COD to skrót od określenia „Cash on Delivery”; po polsku najczęściej określany jako „płatność za pobraniem”, oznacza usługę pobrania płatności za zamówienie podczas dostarczenia towaru do klienta. To model płatności za zakupy online popularny w wielu europejskich krajach.

PUDO to skrót od określenia „Pick-Up, Drop-Off”; określenie miejsca, w którym można odebrać lub nadać przesyłkę. To ciesząca się dużą popularnością wśród konsumentów metoda logistyki ostatniej mili, dostępna w ofertach operatorów logistycznych w Polsce i za granicą. Punktem PUDO mogą być sklepy i punkty usługowe, automaty paczkowe, kioski. Wykorzystanie PUDO w logistyce daje klientowi elastyczność w wyborze miejsca dostawy i momentu nadania lub odebrania przesyłki.

Q-commerce to skrót od angielskiego określenia quick commerce - model handlu elektronicznego, w którym przewiduje się szybką dostawę produktu na żądanie. Model ten zakłada maksymalne skrócenie procesu dostawy produktów do nabywcy, nawet do kilkunastu minut od złożenia zamówienia. Najbardziej popularne platformy q-commerce w Polsce oferują zakup produktów spożywczych, chemii gospodarczej i artykułów gospodarstwa domowego z dostawą do domu. Funkcjonują w oparciu o sieć małych sklepów, tzw. dark stores, rozproszonych na terenie miasta, w celu skrócenia dystansu fizycznego i umożliwienie sprawnego dostarczenia zakupów na wybrany adres.

.

WMS to skrót od określenia Warehouse Management System - wyspecjalizowany magazynowy system informatyczny. Służy do codziennego zarządzania procesami magazynowymi w celu ich kontroli, optymalizacji i prawidłowego przepływu. System WMS może być częścią szerszego systemu ERP w formie modułu, ale częściej jest osobnym narzędziem, którym dysponują pracownicy odpowiadający za poprawną pracę magazynów firmowych.

White label jest to produkt lub usługa, której producentem i sprzedawcą są dwie różne firmy. Firma oferująca produkt swoim klientom nie jest jego producentem, ale sprzedaje go pod swoją marką. Istnieje wiele firm oferujących produkty white label innym firmom (np. kosmetyki) i zdarza się, że jeden produkt jest sprzedawany pod kilku lub kilkunastoma „szyldami”. Ten model jest często stosowany w przypadku produktów lub usług, które firma chce sprzedawać pod własną marką, bez ponoszenia kosztów związanych z ich produkcją. W porównaniu do produktów private label, model ten umożliwia ograniczenie kosztów.

Pojęcia User Experience (UX) i User Interface (UI) są ściśle związane z projektowaniem wizualnym stron internetowych, aplikacji webowych i mobilnych. Praca projektantów UX i UI wzajemnie uzupełnia się. UX polega na projektowaniu doświadczeń użytkownika podczas korzystania z witryny czy aplikacji. Do tego niezbędna jest wiedza dotycząca m.in. badania potrzeb, preferencji, nawyków użytkowników oraz zagadnień deweloperskich. UI design jest skoncentrowany wokół percepcji użytkownika. Celem projektanta UI jest stworzenie atrakcyjnej wizualnie, angażującej, dopasowanej do użytkownika i intuicyjnej witryny bądź aplikacji, z wykorzystaniem różnych technik projektowych.

TACOS to skrót od angielskiego określenia Total Advertising Cost of Sale - to wskaźnik zwrotu z inwestycji poniesionych w ramach kampanii reklamowej typu PPC (pay-per-click) prowadzonej w serwisie Amazon. Ta platforma sprzedaży internetowej posiada własne narzędzia do promocji, stąd wskaźnik TACOS został stworzony specjalnie na określenie zysków z prowadzonych działań reklamowych PPC w tym marketplace.

SEO to skrót angielskiego określenia Search Engine Optimisation. SEO oznacza zbiór metod optymalizacji witryny internetowej (serwisu, sklepu, produktu), w wyniku której osiąga się jak najwyższe pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania. Do najbardziej popularnej wyszukiwarki w Europie i na świecie zalicza się Google, więc termin pozycjonowania (SEO) stosuje się najczęściej w odniesieniu do tego serwisu. Praktyka SEO obejmuje liczne działania, świadczone najczęściej przez specjalistów ds. pozycjonowania lub marketingu internetowego. Termin SEO stosuje się też wobec działań dotyczących optymalizacji listy produktów pod wyszukiwarkę marketplace, np. na Amazon. Działanie to wymaga znajomości środowiska danego marketplace, jednak cel jest ten sam – zaistnieć w jak najlepszych wynikach wyszukiwania pod określonymi słowami kluczowymi. Najlepiej na pierwszej pozycji.

