COD to skrót od określenia „Cash on Delivery”; po polsku najczęściej określany jako „płatność za pobraniem”, oznacza usługę pobrania płatności za zamówienie podczas dostarczenia towaru do klienta. To model płatności za zakupy online popularny w wielu europejskich krajach.

PUDO to skrót od określenia „Pick-Up, Drop-Off”; określenie miejsca, w którym można odebrać lub nadać przesyłkę. To ciesząca się dużą popularnością wśród konsumentów metoda logistyki ostatniej mili, dostępna w ofertach operatorów logistycznych w Polsce i za granicą. Punktem PUDO mogą być sklepy i punkty usługowe, automaty paczkowe, kioski. Wykorzystanie PUDO w logistyce daje klientowi elastyczność w wyborze miejsca dostawy i momentu nadania lub odebrania przesyłki.

Q-commerce to skrót od angielskiego określenia quick commerce - model handlu elektronicznego, w którym przewiduje się szybką dostawę produktu na żądanie. Model ten zakłada maksymalne skrócenie procesu dostawy produktów do nabywcy, nawet do kilkunastu minut od złożenia zamówienia. Najbardziej popularne platformy q-commerce w Polsce oferują zakup produktów spożywczych, chemii gospodarczej i artykułów gospodarstwa domowego z dostawą do domu. Funkcjonują w oparciu o sieć małych sklepów, tzw. dark stores, rozproszonych na terenie miasta, w celu skrócenia dystansu fizycznego i umożliwienie sprawnego dostarczenia zakupów na wybrany adres.

.

WMS to skrót od określenia Warehouse Management System - wyspecjalizowany magazynowy system informatyczny. Służy do codziennego zarządzania procesami magazynowymi w celu ich kontroli, optymalizacji i prawidłowego przepływu. System WMS może być częścią szerszego systemu ERP w formie modułu, ale częściej jest osobnym narzędziem, którym dysponują pracownicy odpowiadający za poprawną pracę magazynów firmowych.

White label jest to produkt lub usługa, której producentem i sprzedawcą są dwie różne firmy. Firma oferująca produkt swoim klientom nie jest jego producentem, ale sprzedaje go pod swoją marką. Istnieje wiele firm oferujących produkty white label innym firmom (np. kosmetyki) i zdarza się, że jeden produkt jest sprzedawany pod kilku lub kilkunastoma „szyldami”. Ten model jest często stosowany w przypadku produktów lub usług, które firma chce sprzedawać pod własną marką, bez ponoszenia kosztów związanych z ich produkcją. W porównaniu do produktów private label, model ten umożliwia ograniczenie kosztów.

Pojęcia User Experience (UX) i User Interface (UI) są ściśle związane z projektowaniem wizualnym stron internetowych, aplikacji webowych i mobilnych. Praca projektantów UX i UI wzajemnie uzupełnia się. UX polega na projektowaniu doświadczeń użytkownika podczas korzystania z witryny czy aplikacji. Do tego niezbędna jest wiedza dotycząca m.in. badania potrzeb, preferencji, nawyków użytkowników oraz zagadnień deweloperskich. UI design jest skoncentrowany wokół percepcji użytkownika. Celem projektanta UI jest stworzenie atrakcyjnej wizualnie, angażującej, dopasowanej do użytkownika i intuicyjnej witryny bądź aplikacji, z wykorzystaniem różnych technik projektowych.

TACOS to skrót od angielskiego określenia Total Advertising Cost of Sale - to wskaźnik zwrotu z inwestycji poniesionych w ramach kampanii reklamowej typu PPC (pay-per-click) prowadzonej w serwisie Amazon. Ta platforma sprzedaży internetowej posiada własne narzędzia do promocji, stąd wskaźnik TACOS został stworzony specjalnie na określenie zysków z prowadzonych działań reklamowych PPC w tym marketplace.

