CODto skrót od określenia „Cash on Delivery”; po polsku najczęściej określany jako „płatność za pobraniem”, oznacza usługę pobrania płatności za zamówienie podczas dostarczenia towaru do klienta. To model płatności za zakupy online popularny w wielu europejskich krajach.
PUDO to skrót od określenia „Pick-Up, Drop-Off”; określenie miejsca, w którym można odebrać lub nadać przesyłkę. To ciesząca się dużą popularnością wśród konsumentów metoda logistyki ostatniej mili, dostępna w ofertach operatorów logistycznych w Polsce i za granicą. Punktem PUDO mogą być sklepy i punkty usługowe, automaty paczkowe, kioski. Wykorzystanie PUDO w logistyce daje klientowi elastyczność w wyborze miejsca dostawy i momentu nadania lub odebrania przesyłki.
Q-commerce to skrót od angielskiego określenia quick commerce - model handlu elektronicznego, w którym przewiduje się szybką dostawę produktu na żądanie. Model ten zakłada maksymalne skrócenie procesu dostawy produktów do nabywcy, nawet do kilkunastu minut od złożenia zamówienia. Najbardziej popularne platformy q-commerce w Polsce oferują zakup produktów spożywczych, chemii gospodarczej i artykułów gospodarstwa domowego z dostawą do domu. Funkcjonują w oparciu o sieć małych sklepów, tzw. dark stores, rozproszonych na terenie miasta, w celu skrócenia dystansu fizycznego i umożliwienie sprawnego dostarczenia zakupów na wybrany adres.
.
WMS to skrót od określenia Warehouse Management System - wyspecjalizowany magazynowy system informatyczny. Służy do codziennego zarządzania procesami magazynowymi w celu ich kontroli, optymalizacji i prawidłowego przepływu. System WMS może być częścią szerszego systemu ERP w formie modułu, ale częściej jest osobnym narzędziem, którym dysponują pracownicy odpowiadający za poprawną pracę magazynów firmowych.
White label jest to produkt lub usługa, której producentem i sprzedawcą są dwie różne firmy. Firma oferująca produkt swoim klientom nie jest jego producentem, ale sprzedaje go pod swoją marką. Istnieje wiele firm oferujących produkty white label innym firmom (np. kosmetyki) i zdarza się, że jeden produkt jest sprzedawany pod kilku lub kilkunastoma „szyldami”. Ten model jest często stosowany w przypadku produktów lub usług, które firma chce sprzedawać pod własną marką, bez ponoszenia kosztów związanych z ich produkcją. W porównaniu do produktów private label, model ten umożliwia ograniczenie kosztów.
Pojęcia User Experience (UX) i User Interface (UI) są ściśle związane z projektowaniem wizualnym stron internetowych, aplikacji webowych i mobilnych. Praca projektantów UX i UI wzajemnie uzupełnia się. UX polega na projektowaniu doświadczeń użytkownika podczas korzystania z witryny czy aplikacji. Do tego niezbędna jest wiedza dotycząca m.in. badania potrzeb, preferencji, nawyków użytkowników oraz zagadnień deweloperskich. UI design jest skoncentrowany wokół percepcji użytkownika. Celem projektanta UI jest stworzenie atrakcyjnej wizualnie, angażującej, dopasowanej do użytkownika i intuicyjnej witryny bądź aplikacji, z wykorzystaniem różnych technik projektowych.
TACOS to skrót od angielskiego określenia Total Advertising Cost of Sale - to wskaźnik zwrotu z inwestycji poniesionych w ramach kampanii reklamowej typu PPC (pay-per-click) prowadzonej w serwisie Amazon. Ta platforma sprzedaży internetowej posiada własne narzędzia do promocji, stąd wskaźnik TACOS został stworzony specjalnie na określenie zysków z prowadzonych działań reklamowych PPC w tym marketplace.
SEO to skrót angielskiego określenia Search Engine Optimisation. SEO oznacza zbiór metod optymalizacji witryny internetowej (serwisu, sklepu, produktu), w wyniku której osiąga się jak najwyższe pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania. Do najbardziej popularnej wyszukiwarki w Europie i na świecie zalicza się Google, więc termin pozycjonowania (SEO) stosuje się najczęściej w odniesieniu do tego serwisu. Praktyka SEO obejmuje liczne działania, świadczone najczęściej przez specjalistów ds. pozycjonowania lub marketingu internetowego. Termin SEO stosuje się też wobec działań dotyczących optymalizacji listy produktów pod wyszukiwarkę marketplace, np. na Amazon. Działanie to wymaga znajomości środowiska danego marketplace, jednak cel jest ten sam – zaistnieć w jak najlepszych wynikach wyszukiwania pod określonymi słowami kluczowymi. Najlepiej na pierwszej pozycji.
ROPO to model zachowania konsumenta, który szuka w Internecie informacji o produkcie, ale zakupu dokonuje w sklepie tradycyjnym. W przypadku reverse ROPO, ten schemat jest odwrócony i konsument sprawdza produkty w sklepach tradycyjnych, ale zakupu dokonuje online. Badanie takich zachowań konsumenckich jest ważne dla sklepów internetowych, które chcą zrozumieć, które czynniki wpływają na odpływ klientów ze sklepu online do kanałów sprzedaży offline i na odwrót.