ROPO to model zachowania konsumenta, który szuka w Internecie informacji o produkcie, ale zakupu dokonuje w sklepie tradycyjnym. W przypadku reverse ROPO, ten schemat jest odwrócony i konsument sprawdza produkty w sklepach tradycyjnych, ale zakupu dokonuje online. Badanie takich zachowań konsumenckich jest ważne dla sklepów internetowych, które chcą zrozumieć, które czynniki wpływają na odpływ klientów ze sklepu online do kanałów sprzedaży offline i na odwrót.

ROPO to skrót od określenia Research Online Purchase Offline.

ROI to skrót od angielskiego określenia Return on Investment. ROI to wskaźnik zwrotu z inwestycji, oceniający stopień jej efektywności. Pozwala określić skuteczność prowadzonych działań marketingowych w ramach całego planu reklamy i promocji (do określenia efektywności reklam można posłużyć się wskaźnikiem ROAS), określając kwotę zwrotu z danej inwestycji w odniesieniu do jej kosztów (wytworzenia i reklamy). Wynik ROI wyraża się w procentach.

ROAS to skrót angielskiego określenia Return on Advertisement Spend. ROAS to wskaźnik zwrotu z inwestycji w reklamę. Pozwala określić skuteczność prowadzonych kampanii reklamowych w odniesieniu do pozyskanego przychodu dla firmy z tej reklamy lub kampanii. Wskaźnik ROAS jest z powodzeniem wykorzystywany w reklamie internetowej, ponieważ zaawansowana analityka pozwala na dokładne oszacowanie wartości zwrotu z danego kanału promocji. Możliwe jest też stosowanie go w przypadku mediów offline, jak telewizja czy radio.

PPC to skrót od angielskiego określenia pay-per-click. PPC oznacza rodzaj kampanii reklamowej w Internecie, w której reklamodawca płaci wtedy, gdy użytkownik kliknie w daną reklamę. Model rozliczeń PPC jest najczęściej stosowany w przypadku reklam prowadzonych w wyszukiwarce internetowej, wyszukiwarce na marketplace, ale też w mediach społecznościowych, np. w systemie reklamowym Facebooka.

PIM to skrót od angielskiego określenia Product Information Management. PIM oznacza platformę internetową do zarządzania wszystkimi informacjami o produktach. Te specjalistyczne narzędzia przeznaczone dla firm są bazą danych potrzebną do prowadzenia sprzedaży w sklepach e-commerce, w marketplace’ach i innych kanałach dystrybucji. Korzyścią z wdrożenia systemu PIM jest możliwość aktualizacji informacji o produkcie w jednym narzędziu. Dzięki integracji, zaktualizowane dane są automatycznie przekazywane do zewnętrznych systemów sprzedaży. Systemy PIM ułatwiają więc pracę i zarządzanie, szczególnie w przypadku dużego, różnorodnego asortymentu i wielu kanałów sprzedaży.

One step checkout to angielskie określenie na końcowy proces realizacji zamówienia w sklepie internetowym. Polega na spłaszczeniu struktury procesu finalizacji zamówienia do jednej podstrony. Pozwala to przyspieszyć dokonanie zakupu przez klienta, umożliwia mu podgląd całego procesu zakupu w jednym miejscu. Dla sklepu pozwala zmniejszyć ryzyko porzucenia koszyka przez klienta.

Omnichannel to zbiór działań, które firma podejmuje w celu zapewnienia spójnych doświadczeń sprzedażowych klienta (customer experience) we wszystkich kanałach sprzedaży i komunikacji z klientem (online i offline). Strategia omnichannel zakłada obecność marki w wielu kanałach sprzedaży i komunikacji (social media, sklep internetowy, sklep stacjonarny, marketplace, targi itp.). W odróżnieniu od stgrategii multichannel, omnichannel zakłada wypracowanie spójnych doświadczeń klienta we wszystkich kanałach. Dzięki strategii omnichannel klienci mogą łatwo dokonywać zakupów online, odbierać produkty w sklepie stacjonarnym czy punkcie odbioru lub zamówić produkty online i zwrócić w sklepie stacjonarnym. Dla firm korzyścią z wdrożenia strategii omnichannel jest dotarcie z ofertą do większej grupy potencjalnych klientów, zwiększenie skuteczności działań promocyjnych i zwiększenie sprzedaży.

