI jest często stosowane w handlu internetowym i pomaga usprawnić procesy sprzedaży oraz zarządzania danymi handlowymi.

Dropshipping to metoda prowadzenia sprzedaży internetowej, w której sklep internetowy lub sprzedawca na marketplace nie posiada fizycznie towarów. Sprzedawca korzysta z magazynu dostawcy lub producenta, któremu przekazuje zamówienia złożone przez jego sklep. Pakowanie i wysyłka odbywa się bezpośrednio z magazynu producenta, a więc sprzedawca nie pośredniczy w procesie realizacji zamówienia. Dzięki temu sklep internetowy nie ponosi kosztów związanych z przechowywaniem towarów. Nie musi posiadać też pracowników odpowiadających za pakowanie i wysyłkę. Zadaniem sklepu jest pozyskanie klienta poprzez marketing, sprzedaż, obsługa klienta oraz zarządzanie zwrotami towarów.

Customer journey to angielskie określenie dot. ścieżki klienta, czyli sumy wszystkich interakcji klienta z daną firmą podczas całej relacji określonej w czasie. Proces customer journey rozpoczyna się od pierwszego styku z firmą (np. poprzez zobaczoną reklamę), aż do ostatniego etapu, który może skończyć się przed lub po dokonaniu zakupu. Customer journey opracowuje się w celu zrozumienia klienta, jego potrzeb i celów oraz oczekiwań na każdym etapie styku z firmą, aby zaprojektować odpowiednie customer experience (CX).

Customer Experience (CX) to określenie na doświadczenia klienta podczas kupowania produktów lub korzystania z usług na stronie internetowej lub w sklepie internetowym. CX dotyczy wszystkich interakcji między klientem a firmą, od pierwszego wejścia na stronę, przez dokonanie zakupu, aż po obsługę posprzedażową. Dobrze zaprojektowany CX ułatwia proces zakupowy i buduje pozytywne wrażenia z kontaktu z daną firmą lub marką, dzięki temu firma zwiększa swoje szanse na powrót klienta w przyszłości.

Content marketing to strategia marketingowa, w której tworzy się i udostępnia wartościowe treści, w celu przyciągnięcia potencjalnych klientów (in-bound marketing) i zainteresowania swoją ofertą. W ramach content marketingu powstają różne rodzaje treści, takie jak artykuły na blogu, filmy, infografiki, podcasty, e-booki, a nawet memy i kreatywne posty w mediach społecznościowych.

CLV to wskaźnik pozwalający oszacować całkowitą wartość przychodu od danego klienta lub segmentu klientów z transakcji sprzedaży w danym przedziale czasowym. Wskaźnik CLV oblicza się mnożąc trzy wartości – średniej wartości zamówienia dokonanego przez danego klienta w danym okresie x ilość transakcji sprzedaży w danym okresie (zazwyczaj przez rok) x średnia długość trwania relacji handlowej (w latach).

Buy Box na Amazonie to obszar na stronie produktu, gdzie klienci mogą kliknąć przycisk "Dodaj do koszyka" lub "Kup teraz", aby dodać dany produkt do swojego koszyka lub dokonać zakupu. Na stronie produktu (np. telefonu komórkowego określonego modelu) często pojawia się wiele ofert od różnych sprzedawców. Jednak tylko jeden sprzedawca może otrzymać Buy Box, co oznacza, że ​​ma on swojego rodzaju „pierwszeństwo” wśród innych firm, oferujących ten sam produkt. Buy box jest narzędziem Amazona, który umożliwia większą sprzedaż firmie, której uda się go wygrać.

API to skrót od słów Application Programming Interface. API to rodzaj komputerowego tłumacza, który umożliwia aplikacjom komunikację między sobą. Dzięki niemu programy automatycznie przesyłają i odbierają informacje. API jest wykorzystywane m.in. w aplikacjach mobilnych lub serwisach internetowych.