ROPO to skrót od określenia Research Online Purchase Offline.
ROI to skrót od angielskiego określenia Return on Investment. ROI to wskaźnik zwrotu z inwestycji, oceniający stopień jej efektywności. Pozwala określić skuteczność prowadzonych działań marketingowych w ramach całego planu reklamy i promocji (do określenia efektywności reklam można posłużyć się wskaźnikiem ROAS), określając kwotę zwrotu z danej inwestycji w odniesieniu do jej kosztów (wytworzenia i reklamy). Wynik ROI wyraża się w procentach.
ROAS to skrót angielskiego określenia Return on Advertisement Spend. ROAS to wskaźnik zwrotu z inwestycji w reklamę. Pozwala określić skuteczność prowadzonych kampanii reklamowych w odniesieniu do pozyskanego przychodu dla firmy z tej reklamy lub kampanii. Wskaźnik ROAS jest z powodzeniem wykorzystywany w reklamie internetowej, ponieważ zaawansowana analityka pozwala na dokładne oszacowanie wartości zwrotu z danego kanału promocji. Możliwe jest też stosowanie go w przypadku mediów offline, jak telewizja czy radio.
PPC to skrót od angielskiego określenia pay-per-click. PPC oznacza rodzaj kampanii reklamowej w Internecie, w której reklamodawca płaci wtedy, gdy użytkownik kliknie w daną reklamę. Model rozliczeń PPC jest najczęściej stosowany w przypadku reklam prowadzonych w wyszukiwarce internetowej, wyszukiwarce na marketplace, ale też w mediach społecznościowych, np. w systemie reklamowym Facebooka.
PIM to skrót od angielskiego określenia Product Information Management. PIM oznacza platformę internetową do zarządzania wszystkimi informacjami o produktach. Te specjalistyczne narzędzia przeznaczone dla firm są bazą danych potrzebną do prowadzenia sprzedaży w sklepach e-commerce, w marketplace’ach i innych kanałach dystrybucji. Korzyścią z wdrożenia systemu PIM jest możliwość aktualizacji informacji o produkcie w jednym narzędziu. Dzięki integracji, zaktualizowane dane są automatycznie przekazywane do zewnętrznych systemów sprzedaży. Systemy PIM ułatwiają więc pracę i zarządzanie, szczególnie w przypadku dużego, różnorodnego asortymentu i wielu kanałów sprzedaży.
One step checkout to angielskie określenie na końcowy proces realizacji zamówienia w sklepie internetowym. Polega na spłaszczeniu struktury procesu finalizacji zamówienia do jednej podstrony. Pozwala to przyspieszyć dokonanie zakupu przez klienta, umożliwia mu podgląd całego procesu zakupu w jednym miejscu. Dla sklepu pozwala zmniejszyć ryzyko porzucenia koszyka przez klienta.
Omnichannel to zbiór działań, które firma podejmuje w celu zapewnienia spójnych doświadczeń sprzedażowych klienta (customer experience) we wszystkich kanałach sprzedaży i komunikacji z klientem (online i offline). Strategia omnichannel zakłada obecność marki w wielu kanałach sprzedaży i komunikacji (social media, sklep internetowy, sklep stacjonarny, marketplace, targi itp.). W odróżnieniu od stgrategii multichannel, omnichannel zakłada wypracowanie spójnych doświadczeń klienta we wszystkich kanałach. Dzięki strategii omnichannel klienci mogą łatwo dokonywać zakupów online, odbierać produkty w sklepie stacjonarnym czy punkcie odbioru lub zamówić produkty online i zwrócić w sklepie stacjonarnym. Dla firm korzyścią z wdrożenia strategii omnichannel jest dotarcie z ofertą do większej grupy potencjalnych klientów, zwiększenie skuteczności działań promocyjnych i zwiększenie sprzedaży.
Multichannel, czyli strategia wielokanałowa, to podejście do sprzedaży i marketingu, w której w celu dotarcia do klientów firma wykorzystuje wiele kanałów dystrybucji i komunikacji. Jej zaletą jej możliwość do dotarcia do szerszej grupy odbiorców w porównaniu do oparcia strategii o jeden kanał marketingu lub sprzedaży. Wykorzystanie wielu kanałów pozwala też na dopasowanie komunikacji i procesu sprzedażowego do zmieniających się preferencji klientów oraz bieżących trendów. W odróżnieniu od strategii omnichannel, kanały wykorzystywane w strategii wielokanałowej działają od siebie niezależnie, a klienci mogą mieć różne doświadczenia (customer experience), w zależności od używanego kanału. Strategia multichannel nie wymaga więc tworzenia spójnej, jednolitej strategii. Uwaga poświęcana jest każdemu kanałowi z osobna a komunikaty mogą być dopasowane do każdego z nich indywidualnie.
Merchant to najprościej mówiąc – sprzedawca; angielskie określenie na podmiot (firmę, osobę) prowadzący sklep internetowy.