Multichannel, czyli strategia wielokanałowa, to podejście do sprzedaży i marketingu, w której w celu dotarcia do klientów firma wykorzystuje wiele kanałów dystrybucji i komunikacji. Jej zaletą jej możliwość do dotarcia do szerszej grupy odbiorców w porównaniu do oparcia strategii o jeden kanał marketingu lub sprzedaży. Wykorzystanie wielu kanałów pozwala też na dopasowanie komunikacji i procesu sprzedażowego do zmieniających się preferencji klientów oraz bieżących trendów. W odróżnieniu od strategii omnichannel, kanały wykorzystywane w strategii wielokanałowej działają od siebie niezależnie, a klienci mogą mieć różne doświadczenia (customer experience), w zależności od używanego kanału. Strategia multichannel nie wymaga więc tworzenia spójnej, jednolitej strategii. Uwaga poświęcana jest każdemu kanałowi z osobna a komunikaty mogą być dopasowane do każdego z nich indywidualnie.

Merchant to najprościej mówiąc – sprzedawca; angielskie określenie na podmiot (firmę, osobę) prowadzący sklep internetowy.

M-commerce oznacza sprzedaż i zakupy internetowe z wykorzystaniem urządzeń mobilnych (telefon, tablet). M-commerce daje klientom możliwość dokonywania zakupów w każdym miejscu i czasie z wykorzystaniem sklepów internetowych, platform sprzedażowych (marketplace) i mediów społecznościowych. Poza sprzedażą i zakupem produktów i usług, aplikacje m-commerce udostępniają też dokonywanie płatności mobilnych, przeglądanie katalogów produktów, porównywanie cen itp. M-commerce to skrót od angielskiego określenia mobile commerce.

Marketplace, czyli dosłownie „rynek”, to elektroniczna platforma sprzedażowa, w której kupujący mają dostęp do produktów od wielu sprzedawców w różnych kategoriach, definiowanych przez daną platformę. Sklepy marketplace dzielą się ze względu na zasięg: lokalny (na terenie jednego kraju) lub międzynarodowy (jedna platforma dostępna w kilkunastu czy kilkudziesięciu krajach), specjalizację  (marketplace horyzontalne i wertykalne) oraz na grupę docelową (marketplace B2B, B2C, C2C). Marketplace może działać na zasadzie aukcji, gdzie przedmioty są sprzedawane na podstawie ofert kupujących, lub sklepu internetowego, gdzie cena jest ustalana przez sprzedawcę. Marketplace pozwala tworzyć szeroką ofertę produktów i zróżnicowaną ofertę cenową, udostępnia proste i intuicyjne procesy transakcji i dostawy dla klientów. Z tego powodu jest najpopularniejszym sposobem na zakupy w Internecie w wielu krajach. Najbardziej znanymi przykładami marketplace’ów są Allegro, Amazon, OLX, eBay czy Etsy.

Listing to karta produktowa lub strona produktowa w sklepie internetowym lub na marketplace, prezentująca ofertę sklepu. Na jej zawartość składają się informacje o produkcie w formie tytułu, opisu, zdjęć i filmów oraz ceny. Umożliwia klientom zapoznanie się z najważniejszymi informacjami o produkcie.

Konwersja to określenie związane z marketingiem i sprzedażą. Odnosi się do użytkownika strony internetowej, sklepu internetowego, platformy zakupowej, serwisu społecznościowego, który dokonał zakupu bądź zrealizował inny cel określony przez sprzedawcę lub reklamodawcę (np. uzupełnił formularz kontaktowy w ramach kampanii reklamowej lub zarejestrował konto w sklepie).

GMV to skrót od angielskiego określenia Gross Merchandise Value, oznacza wskaźnik łącznej wartości sprzedanych towarów w danym okresie w kanałach e-commerce.

