COD to skrót od określenia „Cash on Delivery”; po polsku najczęściej określany jako „płatność za pobraniem”, oznacza usługę pobrania płatności za zamówienie podczas dostarczenia towaru do klienta. To model płatności za zakupy online popularny w wielu europejskich krajach.

PUDO to skrót od określenia „Pick-Up, Drop-Off”; określenie miejsca, w którym można odebrać lub nadać przesyłkę. To ciesząca się dużą popularnością wśród konsumentów metoda logistyki ostatniej mili, dostępna w ofertach operatorów logistycznych w Polsce i za granicą. Punktem PUDO mogą być sklepy i punkty usługowe, automaty paczkowe, kioski. Wykorzystanie PUDO w logistyce daje klientowi elastyczność w wyborze miejsca dostawy i momentu nadania lub odebrania przesyłki.

Q-commerce to skrót od angielskiego określenia quick commerce - model handlu elektronicznego, w którym przewiduje się szybką dostawę produktu na żądanie. Model ten zakłada maksymalne skrócenie procesu dostawy produktów do nabywcy, nawet do kilkunastu minut od złożenia zamówienia. Najbardziej popularne platformy q-commerce w Polsce oferują zakup produktów spożywczych, chemii gospodarczej i artykułów gospodarstwa domowego z dostawą do domu. Funkcjonują w oparciu o sieć małych sklepów, tzw. dark stores, rozproszonych na terenie miasta, w celu skrócenia dystansu fizycznego i umożliwienie sprawnego dostarczenia zakupów na wybrany adres.

.

WMS to skrót od określenia Warehouse Management System - wyspecjalizowany magazynowy system informatyczny. Służy do codziennego zarządzania procesami magazynowymi w celu ich kontroli, optymalizacji i prawidłowego przepływu. System WMS może być częścią szerszego systemu ERP w formie modułu, ale częściej jest osobnym narzędziem, którym dysponują pracownicy odpowiadający za poprawną pracę magazynów firmowych.

White label jest to produkt lub usługa, której producentem i sprzedawcą są dwie różne firmy. Firma oferująca produkt swoim klientom nie jest jego producentem, ale sprzedaje go pod swoją marką. Istnieje wiele firm oferujących produkty white label innym firmom (np. kosmetyki) i zdarza się, że jeden produkt jest sprzedawany pod kilku lub kilkunastoma „szyldami”. Ten model jest często stosowany w przypadku produktów lub usług, które firma chce sprzedawać pod własną marką, bez ponoszenia kosztów związanych z ich produkcją. W porównaniu do produktów private label, model ten umożliwia ograniczenie kosztów.

Pojęcia User Experience (UX) i User Interface (UI) są ściśle związane z projektowaniem wizualnym stron internetowych, aplikacji webowych i mobilnych. Praca projektantów UX i UI wzajemnie uzupełnia się. UX polega na projektowaniu doświadczeń użytkownika podczas korzystania z witryny czy aplikacji. Do tego niezbędna jest wiedza dotycząca m.in. badania potrzeb, preferencji, nawyków użytkowników oraz zagadnień deweloperskich. UI design jest skoncentrowany wokół percepcji użytkownika. Celem projektanta UI jest stworzenie atrakcyjnej wizualnie, angażującej, dopasowanej do użytkownika i intuicyjnej witryny bądź aplikacji, z wykorzystaniem różnych technik projektowych.

TACOS to skrót od angielskiego określenia Total Advertising Cost of Sale - to wskaźnik zwrotu z inwestycji poniesionych w ramach kampanii reklamowej typu PPC (pay-per-click) prowadzonej w serwisie Amazon. Ta platforma sprzedaży internetowej posiada własne narzędzia do promocji, stąd wskaźnik TACOS został stworzony specjalnie na określenie zysków z prowadzonych działań reklamowych PPC w tym marketplace.

SEO to skrót angielskiego określenia Search Engine Optimisation. SEO oznacza zbiór metod optymalizacji witryny internetowej (serwisu, sklepu, produktu), w wyniku której osiąga się jak najwyższe pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania. Do najbardziej popularnej wyszukiwarki w Europie i na świecie zalicza się Google, więc termin pozycjonowania (SEO) stosuje się najczęściej w odniesieniu do tego serwisu. Praktyka SEO obejmuje liczne działania, świadczone najczęściej przez specjalistów ds. pozycjonowania lub marketingu internetowego. Termin SEO stosuje się też wobec działań dotyczących optymalizacji listy produktów pod wyszukiwarkę marketplace, np. na Amazon. Działanie to wymaga znajomości środowiska danego marketplace, jednak cel jest ten sam – zaistnieć w jak najlepszych wynikach wyszukiwania pod określonymi słowami kluczowymi. Najlepiej na pierwszej pozycji.

