COD to skrót od określenia „Cash on Delivery”; po polsku najczęściej określany jako „płatność za pobraniem”, oznacza usługę pobrania płatności za zamówienie podczas dostarczenia towaru do klienta. To model płatności za zakupy online popularny w wielu europejskich krajach.

PUDO to skrót od określenia „Pick-Up, Drop-Off”; określenie miejsca, w którym można odebrać lub nadać przesyłkę. To ciesząca się dużą popularnością wśród konsumentów metoda logistyki ostatniej mili, dostępna w ofertach operatorów logistycznych w Polsce i za granicą. Punktem PUDO mogą być sklepy i punkty usługowe, automaty paczkowe, kioski. Wykorzystanie PUDO w logistyce daje klientowi elastyczność w wyborze miejsca dostawy i momentu nadania lub odebrania przesyłki.

Q-commerce to skrót od angielskiego określenia quick commerce - model handlu elektronicznego, w którym przewiduje się szybką dostawę produktu na żądanie. Model ten zakłada maksymalne skrócenie procesu dostawy produktów do nabywcy, nawet do kilkunastu minut od złożenia zamówienia. Najbardziej popularne platformy q-commerce w Polsce oferują zakup produktów spożywczych, chemii gospodarczej i artykułów gospodarstwa domowego z dostawą do domu. Funkcjonują w oparciu o sieć małych sklepów, tzw. dark stores, rozproszonych na terenie miasta, w celu skrócenia dystansu fizycznego i umożliwienie sprawnego dostarczenia zakupów na wybrany adres.

.

WMS to skrót od określenia Warehouse Management System - wyspecjalizowany magazynowy system informatyczny. Służy do codziennego zarządzania procesami magazynowymi w celu ich kontroli, optymalizacji i prawidłowego przepływu. System WMS może być częścią szerszego systemu ERP w formie modułu, ale częściej jest osobnym narzędziem, którym dysponują pracownicy odpowiadający za poprawną pracę magazynów firmowych.

White label jest to produkt lub usługa, której producentem i sprzedawcą są dwie różne firmy. Firma oferująca produkt swoim klientom nie jest jego producentem, ale sprzedaje go pod swoją marką. Istnieje wiele firm oferujących produkty white label innym firmom (np. kosmetyki) i zdarza się, że jeden produkt jest sprzedawany pod kilku lub kilkunastoma „szyldami”. Ten model jest często stosowany w przypadku produktów lub usług, które firma chce sprzedawać pod własną marką, bez ponoszenia kosztów związanych z ich produkcją. W porównaniu do produktów private label, model ten umożliwia ograniczenie kosztów.

Pojęcia User Experience (UX) i User Interface (UI) są ściśle związane z projektowaniem wizualnym stron internetowych, aplikacji webowych i mobilnych. Praca projektantów UX i UI wzajemnie uzupełnia się. UX polega na projektowaniu doświadczeń użytkownika podczas korzystania z witryny czy aplikacji. Do tego niezbędna jest wiedza dotycząca m.in. badania potrzeb, preferencji, nawyków użytkowników oraz zagadnień deweloperskich. UI design jest skoncentrowany wokół percepcji użytkownika. Celem projektanta UI jest stworzenie atrakcyjnej wizualnie, angażującej, dopasowanej do użytkownika i intuicyjnej witryny bądź aplikacji, z wykorzystaniem różnych technik projektowych.

TACOS to skrót od angielskiego określenia Total Advertising Cost of Sale - to wskaźnik zwrotu z inwestycji poniesionych w ramach kampanii reklamowej typu PPC (pay-per-click) prowadzonej w serwisie Amazon. Ta platforma sprzedaży internetowej posiada własne narzędzia do promocji, stąd wskaźnik TACOS został stworzony specjalnie na określenie zysków z prowadzonych działań reklamowych PPC w tym marketplace.

SEO to skrót angielskiego określenia Search Engine Optimisation. SEO oznacza zbiór metod optymalizacji witryny internetowej (serwisu, sklepu, produktu), w wyniku której osiąga się jak najwyższe pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania. Do najbardziej popularnej wyszukiwarki w Europie i na świecie zalicza się Google, więc termin pozycjonowania (SEO) stosuje się najczęściej w odniesieniu do tego serwisu. Praktyka SEO obejmuje liczne działania, świadczone najczęściej przez specjalistów ds. pozycjonowania lub marketingu internetowego. Termin SEO stosuje się też wobec działań dotyczących optymalizacji listy produktów pod wyszukiwarkę marketplace, np. na Amazon. Działanie to wymaga znajomości środowiska danego marketplace, jednak cel jest ten sam – zaistnieć w jak najlepszych wynikach wyszukiwania pod określonymi słowami kluczowymi. Najlepiej na pierwszej pozycji.