Green commerce to sposób prowadzenia handlu, w którym nadrzędnym celem jest zrównoważony rozwój i minimalizowanie negatywnego wpływu działalności sprzedażowej na środowisko naturalne. Polega na sprzedaży produktów i usług, które są produkowane i oferowane w sposób przyjazny środowisku, np. poprzez wykorzystanie ekologicznych materiałów, redukcję zużycia energii i emisji gazów cieplarnianych w procesie produkcji.

Fulfillment odnosi się do procesu realizacji zamówienia i dostarczenia produktu do klienta, który jest wykonywany przez zewnętrzną firmę (outsourcing) na terenie kraju producenta lub za granicą. W tym modelu współpracy B2B firma-sprzedawca powierza firmie specjalizującej się w fulfillment proces realizacji złożonych zamówień i dostawy na adres klienta. Wartością dla przedsiębiorcy jest oszczędność zasobów w procesie kompleksowej realizacji zamówień, obsługa zwrotów oraz odciążenie magazynu, bowiem fulfillment umożliwia przechowywanie produktów w firmie realizującej wysyłki. Usługa fulfillment rozwinęła się wraz ze wzrostem popularności handlu internetowego (e-commerce). Popularnymi firmami świadczącymi tę usługę w Polsce są np. InPost i Omnipack.

Fintech to firma łącząca nowoczesne technologie ze światem finansów (fintechy nie są jednak bankami), kierująca swoje produkty i usługi do osób prywatnych i przedsiębiorstw. Fintechy opracowują różnorodne aplikacje, narzędzia internetowe związane m.in. z płatnościami, zarządzaniem finansami, wymianą walut, przelewami zagranicznymi, inwestowaniem itp. W handlu transgranicznym fintechy pomagają konsumentom w zakupie zagranicznym, oferując atrakcyjne kursy wymiany walut i proste płatności, a sprzedawcom – uproszczenie procedur płatności transgranicznych, co przyspiesza proces wprowadzenia produktów na zagraniczny rynek.

Feed produktowy to plik komputerowy zawierający informacje o produktach dostępnych u sprzedawcy internetowego. Przygotowywany w celu prowadzenia sprzedaży w internetowych platformach sprzedażowych lub promocji w serwisach reklamowych (np. Google, Facebook) oraz porównywarkach cenowych. Feed produktowy określa m.in. nazwy produktów, identyfikator produktu, markę, kategorie produktowe, cenę, cechy, pojemność i wagę czy inne cechy fizyczne i użytkowe produktu, zwane atrybutami. Przygotowuje się go na podstawie wytycznych platformy, w której prowadzona jest sprzedaż lub promocja – każdy serwis określa własne atrybuty, które powinny znaleźć się w feedzie. Wysoka jakość informacji zawartych w pliku zwiększa szansę na wyróżnienie oferty, pozyskanie ruchu na stronę sklepu internetowego lub stronę oferty w katalogu marketplace.

FBA i FBM to modele sprzedaży oferowane przez Amazon. FBA, czyli Fullfilment by Amazon, dotyczy procesu sprzedaży produktu, w którym Amazon przejmuje na siebie obowiązki związane z magazynowaniem produktu, zapakowaniem go, wysyłką do klienta na adres dostawy oraz obsługą zwrotu. W modelu Fullfilment by Merchant (FBM) takie obowiązki bierze na siebie sprzedawca, co wiąże się z koniecznością posiadania własnego magazynu i osób obsługujących wysyłkę paczek.

ERP jest zintegrowanym systemem informatycznym, służącym do zarządzania zasobami przedsiębiorstwa. System ERP umożliwia automatyzację procesów i integrację różnych obszarów działalności firmy w jednym programie komputerowym. Integracja modułów zapewnia płynny przepływ informacji w czasie rzeczywistym. Kilkunastu pracowników jednocześnie może wykonywać prace w systemie ERP. Przykładowymi modułami, które może integrować system ERP, są dane księgowe i finansowe, sprzedażowe, magazynowe, związane z produkcją, logistyką oraz administracją.

ERP to skrót od angielskiego określenia Enterprise Resource Planning.

EDI to skrót od Electronic Data Interchange, czyli elektronicznej wymiany danych. EDI jest to proces przesyłania zamówień oraz dokumentów handlowych (np. faktury, zamówienia) między dwoma systemami, bez konieczności ich ręcznego przepisywania. EDI jest często stosowane w handlu internetowym i pomaga usprawnić procesy sprzedaży oraz zarządzania danymi handlowymi.

