COD to skrót od określenia „Cash on Delivery”; po polsku najczęściej określany jako „płatność za pobraniem”, oznacza usługę pobrania płatności za zamówienie podczas dostarczenia towaru do klienta. To model płatności za zakupy online popularny w wielu europejskich krajach.

PUDO to skrót od określenia „Pick-Up, Drop-Off”; określenie miejsca, w którym można odebrać lub nadać przesyłkę. To ciesząca się dużą popularnością wśród konsumentów metoda logistyki ostatniej mili, dostępna w ofertach operatorów logistycznych w Polsce i za granicą. Punktem PUDO mogą być sklepy i punkty usługowe, automaty paczkowe, kioski. Wykorzystanie PUDO w logistyce daje klientowi elastyczność w wyborze miejsca dostawy i momentu nadania lub odebrania przesyłki.

Q-commerce to skrót od angielskiego określenia quick commerce - model handlu elektronicznego, w którym przewiduje się szybką dostawę produktu na żądanie. Model ten zakłada maksymalne skrócenie procesu dostawy produktów do nabywcy, nawet do kilkunastu minut od złożenia zamówienia. Najbardziej popularne platformy q-commerce w Polsce oferują zakup produktów spożywczych, chemii gospodarczej i artykułów gospodarstwa domowego z dostawą do domu. Funkcjonują w oparciu o sieć małych sklepów, tzw. dark stores, rozproszonych na terenie miasta, w celu skrócenia dystansu fizycznego i umożliwienie sprawnego dostarczenia zakupów na wybrany adres.

.

WMS to skrót od określenia Warehouse Management System - wyspecjalizowany magazynowy system informatyczny. Służy do codziennego zarządzania procesami magazynowymi w celu ich kontroli, optymalizacji i prawidłowego przepływu. System WMS może być częścią szerszego systemu ERP w formie modułu, ale częściej jest osobnym narzędziem, którym dysponują pracownicy odpowiadający za poprawną pracę magazynów firmowych.

White label jest to produkt lub usługa, której producentem i sprzedawcą są dwie różne firmy. Firma oferująca produkt swoim klientom nie jest jego producentem, ale sprzedaje go pod swoją marką. Istnieje wiele firm oferujących produkty white label innym firmom (np. kosmetyki) i zdarza się, że jeden produkt jest sprzedawany pod kilku lub kilkunastoma „szyldami”. Ten model jest często stosowany w przypadku produktów lub usług, które firma chce sprzedawać pod własną marką, bez ponoszenia kosztów związanych z ich produkcją. W porównaniu do produktów private label, model ten umożliwia ograniczenie kosztów.

Pojęcia User Experience (UX) i User Interface (UI) są ściśle związane z projektowaniem wizualnym stron internetowych, aplikacji webowych i mobilnych. Praca projektantów UX i UI wzajemnie uzupełnia się. UX polega na projektowaniu doświadczeń użytkownika podczas korzystania z witryny czy aplikacji. Do tego niezbędna jest wiedza dotycząca m.in. badania potrzeb, preferencji, nawyków użytkowników oraz zagadnień deweloperskich. UI design jest skoncentrowany wokół percepcji użytkownika. Celem projektanta UI jest stworzenie atrakcyjnej wizualnie, angażującej, dopasowanej do użytkownika i intuicyjnej witryny bądź aplikacji, z wykorzystaniem różnych technik projektowych.

TACOS to skrót od angielskiego określenia Total Advertising Cost of Sale - to wskaźnik zwrotu z inwestycji poniesionych w ramach kampanii reklamowej typu PPC (pay-per-click) prowadzonej w serwisie Amazon. Ta platforma sprzedaży internetowej posiada własne narzędzia do promocji, stąd wskaźnik TACOS został stworzony specjalnie na określenie zysków z prowadzonych działań reklamowych PPC w tym marketplace.

SEO to skrót angielskiego określenia Search Engine Optimisation. SEO oznacza zbiór metod optymalizacji witryny internetowej (serwisu, sklepu, produktu), w wyniku której osiąga się jak najwyższe pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania. Do najbardziej popularnej wyszukiwarki w Europie i na świecie zalicza się Google, więc termin pozycjonowania (SEO) stosuje się najczęściej w odniesieniu do tego serwisu. Praktyka SEO obejmuje liczne działania, świadczone najczęściej przez specjalistów ds. pozycjonowania lub marketingu internetowego. Termin SEO stosuje się też wobec działań dotyczących optymalizacji listy produktów pod wyszukiwarkę marketplace, np. na Amazon. Działanie to wymaga znajomości środowiska danego marketplace, jednak cel jest ten sam – zaistnieć w jak najlepszych wynikach wyszukiwania pod określonymi słowami kluczowymi. Najlepiej na pierwszej pozycji.

