COD to skrót od określenia „Cash on Delivery”; po polsku najczęściej określany jako „płatność za pobraniem”, oznacza usługę pobrania płatności za zamówienie podczas dostarczenia towaru do klienta. To model płatności za zakupy online popularny w wielu europejskich krajach.

PUDO to skrót od określenia „Pick-Up, Drop-Off”; określenie miejsca, w którym można odebrać lub nadać przesyłkę. To ciesząca się dużą popularnością wśród konsumentów metoda logistyki ostatniej mili, dostępna w ofertach operatorów logistycznych w Polsce i za granicą. Punktem PUDO mogą być sklepy i punkty usługowe, automaty paczkowe, kioski. Wykorzystanie PUDO w logistyce daje klientowi elastyczność w wyborze miejsca dostawy i momentu nadania lub odebrania przesyłki.

Q-commerce to skrót od angielskiego określenia quick commerce - model handlu elektronicznego, w którym przewiduje się szybką dostawę produktu na żądanie. Model ten zakłada maksymalne skrócenie procesu dostawy produktów do nabywcy, nawet do kilkunastu minut od złożenia zamówienia. Najbardziej popularne platformy q-commerce w Polsce oferują zakup produktów spożywczych, chemii gospodarczej i artykułów gospodarstwa domowego z dostawą do domu. Funkcjonują w oparciu o sieć małych sklepów, tzw. dark stores, rozproszonych na terenie miasta, w celu skrócenia dystansu fizycznego i umożliwienie sprawnego dostarczenia zakupów na wybrany adres.

.

WMS to skrót od określenia Warehouse Management System - wyspecjalizowany magazynowy system informatyczny. Służy do codziennego zarządzania procesami magazynowymi w celu ich kontroli, optymalizacji i prawidłowego przepływu. System WMS może być częścią szerszego systemu ERP w formie modułu, ale częściej jest osobnym narzędziem, którym dysponują pracownicy odpowiadający za poprawną pracę magazynów firmowych.

White label jest to produkt lub usługa, której producentem i sprzedawcą są dwie różne firmy. Firma oferująca produkt swoim klientom nie jest jego producentem, ale sprzedaje go pod swoją marką. Istnieje wiele firm oferujących produkty white label innym firmom (np. kosmetyki) i zdarza się, że jeden produkt jest sprzedawany pod kilku lub kilkunastoma „szyldami”. Ten model jest często stosowany w przypadku produktów lub usług, które firma chce sprzedawać pod własną marką, bez ponoszenia kosztów związanych z ich produkcją. W porównaniu do produktów private label, model ten umożliwia ograniczenie kosztów.

Pojęcia User Experience (UX) i User Interface (UI) są ściśle związane z projektowaniem wizualnym stron internetowych, aplikacji webowych i mobilnych. Praca projektantów UX i UI wzajemnie uzupełnia się. UX polega na projektowaniu doświadczeń użytkownika podczas korzystania z witryny czy aplikacji. Do tego niezbędna jest wiedza dotycząca m.in. badania potrzeb, preferencji, nawyków użytkowników oraz zagadnień deweloperskich. UI design jest skoncentrowany wokół percepcji użytkownika. Celem projektanta UI jest stworzenie atrakcyjnej wizualnie, angażującej, dopasowanej do użytkownika i intuicyjnej witryny bądź aplikacji, z wykorzystaniem różnych technik projektowych.

TACOS to skrót od angielskiego określenia Total Advertising Cost of Sale - to wskaźnik zwrotu z inwestycji poniesionych w ramach kampanii reklamowej typu PPC (pay-per-click) prowadzonej w serwisie Amazon. Ta platforma sprzedaży internetowej posiada własne narzędzia do promocji, stąd wskaźnik TACOS został stworzony specjalnie na określenie zysków z prowadzonych działań reklamowych PPC w tym marketplace.

