COD to skrót od określenia „Cash on Delivery”; po polsku najczęściej określany jako „płatność za pobraniem”, oznacza usługę pobrania płatności za zamówienie podczas dostarczenia towaru do klienta. To model płatności za zakupy online popularny w wielu europejskich krajach.

PUDO to skrót od określenia „Pick-Up, Drop-Off”; określenie miejsca, w którym można odebrać lub nadać przesyłkę. To ciesząca się dużą popularnością wśród konsumentów metoda logistyki ostatniej mili, dostępna w ofertach operatorów logistycznych w Polsce i za granicą. Punktem PUDO mogą być sklepy i punkty usługowe, automaty paczkowe, kioski. Wykorzystanie PUDO w logistyce daje klientowi elastyczność w wyborze miejsca dostawy i momentu nadania lub odebrania przesyłki.

Q-commerce to skrót od angielskiego określenia quick commerce - model handlu elektronicznego, w którym przewiduje się szybką dostawę produktu na żądanie. Model ten zakłada maksymalne skrócenie procesu dostawy produktów do nabywcy, nawet do kilkunastu minut od złożenia zamówienia. Najbardziej popularne platformy q-commerce w Polsce oferują zakup produktów spożywczych, chemii gospodarczej i artykułów gospodarstwa domowego z dostawą do domu. Funkcjonują w oparciu o sieć małych sklepów, tzw. dark stores, rozproszonych na terenie miasta, w celu skrócenia dystansu fizycznego i umożliwienie sprawnego dostarczenia zakupów na wybrany adres.

.

WMS to skrót od określenia Warehouse Management System - wyspecjalizowany magazynowy system informatyczny. Służy do codziennego zarządzania procesami magazynowymi w celu ich kontroli, optymalizacji i prawidłowego przepływu. System WMS może być częścią szerszego systemu ERP w formie modułu, ale częściej jest osobnym narzędziem, którym dysponują pracownicy odpowiadający za poprawną pracę magazynów firmowych.

White label jest to produkt lub usługa, której producentem i sprzedawcą są dwie różne firmy. Firma oferująca produkt swoim klientom nie jest jego producentem, ale sprzedaje go pod swoją marką. Istnieje wiele firm oferujących produkty white label innym firmom (np. kosmetyki) i zdarza się, że jeden produkt jest sprzedawany pod kilku lub kilkunastoma „szyldami”. Ten model jest często stosowany w przypadku produktów lub usług, które firma chce sprzedawać pod własną marką, bez ponoszenia kosztów związanych z ich produkcją. W porównaniu do produktów private label, model ten umożliwia ograniczenie kosztów.

Pojęcia User Experience (UX) i User Interface (UI) są ściśle związane z projektowaniem wizualnym stron internetowych, aplikacji webowych i mobilnych. Praca projektantów UX i UI wzajemnie uzupełnia się. UX polega na projektowaniu doświadczeń użytkownika podczas korzystania z witryny czy aplikacji. Do tego niezbędna jest wiedza dotycząca m.in. badania potrzeb, preferencji, nawyków użytkowników oraz zagadnień deweloperskich. UI design jest skoncentrowany wokół percepcji użytkownika. Celem projektanta UI jest stworzenie atrakcyjnej wizualnie, angażującej, dopasowanej do użytkownika i intuicyjnej witryny bądź aplikacji, z wykorzystaniem różnych technik projektowych.

TACOS to skrót od angielskiego określenia Total Advertising Cost of Sale - to wskaźnik zwrotu z inwestycji poniesionych w ramach kampanii reklamowej typu PPC (pay-per-click) prowadzonej w serwisie Amazon. Ta platforma sprzedaży internetowej posiada własne narzędzia do promocji, stąd wskaźnik TACOS został stworzony specjalnie na określenie zysków z prowadzonych działań reklamowych PPC w tym marketplace.

SEO to skrót angielskiego określenia Search Engine Optimisation. SEO oznacza zbiór metod optymalizacji witryny internetowej (serwisu, sklepu, produktu), w wyniku której osiąga się jak najwyższe pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania. Do najbardziej popularnej wyszukiwarki w Europie i na świecie zalicza się Google, więc termin pozycjonowania (SEO) stosuje się najczęściej w odniesieniu do tego serwisu. Praktyka SEO obejmuje liczne działania, świadczone najczęściej przez specjalistów ds. pozycjonowania lub marketingu internetowego. Termin SEO stosuje się też wobec działań dotyczących optymalizacji listy produktów pod wyszukiwarkę marketplace, np. na Amazon. Działanie to wymaga znajomości środowiska danego marketplace, jednak cel jest ten sam – zaistnieć w jak najlepszych wynikach wyszukiwania pod określonymi słowami kluczowymi. Najlepiej na pierwszej pozycji.

ROPO to model zachowania konsumenta, który szuka w Internecie informacji o produkcie, ale zakupu dokonuje w sklepie tradycyjnym. W przypadku reverse ROPO, ten schemat jest odwrócony i konsument sprawdza produkty w sklepach tradycyjnych, ale zakupu dokonuje online. Badanie takich zachowań konsumenckich jest ważne dla sklepów internetowych, które chcą zrozumieć, które czynniki wpływają na odpływ klientów ze sklepu online do kanałów sprzedaży offline i na odwrót.