ROPO to model zachowania konsumenta, który szuka w Internecie informacji o produkcie, ale zakupu dokonuje w sklepie tradycyjnym. W przypadku reverse ROPO, ten schemat jest odwrócony i konsument sprawdza produkty w sklepach tradycyjnych, ale zakupu dokonuje online. Badanie takich zachowań konsumenckich jest ważne dla sklepów internetowych, które chcą zrozumieć, które czynniki wpływają na odpływ klientów ze sklepu online do kanałów sprzedaży offline i na odwrót.

ROPO to skrót od określenia Research Online Purchase Offline.

ROI to skrót od angielskiego określenia Return on Investment. ROI to wskaźnik zwrotu z inwestycji, oceniający stopień jej efektywności. Pozwala określić skuteczność prowadzonych działań marketingowych w ramach całego planu reklamy i promocji (do określenia efektywności reklam można posłużyć się wskaźnikiem ROAS), określając kwotę zwrotu z danej inwestycji w odniesieniu do jej kosztów (wytworzenia i reklamy). Wynik ROI wyraża się w procentach.

ROAS to skrót angielskiego określenia Return on Advertisement Spend. ROAS to wskaźnik zwrotu z inwestycji w reklamę. Pozwala określić skuteczność prowadzonych kampanii reklamowych w odniesieniu do pozyskanego przychodu dla firmy z tej reklamy lub kampanii. Wskaźnik ROAS jest z powodzeniem wykorzystywany w reklamie internetowej, ponieważ zaawansowana analityka pozwala na dokładne oszacowanie wartości zwrotu z danego kanału promocji. Możliwe jest też stosowanie go w przypadku mediów offline, jak telewizja czy radio.

PPC to skrót od angielskiego określenia pay-per-click. PPC oznacza rodzaj kampanii reklamowej w Internecie, w której reklamodawca płaci wtedy, gdy użytkownik kliknie w daną reklamę. Model rozliczeń PPC jest najczęściej stosowany w przypadku reklam prowadzonych w wyszukiwarce internetowej, wyszukiwarce na marketplace, ale też w mediach społecznościowych, np. w systemie reklamowym Facebooka.

PIM to skrót od angielskiego określenia Product Information Management. PIM oznacza platformę internetową do zarządzania wszystkimi informacjami o produktach. Te specjalistyczne narzędzia przeznaczone dla firm są bazą danych potrzebną do prowadzenia sprzedaży w sklepach e-commerce, w marketplace’ach i innych kanałach dystrybucji. Korzyścią z wdrożenia systemu PIM jest możliwość aktualizacji informacji o produkcie w jednym narzędziu. Dzięki integracji, zaktualizowane dane są automatycznie przekazywane do zewnętrznych systemów sprzedaży. Systemy PIM ułatwiają więc pracę i zarządzanie, szczególnie w przypadku dużego, różnorodnego asortymentu i wielu kanałów sprzedaży.

One step checkout to angielskie określenie na końcowy proces realizacji zamówienia w sklepie internetowym. Polega na spłaszczeniu struktury procesu finalizacji zamówienia do jednej podstrony. Pozwala to przyspieszyć dokonanie zakupu przez klienta, umożliwia mu podgląd całego procesu zakupu w jednym miejscu. Dla sklepu pozwala zmniejszyć ryzyko porzucenia koszyka przez klienta.

Omnichannel to zbiór działań, które firma podejmuje w celu zapewnienia spójnych doświadczeń sprzedażowych klienta (customer experience) we wszystkich kanałach sprzedaży i komunikacji z klientem (online i offline). Strategia omnichannel zakłada obecność marki w wielu kanałach sprzedaży i komunikacji (social media, sklep internetowy, sklep stacjonarny, marketplace, targi itp.). W odróżnieniu od stgrategii multichannel, omnichannel zakłada wypracowanie spójnych doświadczeń klienta we wszystkich kanałach. Dzięki strategii omnichannel klienci mogą łatwo dokonywać zakupów online, odbierać produkty w sklepie stacjonarnym czy punkcie odbioru lub zamówić produkty online i zwrócić w sklepie stacjonarnym. Dla firm korzyścią z wdrożenia strategii omnichannel jest dotarcie z ofertą do większej grupy potencjalnych klientów, zwiększenie skuteczności działań promocyjnych i zwiększenie sprzedaży.