ROPO to model zachowania konsumenta, który szuka w Internecie informacji o produkcie, ale zakupu dokonuje w sklepie tradycyjnym. W przypadku reverse ROPO, ten schemat jest odwrócony i konsument sprawdza produkty w sklepach tradycyjnych, ale zakupu dokonuje online. Badanie takich zachowań konsumenckich jest ważne dla sklepów internetowych, które chcą zrozumieć, które czynniki wpływają na odpływ klientów ze sklepu online do kanałów sprzedaży offline i na odwrót.

ROPO to skrót od określenia Research Online Purchase Offline.

ROI to skrót od angielskiego określenia Return on Investment. ROI to wskaźnik zwrotu z inwestycji, oceniający stopień jej efektywności. Pozwala określić skuteczność prowadzonych działań marketingowych w ramach całego planu reklamy i promocji (do określenia efektywności reklam można posłużyć się wskaźnikiem ROAS), określając kwotę zwrotu z danej inwestycji w odniesieniu do jej kosztów (wytworzenia i reklamy). Wynik ROI wyraża się w procentach.

ROAS to skrót angielskiego określenia Return on Advertisement Spend. ROAS to wskaźnik zwrotu z inwestycji w reklamę. Pozwala określić skuteczność prowadzonych kampanii reklamowych w odniesieniu do pozyskanego przychodu dla firmy z tej reklamy lub kampanii. Wskaźnik ROAS jest z powodzeniem wykorzystywany w reklamie internetowej, ponieważ zaawansowana analityka pozwala na dokładne oszacowanie wartości zwrotu z danego kanału promocji. Możliwe jest też stosowanie go w przypadku mediów offline, jak telewizja czy radio.

PPC to skrót od angielskiego określenia pay-per-click. PPC oznacza rodzaj kampanii reklamowej w Internecie, w której reklamodawca płaci wtedy, gdy użytkownik kliknie w daną reklamę. Model rozliczeń PPC jest najczęściej stosowany w przypadku reklam prowadzonych w wyszukiwarce internetowej, wyszukiwarce na marketplace, ale też w mediach społecznościowych, np. w systemie reklamowym Facebooka.

PIM to skrót od angielskiego określenia Product Information Management. PIM oznacza platformę internetową do zarządzania wszystkimi informacjami o produktach. Te specjalistyczne narzędzia przeznaczone dla firm są bazą danych potrzebną do prowadzenia sprzedaży w sklepach e-commerce, w marketplace’ach i innych kanałach dystrybucji. Korzyścią z wdrożenia systemu PIM jest możliwość aktualizacji informacji o produkcie w jednym narzędziu. Dzięki integracji, zaktualizowane dane są automatycznie przekazywane do zewnętrznych systemów sprzedaży. Systemy PIM ułatwiają więc pracę i zarządzanie, szczególnie w przypadku dużego, różnorodnego asortymentu i wielu kanałów sprzedaży.

One step checkout to angielskie określenie na końcowy proces realizacji zamówienia w sklepie internetowym. Polega na spłaszczeniu struktury procesu finalizacji zamówienia do jednej podstrony. Pozwala to przyspieszyć dokonanie zakupu przez klienta, umożliwia mu podgląd całego procesu zakupu w jednym miejscu. Dla sklepu pozwala zmniejszyć ryzyko porzucenia koszyka przez klienta.

Omnichannel to zbiór działań, które firma podejmuje w celu zapewnienia spójnych doświadczeń sprzedażowych klienta (customer experience) we wszystkich kanałach sprzedaży i komunikacji z klientem (online i offline). Strategia omnichannel zakłada obecność marki w wielu kanałach sprzedaży i komunikacji (social media, sklep internetowy, sklep stacjonarny, marketplace, targi itp.). W odróżnieniu od stgrategii multichannel, omnichannel zakłada wypracowanie spójnych doświadczeń klienta we wszystkich kanałach. Dzięki strategii omnichannel klienci mogą łatwo dokonywać zakupów online, odbierać produkty w sklepie stacjonarnym czy punkcie odbioru lub zamówić produkty online i zwrócić w sklepie stacjonarnym. Dla firm korzyścią z wdrożenia strategii omnichannel jest dotarcie z ofertą do większej grupy potencjalnych klientów, zwiększenie skuteczności działań promocyjnych i zwiększenie sprzedaży.

