COD to skrót od określenia „Cash on Delivery”; po polsku najczęściej określany jako „płatność za pobraniem”, oznacza usługę pobrania płatności za zamówienie podczas dostarczenia towaru do klienta. To model płatności za zakupy online popularny w wielu europejskich krajach.

PUDO to skrót od określenia „Pick-Up, Drop-Off”; określenie miejsca, w którym można odebrać lub nadać przesyłkę. To ciesząca się dużą popularnością wśród konsumentów metoda logistyki ostatniej mili, dostępna w ofertach operatorów logistycznych w Polsce i za granicą. Punktem PUDO mogą być sklepy i punkty usługowe, automaty paczkowe, kioski. Wykorzystanie PUDO w logistyce daje klientowi elastyczność w wyborze miejsca dostawy i momentu nadania lub odebrania przesyłki.

Q-commerce to skrót od angielskiego określenia quick commerce - model handlu elektronicznego, w którym przewiduje się szybką dostawę produktu na żądanie. Model ten zakłada maksymalne skrócenie procesu dostawy produktów do nabywcy, nawet do kilkunastu minut od złożenia zamówienia. Najbardziej popularne platformy q-commerce w Polsce oferują zakup produktów spożywczych, chemii gospodarczej i artykułów gospodarstwa domowego z dostawą do domu. Funkcjonują w oparciu o sieć małych sklepów, tzw. dark stores, rozproszonych na terenie miasta, w celu skrócenia dystansu fizycznego i umożliwienie sprawnego dostarczenia zakupów na wybrany adres.

.

WMS to skrót od określenia Warehouse Management System - wyspecjalizowany magazynowy system informatyczny. Służy do codziennego zarządzania procesami magazynowymi w celu ich kontroli, optymalizacji i prawidłowego przepływu. System WMS może być częścią szerszego systemu ERP w formie modułu, ale częściej jest osobnym narzędziem, którym dysponują pracownicy odpowiadający za poprawną pracę magazynów firmowych.

White label jest to produkt lub usługa, której producentem i sprzedawcą są dwie różne firmy. Firma oferująca produkt swoim klientom nie jest jego producentem, ale sprzedaje go pod swoją marką. Istnieje wiele firm oferujących produkty white label innym firmom (np. kosmetyki) i zdarza się, że jeden produkt jest sprzedawany pod kilku lub kilkunastoma „szyldami”. Ten model jest często stosowany w przypadku produktów lub usług, które firma chce sprzedawać pod własną marką, bez ponoszenia kosztów związanych z ich produkcją. W porównaniu do produktów private label, model ten umożliwia ograniczenie kosztów.

Pojęcia User Experience (UX) i User Interface (UI) są ściśle związane z projektowaniem wizualnym stron internetowych, aplikacji webowych i mobilnych. Praca projektantów UX i UI wzajemnie uzupełnia się. UX polega na projektowaniu doświadczeń użytkownika podczas korzystania z witryny czy aplikacji. Do tego niezbędna jest wiedza dotycząca m.in. badania potrzeb, preferencji, nawyków użytkowników oraz zagadnień deweloperskich. UI design jest skoncentrowany wokół percepcji użytkownika. Celem projektanta UI jest stworzenie atrakcyjnej wizualnie, angażującej, dopasowanej do użytkownika i intuicyjnej witryny bądź aplikacji, z wykorzystaniem różnych technik projektowych.

TACOS to skrót od angielskiego określenia Total Advertising Cost of Sale - to wskaźnik zwrotu z inwestycji poniesionych w ramach kampanii reklamowej typu PPC (pay-per-click) prowadzonej w serwisie Amazon. Ta platforma sprzedaży internetowej posiada własne narzędzia do promocji, stąd wskaźnik TACOS został stworzony specjalnie na określenie zysków z prowadzonych działań reklamowych PPC w tym marketplace.

SEO to skrót angielskiego określenia Search Engine Optimisation. SEO oznacza zbiór metod optymalizacji witryny internetowej (serwisu, sklepu, produktu), w wyniku której osiąga się jak najwyższe pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania. Do najbardziej popularnej wyszukiwarki w Europie i na świecie zalicza się Google, więc termin pozycjonowania (SEO) stosuje się najczęściej w odniesieniu do tego serwisu. Praktyka SEO obejmuje liczne działania, świadczone najczęściej przez specjalistów ds. pozycjonowania lub marketingu internetowego. Termin SEO stosuje się też wobec działań dotyczących optymalizacji listy produktów pod wyszukiwarkę marketplace, np. na Amazon. Działanie to wymaga znajomości środowiska danego marketplace, jednak cel jest ten sam – zaistnieć w jak najlepszych wynikach wyszukiwania pod określonymi słowami kluczowymi. Najlepiej na pierwszej pozycji.