Multichannel, czyli strategia wielokanałowa, to podejście do sprzedaży i marketingu, w której w celu dotarcia do klientów firma wykorzystuje wiele kanałów dystrybucji i komunikacji. Jej zaletą jej możliwość do dotarcia do szerszej grupy odbiorców w porównaniu do oparcia strategii o jeden kanał marketingu lub sprzedaży. Wykorzystanie wielu kanałów pozwala też na dopasowanie komunikacji i procesu sprzedażowego do zmieniających się preferencji klientów oraz bieżących trendów. W odróżnieniu od strategii omnichannel, kanały wykorzystywane w strategii wielokanałowej działają od siebie niezależnie, a klienci mogą mieć różne doświadczenia (customer experience), w zależności od używanego kanału. Strategia multichannel nie wymaga więc tworzenia spójnej, jednolitej strategii. Uwaga poświęcana jest każdemu kanałowi z osobna a komunikaty mogą być dopasowane do każdego z nich indywidualnie.

Merchant to najprościej mówiąc – sprzedawca; angielskie określenie na podmiot (firmę, osobę) prowadzący sklep internetowy.

M-commerce oznacza sprzedaż i zakupy internetowe z wykorzystaniem urządzeń mobilnych (telefon, tablet). M-commerce daje klientom możliwość dokonywania zakupów w każdym miejscu i czasie z wykorzystaniem sklepów internetowych, platform sprzedażowych (marketplace) i mediów społecznościowych. Poza sprzedażą i zakupem produktów i usług, aplikacje m-commerce udostępniają też dokonywanie płatności mobilnych, przeglądanie katalogów produktów, porównywanie cen itp. M-commerce to skrót od angielskiego określenia mobile commerce.

Marketplace, czyli dosłownie „rynek”, to elektroniczna platforma sprzedażowa, w której kupujący mają dostęp do produktów od wielu sprzedawców w różnych kategoriach, definiowanych przez daną platformę. Sklepy marketplace dzielą się ze względu na zasięg: lokalny (na terenie jednego kraju) lub międzynarodowy (jedna platforma dostępna w kilkunastu czy kilkudziesięciu krajach), specjalizację  (marketplace horyzontalne i wertykalne) oraz na grupę docelową (marketplace B2B, B2C, C2C). Marketplace może działać na zasadzie aukcji, gdzie przedmioty są sprzedawane na podstawie ofert kupujących, lub sklepu internetowego, gdzie cena jest ustalana przez sprzedawcę. Marketplace pozwala tworzyć szeroką ofertę produktów i zróżnicowaną ofertę cenową, udostępnia proste i intuicyjne procesy transakcji i dostawy dla klientów. Z tego powodu jest najpopularniejszym sposobem na zakupy w Internecie w wielu krajach. Najbardziej znanymi przykładami marketplace’ów są Allegro, Amazon, OLX, eBay czy Etsy.

Listing to karta produktowa lub strona produktowa w sklepie internetowym lub na marketplace, prezentująca ofertę sklepu. Na jej zawartość składają się informacje o produkcie w formie tytułu, opisu, zdjęć i filmów oraz ceny. Umożliwia klientom zapoznanie się z najważniejszymi informacjami o produkcie.

Konwersja to określenie związane z marketingiem i sprzedażą. Odnosi się do użytkownika strony internetowej, sklepu internetowego, platformy zakupowej, serwisu społecznościowego, który dokonał zakupu bądź zrealizował inny cel określony przez sprzedawcę lub reklamodawcę (np. uzupełnił formularz kontaktowy w ramach kampanii reklamowej lub zarejestrował konto w sklepie).

GMV to skrót od angielskiego określenia Gross Merchandise Value, oznacza wskaźnik łącznej wartości sprzedanych towarów w danym okresie w kanałach e-commerce.

Green commerce to sposób prowadzenia handlu, w którym nadrzędnym celem jest zrównoważony rozwój i minimalizowanie negatywnego wpływu działalności sprzedażowej na środowisko naturalne. Polega na sprzedaży produktów i usług, które są produkowane i oferowane w sposób przyjazny środowisku, np. poprzez wykorzystanie ekologicznych materiałów, redukcję zużycia energii i emisji gazów cieplarnianych w procesie produkcji.

Fulfillment odnosi się do procesu realizacji zamówienia i dostarczenia produktu do klienta, który jest wykonywany przez zewnętrzną firmę (outsourcing) na terenie kraju producenta lub za granicą. W tym modelu współpracy B2B firma-sprzedawca powierza firmie specjalizującej się w fulfillment proces realizacji złożonych zamówień i dostawy na adres klienta. Wartością dla przedsiębiorcy jest oszczędność zasobów w procesie kompleksowej realizacji zamówień, obsługa zwrotów oraz odciążenie magazynu, bowiem fulfillment umożliwia przechowywanie produktów w firmie realizującej wysyłki. Usługa fulfillment rozwinęła się wraz ze wzrostem popularności handlu internetowego (e-commerce). Popularnymi firmami świadczącymi tę usługę w Polsce są np. InPost i Omnipack.