ROPO to model zachowania konsumenta, który szuka w Internecie informacji o produkcie, ale zakupu dokonuje w sklepie tradycyjnym. W przypadku reverse ROPO, ten schemat jest odwrócony i konsument sprawdza produkty w sklepach tradycyjnych, ale zakupu dokonuje online. Badanie takich zachowań konsumenckich jest ważne dla sklepów internetowych, które chcą zrozumieć, które czynniki wpływają na odpływ klientów ze sklepu online do kanałów sprzedaży offline i na odwrót.

ROPO to skrót od określenia Research Online Purchase Offline.

ROI to skrót od angielskiego określenia Return on Investment. ROI to wskaźnik zwrotu z inwestycji, oceniający stopień jej efektywności. Pozwala określić skuteczność prowadzonych działań marketingowych w ramach całego planu reklamy i promocji (do określenia efektywności reklam można posłużyć się wskaźnikiem ROAS), określając kwotę zwrotu z danej inwestycji w odniesieniu do jej kosztów (wytworzenia i reklamy). Wynik ROI wyraża się w procentach.

ROAS to skrót angielskiego określenia Return on Advertisement Spend. ROAS to wskaźnik zwrotu z inwestycji w reklamę. Pozwala określić skuteczność prowadzonych kampanii reklamowych w odniesieniu do pozyskanego przychodu dla firmy z tej reklamy lub kampanii. Wskaźnik ROAS jest z powodzeniem wykorzystywany w reklamie internetowej, ponieważ zaawansowana analityka pozwala na dokładne oszacowanie wartości zwrotu z danego kanału promocji. Możliwe jest też stosowanie go w przypadku mediów offline, jak telewizja czy radio.

PPC to skrót od angielskiego określenia pay-per-click. PPC oznacza rodzaj kampanii reklamowej w Internecie, w której reklamodawca płaci wtedy, gdy użytkownik kliknie w daną reklamę. Model rozliczeń PPC jest najczęściej stosowany w przypadku reklam prowadzonych w wyszukiwarce internetowej, wyszukiwarce na marketplace, ale też w mediach społecznościowych, np. w systemie reklamowym Facebooka.

PIM to skrót od angielskiego określenia Product Information Management. PIM oznacza platformę internetową do zarządzania wszystkimi informacjami o produktach. Te specjalistyczne narzędzia przeznaczone dla firm są bazą danych potrzebną do prowadzenia sprzedaży w sklepach e-commerce, w marketplace’ach i innych kanałach dystrybucji. Korzyścią z wdrożenia systemu PIM jest możliwość aktualizacji informacji o produkcie w jednym narzędziu. Dzięki integracji, zaktualizowane dane są automatycznie przekazywane do zewnętrznych systemów sprzedaży. Systemy PIM ułatwiają więc pracę i zarządzanie, szczególnie w przypadku dużego, różnorodnego asortymentu i wielu kanałów sprzedaży.

One step checkout to angielskie określenie na końcowy proces realizacji zamówienia w sklepie internetowym. Polega na spłaszczeniu struktury procesu finalizacji zamówienia do jednej podstrony. Pozwala to przyspieszyć dokonanie zakupu przez klienta, umożliwia mu podgląd całego procesu zakupu w jednym miejscu. Dla sklepu pozwala zmniejszyć ryzyko porzucenia koszyka przez klienta.

Omnichannel to zbiór działań, które firma podejmuje w celu zapewnienia spójnych doświadczeń sprzedażowych klienta (customer experience) we wszystkich kanałach sprzedaży i komunikacji z klientem (online i offline). Strategia omnichannel zakłada obecność marki w wielu kanałach sprzedaży i komunikacji (social media, sklep internetowy, sklep stacjonarny, marketplace, targi itp.). W odróżnieniu od stgrategii multichannel, omnichannel zakłada wypracowanie spójnych doświadczeń klienta we wszystkich kanałach. Dzięki strategii omnichannel klienci mogą łatwo dokonywać zakupów online, odbierać produkty w sklepie stacjonarnym czy punkcie odbioru lub zamówić produkty online i zwrócić w sklepie stacjonarnym. Dla firm korzyścią z wdrożenia strategii omnichannel jest dotarcie z ofertą do większej grupy potencjalnych klientów, zwiększenie skuteczności działań promocyjnych i zwiększenie sprzedaży.