Cross-dock to model logistyki magazynowej, który jest wykorzystywany w celu przyspieszenia procesu dystrybucji towarów. W magazynie cross-dock towar jest odbierany bezpośrednio z jednego transportu i przekazywany do kolejnego transportu, bez przechowywania go w magazynie na dłuższy czas.

Checkout to angielskie określenie na końcowy proces realizacji zamówienia w sklepie internetowym. Dotyczy zamówienia, które klient dodał do koszyka, a następnie podjął dodatkową aktywność w celu sfinalizowania zakupu. W procesie checkout użytkownik jest proszony o podanie dokładnych danych personalnych, adresu pocztowego, określenia sposobu płatności i realizacji dostawy, czy też akceptację regulaminu. Optymalizacja procesu checkout pozwala na zwiększenie sprzedaży w sklepie internetowym.

Jak zapewnić skuteczne metody płatności w handlu międzynarodowym?

Płatności międzynarodowe są niczym układ krążenia dla organizmu człowieka – gdy nie pracują płynnie, wpływa to na wszystkie inne zachodzące procesy. Elastyczne i bezpieczne płatności internetowe bezpośrednio oddziałują na poziom satysfakcji konsumentów, a nawet na ich decyzje zakupowe. Efektywny system płatności służy wszystkim stronom relacji handlowych w modelu cross-border – zarówno firmom, które mogą otrzymywać pieniądze za sprzedaż swoich towarów, ale też konsumentom, którzy mając zaufanie do systemu obsługi płatności, chętniej powierzają swoje pieniądze zagranicznym sklepom. Dowiedz się, jakie metody płatności międzynarodowych preferują klienci i jak optymalizować proces rozliczeń transakcji za zakupy z korzyścią dla Twojej firmy.

autor: cross-border.pl

1. Kiedy mówimy o płatnościach międzynarodowych?

Płatności międzynarodowe to proces przekazywania pieniędzy lub dokonywania transakcji finansowych między osobami, firmami lub instytucjami finansowymi działającymi w różnych krajach. Oznacza to, że pieniądze są przesyłane z jednego kraju do drugiego za pomocą różnych metod, takich jak tradycyjne przelewy międzybankowe oraz alternatywne metody płatności, w tym m.in. bramki płatności i portfele elektroniczne.

Zakupy online za granicą są najczęściej wymienianym powodem dokonywania międzynarodowych (transgranicznych) płatności online przez respondentów, którzy wzięli udział w badaniu firmy Mastercard w 2022 roku[1]. Oznacza to, że ludzie są coraz bardziej otwarci na zakupy dokonywane w zagranicznych sklepach internetowych, którym przekazują pieniądze za pomocą nowoczesnych narzędzi do obsługi płatności. Warunkiem powodzenia takich transakcji jest przede wszystkim umożliwienie dostępu do lokalnych i bezpiecznych metod opłacania zakupów. A te różnią się w zależności od rynku, na którym chcemy sprzedawać.

Dostosowanie metod płatności do preferencji konsumentów istotnie wpływa na liczbę przeprowadzonych transakcji sprzedaży online. Badanie PayPal z 2022 roku wykazało, że 28% konsumentów zrezygnowało z zakupu przez Internet ze względu na brak możliwości skorzystania z preferowanej metody płatności[2]. Zanim więc wejdziesz ze sprzedażą na nowy rynek zagraniczny, musisz przeanalizować go pod kątem popularnych metod płatności i zagwarantować je w swoim sklepie. Dzięki temu zwiększysz prawdopodobieństwo dużego wskaźnika porzuceń koszyka w swoim sklepie internetowych lub w marketplace.

Pamiętaj, że nie każdy rynek w takim samym stopniu jest otwarty na płatności online. Niektóre kraje nadal preferują płatności na fakturę czy płatności gotówką przy odbiorze i należy zapewnić również taką metodę opłaty za zamówienie. Proces zmian preferencji konsumenckich na każdym rynku przebiega w nieco innym tempie, i jako sprzedawca powinieneś się do niego dostosować. Sprawdź naszą mapę rynków e-commerce i poznaj najpopularniejsze metody płatności na europejskich rynkach.