Fintech to firma łącząca nowoczesne technologie ze światem finansów (fintechy nie są jednak bankami), kierująca swoje produkty i usługi do osób prywatnych i przedsiębiorstw. Fintechy opracowują różnorodne aplikacje, narzędzia internetowe związane m.in. z płatnościami, zarządzaniem finansami, wymianą walut, przelewami zagranicznymi, inwestowaniem itp. W handlu transgranicznym fintechy pomagają konsumentom w zakupie zagranicznym, oferując atrakcyjne kursy wymiany walut i proste płatności, a sprzedawcom – uproszczenie procedur płatności transgranicznych, co przyspiesza proces wprowadzenia produktów na zagraniczny rynek.

Feed produktowy to plik komputerowy zawierający informacje o produktach dostępnych u sprzedawcy internetowego. Przygotowywany w celu prowadzenia sprzedaży w internetowych platformach sprzedażowych lub promocji w serwisach reklamowych (np. Google, Facebook) oraz porównywarkach cenowych. Feed produktowy określa m.in. nazwy produktów, identyfikator produktu, markę, kategorie produktowe, cenę, cechy, pojemność i wagę czy inne cechy fizyczne i użytkowe produktu, zwane atrybutami. Przygotowuje się go na podstawie wytycznych platformy, w której prowadzona jest sprzedaż lub promocja – każdy serwis określa własne atrybuty, które powinny znaleźć się w feedzie. Wysoka jakość informacji zawartych w pliku zwiększa szansę na wyróżnienie oferty, pozyskanie ruchu na stronę sklepu internetowego lub stronę oferty w katalogu marketplace.

FBA i FBM to modele sprzedaży oferowane przez Amazon. FBA, czyli Fullfilment by Amazon, dotyczy procesu sprzedaży produktu, w którym Amazon przejmuje na siebie obowiązki związane z magazynowaniem produktu, zapakowaniem go, wysyłką do klienta na adres dostawy oraz obsługą zwrotu. W modelu Fullfilment by Merchant (FBM) takie obowiązki bierze na siebie sprzedawca, co wiąże się z koniecznością posiadania własnego magazynu i osób obsługujących wysyłkę paczek.

ERP jest zintegrowanym systemem informatycznym, służącym do zarządzania zasobami przedsiębiorstwa. System ERP umożliwia automatyzację procesów i integrację różnych obszarów działalności firmy w jednym programie komputerowym. Integracja modułów zapewnia płynny przepływ informacji w czasie rzeczywistym. Kilkunastu pracowników jednocześnie może wykonywać prace w systemie ERP. Przykładowymi modułami, które może integrować system ERP, są dane księgowe i finansowe, sprzedażowe, magazynowe, związane z produkcją, logistyką oraz administracją.

ERP to skrót od angielskiego określenia Enterprise Resource Planning.

EDI to skrót od Electronic Data Interchange, czyli elektronicznej wymiany danych. EDI jest to proces przesyłania zamówień oraz dokumentów handlowych (np. faktury, zamówienia) między dwoma systemami, bez konieczności ich ręcznego przepisywania. EDI jest często stosowane w handlu internetowym i pomaga usprawnić procesy sprzedaży oraz zarządzania danymi handlowymi.

Dropshipping to metoda prowadzenia sprzedaży internetowej, w której sklep internetowy lub sprzedawca na marketplace nie posiada fizycznie towarów. Sprzedawca korzysta z magazynu dostawcy lub producenta, któremu przekazuje zamówienia złożone przez jego sklep. Pakowanie i wysyłka odbywa się bezpośrednio z magazynu producenta, a więc sprzedawca nie pośredniczy w procesie realizacji zamówienia. Dzięki temu sklep internetowy nie ponosi kosztów związanych z przechowywaniem towarów. Nie musi posiadać też pracowników odpowiadających za pakowanie i wysyłkę. Zadaniem sklepu jest pozyskanie klienta poprzez marketing, sprzedaż, obsługa klienta oraz zarządzanie zwrotami towarów.

Customer journey to angielskie określenie dot. ścieżki klienta, czyli sumy wszystkich interakcji klienta z daną firmą podczas całej relacji określonej w czasie. Proces customer journey rozpoczyna się od pierwszego styku z firmą (np. poprzez zobaczoną reklamę), aż do ostatniego etapu, który może skończyć się przed lub po dokonaniu zakupu. Customer journey opracowuje się w celu zrozumienia klienta, jego potrzeb i celów oraz oczekiwań na każdym etapie styku z firmą, aby zaprojektować odpowiednie customer experience (CX).