M-commerce oznacza sprzedaż i zakupy internetowe z wykorzystaniem urządzeń mobilnych (telefon, tablet). M-commerce daje klientom możliwość dokonywania zakupów w każdym miejscu i czasie z wykorzystaniem sklepów internetowych, platform sprzedażowych (marketplace) i mediów społecznościowych. Poza sprzedażą i zakupem produktów i usług, aplikacje m-commerce udostępniają też dokonywanie płatności mobilnych, przeglądanie katalogów produktów, porównywanie cen itp. M-commerce to skrót od angielskiego określenia mobile commerce.
Marketplace, czyli dosłownie „rynek”, to elektroniczna platforma sprzedażowa, w której kupujący mają dostęp do produktów od wielu sprzedawców w różnych kategoriach, definiowanych przez daną platformę. Sklepy marketplace dzielą się ze względu na zasięg: lokalny (na terenie jednego kraju) lub międzynarodowy (jedna platforma dostępna w kilkunastu czy kilkudziesięciu krajach), specjalizację (marketplace horyzontalne i wertykalne) oraz na grupę docelową (marketplace B2B, B2C, C2C). Marketplace może działać na zasadzie aukcji, gdzie przedmioty są sprzedawane na podstawie ofert kupujących, lub sklepu internetowego, gdzie cena jest ustalana przez sprzedawcę. Marketplace pozwala tworzyć szeroką ofertę produktów i zróżnicowaną ofertę cenową, udostępnia proste i intuicyjne procesy transakcji i dostawy dla klientów. Z tego powodu jest najpopularniejszym sposobem na zakupy w Internecie w wielu krajach. Najbardziej znanymi przykładami marketplace’ów są Allegro, Amazon, OLX, eBay czy Etsy.
Listing to karta produktowa lub strona produktowa w sklepie internetowym lub na marketplace, prezentująca ofertę sklepu. Na jej zawartość składają się informacje o produkcie w formie tytułu, opisu, zdjęć i filmów oraz ceny. Umożliwia klientom zapoznanie się z najważniejszymi informacjami o produkcie.
Konwersja to określenie związane z marketingiem i sprzedażą. Odnosi się do użytkownika strony internetowej, sklepu internetowego, platformy zakupowej, serwisu społecznościowego, który dokonał zakupu bądź zrealizował inny cel określony przez sprzedawcę lub reklamodawcę (np. uzupełnił formularz kontaktowy w ramach kampanii reklamowej lub zarejestrował konto w sklepie).
GMV to skrót od angielskiego określenia Gross Merchandise Value, oznacza wskaźnik łącznej wartości sprzedanych towarów w danym okresie w kanałach e-commerce.
Green commerce to sposób prowadzenia handlu, w którym nadrzędnym celem jest zrównoważony rozwój i minimalizowanie negatywnego wpływu działalności sprzedażowej na środowisko naturalne. Polega na sprzedaży produktów i usług, które są produkowane i oferowane w sposób przyjazny środowisku, np. poprzez wykorzystanie ekologicznych materiałów, redukcję zużycia energii i emisji gazów cieplarnianych w procesie produkcji.
Fulfillment odnosi się do procesu realizacji zamówienia i dostarczenia produktu do klienta, który jest wykonywany przez zewnętrzną firmę (outsourcing) na terenie kraju producenta lub za granicą. W tym modelu współpracy B2B firma-sprzedawca powierza firmie specjalizującej się w fulfillment proces realizacji złożonych zamówień i dostawy na adres klienta. Wartością dla przedsiębiorcy jest oszczędność zasobów w procesie kompleksowej realizacji zamówień, obsługa zwrotów oraz odciążenie magazynu, bowiem fulfillment umożliwia przechowywanie produktów w firmie realizującej wysyłki. Usługa fulfillment rozwinęła się wraz ze wzrostem popularności handlu internetowego (e-commerce). Popularnymi firmami świadczącymi tę usługę w Polsce są np. InPost i Omnipack.
Fintech to firma łącząca nowoczesne technologie ze światem finansów (fintechy nie są jednak bankami), kierująca swoje produkty i usługi do osób prywatnych i przedsiębiorstw. Fintechy opracowują różnorodne aplikacje, narzędzia internetowe związane m.in. z płatnościami, zarządzaniem finansami, wymianą walut, przelewami zagranicznymi, inwestowaniem itp. W handlu transgranicznym fintechy pomagają konsumentom w zakupie zagranicznym, oferując atrakcyjne kursy wymiany walut i proste płatności, a sprzedawcom – uproszczenie procedur płatności transgranicznych, co przyspiesza proces wprowadzenia produktów na zagraniczny rynek.
Feed produktowy to plik komputerowy zawierający informacje o produktach dostępnych u sprzedawcy internetowego. Przygotowywany w celu prowadzenia sprzedaży w internetowych platformach sprzedażowych lub promocji w serwisach reklamowych (np. Google, Facebook) oraz porównywarkach cenowych. Feed produktowy określa m.in. nazwy produktów, identyfikator produktu, markę, kategorie produktowe, cenę, cechy, pojemność i wagę czy inne cechy fizyczne i użytkowe produktu, zwane atrybutami. Przygotowuje się go na podstawie wytycznych platformy, w której prowadzona jest sprzedaż lub promocja – każdy serwis określa własne atrybuty, które powinny znaleźć się w feedzie. Wysoka jakość informacji zawartych w pliku zwiększa szansę na wyróżnienie oferty, pozyskanie ruchu na stronę sklepu internetowego lub stronę oferty w katalogu marketplace.