SEO to skrót angielskiego określenia Search Engine Optimisation. SEO oznacza zbiór metod optymalizacji witryny internetowej (serwisu, sklepu, produktu), w wyniku której osiąga się jak najwyższe pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania. Do najbardziej popularnej wyszukiwarki w Europie i na świecie zalicza się Google, więc termin pozycjonowania (SEO) stosuje się najczęściej w odniesieniu do tego serwisu. Praktyka SEO obejmuje liczne działania, świadczone najczęściej przez specjalistów ds. pozycjonowania lub marketingu internetowego. Termin SEO stosuje się też wobec działań dotyczących optymalizacji listy produktów pod wyszukiwarkę marketplace, np. na Amazon. Działanie to wymaga znajomości środowiska danego marketplace, jednak cel jest ten sam – zaistnieć w jak najlepszych wynikach wyszukiwania pod określonymi słowami kluczowymi. Najlepiej na pierwszej pozycji.

ROPO to model zachowania konsumenta, który szuka w Internecie informacji o produkcie, ale zakupu dokonuje w sklepie tradycyjnym. W przypadku reverse ROPO, ten schemat jest odwrócony i konsument sprawdza produkty w sklepach tradycyjnych, ale zakupu dokonuje online. Badanie takich zachowań konsumenckich jest ważne dla sklepów internetowych, które chcą zrozumieć, które czynniki wpływają na odpływ klientów ze sklepu online do kanałów sprzedaży offline i na odwrót.

ROPO to skrót od określenia Research Online Purchase Offline.

ROI to skrót od angielskiego określenia Return on Investment. ROI to wskaźnik zwrotu z inwestycji, oceniający stopień jej efektywności. Pozwala określić skuteczność prowadzonych działań marketingowych w ramach całego planu reklamy i promocji (do określenia efektywności reklam można posłużyć się wskaźnikiem ROAS), określając kwotę zwrotu z danej inwestycji w odniesieniu do jej kosztów (wytworzenia i reklamy). Wynik ROI wyraża się w procentach.

ROAS to skrót angielskiego określenia Return on Advertisement Spend. ROAS to wskaźnik zwrotu z inwestycji w reklamę. Pozwala określić skuteczność prowadzonych kampanii reklamowych w odniesieniu do pozyskanego przychodu dla firmy z tej reklamy lub kampanii. Wskaźnik ROAS jest z powodzeniem wykorzystywany w reklamie internetowej, ponieważ zaawansowana analityka pozwala na dokładne oszacowanie wartości zwrotu z danego kanału promocji. Możliwe jest też stosowanie go w przypadku mediów offline, jak telewizja czy radio.

PPC to skrót od angielskiego określenia pay-per-click. PPC oznacza rodzaj kampanii reklamowej w Internecie, w której reklamodawca płaci wtedy, gdy użytkownik kliknie w daną reklamę. Model rozliczeń PPC jest najczęściej stosowany w przypadku reklam prowadzonych w wyszukiwarce internetowej, wyszukiwarce na marketplace, ale też w mediach społecznościowych, np. w systemie reklamowym Facebooka.

PIM to skrót od angielskiego określenia Product Information Management. PIM oznacza platformę internetową do zarządzania wszystkimi informacjami o produktach. Te specjalistyczne narzędzia przeznaczone dla firm są bazą danych potrzebną do prowadzenia sprzedaży w sklepach e-commerce, w marketplace’ach i innych kanałach dystrybucji. Korzyścią z wdrożenia systemu PIM jest możliwość aktualizacji informacji o produkcie w jednym narzędziu. Dzięki integracji, zaktualizowane dane są automatycznie przekazywane do zewnętrznych systemów sprzedaży. Systemy PIM ułatwiają więc pracę i zarządzanie, szczególnie w przypadku dużego, różnorodnego asortymentu i wielu kanałów sprzedaży.

One step checkout to angielskie określenie na końcowy proces realizacji zamówienia w sklepie internetowym. Polega na spłaszczeniu struktury procesu finalizacji zamówienia do jednej podstrony. Pozwala to przyspieszyć dokonanie zakupu przez klienta, umożliwia mu podgląd całego procesu zakupu w jednym miejscu. Dla sklepu pozwala zmniejszyć ryzyko porzucenia koszyka przez klienta.