SEO to skrót angielskiego określenia Search Engine Optimisation. SEO oznacza zbiór metod optymalizacji witryny internetowej (serwisu, sklepu, produktu), w wyniku której osiąga się jak najwyższe pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania. Do najbardziej popularnej wyszukiwarki w Europie i na świecie zalicza się Google, więc termin pozycjonowania (SEO) stosuje się najczęściej w odniesieniu do tego serwisu. Praktyka SEO obejmuje liczne działania, świadczone najczęściej przez specjalistów ds. pozycjonowania lub marketingu internetowego. Termin SEO stosuje się też wobec działań dotyczących optymalizacji listy produktów pod wyszukiwarkę marketplace, np. na Amazon. Działanie to wymaga znajomości środowiska danego marketplace, jednak cel jest ten sam – zaistnieć w jak najlepszych wynikach wyszukiwania pod określonymi słowami kluczowymi. Najlepiej na pierwszej pozycji.

ROPO to model zachowania konsumenta, który szuka w Internecie informacji o produkcie, ale zakupu dokonuje w sklepie tradycyjnym. W przypadku reverse ROPO, ten schemat jest odwrócony i konsument sprawdza produkty w sklepach tradycyjnych, ale zakupu dokonuje online. Badanie takich zachowań konsumenckich jest ważne dla sklepów internetowych, które chcą zrozumieć, które czynniki wpływają na odpływ klientów ze sklepu online do kanałów sprzedaży offline i na odwrót.

ROPO to skrót od określenia Research Online Purchase Offline.

ROI to skrót od angielskiego określenia Return on Investment. ROI to wskaźnik zwrotu z inwestycji, oceniający stopień jej efektywności. Pozwala określić skuteczność prowadzonych działań marketingowych w ramach całego planu reklamy i promocji (do określenia efektywności reklam można posłużyć się wskaźnikiem ROAS), określając kwotę zwrotu z danej inwestycji w odniesieniu do jej kosztów (wytworzenia i reklamy). Wynik ROI wyraża się w procentach.

ROAS to skrót angielskiego określenia Return on Advertisement Spend. ROAS to wskaźnik zwrotu z inwestycji w reklamę. Pozwala określić skuteczność prowadzonych kampanii reklamowych w odniesieniu do pozyskanego przychodu dla firmy z tej reklamy lub kampanii. Wskaźnik ROAS jest z powodzeniem wykorzystywany w reklamie internetowej, ponieważ zaawansowana analityka pozwala na dokładne oszacowanie wartości zwrotu z danego kanału promocji. Możliwe jest też stosowanie go w przypadku mediów offline, jak telewizja czy radio.

PPC to skrót od angielskiego określenia pay-per-click. PPC oznacza rodzaj kampanii reklamowej w Internecie, w której reklamodawca płaci wtedy, gdy użytkownik kliknie w daną reklamę. Model rozliczeń PPC jest najczęściej stosowany w przypadku reklam prowadzonych w wyszukiwarce internetowej, wyszukiwarce na marketplace, ale też w mediach społecznościowych, np. w systemie reklamowym Facebooka.

PIM to skrót od angielskiego określenia Product Information Management. PIM oznacza platformę internetową do zarządzania wszystkimi informacjami o produktach. Te specjalistyczne narzędzia przeznaczone dla firm są bazą danych potrzebną do prowadzenia sprzedaży w sklepach e-commerce, w marketplace’ach i innych kanałach dystrybucji. Korzyścią z wdrożenia systemu PIM jest możliwość aktualizacji informacji o produkcie w jednym narzędziu. Dzięki integracji, zaktualizowane dane są automatycznie przekazywane do zewnętrznych systemów sprzedaży. Systemy PIM ułatwiają więc pracę i zarządzanie, szczególnie w przypadku dużego, różnorodnego asortymentu i wielu kanałów sprzedaży.

One step checkout to angielskie określenie na końcowy proces realizacji zamówienia w sklepie internetowym. Polega na spłaszczeniu struktury procesu finalizacji zamówienia do jednej podstrony. Pozwala to przyspieszyć dokonanie zakupu przez klienta, umożliwia mu podgląd całego procesu zakupu w jednym miejscu. Dla sklepu pozwala zmniejszyć ryzyko porzucenia koszyka przez klienta.

