COD to skrót od określenia „Cash on Delivery”; po polsku najczęściej określany jako „płatność za pobraniem”, oznacza usługę pobrania płatności za zamówienie podczas dostarczenia towaru do klienta. To model płatności za zakupy online popularny w wielu europejskich krajach.

PUDO to skrót od określenia „Pick-Up, Drop-Off”; określenie miejsca, w którym można odebrać lub nadać przesyłkę. To ciesząca się dużą popularnością wśród konsumentów metoda logistyki ostatniej mili, dostępna w ofertach operatorów logistycznych w Polsce i za granicą. Punktem PUDO mogą być sklepy i punkty usługowe, automaty paczkowe, kioski. Wykorzystanie PUDO w logistyce daje klientowi elastyczność w wyborze miejsca dostawy i momentu nadania lub odebrania przesyłki.

Q-commerce to skrót od angielskiego określenia quick commerce - model handlu elektronicznego, w którym przewiduje się szybką dostawę produktu na żądanie. Model ten zakłada maksymalne skrócenie procesu dostawy produktów do nabywcy, nawet do kilkunastu minut od złożenia zamówienia. Najbardziej popularne platformy q-commerce w Polsce oferują zakup produktów spożywczych, chemii gospodarczej i artykułów gospodarstwa domowego z dostawą do domu. Funkcjonują w oparciu o sieć małych sklepów, tzw. dark stores, rozproszonych na terenie miasta, w celu skrócenia dystansu fizycznego i umożliwienie sprawnego dostarczenia zakupów na wybrany adres.

.

WMS to skrót od określenia Warehouse Management System - wyspecjalizowany magazynowy system informatyczny. Służy do codziennego zarządzania procesami magazynowymi w celu ich kontroli, optymalizacji i prawidłowego przepływu. System WMS może być częścią szerszego systemu ERP w formie modułu, ale częściej jest osobnym narzędziem, którym dysponują pracownicy odpowiadający za poprawną pracę magazynów firmowych.

White label jest to produkt lub usługa, której producentem i sprzedawcą są dwie różne firmy. Firma oferująca produkt swoim klientom nie jest jego producentem, ale sprzedaje go pod swoją marką. Istnieje wiele firm oferujących produkty white label innym firmom (np. kosmetyki) i zdarza się, że jeden produkt jest sprzedawany pod kilku lub kilkunastoma „szyldami”. Ten model jest często stosowany w przypadku produktów lub usług, które firma chce sprzedawać pod własną marką, bez ponoszenia kosztów związanych z ich produkcją. W porównaniu do produktów private label, model ten umożliwia ograniczenie kosztów.

Pojęcia User Experience (UX) i User Interface (UI) są ściśle związane z projektowaniem wizualnym stron internetowych, aplikacji webowych i mobilnych. Praca projektantów UX i UI wzajemnie uzupełnia się. UX polega na projektowaniu doświadczeń użytkownika podczas korzystania z witryny czy aplikacji. Do tego niezbędna jest wiedza dotycząca m.in. badania potrzeb, preferencji, nawyków użytkowników oraz zagadnień deweloperskich. UI design jest skoncentrowany wokół percepcji użytkownika. Celem projektanta UI jest stworzenie atrakcyjnej wizualnie, angażującej, dopasowanej do użytkownika i intuicyjnej witryny bądź aplikacji, z wykorzystaniem różnych technik projektowych.

TACOS to skrót od angielskiego określenia Total Advertising Cost of Sale - to wskaźnik zwrotu z inwestycji poniesionych w ramach kampanii reklamowej typu PPC (pay-per-click) prowadzonej w serwisie Amazon. Ta platforma sprzedaży internetowej posiada własne narzędzia do promocji, stąd wskaźnik TACOS został stworzony specjalnie na określenie zysków z prowadzonych działań reklamowych PPC w tym marketplace.