ROPO to skrót od określenia Research Online Purchase Offline.

ROI to skrót od angielskiego określenia Return on Investment. ROI to wskaźnik zwrotu z inwestycji, oceniający stopień jej efektywności. Pozwala określić skuteczność prowadzonych działań marketingowych w ramach całego planu reklamy i promocji (do określenia efektywności reklam można posłużyć się wskaźnikiem ROAS), określając kwotę zwrotu z danej inwestycji w odniesieniu do jej kosztów (wytworzenia i reklamy). Wynik ROI wyraża się w procentach.

ROAS to skrót angielskiego określenia Return on Advertisement Spend. ROAS to wskaźnik zwrotu z inwestycji w reklamę. Pozwala określić skuteczność prowadzonych kampanii reklamowych w odniesieniu do pozyskanego przychodu dla firmy z tej reklamy lub kampanii. Wskaźnik ROAS jest z powodzeniem wykorzystywany w reklamie internetowej, ponieważ zaawansowana analityka pozwala na dokładne oszacowanie wartości zwrotu z danego kanału promocji. Możliwe jest też stosowanie go w przypadku mediów offline, jak telewizja czy radio.

PPC to skrót od angielskiego określenia pay-per-click. PPC oznacza rodzaj kampanii reklamowej w Internecie, w której reklamodawca płaci wtedy, gdy użytkownik kliknie w daną reklamę. Model rozliczeń PPC jest najczęściej stosowany w przypadku reklam prowadzonych w wyszukiwarce internetowej, wyszukiwarce na marketplace, ale też w mediach społecznościowych, np. w systemie reklamowym Facebooka.

PIM to skrót od angielskiego określenia Product Information Management. PIM oznacza platformę internetową do zarządzania wszystkimi informacjami o produktach. Te specjalistyczne narzędzia przeznaczone dla firm są bazą danych potrzebną do prowadzenia sprzedaży w sklepach e-commerce, w marketplace’ach i innych kanałach dystrybucji. Korzyścią z wdrożenia systemu PIM jest możliwość aktualizacji informacji o produkcie w jednym narzędziu. Dzięki integracji, zaktualizowane dane są automatycznie przekazywane do zewnętrznych systemów sprzedaży. Systemy PIM ułatwiają więc pracę i zarządzanie, szczególnie w przypadku dużego, różnorodnego asortymentu i wielu kanałów sprzedaży.

One step checkout to angielskie określenie na końcowy proces realizacji zamówienia w sklepie internetowym. Polega na spłaszczeniu struktury procesu finalizacji zamówienia do jednej podstrony. Pozwala to przyspieszyć dokonanie zakupu przez klienta, umożliwia mu podgląd całego procesu zakupu w jednym miejscu. Dla sklepu pozwala zmniejszyć ryzyko porzucenia koszyka przez klienta.

Omnichannel to zbiór działań, które firma podejmuje w celu zapewnienia spójnych doświadczeń sprzedażowych klienta (customer experience) we wszystkich kanałach sprzedaży i komunikacji z klientem (online i offline). Strategia omnichannel zakłada obecność marki w wielu kanałach sprzedaży i komunikacji (social media, sklep internetowy, sklep stacjonarny, marketplace, targi itp.). W odróżnieniu od stgrategii multichannel, omnichannel zakłada wypracowanie spójnych doświadczeń klienta we wszystkich kanałach. Dzięki strategii omnichannel klienci mogą łatwo dokonywać zakupów online, odbierać produkty w sklepie stacjonarnym czy punkcie odbioru lub zamówić produkty online i zwrócić w sklepie stacjonarnym. Dla firm korzyścią z wdrożenia strategii omnichannel jest dotarcie z ofertą do większej grupy potencjalnych klientów, zwiększenie skuteczności działań promocyjnych i zwiększenie sprzedaży.

Multichannel, czyli strategia wielokanałowa, to podejście do sprzedaży i marketingu, w której w celu dotarcia do klientów firma wykorzystuje wiele kanałów dystrybucji i komunikacji. Jej zaletą jej możliwość do dotarcia do szerszej grupy odbiorców w porównaniu do oparcia strategii o jeden kanał marketingu lub sprzedaży. Wykorzystanie wielu kanałów pozwala też na dopasowanie komunikacji i procesu sprzedażowego do zmieniających się preferencji klientów oraz bieżących trendów. W odróżnieniu od strategii omnichannel, kanały wykorzystywane w strategii wielokanałowej działają od siebie niezależnie, a klienci mogą mieć różne doświadczenia (customer experience), w zależności od używanego kanału. Strategia multichannel nie wymaga więc tworzenia spójnej, jednolitej strategii. Uwaga poświęcana jest każdemu kanałowi z osobna a komunikaty mogą być dopasowane do każdego z nich indywidualnie.

Merchant to najprościej mówiąc – sprzedawca; angielskie określenie na podmiot (firmę, osobę) prowadzący sklep internetowy.