Omnichannel to zbiór działań, które firma podejmuje w celu zapewnienia spójnych doświadczeń sprzedażowych klienta (customer experience) we wszystkich kanałach sprzedaży i komunikacji z klientem (online i offline). Strategia omnichannel zakłada obecność marki w wielu kanałach sprzedaży i komunikacji (social media, sklep internetowy, sklep stacjonarny, marketplace, targi itp.). W odróżnieniu od stgrategii multichannel, omnichannel zakłada wypracowanie spójnych doświadczeń klienta we wszystkich kanałach. Dzięki strategii omnichannel klienci mogą łatwo dokonywać zakupów online, odbierać produkty w sklepie stacjonarnym czy punkcie odbioru lub zamówić produkty online i zwrócić w sklepie stacjonarnym. Dla firm korzyścią z wdrożenia strategii omnichannel jest dotarcie z ofertą do większej grupy potencjalnych klientów, zwiększenie skuteczności działań promocyjnych i zwiększenie sprzedaży.

Multichannel, czyli strategia wielokanałowa, to podejście do sprzedaży i marketingu, w której w celu dotarcia do klientów firma wykorzystuje wiele kanałów dystrybucji i komunikacji. Jej zaletą jej możliwość do dotarcia do szerszej grupy odbiorców w porównaniu do oparcia strategii o jeden kanał marketingu lub sprzedaży. Wykorzystanie wielu kanałów pozwala też na dopasowanie komunikacji i procesu sprzedażowego do zmieniających się preferencji klientów oraz bieżących trendów. W odróżnieniu od strategii omnichannel, kanały wykorzystywane w strategii wielokanałowej działają od siebie niezależnie, a klienci mogą mieć różne doświadczenia (customer experience), w zależności od używanego kanału. Strategia multichannel nie wymaga więc tworzenia spójnej, jednolitej strategii. Uwaga poświęcana jest każdemu kanałowi z osobna a komunikaty mogą być dopasowane do każdego z nich indywidualnie.

Merchant to najprościej mówiąc – sprzedawca; angielskie określenie na podmiot (firmę, osobę) prowadzący sklep internetowy.

M-commerce oznacza sprzedaż i zakupy internetowe z wykorzystaniem urządzeń mobilnych (telefon, tablet). M-commerce daje klientom możliwość dokonywania zakupów w każdym miejscu i czasie z wykorzystaniem sklepów internetowych, platform sprzedażowych (marketplace) i mediów społecznościowych. Poza sprzedażą i zakupem produktów i usług, aplikacje m-commerce udostępniają też dokonywanie płatności mobilnych, przeglądanie katalogów produktów, porównywanie cen itp. M-commerce to skrót od angielskiego określenia mobile commerce.

Marketplace, czyli dosłownie „rynek”, to elektroniczna platforma sprzedażowa, w której kupujący mają dostęp do produktów od wielu sprzedawców w różnych kategoriach, definiowanych przez daną platformę. Sklepy marketplace dzielą się ze względu na zasięg: lokalny (na terenie jednego kraju) lub międzynarodowy (jedna platforma dostępna w kilkunastu czy kilkudziesięciu krajach), specjalizację  (marketplace horyzontalne i wertykalne) oraz na grupę docelową (marketplace B2B, B2C, C2C). Marketplace może działać na zasadzie aukcji, gdzie przedmioty są sprzedawane na podstawie ofert kupujących, lub sklepu internetowego, gdzie cena jest ustalana przez sprzedawcę. Marketplace pozwala tworzyć szeroką ofertę produktów i zróżnicowaną ofertę cenową, udostępnia proste i intuicyjne procesy transakcji i dostawy dla klientów. Z tego powodu jest najpopularniejszym sposobem na zakupy w Internecie w wielu krajach. Najbardziej znanymi przykładami marketplace’ów są Allegro, Amazon, OLX, eBay czy Etsy.

