5 najważniejszych działań, aby poprawić pozycję SEO na zagranicznym rynku
Pozycjonowanie zagraniczne to nieco skomplikowany proces, podczas którego możesz natknąć się na wiele przeciwności. Problemem może być nie tylko wejście na nowy rynek, ale też rozwinięcie biznesu w wybranym kraju, jako że konkurencyjność niemal wszystkich branż dynamicznie wzrasta. Pojawiają się więc pytania: jak poprawić wynik pozycjonowanie na zagranicznym rynku i na co zwrócić uwagę, aby uzyskać długotrwałe efekty? Istnieje kilka prostych sposobów, które poznasz w niniejszym artykule.
Dlaczego SEO za granicą nie przynosi pożądanych efektów?
Powodów braku efektywności działań SEO za granicą może być wiele. Najczęstsze to:
- wykorzystywanie nieskutecznych praktyk optymalizacyjnych
- wybór nieodpowiednich słów kluczowych
- zły profil linkowy lub
- brak działań z zakresu technicznego SEO.
Stosunkowo rzadką, lecz równie istotną przyczyną małej widoczności strony w Google są szkodliwe działania konkurencji, choć warto założyć, że branżowi rywale stosują się do zasad fair play.
Jak zidentyfikować powód niskiej skuteczności pozycjonowania na rynku zagranicznym? Przeprowadź dokładne badania, uwzględniając przy tym wszystkie wykorzystywane techniki SEO. Upewnij się, że słowa kluczowe są wystarczająco popularne, sprawdź wydajność swojej strony i prześledź sieć linków zwrotnych.
Po wykryciu ewentualnych problemów możesz przejść do optymalizacji sklepu. Istnieje kilka sprawdzonych praktyk, dzięki którym zwiększysz widoczność witryny w zagranicznych wynikach wyszukiwania. Czego dotyczą i jak wykorzystać je w swojej strategii?
Jak poprawić pozycjonowanie SEO na rynku zagranicznym?
Na wstępie warto zaznaczyć, że w każdej branży sprawdzi się inny zestaw działań SEO. Wybór konkretnych praktyk powinien być uwarunkowany Twoimi potrzebami, dlatego ważne jest, aby przed wdrożeniem jakichkolwiek zmian wyznaczyć cele strategii. Pamiętaj wówczas, aby kierować się metodą SMART, zgodnie z którą cele powinny być skonkretyzowane, mierzalne, atrakcyjne, realne oraz określone terminowo. Kiedy określisz już kierunek, w jakim ma zmierzać Twoja strategia, możesz przejść do wdrażania praktyk mających na celu poprawę wyników pozycjonowania za granicą. Przejdźmy zatem do konkretów.
Przeprowadź audyt SEO
Audyt SEO to obowiązkowy punkt pozycjonowania zagranicznego, niezależnie od tego, czy dopiero zaczynasz przygodę z międzynarodowym SEO, czy starasz się zwiększyć efektywność realizowanych działań. Dzięki niemu zidentyfikujesz wszelkie niedociągnięcia i ustalisz, jakie obszary wymagają szczególnej uwagi.
Do przeprowadzenia audytu swojego sklepu internetowego wykorzystaj takie narzędzia, jak Google Analytics, Google Search Console, Ahrefs czy Senuto. Z pewnością zastanawiasz się jednak, jakie aspekty wówczas uwzględnić. Oto lista, dzięki której nie pominiesz żadnego ważnego elementu:
- indeksowanie witryny,
- efektywność słów kluczowych,
- jakość treści,
- intuicyjność systemu nawigacji,
- linkowanie wewnętrzne,
- błędy na stronie,
- przekierowania,
- szybkość ładowania,
- sieć linków zwrotnych,
- poprawność metadanych,
- dostępność dla urządzeń mobilnych,
- struktura adresów URL,
- jakość plików multimedialnych.
Wstępną analizę swojego sklepu internetowego możesz przeprowadzić samodzielnie. Dokładny pomiar efektywności realizowanych działań uzyskasz jednak tylko dzięki współpracy z ekspertami. Ważne jest bowiem zarówno przeprowadzenie badań, jak i trafne zinterpretowanie ich wyników. Mając szczegółowe informacje o wydajności swojego sklepu, będziesz w stanie wdrożyć rozwiązania, dzięki którym zyska on widoczność w zagranicznej wyszukiwarce.
Zoptymalizuj treści
Z pewnością wiesz, że treść to najważniejszy aspekt marketingu internetowego. Za pośrednictwem wysokiej jakości contentu możesz nie tylko dotrzeć do osób, które są faktycznie zainteresowane Twoją ofertą, ale też skłonić potencjalnych klientów do nawiązania z marką długotrwałej relacji. W przypadku pozycjonowania zagranicznego fakt ten jest niezwykle ważny. Budując wizerunek marki na obcym rynku, musisz wykazać się nie lada cierpliwością i zaangażowaniem. Ważne jest bowiem, aby poznać potrzeby tamtejszych konsumentów i stworzyć treści odpowiadające ich oczekiwaniom, uwzględniając przy tym wytyczne wyszukiwarki.