Multichannel, czyli strategia wielokanałowa, to podejście do sprzedaży i marketingu, w której w celu dotarcia do klientów firma wykorzystuje wiele kanałów dystrybucji i komunikacji. Jej zaletą jej możliwość do dotarcia do szerszej grupy odbiorców w porównaniu do oparcia strategii o jeden kanał marketingu lub sprzedaży. Wykorzystanie wielu kanałów pozwala też na dopasowanie komunikacji i procesu sprzedażowego do zmieniających się preferencji klientów oraz bieżących trendów. W odróżnieniu od strategii omnichannel, kanały wykorzystywane w strategii wielokanałowej działają od siebie niezależnie, a klienci mogą mieć różne doświadczenia (customer experience), w zależności od używanego kanału. Strategia multichannel nie wymaga więc tworzenia spójnej, jednolitej strategii. Uwaga poświęcana jest każdemu kanałowi z osobna a komunikaty mogą być dopasowane do każdego z nich indywidualnie.

Merchant to najprościej mówiąc – sprzedawca; angielskie określenie na podmiot (firmę, osobę) prowadzący sklep internetowy.

M-commerce oznacza sprzedaż i zakupy internetowe z wykorzystaniem urządzeń mobilnych (telefon, tablet). M-commerce daje klientom możliwość dokonywania zakupów w każdym miejscu i czasie z wykorzystaniem sklepów internetowych, platform sprzedażowych (marketplace) i mediów społecznościowych. Poza sprzedażą i zakupem produktów i usług, aplikacje m-commerce udostępniają też dokonywanie płatności mobilnych, przeglądanie katalogów produktów, porównywanie cen itp. M-commerce to skrót od angielskiego określenia mobile commerce.

Marketplace, czyli dosłownie „rynek”, to elektroniczna platforma sprzedażowa, w której kupujący mają dostęp do produktów od wielu sprzedawców w różnych kategoriach, definiowanych przez daną platformę. Sklepy marketplace dzielą się ze względu na zasięg: lokalny (na terenie jednego kraju) lub międzynarodowy (jedna platforma dostępna w kilkunastu czy kilkudziesięciu krajach), specjalizację  (marketplace horyzontalne i wertykalne) oraz na grupę docelową (marketplace B2B, B2C, C2C). Marketplace może działać na zasadzie aukcji, gdzie przedmioty są sprzedawane na podstawie ofert kupujących, lub sklepu internetowego, gdzie cena jest ustalana przez sprzedawcę. Marketplace pozwala tworzyć szeroką ofertę produktów i zróżnicowaną ofertę cenową, udostępnia proste i intuicyjne procesy transakcji i dostawy dla klientów. Z tego powodu jest najpopularniejszym sposobem na zakupy w Internecie w wielu krajach. Najbardziej znanymi przykładami marketplace’ów są Allegro, Amazon, OLX, eBay czy Etsy.

Listing to karta produktowa lub strona produktowa w sklepie internetowym lub na marketplace, prezentująca ofertę sklepu. Na jej zawartość składają się informacje o produkcie w formie tytułu, opisu, zdjęć i filmów oraz ceny. Umożliwia klientom zapoznanie się z najważniejszymi informacjami o produkcie.

Konwersja to określenie związane z marketingiem i sprzedażą. Odnosi się do użytkownika strony internetowej, sklepu internetowego, platformy zakupowej, serwisu społecznościowego, który dokonał zakupu bądź zrealizował inny cel określony przez sprzedawcę lub reklamodawcę (np. uzupełnił formularz kontaktowy w ramach kampanii reklamowej lub zarejestrował konto w sklepie).

GMV to skrót od angielskiego określenia Gross Merchandise Value, oznacza wskaźnik łącznej wartości sprzedanych towarów w danym okresie w kanałach e-commerce.

Green commerce to sposób prowadzenia handlu, w którym nadrzędnym celem jest zrównoważony rozwój i minimalizowanie negatywnego wpływu działalności sprzedażowej na środowisko naturalne. Polega na sprzedaży produktów i usług, które są produkowane i oferowane w sposób przyjazny środowisku, np. poprzez wykorzystanie ekologicznych materiałów, redukcję zużycia energii i emisji gazów cieplarnianych w procesie produkcji.