2. Banki, ale nie tylko – najpopularniejsze metody płatności cross-border

Zapewnienie odpowiedniej metody płatności za zakupy jest jednym z kluczowych czynników podjęcia decyzji zakupowej przez konsumentów. Niewątpliwie pandemia przyspieszyła przejście przez konsumentów z kanałów tradycyjnych na płatności cyfrowe. Według badań, najpopularniejszymi kanałami płatności elektronicznych na świecie są obecnie:

  • Karty kredytowe i debetowe

Karty kredytowe oraz debetowe dostarczane przez czołowych operatorów, w tym Visa, Mastercard czy American Express, to marki znane i wykorzystywane do dokonywania płatności krajowych i międzynarodowych na całym świecie. Nie dziwi więc niesłabnąca popularność tej metody, tym bardziej że operatorzy współpracują nie tylko z bankami oraz firmami dostarczającymi alternatywne metody płatności, ale też świadczą własne rozwiązania dla realizacji płatności transgranicznych. Umożliwienie płatności kartą za zakupy to skuteczna droga do zdobycia klientów na większości rynków zagranicznych.

  • Portfele elektroniczne (e-wallet)

Wraz z rozwojem mobile e-commerce, czyli sprzedaży przy użyciu smartfonów i urządzeń mobilnych, zwiększyła się popularność e-portfeli. To aplikacje na smartfony i smartwatche, które z powodzeniem wykorzystywane są do wykonywania płatności krajowych i zagranicznych. Zapewniają ogromną wygodę i możliwość realizacji płatności w każdej chwili, z dowolnego miejsca, dlatego w szczególności wybierają je młodsze pokolenia konsumentów. Najpopularniejszym portfelem mobilnym na świecie jest platforma PayPal, ale na rynku dostępnych jest coraz więcej rozwiązań. Jednak zapewnienie płatności PayPalem jest z pewnością koniecznym warunkiem powodzenia zagranicznej sprzedaży.

  • Aplikacje i strony internetowe banków

Pomimo dynamicznego rozwoju nowych technologii finansowych (finech), bankowość, w tym bankowość elektroniczna, pozostaje jednym z najpopularniejszych kanałów do opłacania internetowych zakupów w większości krajów. Banki rozwijają nowoczesne usługi dla e-commerce oraz współpracują z wieloma bramkami płatniczymi i innymi dostawcami płatności internetowych (jak np. Blik w Polsce). Dzięki temu klienci mają dostęp do coraz prostszych rozwiązań dokonywania płatności. Zawsze warto udostępniać możliwość płatności kartą, przelewem bankowym (w tym poprzez aplikację mobilną), a nawet poleceniem zapłaty.

  • Bramki płatnicze

Usługi związane z bramkami płatniczymi są popularnym rozwiązaniem do łatwego i wygodnego opłacania zakupów, które agreguje różne metody płatności w jednym miejscu. Wiele z bramek płatniczych obsługuje transakcje międzynarodowe, dlatego warto rozpoznać, które z nich są popularne wśród konsumentów na danym rynku i zapoznać się z ofertą współpracy. Zapewniają klientom dużą wygodę, pobierając od sklepów internetowych prowizję za dostęp do ich usług.

  • Płatności odroczone (buy now pay later)

To kolejna metoda płatności zyskująca na popularności nie tylko w Polsce, ale też na innych rynkach europejskich. Klienci chętnie korzystają z możliwości zakupu produktu online i sprawdzenia go fizycznie, zanim dokonają ostatecznej płatności za zakup. Dlatego coraz więcej konsumentów oczekuje, że sklep internetowy umożliwi im taką opcję płatności. Wśród najpopularniejszych europejskich operatorów płatności buy now pay later znajduje się Klarna.