Dropshipping to metoda prowadzenia sprzedaży internetowej, w której sklep internetowy lub sprzedawca na marketplace nie posiada fizycznie towarów. Sprzedawca korzysta z magazynu dostawcy lub producenta, któremu przekazuje zamówienia złożone przez jego sklep. Pakowanie i wysyłka odbywa się bezpośrednio z magazynu producenta, a więc sprzedawca nie pośredniczy w procesie realizacji zamówienia. Dzięki temu sklep internetowy nie ponosi kosztów związanych z przechowywaniem towarów. Nie musi posiadać też pracowników odpowiadających za pakowanie i wysyłkę. Zadaniem sklepu jest pozyskanie klienta poprzez marketing, sprzedaż, obsługa klienta oraz zarządzanie zwrotami towarów.

Customer journey to angielskie określenie dot. ścieżki klienta, czyli sumy wszystkich interakcji klienta z daną firmą podczas całej relacji określonej w czasie. Proces customer journey rozpoczyna się od pierwszego styku z firmą (np. poprzez zobaczoną reklamę), aż do ostatniego etapu, który może skończyć się przed lub po dokonaniu zakupu. Customer journey opracowuje się w celu zrozumienia klienta, jego potrzeb i celów oraz oczekiwań na każdym etapie styku z firmą, aby zaprojektować odpowiednie customer experience (CX).

Customer Experience (CX) to określenie na doświadczenia klienta podczas kupowania produktów lub korzystania z usług na stronie internetowej lub w sklepie internetowym. CX dotyczy wszystkich interakcji między klientem a firmą, od pierwszego wejścia na stronę, przez dokonanie zakupu, aż po obsługę posprzedażową. Dobrze zaprojektowany CX ułatwia proces zakupowy i buduje pozytywne wrażenia z kontaktu z daną firmą lub marką, dzięki temu firma zwiększa swoje szanse na powrót klienta w przyszłości.

Content marketing to strategia marketingowa, w której tworzy się i udostępnia wartościowe treści, w celu przyciągnięcia potencjalnych klientów (in-bound marketing) i zainteresowania swoją ofertą. W ramach content marketingu powstają różne rodzaje treści, takie jak artykuły na blogu, filmy, infografiki, podcasty, e-booki, a nawet memy i kreatywne posty w mediach społecznościowych.

CLV to wskaźnik pozwalający oszacować całkowitą wartość przychodu od danego klienta lub segmentu klientów z transakcji sprzedaży w danym przedziale czasowym. Wskaźnik CLV oblicza się mnożąc trzy wartości – średniej wartości zamówienia dokonanego przez danego klienta w danym okresie x ilość transakcji sprzedaży w danym okresie (zazwyczaj przez rok) x średnia długość trwania relacji handlowej (w latach).

Buy Box na Amazonie to obszar na stronie produktu, gdzie klienci mogą kliknąć przycisk "Dodaj do koszyka" lub "Kup teraz", aby dodać dany produkt do swojego koszyka lub dokonać zakupu. Na stronie produktu (np. telefonu komórkowego określonego modelu) często pojawia się wiele ofert od różnych sprzedawców. Jednak tylko jeden sprzedawca może otrzymać Buy Box, co oznacza, że ​​ma on swojego rodzaju „pierwszeństwo” wśród innych firm, oferujących ten sam produkt. Buy box jest narzędziem Amazona, który umożliwia większą sprzedaż firmie, której uda się go wygrać.

API to skrót od słów Application Programming Interface. API to rodzaj komputerowego tłumacza, który umożliwia aplikacjom komunikację między sobą. Dzięki niemu programy automatycznie przesyłają i odbierają informacje. API jest wykorzystywane m.in. w aplikacjach mobilnych lub serwisach internetowych.

Cross-dock to model logistyki magazynowej, który jest wykorzystywany w celu przyspieszenia procesu dystrybucji towarów. W magazynie cross-dock towar jest odbierany bezpośrednio z jednego transportu i przekazywany do kolejnego transportu, bez przechowywania go w magazynie na dłuższy czas.

Checkout to angielskie określenie na końcowy proces realizacji zamówienia w sklepie internetowym. Dotyczy zamówienia, które klient dodał do koszyka, a następnie podjął dodatkową aktywność w celu sfinalizowania zakupu. W procesie checkout użytkownik jest proszony o podanie dokładnych danych personalnych, adresu pocztowego, określenia sposobu płatności i realizacji dostawy, czy też akceptację regulaminu. Optymalizacja procesu checkout pozwala na zwiększenie sprzedaży w sklepie internetowym.