M-commerce oznacza sprzedaż i zakupy internetowe z wykorzystaniem urządzeń mobilnych (telefon, tablet). M-commerce daje klientom możliwość dokonywania zakupów w każdym miejscu i czasie z wykorzystaniem sklepów internetowych, platform sprzedażowych (marketplace) i mediów społecznościowych. Poza sprzedażą i zakupem produktów i usług, aplikacje m-commerce udostępniają też dokonywanie płatności mobilnych, przeglądanie katalogów produktów, porównywanie cen itp. M-commerce to skrót od angielskiego określenia mobile commerce.

Marketplace, czyli dosłownie „rynek”, to elektroniczna platforma sprzedażowa, w której kupujący mają dostęp do produktów od wielu sprzedawców w różnych kategoriach, definiowanych przez daną platformę. Sklepy marketplace dzielą się ze względu na zasięg: lokalny (na terenie jednego kraju) lub międzynarodowy (jedna platforma dostępna w kilkunastu czy kilkudziesięciu krajach), specjalizację  (marketplace horyzontalne i wertykalne) oraz na grupę docelową (marketplace B2B, B2C, C2C). Marketplace może działać na zasadzie aukcji, gdzie przedmioty są sprzedawane na podstawie ofert kupujących, lub sklepu internetowego, gdzie cena jest ustalana przez sprzedawcę. Marketplace pozwala tworzyć szeroką ofertę produktów i zróżnicowaną ofertę cenową, udostępnia proste i intuicyjne procesy transakcji i dostawy dla klientów. Z tego powodu jest najpopularniejszym sposobem na zakupy w Internecie w wielu krajach. Najbardziej znanymi przykładami marketplace’ów są Allegro, Amazon, OLX, eBay czy Etsy.

Listing to karta produktowa lub strona produktowa w sklepie internetowym lub na marketplace, prezentująca ofertę sklepu. Na jej zawartość składają się informacje o produkcie w formie tytułu, opisu, zdjęć i filmów oraz ceny. Umożliwia klientom zapoznanie się z najważniejszymi informacjami o produkcie.

Konwersja to określenie związane z marketingiem i sprzedażą. Odnosi się do użytkownika strony internetowej, sklepu internetowego, platformy zakupowej, serwisu społecznościowego, który dokonał zakupu bądź zrealizował inny cel określony przez sprzedawcę lub reklamodawcę (np. uzupełnił formularz kontaktowy w ramach kampanii reklamowej lub zarejestrował konto w sklepie).

GMV to skrót od angielskiego określenia Gross Merchandise Value, oznacza wskaźnik łącznej wartości sprzedanych towarów w danym okresie w kanałach e-commerce.

Green commerce to sposób prowadzenia handlu, w którym nadrzędnym celem jest zrównoważony rozwój i minimalizowanie negatywnego wpływu działalności sprzedażowej na środowisko naturalne. Polega na sprzedaży produktów i usług, które są produkowane i oferowane w sposób przyjazny środowisku, np. poprzez wykorzystanie ekologicznych materiałów, redukcję zużycia energii i emisji gazów cieplarnianych w procesie produkcji.

Fulfillment odnosi się do procesu realizacji zamówienia i dostarczenia produktu do klienta, który jest wykonywany przez zewnętrzną firmę (outsourcing) na terenie kraju producenta lub za granicą. W tym modelu współpracy B2B firma-sprzedawca powierza firmie specjalizującej się w fulfillment proces realizacji złożonych zamówień i dostawy na adres klienta. Wartością dla przedsiębiorcy jest oszczędność zasobów w procesie kompleksowej realizacji zamówień, obsługa zwrotów oraz odciążenie magazynu, bowiem fulfillment umożliwia przechowywanie produktów w firmie realizującej wysyłki. Usługa fulfillment rozwinęła się wraz ze wzrostem popularności handlu internetowego (e-commerce). Popularnymi firmami świadczącymi tę usługę w Polsce są np. InPost i Omnipack.

Fintech to firma łącząca nowoczesne technologie ze światem finansów (fintechy nie są jednak bankami), kierująca swoje produkty i usługi do osób prywatnych i przedsiębiorstw. Fintechy opracowują różnorodne aplikacje, narzędzia internetowe związane m.in. z płatnościami, zarządzaniem finansami, wymianą walut, przelewami zagranicznymi, inwestowaniem itp. W handlu transgranicznym fintechy pomagają konsumentom w zakupie zagranicznym, oferując atrakcyjne kursy wymiany walut i proste płatności, a sprzedawcom – uproszczenie procedur płatności transgranicznych, co przyspiesza proces wprowadzenia produktów na zagraniczny rynek.