Listing to karta produktowa lub strona produktowa w sklepie internetowym lub na marketplace, prezentująca ofertę sklepu. Na jej zawartość składają się informacje o produkcie w formie tytułu, opisu, zdjęć i filmów oraz ceny. Umożliwia klientom zapoznanie się z najważniejszymi informacjami o produkcie.

Konwersja to określenie związane z marketingiem i sprzedażą. Odnosi się do użytkownika strony internetowej, sklepu internetowego, platformy zakupowej, serwisu społecznościowego, który dokonał zakupu bądź zrealizował inny cel określony przez sprzedawcę lub reklamodawcę (np. uzupełnił formularz kontaktowy w ramach kampanii reklamowej lub zarejestrował konto w sklepie).

GMV to skrót od angielskiego określenia Gross Merchandise Value, oznacza wskaźnik łącznej wartości sprzedanych towarów w danym okresie w kanałach e-commerce.

Green commerce to sposób prowadzenia handlu, w którym nadrzędnym celem jest zrównoważony rozwój i minimalizowanie negatywnego wpływu działalności sprzedażowej na środowisko naturalne. Polega na sprzedaży produktów i usług, które są produkowane i oferowane w sposób przyjazny środowisku, np. poprzez wykorzystanie ekologicznych materiałów, redukcję zużycia energii i emisji gazów cieplarnianych w procesie produkcji.

Fulfillment odnosi się do procesu realizacji zamówienia i dostarczenia produktu do klienta, który jest wykonywany przez zewnętrzną firmę (outsourcing) na terenie kraju producenta lub za granicą. W tym modelu współpracy B2B firma-sprzedawca powierza firmie specjalizującej się w fulfillment proces realizacji złożonych zamówień i dostawy na adres klienta. Wartością dla przedsiębiorcy jest oszczędność zasobów w procesie kompleksowej realizacji zamówień, obsługa zwrotów oraz odciążenie magazynu, bowiem fulfillment umożliwia przechowywanie produktów w firmie realizującej wysyłki. Usługa fulfillment rozwinęła się wraz ze wzrostem popularności handlu internetowego (e-commerce). Popularnymi firmami świadczącymi tę usługę w Polsce są np. InPost i Omnipack.

Fintech to firma łącząca nowoczesne technologie ze światem finansów (fintechy nie są jednak bankami), kierująca swoje produkty i usługi do osób prywatnych i przedsiębiorstw. Fintechy opracowują różnorodne aplikacje, narzędzia internetowe związane m.in. z płatnościami, zarządzaniem finansami, wymianą walut, przelewami zagranicznymi, inwestowaniem itp. W handlu transgranicznym fintechy pomagają konsumentom w zakupie zagranicznym, oferując atrakcyjne kursy wymiany walut i proste płatności, a sprzedawcom – uproszczenie procedur płatności transgranicznych, co przyspiesza proces wprowadzenia produktów na zagraniczny rynek.

Feed produktowy to plik komputerowy zawierający informacje o produktach dostępnych u sprzedawcy internetowego. Przygotowywany w celu prowadzenia sprzedaży w internetowych platformach sprzedażowych lub promocji w serwisach reklamowych (np. Google, Facebook) oraz porównywarkach cenowych. Feed produktowy określa m.in. nazwy produktów, identyfikator produktu, markę, kategorie produktowe, cenę, cechy, pojemność i wagę czy inne cechy fizyczne i użytkowe produktu, zwane atrybutami. Przygotowuje się go na podstawie wytycznych platformy, w której prowadzona jest sprzedaż lub promocja – każdy serwis określa własne atrybuty, które powinny znaleźć się w feedzie. Wysoka jakość informacji zawartych w pliku zwiększa szansę na wyróżnienie oferty, pozyskanie ruchu na stronę sklepu internetowego lub stronę oferty w katalogu marketplace.

FBA i FBM to modele sprzedaży oferowane przez Amazon. FBA, czyli Fullfilment by Amazon, dotyczy procesu sprzedaży produktu, w którym Amazon przejmuje na siebie obowiązki związane z magazynowaniem produktu, zapakowaniem go, wysyłką do klienta na adres dostawy oraz obsługą zwrotu. W modelu Fullfilment by Merchant (FBM) takie obowiązki bierze na siebie sprzedawca, co wiąże się z koniecznością posiadania własnego magazynu i osób obsługujących wysyłkę paczek.