Omnichannel to zbiór działań, które firma podejmuje w celu zapewnienia spójnych doświadczeń sprzedażowych klienta (customer experience) we wszystkich kanałach sprzedaży i komunikacji z klientem (online i offline). Strategia omnichannel zakłada obecność marki w wielu kanałach sprzedaży i komunikacji (social media, sklep internetowy, sklep stacjonarny, marketplace, targi itp.). W odróżnieniu od stgrategii multichannel, omnichannel zakłada wypracowanie spójnych doświadczeń klienta we wszystkich kanałach. Dzięki strategii omnichannel klienci mogą łatwo dokonywać zakupów online, odbierać produkty w sklepie stacjonarnym czy punkcie odbioru lub zamówić produkty online i zwrócić w sklepie stacjonarnym. Dla firm korzyścią z wdrożenia strategii omnichannel jest dotarcie z ofertą do większej grupy potencjalnych klientów, zwiększenie skuteczności działań promocyjnych i zwiększenie sprzedaży.

Multichannel, czyli strategia wielokanałowa, to podejście do sprzedaży i marketingu, w której w celu dotarcia do klientów firma wykorzystuje wiele kanałów dystrybucji i komunikacji. Jej zaletą jej możliwość do dotarcia do szerszej grupy odbiorców w porównaniu do oparcia strategii o jeden kanał marketingu lub sprzedaży. Wykorzystanie wielu kanałów pozwala też na dopasowanie komunikacji i procesu sprzedażowego do zmieniających się preferencji klientów oraz bieżących trendów. W odróżnieniu od strategii omnichannel, kanały wykorzystywane w strategii wielokanałowej działają od siebie niezależnie, a klienci mogą mieć różne doświadczenia (customer experience), w zależności od używanego kanału. Strategia multichannel nie wymaga więc tworzenia spójnej, jednolitej strategii. Uwaga poświęcana jest każdemu kanałowi z osobna a komunikaty mogą być dopasowane do każdego z nich indywidualnie.

Merchant to najprościej mówiąc – sprzedawca; angielskie określenie na podmiot (firmę, osobę) prowadzący sklep internetowy.

M-commerce oznacza sprzedaż i zakupy internetowe z wykorzystaniem urządzeń mobilnych (telefon, tablet). M-commerce daje klientom możliwość dokonywania zakupów w każdym miejscu i czasie z wykorzystaniem sklepów internetowych, platform sprzedażowych (marketplace) i mediów społecznościowych. Poza sprzedażą i zakupem produktów i usług, aplikacje m-commerce udostępniają też dokonywanie płatności mobilnych, przeglądanie katalogów produktów, porównywanie cen itp. M-commerce to skrót od angielskiego określenia mobile commerce.

Marketplace, czyli dosłownie „rynek”, to elektroniczna platforma sprzedażowa, w której kupujący mają dostęp do produktów od wielu sprzedawców w różnych kategoriach, definiowanych przez daną platformę. Sklepy marketplace dzielą się ze względu na zasięg: lokalny (na terenie jednego kraju) lub międzynarodowy (jedna platforma dostępna w kilkunastu czy kilkudziesięciu krajach), specjalizację  (marketplace horyzontalne i wertykalne) oraz na grupę docelową (marketplace B2B, B2C, C2C). Marketplace może działać na zasadzie aukcji, gdzie przedmioty są sprzedawane na podstawie ofert kupujących, lub sklepu internetowego, gdzie cena jest ustalana przez sprzedawcę. Marketplace pozwala tworzyć szeroką ofertę produktów i zróżnicowaną ofertę cenową, udostępnia proste i intuicyjne procesy transakcji i dostawy dla klientów. Z tego powodu jest najpopularniejszym sposobem na zakupy w Internecie w wielu krajach. Najbardziej znanymi przykładami marketplace’ów są Allegro, Amazon, OLX, eBay czy Etsy.

Listing to karta produktowa lub strona produktowa w sklepie internetowym lub na marketplace, prezentująca ofertę sklepu. Na jej zawartość składają się informacje o produkcie w formie tytułu, opisu, zdjęć i filmów oraz ceny. Umożliwia klientom zapoznanie się z najważniejszymi informacjami o produkcie.