FBA i FBM to modele sprzedaży oferowane przez Amazon. FBA, czyli Fullfilment by Amazon, dotyczy procesu sprzedaży produktu, w którym Amazon przejmuje na siebie obowiązki związane z magazynowaniem produktu, zapakowaniem go, wysyłką do klienta na adres dostawy oraz obsługą zwrotu. W modelu Fullfilment by Merchant (FBM) takie obowiązki bierze na siebie sprzedawca, co wiąże się z koniecznością posiadania własnego magazynu i osób obsługujących wysyłkę paczek.
ERP jest zintegrowanym systemem informatycznym, służącym do zarządzania zasobami przedsiębiorstwa. System ERP umożliwia automatyzację procesów i integrację różnych obszarów działalności firmy w jednym programie komputerowym. Integracja modułów zapewnia płynny przepływ informacji w czasie rzeczywistym. Kilkunastu pracowników jednocześnie może wykonywać prace w systemie ERP. Przykładowymi modułami, które może integrować system ERP, są dane księgowe i finansowe, sprzedażowe, magazynowe, związane z produkcją, logistyką oraz administracją.
ERP to skrót od angielskiego określenia Enterprise Resource Planning.
EDI to skrót od Electronic Data Interchange, czyli elektronicznej wymiany danych. EDI jest to proces przesyłania zamówień oraz dokumentów handlowych (np. faktury, zamówienia) między dwoma systemami, bez konieczności ich ręcznego przepisywania. EDI jest często stosowane w handlu internetowym i pomaga usprawnić procesy sprzedaży oraz zarządzania danymi handlowymi.
Dropshipping to metoda prowadzenia sprzedaży internetowej, w której sklep internetowy lub sprzedawca na marketplace nie posiada fizycznie towarów. Sprzedawca korzysta z magazynu dostawcy lub producenta, któremu przekazuje zamówienia złożone przez jego sklep. Pakowanie i wysyłka odbywa się bezpośrednio z magazynu producenta, a więc sprzedawca nie pośredniczy w procesie realizacji zamówienia. Dzięki temu sklep internetowy nie ponosi kosztów związanych z przechowywaniem towarów. Nie musi posiadać też pracowników odpowiadających za pakowanie i wysyłkę. Zadaniem sklepu jest pozyskanie klienta poprzez marketing, sprzedaż, obsługa klienta oraz zarządzanie zwrotami towarów.
Customer journey to angielskie określenie dot. ścieżki klienta, czyli sumy wszystkich interakcji klienta z daną firmą podczas całej relacji określonej w czasie. Proces customer journey rozpoczyna się od pierwszego styku z firmą (np. poprzez zobaczoną reklamę), aż do ostatniego etapu, który może skończyć się przed lub po dokonaniu zakupu. Customer journey opracowuje się w celu zrozumienia klienta, jego potrzeb i celów oraz oczekiwań na każdym etapie styku z firmą, aby zaprojektować odpowiednie customer experience (CX).
Customer Experience (CX) to określenie na doświadczenia klienta podczas kupowania produktów lub korzystania z usług na stronie internetowej lub w sklepie internetowym. CX dotyczy wszystkich interakcji między klientem a firmą, od pierwszego wejścia na stronę, przez dokonanie zakupu, aż po obsługę posprzedażową. Dobrze zaprojektowany CX ułatwia proces zakupowy i buduje pozytywne wrażenia z kontaktu z daną firmą lub marką, dzięki temu firma zwiększa swoje szanse na powrót klienta w przyszłości.
Content marketing to strategia marketingowa, w której tworzy się i udostępnia wartościowe treści, w celu przyciągnięcia potencjalnych klientów (in-bound marketing) i zainteresowania swoją ofertą. W ramach content marketingu powstają różne rodzaje treści, takie jak artykuły na blogu, filmy, infografiki, podcasty, e-booki, a nawet memy i kreatywne posty w mediach społecznościowych.
CLV to wskaźnik pozwalający oszacować całkowitą wartość przychodu od danego klienta lub segmentu klientów z transakcji sprzedaży w danym przedziale czasowym. Wskaźnik CLV oblicza się mnożąc trzy wartości – średniej wartości zamówienia dokonanego przez danego klienta w danym okresie x ilość transakcji sprzedaży w danym okresie (zazwyczaj przez rok) x średnia długość trwania relacji handlowej (w latach).
Buy Box na Amazonie to obszar na stronie produktu, gdzie klienci mogą kliknąć przycisk "Dodaj do koszyka" lub "Kup teraz", aby dodać dany produkt do swojego koszyka lub dokonać zakupu. Na stronie produktu (np. telefonu komórkowego określonego modelu) często pojawia się wiele ofert od różnych sprzedawców. Jednak tylko jeden sprzedawca może otrzymać Buy Box, co oznacza, że ma on swojego rodzaju „pierwszeństwo” wśród innych firm, oferujących ten sam produkt. Buy box jest narzędziem Amazona, który umożliwia większą sprzedaż firmie, której uda się go wygrać.