ERP jest zintegrowanym systemem informatycznym, służącym do zarządzania zasobami przedsiębiorstwa. System ERP umożliwia automatyzację procesów i integrację różnych obszarów działalności firmy w jednym programie komputerowym. Integracja modułów zapewnia płynny przepływ informacji w czasie rzeczywistym. Kilkunastu pracowników jednocześnie może wykonywać prace w systemie ERP. Przykładowymi modułami, które może integrować system ERP, są dane księgowe i finansowe, sprzedażowe, magazynowe, związane z produkcją, logistyką oraz administracją.

ERP to skrót od angielskiego określenia Enterprise Resource Planning.

EDI to skrót od Electronic Data Interchange, czyli elektronicznej wymiany danych. EDI jest to proces przesyłania zamówień oraz dokumentów handlowych (np. faktury, zamówienia) między dwoma systemami, bez konieczności ich ręcznego przepisywania. EDI jest często stosowane w handlu internetowym i pomaga usprawnić procesy sprzedaży oraz zarządzania danymi handlowymi.

Dropshipping to metoda prowadzenia sprzedaży internetowej, w której sklep internetowy lub sprzedawca na marketplace nie posiada fizycznie towarów. Sprzedawca korzysta z magazynu dostawcy lub producenta, któremu przekazuje zamówienia złożone przez jego sklep. Pakowanie i wysyłka odbywa się bezpośrednio z magazynu producenta, a więc sprzedawca nie pośredniczy w procesie realizacji zamówienia. Dzięki temu sklep internetowy nie ponosi kosztów związanych z przechowywaniem towarów. Nie musi posiadać też pracowników odpowiadających za pakowanie i wysyłkę. Zadaniem sklepu jest pozyskanie klienta poprzez marketing, sprzedaż, obsługa klienta oraz zarządzanie zwrotami towarów.

Customer journey to angielskie określenie dot. ścieżki klienta, czyli sumy wszystkich interakcji klienta z daną firmą podczas całej relacji określonej w czasie. Proces customer journey rozpoczyna się od pierwszego styku z firmą (np. poprzez zobaczoną reklamę), aż do ostatniego etapu, który może skończyć się przed lub po dokonaniu zakupu. Customer journey opracowuje się w celu zrozumienia klienta, jego potrzeb i celów oraz oczekiwań na każdym etapie styku z firmą, aby zaprojektować odpowiednie customer experience (CX).

Customer Experience (CX) to określenie na doświadczenia klienta podczas kupowania produktów lub korzystania z usług na stronie internetowej lub w sklepie internetowym. CX dotyczy wszystkich interakcji między klientem a firmą, od pierwszego wejścia na stronę, przez dokonanie zakupu, aż po obsługę posprzedażową. Dobrze zaprojektowany CX ułatwia proces zakupowy i buduje pozytywne wrażenia z kontaktu z daną firmą lub marką, dzięki temu firma zwiększa swoje szanse na powrót klienta w przyszłości.

Content marketing to strategia marketingowa, w której tworzy się i udostępnia wartościowe treści, w celu przyciągnięcia potencjalnych klientów (in-bound marketing) i zainteresowania swoją ofertą. W ramach content marketingu powstają różne rodzaje treści, takie jak artykuły na blogu, filmy, infografiki, podcasty, e-booki, a nawet memy i kreatywne posty w mediach społecznościowych.

CLV to wskaźnik pozwalający oszacować całkowitą wartość przychodu od danego klienta lub segmentu klientów z transakcji sprzedaży w danym przedziale czasowym. Wskaźnik CLV oblicza się mnożąc trzy wartości – średniej wartości zamówienia dokonanego przez danego klienta w danym okresie x ilość transakcji sprzedaży w danym okresie (zazwyczaj przez rok) x średnia długość trwania relacji handlowej (w latach).