VAT OSS – sprawdź, co powinien wiedzieć każdy przedsiębiorca MŚP

Sektory e-commerce i handlu międzynarodowego nieustannie się rozwijają, o czym świadczą m.in. wzrost liczby użytkowników platform typu marketplace, czy nowe centra magazynowe otwierane przez Amazon w kolejnych krajach. Co jednak idzie za rozwojem wymienionych wyżej gałęzi biznesu, to obowiązek rozliczania podatku VAT od transakcji międzynarodowych, w tym również wewnątrzwspólnotowych – czyli tych zawartych pomiędzy sprzedawcą i konsumentem z dwóch różnych krajów członkowskich Unii Europejskiej. W celu ułatwienia rozliczeń, 1 lipca 2021 roku w życie weszły rozwiązania zawarte w pakiecie VAT E-commerce. Jednym z nich jest VAT OSS (One Stop Shop), na którym skupimy się w tym artykule.

autor: Taxology

1. VAT OSS – czym dokładnie jest?

VAT OSS (One Stop Shop) to procedura, która weszła w życie 1 lipca 2021 roku i ma na celu ułatwienie przedsiębiorcom rozliczeń podatku VAT z transakcji wewnątrzwspólnotowych. Dodajmy, że VAT OSS nie jest procedurą obligatoryjną, można z niej skorzystać dobrowolnie. Ponadto, VAT OSS odnosi się tylko do sprzedaży towarów i usług klientom indywidualnym, czyli transakcji B2C.

2. VAT MOSS – starszy brat VAT OSS

VAT OSS jest także rozszerzeniem procedury VAT MOSS (Mini One Stop Shop), która funkcjonowała już wcześniej. Dotyczyła ona przedsiębiorców świadczących usługi TBE (elektroniczne, nadawcze i telekomunikacyjne) osobom fizycznym z innego państwa członkowskiego UE, którzy nie byli płatnikami VAT.  Podatek za te usługi należało rozliczać w kraju zamieszkania konsumenta, w związku z czym, żeby ograniczyć rejestrację do celów VAT w wielu państwach UE z osobna, na pomoc przychodziła procedura VAT MOSS.

Rozliczanie i limit sprzedaży wewnątrzwspólnotowej

Była ona dobrowolna i pozwalała na rozliczanie podatku ze sprzedaży wspomnianych usług do innych krajów członkowskich UE w ramach jednej, zbiorczej deklaracji. Do procedury VAT MOSS wymagana była jednak wcześniejsza rejestracja.

Wraz z 1 lipca 2021 roku, oprócz wejścia w życie procedury VAT OSS, pojawiło się także kilka innych, mocno powiązanych zmian w przepisach dotyczących podatku VAT.

Termin „sprzedaż wysyłkowa” został zastąpiony „Wewnątrzwspólnotową sprzedażą towarów na odległość” (WSTO), wraz z czym zmieniły się limity WSTO, wcześniej znane jako limity sprzedaży wysyłkowej.

Od tego dnia, kiedy sprzedaż przedsiębiorcy do innych państw Unii Europejskiej przekroczy 10 000 EUR lub 42 000 PLN, ma on obowiązek rozliczać swój podatek VAT lokalnie w każdym kraju, do którego sprzedaje towary lub usługi, lub w ramach VAT OSS.

Istotne jest, aby rejestracja do VAT OSS nastąpiła przed przekroczeniem limitu, z racji kwartalnego charakteru rozliczeń w ramach tej procedury, co pozwoli uniknąć rejestracji lokalnych. Natomiast do kwoty 10 000 EUR, przedsiębiorcy mogą rozliczać sprzedaż we własnym kraju, stosując lokalną stawkę VAT obowiązującą na dane produkty i usługi.

Po przekroczeniu kwoty 10 000 EUR, lub 42 000 PLN, ze sprzedaży towarów i usług do innych państw Unii Europejskiej, jeżeli podatnik nie zarejestrował się wcześniej do VAT OSS, ma on obowiązek rejestracji VAT w krajach, gdzie został przekroczony ten limit. Co jest istotne i co stanowi zmianę do stosunku do wcześniejszej obowiązującego limitu dla sprzedaży wysyłkowej, obecnie limit liczony jest łącznie dla wszystkich sprzedaży towarów oraz usług do konsumentów w innych krajach Unii.