Feed produktowy to plik komputerowy zawierający informacje o produktach dostępnych u sprzedawcy internetowego. Przygotowywany w celu prowadzenia sprzedaży w internetowych platformach sprzedażowych lub promocji w serwisach reklamowych (np. Google, Facebook) oraz porównywarkach cenowych. Feed produktowy określa m.in. nazwy produktów, identyfikator produktu, markę, kategorie produktowe, cenę, cechy, pojemność i wagę czy inne cechy fizyczne i użytkowe produktu, zwane atrybutami. Przygotowuje się go na podstawie wytycznych platformy, w której prowadzona jest sprzedaż lub promocja – każdy serwis określa własne atrybuty, które powinny znaleźć się w feedzie. Wysoka jakość informacji zawartych w pliku zwiększa szansę na wyróżnienie oferty, pozyskanie ruchu na stronę sklepu internetowego lub stronę oferty w katalogu marketplace.

FBA i FBM to modele sprzedaży oferowane przez Amazon. FBA, czyli Fullfilment by Amazon, dotyczy procesu sprzedaży produktu, w którym Amazon przejmuje na siebie obowiązki związane z magazynowaniem produktu, zapakowaniem go, wysyłką do klienta na adres dostawy oraz obsługą zwrotu. W modelu Fullfilment by Merchant (FBM) takie obowiązki bierze na siebie sprzedawca, co wiąże się z koniecznością posiadania własnego magazynu i osób obsługujących wysyłkę paczek.

ERP jest zintegrowanym systemem informatycznym, służącym do zarządzania zasobami przedsiębiorstwa. System ERP umożliwia automatyzację procesów i integrację różnych obszarów działalności firmy w jednym programie komputerowym. Integracja modułów zapewnia płynny przepływ informacji w czasie rzeczywistym. Kilkunastu pracowników jednocześnie może wykonywać prace w systemie ERP. Przykładowymi modułami, które może integrować system ERP, są dane księgowe i finansowe, sprzedażowe, magazynowe, związane z produkcją, logistyką oraz administracją.

ERP to skrót od angielskiego określenia Enterprise Resource Planning.

EDI to skrót od Electronic Data Interchange, czyli elektronicznej wymiany danych. EDI jest to proces przesyłania zamówień oraz dokumentów handlowych (np. faktury, zamówienia) między dwoma systemami, bez konieczności ich ręcznego przepisywania. EDI jest często stosowane w handlu internetowym i pomaga usprawnić procesy sprzedaży oraz zarządzania danymi handlowymi.

Dropshipping to metoda prowadzenia sprzedaży internetowej, w której sklep internetowy lub sprzedawca na marketplace nie posiada fizycznie towarów. Sprzedawca korzysta z magazynu dostawcy lub producenta, któremu przekazuje zamówienia złożone przez jego sklep. Pakowanie i wysyłka odbywa się bezpośrednio z magazynu producenta, a więc sprzedawca nie pośredniczy w procesie realizacji zamówienia. Dzięki temu sklep internetowy nie ponosi kosztów związanych z przechowywaniem towarów. Nie musi posiadać też pracowników odpowiadających za pakowanie i wysyłkę. Zadaniem sklepu jest pozyskanie klienta poprzez marketing, sprzedaż, obsługa klienta oraz zarządzanie zwrotami towarów.

Customer journey to angielskie określenie dot. ścieżki klienta, czyli sumy wszystkich interakcji klienta z daną firmą podczas całej relacji określonej w czasie. Proces customer journey rozpoczyna się od pierwszego styku z firmą (np. poprzez zobaczoną reklamę), aż do ostatniego etapu, który może skończyć się przed lub po dokonaniu zakupu. Customer journey opracowuje się w celu zrozumienia klienta, jego potrzeb i celów oraz oczekiwań na każdym etapie styku z firmą, aby zaprojektować odpowiednie customer experience (CX).

Customer Experience (CX) to określenie na doświadczenia klienta podczas kupowania produktów lub korzystania z usług na stronie internetowej lub w sklepie internetowym. CX dotyczy wszystkich interakcji między klientem a firmą, od pierwszego wejścia na stronę, przez dokonanie zakupu, aż po obsługę posprzedażową. Dobrze zaprojektowany CX ułatwia proces zakupowy i buduje pozytywne wrażenia z kontaktu z daną firmą lub marką, dzięki temu firma zwiększa swoje szanse na powrót klienta w przyszłości.

Content marketing to strategia marketingowa, w której tworzy się i udostępnia wartościowe treści, w celu przyciągnięcia potencjalnych klientów (in-bound marketing) i zainteresowania swoją ofertą. W ramach content marketingu powstają różne rodzaje treści, takie jak artykuły na blogu, filmy, infografiki, podcasty, e-booki, a nawet memy i kreatywne posty w mediach społecznościowych.

CLV to wskaźnik pozwalający oszacować całkowitą wartość przychodu od danego klienta lub segmentu klientów z transakcji sprzedaży w danym przedziale czasowym. Wskaźnik CLV oblicza się mnożąc trzy wartości – średniej wartości zamówienia dokonanego przez danego klienta w danym okresie x ilość transakcji sprzedaży w danym okresie (zazwyczaj przez rok) x średnia długość trwania relacji handlowej (w latach).