Buy Box na Amazonie to obszar na stronie produktu, gdzie klienci mogą kliknąć przycisk "Dodaj do koszyka" lub "Kup teraz", aby dodać dany produkt do swojego koszyka lub dokonać zakupu. Na stronie produktu (np. telefonu komórkowego określonego modelu) często pojawia się wiele ofert od różnych sprzedawców. Jednak tylko jeden sprzedawca może otrzymać Buy Box, co oznacza, że ​​ma on swojego rodzaju „pierwszeństwo” wśród innych firm, oferujących ten sam produkt. Buy box jest narzędziem Amazona, który umożliwia większą sprzedaż firmie, której uda się go wygrać.

API to skrót od słów Application Programming Interface. API to rodzaj komputerowego tłumacza, który umożliwia aplikacjom komunikację między sobą. Dzięki niemu programy automatycznie przesyłają i odbierają informacje. API jest wykorzystywane m.in. w aplikacjach mobilnych lub serwisach internetowych.

Cross-dock to model logistyki magazynowej, który jest wykorzystywany w celu przyspieszenia procesu dystrybucji towarów. W magazynie cross-dock towar jest odbierany bezpośrednio z jednego transportu i przekazywany do kolejnego transportu, bez przechowywania go w magazynie na dłuższy czas.

Checkout to angielskie określenie na końcowy proces realizacji zamówienia w sklepie internetowym. Dotyczy zamówienia, które klient dodał do koszyka, a następnie podjął dodatkową aktywność w celu sfinalizowania zakupu. W procesie checkout użytkownik jest proszony o podanie dokładnych danych personalnych, adresu pocztowego, określenia sposobu płatności i realizacji dostawy, czy też akceptację regulaminu. Optymalizacja procesu checkout pozwala na zwiększenie sprzedaży w sklepie internetowym.

Zalando – na czym polega model sprzedaży na największym marketplace modowym

W dzisiejszym dynamicznym świecie coraz więcej osób wybiera zakupy online jako wygodną alternatywę dla tradycyjnego handlu stacjonarnego. Wśród wielu platform e-commerce, jednym z najbardziej znanych i innowacyjnych graczy na rynku jest Zalando. Firma ta wyrosła na prawdziwego giganta handlu elektronicznego, oferując szeroki wybór produktów modowych, obuwniczych i kosmetyków. Co wyróżnia Zalando spośród innych platform to ich unikalny model biznesowy. W artykule przybliżymy jak można rozpocząć sprzedaż na tym słynnym marketplace.

autor: Shumee

Zalando, założone w 2008 roku w Niemczech, szybko stało się jednym z największych europejskich sklepów internetowych. Model biznesowy firmy opiera się na koncepcji platformy multibrandowej, która łączy sprzedawców i kupujących w jednym miejscu. W skrócie, Zalando działa jako pośrednik między markami a klientami, zapewniając im wygodne i kompleksowe doświadczenie zakupowe.

Jakie wymagania muszę spełnić, aby móc sprzedawać na Zalando?

Każdy sprzedawca, który chce rozpocząć sprzedaż na Zalando, musi zdawać sobie sprawę, że jest to wyjątkowo wymagający marketplace, rządzący się swoimi zasadami. Sprzedawcy, którzy nie korzystają z usług fulfillment dostarczanych przez Zalando, muszą korzystać z wyznaczonych kurierów dla danego rynku. Przykładowo, dla rynku niemieckiego oraz polskiego jest to DHL, zaś dla Francji Chronopost.

Następnym wymaganiem w kwestii logistyki jest oferowanie darmowego zwrotu poprzez zapewnienie etykiety zwrotnej, dołączanej do zamówienia klienta. Sama dostawa musi nastąpić w czasie zdefiniowanym przez Zalando, wyznaczonym oddzielnie dla każdego rynku. Przykładowo, dla rynku niemieckiego są to 4 dni od złożenia zamówienia. Warto zaznaczyć, że sobota liczona jest jako dzień roboczy.