Multichannel, czyli strategia wielokanałowa, to podejście do sprzedaży i marketingu, w której w celu dotarcia do klientów firma wykorzystuje wiele kanałów dystrybucji i komunikacji. Jej zaletą jej możliwość do dotarcia do szerszej grupy odbiorców w porównaniu do oparcia strategii o jeden kanał marketingu lub sprzedaży. Wykorzystanie wielu kanałów pozwala też na dopasowanie komunikacji i procesu sprzedażowego do zmieniających się preferencji klientów oraz bieżących trendów. W odróżnieniu od strategii omnichannel, kanały wykorzystywane w strategii wielokanałowej działają od siebie niezależnie, a klienci mogą mieć różne doświadczenia (customer experience), w zależności od używanego kanału. Strategia multichannel nie wymaga więc tworzenia spójnej, jednolitej strategii. Uwaga poświęcana jest każdemu kanałowi z osobna a komunikaty mogą być dopasowane do każdego z nich indywidualnie.

Merchant to najprościej mówiąc – sprzedawca; angielskie określenie na podmiot (firmę, osobę) prowadzący sklep internetowy.

M-commerce oznacza sprzedaż i zakupy internetowe z wykorzystaniem urządzeń mobilnych (telefon, tablet). M-commerce daje klientom możliwość dokonywania zakupów w każdym miejscu i czasie z wykorzystaniem sklepów internetowych, platform sprzedażowych (marketplace) i mediów społecznościowych. Poza sprzedażą i zakupem produktów i usług, aplikacje m-commerce udostępniają też dokonywanie płatności mobilnych, przeglądanie katalogów produktów, porównywanie cen itp. M-commerce to skrót od angielskiego określenia mobile commerce.

Marketplace, czyli dosłownie „rynek”, to elektroniczna platforma sprzedażowa, w której kupujący mają dostęp do produktów od wielu sprzedawców w różnych kategoriach, definiowanych przez daną platformę. Sklepy marketplace dzielą się ze względu na zasięg: lokalny (na terenie jednego kraju) lub międzynarodowy (jedna platforma dostępna w kilkunastu czy kilkudziesięciu krajach), specjalizację  (marketplace horyzontalne i wertykalne) oraz na grupę docelową (marketplace B2B, B2C, C2C). Marketplace może działać na zasadzie aukcji, gdzie przedmioty są sprzedawane na podstawie ofert kupujących, lub sklepu internetowego, gdzie cena jest ustalana przez sprzedawcę. Marketplace pozwala tworzyć szeroką ofertę produktów i zróżnicowaną ofertę cenową, udostępnia proste i intuicyjne procesy transakcji i dostawy dla klientów. Z tego powodu jest najpopularniejszym sposobem na zakupy w Internecie w wielu krajach. Najbardziej znanymi przykładami marketplace’ów są Allegro, Amazon, OLX, eBay czy Etsy.

Listing to karta produktowa lub strona produktowa w sklepie internetowym lub na marketplace, prezentująca ofertę sklepu. Na jej zawartość składają się informacje o produkcie w formie tytułu, opisu, zdjęć i filmów oraz ceny. Umożliwia klientom zapoznanie się z najważniejszymi informacjami o produkcie.

Konwersja to określenie związane z marketingiem i sprzedażą. Odnosi się do użytkownika strony internetowej, sklepu internetowego, platformy zakupowej, serwisu społecznościowego, który dokonał zakupu bądź zrealizował inny cel określony przez sprzedawcę lub reklamodawcę (np. uzupełnił formularz kontaktowy w ramach kampanii reklamowej lub zarejestrował konto w sklepie).

GMV to skrót od angielskiego określenia Gross Merchandise Value, oznacza wskaźnik łącznej wartości sprzedanych towarów w danym okresie w kanałach e-commerce.

Green commerce to sposób prowadzenia handlu, w którym nadrzędnym celem jest zrównoważony rozwój i minimalizowanie negatywnego wpływu działalności sprzedażowej na środowisko naturalne. Polega na sprzedaży produktów i usług, które są produkowane i oferowane w sposób przyjazny środowisku, np. poprzez wykorzystanie ekologicznych materiałów, redukcję zużycia energii i emisji gazów cieplarnianych w procesie produkcji.

Fulfillment odnosi się do procesu realizacji zamówienia i dostarczenia produktu do klienta, który jest wykonywany przez zewnętrzną firmę (outsourcing) na terenie kraju producenta lub za granicą. W tym modelu współpracy B2B firma-sprzedawca powierza firmie specjalizującej się w fulfillment proces realizacji złożonych zamówień i dostawy na adres klienta. Wartością dla przedsiębiorcy jest oszczędność zasobów w procesie kompleksowej realizacji zamówień, obsługa zwrotów oraz odciążenie magazynu, bowiem fulfillment umożliwia przechowywanie produktów w firmie realizującej wysyłki. Usługa fulfillment rozwinęła się wraz ze wzrostem popularności handlu internetowego (e-commerce). Popularnymi firmami świadczącymi tę usługę w Polsce są np. InPost i Omnipack.