Fulfillment odnosi się do procesu realizacji zamówienia i dostarczenia produktu do klienta, który jest wykonywany przez zewnętrzną firmę (outsourcing) na terenie kraju producenta lub za granicą. W tym modelu współpracy B2B firma-sprzedawca powierza firmie specjalizującej się w fulfillment proces realizacji złożonych zamówień i dostawy na adres klienta. Wartością dla przedsiębiorcy jest oszczędność zasobów w procesie kompleksowej realizacji zamówień, obsługa zwrotów oraz odciążenie magazynu, bowiem fulfillment umożliwia przechowywanie produktów w firmie realizującej wysyłki. Usługa fulfillment rozwinęła się wraz ze wzrostem popularności handlu internetowego (e-commerce). Popularnymi firmami świadczącymi tę usługę w Polsce są np. InPost i Omnipack.

Fintech to firma łącząca nowoczesne technologie ze światem finansów (fintechy nie są jednak bankami), kierująca swoje produkty i usługi do osób prywatnych i przedsiębiorstw. Fintechy opracowują różnorodne aplikacje, narzędzia internetowe związane m.in. z płatnościami, zarządzaniem finansami, wymianą walut, przelewami zagranicznymi, inwestowaniem itp. W handlu transgranicznym fintechy pomagają konsumentom w zakupie zagranicznym, oferując atrakcyjne kursy wymiany walut i proste płatności, a sprzedawcom – uproszczenie procedur płatności transgranicznych, co przyspiesza proces wprowadzenia produktów na zagraniczny rynek.

Feed produktowy to plik komputerowy zawierający informacje o produktach dostępnych u sprzedawcy internetowego. Przygotowywany w celu prowadzenia sprzedaży w internetowych platformach sprzedażowych lub promocji w serwisach reklamowych (np. Google, Facebook) oraz porównywarkach cenowych. Feed produktowy określa m.in. nazwy produktów, identyfikator produktu, markę, kategorie produktowe, cenę, cechy, pojemność i wagę czy inne cechy fizyczne i użytkowe produktu, zwane atrybutami. Przygotowuje się go na podstawie wytycznych platformy, w której prowadzona jest sprzedaż lub promocja – każdy serwis określa własne atrybuty, które powinny znaleźć się w feedzie. Wysoka jakość informacji zawartych w pliku zwiększa szansę na wyróżnienie oferty, pozyskanie ruchu na stronę sklepu internetowego lub stronę oferty w katalogu marketplace.

FBA i FBM to modele sprzedaży oferowane przez Amazon. FBA, czyli Fullfilment by Amazon, dotyczy procesu sprzedaży produktu, w którym Amazon przejmuje na siebie obowiązki związane z magazynowaniem produktu, zapakowaniem go, wysyłką do klienta na adres dostawy oraz obsługą zwrotu. W modelu Fullfilment by Merchant (FBM) takie obowiązki bierze na siebie sprzedawca, co wiąże się z koniecznością posiadania własnego magazynu i osób obsługujących wysyłkę paczek.

ERP jest zintegrowanym systemem informatycznym, służącym do zarządzania zasobami przedsiębiorstwa. System ERP umożliwia automatyzację procesów i integrację różnych obszarów działalności firmy w jednym programie komputerowym. Integracja modułów zapewnia płynny przepływ informacji w czasie rzeczywistym. Kilkunastu pracowników jednocześnie może wykonywać prace w systemie ERP. Przykładowymi modułami, które może integrować system ERP, są dane księgowe i finansowe, sprzedażowe, magazynowe, związane z produkcją, logistyką oraz administracją.

ERP to skrót od angielskiego określenia Enterprise Resource Planning.

EDI to skrót od Electronic Data Interchange, czyli elektronicznej wymiany danych. EDI jest to proces przesyłania zamówień oraz dokumentów handlowych (np. faktury, zamówienia) między dwoma systemami, bez konieczności ich ręcznego przepisywania. EDI jest często stosowane w handlu internetowym i pomaga usprawnić procesy sprzedaży oraz zarządzania danymi handlowymi.

Dropshipping to metoda prowadzenia sprzedaży internetowej, w której sklep internetowy lub sprzedawca na marketplace nie posiada fizycznie towarów. Sprzedawca korzysta z magazynu dostawcy lub producenta, któremu przekazuje zamówienia złożone przez jego sklep. Pakowanie i wysyłka odbywa się bezpośrednio z magazynu producenta, a więc sprzedawca nie pośredniczy w procesie realizacji zamówienia. Dzięki temu sklep internetowy nie ponosi kosztów związanych z przechowywaniem towarów. Nie musi posiadać też pracowników odpowiadających za pakowanie i wysyłkę. Zadaniem sklepu jest pozyskanie klienta poprzez marketing, sprzedaż, obsługa klienta oraz zarządzanie zwrotami towarów.