Zalando prowadzi szczegółowe statystyki dotyczące czasu dostawy, ilości anulowanych zamówień, czy opóźnień w rozpatrywaniu zwrotów. Przekroczenie dozwolonych wskaźników powoduje zmniejszenie widoczności produktów, a w skrajnych wypadkach nawet blokadę sprzedaży.

Jak rozpocząć sprzedaż na Zalando?

Rozpoczęcie sprzedaży na największej platformie modowej nie jest tak proste, jak w przypadku większości platform marketplace. Przede wszystkim każdy sprzedawca musi uzyskać akceptację od Zalando. Warto zaznaczyć, że zgodnie z przyjętą strategią Zalando na 2023 rok, została ograniczona możliwość rejestracji. W związku z tym, aby zacząć sprzedaż poprzez tę platformę, warto rozważyć współpracę z inną firmą, która już posiada konto na Zalando.

Dopiero po  uzyskaniu akceptacji pojawi się możliwość przejścia do procesu właściwej rejestracji oraz procesu KYC (z ang. Know Your Customer), czyli procedury weryfikacji sprzedawcy. Proces KYC jest bardzo szczegółowy, a w przypadku jakichkolwiek błędów, ich sprostowanie wiążę się z długim czasem oczekiwania. Po zarejestrowaniu konta i uzyskaniu pozytywnego wyniku weryfikacji, będzie można przejść do dalszych kroków, czyli integracji, dodania asortymentu oraz aktywacji konta.

Mam już założone i zweryfikowane konto, co dalej?

Przede wszystkim należy zadbać o prawidłową integracje z Zalando – zarówno w zakresie aktualizacji stanów i cen, jak i prawidłowego pobierania zamówień. Istnieje możliwość skorzystania z gotowych rozwiązań, jak np. z integracji dostarczonej przez Baselinker.

Po prawidłowym zintegrowaniu marketplace, można rozpocząć proces wystawiania produktów. W pierwszej kolejności musimy upewnić się, czy marki, które chcemy sprzedawać, zostały przypisane do konta Sprzedawcy. Można to zweryfikować w procesie wystawiania produktów, rozszerzając listę dostępnych marek. Jeżeli nasza marka nie istnieje, należy za pośrednictwem maila partner-care@zalando.de zgłosić prośbę o jej utworzenie. Proces ten zajmuje do kilku dni.

Jeżeli marka, której produkty chcemy sprzedawać, jest przypisana do konta sprzedawcy, to można rozpocząć proces wystawiania produktów. Przebieg procesu będzie zależał od tego, czy produkt pod danym numerem EAN istnieje już w bazie Zalando. Jeżeli istnieje, proces ten będzie bardzo krótki. Wystarczy podać stan magazynowy, cenę oraz kod EAN i produkt zostanie aktywowany. Co ważne, Zalando w przypadku, gdy produkt jest w sprzedaży przez kilku różnych sprzedawców, pokazuje wyłącznie najtańszą ofertę. W przeciwieństwie do innych marketplace, kupujący nie będzie nawet wiedział, że na platformie są dostępni inni sprzedawcy, posiadający taki sam produkt w ofercie.

Jeżeli produkt nie istniał w bazie Zalando, konieczne będzie utworzenie go od podstaw. W tym celu, w pierwszej kolejności, należy uzupełnić wszystkie parametry (takie jak kolor, rozmiar, krój itp.), dodać zdjęcia zgodnie z wymaganiami Zalando (odpowiedni rozmiar, zdjęcie na białym tle). Zalando udostępnia na swojej stronie szczegółowe informacje na temat wymagań względem nowego produktu. Po uzupełnieniu tych informacji możemy wystawić produkt. Zanim trafi do sprzedaży, musi zostać zaakceptowany przez Zalando. Proces ten trwa do kilku dni. Najczęstszymi przyczynami odrzucenia produktu jest niespełnienie wymagań (np. brak zdjęcia na białym tle).

Dodałem produkty, czy mogę już ruszyć ze sprzedażą?