Fintech to firma łącząca nowoczesne technologie ze światem finansów (fintechy nie są jednak bankami), kierująca swoje produkty i usługi do osób prywatnych i przedsiębiorstw. Fintechy opracowują różnorodne aplikacje, narzędzia internetowe związane m.in. z płatnościami, zarządzaniem finansami, wymianą walut, przelewami zagranicznymi, inwestowaniem itp. W handlu transgranicznym fintechy pomagają konsumentom w zakupie zagranicznym, oferując atrakcyjne kursy wymiany walut i proste płatności, a sprzedawcom – uproszczenie procedur płatności transgranicznych, co przyspiesza proces wprowadzenia produktów na zagraniczny rynek.

Feed produktowy to plik komputerowy zawierający informacje o produktach dostępnych u sprzedawcy internetowego. Przygotowywany w celu prowadzenia sprzedaży w internetowych platformach sprzedażowych lub promocji w serwisach reklamowych (np. Google, Facebook) oraz porównywarkach cenowych. Feed produktowy określa m.in. nazwy produktów, identyfikator produktu, markę, kategorie produktowe, cenę, cechy, pojemność i wagę czy inne cechy fizyczne i użytkowe produktu, zwane atrybutami. Przygotowuje się go na podstawie wytycznych platformy, w której prowadzona jest sprzedaż lub promocja – każdy serwis określa własne atrybuty, które powinny znaleźć się w feedzie. Wysoka jakość informacji zawartych w pliku zwiększa szansę na wyróżnienie oferty, pozyskanie ruchu na stronę sklepu internetowego lub stronę oferty w katalogu marketplace.

FBA i FBM to modele sprzedaży oferowane przez Amazon. FBA, czyli Fullfilment by Amazon, dotyczy procesu sprzedaży produktu, w którym Amazon przejmuje na siebie obowiązki związane z magazynowaniem produktu, zapakowaniem go, wysyłką do klienta na adres dostawy oraz obsługą zwrotu. W modelu Fullfilment by Merchant (FBM) takie obowiązki bierze na siebie sprzedawca, co wiąże się z koniecznością posiadania własnego magazynu i osób obsługujących wysyłkę paczek.

ERP jest zintegrowanym systemem informatycznym, służącym do zarządzania zasobami przedsiębiorstwa. System ERP umożliwia automatyzację procesów i integrację różnych obszarów działalności firmy w jednym programie komputerowym. Integracja modułów zapewnia płynny przepływ informacji w czasie rzeczywistym. Kilkunastu pracowników jednocześnie może wykonywać prace w systemie ERP. Przykładowymi modułami, które może integrować system ERP, są dane księgowe i finansowe, sprzedażowe, magazynowe, związane z produkcją, logistyką oraz administracją.

ERP to skrót od angielskiego określenia Enterprise Resource Planning.

EDI to skrót od Electronic Data Interchange, czyli elektronicznej wymiany danych. EDI jest to proces przesyłania zamówień oraz dokumentów handlowych (np. faktury, zamówienia) między dwoma systemami, bez konieczności ich ręcznego przepisywania. EDI jest często stosowane w handlu internetowym i pomaga usprawnić procesy sprzedaży oraz zarządzania danymi handlowymi.

Dropshipping to metoda prowadzenia sprzedaży internetowej, w której sklep internetowy lub sprzedawca na marketplace nie posiada fizycznie towarów. Sprzedawca korzysta z magazynu dostawcy lub producenta, któremu przekazuje zamówienia złożone przez jego sklep. Pakowanie i wysyłka odbywa się bezpośrednio z magazynu producenta, a więc sprzedawca nie pośredniczy w procesie realizacji zamówienia. Dzięki temu sklep internetowy nie ponosi kosztów związanych z przechowywaniem towarów. Nie musi posiadać też pracowników odpowiadających za pakowanie i wysyłkę. Zadaniem sklepu jest pozyskanie klienta poprzez marketing, sprzedaż, obsługa klienta oraz zarządzanie zwrotami towarów.