Buy Box na Amazonie to obszar na stronie produktu, gdzie klienci mogą kliknąć przycisk "Dodaj do koszyka" lub "Kup teraz", aby dodać dany produkt do swojego koszyka lub dokonać zakupu. Na stronie produktu (np. telefonu komórkowego określonego modelu) często pojawia się wiele ofert od różnych sprzedawców. Jednak tylko jeden sprzedawca może otrzymać Buy Box, co oznacza, że ​​ma on swojego rodzaju „pierwszeństwo” wśród innych firm, oferujących ten sam produkt. Buy box jest narzędziem Amazona, który umożliwia większą sprzedaż firmie, której uda się go wygrać.

API to skrót od słów Application Programming Interface. API to rodzaj komputerowego tłumacza, który umożliwia aplikacjom komunikację między sobą. Dzięki niemu programy automatycznie przesyłają i odbierają informacje. API jest wykorzystywane m.in. w aplikacjach mobilnych lub serwisach internetowych.

Cross-dock to model logistyki magazynowej, który jest wykorzystywany w celu przyspieszenia procesu dystrybucji towarów. W magazynie cross-dock towar jest odbierany bezpośrednio z jednego transportu i przekazywany do kolejnego transportu, bez przechowywania go w magazynie na dłuższy czas.

Checkout to angielskie określenie na końcowy proces realizacji zamówienia w sklepie internetowym. Dotyczy zamówienia, które klient dodał do koszyka, a następnie podjął dodatkową aktywność w celu sfinalizowania zakupu. W procesie checkout użytkownik jest proszony o podanie dokładnych danych personalnych, adresu pocztowego, określenia sposobu płatności i realizacji dostawy, czy też akceptację regulaminu. Optymalizacja procesu checkout pozwala na zwiększenie sprzedaży w sklepie internetowym.

KROK PO KROKU: Jak przygotować strategię rozpoczęcia e-eksportu

Wprowadzenie produktów do zagranicznego obiegu poprzez kanały e-commerce jest dużym wyzwaniem, niezależnie od posiadanego doświadczenia w handlu internetowym. Zagraniczne rynki mają przed nami wiele tajemnic, dlatego skrupulatne zdefiniowanie strategii jest kluczem do odniesienia pierwszych sukcesów. W artykule definiujemy, jakie kroki należy podjąć, aby z sukcesem ułożyć pierwszą strategię e-eksportu.

autor: cross-border.pl

Strategia jest jak mapa, pozwala wyznaczyć kierunek poruszania się po nieznanym terenie. Mamy do wyboru różne drogi, ale pewnie zastanawiasz się, jak wybrać tę odpowiednią dla swojej firmy i produktów, które oferujesz? Aby podjąć odpowiednią decyzję, musisz rozważyć różne scenariusze.

Opracowywanie strategii rozpoczęcia e-eksportu nie jest zadaniem, które wykonuje się „na kolanie”. Wymaga poświęcenia sporej ilości czasu. Zaangażowanie pomocników – z zespołu lub zewnętrznych, np. z agencji – to cenne wsparcie w tym procesie. Poza tym ważna jest cierpliwość, dokładność, skrupulatność i otwartość.

Dobrze odrobiona lekcja rozpoznania zagranicznego rynku, konkurencji, preferencji lokalnych konsumentów oraz dostępnych kanałów sprzedaży na pewno zaowocuje w przyszłości. Realistycznie określone cele pozwolą zminimalizować ryzyko. Zobaczmy więc, co jest potrzebne do opracowania skutecznej strategii sprzedaży w transgranicznym e-commerce.

1. Wyznacz rynki zbytu dla swoich produktów

W portalu cross-border.pl udostępniamy mapę europejskich rynków e-commerce, która jest systematycznie aktualizowana, w tym także o perspektywiczne rynki spoza Europy. Skorzystaj z tego narzędzia, zapoznaj się z informacjami o każdym rynku, wybierz kilka, które twoim zdaniem są obiecujące. Możesz zasugerować się także listą rynków, które wskazaliśmy w artykule Które rynki w Europie są najlepsze do rozpoczęcia e-eksportu.

Następnie zdobądź dodatkowe informacje dotyczące gospodarki i kultury o wybranych rynkach z innych źródeł. Możesz skorzystać z oficjalnych stron rządowych, przewodników po rynkach, z informacji w mediach i wyszukiwarce internetowej.

To bardzo ważne, aby sprawdzić, czy w wybranych krajach zostały wprowadzone restrykcje na import produktów lub inne wymagania regulacyjne dotyczące produktów, które wytwarzasz lub dystrybuujesz. Pomimo tego, że rynek jest duży i występuje popyt na dany produkt, może okazać się, że istnieją krajowe ograniczenia zagranicznego importu.

Analizując rynek, zwróć także uwagę na dane o konsumentach i ich zwyczajach, zwłaszcza jeśli chodzi o zakupy w e-commerce. Jakie kanały zakupowe preferują, jak często robią zakupy oraz jakie metody płatności i wysyłki są popularne? To są pytania, na które koniecznie musisz znaleźć odpowiedzi. Skorzystaj w tym celu z informacji, które publikujemy na stronie cross-border.pl, a także z raportów konsumenckich lub źródeł internetowych.