API to skrót od słów Application Programming Interface. API to rodzaj komputerowego tłumacza, który umożliwia aplikacjom komunikację między sobą. Dzięki niemu programy automatycznie przesyłają i odbierają informacje. API jest wykorzystywane m.in. w aplikacjach mobilnych lub serwisach internetowych.
Cross-dock to model logistyki magazynowej, który jest wykorzystywany w celu przyspieszenia procesu dystrybucji towarów. W magazynie cross-dock towar jest odbierany bezpośrednio z jednego transportu i przekazywany do kolejnego transportu, bez przechowywania go w magazynie na dłuższy czas.
Checkout to angielskie określenie na końcowy proces realizacji zamówienia w sklepie internetowym. Dotyczy zamówienia, które klient dodał do koszyka, a następnie podjął dodatkową aktywność w celu sfinalizowania zakupu. W procesie checkout użytkownik jest proszony o podanie dokładnych danych personalnych, adresu pocztowego, określenia sposobu płatności i realizacji dostawy, czy też akceptację regulaminu. Optymalizacja procesu checkout pozwala na zwiększenie sprzedaży w sklepie internetowym.
871
Warning: Undefined variable $post_id in /var/www/cross-border.pl/public_html/wp-content/themes/uidea/single.php on line 34
Hiszpania to logistycznie wymagający rynek – łączy gęsto zaludnione metropolie z trudno dostępnymi regionami wiejskimi i wyspiarskimi. Oczekiwania konsumentów są wysokie: liczy się szybkość, wygoda, ekologiczne rozwiązania oraz bezproblemowa obsługa zwrotów. W takich warunkach wybór operatora logistycznego to nie tylko kwestia ceny, ale strategiczna decyzja, która może zadecydować o przewadze konkurencyjnej sklepu internetowego. Z artykułu dowiesz się, jak działają kluczowi dostawcy logistyki w Hiszpanii – SEUR, MRW, GLS Spain i Correos – oraz który z nich najlepiej odpowiada na potrzeby Twojego e-commerce. Dzięki tej wiedzy łatwiej podejmiesz świadomą decyzję o wyborze partnera do obsługi dostaw i zwrotów.
Hiszpania należy do najszybciej rozwijających się rynków e-commerce w Europie. W 2024 roku liczba użytkowników regularnie kupujących przez internet przekroczyła 35 milionów, co stanowi prawie trzy czwarte całej populacji. Równocześnie średnia wartość koszyka osiągnęła poziom 72 euro, co świadczy o rosnącym zaufaniu konsumentów do zakupów online. Logistyka w tym kontekście to nie tylko tło operacyjne, ale pierwszy punkt styku klienta ze sklepem – wpływa na doświadczenia zakupowe, współczynnik konwersji, liczbę zwrotów i lojalność klientów.
Struktura rynku kurierskiego w Hiszpaniii
Rynek dostaw w Hiszpanii jest bardzo zróżnicowany. Obecni są zarówno globalni gracze, jak i lokalni przewoźnicy, każdy z własnym modelem działania. Wśród najważniejszych operatorów wymienić można:
SEUR (część DPDgroup)
MRW (hiszpański operator z rozbudowaną siecią)
GLS Spain (część Royal Mail Group)
DHL Express
Correos (operator narodowy)
Każdy z nich został opisany szczegółowo poniżej, z uwzględnieniem infrastruktury, oferty usługowej, integracji technologicznej i ograniczeń.
SEUR – opis dostawcy logistycznego
SEUR, będący częścią międzynarodowego koncernu DPD (La Poste), należy do najbardziej znanych firm logistycznych w Hiszpanii, skupiając się na usługach ekspresowych, dostawach miejskich oraz obsłudze osób prywatnych i małych przedsiębiorstw. Dzięki silnej pozycji w ośrodkach miejskich oraz integracji z europejską siecią DPD, SEUR jest realną alternatywą dla firm poszukujących efektywnej logistyki miejskiej i transgranicznej.
Obszar działania i infrastruktura operacyjna SEUR
SEUR funkcjonuje na terenie całej Hiszpanii, jednak jego kluczowym atutem jest logistyka miejska, szczególnie w takich miastach jak Madryt, Barcelona, Walencja, Sewilla czy Bilbao. Sieć firmy obejmuje ponad 1400 punktów Pickup (PUDO) oraz zaawansowaną infrastrukturę sortowni i centrów przeładunkowych zoptymalizowanych pod kątem szybkiego transferu paczek.
SEUR realizuje również dostawy bezemisyjne w centrach dużych miast, korzystając z elektrycznych pojazdów oraz rowerów cargo, co odpowiada na potrzeby ekologicznej logistyki miejskiej.