Customer journey to angielskie określenie dot. ścieżki klienta, czyli sumy wszystkich interakcji klienta z daną firmą podczas całej relacji określonej w czasie. Proces customer journey rozpoczyna się od pierwszego styku z firmą (np. poprzez zobaczoną reklamę), aż do ostatniego etapu, który może skończyć się przed lub po dokonaniu zakupu. Customer journey opracowuje się w celu zrozumienia klienta, jego potrzeb i celów oraz oczekiwań na każdym etapie styku z firmą, aby zaprojektować odpowiednie customer experience (CX).

Customer Experience (CX) to określenie na doświadczenia klienta podczas kupowania produktów lub korzystania z usług na stronie internetowej lub w sklepie internetowym. CX dotyczy wszystkich interakcji między klientem a firmą, od pierwszego wejścia na stronę, przez dokonanie zakupu, aż po obsługę posprzedażową. Dobrze zaprojektowany CX ułatwia proces zakupowy i buduje pozytywne wrażenia z kontaktu z daną firmą lub marką, dzięki temu firma zwiększa swoje szanse na powrót klienta w przyszłości.

Content marketing to strategia marketingowa, w której tworzy się i udostępnia wartościowe treści, w celu przyciągnięcia potencjalnych klientów (in-bound marketing) i zainteresowania swoją ofertą. W ramach content marketingu powstają różne rodzaje treści, takie jak artykuły na blogu, filmy, infografiki, podcasty, e-booki, a nawet memy i kreatywne posty w mediach społecznościowych.

CLV to wskaźnik pozwalający oszacować całkowitą wartość przychodu od danego klienta lub segmentu klientów z transakcji sprzedaży w danym przedziale czasowym. Wskaźnik CLV oblicza się mnożąc trzy wartości – średniej wartości zamówienia dokonanego przez danego klienta w danym okresie x ilość transakcji sprzedaży w danym okresie (zazwyczaj przez rok) x średnia długość trwania relacji handlowej (w latach).

Buy Box na Amazonie to obszar na stronie produktu, gdzie klienci mogą kliknąć przycisk "Dodaj do koszyka" lub "Kup teraz", aby dodać dany produkt do swojego koszyka lub dokonać zakupu. Na stronie produktu (np. telefonu komórkowego określonego modelu) często pojawia się wiele ofert od różnych sprzedawców. Jednak tylko jeden sprzedawca może otrzymać Buy Box, co oznacza, że ​​ma on swojego rodzaju „pierwszeństwo” wśród innych firm, oferujących ten sam produkt. Buy box jest narzędziem Amazona, który umożliwia większą sprzedaż firmie, której uda się go wygrać.

API to skrót od słów Application Programming Interface. API to rodzaj komputerowego tłumacza, który umożliwia aplikacjom komunikację między sobą. Dzięki niemu programy automatycznie przesyłają i odbierają informacje. API jest wykorzystywane m.in. w aplikacjach mobilnych lub serwisach internetowych.

Cross-dock to model logistyki magazynowej, który jest wykorzystywany w celu przyspieszenia procesu dystrybucji towarów. W magazynie cross-dock towar jest odbierany bezpośrednio z jednego transportu i przekazywany do kolejnego transportu, bez przechowywania go w magazynie na dłuższy czas.

Checkout to angielskie określenie na końcowy proces realizacji zamówienia w sklepie internetowym. Dotyczy zamówienia, które klient dodał do koszyka, a następnie podjął dodatkową aktywność w celu sfinalizowania zakupu. W procesie checkout użytkownik jest proszony o podanie dokładnych danych personalnych, adresu pocztowego, określenia sposobu płatności i realizacji dostawy, czy też akceptację regulaminu. Optymalizacja procesu checkout pozwala na zwiększenie sprzedaży w sklepie internetowym.

Spis treści

Spis treści

Poradnik: Skuteczne pozycjonowanie (SEO) sklepu internetowego na rynkach zagranicznych

Pozycjonowanie sklepu internetowego na rynku zagranicznym to niełatwe zadanie. Na przeszkodzie stoją nie tylko bariery językowe, ale też różnice w oczekiwaniach odbiorców czy działaniach konkurencji. Międzynarodowe SEO zwykle wymaga nieco więcej czasu i zaangażowania niż procesy promocyjne realizowane w kraju. Jak zatem pozycjonować stronę za granicą? Od czego zacząć, aby proces ten przebiegał sprawnie i skutecznie? Jakie techniki wykorzystać? Dowiesz się w niniejszym artykule!

autor:
iCEA Group

Na czym polega pozycjonowanie (SEO) zagraniczne?