Jeśli masz budżet, możesz zlecić analizę rynku zewnętrznej agencji. Pomoże Ci zidentyfikować szanse i zagrożenia istotne dla Twojej grupy produktów i branży. Profesjonalne wsparcie jest bardzo ważne przy formułowaniu strategii biznesu zagranicznego w obszarze e-commerce.

2. Poznaj kluczowe regulacje w wymianie handlowej

Jeśli chcesz rozpocząć eksport, musisz zapoznać się z regulacjami na poziomie unijnym oraz, w przypadku eksportu poza UE, z dodatkowymi regulacjami lokalnymi, związanymi z tego typu działalnością.

Kwestie te dotyczą rozliczania zagranicznego podatku VAT, stawek celnych, uzyskiwania świadectw pochodzenia produktów, norm dla produktów spełniających określone rynki, a także lokalnych przepisów i regulacji oraz dokumentów eksportowych.

Sprawdź czy na rynku, do którego chcesz eksportować, istnieją specjalne wymagania lub restrykcje względem twoich produktów.

Te kwestie opisujemy na portalu cross-border.pl, ale możesz skorzystać również z innych źródeł informacji.

3. Wykonaj analizę produktu i konkurencji

Po wstępnej identyfikacji jednego lub kilku rynków zbytu i zebraniu kluczowych informacji, czas na analizę produktu i konkurencji. Podstawowym celem tego działania jest identyfikacja Twoich możliwości w handlu zagranicznym oraz mocnych i słabych stron Twoich konkurentów.

Najpierw sprawdź, czy rodzaj produktu, który oferujesz, jest dostępny na zagranicznych platformach i sklepach e-commerce lub w kanałach dystrybucji innych niż Internet. Czy w e-commerce istnieją podobne lub pokrewne produkty?

Stwórz listę konkurencyjnych marek, firm i producentów sprzedających podobne produkty w kanałach e-commerce. Czy produkty, które oferują, są podobne, czy też występują znaczące różnice? Czym różnią się ich produkty i co oferuje Twoja firma, czego brakuje konkurencji?

Następnie przeanalizuj strategie cenowe, marketingowe i sprzedażowe konkurencji. Warto zwrócić uwagę na kanały sprzedaży, w których oferują swoje produkty – czy konkurenci istnieją w jednym kanale, w wielu kanałach, czy też łączą je w strategię omnichannel? Czym różni się Twoja działalność sprzedażowa od tego, co robisz na rodzimym rynku? Czy eksportują produkty na inne rynki? Jaka jest podstawa ich przewagi konkurencyjnej? Czy chodzi tylko o cenę? Wreszcie, jak silna jest marka i jak dobrze rozwinięty jest branding i reklama marki?

Korzystając z dostępnych narzędzi, sprawdź, jakich słów kluczowych i terminów używają w swojej komunikacji marketingowej. Jakie wartości i korzyści reklamują w swoich komunikatach marketingowych. Jak wyglądają opakowania, plakietki, logotypy, karty charakterystyki, a nawet materiały reklamowe i czym się różnią (w kanałach sprzedaży, ale także w kanałach promocji, takich jak media społecznościowe).

Ta ostatnia warstwa analizy, czyli strategia marketingu i promocji konkurentów, również dostarczy Ci wielu istotnych informacji na temat zaplanowania własnej strategii promocyjnej. Zweryfikowanie, które kanały są popularne na danym rynku i w jakich kanałach pojawiają się Twoi potencjalni konkurenci, dostarczy Ci wielu ważnych informacji.

Zebrane przez Ciebie dane o zagranicznej konkurencji posłużą do przygotowania analizy SWOT. Taka analiza pozwoli Ci wybrać odpowiednią strategię sprzedaży i promocji. W kolejnym artykule przybliżymy w szczegółach, jak przygotować analizę konkurencji zagranicznego e-commerce.

4. Określ kanały sprzedaży dla swoich produktów

Dopasowanie zagranicznych kanałów sprzedaży będzie łatwiejsze dzięki przeprowadzonym w poprzednim kroku badaniom dotyczącym preferencji konsumentów oraz strategii i zachowań konkurencji. Nie zalecamy określania kanałów sprzedaży „w ciemno” lub na podstawie mało istotnych kryteriów.

Obecność ze swoimi produktami w kanałach, w których są obecni potencjalni klienci, zwiększa szanse na sukces sprzedaży zagranicznej. Nie zawsze bowiem trzeba mieć własny sklep internetowy albo prowadzić sprzedaż tylko i wyłącznie w marketplace. W niektórych przypadkach postawienie na obecność w obu kanałach to klucz do sukcesu. Dlatego jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś, wróć do zebrania informacji na temat najpopularniejszych kanałów sprzedaży w danym kraju, także w odniesieniu do Twojej grupy produktowej.

Popularną strategią, którą wybierają przedsiębiorcy, jest stworzenie własnego sklepu internetowego lub dostosowanie istniejącego sklepu do zagranicznego rynku (w tym stworzenie osobnej domeny, tłumaczenie, opracowanie osobnego katalogu produktów itp.). To rozwiązanie ma jednak swoje minusy – jest kosztowne, pracochłonne i wymaga długich przygotowań. Z takim obrotem spraw musisz się liczyć, jednak własny sklep pozwala na budowanie marki i wizerunku w handlu cross-border, niezależne kształtowanie komunikacji marketingowej i wyróżnienie się spośród konkurencji.