ROPO to model zachowania konsumenta, który szuka w Internecie informacji o produkcie, ale zakupu dokonuje w sklepie tradycyjnym. W przypadku reverse ROPO, ten schemat jest odwrócony i konsument sprawdza produkty w sklepach tradycyjnych, ale zakupu dokonuje online. Badanie takich zachowań konsumenckich jest ważne dla sklepów internetowych, które chcą zrozumieć, które czynniki wpływają na odpływ klientów ze sklepu online do kanałów sprzedaży offline i na odwrót.

ROPO to skrót od określenia Research Online Purchase Offline.

ROI to skrót od angielskiego określenia Return on Investment. ROI to wskaźnik zwrotu z inwestycji, oceniający stopień jej efektywności. Pozwala określić skuteczność prowadzonych działań marketingowych w ramach całego planu reklamy i promocji (do określenia efektywności reklam można posłużyć się wskaźnikiem ROAS), określając kwotę zwrotu z danej inwestycji w odniesieniu do jej kosztów (wytworzenia i reklamy). Wynik ROI wyraża się w procentach.

ROAS to skrót angielskiego określenia Return on Advertisement Spend. ROAS to wskaźnik zwrotu z inwestycji w reklamę. Pozwala określić skuteczność prowadzonych kampanii reklamowych w odniesieniu do pozyskanego przychodu dla firmy z tej reklamy lub kampanii. Wskaźnik ROAS jest z powodzeniem wykorzystywany w reklamie internetowej, ponieważ zaawansowana analityka pozwala na dokładne oszacowanie wartości zwrotu z danego kanału promocji. Możliwe jest też stosowanie go w przypadku mediów offline, jak telewizja czy radio.

PPC to skrót od angielskiego określenia pay-per-click. PPC oznacza rodzaj kampanii reklamowej w Internecie, w której reklamodawca płaci wtedy, gdy użytkownik kliknie w daną reklamę. Model rozliczeń PPC jest najczęściej stosowany w przypadku reklam prowadzonych w wyszukiwarce internetowej, wyszukiwarce na marketplace, ale też w mediach społecznościowych, np. w systemie reklamowym Facebooka.

PIM to skrót od angielskiego określenia Product Information Management. PIM oznacza platformę internetową do zarządzania wszystkimi informacjami o produktach. Te specjalistyczne narzędzia przeznaczone dla firm są bazą danych potrzebną do prowadzenia sprzedaży w sklepach e-commerce, w marketplace’ach i innych kanałach dystrybucji. Korzyścią z wdrożenia systemu PIM jest możliwość aktualizacji informacji o produkcie w jednym narzędziu. Dzięki integracji, zaktualizowane dane są automatycznie przekazywane do zewnętrznych systemów sprzedaży. Systemy PIM ułatwiają więc pracę i zarządzanie, szczególnie w przypadku dużego, różnorodnego asortymentu i wielu kanałów sprzedaży.

One step checkout to angielskie określenie na końcowy proces realizacji zamówienia w sklepie internetowym. Polega na spłaszczeniu struktury procesu finalizacji zamówienia do jednej podstrony. Pozwala to przyspieszyć dokonanie zakupu przez klienta, umożliwia mu podgląd całego procesu zakupu w jednym miejscu. Dla sklepu pozwala zmniejszyć ryzyko porzucenia koszyka przez klienta.

Omnichannel to zbiór działań, które firma podejmuje w celu zapewnienia spójnych doświadczeń sprzedażowych klienta (customer experience) we wszystkich kanałach sprzedaży i komunikacji z klientem (online i offline). Strategia omnichannel zakłada obecność marki w wielu kanałach sprzedaży i komunikacji (social media, sklep internetowy, sklep stacjonarny, marketplace, targi itp.). W odróżnieniu od stgrategii multichannel, omnichannel zakłada wypracowanie spójnych doświadczeń klienta we wszystkich kanałach. Dzięki strategii omnichannel klienci mogą łatwo dokonywać zakupów online, odbierać produkty w sklepie stacjonarnym czy punkcie odbioru lub zamówić produkty online i zwrócić w sklepie stacjonarnym. Dla firm korzyścią z wdrożenia strategii omnichannel jest dotarcie z ofertą do większej grupy potencjalnych klientów, zwiększenie skuteczności działań promocyjnych i zwiększenie sprzedaży.