Customer journey to angielskie określenie dot. ścieżki klienta, czyli sumy wszystkich interakcji klienta z daną firmą podczas całej relacji określonej w czasie. Proces customer journey rozpoczyna się od pierwszego styku z firmą (np. poprzez zobaczoną reklamę), aż do ostatniego etapu, który może skończyć się przed lub po dokonaniu zakupu. Customer journey opracowuje się w celu zrozumienia klienta, jego potrzeb i celów oraz oczekiwań na każdym etapie styku z firmą, aby zaprojektować odpowiednie customer experience (CX).

Customer Experience (CX) to określenie na doświadczenia klienta podczas kupowania produktów lub korzystania z usług na stronie internetowej lub w sklepie internetowym. CX dotyczy wszystkich interakcji między klientem a firmą, od pierwszego wejścia na stronę, przez dokonanie zakupu, aż po obsługę posprzedażową. Dobrze zaprojektowany CX ułatwia proces zakupowy i buduje pozytywne wrażenia z kontaktu z daną firmą lub marką, dzięki temu firma zwiększa swoje szanse na powrót klienta w przyszłości.

Content marketing to strategia marketingowa, w której tworzy się i udostępnia wartościowe treści, w celu przyciągnięcia potencjalnych klientów (in-bound marketing) i zainteresowania swoją ofertą. W ramach content marketingu powstają różne rodzaje treści, takie jak artykuły na blogu, filmy, infografiki, podcasty, e-booki, a nawet memy i kreatywne posty w mediach społecznościowych.

CLV to wskaźnik pozwalający oszacować całkowitą wartość przychodu od danego klienta lub segmentu klientów z transakcji sprzedaży w danym przedziale czasowym. Wskaźnik CLV oblicza się mnożąc trzy wartości – średniej wartości zamówienia dokonanego przez danego klienta w danym okresie x ilość transakcji sprzedaży w danym okresie (zazwyczaj przez rok) x średnia długość trwania relacji handlowej (w latach).

Buy Box na Amazonie to obszar na stronie produktu, gdzie klienci mogą kliknąć przycisk "Dodaj do koszyka" lub "Kup teraz", aby dodać dany produkt do swojego koszyka lub dokonać zakupu. Na stronie produktu (np. telefonu komórkowego określonego modelu) często pojawia się wiele ofert od różnych sprzedawców. Jednak tylko jeden sprzedawca może otrzymać Buy Box, co oznacza, że ​​ma on swojego rodzaju „pierwszeństwo” wśród innych firm, oferujących ten sam produkt. Buy box jest narzędziem Amazona, który umożliwia większą sprzedaż firmie, której uda się go wygrać.

API to skrót od słów Application Programming Interface. API to rodzaj komputerowego tłumacza, który umożliwia aplikacjom komunikację między sobą. Dzięki niemu programy automatycznie przesyłają i odbierają informacje. API jest wykorzystywane m.in. w aplikacjach mobilnych lub serwisach internetowych.

Cross-dock to model logistyki magazynowej, który jest wykorzystywany w celu przyspieszenia procesu dystrybucji towarów. W magazynie cross-dock towar jest odbierany bezpośrednio z jednego transportu i przekazywany do kolejnego transportu, bez przechowywania go w magazynie na dłuższy czas.

Checkout to angielskie określenie na końcowy proces realizacji zamówienia w sklepie internetowym. Dotyczy zamówienia, które klient dodał do koszyka, a następnie podjął dodatkową aktywność w celu sfinalizowania zakupu. W procesie checkout użytkownik jest proszony o podanie dokładnych danych personalnych, adresu pocztowego, określenia sposobu płatności i realizacji dostawy, czy też akceptację regulaminu. Optymalizacja procesu checkout pozwala na zwiększenie sprzedaży w sklepie internetowym.

Spis treści

Spis treści

UX w logistyce: czego pragną kupujący online?

Rynek e-commerce wciąż się rozwija - a wraz z nim, zarówno konkurencja, jak i... oczekiwania konsumentów. Zadowolenie klienta końcowego jest kluczowe z punktu widzenia sklepu internetowego: sprawia, że łatwiej będzie go zlojalizować, a tym samym - zapewnić biznesowi online regularne zyski.

autor:
Linker Cloud

UX logistyka cross border

O ile temat UX (co kryje się pod skrótem wyjaśnimy w dalszej części artykułu) został właściwie wyczerpany jeśli chodzi o architekturę samych sklepów online, budowę idealnego koszyka czy optymalizacje pozwalające na sprawienie, by proces zakupowy był prostszy niż kiedykolwiek – o tyle kwestia samej logistyki i jej wpływu na obsługę klienta wciąż pozostaje niedoceniania przez sprzedawców e-commerce. W artykule sprawdzimy, czy powszechnie znana dystrybucja w sklepie internetowym polega wyłącznie na dostarczaniu towarów do rąk zamawiających – i czego tak naprawdę w samym łańcuchu dostaw pragną doświadczyć konsumenci.