Customer Experience (CX) to określenie na doświadczenia klienta podczas kupowania produktów lub korzystania z usług na stronie internetowej lub w sklepie internetowym. CX dotyczy wszystkich interakcji między klientem a firmą, od pierwszego wejścia na stronę, przez dokonanie zakupu, aż po obsługę posprzedażową. Dobrze zaprojektowany CX ułatwia proces zakupowy i buduje pozytywne wrażenia z kontaktu z daną firmą lub marką, dzięki temu firma zwiększa swoje szanse na powrót klienta w przyszłości.

Content marketing to strategia marketingowa, w której tworzy się i udostępnia wartościowe treści, w celu przyciągnięcia potencjalnych klientów (in-bound marketing) i zainteresowania swoją ofertą. W ramach content marketingu powstają różne rodzaje treści, takie jak artykuły na blogu, filmy, infografiki, podcasty, e-booki, a nawet memy i kreatywne posty w mediach społecznościowych.

CLV to wskaźnik pozwalający oszacować całkowitą wartość przychodu od danego klienta lub segmentu klientów z transakcji sprzedaży w danym przedziale czasowym. Wskaźnik CLV oblicza się mnożąc trzy wartości – średniej wartości zamówienia dokonanego przez danego klienta w danym okresie x ilość transakcji sprzedaży w danym okresie (zazwyczaj przez rok) x średnia długość trwania relacji handlowej (w latach).

Buy Box na Amazonie to obszar na stronie produktu, gdzie klienci mogą kliknąć przycisk "Dodaj do koszyka" lub "Kup teraz", aby dodać dany produkt do swojego koszyka lub dokonać zakupu. Na stronie produktu (np. telefonu komórkowego określonego modelu) często pojawia się wiele ofert od różnych sprzedawców. Jednak tylko jeden sprzedawca może otrzymać Buy Box, co oznacza, że ​​ma on swojego rodzaju „pierwszeństwo” wśród innych firm, oferujących ten sam produkt. Buy box jest narzędziem Amazona, który umożliwia większą sprzedaż firmie, której uda się go wygrać.

API to skrót od słów Application Programming Interface. API to rodzaj komputerowego tłumacza, który umożliwia aplikacjom komunikację między sobą. Dzięki niemu programy automatycznie przesyłają i odbierają informacje. API jest wykorzystywane m.in. w aplikacjach mobilnych lub serwisach internetowych.

Cross-dock to model logistyki magazynowej, który jest wykorzystywany w celu przyspieszenia procesu dystrybucji towarów. W magazynie cross-dock towar jest odbierany bezpośrednio z jednego transportu i przekazywany do kolejnego transportu, bez przechowywania go w magazynie na dłuższy czas.

Checkout to angielskie określenie na końcowy proces realizacji zamówienia w sklepie internetowym. Dotyczy zamówienia, które klient dodał do koszyka, a następnie podjął dodatkową aktywność w celu sfinalizowania zakupu. W procesie checkout użytkownik jest proszony o podanie dokładnych danych personalnych, adresu pocztowego, określenia sposobu płatności i realizacji dostawy, czy też akceptację regulaminu. Optymalizacja procesu checkout pozwala na zwiększenie sprzedaży w sklepie internetowym.

5 najważniejszych działań, aby poprawić pozycję SEO na zagranicznym rynku

Pozycjonowanie zagraniczne to nieco skomplikowany proces, podczas którego możesz natknąć się na wiele przeciwności. Problemem może być nie tylko wejście na nowy rynek, ale też rozwinięcie biznesu w wybranym kraju, jako że konkurencyjność niemal wszystkich branż dynamicznie wzrasta. Pojawiają się więc pytania: jak poprawić wynik pozycjonowanie na zagranicznym rynku i na co zwrócić uwagę, aby uzyskać długotrwałe efekty? Istnieje kilka prostych sposobów, które poznasz w niniejszym artykule.

autor: iCEA Group

Dlaczego SEO za granicą nie przynosi pożądanych efektów?

Powodów braku efektywności działań SEO za granicą może być wiele. Najczęstsze to:

  • wykorzystywanie nieskutecznych praktyk optymalizacyjnych
  • wybór nieodpowiednich słów kluczowych
  • zły profil linkowy lub
  • brak działań z zakresu technicznego SEO.

Stosunkowo rzadką, lecz równie istotną przyczyną małej widoczności strony w Google są szkodliwe działania konkurencji, choć warto założyć, że branżowi rywale stosują się do zasad fair play.