Multichannel, czyli strategia wielokanałowa, to podejście do sprzedaży i marketingu, w której w celu dotarcia do klientów firma wykorzystuje wiele kanałów dystrybucji i komunikacji. Jej zaletą jej możliwość do dotarcia do szerszej grupy odbiorców w porównaniu do oparcia strategii o jeden kanał marketingu lub sprzedaży. Wykorzystanie wielu kanałów pozwala też na dopasowanie komunikacji i procesu sprzedażowego do zmieniających się preferencji klientów oraz bieżących trendów. W odróżnieniu od strategii omnichannel, kanały wykorzystywane w strategii wielokanałowej działają od siebie niezależnie, a klienci mogą mieć różne doświadczenia (customer experience), w zależności od używanego kanału. Strategia multichannel nie wymaga więc tworzenia spójnej, jednolitej strategii. Uwaga poświęcana jest każdemu kanałowi z osobna a komunikaty mogą być dopasowane do każdego z nich indywidualnie.

Merchant to najprościej mówiąc – sprzedawca; angielskie określenie na podmiot (firmę, osobę) prowadzący sklep internetowy.

M-commerce oznacza sprzedaż i zakupy internetowe z wykorzystaniem urządzeń mobilnych (telefon, tablet). M-commerce daje klientom możliwość dokonywania zakupów w każdym miejscu i czasie z wykorzystaniem sklepów internetowych, platform sprzedażowych (marketplace) i mediów społecznościowych. Poza sprzedażą i zakupem produktów i usług, aplikacje m-commerce udostępniają też dokonywanie płatności mobilnych, przeglądanie katalogów produktów, porównywanie cen itp. M-commerce to skrót od angielskiego określenia mobile commerce.

Marketplace, czyli dosłownie „rynek”, to elektroniczna platforma sprzedażowa, w której kupujący mają dostęp do produktów od wielu sprzedawców w różnych kategoriach, definiowanych przez daną platformę. Sklepy marketplace dzielą się ze względu na zasięg: lokalny (na terenie jednego kraju) lub międzynarodowy (jedna platforma dostępna w kilkunastu czy kilkudziesięciu krajach), specjalizację  (marketplace horyzontalne i wertykalne) oraz na grupę docelową (marketplace B2B, B2C, C2C). Marketplace może działać na zasadzie aukcji, gdzie przedmioty są sprzedawane na podstawie ofert kupujących, lub sklepu internetowego, gdzie cena jest ustalana przez sprzedawcę. Marketplace pozwala tworzyć szeroką ofertę produktów i zróżnicowaną ofertę cenową, udostępnia proste i intuicyjne procesy transakcji i dostawy dla klientów. Z tego powodu jest najpopularniejszym sposobem na zakupy w Internecie w wielu krajach. Najbardziej znanymi przykładami marketplace’ów są Allegro, Amazon, OLX, eBay czy Etsy.

Listing to karta produktowa lub strona produktowa w sklepie internetowym lub na marketplace, prezentująca ofertę sklepu. Na jej zawartość składają się informacje o produkcie w formie tytułu, opisu, zdjęć i filmów oraz ceny. Umożliwia klientom zapoznanie się z najważniejszymi informacjami o produkcie.

Konwersja to określenie związane z marketingiem i sprzedażą. Odnosi się do użytkownika strony internetowej, sklepu internetowego, platformy zakupowej, serwisu społecznościowego, który dokonał zakupu bądź zrealizował inny cel określony przez sprzedawcę lub reklamodawcę (np. uzupełnił formularz kontaktowy w ramach kampanii reklamowej lub zarejestrował konto w sklepie).

GMV to skrót od angielskiego określenia Gross Merchandise Value, oznacza wskaźnik łącznej wartości sprzedanych towarów w danym okresie w kanałach e-commerce.

Green commerce to sposób prowadzenia handlu, w którym nadrzędnym celem jest zrównoważony rozwój i minimalizowanie negatywnego wpływu działalności sprzedażowej na środowisko naturalne. Polega na sprzedaży produktów i usług, które są produkowane i oferowane w sposób przyjazny środowisku, np. poprzez wykorzystanie ekologicznych materiałów, redukcję zużycia energii i emisji gazów cieplarnianych w procesie produkcji.

Fulfillment odnosi się do procesu realizacji zamówienia i dostarczenia produktu do klienta, który jest wykonywany przez zewnętrzną firmę (outsourcing) na terenie kraju producenta lub za granicą. W tym modelu współpracy B2B firma-sprzedawca powierza firmie specjalizującej się w fulfillment proces realizacji złożonych zamówień i dostawy na adres klienta. Wartością dla przedsiębiorcy jest oszczędność zasobów w procesie kompleksowej realizacji zamówień, obsługa zwrotów oraz odciążenie magazynu, bowiem fulfillment umożliwia przechowywanie produktów w firmie realizującej wysyłki. Usługa fulfillment rozwinęła się wraz ze wzrostem popularności handlu internetowego (e-commerce). Popularnymi firmami świadczącymi tę usługę w Polsce są np. InPost i Omnipack.