SEO to skrót angielskiego określenia Search Engine Optimisation. SEO oznacza zbiór metod optymalizacji witryny internetowej (serwisu, sklepu, produktu), w wyniku której osiąga się jak najwyższe pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania. Do najbardziej popularnej wyszukiwarki w Europie i na świecie zalicza się Google, więc termin pozycjonowania (SEO) stosuje się najczęściej w odniesieniu do tego serwisu. Praktyka SEO obejmuje liczne działania, świadczone najczęściej przez specjalistów ds. pozycjonowania lub marketingu internetowego. Termin SEO stosuje się też wobec działań dotyczących optymalizacji listy produktów pod wyszukiwarkę marketplace, np. na Amazon. Działanie to wymaga znajomości środowiska danego marketplace, jednak cel jest ten sam – zaistnieć w jak najlepszych wynikach wyszukiwania pod określonymi słowami kluczowymi. Najlepiej na pierwszej pozycji.

ROPO to model zachowania konsumenta, który szuka w Internecie informacji o produkcie, ale zakupu dokonuje w sklepie tradycyjnym. W przypadku reverse ROPO, ten schemat jest odwrócony i konsument sprawdza produkty w sklepach tradycyjnych, ale zakupu dokonuje online. Badanie takich zachowań konsumenckich jest ważne dla sklepów internetowych, które chcą zrozumieć, które czynniki wpływają na odpływ klientów ze sklepu online do kanałów sprzedaży offline i na odwrót.

ROPO to skrót od określenia Research Online Purchase Offline.

ROI to skrót od angielskiego określenia Return on Investment. ROI to wskaźnik zwrotu z inwestycji, oceniający stopień jej efektywności. Pozwala określić skuteczność prowadzonych działań marketingowych w ramach całego planu reklamy i promocji (do określenia efektywności reklam można posłużyć się wskaźnikiem ROAS), określając kwotę zwrotu z danej inwestycji w odniesieniu do jej kosztów (wytworzenia i reklamy). Wynik ROI wyraża się w procentach.

ROAS to skrót angielskiego określenia Return on Advertisement Spend. ROAS to wskaźnik zwrotu z inwestycji w reklamę. Pozwala określić skuteczność prowadzonych kampanii reklamowych w odniesieniu do pozyskanego przychodu dla firmy z tej reklamy lub kampanii. Wskaźnik ROAS jest z powodzeniem wykorzystywany w reklamie internetowej, ponieważ zaawansowana analityka pozwala na dokładne oszacowanie wartości zwrotu z danego kanału promocji. Możliwe jest też stosowanie go w przypadku mediów offline, jak telewizja czy radio.

PPC to skrót od angielskiego określenia pay-per-click. PPC oznacza rodzaj kampanii reklamowej w Internecie, w której reklamodawca płaci wtedy, gdy użytkownik kliknie w daną reklamę. Model rozliczeń PPC jest najczęściej stosowany w przypadku reklam prowadzonych w wyszukiwarce internetowej, wyszukiwarce na marketplace, ale też w mediach społecznościowych, np. w systemie reklamowym Facebooka.

PIM to skrót od angielskiego określenia Product Information Management. PIM oznacza platformę internetową do zarządzania wszystkimi informacjami o produktach. Te specjalistyczne narzędzia przeznaczone dla firm są bazą danych potrzebną do prowadzenia sprzedaży w sklepach e-commerce, w marketplace’ach i innych kanałach dystrybucji. Korzyścią z wdrożenia systemu PIM jest możliwość aktualizacji informacji o produkcie w jednym narzędziu. Dzięki integracji, zaktualizowane dane są automatycznie przekazywane do zewnętrznych systemów sprzedaży. Systemy PIM ułatwiają więc pracę i zarządzanie, szczególnie w przypadku dużego, różnorodnego asortymentu i wielu kanałów sprzedaży.

One step checkout to angielskie określenie na końcowy proces realizacji zamówienia w sklepie internetowym. Polega na spłaszczeniu struktury procesu finalizacji zamówienia do jednej podstrony. Pozwala to przyspieszyć dokonanie zakupu przez klienta, umożliwia mu podgląd całego procesu zakupu w jednym miejscu. Dla sklepu pozwala zmniejszyć ryzyko porzucenia koszyka przez klienta.