Pozycjonowanie zagraniczne to proces mający na celu zwiększenie widoczności witryny (np. sklepu internetowego) w zagranicznych wyszukiwarkach. Dzięki temu możesz dotrzeć do potencjalnych klientów z innego kraju, zaprezentować im swoją markę, a tym samym zwiększyć sprzedaż. Wyszukiwarki rozpoznają język i obszar geograficzny, na jaki jest kierowana strona internetowa, w wyniku czego możesz wyświetlać ją zagranicznym użytkownikom, którzy wyszukują określone słowa kluczowe.

Z uwagi na swoją specyfikę, pozycjonowanie zagraniczne jest trudniejsze niż realizacja krajowego SEO. Musisz nie tylko poznać odmienne uwarunkowania rynku docelowego, ale też zidentyfikować potrzeby potencjalnych klientów. One, jak się pewnie domyślasz, różnią się w poszczególnych krajach. Pojawia się więc pytanie: czy ta gra jest warta świeczki?

Tak, bowiem skuteczne pozycjonowanie międzynarodowe to jeden z najlepszych sposobów na pozyskiwanie nowych odbiorców i zwiększanie potencjału sprzedażowego. W ten sposób możesz rozszerzać świadomość swojej marki i budować jej autorytet na arenie światowej, co z pewnością przyniesie długotrwałe efekty.

Warto też wspomnieć, że pozycjonowanie zagraniczne stale zyskuje na popularności. W wyniku postępującej cyfryzacji i rozwoju sieci komunikacyjnych odległość nie jest już żadnym problemem, a firmy coraz częściej decydują się na rozszerzanie swojej działalności na rynki zagraniczne. Jeśli nie chcesz zostać w tyle, także obierz ten kierunek.

Od czego zacząć pozycjonowanie zagraniczne?

Podstawą każdej strategii opartej na pozycjonowaniu zagranicznym jest opracowanie szczegółowego planu działania. Przed przystąpieniem do działań optymalizacyjnych musisz dokładnie przeanalizować sytuację rynku, którym jesteś zainteresowany.

Na co zwrócić wówczas szczególną uwagę? Aby uzyskać pełen obraz uwarunkowań wybranego kraju, zbadaj takie aspekty, jak:

Opierając proces pozycjonowania zagranicznego na tak solidnych fundamentach, z pewnością efektywnie wykorzystasz swój potencjał, a działania optymalizacyjne przyniosą oczekiwane rezultaty.

Strategia pozycjonowania zagranicznego – którą wybrać?

Kolejną kwestią, na którą powinieneś zwrócić uwagę, aby uzyskać spektakularne efekty pozycjonowania zagranicznego, jest wybór strategii. Masz trzy opcje.

1. Domena

Kluczową zaletą odrębnej domeny dla każdego rynku, na którym będzie dostępny Twój sklep internetowy, jest duże zaufanie odbiorców. Decydując się na to rozwiązanie, musisz jednak założyć oddzielne strony dla każdego kraju oraz realizować strategię pozycjonowania dla każdej z nich. O ile proces ten w dłużej perspektywie z pewnością przyniesie świetne wyniki, na starcie będzie wymagał znacznie więcej zaangażowania i środków niż w przypadku wyboru subdomeny czy katalogu.

2. Subdomena

Subdomena to podporządkowany domenie głównej adres internetowy. Co przemawia za tą strategią? Przede wszystkim nieco łatwiejszy proces realizacji w porównaniu z tworzeniem odrębnej domeny. Jednak z wykorzystaniem subdomen wiąże się pewne ryzyko. Jako że wszystkie są powiązane, porażka jednej będzie porażką całej witryny.

Kiedy więc warto zdecydować się na to rozwiązanie? Strategia pozycjonowania zagranicznego oparta na subdomenach sprawdzi się najlepiej, jeśli masz już domenę główną o dużej wartości. Zintegrowanie jej z subdomenami poszczególnych krajów będzie wówczas o wiele łatwiejsze.

3. Podkatalogi

Podkatalogi to najłatwiejszy i najtańszy sposób wdrażania różnych wersji językowych sklepu internetowego. Niestety, w parze z prostotą idzie także mniejsza skuteczność. Co więcej, problemy z jednym podkatalogiem mogą doprowadzić do komplikacji w obrębie całej domeny. Stawiając na to rozwiązanie, musisz być więc szczególnie ostrożny. Jeśli dysponujesz ograniczonym budżetem i chcesz rozpocząć przygodę z pozycjonowaniem zagranicznym, postaw na podkatalogi!

Pozycjonowanie zagraniczne z Polski – co warto wiedzieć?