Fintech to firma łącząca nowoczesne technologie ze światem finansów (fintechy nie są jednak bankami), kierująca swoje produkty i usługi do osób prywatnych i przedsiębiorstw. Fintechy opracowują różnorodne aplikacje, narzędzia internetowe związane m.in. z płatnościami, zarządzaniem finansami, wymianą walut, przelewami zagranicznymi, inwestowaniem itp. W handlu transgranicznym fintechy pomagają konsumentom w zakupie zagranicznym, oferując atrakcyjne kursy wymiany walut i proste płatności, a sprzedawcom – uproszczenie procedur płatności transgranicznych, co przyspiesza proces wprowadzenia produktów na zagraniczny rynek.

Feed produktowy to plik komputerowy zawierający informacje o produktach dostępnych u sprzedawcy internetowego. Przygotowywany w celu prowadzenia sprzedaży w internetowych platformach sprzedażowych lub promocji w serwisach reklamowych (np. Google, Facebook) oraz porównywarkach cenowych. Feed produktowy określa m.in. nazwy produktów, identyfikator produktu, markę, kategorie produktowe, cenę, cechy, pojemność i wagę czy inne cechy fizyczne i użytkowe produktu, zwane atrybutami. Przygotowuje się go na podstawie wytycznych platformy, w której prowadzona jest sprzedaż lub promocja – każdy serwis określa własne atrybuty, które powinny znaleźć się w feedzie. Wysoka jakość informacji zawartych w pliku zwiększa szansę na wyróżnienie oferty, pozyskanie ruchu na stronę sklepu internetowego lub stronę oferty w katalogu marketplace.

FBA i FBM to modele sprzedaży oferowane przez Amazon. FBA, czyli Fullfilment by Amazon, dotyczy procesu sprzedaży produktu, w którym Amazon przejmuje na siebie obowiązki związane z magazynowaniem produktu, zapakowaniem go, wysyłką do klienta na adres dostawy oraz obsługą zwrotu. W modelu Fullfilment by Merchant (FBM) takie obowiązki bierze na siebie sprzedawca, co wiąże się z koniecznością posiadania własnego magazynu i osób obsługujących wysyłkę paczek.

ERP jest zintegrowanym systemem informatycznym, służącym do zarządzania zasobami przedsiębiorstwa. System ERP umożliwia automatyzację procesów i integrację różnych obszarów działalności firmy w jednym programie komputerowym. Integracja modułów zapewnia płynny przepływ informacji w czasie rzeczywistym. Kilkunastu pracowników jednocześnie może wykonywać prace w systemie ERP. Przykładowymi modułami, które może integrować system ERP, są dane księgowe i finansowe, sprzedażowe, magazynowe, związane z produkcją, logistyką oraz administracją.

ERP to skrót od angielskiego określenia Enterprise Resource Planning.

EDI to skrót od Electronic Data Interchange, czyli elektronicznej wymiany danych. EDI jest to proces przesyłania zamówień oraz dokumentów handlowych (np. faktury, zamówienia) między dwoma systemami, bez konieczności ich ręcznego przepisywania. EDI jest często stosowane w handlu internetowym i pomaga usprawnić procesy sprzedaży oraz zarządzania danymi handlowymi.

Dropshipping to metoda prowadzenia sprzedaży internetowej, w której sklep internetowy lub sprzedawca na marketplace nie posiada fizycznie towarów. Sprzedawca korzysta z magazynu dostawcy lub producenta, któremu przekazuje zamówienia złożone przez jego sklep. Pakowanie i wysyłka odbywa się bezpośrednio z magazynu producenta, a więc sprzedawca nie pośredniczy w procesie realizacji zamówienia. Dzięki temu sklep internetowy nie ponosi kosztów związanych z przechowywaniem towarów. Nie musi posiadać też pracowników odpowiadających za pakowanie i wysyłkę. Zadaniem sklepu jest pozyskanie klienta poprzez marketing, sprzedaż, obsługa klienta oraz zarządzanie zwrotami towarów.

Customer journey to angielskie określenie dot. ścieżki klienta, czyli sumy wszystkich interakcji klienta z daną firmą podczas całej relacji określonej w czasie. Proces customer journey rozpoczyna się od pierwszego styku z firmą (np. poprzez zobaczoną reklamę), aż do ostatniego etapu, który może skończyć się przed lub po dokonaniu zakupu. Customer journey opracowuje się w celu zrozumienia klienta, jego potrzeb i celów oraz oczekiwań na każdym etapie styku z firmą, aby zaprojektować odpowiednie customer experience (CX).