Logistyka – wpływ na ilość zamówień w sklepie internetowym

Handel online ma się wciąż lepiej niż dobrze. Duże sklepy internetowe w całej Europie święcą prawdziwe triumfy, a nieco mniejsi gracze depczą im po piętach. Ich właściciele prześcigają się w ofercie produktowej czy wydatkach na reklamę – słowem, robią wszystko, by pozyskać kolejnych wiernych klientów, zarówno na krajowym, jak i na zagranicznych rynkach.

Tymczasem wedle badań zebranych przez ekspertów z Baymard Institute, tym, co realnie ma wpływ na porzucenie koszyka w trakcie zakupów jest… logistyka! Wielu ankietowanych respondentów była zgodna: duże obiekcje dotyczące wyboru danego e-sklepu są związane z obawami dotyczącymi de facto łańcucha dostaw. Klienci zniechęcają się przez wysokie koszty dostawy, długi czas oczekiwania na przesyłkę, możliwość dostania uszkodzonej paczki, a tym samym – martwią się również o problemy związane ze zwrotem, które w branży określane są mianem tzw. reverse logistics. Jest to wyzwanie, które nie różni się pod względem geograficznym, dlatego też logistyka jest niezwykle ważnym aspektem, o jaki należy zadbać w prowadzeniu sprzedaży cross-border.

Powody porzucenia koszyka zakupowego na etapie finalizacji zakupu; Baymard Institute

Wielu początkujących przedsiębiorców z branży nie docenia roli, którą logistyka odgrywa w procesie sprzedaży. Pomijając ten istotny aspekt doświadczenia klienta w końcowym rozliczeniu, właściciele e-biznesów… sabotują swój własny sklep. Tym, co zachęca kupujących do wyboru zamówienia online, jest oczywiście wygoda i brak konieczności wychodzenia z domu w celu dokonania transakcji – ale ta nie zostanie zrealizowana bez zaangażowania firmy transportowej, magazynu czy specjalistów od dostaw ostatniej mili. Z kolei błąd na którymkolwiek etapie tego procesu może realnie zaważyć na (nie)zadowoleniu e-kupujących, a tym samym, w perspektywie długookresowej – na zyskach sklepu.

Logistyka a jakość procesu obsługi klienta

User experience, czyli doświadczenie użytkownika, odgrywa ogromne znaczenie w handlu online. Pojęcie to odnosi się do całości wrażeń, jakie kupujący odnosi w trakcie procesu zakupowego. Dotyczy więc zarówno poruszania się po stronie e-sklepu, budowy formularza dotyczącego koszyka zakupowego, jakości dostarczanych opisów produktowych (jak i jakości samego oferowanego towaru), ale również… doświadczenia, jakie klient zdobywa w zakresie logistyki danego zamówienia.

Główne oczekiwania współczesnych konsumentów online względem logistyki można streścić w czterech obszarach:

Oczywiście możliwości firmy i preferencje klientów nie zawsze spotykają się w tym samym punkcie. Ważne jest jednak, by wiedzieć, jak zaopiekować się łańcuchem dostaw tak, by wyjść naprzeciw tym wyśrubowanym potrzebom.

Przykład? Jeśli sprzedajesz jednostkowo tanie towary, gwarancja darmowej dostawy może być problematyczna. Decydując się na nią niewątpliwie będziesz musiał zmierzyć się z wysokimi kosztami procesu logistycznego. Aby jednak zadbać o obsługę klienta i obroty sklepu internetowego warto postawić na rozwiązanie pośrednie, stanowiące kompromis między realnymi możliwościami e-commerce a sposobem na podbicie serca konsumentów. Mowa tutaj o zaproponowaniu darmowych dostaw przy zamówieniach od pewnej ustalonej wcześniej w regulaminie kwoty.

Jest to idealne rozwiązanie dla mniejszych sklepów, zachęcające wręcz do dodatkowego podbicia wartości koszyka. Podejście, zgodnie z którym koszt przesyłki przerzucany jest na klienta, jest w obecnych, jakże konkurencyjnych czasach, przysłowiowym strzałem w sprzedażowe kolano. Przesyłka w cenie własnego zakupu staje się dla klientów wręcz jednym ze standardów rozwiązań logistycznych – warto więc znaleźć takie rozwiązanie, które okaże się satysfakcjonujące i dla sprzedawców, i dla kupujących.