Centra operacyjne i magazyny: ponad 80
Punkty PUDO w Hiszpanii: przeszło 1 400
Zatrudnienie: około 8 000 pracowników etatowych i kontraktowych
Integracja z DPDgroup: dostęp do ponad 50 000 punktów odbioru w Europie
Zakres usług kurierskich SEUR
SEUR dostosował swoją ofertę do wymagań handlu internetowego, proponując rozwiązania odpowiednie dla różnych modeli działalności – od jednoosobowych firm po duże platformy sprzedażowe. Kluczowe usługi obejmują:
SEUR 24: doręczenie przesyłki w ciągu jednej doby na terenie Hiszpanii.
SEUR 10 / SEUR 13:30: dostawy z gwarancją doręczenia przed wskazaną godziną.
SEUR SameDay: usługa doręczenia w dniu nadania w wybranych miastach.
SEUR Internacional: szybka wysyłka do ponad 200 krajów z opcją śledzenia i ubezpieczeniem.
SEUR Predict: dynamiczne komunikaty SMS i e-mail informujące o dokładnej godzinie doręczenia Dla przedsiębiorstw prowadzących sprzedaż zagraniczną w ramach UE, dużą zaletą jest kompatybilność systemów SEUR z platformą DPDgroup, co pozwala na wygodne zarządzanie przesyłkami do Francji, Niemiec, Portugalii oraz innych państw członkowskich.
Innowacje i narzędzia ecommerce
SEUR aktywnie rozwija rozwiązania cyfrowe wspierające sprzedawców internetowych. W ofercie znajdują się m.in. integracje z platformami e-commerce takimi jak PrestaShop, WooCommerce, Magento, Shopify, współpraca z marketplace’ami oraz portal B2B umożliwiający sprawne zarządzanie dużym wolumenem zamówień.
Wprowadzono także usługę SEUR Now, która pozwala na realizację dostaw w czasie rzeczywistym – dedykowaną branży gastronomicznej, drogeriom oraz sklepom z artykułami codziennego użytku.
Ograniczenia
Pomimo silnej pozycji w obszarach miejskich, SEUR nie zapewnia tak szerokiego pokrycia terytorialnego jak operatorzy o zasięgu ogólnokrajowym. W regionach wiejskich, górzystych oraz wyspiarskich usługi mogą być ograniczone lub realizowane z opóźnieniem. Firma kieruje swoją ofertę przede wszystkim do segmentu miejskiego e-commerce oraz firm obsługujących klientów indywidualnych, co może ograniczać elastyczność operacyjną poza dużymi aglomeracjami.
MRW – opis dostawcy logistycznego
MRW (Mensajeros Radio Worldwide) jest jednym z czołowych operatorów logistycznych o wyłącznie hiszpańskim kapitale. Od ponad czterdziestu lat rozwija działalność na rynku krajowym, oferując ekspresowe dostawy kurierskie, rozbudowaną sieć lokalną oraz usługi skrojone pod potrzeby klientów indywidualnych i firm z sektora MŚP. MRW wyróżnia się dużą liczbą punktów nadań i odbiorów, elastycznym podejściem oraz bogatą ofertą usług specjalistycznych.
Obszar działania i struktura operacyjna MRW
MRW obsługuje całe terytorium Hiszpanii, w tym Baleary i Wyspy Kanaryjskie. Współpracuje również z partnerami w Andorze, Portugalii oraz w ponad 200 krajach poprzez międzynarodową sieć partnerów kurierskich. Firma działa w systemie mieszanym – centralnym i franczyzowym – co pozwala na szybszą adaptację do lokalnych realiów, jednak wymaga bieżącej kontroli jakości usług.
Liczba placówek i punktów franczyzowych: ponad 550
Flota: przeszło 3 300 pojazdów
Zatrudnienie: powyżej 10 000 pracowników i współpracowników
Sortownie i centra dystrybucyjne: rozmieszczone na terenie całej Hiszpanii
Zasięg: 100% powierzchni Hiszpanii kontynentalnej i regionów wyspiarskich
Usługi kurierskie
MRW oferuje szeroką gamę usług różnicowanych pod kątem czasu doręczenia i charakteru przesyłki:
Día Siguiente – standardowe doręczenie w kolejnym dniu roboczym.
Entrega en Sábado – doręczenia realizowane w soboty.
MRW Internacional – przesyłki międzynarodowe z czasem doręczenia od 24 do 72 godzin.
W zależności od destynacji MRW obsługuje także przesyłki specjalne:
MRW Mascotas – transport zwierząt domowych z odpowiednimi certyfikatami.
MRW Salud – przewóz leków i materiałów medycznych w kontrolowanej temperaturze.
MRW Laboratorio – rozwiązania dla laboratoriów diagnostycznych.
MRW Eventos – logistyka dla wydarzeń branżowych, targów i wystaw.
E-commerce i rozwiązania technologiczne
MRW dynamicznie rozwija usługi dedykowane e-commerce. Zapewnia integracje z najpopularniejszymi platformami sprzedaży online (WooCommerce, PrestaShop, Magento, Shopify) oraz systemami ERP. Klienci mogą korzystać z narzędzi do generowania etykiet, zarządzania przesyłkami i raportowania działań w panelu użytkownika.
Dodatkowe funkcje
System komunikatów SMS/email z informacją o statusie przesyłki API do automatyzacji procesów wysyłkowych.