Customer Experience (CX) to określenie na doświadczenia klienta podczas kupowania produktów lub korzystania z usług na stronie internetowej lub w sklepie internetowym. CX dotyczy wszystkich interakcji między klientem a firmą, od pierwszego wejścia na stronę, przez dokonanie zakupu, aż po obsługę posprzedażową. Dobrze zaprojektowany CX ułatwia proces zakupowy i buduje pozytywne wrażenia z kontaktu z daną firmą lub marką, dzięki temu firma zwiększa swoje szanse na powrót klienta w przyszłości.

Content marketing to strategia marketingowa, w której tworzy się i udostępnia wartościowe treści, w celu przyciągnięcia potencjalnych klientów (in-bound marketing) i zainteresowania swoją ofertą. W ramach content marketingu powstają różne rodzaje treści, takie jak artykuły na blogu, filmy, infografiki, podcasty, e-booki, a nawet memy i kreatywne posty w mediach społecznościowych.

CLV to wskaźnik pozwalający oszacować całkowitą wartość przychodu od danego klienta lub segmentu klientów z transakcji sprzedaży w danym przedziale czasowym. Wskaźnik CLV oblicza się mnożąc trzy wartości – średniej wartości zamówienia dokonanego przez danego klienta w danym okresie x ilość transakcji sprzedaży w danym okresie (zazwyczaj przez rok) x średnia długość trwania relacji handlowej (w latach).

Buy Box na Amazonie to obszar na stronie produktu, gdzie klienci mogą kliknąć przycisk "Dodaj do koszyka" lub "Kup teraz", aby dodać dany produkt do swojego koszyka lub dokonać zakupu. Na stronie produktu (np. telefonu komórkowego określonego modelu) często pojawia się wiele ofert od różnych sprzedawców. Jednak tylko jeden sprzedawca może otrzymać Buy Box, co oznacza, że ​​ma on swojego rodzaju „pierwszeństwo” wśród innych firm, oferujących ten sam produkt. Buy box jest narzędziem Amazona, który umożliwia większą sprzedaż firmie, której uda się go wygrać.

API to skrót od słów Application Programming Interface. API to rodzaj komputerowego tłumacza, który umożliwia aplikacjom komunikację między sobą. Dzięki niemu programy automatycznie przesyłają i odbierają informacje. API jest wykorzystywane m.in. w aplikacjach mobilnych lub serwisach internetowych.

Cross-dock to model logistyki magazynowej, który jest wykorzystywany w celu przyspieszenia procesu dystrybucji towarów. W magazynie cross-dock towar jest odbierany bezpośrednio z jednego transportu i przekazywany do kolejnego transportu, bez przechowywania go w magazynie na dłuższy czas.

Checkout to angielskie określenie na końcowy proces realizacji zamówienia w sklepie internetowym. Dotyczy zamówienia, które klient dodał do koszyka, a następnie podjął dodatkową aktywność w celu sfinalizowania zakupu. W procesie checkout użytkownik jest proszony o podanie dokładnych danych personalnych, adresu pocztowego, określenia sposobu płatności i realizacji dostawy, czy też akceptację regulaminu. Optymalizacja procesu checkout pozwala na zwiększenie sprzedaży w sklepie internetowym.

Spis treści

Spis treści

Przewodnik po organizacji procesów logistycznych do krajów UE krok po kroku

Organizowanie procesów logistycznych do krajów Unii Europejskie obejmuje kilka kluczowych zagadnień, które należy dokładnie zweryfikować, zanim przystąpi się do zagranicznej ekspansji. Niezależnie od tego czy wybierzesz tylko jeden rynek, czy kilka - musisz się do tego odpowiednio przygotować. Co zrobić, aby uniknąć błędów, zadowolić potencjalnych klientów i co najważniejsze – odnieść sukces? Dowiesz się z artykułu, zapoznając się z najważniejszymi krokami.

autor:
Packeta

Sprawdź strukturę łańcucha dostaw

Pierwszym ogniwem łańcucha dostaw są dostawcy i producenci – zawsze współpracuj z zaufanymi dostawcami, którzy dostarczą wysokiej jakości produkty w umówionym terminie. Kolejnym krokiem jest magazynowanie i składowanie towarów. Możesz zdecydować się na własne magazyny lub skorzystać z usług zewnętrznych dostawców logistycznych w zależności od tego, co i gdzie będziesz sprzedawać (ten punkt omówimy dokładnie dalej).