3. Wyzwania związane z optymalizacją płatności transgranicznych

Konsumenci oczekują, że transakcje płatnicze cross-border będą bezpieczne, szybkie i transparentne[3]. Chcą rozumieć, w jaki sposób ich pieniądze są przekazywane do sprzedawców i mieć pewność, że ten proces odbywa się w sposób bezpieczny – nikt nie jest skory do ryzykowania przekazania pieniędzy pośrednikowi, któremu nie ufają. Oczekują od przekazów pieniężnych online szybkości, aby zapewnić sobie sprawny proces realizacji zamówienia. Transparentność  oznacza, że użytkownik będzie miał wgląd do statusu płatności i otrzyma odpowiednią informację, gdy np. następuje błąd w realizacji przelewu. Są to trzy standardowe oczekiwania względem płatności, bez których nawet cała transakcja zakupu może nie dojść do skutku.

Optymalizacja płatności transgranicznych jest związana z procesami dostosowywania i ulepszania dobranych narzędzi czy operatorów płatności, aby zapewnić bezpieczeństwo, szybkość i transparentność dla kupujących, a dla sprzedawców – jak najniższe koszty. Dobra optymalizacja płatności zagranicznych wiąże się z zarządzaniem procesami związanymi m.in. z:

  • Wymianą walut – inkasując płatności międzynarodowe za dokonaną sprzedaż, konieczne jest zapewnienie opłacalnej wymiany walut. Różnice kursów wymiany i opłaty za konwersję wpływają na końcową marżę otrzymaną przez sprzedawcę. Wśród wyzwań znajduje się znalezienie najbardziej korzystnego kursów wymiany, minimalizacja kosztów związanych z konwersją walut i dobranie odpowiedniego operatora (banku lub instytucji pozabankowej), która obsłuży całą transakcję.
  • Czasem realizacji płatności – transakcje międzynarodowe są podatne na opóźnienia związane z przetwarzaniem płatności przez różne banki i instytucje finansowe zaangażowane w proces. Te opóźnienia wpływają zarówno na konsumenta dokonującego płatności, jak i na sprzedawcę. Wyzwaniem jest minimalizacja opóźnień i zapewnienie szybkiej i sprawnej realizacji procesu płatności, we współpracy z odpowiednim operatorem (znów może być to bank lub instytucja pozabankowa, np. obsługująca płatności natychmiastowe).
  • Bezpieczeństwem transakcji – płatności transgraniczne są narażone na ryzyko m.in. kradzieży danych. Ważne jest, aby podjąć współpracę z operatorami płatności, którzy stosują odpowiednie środki bezpieczeństwa, takie jak silne protokoły uwierzytelniania, szyfrowanie danych i monitorowanie podejrzanych aktywności.
  • Kosztami transakcyjnymi – płatności międzynarodowe wiążą się z dodatkowymi kosztami, takimi jak opłaty za dostęp do narzędzi operatora płatności, opłaty za przewalutowanie, prowizje bankowe itp. Te koszty mogą znacząco wpływać na marżę, zwłaszcza przy dużych wolumenach sprzedaży. Wyzwaniem jest minimalizacja kosztów transakcyjnych i znalezienie najbardziej korzystnych rozwiązań płatniczych, które oferują konkurencyjne opłaty za obsługę płatności i wypłatę środków na konto firmowe.

W celu skutecznej optymalizacji płatności transgranicznych każda firma planująca międzynarodową sprzedaż powinna rozważyć następujące działania:

  • Wybór odpowiednich partnerów płatności – postaw na wybór zaufanych partnerów płatności, takich jak banki, fintechy czy operatorzy bramek płatniczych, którzy mają doświadczenie w obszarze transakcji międzynarodowych i obsługują płatności wielowalutowe po atrakcyjnych kursach wymiany walut. Wybór odpowiednich partnerów może pomóc w zminimalizowaniu kosztów, przyspieszeniu czasu realizacji płatności i zapewnieniu bezpieczeństwa transakcji.
  • Wykorzystanie technologii fintech – Innowacyjne technologie finansowe (fintech) oferują rozwiązania, które ułatwiają płatności transgraniczne, oraz są bardziej opłacalne dla sprzedawców, w porównaniu do usług bankowych. Fintechy oferują rozwiązania skrojone na potrzeby firm e-commerce, dlatego warto śledzić rynek takich rozwiązań.
  • Stałe monitorowanie procesów płatności i potrzeb konsumentów – płatności transgraniczne to dynamiczny i zmienny obszar prowadzenia zagranicznej sprzedaży. Ważne jest, aby stale monitorować procesy płatnicze, analizować dane i dostosowywać strategie w oparciu o pozyskane informacje, w tym także o opinie i potrzeby klientów. Stałe doskonalenie procesów pozwala m.in. zminimalizować ilość porzucanych koszyków w sklepie internetowym i zmniejszyć koszty obsługi płatności transgranicznych.

*

Wybór odpowiednich metod płatności transgranicznych i ich optymalizacja to duże wyzwanie, które wymaga określenia strategii, doboru odpowiednich rozwiązań technologicznych i nawiązania współpracy z bankami, operatorami płatności lub fintechami. Dlatego ważne jest, abyś myślał nie tylko z perspektywy konsumenta, który oczekuje dostępu do popularnych metod płatności, ale też z punktu widzenia „portfela” swojej firmy, który nie powinien być obciążony wysokimi kosztami obsługi płatności internetowych.

Warto również skonsultować się z ekspertami płatności międzynarodowych, którzy posiadają wiedzę na temat najnowszych trendów i najlepszych praktyk w dziedzinie płatności transgranicznych. Skorzystaj z bazy partnerów B2B i przeczytaj artykuły eksperckie na temat zarządzania finansami na portalu cross-border.pl.

[1] Mastercard, „Borderless payments report 2022”
[2] PayPal „E-commerce Index 2022”
[3] Mastercard, „Borderless Payments report 2022”

Najnowsze artykuły

ManoMano

ManoMano – sprzedawaj artykuły DIY na 5 rynkach jednocześnie

Sprzedaż na marketplace

Witaj w świecie DIY! Artykuł, który właśnie zaczynasz czytać, zabierze Cię w podróż po francuskim marketplace ManoMano, gdzie Do It Yourself przekształca się w biznesową możliwość. Odkryj, dlaczego...

CESOP – zasady Centralnego Elektronicznego Systemu Informacji o Płatnościach. Uszczelnienie VAT w e-commerce.

Regulacje prawne

Jednym z celów Komisji Europejskiej jest skuteczne zwalczanie oszustw podatkowych na gruncie podatku VAT, dlatego też stworzenie Centralnego Elektronicznego Systemu Informacji o Płatnościach (CESOP...

Mobilna wersja sklepu internetowego – jak rozwinąć, aby nie stracić zagranicznych klientów?

Sprzedaż przez własny sklep

W erze cyfrowej rewolucji mobilność stała się kluczowym czynnikiem determinującym sukces w e-commerce. Wraz z dynamicznym rozwojem technologii oraz coraz większym udziałem użytkowników korzystający...

Migracja sklepu internetowego – co powinieneś o niej wiedzieć?

Sprzedaż przez własny sklep

W dynamicznym świecie e-commerce ciągłe dostosowywanie się do zmieniających się trendów, technologii i oczekiwań klientów jest kluczowym elementem sukcesu. Zdarza się jednak, że przejście na wyższy...

Jak przygotować firmę do sprzedaży na rynkach DACH? Najważniejsze statystyki!

Marketing

Rynek DACH, w skład którego wchodzi Austria, Niemcy i Szwajcaria zrzesza ponad 94 milionów użytkowników Internetu. Połowa z nich (47 milionów) regularnie robi zakupy poprzez social media (głównie p...

Analiza rynku – ważny fundament w strategii ekspansji

Przygotowanie

Analiza rynku to proces zbierania, porządkowania i analizowania informacji o rynku docelowym. Ma na celu zrozumienie potrzeb i zachowań potencjalnych klientów, a także identyfikację szans i zagroże...