Usługa Devolución Fácil – zwroty bez potrzeby drukowania etykiety, z możliwością nadania w dogodnej lokalizacji.
Ograniczenia
Brak własnej, niezależnej infrastruktury logistycznej poza Hiszpanią – zależność od partnerów zewnętrznych.
Mniejszy poziom automatyzacji niż w przypadku globalnych graczy.
Ograniczenia operacyjne w okresach zwiększonego zapotrzebowania (np. Black Friday).
Mniej rozwinięta oferta magazynowa i fulfillmentowa.
GLS Spain – opis dostawcy logistycznego
GLS Spain stanowi część General Logistics Systems – jednej z czołowych firm kurierskich w Europie, należącej do brytyjskiej grupy Royal Mail. Obsługuje zarówno odbiorców indywidualnych, jak i przedsiębiorstwa, z naciskiem na segment usług B2B. GLS koncentruje się na niezawodności, terminowości oraz silnej integracji z siecią międzynarodową.
Obszar działalności i zaplecze logistyczne
GLS Spain posiada rozbudowaną i dobrze zorganizowaną infrastrukturę logistyczną na obszarze całego kraju, ze szczególnym natężeniem działań w regionach przemysłowych oraz największych miastach. Firma rozwinęła również sieć punktów PUDO i ParcelShopów, co wspiera rozwój modelu dostaw pozadomowych (out-of-home delivery).
Liczba oddziałów i punktów operacyjnych: powyżej 360
Huby i centra dystrybucyjne: 39 (najważniejsze zlokalizowane w Madrycie i Barcelonie)
Flota: ok. 5 000 pojazdów (własnych oraz partnerskich)
Zasięg: cały kraj oraz Europa (ponad 40 państw)
Czas dostawy na terenie Europy: od 24 do 72 godzin
Zakres usług kurierskich GLS Spain
GLS Spain specjalizuje się w terminowej realizacji przesyłek, głównie w ramach standardowych usług paczkowych oraz logistyki kontraktowej. W ofercie znajdują się między innymi:
GLS BusinessParcel – dostawy krajowe i międzynarodowe dla klientów biznesowych.
GLS EuroBusinessParcel – szybkie przesyłki w krajach UE z możliwością monitoringu i ubezpieczenia.
GLS ShopDeliveryService – dostawy realizowane do punktów odbioru.
GLSFlexDeliveryService – usługa z możliwością elastycznego wyboru terminu i miejsca doręczenia.
GLS współpracuje również z e-sklepami oraz platformami marketplace, zapewniając integrację z systemami ERP i rozwiązaniami typu WMS.
Integracje z systemami PrestaShop, WooCommerce, Magento, Shopify i innymi
Funkcja Track&Trace z aktualizacjami w czasie rzeczywistym
Komunikaty email oraz SMS informujące o statusie przesyłki
Dostęp do narzędzi raportowych oraz mierników wydajności (KPI)
Sklepy internetowe z regularnym wolumenem zamówień mogą skorzystać z dedykowanych usług, takich jak magazynowanie oraz kompleksowe zarządzanie zwrotami.
Ograniczenia
Niższa elastyczność operacyjna na poziomie lokalnym w porównaniu z hiszpańskimi operatorami
Słabsza obecność w regionach wiejskich i na wyspach Brak usług specjalistycznych (np. przewóz zwierząt, produktów medycznych, obsługa wydarzeń)
Mniej dostępnych opcji dostaw tego samego dnia oraz w soboty
Correos – opis dostawcy logistycznego
Correos to narodowy operator logistyczny, którego rola w hiszpańskim systemie dostaw wykracza poza standardowe działania kurierskie. Jako jedyny podmiot łączący funkcje instytucji publicznej i nowoczesnego usługodawcy e-commerce, Correos odgrywa kluczową rolę w obsłudze przesyłek krajowych i międzynarodowych. Dzięki rozbudowanej infrastrukturze, zaawansowanym narzędziom technologicznym oraz silnej obecności na terenie całej Hiszpanii, firma ta wspiera rozwój handlu online i usług publicznych.
Zasięg i potencjał infrastrukturalny Correos
Correos dysponuje największą siecią placówek i punktów dostępności usług w kraju:
Liczba urzędów stacjonarnych: 2 370 – zlokalizowanych w miastach, gminach i dzielnicach.
Mobilne jednostki terenowe: 6 011 – obsługujące trudno dostępne rejony wiejskie i górskie.
Punkty dostępności usług: 8 381 – w tym agencje, partnerzy lokalni i punkty odbioru.
Flota pojazdów: 15 084 – obejmuje auta elektryczne, niskoemisyjne i dedykowane logistyce miejskiej.
Centra automatycznego sortowania: 18 – wyposażone w nowoczesne systemy identyfikacji i optymalizacji tras.
Przesyłki roczne: 1,849 miliarda – najwyższy wolumen na rynku.
Zespół: 50 822 pracowników (FTE) – obejmuje doręczycieli, kierowców, operatorów logistycznych, IT i administrację.
Trasy dzienne: 5 468 – zapewniają pełne pokrycie kraju każdego dnia roboczego.