Innym kanałem sprzedaży, na który stawiają firmy o różnej wielkości, branży i potencjale sprzedażowym, są internetowe platformy sprzedażowe (marketplace). Według badania organizacji IPS, aż 53% konsumentów kupujących w kanałach online za granicą korzysta właśnie z platform sprzedażowych typu Amazon czy eBay.[1]

Kanał ten, w odróżnieniu od sklepów internetowych, pozwala na dość szybkie rozpoczęcie sprzedaży, budowanie świadomości marki i działań sprzedażowych tam, gdzie konsumenci są już obecni. To rozwiązanie ogranicza początkowe koszty zagranicznej ekspansji, ale też pochłania część przychodów ze względu na konieczność odprowadzania marży za sprzedaż i innych opłat, różniących się na różnych platformach.

Większe zasoby finansowe albo pierwsze pozytywne doświadczenia w zagranicznym e-commerce wpływają na to, że część firm decyduje się na obecność w obu kanałach. To najlepsza strategia zarówno budowania bazy klientów, zwiększenia przychodów, ale też promocji marki i powiększania udziału w rynku.

W artykule Wybór strategii e-commerce: sklep internetowy vs marketplace opisujemy szanse i ryzyka dotyczące kanałów zagranicznej sprzedaży oraz czynniki, które należy rozważyć przed wyborem odpowiedniego kanału dla twojej firmy.

5. Zaprojektuj łańcuch logistyczny

Łańcuch dostaw zagranicznych zamówień bezpośrednio wpłynie na Twoją strategię cenową i sprzedażową. Logistyka w transgranicznym e-commerce uwzględnia procesy magazynowania produktów, pakowania, wysyłki transgranicznej (w tym odprawy celnej), monitorowania przesyłki oraz obsługi zwrotów i reklamacji.

Jeśli przeanalizowałeś już wybrane kanały sprzedaży oraz wiesz już jakie metody dostaw są popularne na rynkach docelowych, rozważ różne warianty łańcucha dostaw oraz związane z tym koszty. Jeśli chcesz sprzedawać w marketplace, zapoznaj się z ofertą wybranych platform w zakresie magazynowania i wysyłki złożonych zamówień.

Wybrane modele logistyczne w cross-border e-commerce to:

  • samodzielne magazynowanie, pakowanie i nadawanie przesyłek we współpracy z firmą kurierską z Polski
  • współpraca z firmą świadczącą usługi fulfillment, do której wysyłasz zbiorczą paczkę z różnymi zamówieniami i która obsługuje wysyłkę i zwroty
  • powierzenie magazynowania, wysyłki i obsługi zwrotów zewnętrznej firmie, która obsłuży cały proces logistyczny
  • model dropshipping, w którym jesteś pośrednikiem pomiędzy producentem a klientem, a całość procesu logistycznego leży po stronie producenta

Rozpoznanie dostępnych możliwości ukształtowania łańcucha logistycznego pozwoli zoptymalizować koszty. Jest to kluczowe zarówno ze względu na oszczędności dla Twojej firmy, ale też konkurencyjność oferty w zagranicznym e-commerce.

Pamiętaj! Cena idzie w parze z jakością, ale nie zawsze jest najważniejszym czynnikiem wyboru oferty w zagranicznym e-commerce. Dla wielu konsumentów istotniejsza jest elastyczność i czas dostawy. Bardzo ważne jest, aby dostawa trangraniczna była realizowana równie szybko, jak w zakupach krajowych. Musisz zapewnić taką realizację usługi, która będzie konkurowała z zakupami krajowymi.

Więcej o logistyce w cross-border e-commerce piszemy w artykule Cztery główne modele logistyczne w e-commerce – który z nich wybrać.

6. Określ politykę cenową

Bardzo istotną warstwą wyznaczania strategii wejścia do zagranicznego e-commerce jest określenie strategii cenowej. Jest to proces mający na celu ustanowienie równowagi pomiędzy zyskownością handlu międzynarodowego a atrakcyjnością cenową twojej oferty dla konsumenta.

W handlu transgranicznym przez Internet występują dodatkowe obciążenia finansowe, których nie ponosisz w handlu krajowym. Wpłyną na ustalenie marży oraz ostatecznej ceny dla klienta. Pierwszym zadaniem jest więc zebranie wszystkich kosztów związanych z prowadzeniem sprzedaży za granicą. Składają się na to koszty m.in.:

  • Ewentualnej personalizacji produktu do wymagań zagranicznego rynku
  • Pakowania zamówień i ewentualnego dodatkowego zabezpieczenia
  • Dystrybucji zamówień – w tym przeanalizowane koszty w poprzednim podpunkcie
  • Różnych stawek podatku VAT w zagranicznym handlu
  • Ewentualnych opłat celnych i przewozowych w przypadku sprzedaży poza UE
  • Przewalutowań, opłat bankowych i transakcyjnych
  • Prowizji i opłat za sprzedaż w platformach marketplace
  • Ubezpieczenia przesyłek zagranicznych

Stworzenie atrakcyjnej oferty cenowej musi odbywać się przy zachowaniu konkurencyjności i zyskowności dla Twojej firmy. Przewagą handlu transgranicznego nad tym na krajowym rynku jest jednak możliwość sprzedawania tego samego produktu po wyższej marży. Dlatego szukaj szans sprzedażowych na rynkach, na których Twoi klienci są gotowi zapłacić o wiele więcej.