Następnie należy nawiązać współpracę z partnerami logistycznymi, którzy będą odpowiedzialni za dostarczenie towarów do wybranych przez Ciebie krajów UE. Cały łańcuch dostaw powinien być monitorowany i optymalizowany. Analizuj dane dotyczące czasu dostawy, zwrotów, kosztów logistyki, skuteczności partnerów logistycznych i satysfakcji klientów. Na tej podstawie uda Ci się zidentyfikować obszary, w których warto wprowadzić ulepszenia, by efektywniej zarządzać łańcuchem dostaw.

Współpracuj z wiarygodnymi przewoźnikami lokalnymi

Wybór partnerów logistycznych do obsługi rynków e-commerce w Unii Europejskiej jest kluczowym krokiem w skutecznym zorganizowaniu procesów logistycznych. Pamiętaj, że wchodząc na obcy rynek, Twój e-sklep dopiero buduje renomę i rozpoznawalność, zatem wybór popularnego i poważanego kuriera zwiększy wiarygodność Twojego brandu.

Zacznij od sprawdzenia czy wybrana firma kurierska specjalizuje się w obsłudze międzynarodowych przesyłek, czy ma dobrze rozwiniętą sieć dystrybucji w krajach, do których zamierzasz dostarczać produkty. Czy posiada centra dystrybucyjne lub magazyny w strategicznych dla Twojego e-sklepu lokalizacjach, co umożliwi szybką i skuteczną dostawę do potencjalnych klientów.

Jeśli planujesz rozwój na większej liczbie rynków zagranicznych, sprawdź ofertę platform dla e-commerce, które obsługują wiele rynków i na każdym z nich last mile realizują z pewnymi i popularnymi lokalnymi oraz międzynarodowymi przewoźnikami. Dzięki takiemu rozwiązaniu nie tylko oszczędzasz czas na poszukiwanie dostawców, negocjacje cen i podpisywanie umów, ale też zyskujesz pewność, że Twoje paczki dostarcza znana dla klienta końcowego firma kurierska.

Zapamiętaj: ważne, aby wybrany przez ciebie partner logistyczny był dostępny i szybko odpowiadał na wszelkie pytania lub problemy związane z przesyłkami.

Dostarczaj przesyłki na czas

Elastyczność w wyborze metod dostawy ułatwi dostosowanie oferty do preferencji kupujących, a te mogą różnić się w zależności od rynku. Ważne, aby Twój e-sklep oferował różnorodność, czyli standardową przesyłkę, dostawę ekspresową, następnego dnia, odbiór z punktów PUDO (Pick Up and Drop Off) czy Home Delivery (dostawa do domu). Zwróć uwagę nie tylko na koszty przesyłki, ale również na opłaty celne czy za ewentualne przechowywanie, które mogą wpłynąć na całkowite koszty logistyczne. Pamiętaj też, aby sprawdzić czy partner logistyczny ma odpowiednie technologie i narzędzia, które można zintegrować z Twoim e-sklepem. Integracje z systemem zarządzania zamówieniami, platformą e-commerce i systemem płatności mogą usprawnić procesy logistyczne, minimalizując błędy i zapewniając automatyzację procesów.

Dokonaj wyboru: lokalny fulfillment czy dostawy z Polski

Wybór między lokalnym fulfillmentem a dostawami przesyłek z Polski do innych krajów Unii Europejskiej zależy od wielu czynników, takich jak skala działalności, rozmiar rynku, specyfika produktów oraz preferencje klientów.

Fulfillment jest jednak dużą inwestycją, szczególnie na początku cross-borderowej drogi. W pierwszej kolejności warto więc pomyśleć o wysyłaniu paczek z Polski, co jest wygodniejsze i mniej ryzykowne inwestycyjnie, choć wiąże się też z organizacją first and last mile, czyli przewoźnika, który odbierze paczki w Polsce, dostarczy na rynek docelowy, a następnie rozdystrybuuje wśród konsumentów. Może to być jedna firma lub kilka różnych. Szukanie ich na własną rękę jest procesem długotrwałym i dosyć uciążliwym, a przy mniejszych wolumenach na pewno też mało opłacalnym. Warto wówczas skorzystać z nowoczesnych rozwiązań takich jak platformy dla e-commerce, które najczęściej obsługują wiele rynków i na każdym z nich udostępniają po kilku przewoźników.

W momencie, kiedy wolumeny sprzedażowe e-sklepu na nowym rynku osiągną dużą skale, warto również rozważyć hybrydowe podejście – połączenie lokalnego fulfillmentu z dostawami paczek bezpośrednio z Polski. Na przykład, możesz utrzymywać magazyn w strategicznej lokalizacji w jednym z krajów UE, obsługującym kilka destynacji, a jednocześnie korzystać z usług zewnętrznej firmy kurierskiej, która dostarczy zamówienia na dalsze rynki.