Omnichannel to zbiór działań, które firma podejmuje w celu zapewnienia spójnych doświadczeń sprzedażowych klienta (customer experience) we wszystkich kanałach sprzedaży i komunikacji z klientem (online i offline). Strategia omnichannel zakłada obecność marki w wielu kanałach sprzedaży i komunikacji (social media, sklep internetowy, sklep stacjonarny, marketplace, targi itp.). W odróżnieniu od stgrategii multichannel, omnichannel zakłada wypracowanie spójnych doświadczeń klienta we wszystkich kanałach. Dzięki strategii omnichannel klienci mogą łatwo dokonywać zakupów online, odbierać produkty w sklepie stacjonarnym czy punkcie odbioru lub zamówić produkty online i zwrócić w sklepie stacjonarnym. Dla firm korzyścią z wdrożenia strategii omnichannel jest dotarcie z ofertą do większej grupy potencjalnych klientów, zwiększenie skuteczności działań promocyjnych i zwiększenie sprzedaży.

Multichannel, czyli strategia wielokanałowa, to podejście do sprzedaży i marketingu, w której w celu dotarcia do klientów firma wykorzystuje wiele kanałów dystrybucji i komunikacji. Jej zaletą jej możliwość do dotarcia do szerszej grupy odbiorców w porównaniu do oparcia strategii o jeden kanał marketingu lub sprzedaży. Wykorzystanie wielu kanałów pozwala też na dopasowanie komunikacji i procesu sprzedażowego do zmieniających się preferencji klientów oraz bieżących trendów. W odróżnieniu od strategii omnichannel, kanały wykorzystywane w strategii wielokanałowej działają od siebie niezależnie, a klienci mogą mieć różne doświadczenia (customer experience), w zależności od używanego kanału. Strategia multichannel nie wymaga więc tworzenia spójnej, jednolitej strategii. Uwaga poświęcana jest każdemu kanałowi z osobna a komunikaty mogą być dopasowane do każdego z nich indywidualnie.

Merchant to najprościej mówiąc – sprzedawca; angielskie określenie na podmiot (firmę, osobę) prowadzący sklep internetowy.

M-commerce oznacza sprzedaż i zakupy internetowe z wykorzystaniem urządzeń mobilnych (telefon, tablet). M-commerce daje klientom możliwość dokonywania zakupów w każdym miejscu i czasie z wykorzystaniem sklepów internetowych, platform sprzedażowych (marketplace) i mediów społecznościowych. Poza sprzedażą i zakupem produktów i usług, aplikacje m-commerce udostępniają też dokonywanie płatności mobilnych, przeglądanie katalogów produktów, porównywanie cen itp. M-commerce to skrót od angielskiego określenia mobile commerce.

Marketplace, czyli dosłownie „rynek”, to elektroniczna platforma sprzedażowa, w której kupujący mają dostęp do produktów od wielu sprzedawców w różnych kategoriach, definiowanych przez daną platformę. Sklepy marketplace dzielą się ze względu na zasięg: lokalny (na terenie jednego kraju) lub międzynarodowy (jedna platforma dostępna w kilkunastu czy kilkudziesięciu krajach), specjalizację  (marketplace horyzontalne i wertykalne) oraz na grupę docelową (marketplace B2B, B2C, C2C). Marketplace może działać na zasadzie aukcji, gdzie przedmioty są sprzedawane na podstawie ofert kupujących, lub sklepu internetowego, gdzie cena jest ustalana przez sprzedawcę. Marketplace pozwala tworzyć szeroką ofertę produktów i zróżnicowaną ofertę cenową, udostępnia proste i intuicyjne procesy transakcji i dostawy dla klientów. Z tego powodu jest najpopularniejszym sposobem na zakupy w Internecie w wielu krajach. Najbardziej znanymi przykładami marketplace’ów są Allegro, Amazon, OLX, eBay czy Etsy.

Listing to karta produktowa lub strona produktowa w sklepie internetowym lub na marketplace, prezentująca ofertę sklepu. Na jej zawartość składają się informacje o produkcie w formie tytułu, opisu, zdjęć i filmów oraz ceny. Umożliwia klientom zapoznanie się z najważniejszymi informacjami o produkcie.

Konwersja to określenie związane z marketingiem i sprzedażą. Odnosi się do użytkownika strony internetowej, sklepu internetowego, platformy zakupowej, serwisu społecznościowego, który dokonał zakupu bądź zrealizował inny cel określony przez sprzedawcę lub reklamodawcę (np. uzupełnił formularz kontaktowy w ramach kampanii reklamowej lub zarejestrował konto w sklepie).