Pamiętaj o tym, aby nie stosować niedozwolonych działań wynikających z regulacji prawnych ochrony konkurencji i konsumentów, takich jak dyskryminacja cenowa, dumping czy nieudzielanie rzetelnej informacji o cenie ostatecznej produktu.

W projektowaniu swojej polityki cenowej pamiętaj, że jest ona elementem marketingu. Postawienie np. na strategię discount pricing, stworzenie programów lojalnościowych, obniżenie kosztów dostawy może być magnesem, który przyciągnie ich do Twojej firmy. Regularnie monitoruj konkurencję, aby wiedzieć, jakie strategie związane z ceną stosuje dla wsparcia sprzedaży.

7. Określ „plan gry”

Aby przygotować firmę do eksportu za granicę przy wykorzystaniu internetowych kanałów sprzedaży nie jest koniecznie założenie filii za granicą czy zatrudnienie personelu mówiącego w lokalnym języku. Na początek ważniejsze jest solidne przygotowanie merytoryczne i dobre rozpoznanie rynku.

Trzymamy kciuki, aby po wysiłku włożonym w analizę potencjału sprzedażowego za granicą, doprecyzowaniu kwestii finansowych i doboru odpowiedniego rynku dla Twoich produktów okazało się, że cała inwestycja ma duży potencjał.

Teraz przyszedł czas na przekucie planu w konkretne działania. Dlatego na dalszych etapach przygotowania firmy do sprzedaży w zagranicznym e-commerce przydatny będzie plan gry. Oznacza to, że warto nakreślić strategię działań zespołu, które należy wykonać od teraz.

Działania te będą dotyczyły różnych tematów, m.in. rejestracji VAT (lub VAT OSS), tłumaczeń opisów produktów, które będziesz ofertował, nawiązaniu partnerstwa z firmą przewozową lub świadczącą usługi fulfillment, rejestracją i wystawieniem ofert produktowych bezpośrednio na platformie marketplace i innymi.

W tym celu stworzyliśmy Audyt gotowości do e-eksportu. Ten prosty kwestionariusz pozwoli Ci ocenić stopień zaawansowania i wyznaczy ważne obszary, których nie powinieneś pomijać w procesie przygotowania. To praktyczne narzędzie, do którego możesz wrócić w każdej chwili.

O poszczególnych zadaniach wymagających przygotowania piszemy na łamach cross-border.pl. Także partnerzy naszego portalu służą pomocą merytoryczną w przygotowaniu Twojej firmy do startu sprzedaży transgranicznej.

[1] IPC Cross-border E-commerce Shopper Survey 2022

Najnowsze artykuły

Migracja sklepu internetowego – co powinieneś o niej wiedzieć?

Sprzedaż przez własny sklep

W dynamicznym świecie e-commerce ciągłe dostosowywanie się do zmieniających się trendów, technologii i oczekiwań klientów jest kluczowym elementem sukcesu. Zdarza się jednak, że przejście na wyższy...

Jak przygotować firmę do sprzedaży na rynkach DACH? Najważniejsze statystyki!

Marketing

Rynek DACH, w skład którego wchodzi Austria, Niemcy i Szwajcaria zrzesza ponad 94 milionów użytkowników Internetu. Połowa z nich (47 milionów) regularnie robi zakupy poprzez social media (głównie p...

Analiza rynku – ważny fundament w strategii ekspansji

Przygotowanie

Analiza rynku to proces zbierania, porządkowania i analizowania informacji o rynku docelowym. Ma na celu zrozumienie potrzeb i zachowań potencjalnych klientów, a także identyfikację szans i zagroże...

Jak dobrze wypozycjonować markę na nowym rynku (cz.2)

Marketing

W pierwszej części tego artykułu powiedzieliśmy o korzyściach, jakie daje nam wdrożenie stron produktowych typu Rich Content w sklepach online podczas wejścia na nowe rynki. Do takich korzyści może...

Jak dobrze wypozycjonować markę na nowym rynku (cz.1)

Marketing

Z tego artykułu dowiesz się, jakie wyzwania czekają na markę na nowym rynku zbytu, jak wykorzystać strony produktowe zdobywając pozycję rynkową w nowym otoczeniu, a także jakie benefity krótkotermi...

Alibaba.com – Twój start na globalnym rynku B2B

Sprzedaż na marketplace

Alibaba to największa międzynarodowa platforma handlu B2B, oferująca szerokie możliwości właścicielom firm, którzy chcą rozwijać swój biznes i docierać na zagraniczne rynki. Jej popularność dowodzą...