Jak zidentyfikować powód niskiej skuteczności pozycjonowania na rynku zagranicznym? Przeprowadź dokładne badania, uwzględniając przy tym wszystkie wykorzystywane techniki SEO. Upewnij się, że słowa kluczowe są wystarczająco popularne, sprawdź wydajność swojej strony i prześledź sieć linków zwrotnych.

Po wykryciu ewentualnych problemów możesz przejść do optymalizacji sklepu. Istnieje kilka sprawdzonych praktyk, dzięki którym zwiększysz widoczność witryny w zagranicznych wynikach wyszukiwania. Czego dotyczą i jak wykorzystać je w swojej strategii?

Jak poprawić pozycjonowanie SEO na rynku zagranicznym?

Na wstępie warto zaznaczyć, że w każdej branży sprawdzi się inny zestaw działań SEO. Wybór konkretnych praktyk powinien być uwarunkowany Twoimi potrzebami, dlatego ważne jest, aby przed wdrożeniem jakichkolwiek zmian wyznaczyć cele strategii. Pamiętaj wówczas, aby kierować się metodą SMART, zgodnie z którą cele powinny być skonkretyzowane, mierzalne, atrakcyjne, realne oraz określone terminowo. Kiedy określisz już kierunek, w jakim ma zmierzać Twoja strategia, możesz przejść do wdrażania praktyk mających na celu poprawę wyników pozycjonowania za granicą. Przejdźmy zatem do konkretów.

Przeprowadź audyt SEO

Audyt SEO to obowiązkowy punkt pozycjonowania zagranicznego, niezależnie od tego, czy dopiero zaczynasz przygodę z międzynarodowym SEO, czy starasz się zwiększyć efektywność realizowanych działań. Dzięki niemu zidentyfikujesz wszelkie niedociągnięcia i ustalisz, jakie obszary wymagają szczególnej uwagi.

Do przeprowadzenia audytu swojego sklepu internetowego wykorzystaj takie narzędzia, jak Google Analytics, Google Search Console, Ahrefs czy Senuto. Z pewnością zastanawiasz się jednak, jakie aspekty wówczas uwzględnić. Oto lista, dzięki której nie pominiesz żadnego ważnego elementu:

  • indeksowanie witryny,
  • efektywność słów kluczowych,
  • jakość treści,
  • intuicyjność systemu nawigacji,
  • linkowanie wewnętrzne,
  • błędy na stronie,
  • przekierowania,
  • szybkość ładowania,
  • sieć linków zwrotnych,
  • poprawność metadanych,
  • dostępność dla urządzeń mobilnych,
  • struktura adresów URL,
  • jakość plików multimedialnych.

Wstępną analizę swojego sklepu internetowego możesz przeprowadzić samodzielnie. Dokładny pomiar efektywności realizowanych działań uzyskasz jednak tylko dzięki współpracy z ekspertami. Ważne jest bowiem zarówno przeprowadzenie badań, jak i trafne zinterpretowanie ich wyników. Mając szczegółowe informacje o wydajności swojego sklepu, będziesz w stanie wdrożyć rozwiązania, dzięki którym zyska on widoczność w zagranicznej wyszukiwarce.

Zoptymalizuj treści

Z pewnością wiesz, że treść to najważniejszy aspekt marketingu internetowego. Za pośrednictwem wysokiej jakości contentu możesz nie tylko dotrzeć do osób, które są faktycznie zainteresowane Twoją ofertą, ale też skłonić potencjalnych klientów do nawiązania z marką długotrwałej relacji. W przypadku pozycjonowania zagranicznego fakt ten jest niezwykle ważny. Budując wizerunek marki na obcym rynku, musisz wykazać się nie lada cierpliwością i zaangażowaniem. Ważne jest bowiem, aby poznać potrzeby tamtejszych konsumentów i stworzyć treści odpowiadające ich oczekiwaniom, uwzględniając przy tym wytyczne wyszukiwarki.

Szczególne znaczenie w zagranicznym SEO mają słowa kluczowe. Zwróć uwagę na te, które w danym czasie cieszą się największym zainteresowaniem docelowych odbiorców. Zidentyfikuj też popularne tematy, dzięki którym widoczność Twojego sklepu w Google znacznie wzrośnie. Możesz wówczas wykorzystać narzędzie Google Trends. Za jego pomocą poznasz popularność wybranych tematów oraz ustalisz, o czym pisać, aby klienci chętniej odwiedzali Twój sklep.

źródło: Google Trends – przykład analizy popularności słowa kluczowego

Mówiąc o treściach w sklepie internetowym, nie możesz też zapomnieć o opisach produktów. Ich zadaniem jest skłonienie użytkownika do zakupu. Poza oczywistymi aspektami, czyli bezbłędnym zapisem i uwzględnieniem najważniejszych informacji o produkcie, opisy powinny także prezentować korzyści, jakie użytkownik uzyska po finalizacji transakcji.