GMV to skrót od angielskiego określenia Gross Merchandise Value, oznacza wskaźnik łącznej wartości sprzedanych towarów w danym okresie w kanałach e-commerce.

Green commerce to sposób prowadzenia handlu, w którym nadrzędnym celem jest zrównoważony rozwój i minimalizowanie negatywnego wpływu działalności sprzedażowej na środowisko naturalne. Polega na sprzedaży produktów i usług, które są produkowane i oferowane w sposób przyjazny środowisku, np. poprzez wykorzystanie ekologicznych materiałów, redukcję zużycia energii i emisji gazów cieplarnianych w procesie produkcji.

Fulfillment odnosi się do procesu realizacji zamówienia i dostarczenia produktu do klienta, który jest wykonywany przez zewnętrzną firmę (outsourcing) na terenie kraju producenta lub za granicą. W tym modelu współpracy B2B firma-sprzedawca powierza firmie specjalizującej się w fulfillment proces realizacji złożonych zamówień i dostawy na adres klienta. Wartością dla przedsiębiorcy jest oszczędność zasobów w procesie kompleksowej realizacji zamówień, obsługa zwrotów oraz odciążenie magazynu, bowiem fulfillment umożliwia przechowywanie produktów w firmie realizującej wysyłki. Usługa fulfillment rozwinęła się wraz ze wzrostem popularności handlu internetowego (e-commerce). Popularnymi firmami świadczącymi tę usługę w Polsce są np. InPost i Omnipack.

Fintech to firma łącząca nowoczesne technologie ze światem finansów (fintechy nie są jednak bankami), kierująca swoje produkty i usługi do osób prywatnych i przedsiębiorstw. Fintechy opracowują różnorodne aplikacje, narzędzia internetowe związane m.in. z płatnościami, zarządzaniem finansami, wymianą walut, przelewami zagranicznymi, inwestowaniem itp. W handlu transgranicznym fintechy pomagają konsumentom w zakupie zagranicznym, oferując atrakcyjne kursy wymiany walut i proste płatności, a sprzedawcom – uproszczenie procedur płatności transgranicznych, co przyspiesza proces wprowadzenia produktów na zagraniczny rynek.

Feed produktowy to plik komputerowy zawierający informacje o produktach dostępnych u sprzedawcy internetowego. Przygotowywany w celu prowadzenia sprzedaży w internetowych platformach sprzedażowych lub promocji w serwisach reklamowych (np. Google, Facebook) oraz porównywarkach cenowych. Feed produktowy określa m.in. nazwy produktów, identyfikator produktu, markę, kategorie produktowe, cenę, cechy, pojemność i wagę czy inne cechy fizyczne i użytkowe produktu, zwane atrybutami. Przygotowuje się go na podstawie wytycznych platformy, w której prowadzona jest sprzedaż lub promocja – każdy serwis określa własne atrybuty, które powinny znaleźć się w feedzie. Wysoka jakość informacji zawartych w pliku zwiększa szansę na wyróżnienie oferty, pozyskanie ruchu na stronę sklepu internetowego lub stronę oferty w katalogu marketplace.

FBA i FBM to modele sprzedaży oferowane przez Amazon. FBA, czyli Fullfilment by Amazon, dotyczy procesu sprzedaży produktu, w którym Amazon przejmuje na siebie obowiązki związane z magazynowaniem produktu, zapakowaniem go, wysyłką do klienta na adres dostawy oraz obsługą zwrotu. W modelu Fullfilment by Merchant (FBM) takie obowiązki bierze na siebie sprzedawca, co wiąże się z koniecznością posiadania własnego magazynu i osób obsługujących wysyłkę paczek.

ERP jest zintegrowanym systemem informatycznym, służącym do zarządzania zasobami przedsiębiorstwa. System ERP umożliwia automatyzację procesów i integrację różnych obszarów działalności firmy w jednym programie komputerowym. Integracja modułów zapewnia płynny przepływ informacji w czasie rzeczywistym. Kilkunastu pracowników jednocześnie może wykonywać prace w systemie ERP. Przykładowymi modułami, które może integrować system ERP, są dane księgowe i finansowe, sprzedażowe, magazynowe, związane z produkcją, logistyką oraz administracją.

ERP to skrót od angielskiego określenia Enterprise Resource Planning.