Szczególne znaczenie w zagranicznym SEO mają słowa kluczowe. Zwróć uwagę na te, które w danym czasie cieszą się największym zainteresowaniem docelowych odbiorców. Zidentyfikuj też popularne tematy, dzięki którym widoczność Twojego sklepu w Google znacznie wzrośnie. Możesz wówczas wykorzystać narzędzie Google Trends. Za jego pomocą poznasz popularność wybranych tematów oraz ustalisz, o czym pisać, aby klienci chętniej odwiedzali Twój sklep.
źródło: Google Trends – przykład analizy popularności słowa kluczowego
Mówiąc o treściach w sklepie internetowym, nie możesz też zapomnieć o opisach produktów. Ich zadaniem jest skłonienie użytkownika do zakupu. Poza oczywistymi aspektami, czyli bezbłędnym zapisem i uwzględnieniem najważniejszych informacji o produkcie, opisy powinny także prezentować korzyści, jakie użytkownik uzyska po finalizacji transakcji.
Aby opracować skuteczną strategię, prześledź wszystkie treści w swoim sklepie internetowym, usuń niskiej jakości artykuły, dodaj niezbędne słowa kluczowe i upewnij się, że każdy wpis współgra z wartościami Twojej marki. Liczy się bowiem nie tylko optymalizacja pod kątem SEO, ale też sprostanie oczekiwaniom zagranicznych klientów.
Zadbaj o techniczną strukturę witryny
Pamiętaj, że oceny Twojego sklepu internetowego dokonują nie tylko klienci, ale też roboty wyszukiwarek. Realizując działania optymalizacyjne, weź więc pod uwagę zarówno wytyczne Google, jak i potrzeby docelowych odbiorców. Taka koncepcja powinna znaleźć odzwierciedlenie przede wszystkim w technicznej strukturze Twojej strony.
Aby poprawić wyniki pozycjonowania za granicą, upewnij się, że masz zaimplementowane tagi hreflang w sekcji <head> swojej strony. Przekazują one robotom Google informację o lokalizacji geograficznej i języku, na które chcesz kierować zawartość serwisu.
W ramach optymalizacji sklepu internetowego skup się także na danych strukturalnych Schema.org. Dzięki nim roboty wyszukiwarki lepiej zrozumieją zawartość witryny i będą mogły zaprezentować informacje o sklepie bezpośrednio w organicznych wynikach wyszukiwania. Przykładowe dane strukturalne to opinie o produkcie, ceny, linki do wybranych podstron lub cechy poszczególnych przedmiotów.
źródło: Wyniki wyszukiwania – przykład pozycji z danymi strukturalnymi
Na efekty pozycjonowania zagranicznego wpływają także meta tagi, czyli fragmenty kodu źródłowego, które prezentują informacje na temat zawartości strony. Najważniejsze tagi to:
- meta title,
- meta description,
- meta robots,
- alt tag.
Dzięki nim roboty Google dokładniej określą temat Twojej strony, czego efektem będzie wyższa pozycja w wynikach wyszukiwania.
W ramach technicznej optymalizacji swojego sklepu internetowego zainstaluj także certyfikat SSL. Niezależnie od kraju, w którym zamierzasz sprzedawać swoje produkty, bezpieczeństwo połączenia jest jednym z najważniejszych aspektów, na które użytkownicy zwracają uwagę podczas zakupów online. Możesz skorzystać z darmowych certyfikatów SSL, takich jak LetsEncrypt czy Cloudflare lub wybrać rozszerzoną, płatną wersję.
Aby poprawić widoczność strony w zagranicznych wynikach wyszukiwania, stwórz także mapę swojej witryny. W ten sposób ułatwisz robotom poruszanie się po serwisie oraz zniwelujesz problem tzw. osieroconych stron, czyli stron, do których nie prowadzą żadne linki wewnętrzne. Dzięki mapie boty indeksujące dotrą do każdej z nich i umieszczą je w indeksie. Skąd wziąć mapę witryny? Możesz ją wygenerować za pomocą prostych w obsłudze narzędzi, takich jak Screaming Frog, lub wykorzystując CMS swojego sklepu internetowego.
Kolejnym aspektem wymagającym szczególnej uwagi jest dostępność sklepu dla urządzeń mobilnych. Jako że coraz więcej konsumentów z całego świata robi zakupy online z poziomu swojego telefonu komórkowego, Twoja witryna powinna być responsywna, czytelna, funkcjonalna i szybka zarówno na smartfonach, jak i komputerach stacjonarnych.