Aby opracować skuteczną strategię, prześledź wszystkie treści w swoim sklepie internetowym, usuń niskiej jakości artykuły, dodaj niezbędne słowa kluczowe i upewnij się, że każdy wpis współgra z wartościami Twojej marki. Liczy się bowiem nie tylko optymalizacja pod kątem SEO, ale też sprostanie oczekiwaniom zagranicznych klientów.

Zadbaj o techniczną strukturę witryny

Pamiętaj, że oceny Twojego sklepu internetowego dokonują nie tylko klienci, ale też roboty wyszukiwarek. Realizując działania optymalizacyjne, weź więc pod uwagę zarówno wytyczne Google, jak i potrzeby docelowych odbiorców. Taka koncepcja powinna znaleźć odzwierciedlenie przede wszystkim w technicznej strukturze Twojej strony.

Aby poprawić wyniki pozycjonowania za granicą, upewnij się, że masz zaimplementowane tagi hreflang w sekcji <head> swojej strony. Przekazują one robotom Google informację o lokalizacji geograficznej i języku, na które chcesz kierować zawartość serwisu.

W ramach optymalizacji sklepu internetowego skup się także na danych strukturalnych Schema.org. Dzięki nim roboty wyszukiwarki lepiej zrozumieją zawartość witryny i będą mogły zaprezentować informacje o sklepie bezpośrednio w organicznych wynikach wyszukiwania. Przykładowe dane strukturalne to opinie o produkcie, ceny, linki do wybranych podstron lub cechy poszczególnych przedmiotów.

źródło: Wyniki wyszukiwania – przykład pozycji z danymi strukturalnymi

Na efekty pozycjonowania zagranicznego wpływają także meta tagi, czyli fragmenty kodu źródłowego, które prezentują informacje na temat zawartości strony. Najważniejsze tagi to:

  • meta title,
  • meta description,
  • meta robots,
  • alt tag.

Dzięki nim roboty Google dokładniej określą temat Twojej strony, czego efektem będzie wyższa pozycja w wynikach wyszukiwania.

W ramach technicznej optymalizacji swojego sklepu internetowego zainstaluj także certyfikat SSL. Niezależnie od kraju, w którym zamierzasz sprzedawać swoje produkty, bezpieczeństwo połączenia jest jednym z najważniejszych aspektów, na które użytkownicy zwracają uwagę podczas zakupów online. Możesz skorzystać z darmowych certyfikatów SSL, takich jak LetsEncrypt czy Cloudflare lub wybrać rozszerzoną, płatną wersję.

Aby poprawić widoczność strony w zagranicznych wynikach wyszukiwania, stwórz także mapę swojej witryny. W ten sposób ułatwisz robotom poruszanie się po serwisie oraz zniwelujesz problem tzw. osieroconych stron, czyli stron, do których nie prowadzą żadne linki wewnętrzne. Dzięki mapie boty indeksujące dotrą do każdej z nich i umieszczą je w indeksie. Skąd wziąć mapę witryny? Możesz ją wygenerować za pomocą prostych w obsłudze narzędzi, takich jak Screaming Frog, lub wykorzystując CMS swojego sklepu internetowego.

Kolejnym aspektem wymagającym szczególnej uwagi jest dostępność sklepu dla urządzeń mobilnych. Jako że coraz więcej konsumentów z całego świata robi zakupy online z poziomu swojego telefonu komórkowego, Twoja witryna powinna być responsywna, czytelna, funkcjonalna i szybka zarówno na smartfonach, jak i komputerach stacjonarnych.

Pamiętaj, że optymalizacja techniczna to bardzo szeroki temat. Każdy wykryty w trakcie audytu błąd powinien być jak najszybciej naprawiony. Podczas działań SEO na rynku zagranicznym zwróć uwagę na standardowe czynniki wpływające na widoczność w Google. Poza wymienionymi są to między innymi adresy URL, układ treści, system nawigacji czy przekierowania. Wszystkie warunkują widoczność Twojego e-commerce w Google, dlatego ich optymalizację potraktuj jako priorytet.

Popraw linkowanie

Sieć linków ma bezpośredni wpływ na pozycjonowanie Twojego sklepu za granicą. Aby zdobyć przewagę nad konkurencją i pozyskać nowych klientów, skup się na pozyskiwaniu linków z witryn z tego samego kraju i obszaru językowego. W ten sposób nie tylko wskażesz Google, że kierujesz swoje treści na te właśnie terytorium, ale też zwiększysz autorytet witryny, co przyniesie wymierne korzyści.