EDI to skrót od Electronic Data Interchange, czyli elektronicznej wymiany danych. EDI jest to proces przesyłania zamówień oraz dokumentów handlowych (np. faktury, zamówienia) między dwoma systemami, bez konieczności ich ręcznego przepisywania. EDI jest często stosowane w handlu internetowym i pomaga usprawnić procesy sprzedaży oraz zarządzania danymi handlowymi.

Dropshipping to metoda prowadzenia sprzedaży internetowej, w której sklep internetowy lub sprzedawca na marketplace nie posiada fizycznie towarów. Sprzedawca korzysta z magazynu dostawcy lub producenta, któremu przekazuje zamówienia złożone przez jego sklep. Pakowanie i wysyłka odbywa się bezpośrednio z magazynu producenta, a więc sprzedawca nie pośredniczy w procesie realizacji zamówienia. Dzięki temu sklep internetowy nie ponosi kosztów związanych z przechowywaniem towarów. Nie musi posiadać też pracowników odpowiadających za pakowanie i wysyłkę. Zadaniem sklepu jest pozyskanie klienta poprzez marketing, sprzedaż, obsługa klienta oraz zarządzanie zwrotami towarów.

Customer journey to angielskie określenie dot. ścieżki klienta, czyli sumy wszystkich interakcji klienta z daną firmą podczas całej relacji określonej w czasie. Proces customer journey rozpoczyna się od pierwszego styku z firmą (np. poprzez zobaczoną reklamę), aż do ostatniego etapu, który może skończyć się przed lub po dokonaniu zakupu. Customer journey opracowuje się w celu zrozumienia klienta, jego potrzeb i celów oraz oczekiwań na każdym etapie styku z firmą, aby zaprojektować odpowiednie customer experience (CX).

Customer Experience (CX) to określenie na doświadczenia klienta podczas kupowania produktów lub korzystania z usług na stronie internetowej lub w sklepie internetowym. CX dotyczy wszystkich interakcji między klientem a firmą, od pierwszego wejścia na stronę, przez dokonanie zakupu, aż po obsługę posprzedażową. Dobrze zaprojektowany CX ułatwia proces zakupowy i buduje pozytywne wrażenia z kontaktu z daną firmą lub marką, dzięki temu firma zwiększa swoje szanse na powrót klienta w przyszłości.

Content marketing to strategia marketingowa, w której tworzy się i udostępnia wartościowe treści, w celu przyciągnięcia potencjalnych klientów (in-bound marketing) i zainteresowania swoją ofertą. W ramach content marketingu powstają różne rodzaje treści, takie jak artykuły na blogu, filmy, infografiki, podcasty, e-booki, a nawet memy i kreatywne posty w mediach społecznościowych.

CLV to wskaźnik pozwalający oszacować całkowitą wartość przychodu od danego klienta lub segmentu klientów z transakcji sprzedaży w danym przedziale czasowym. Wskaźnik CLV oblicza się mnożąc trzy wartości – średniej wartości zamówienia dokonanego przez danego klienta w danym okresie x ilość transakcji sprzedaży w danym okresie (zazwyczaj przez rok) x średnia długość trwania relacji handlowej (w latach).

Buy Box na Amazonie to obszar na stronie produktu, gdzie klienci mogą kliknąć przycisk "Dodaj do koszyka" lub "Kup teraz", aby dodać dany produkt do swojego koszyka lub dokonać zakupu. Na stronie produktu (np. telefonu komórkowego określonego modelu) często pojawia się wiele ofert od różnych sprzedawców. Jednak tylko jeden sprzedawca może otrzymać Buy Box, co oznacza, że ​​ma on swojego rodzaju „pierwszeństwo” wśród innych firm, oferujących ten sam produkt. Buy box jest narzędziem Amazona, który umożliwia większą sprzedaż firmie, której uda się go wygrać.

API to skrót od słów Application Programming Interface. API to rodzaj komputerowego tłumacza, który umożliwia aplikacjom komunikację między sobą. Dzięki niemu programy automatycznie przesyłają i odbierają informacje. API jest wykorzystywane m.in. w aplikacjach mobilnych lub serwisach internetowych.