Przykład: Polska firma XYZ sprzedaje swoje towary do innych państw członkowskich UE. W danym roku rozliczeniowym dokonała już transakcji do Niemiec za 5000 EUR oraz do Holandii za 4500 EUR. Kolejna transakcja, tym razem do Francji, wyniosła 1000 EUR, a jeszcze inne 300 i 250 EUR, odpowiednio, do Niemiec i Czech.   Transakcja do Francji była tą, która przekroczyła granicę limitu 10 000 EUR. Oznacza to, że firma XYZ będzie musiała rozliczyć ją już we Francji stosując stawkę VAT obowiązującą na dane dobra, oraz, analogicznie, podatek VAT z kwot 300 i 250 EUR, trzeba będzie rozliczyć w Niemczech oraz Czechach lub zbiorowo, w ramach VAT OSS.  

4. VAT OSS – łatwiejsze i zbiorcze rozliczenia VAT

W podanym wyżej przykładzie, aby rozliczyć swoją sprzedaż w krajach UE, należy dokonać rejestracji do VAT w każdym z państw, do których sprzedawaliśmy towary lub usługi po przekroczeniu limitu. Natomiast innym, prostszym, rozwiązaniem, jest rozliczenie wszystkich transakcji za jednym razem, w zbiorczej deklaracji VAT OSS.

Trzeba jednak zaznaczyć, że wybierając procedurę VAT OSS, należy przy jej pomocy rozliczyć całą sprzedaż do innych krajów UE. Oznacza to, że, bazując na podanym wcześniej przykładzie, nie można rozliczyć swojej sprzedaży do Francji i Niemiec w ramach VAT OSS, a do Czech lokalnie.

Ponadto, po rejestracji do VAT OSS, przedsiębiorcy muszą pamiętać, o stosowaniu lokalnych stawek podatku VAT.

5, Rejestracja VAT OSS

Rejestrację do procedury VAT OSS można przeprowadzić w państwie identyfikacji, czyli, co do zasady, państwie, gdzie firma posiada swoją siedzibę. W Polsce, w tym celu, należy złożyć drogą elektroniczną formularz rejestracyjny VIU-R do Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście.

Można tego dokonać za pośrednictwem platformy E-deklaracje, jednak warto zaznaczyć, że formularz ten musi zostać podpisany, a można tego dokonać jedynie kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Innym rozwiązaniem jest skorzystanie z pomocy pełnomocnika, a tego ustanowić można po złożeniu pełnomocnictwa na formularzu PPS-1.

Rejestracji do VAT OSS można dokonać do 10. dnia miesiąca, następującego po tym, w którym przekroczono limit 10 000 Euro. Jeżeli formularz VIU-R złożymy po tym terminie, procedura VAT OSS nie będzie miała zastosowanie dla transakcji dokonanych w miesiącu, w którym przekroczono limit. Będzie miała ona zastosowanie dopiero dla sprzedaży mającej miejsce w kolejnym kwartale.

Przykład: Wspomniana wyżej firma XYZ przekroczyła limit sprzedaży w kwietniu. Formularz VIU-R złożyła 15 maja. W konsekwencji, sprzedaż kwietniowa po przekroczeniu limitu będzie musiała być rozliczona lokalnie w krajach, do których miała miejsce ta sprzedaż. Będzie się to wiązać z koniecznością zarejestrowania się na VAT w tych wszystkich krajach.  

6. Deklaracje VAT OSS

Deklaracje w ramach VAT OSS składa się kwartalnie, a przystąpić do procedury można w kwartale następującym po tym, w którym przedsiębiorca poinformował Urząd Skarbowy o swojej chęci skorzystania z OSS lub, jak wspomnieliśmy wcześniej, do 10 dnia miesiąca następującego po tym, w którym nastąpiło przekroczenie limitu.

Przykład: Przedsiębiorca poprawnie złożył wniosek o rejestrację VAT OSS 15 sierpnia. Jednak z racji kwartalnej formy rozliczeń, będzie on mógł korzystać z procedury dopiero od 1 października. Wcześniej, w przypadku przekroczenia limitu, będzie on musiał zarejestrować się do VAT lokalnie i tak też rozliczać swoją sprzedaż.  