Zapamiętaj: przed podjęciem decyzji warto dokładnie przeanalizować swoje potrzeby i skonsultować się z ekspertami w dziedzinie logistyki e-commerce.

Zadbaj o rozliczenia w danym kraju – obsługa lokalnej waluty

Wybór pomiędzy prowadzeniem w danym kraju rachunku bankowego, który obsługuje lokalną walutę, a korzystaniem z systemu do obsługi wszystkich europejskich walut, zależy od kilku czynników. Jeśli prowadzisz e-firmę o dużej skali, to korzystanie z jednego systemu do obsługi wszystkich europejskich walut będzie wygodniejsze, bo pozwoli na integrację procesu płatności i ułatwi klientom zakupy.

Musisz jednak mieć na uwadze proces konwersji walut, który może wiązać się z kosztami i ryzykiem kursowym, które powinieneś uwzględnić w strategii zarządzania finansami. Jeśli jednak wybierasz tylko jeden lub dwa rynki zagranicznej ekspansji, to utrzymanie rachunków bankowych w tych krajach może okazać się korzystniejsze. Umożliwi to płatności bezpośrednio w lokalnej walucie, minimalizując koszty konwersji i eliminując ryzyko kursowe.

Ważne: przed podjęciem decyzji, należy dokładnie prześwietlić koszty i opłaty związane z obsługą rachunku bankowego w danym kraju oraz z korzystaniem z jednego systemu wielowalutowego. Ważne jest, aby porównać stawki wymiany walut, prowizje bankowe i inne opłaty, które mogą wpływać na koszty transakcyjne.

Zoptymalizuj czas dostawy paczek

Czas dostawy przesyłek w krajach Unii Europejskiej jest zróżnicowany i zależy od wielu czynników, np. odległości między e-sklepem lub magazynem a klientem, od sposobu transportu czy możliwości dostawcy logistycznego (gęstość sieci, posiadania bezpośrednich line-haul, itp.). Choć preferencje konsumentów co do czasu dostawy są różne w poszczególnych krajach, wskazuje się 3 dni robocze jako najczęściej oczekiwane przez klientów.

Tymczasem standardowy czas dostarczenia paczek w obrębie większości rynków wspólnoty wynosi zwykle od 1 do nawet 7 dni roboczych. Chcąc uzyskać jak najkrótszy czas dostawy warto współpracować z różnymi dostawcami na danych rynkach lub skorzystać z dedykowanych platform logistycznych dla e-commerce, które współpracują z kilkoma kurierami dostępnymi na rynku, oferując najkorzystniejszą opcję cenową i czasową. Taka współpraca ma dodatkowe zalety – e-sklep integruje się z platformą jeden raz, a może obsługiwać wiele rynków i otrzymuje jedną fakturę.

Zapamiętaj: najlepiej skonsultować się z wybraną firmą kurierską, aby uzyskać dokładne informacje na temat czasu dostawy przesyłek do konkretnego kraju UE. Dostawcy logistyczni często udostępniają narzędzia śledzenia online, które umożliwiają monitorowanie statusu przesyłek i informacji na temat ich szacowanego czasu dostawy.

Sprawnie zorganizuj obsługę zwrotów

Obsługa zwrotów przesyłek wymaga odpowiedniego procesu i uwzględnienia kilku kluczowych kroków. Przede wszystkim zacznij od zamieszczenia jasnej i przejrzystej polityki zwrotów (terminów, procedury zwrotu oraz kosztów i zasad ich dotyczących) na stronie internetowej swojego e-sklepu, także dla zamówień z innych rynków niż Polska, na których zamierzasz działać.

Zwróć uwagę na regulacje prawne dotyczące zwrotów, które mogą obowiązywać w poszczególnych krajach. Podane informacje powinny być dostępne także w języku klienta danego kraju, a sam proces jak najbardziej intuicyjny. Najlepiej, gdyby Twój e-sklep miał do pobrania gotowe etykiety zwrotne, które można wydrukować, wypełnić i nakleić na paczkę. Udostępnij łatwe do znalezienia dane kontaktowe, takie jak adres e-mail lub numer telefonu, aby kupujący mogli z łatwością skontaktować się w razie dodatkowych pytań. W kolejnym kroku wprowadź system śledzenia przesyłek zwrotnych, zadbaj też o dobrą komunikację z klientem w trakcie procesu i możliwie szybki zwrot pieniędzy.

Pamiętaj, aby analizować przyczyny zwrotów towarów, zarówno w Polsce, jak i na pozostałych wybranych przez Ciebie rynkach UE. Ułatwi to zidentyfikowanie problemów np. z jakością produktu czy rozbieżnością w opisach, co pozwoli na wprowadzenie odpowiednich poprawek w ofercie.