Rzeczą, która z punktu widzenia klientów sklepu internetowego jest w zasadzie niedopuszczalna, jest również ograniczanie opcji wyboru dostaw. Nie dotyczy to wyłącznie kwestii wyboru innej firmy kurierskiej – lecz również postawienia na wybór dostaw pod drzwi, do punktu PUDO (ang. Pick-Up and Drop-Off), czy chociażby automatu pocztowego.

Ciekawostka: Polska w zestawieniu z innymi krajami europejskimi pod względem tego ostatniego rozwiązania święci prawdziwe triumfy i nazywana jest żartobliwie w branży mianem locker-land. Wszystko to za sprawą sukcesu, jakie odniosły paczkomaty InPost. Co ciekawe – inaczej potrzeby te kształtują się np. w Holandii i Niemczech, gdzie wciąż króluje dostawa do domu. ​(dane za raportem eCommerce in Europe 2021 – Direct Link)​.

Raport „Out-of-home delivery in Europe 2022 PUDO and parcel lockers” – opracowany przez Last Mile Experts ​

Pro-tip: wybierając kurierów i metody dostawy popularne na krajowym lub zagranicznym rynku postawcie na lokalnych dostawców – szczególnie myśląc o sprzedaży pod kątem małych miejscowości. Warto wprowadzać przesyłki oferowane przez regionalnych graczy – niska cena przesyłek z pewnością wynagrodzi wam czas poświęcony na ich wyszukanie, negocjacje i podpisywanie umów.

Dobrze zapakowane (i dostarczone) paczki w e-commerce

Dobrze zapakowane paczki to te, które gwarantują pełną ochronę dla produktu, który znajduje się w środku. Dla współczesnych e-commerce kwestia pakowania to jednak świetna okazja do… zadbania o branding i postawienie na zrównoważone rozwiązania.

Jeśli sprzedajesz towary, które są ekologiczne i promujesz wartości związane z dbałością o czynniki ESG, warto postawić na zielone logistyczne rozwiązania, w tym również na opakowania wykonane z materiałów z recyklingu, biodegradowalne czy zrobione z tzw. biological sources, czyli z kukurydzy, pieczarek, lub z innych materii spożywczych.

Co więcej, jak pokazują badania zebrane przez Trivium Packaging w raporcie “2021 Buying Green Report”, ekoopakowania są dokładnie tym, czego pragną e-kupujący: średnio 70% respondentów; w tym 83% respondentów poniżej 40 roku życia, jest gotowych zapłacić więcej za przyjazne środowisku opakowania, uznając, że troska o stan naszej planety leży również w interesie branży e-commerce.

Zamówienie takiego kartonu nie powinno być jednak zbyt obciążające dla marek; współcześni producenci ekoopakowań mają szeroką gamę oferowanych produktów, które sprzedawane są w atrakcyjnych cenach. Dodatkowo warto podkreślić, że zamawiając tego rodzaju opakowania przy okazji podniesiesz estetykę przesyłki – możesz bowiem wzbogacić ją o dedykowany branding.

Nadanie paczek to kolejna istotna kwestia zadbania o doświadczenia klientów. Zamówienia sklepowe warto wysyłać możliwie jak najszybciej, niezależnie od kanału, którym udało się sprzedać towar. Czas dostawy znacząco wpływa na doświadczenie klienta – dlatego też w branży triumfy święci konieczność dostaw same day delivery.

Czego pragną konsumenci: cena a czas dostawy.

Analizując powyższe dane zebrane przez Metapack, wyraźnie widać, że konkurencja pomiędzy czasem a ceną dostawy jest zacięta; e-commerce powinno zadbać więc o oba te aspekty. Tym bardziej, że w powyższym raporcie sprawdzono jeszcze jedną jakże istotną kwestię, jaką są skutki niezadowolenia z jakości tego procesu. Po negatywnym doświadczeniu z dostawą ankietowani w większości podejmowali trzy działania:​

Biorąc pod uwagę istotę social proof w procesie sprzedaży można zaobserwować, jak bardzo jest to problematyczna sytuacja dla sklepów e-commerce. Co więcej, niezadowoleni kupujący nie wyrażali swoich obiekcji dotyczących kurierów do logistyków, a prosto do samych sprzedawców, którzy są „twarzą” całego sklepu online. Dobrze zbudowana logistyka doprowadzi więc do sukcesu e-commerce – lojalizując konsumentów i wpływając na poziom ich „powracalności”, a zła – długodystansowo, do odpływu potencjalnych e-kupujących.