Krajowa i międzynarodowa oferta usług kurierskich
Oferta Correos jest zróżnicowana i odpowiada na potrzeby wielu segmentów rynku:
Paq Today – doręczenie tego samego dnia w największych miastach.
Paq 10 / Paq 14 / Paq 24 – ekspresowe dostawy krajowe z gwarancją czasu doręczenia.
Paq Estándar – ekonomiczna usługa dla przesyłek krajowych.
Paq Ligero – dostawy lekkich paczek (do 2 kg) bezpośrednio do skrzynki.
Paq Retorno – prosty system zwrotów z generowaniem etykiety i bezpłatnym nadaniem.
Cold Post – usługa dla przesyłek wymagających kontrolowanej temperatury (np. farmaceutyki, kosmetyki, żywność).
Correos XL – dostawy wielkogabarytowe realizowane przez dwóch pracowników.
Express Islands / Maritime Islands – szybkie przesyłki na Baleary i Wyspy Kanaryjskie.
Baggage Service – przesyłki firmowe i dokumentowe z potwierdzeniem zawartości.
Magazynowanie i WMS – zarządzanie zapasami, lokalizacja produktów.
Kompletacja zamówień – picking, packing, branding i materiały reklamowe.
Dystrybucja krajowa i zagraniczna – integracja z Correos i Correos Express.
Zarządzanie zwrotami – kontrola, magazynowanie lub utylizacja.
Usługi typu white-label – pełny branding klienta.
Rozwiązania e-commerce i systemy cyfrowe
Correos nieustannie rozwija narzędzia wspierające sklepy internetowe i administrację:
Citypaq API – integracja paczkomatów z systemami e-commerce.
Mi Oficina Virtual – panel do nadawania, fakturowania i analizy KPI.
NEXO – cyfrowa platforma komunikacji dla instytucji i firm z podpisem elektronicznym.
Integracje e-commerce – gotowe moduły dla Shopify, WooCommerce, Magento, PrestaShop, Amazon Systemy te umożliwiają automatyczne zarządzanie logistyką z poziomu platformy sprzedażowej.
Znaczenie strategiczne
Correos to nie tylko firma kurierska, lecz fundament infrastruktury cyfrowo-logistycznej w Hiszpanii. Jako jedyny operator zapewnia pełne pokrycie terytorium kraju, niezależnie od zaludnienia. Dzięki skalowalności usług, kompleksowej integracji oraz społecznemu wymiarowi działalności, Correos stanowi kluczowy element ekosystemu e-commerce oraz usług publicznych w Hiszpanii.
Porównanie i wybór operatora
Każdy z głównych operatorów kurierskich działających w Hiszpanii oferuje inną wartość dla sklepów internetowych. Wybór najlepszego partnera zależy od priorytetów firmy:
SEUR: Doskonały wybór dla marek ceniących szybkość doręczenia w dużych miastach i zaawansowane systemy powiadomień. Minusem jest ograniczony zasięg w obszarach mniej zurbanizowanych.
MRW: Świetnie sprawdza się w działaniach lokalnych i w obsłudze klientów wymagających indywidualnego podejścia. Mocną stroną jest obecność w regionach wiejskich, słabością – niższy poziom automatyzacji i brak własnej infrastruktury międzynarodowej.
GLS Spain: Polecany dla firm działających na wielu rynkach jednocześnie. Atutem jest integracja z europejską siecią i spójność usług w całej UE. Minusem – ograniczenia lokalne i brak usług specjalistycznych.
Correos: Najbardziej kompleksowe rozwiązanie. Oferuje pełen zakres usług, własną infrastrukturę, rozwiązania cyfrowe i możliwość integracji z administracją publiczną. Idealny dla firm, które szukają jednego, skalowalnego partnera w Hiszpanii.
Podsumowanie
Wybór dostawcy logistycznego w Hiszpanii to nie tylko decyzja operacyjna – to decyzja strategiczna, która wpływa na cały model biznesowy. Od doręczeń zależy nie tylko satysfakcja klienta, ale też wskaźniki zwrotów, lojalności i sprzedaży powtórnej. Niezależnie od tego, czy planujesz ekspansję zagraniczną, czy chcesz zwiększyć konwersję na rynku hiszpańskim – wybór odpowiedniego partnera może być kluczowy dla sukcesu.
autor artykułu
Obsługa zwrotów i wysyłek zagranicznych dla sklepów internetowych.
W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie używamy technologii, takich jak pliki cookies, do przechowywania i/lub uzyskiwania dostępu do informacji o urządzeniu. Zgoda na użycie plików cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim urządzeniu w takim zakresie w jakim o tym zdecydujesz. W każdym momencie można dokonać zmiany tych ustawień na stronie polityki dotyczącej cookies. Pamiętaj, że brak wyrażenia zgody lub wycofanie zgody może niekorzystnie wpłynąć na komfort użytkowania, a niektóre funkcje mogą być niedostępne. Przycisk "odrzucenie wszystkich" powoduje wyłączenie wszystkich plików cookies, poza funkcjonalnymi - niezbędnymi do prawidłowego działania strony.
Niezbędne (Funkcjonalne)
Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyczne (Statystyki)
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych.Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Reklamowe (Marketing / śledzenie)
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.