Cross-dock to model logistyki magazynowej, który jest wykorzystywany w celu przyspieszenia procesu dystrybucji towarów. W magazynie cross-dock towar jest odbierany bezpośrednio z jednego transportu i przekazywany do kolejnego transportu, bez przechowywania go w magazynie na dłuższy czas.

Checkout to angielskie określenie na końcowy proces realizacji zamówienia w sklepie internetowym. Dotyczy zamówienia, które klient dodał do koszyka, a następnie podjął dodatkową aktywność w celu sfinalizowania zakupu. W procesie checkout użytkownik jest proszony o podanie dokładnych danych personalnych, adresu pocztowego, określenia sposobu płatności i realizacji dostawy, czy też akceptację regulaminu. Optymalizacja procesu checkout pozwala na zwiększenie sprzedaży w sklepie internetowym.

Spis treści

Spis treści

Podstawowe zagadnienia związane z podatkiem VAT w Unii Europejskiej

Podatek VAT jest obecny w Europie od dekad i mamy z nim do czynienia wszyscy. Jest on częścią każdej usługi czy towaru który kupujemy – żywności, odzieży, usług medycznych czy transportu. Dlatego w poniższym tekście postaramy się wyjaśnić pojęcia, zasady i obowiązki związane z podatkiem VAT w Polsce oraz w innych państwach członkowskich UE. Artykuł ten kierowany jest szczególnie do odbiorców, którzy nie mają na co dzień styczności z podatkiem VAT i chcą dopiero zagłębić się w tę kwestię oraz uzyskać podstawowe informacje w tym temacie.

autor:
Taxology

1. Czym jest podatek VAT

Podatek VAT jest powszechnie znany jako podatek od wartości dodanej. Nazwa ta ma swoją genezę w rozwinięciu skrótu VAT – „Value Added Tax”.

W praktyce, podatek ten jest podatkiem od konsumpcji. Opłaca go konsument za wydatki o charakterze konsumpcyjnym – towary i usługi.

Co więcej, fakt, że podatek ten jest opłacany przez konsumenta, nadaje mu charakter podatku pośredniego, co oznacza, że jest on płacony przez ostatecznego odbiorcę, a nie przez producenta towarów czy usługodawcę.

Oprócz tych cech, podatek VAT podlega pod kilka istotnych zasad:

Warto również dodać, że odstępstwa od tych zasad mogą mieć miejsce, jednak muszą one wynikać z dyrektyw lub derogacji, czyli pozbawienia przepisu prawnego jego mocy obowiązującej poprzez zastąpienie go innym przepisem prawnym.

2. Naliczanie podatku VAT

Tak jak zaznaczyliśmy przy zasadzie wielofazowości, podatek VAT jest naliczany na każdym etapie obrotu. Zobrazujmy to na przykładzie:

Firma A sprzedaje produkt B za 100 PLN netto, który podlega pod podatek VAT w wysokości 23%. Oznacza to, że jego cena brutto wyniesie 123 PLN.

Następnie, produkt B kupuje hurtownia, która chce go sprzedać za 150 PLN netto. W efekcie, jego cena brutto wzrośnie do 184,5 PLN.

Od hurtowni produkt B kupuje sklep, który podniesie jego cenę do 200 PLN netto. W związku z tym, jego cena brutto ponownie wzrośnie. Tym razem do 246 PLN.

Za tę cenę produkt zostanie kupiony przez konsumenta, a podatek VAT wyniesie 46 PLN.

„VAT należny” i „VAT naliczony”

W podanym wyżej przykładzie pojawiają się dwie perspektywy – producenta / sprzedawcy, który nalicza VAT, oraz konsumenta, który VAT płaci. W odniesieniu do tych dwóch stron, pojawiają się dwa terminy, które warto wyjaśnić – „VAT należny” oraz „VAT naliczony”.

„VAT należny”

„VAT należny” odnosi się do podatku VAT, który jest naliczony przez sprzedającego i musi zostać odprowadzony przez niego do Urzędu Skarbowego.

Warto jednak zaznaczyć, że „VAT należny” może zostać pomniejszony o „VAT naliczony”, który zaraz opiszemy.