Pewnie zastanawiasz się, skąd pozyskiwać wartościowe linki zwrotne. Proces ten nie jest łatwy, niezależnie od kraju, w których prowadzisz swój biznes. Poza tworzeniem oryginalnych treści, które bezpośrednio zachęcą innych twórców do linkowania, wykorzystaj kilka sprawdzonych sposobów na skuteczny link building. Są to:

  • publikowanie postów gościnnych,
  • udzielanie się na forach internetowych powiązanych z tematyką sklepu,
  • aktywność w mediach społecznościowych,
  • udostępnianie linków w wartościowych katalogach branżowych,
  • prowadzenie kanału na YouTube.

Pozycjonowanie marki na rynku zagranicznym jest niewątpliwie trudnym zadaniem. Często to, co sprawdza się w jednym kraju, w drugim nie przynosi żadnych efektów. Dotyczy to także strategii linkowania zewnętrznego. Jak wówczas zidentyfikować skuteczne praktyki? Przeprowadź analizę konkurencji! Badając poczynania innych marek, ustalisz, jakie działania przynoszą pożądane wyniki, czego oczekują zagraniczni klienci oraz jakie treści publikować, aby zwiększyć widoczność sklepu w zagranicznej wyszukiwarce.

Postaw na działania lokalne

Znaczenie pozycjonowania lokalnego rośnie z dnia na dzień. Budując swój biznes za granicą, nie możesz więc zapomnieć o promowaniu go na rynku lokalnym. Sprawdzi się to w szczególności, gdy Twoja firma ma punkty stacjonarne na terenie danego państwa. Dla każdego z nich powinieneś wówczas utworzyć odrębną wizytówkę Google. Dzięki niej dotrzesz do konsumentów z danej okolicy i przedstawisz im najważniejsze informacje o swojej marce. Co powinno znaleźć się w wizytówce?

  • Nazwa firmy,
  • godziny otwarcia,
  • adres,
  • dokładna lokalizacja wraz ze wskazówkami dojazdu,
  • numer telefonu,
  • kategoria działalności,
  • przykładowe usługi/produkty,
  • opinie klientów,
  • zdjęcia.

źródło: Wyniki wyszukiwania – przykład wyników lokalnych

W ramach lokalnego pozycjonowania na rynku zagranicznym zoptymalizuj też treści pod kątem lokalnych słów kluczowych. W tym celu możesz użyć darmowej wtyczki do Google Chrome od Surfer. Dzięki niej ustalisz, jakie frazy warto wykorzystać w treści, aby przedstawić swoją ofertę lokalnym odbiorcom.

źródło: Keyword Surfer – analiza słów kluczowych

Analityka – najważniejszy aspekt pozycjonowania międzynarodowego

Stałe monitorowanie efektywności podejmowanych działań to kluczowy aspekt każdej strategii opartej na pozycjonowaniu zagranicznym. Otwierając się na nowe rynki, weź pod uwagę fakt, iż nie zawsze wszystko będzie szło zgodnie z planem. Jeśli jednak poddasz kampanię SEO bieżącej kontroli, szybko zidentyfikujesz wszelkie błędy i ustalisz, na co zwrócić uwagę, aby zwiększyć widoczność swojego sklepu internetowego w zagranicznych wynikach wyszukiwania.

Pamiętaj też, że pozycjonowanie nie jest działaniem jednorazowym. Aby cieszyć się spektakularnymi wynikami i stale poszerzać grono klientów, musisz nieustannie budować swój autorytet w Internecie, optymalizować treści, wdrażać sprawdzone praktyki SEO i, przede wszystkim, analizować, czy wszystkie te działania przynoszą oczekiwane rezultaty.

Przeczytaj artykuły iCEA Group

Kampanie reklamowe Amazon Ads – co warto o nich wiedzieć?

Marketing

Promowanie marki za granicą to nie lada wyzwanie. Trudnością jest nie tylko dostosowanie oferty do odmiennych potrzeb odbiorców, ale też wybór kanału, który pozwoli firmie uzyskać satysfakcjonujące...

Jak stworzyć i zoptymalizować zagraniczną kampanię PPC?

Marketing

Reklamy PPC to jeden z najczęściej wybieranych sposobów promowania marki w Internecie. Ich kluczową zaletą jest duża uniwersalność zastosowania, gdyż kampanię możesz wdrożyć zarówno w swoim kraju, ...

Wybór i rejestracja domeny dla zagranicznego sklepu internetowego

Sprzedaż przez własny sklep

Coraz więcej sklepów internetowych otwiera się na działalność zagraniczną. Aby kompleksowo zadbać o swój biznes za granicą, musisz zacząć od podstaw. Priorytetem powinien być więc wybór domeny dla ...