Ponadto, termin składania deklaracji VAT OSS to ostatni dzień miesiąca, którym następuje po kwartale rozliczeniowym.

Z kolei sama deklaracja powinna zawierać następujące dane:

  • państwa członkowskie konsumpcji (odbioru towarów lub usług),
  • zastosowane stawki VAT,
  • podstawę opodatkowania według danej stawki VAT,
  • kwotę podatku VAT.

Co więcej, stawki podane w deklaracji należy podawać w Euro. Natomiast jeżeli transakcje były opłacane w innych walutach, należy dokonać przeliczenia po kursie z ostatniego dnia okresu rozliczeniowego, opublikowanym przez Europejski Bank Centralny. Jeżeli tego dnia nie pojawiła się publikacja kursu, należy skorzystać ze stawki z dnia następnego.

7. Ewidencja VAT OSS

Decydując się na procedurę VAT OSS, przedsiębiorcy zobowiązują się także prowadzić ewidencję transakcji i przechowywać dokumentację przez 10 kolejnych lat, licząc od zakończenia pierwszego roku podatkowego stosowania tej procedury.

Przez ten czas o udostępnienie dokumentów mogą poprosić organy z państwa identyfikacji, jak również państwa, do którego dokonywano sprzedaży towarów i usług. Udostępnianie dokumentacji odbywa się drogą elektroniczną, chyba że z powodu problemów technicznych taka komunikacja nie jest możliwa, wówczas organ podatkowy podaje wytyczne odnośnie do innego sposobu przekazania wspomnianych dokumentów.

Natomiast sama ewidencja powinna zawierać takie informacje jak:

  • państwo członkowskie konsumpcji,
  • rodzaj świadczonej usługi i datę jej wykonania,
  • informacje nt. miejsca wykonania usługi lub miejsca siedziby / stałego zamieszkania usługobiorcy,
  • opis wysłanych towarów i datę ich dostarczenia,
  • dane dotyczące miejsca nadania i odbioru przesyłki,
  • podstawy opodatkowania,
  • stawkę VAT, która została zastosowana,
  • kwotę podatku VAT, wraz z podaniem waluty,
  • kwoty i daty otrzymanych płatności,
  • informację dot. płatności zaliczkowych,
  • informacje zawarte na wystawianych fakturach,
  • potwierdzenia dotyczące możliwości zwrotów.

8. VAT OSS, a magazynowanie towarów

Należy pamiętać, że procedura VAT OSS dotyczy rozliczeń podatku VAT ze sprzedaży do innych państw członkowskich Unii Europejskiej. Nie obejmuje ona jednak magazynowania towarów. W przypadku kiedy przedsiębiorca wysyła swoje towary z innego kraju UE, nadal musi on dokonać lokalnej rejestracji VAT i składać tam odpowiednią deklarację.

*

VAT OSS jest niewątpliwie użytecznym rozszerzeniem procedury VAT MOSS, które pozwala zaoszczędzić przedsiębiorcom wiele środków i czasu, w związku z rozliczeniami. Korzystając z OSS można rozliczać podatek VAT ze sprzedaży towarów i usług do krajów Unii Europejskiej za jednym razem, zamiast rejestrować się lokalnie w każdym kraju z osobna i składać osobne deklaracje.

Przeczytaj artykuły Taxology

Zmiany w podatku VAT od 1 stycznia 2024 roku

Regulacje prawne

2024 rok przyniósł wiele zmian związanych z nieodłącznym elementem działania w branży cross-border e-commerce w Unii Europejskiej i nie tylko, którym jest podatek VAT. W związku z tym, w poniższym ...

Jak rozliczyć podatek VAT w sprzedaży dropshipping

Zarządzanie finansami

Dropshipping to termin, który w ostatnich latach zyskał niemały rozgłos i pozwolił on wielu przedsiębiorcom wejść w świat e-commerce. Stało się tak za sprawą faktu, że ten model biznesowy pozwala n...

VAT IOSS, czyli ułatwienie w rozliczeniach podatku VAT od towarów importowanych z krajów trzecich

Regulacje prawne

Wraz z postępującą globalizacją światowej gospodarki, a także rozwojem handlu elektronicznego, ewoluują także przepisy podatkowe, które muszą nadążać za współczesnymi realiami. Przykładem takiego d...