„VAT naliczony”

„VAT naliczony” to podatek opłacony, zawarty w cenie brutto towarów i usług, które są nabywane. Podatnik ma prawo obniżyć swój „VAT należny” o kwotę podatku „VAT naliczonego”, w zależności od zakresu, w jakim nabywane towary i usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Warto zaznaczyć, że aby to zrobić, nabycie danych towarów i usług musi być potwierdzone odpowiednim dokumentem, np. fakturą, dokumentem celnym lub deklaracją importową. Ponadto, żeby obniżyć „VAT należny” o „VAT naliczony”, przedsiębiorca musi być zarejestrowany jako czynny podatnik VAT.

Przejdźmy teraz do podatku VAT w Europie.

3. Kiedy podatek VAT pojawił się w Europie?

Podatek VAT jest obecny we wszystkich krajach Unii Europejskiej pod różnymi nazwami. Jego koncepcję przedstawił w 1920 roku Niemiec, Carl Friedriech von Siemens, natomiast pierwszym krajem, który go wprowadził była w 1954 roku Francja, gdzie jest on znany jako taxe sur la valeur ajoutée, w skrócie TVA.

Z kolei w Polsce podatek VAT jest znany jako podatek od towarów i usług, która to nazwa pochodzi od ustawy o podatku od towarów i usług regulującą jego kwestie. Podatek ten wprowadzono w 1993 roku, kiedy to zastąpił on obowiązujący do tamtej pory podatek obrotowy.

4. Harmonizacja podatku VAT w Unii Europejskiej

Podatek VAT jest zharmonizowany na poziomie Unii Europejskiej. Oznacza to, że podlega pod przepisy unijne nadające ramy, w których krajowe ustawodawstwa mogą określać zasady dotyczące podatku VAT.

Przepisy te przekładają się bezpośrednio np. na podstawowe stawki podatku VAT w państwach członkowskich, kategorie produktów i usług, które mogą podlegać pod obniżone stawki podatku VAT, czy terminy i formy składania deklaracji.

5. Stawki podatku VAT

Unia Europejska wymaga, aby podstawowa stawka VAT była nie mniejsza niż 15%, jednak to lokalni ustawodawcy decydują o jej ostatecznej wysokości. W efekcie, najniższą z obowiązujących w całej UE jest ta w Luksemburgu, która do końca 2023 roku wynosi 16%, a najwyższa obowiązuje na Węgrzech i jest równa 27%.

6. Obniżone stawki VAT, a rodzaje produktów i usług

Oprócz stawek podstawowych, regulacje unijne wskazują także grupy produktów, które krajowe władze mogą objąć stawkami obniżonymi, a są:

Dodajmy, że dokumentem, który określa jakie produkty i usługi mogą być opodatkowane stawką obniżoną w Unii Europejskiej, jest Załącznik III do Dyrektywa Rady 2006/112/WE, zwanej również „Dyrektywą VAT”.

Natomiast jako ciekawostkę dodajmy, że w 2023 roku, jedynym krajem, który posiada stawkę podstawową i stawkę obniżoną na poziomie 0%, bez żadnych stawek pomiędzy, jest Dania.

7. Terminy składania deklaracji VAT

Innym przykładem różnorodności w krajowym ustawodawstwie dotyczącym podatku VAT, są przepisy dotyczące deklaracji i rozliczania tego podatku. W każdym państwie obowiązują różne częstotliwości, terminy składania deklaracji VAT, formy składania deklaracji czy warunki, które należy spełnić, aby składać deklarację o wybranej częstotliwości.

Przykład: W Niemczech na deklaracje kwartalne mogą zdecydować się przedsiębiorcy, których podatek VAT w poprzednim roku wyniósł pomiędzy 1000, a 7500 Euro. Z kolei w Hiszpanii, kwartalne deklaracje można składać do momentu, kiedy sprzedaż w poprzednim roku przekroczy 6 000 000 Euro. Pokazuje to, jak bardzo mogą się różnić przepisy w danym kraju, w związku z czym, istotnym jest, aby zapoznać się z regulacjami związanymi z nowym rynkiem, na który planuje się wejść.  

Innym przykładem, tym razem dotyczącym przepisów związanych z deklaracjami rocznymi może być Grecja. Przedsiębiorcy w tym kraju nie muszą składać rocznych deklaracji, ponieważ w 2014 roku zostały one wycofane. Dla porównania, w Niemczech, deklaracje roczne są obowiązkowe dla każdego przedsiębiorcy, którego podatek VAT do opłacenia w roku poprzednim wyniósł, co najmniej, 1000 Euro.