Logistyka sklepu internetowego – rozważ różne modele

Zadbanie o łańcuch dostaw dla e-commerce nie jest prostym zadaniem. Co więcej, jako właściciel sklepów internetowych, masz na biznesowej głowie znacząco więcej obowiązków, niż samą logistykę – dość wspomnieć o dbałości o jakość towarów, rozwój kanałów sprzedaży (w tym zagranicznych), rozwiązanie wyzwań związanych ze znalezieniem pracowników czy zaplanowanie wpisów na media społecznościowe oraz ciągłą optymalizację sklepów internetowych.

Gdy pozyskasz zamówienia w nieco większej ilości, warto postawić na outsourcing usług logistycznych i dać sobie szansę na skupienie się na dalszym rozwoju prowadzonego biznesu, podczas, gdy łańcuch dostaw zostanie bezpiecznie przekazany w ręce branżowych ekspertów.

Poza samym zyskaniem czasu, który będziesz mógł tym sposobem przeznaczyć na inne czynności, decyzja o nawiązaniu współpracy z dostawcą fulfillmentu oznacza również dostęp do zyskania dodatkowy benefitów – dość wspomnieć chociażby możliwość negocjowania specjalnych warunków dot. negocjacji cen z magazynami czy z kurierami (dostawcy fulfillmentu z uwagi na skalę prowadzonego biznesu, mówiąc wprost, „mogą ugrać nieco więcej” niż średniej wielkości pojedynczy e-commerce). Dzięki zapanowaniu nad kosztami logistyki będziesz mógł w perspektywie długookresowej zyskać jeszcze jedno – wprowadzisz tańsze przesyłki (a właściwie darmowe) i tym samym, będziesz mógł sukcesywnie koszt zakupu stale optymalizować.

Wizualizacja usługi fulfillmentowej na przykładzie oferty firmy Linker Cloud

Co również jest niezwykle istotne, nowoczesne rozwiązania fulfillmentowe znacząco ułatwiają także skalowanie biznesu za granicą – dzięki wbudowanej potężnej sieci integracji z różnymi marketplace, kurierami i systemami ERP. Dodatkowo pamiętaj, że firmy 3PL mają również sieć zaufanych partnerów logistycznych i magazynów w wielu krajach – tym samym sprawiając, że nowy rynek jest w zasięgu sprzedażowej ręki właściwie w dosłownie kilka kliknięć myszką.

*

Wiele udanych biznesów sprzed lat osiągnęło sukces nie tylko dzięki SEO, wybitnym reklamom internetowym czy zatrudnieniu drogiego i kreatywnego head of marketing. Tym, co te firmy wyróżnia, jest obłędna jakość świadczonych usług, sprawiająca, że samo doświadczenie użytkownika związane z danym e-commerce jest czymś, co zapada w pamięć.

Postaw więc na korzystanie ze sprawdzonych wzorców, takich jak szeroki wybór dostaw dostarczanych następnego dnia roboczego, precyzyjnie zapakowane paczki oraz na… podbijanie zagranicznych rynków. Oddaj łańcuch dostaw w ręce profesjonalistów, którzy wiedzą jak planować dobrą logistykę. Opanują oni temat kosztu dostaw, brandingu pudełek, które z daleka wyróżniają przesyłkę i sprawią, że jakość usługi zachęci kupujących do zamówienia kolejnych produktów właśnie w twoim e-commerce.

Co więcej – zapanują oni nad paczkowym chaosem. Klęska urodzaju (i zamówień) w e-commerce może wpłynąć na pracowników, którzy o ile zwykle nie mylą towarów, które pakują, tak przy większym ich wolumenie generują liczne pomyłki przy pakowaniu, co wpływa również na wydłużony czas dostawy. Sporo klientów żali się też wtedy na przesyłki uszkodzone w transporcie lub na problem z logistyką zwrotną. Wpływa to oczywiście na jakość obsługi klienta – a na to nie możecie sobie pozwolić.

Linker Cloud

autor artykułu

Kompleksowa logistyka dla firm e-commerce i D2C pod pełną kontrolą: od usługi fulfillmentu w całej EU, po rozwiązania klasy OMS i WMS.

Wizytówka firmy

Przeczytaj artykuły Linker Cloud

zrównoważone pakowanie

Zrównoważone pakowanie produktów: dobre eko praktyki

Logistyka

Żyjemy w czasach, w których zadbanie o zrównoważony rozwój jest niezwykle ważne, zarówno z punktu widzenia samym kupujących onl...

Zobacz więcej artykułów