Z pewnością zastanawiasz się, czy zagraniczne pozycjonowanie może być realizowane z Polski. Prawda jest taka, że strategię opartą na międzynarodowym SEO możesz wdrażać z każdego miejsca na świecie. Ma to szczególne znaczenie w kontekście współpracy z agencjami SEO. Koszty na rynku polskim są bowiem znacznie niższe, a efekty niczym nie odbiegają od rezultatów możliwych do osiągnięcia w ramach analogicznego rozwiązania za granicą.

Za pozycjonowaniem zagranicznym z Polski przemawia także sprawniejsza komunikacja. W tym przypadku bariery językowe nie są żadną przeszkodą. Co więcej, decydując się na współpracę z polską agencją, nie musisz martwić się o kwestie związane z rozbieżnością stref czasowych. Zlecenie pozycjonowania firmie z np. Japonii może się wiązać z technicznymi problemami komunikacyjnymi, których z pewnością wolałbyś uniknąć.

Dobra agencja SEO pomoże Ci zwiększyć widoczność witryny niezależnie od kraju docelowego. Decydując się na pozycjonowanie zagraniczne z Polski, nie tylko zaoszczędzisz czas i pieniądze, ale też unikniesz trudności komunikacyjnych, co bezpośrednio przełoży się na wzrost efektywności realizowanej strategii.

Analiza – klucz do sukcesu pozycjonowania zagranicznego

Istnieje błędne przekonanie, że efekty pozycjonowania to wynik wyłącznie wdrożonych działań optymalizacyjnych. Nic bardziej mylnego. Decydując się na SEO zagraniczne, musisz skupić się na szczegółowej analizie otoczenia, uwzględniając przy tym działania konkurencji, preferencje odbiorców oraz uregulowania rynku danego kraju. Pamiętaj wówczas, że analiza nie jest działaniem jednorazowym. Obszar cyfrowy nieustannie się zmienia. Dlatego, aby nie zostać w tyle, musisz na bieżąco śledzić poczynania branżowych rywali i weryfikować preferencje odbiorców.

Szczególne znaczenie w kontekście analizy pod kątem pozycjonowania zagranicznego ma audyt SEO. Kwestie, na których powinien się skupić, to:

Istotnym elementem pozycjonowania stron na rynki zagraniczne jest także audyt UX. W zakres tej analizy wchodzi weryfikacja takich aspektów, jak atrakcyjność projektu, użyteczność strony, funkcjonalność przycisków czy wygoda korzystania z serwisu. Zwróć też uwagę na współczynnik odrzuceń. Wysoka wartość tego wskaźnika powinna skłonić Cię do analizy skuteczności realizowanych działań i wprowadzenia niezbędnych optymalizacji. Na jakich problemach skupia się audyt UX? Są to takie błędy, jak:

Jak pozycjonować stronę na rynek zagraniczny?

Pozycjonowanie zagraniczne to dość złożony proces. Aby przyniósł satysfakcjonujące efekty, żaden jego etap nie może zostać pominięty. Właśnie dlatego SEO dzieli się na on-site i off-site.

1. On-site SEO

SEO on-site to działania wewnątrz strony internetowej, które koncentrują się na poprawie użyteczności i zwiększaniu satysfakcji odbiorcy. Dotyczą przede wszystkim optymalizacji treści z uwzględnieniem strategii słów kluczowych oraz aspektów technicznych, takich jak metadane, pliki robots.txt, przekierowania czy kod źródłowy strony. Jako że kierujesz swój przekaz na rynek zagraniczny, pamiętaj, aby treści zostały przetłumaczone na wybrany język. Najlepszym rozwiązaniem jest wówczas zaangażowanie profesjonalnego copywritera, gdyż korzystanie z automatycznych translatorów nie jest dobrym pomysłem.

Pamiętaj też o doborze właściwych słów kluczowych. Możesz wówczas skorzystać z takich narzędzi, jak Keyword Tool czy Senuto.

źródło: Senuto – przykład słów kluczowych

2. Off-site SEO

SEO off-site dotyczy działań realizowanych poza obszarem witryny, wśród których najważniejszym jest link building. Linki z witryn o wysokim autorytecie w branży mają kluczowy wpływ na pozycjonowanie zagraniczne i autorytet Twojej domeny, dlatego powinny stanowić podstawę strategii SEO.

W ramach optymalizacji off-site zainwestuj też w social media marketing. Popularne serwisy, takie jak Facebook czy Instagram, są świetnym sposobem na dotarcie do potencjalnych klientów i nawiązanie z nimi długotrwałej relacji. Podczas realizacji tych działań nie zapominaj jednak o autentyczności. Nic nie wpływa bowiem na wyniki firmy lepiej niż nieskazitelna reputacja i autorytet na rynku.

Najważniejszy jest content!