8. Jakie transakcje są objęte podatkiem VAT w Unii Europejskiej?

Warto także wspomnieć, jakie transakcje są objęte podatkiem VAT w Unii Europejskiej, a należą do nich:

9. Rejestracja do VAT UE

Przedsiębiorcy mają obowiązek rejestracji do celów podatku VAT jako podatnicy czynni lub zwolnieni z płacenia tego podatku. Ponadto, jeżeli zamierzają oni świadczyć usługi i sprzedawać towary do konsumentów z innych państw członkowskich Unii Europejskiej, muszą oni zarejestrować się do VAT UE.

Obowiązek rejestracji do VAT UE mają także podatnicy zwolnieni z VAT, nieprzekraczający obrotu 200 000 PLN w roku, gdy:

Rejestracji do VAT UE można dokonać poprzez złożenie formularza VAT-R w urzędzie skarbowym. Natomiast jeżeli jest się już zarejestrowanym do celów podatku VAT jako podatnik czynny lub zwolniony, wystarczy złożyć aktualizację ww. formularza.

Kiedy rejestracja do VAT UE przebiegnie prawidłowo, przedsiębiorstwo otrzyma numer VAT UE, który w przypadku Polski, jest numerem NIP poprzedzonym przedrostkiem „PL”.

Dodajmy, że w ramach VAT UE należy także składać deklaracje miesięczne, na co przedsiębiorcy mają czas do 25. dnia miesiąca następującego po okresie rozliczeniowym, w którym nastąpiły transakcje wewnątrzwspólnotowe.

10. VAT OSS

Warto wspomnieć, że od 1 lipca 2021 roku, w Unii Europejskiej jest dostępna specjalna procedura związana z rozliczaniem podatku VAT ze sprzedaży do innych krajów członkowskich. Pozwala ona uniknąć rejestracji VAT w krajach UE oraz  składać jedną, zbiorczą deklarację, w ramach której przedsiębiorcy rozliczą całą sprzedaż do innych państw UE. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat VAT OSS, sprawdź artykuł, w którym kompleksowo omówiliśmy tę kwestię.

*

Podatek VAT w Europie jest nierozerwalną częścią handlu wewnątrzwspólnotowego oraz e-commerce.

Chociaż VAT jest zharmonizowany w państwach członkowskich Unii Europejskiej, to władze krajowe ustalają ostateczne przepisy regulujące kwestie z nim związane, np. o stawki, które obowiązują w kraju, a także kategorie towarów i usług, które będą podlegać pod stawki obniżone, zgodnie z wytycznymi z unijnej dyrektywy.

Podsumowując, podatek VAT w Europie to temat, który zdecydowanie należy zgłębić i skonsultować ze specjalistami, planując rozpoczęcie sprzedaży do krajów Unii Europejskiej. Każdy kraj posiada różne regulacje określające dane aspekty związane z podatkiem VAT, których znajomość pozwoli nie tylko łatwiej prowadzić i rozliczać sprzedaż w konkretnym kraju, ale też uniknąć kar związanych np. z niewłaściwym rozliczeniem lub niezłożeniem deklaracji w terminie.

autor artykułu

Taxology zapewnia kompleksowe wsparcie w obszarze podatku VAT firmom z branży e-commerce.

Wizytówka firmy

Przeczytaj artykuły Taxology

Jak wybrać biuro rachunkowe dla e-commerce?

Przygotowanie

W dynamicznie rozwijającej się branży e-commerce prowadzenie sklepu internetowego to nie tylko zarządzanie ofertą czy obsługa z...

Jakie ulgi podatkowe są dostępne dla przedsiębiorców z branży e-commerce?

Zarządzanie finansami

E-commerce rozwija się od wielu lat, a przedsiębiorcy szukają co raz to nowszych produktów i technologii, które pozwolą znaleźć...

Zmiany w podatku VAT od 1 stycznia 2024 roku

Regulacje prawne

2024 rok przyniósł wiele zmian związanych z nieodłącznym elementem działania w branży cross-border e-commerce w Unii Europejski...

Zobacz więcej artykułów