Ostatnim krokiem przed uruchomieniem sprzedaży jest zamówienie testowe. Zalando przekaże dane, na które ma zostać złożone zamówienie. Należy je złożyć i zrealizować w taki sam sposób, w jaki będą realizowane wszystkie inne zamówienia – to znaczy w zamówieniu musi się znaleźć formularz zwrotu, etykieta zwrotna, ulotka o procedurze zwrotu oraz lista pakunkowa.

Po otrzymaniu zamówienia Zalando weryfikuje je, a następnie zwraca. Najmniejsze odstępstwo od wymagań Zalando będzie skutkowało odmową uruchomienia konta. W celu rozpoczęcia sprzedaży, konieczne będzie ponowne przeprowadzenie testu. W przypadku prawidłowego wyniku testu sprzedaż zostanie uruchomiona i sprzedawca może oczekiwać pierwszych zamówień.

Jakie są największe wyzwania po uruchomieniu sprzedaży na Zalando?

Przede wszystkim należy pamiętać o trzymaniu się wytycznych ustalonych przez Zalando oraz o spełnianiu wskaźników jakościowych. Odstępstwa i uchybienia będą wpływały na spadki w sprzedaży, a w skrajnych przypadkach spowodują blokadę sprzedaży.

Kolejnym wyzwaniem jest kwestia cash-flow (płynności gotówkowej) – Zalando rozlicza się w cyklach comiesięcznych, co przy szybkim rozwoju sprzedaży może stać się wyzwaniem dla finansów firmy.

Największym wyzwaniem dla Sprzedawców na Zalando jest to, co jednocześnie stanowi największą zaletę dla kupujących, czyli darmowe zwroty. Ze względu na udostepnienie klientom tej możliwości, należy spodziewać się nawet kilkukrotnie większej liczby zwrotów, niż w innych kanałach sprzedażowych. Jest to wyzwanie zarówno operacyjne, jak i marżowe, gdyż to sprzedawca ponosi koszt etykiety zwrotnej.

Czy warto rozpoczynać sprzedaż na Zalando?

Zalando jest niewątpliwie największą platformą modową w całej Europie, która ze względu na swój znany brand przyciąga miliony klientów. Z tego powodu obecność w tym kanale jest ogromną szansą na zwiększenie sprzedaży. Należy zdawać sobie jednak sprawę, że Zalando jako duży marketplace rządzi się swoimi prawami i jest bardzo wymagającym partnerem w biznesie.

Biorąc pod uwagę te trudności, warto rozważyć współpracę z polskimi firmami posiadającymi doświadczenie w sprzedaży na Zalando na zagranicznych rynkach. Pozwoli to uniknąć wielu podstawowych błędów. Partnerzy w ramach obsługi w formule B2B kompleksowo zajmą się procesem sprzedażowym. To szansa na zminimalizowanie błędów w procesie obsługi sprzedaży na Zalando oraz możliwość zyskania czasu na inne potrzeby biznesowe, związane np. z udoskonalaniem produktu.

Przeczytaj artykuły Shumee

Big Bang, czyli Wielki Wybuch – poznaj słoweński marketplace z potencjałem

Sprzedaż na marketplace

Tytułowy marketplace Big Bang zwraca uwagę swoją chwytliwą nazwą, którą Tłumacz Google na polski tłumaczy jako wielki wybuch. Na szczęście platforma nie ma nic wspólnego z materiałami wybuchowymi, ...

Skroutz – grecki marketplace, który powinieneś poznać!

Sprzedaż na marketplace

Grecja – region z bogatą historią sięgającą starożytności oraz z urokliwymi wyspami, stanowi często wybierany przez Polaków wakacyjny kierunek. Zupełnie odwrotnie niż w przypadku sprzedaży internet...

pigu

Pigu – dotrzyj na rynki bałtyckie poprzez jeden marketplace

Sprzedaż na marketplace

Większość sprzedawców internetowych analizując potencjał sprzedaży na międzynarodowych platformach typu marketplace w pierwszej kolejności myśli o największych platformach sprzedażowych, takich jak...