Pamiętaj, że optymalizacja techniczna to bardzo szeroki temat. Każdy wykryty w trakcie audytu błąd powinien być jak najszybciej naprawiony. Podczas działań SEO na rynku zagranicznym zwróć uwagę na standardowe czynniki wpływające na widoczność w Google. Poza wymienionymi są to między innymi adresy URL, układ treści, system nawigacji czy przekierowania. Wszystkie warunkują widoczność Twojego e-commerce w Google, dlatego ich optymalizację potraktuj jako priorytet.
Popraw linkowanie
Sieć linków ma bezpośredni wpływ na pozycjonowanie Twojego sklepu za granicą. Aby zdobyć przewagę nad konkurencją i pozyskać nowych klientów, skup się na pozyskiwaniu linków z witryn z tego samego kraju i obszaru językowego. W ten sposób nie tylko wskażesz Google, że kierujesz swoje treści na te właśnie terytorium, ale też zwiększysz autorytet witryny, co przyniesie wymierne korzyści.
Pewnie zastanawiasz się, skąd pozyskiwać wartościowe linki zwrotne. Proces ten nie jest łatwy, niezależnie od kraju, w których prowadzisz swój biznes. Poza tworzeniem oryginalnych treści, które bezpośrednio zachęcą innych twórców do linkowania, wykorzystaj kilka sprawdzonych sposobów na skuteczny link building. Są to:
- publikowanie postów gościnnych,
- udzielanie się na forach internetowych powiązanych z tematyką sklepu,
- aktywność w mediach społecznościowych,
- udostępnianie linków w wartościowych katalogach branżowych,
- prowadzenie kanału na YouTube.
Pozycjonowanie marki na rynku zagranicznym jest niewątpliwie trudnym zadaniem. Często to, co sprawdza się w jednym kraju, w drugim nie przynosi żadnych efektów. Dotyczy to także strategii linkowania zewnętrznego. Jak wówczas zidentyfikować skuteczne praktyki? Przeprowadź analizę konkurencji! Badając poczynania innych marek, ustalisz, jakie działania przynoszą pożądane wyniki, czego oczekują zagraniczni klienci oraz jakie treści publikować, aby zwiększyć widoczność sklepu w zagranicznej wyszukiwarce.
Postaw na działania lokalne
Znaczenie pozycjonowania lokalnego rośnie z dnia na dzień. Budując swój biznes za granicą, nie możesz więc zapomnieć o promowaniu go na rynku lokalnym. Sprawdzi się to w szczególności, gdy Twoja firma ma punkty stacjonarne na terenie danego państwa. Dla każdego z nich powinieneś wówczas utworzyć odrębną wizytówkę Google. Dzięki niej dotrzesz do konsumentów z danej okolicy i przedstawisz im najważniejsze informacje o swojej marce. Co powinno znaleźć się w wizytówce?
- Nazwa firmy,
- godziny otwarcia,
- adres,
- dokładna lokalizacja wraz ze wskazówkami dojazdu,
- numer telefonu,
- kategoria działalności,
- przykładowe usługi/produkty,
- opinie klientów,
- zdjęcia.
źródło: Wyniki wyszukiwania – przykład wyników lokalnych
W ramach lokalnego pozycjonowania na rynku zagranicznym zoptymalizuj też treści pod kątem lokalnych słów kluczowych. W tym celu możesz użyć darmowej wtyczki do Google Chrome od Surfer. Dzięki niej ustalisz, jakie frazy warto wykorzystać w treści, aby przedstawić swoją ofertę lokalnym odbiorcom.
źródło: Keyword Surfer – analiza słów kluczowych
Analityka – najważniejszy aspekt pozycjonowania międzynarodowego
Stałe monitorowanie efektywności podejmowanych działań to kluczowy aspekt każdej strategii opartej na pozycjonowaniu zagranicznym. Otwierając się na nowe rynki, weź pod uwagę fakt, iż nie zawsze wszystko będzie szło zgodnie z planem. Jeśli jednak poddasz kampanię SEO bieżącej kontroli, szybko zidentyfikujesz wszelkie błędy i ustalisz, na co zwrócić uwagę, aby zwiększyć widoczność swojego sklepu internetowego w zagranicznych wynikach wyszukiwania.
Pamiętaj też, że pozycjonowanie nie jest działaniem jednorazowym. Aby cieszyć się spektakularnymi wynikami i stale poszerzać grono klientów, musisz nieustannie budować swój autorytet w Internecie, optymalizować treści, wdrażać sprawdzone praktyki SEO i, przede wszystkim, analizować, czy wszystkie te działania przynoszą oczekiwane rezultaty.