Ważne: dobre zarządzanie zwrotami jest istotne dla budowania pozytywnego wizerunku firmy i zadowolenia klientów. Staraj się odpowiednio komunikować, być elastycznym i oferować profesjonalną obsługę klienta podczas procesu zwrotów.

Zapewnij COD (płatność przy odbiorze)

Płatność przy odbiorze (COD – Cash on Delivery) jest często pożądaną przez klientów opcją w e-commerce, zwłaszcza w niektórych krajach Unii Europejskiej. Rozwiązanie to daje klientom poczucie większego bezpieczeństwa i buduje zaufanie do zakupów online, a także rozwiewa ich obawy dotyczące potencjalnych oszustw. Klienci nie muszą płacić z góry za zamówienie, co pozwala im ocenić jakość produktu przed dokonaniem płatności, zwłaszcza jeśli zamawiają coś po raz pierwszy i nie znają jeszcze Twojego e-sklepu. Z drugiej strony, także Ty, jako nowy sprzedawca na konkretnym rynku, masz pewność, że otrzymasz płatność za dostarczony towar.

Zapamiętaj: przed wdrożeniem COD należy dokładnie zapoznać się z lokalnymi regulacjami i praktykami dotyczącymi płatności przy odbiorze w danym kraju UE.

Poznaj popularne formy odbioru i zapewnij je

Wybór między usługą odbioru w punkcie lub automacie paczkowym (PUDO – Pick Up and Drop Off) a dostawą do domu (Home Delivery) zależy przede wszystkim od preferencji klientów danego kraju. W regionach, gdzie istnieje dobre pokrycie punktami odbioru, p.. w Czechach, na Słowacji, w Polsce, usługa PUDO jest zazwyczaj bardzo powszechna, bo oferuje większą elastyczność i wygodę, którą cenią konsumenci.

Inne preferencje klientów występują np. w Rumunii, Słowenii czy Chorwacji – tam nadal najpopularniejszą formą odbioru jest dostawa przez kuriera. Najlepszą opcją jest zapewnienie kilku sposobów dostawy – niech klient sam zdecyduje, co jest dla niego najwygodniejsze. Przy wyborze partnera logistycznego sprawdź zatem, jakie dokładnie oferuje on formy dostawy na wybranym przez Ciebie rynku, a jeśli nie oferuje pełnej palety, nawiąż współpracę z większą liczbą partnerów.

Ważne: ostateczny wybór między PUDO a Home Delivery zależy od analizy preferencji klientów, rodzaju oferowanych produktów, dostępności punktów odbioru oraz kosztów logistycznych. Często wybór ten może być również zależny od strategii firmy i konkurencyjności na rynku e-commerce. Jeśli nie ma przeciwwskazań do zapewnienia obu form dostaw, taka strategia będzie najkorzystniejsza.

Respektuj zasady dot. gospodarki odpadami (BDO)

Unia Europejska ustanowiła Ramową Dyrektywę w sprawie odpadów (2008/98/WE), która zawiera zasady dotyczące gospodarki odpadami, w tym wymogi dotyczące bazy danych odpadów (BDO). Według tej dyrektywy państwa członkowskie mają obowiązek gromadzenia, utrzymywania i aktualizowania danych dotyczących ilości, rodzaju, przepływu i przeznaczenia odpadów w swoim kraju.

Dla przykładu, kupując pudełka od zewnętrznego dostawcy i potem wysyłając w nich swoje produkty, to Ty wprowadzasz je do obrotu po raz pierwszy, stąd musisz zarejestrować się w odpowiednim rejestrze BDO jako podmiot generujący, przetwarzający lub gospodarujący odpadami. Ten sam wymóg dotyczy e-sklepu sprzedającego sprzęt elektroniczny, akumulatory, lub baterie.

Więcej informacji znajdziesz na stronie https://rejestr-bdo.mos.gov.pl/, w tym także wymogi dotyczące rejestracji w innych niż Polska krajach UE. Pamiętaj, że w każdym regionie mogą obowiązywać inne wymogi i procedury rejestracyjne dla organizacji zajmujących się rozwojem biznesu.

packeta

autor artykułu

Packeta to globalna, cyfrowa platforma dla e-commerce. Pomagamy e-sklepom w ekspansji cross-border, wysyłając przesyłki do 33 krajów za pomocą jednego API. Mamy najwięcej punktów odbioru w Europie.

Wizytówka firmy

Przeczytaj artykuły Packeta

Cross-border w krajach adriatyckich – atrakcyjne rynki dla polskiego e-commerce

Strategia

Rynki adriatyckie, które do niedawna traktowane były przez polskie e-commerce’y po macoszemu, zyskały na atrakcyjności, tak jak...

Zobacz więcej artykułów