Nie ma skutecznego pozycjonowania zagranicznego bez wartościowych treści. Content jest podstawą każdej strategii marketingowej w Internecie, dlatego to na nim powinieneś skupić się najbardziej.

Najlepszym rozwiązaniem w zakresie content marketingu jest prowadzenie bloga. Daje on niemal nieograniczone możliwości w zakresie tematyki wpisów czy implementacji słów kluczowych. Pamiętaj jednak, aby poruszane kwestie były tożsame z preferencjami zagranicznych odbiorców. W ten sposób podkreślisz swój profesjonalizm, nawiążesz relacje z potencjalnymi klientami i zwiększysz ruch w obrębie witryny.

Co jest najważniejsze w kontekście treści na rynki zagraniczne? Przede wszystkim poprawność językowa. Wszelkie błędy nie tylko niekorzystnie wpłyną na Twój wizerunek, ale też zmniejszą zaufanie do marki, co może doprowadzić do poważnych konsekwencji.

Ile trwa pozycjonowanie zagraniczne?

Pozycjonowanie zagraniczne to proces dla wytrwałych. Na pierwsze efekty trzeba zwykle czekać od kilku do nawet kilkunastu miesięcy, a czas ten uwarunkowany jest takimi czynnikami, jak konkurencyjność branży, trudność wykorzystywanych słów kluczowych czy aktualna pozycja witryny w wyszukiwarce.

Na czasochłonność pozycjonowania wpływa także konieczność poznania specyfikacji rynku w danym kraju i przeprowadzenia niezbędnych analiz. Istotną rolę odgrywa ponadto rodzaj wybranej strategii oraz to, czy proces jest realizowany samodzielnie, czy wdrażany we współpracy z agencją SEO. Znaczenie ma także bieżący stan witryny, popularność branży w kraju docelowym oraz skuteczność działań konkurencyjnych firm.

Im większa branża, w której działasz, tym czas oczekiwania na pierwsze rezultaty będzie dłuższy. Nie zniechęcaj się jednak, jeśli efekty pozycjonowania zagranicznego nie pojawią się od razu. Na świetne wyniki warto poczekać.

Pozycjonowanie zagraniczne – ile kosztuje?

Zagraniczne pozycjonowanie stron jest nie tylko bardziej czasochłonne, ale też droższe. Koszt takiej usługi to średnio kilka tysięcy miesięcznie. Co wpływa na cenę realizacji tego procesu? Przede wszystkim konieczność tworzenia treści w obcym języku, bardziej wymagające działania związane z analizą rynku kraju docelowego, duża konkurencja w niektórych regionach oraz potrzeba stworzenia oddzielnych domen, subdomen lub podkatalogów.

*

Czy pozycjonowanie zagraniczne jest dla każdego? Zdecydowanie tak! Większa widoczność strony internetowej w innych krajach to klucz do sukcesu przedsiębiorstw z niemal każdej branży. Jeśli uda Ci się dotrzeć do potencjalnych klientów za granicą i skłonić ich do skorzystania ze swojej oferty, świat e-commerce stoi przed Tobą otworem.

Pamiętaj jednak, że w przypadku niektórych firm pozycjonowanie zagraniczne może być nieco trudniejsze. Mowa tu o małych, początkujących i lokalnych przedsiębiorstwach, których środki zwykle nie pozwalają na rozszerzenie działań na skalę międzynarodową. Niemniej jednak nie ma rzeczy niemożliwych! Jeśli uzbroisz się w cierpliwość i trafnie ocenisz swoje szanse, możesz osiągnąć sukces!

autor artykułu

iCEA Group to międzynarodowa agencja digital marketingu, która od 16 lat wyznacza standardy w pozyskiwaniu i konwertowaniu ruchu.

Wizytówka firmy

Przeczytaj artykuły iCEA Group

Kampanie reklamowe Amazon Ads – co warto o nich wiedzieć?

Marketing

Promowanie marki za granicą to nie lada wyzwanie. Trudnością jest nie tylko dostosowanie oferty do odmiennych potrzeb odbiorców...

Jak stworzyć i zoptymalizować zagraniczną kampanię PPC?

Marketing

Reklamy PPC to jeden z najczęściej wybieranych sposobów promowania marki w Internecie. Ich kluczową zaletą jest duża uniwersaln...

Wybór i rejestracja domeny dla zagranicznego sklepu internetowego

Sprzedaż przez własny sklep

Coraz więcej sklepów internetowych otwiera się na działalność zagraniczną. Aby kompleksowo zadbać o swój biznes za granicą, mus...

Zobacz więcej artykułów