Konwersja to określenie związane z marketingiem i sprzedażą. Odnosi się do użytkownika strony internetowej, sklepu internetowego, platformy zakupowej, serwisu społecznościowego, który dokonał zakupu bądź zrealizował inny cel określony przez sprzedawcę lub reklamodawcę (np. uzupełnił formularz kontaktowy w ramach kampanii reklamowej lub zarejestrował konto w sklepie).

GMV to skrót od angielskiego określenia Gross Merchandise Value, oznacza wskaźnik łącznej wartości sprzedanych towarów w danym okresie w kanałach e-commerce.

Green commerce to sposób prowadzenia handlu, w którym nadrzędnym celem jest zrównoważony rozwój i minimalizowanie negatywnego wpływu działalności sprzedażowej na środowisko naturalne. Polega na sprzedaży produktów i usług, które są produkowane i oferowane w sposób przyjazny środowisku, np. poprzez wykorzystanie ekologicznych materiałów, redukcję zużycia energii i emisji gazów cieplarnianych w procesie produkcji.

Fulfillment odnosi się do procesu realizacji zamówienia i dostarczenia produktu do klienta, który jest wykonywany przez zewnętrzną firmę (outsourcing) na terenie kraju producenta lub za granicą. W tym modelu współpracy B2B firma-sprzedawca powierza firmie specjalizującej się w fulfillment proces realizacji złożonych zamówień i dostawy na adres klienta. Wartością dla przedsiębiorcy jest oszczędność zasobów w procesie kompleksowej realizacji zamówień, obsługa zwrotów oraz odciążenie magazynu, bowiem fulfillment umożliwia przechowywanie produktów w firmie realizującej wysyłki. Usługa fulfillment rozwinęła się wraz ze wzrostem popularności handlu internetowego (e-commerce). Popularnymi firmami świadczącymi tę usługę w Polsce są np. InPost i Omnipack.

Fintech to firma łącząca nowoczesne technologie ze światem finansów (fintechy nie są jednak bankami), kierująca swoje produkty i usługi do osób prywatnych i przedsiębiorstw. Fintechy opracowują różnorodne aplikacje, narzędzia internetowe związane m.in. z płatnościami, zarządzaniem finansami, wymianą walut, przelewami zagranicznymi, inwestowaniem itp. W handlu transgranicznym fintechy pomagają konsumentom w zakupie zagranicznym, oferując atrakcyjne kursy wymiany walut i proste płatności, a sprzedawcom – uproszczenie procedur płatności transgranicznych, co przyspiesza proces wprowadzenia produktów na zagraniczny rynek.

Feed produktowy to plik komputerowy zawierający informacje o produktach dostępnych u sprzedawcy internetowego. Przygotowywany w celu prowadzenia sprzedaży w internetowych platformach sprzedażowych lub promocji w serwisach reklamowych (np. Google, Facebook) oraz porównywarkach cenowych. Feed produktowy określa m.in. nazwy produktów, identyfikator produktu, markę, kategorie produktowe, cenę, cechy, pojemność i wagę czy inne cechy fizyczne i użytkowe produktu, zwane atrybutami. Przygotowuje się go na podstawie wytycznych platformy, w której prowadzona jest sprzedaż lub promocja – każdy serwis określa własne atrybuty, które powinny znaleźć się w feedzie. Wysoka jakość informacji zawartych w pliku zwiększa szansę na wyróżnienie oferty, pozyskanie ruchu na stronę sklepu internetowego lub stronę oferty w katalogu marketplace.

FBA i FBM to modele sprzedaży oferowane przez Amazon. FBA, czyli Fullfilment by Amazon, dotyczy procesu sprzedaży produktu, w którym Amazon przejmuje na siebie obowiązki związane z magazynowaniem produktu, zapakowaniem go, wysyłką do klienta na adres dostawy oraz obsługą zwrotu. W modelu Fullfilment by Merchant (FBM) takie obowiązki bierze na siebie sprzedawca, co wiąże się z koniecznością posiadania własnego magazynu i osób obsługujących wysyłkę paczek.

ERP jest zintegrowanym systemem informatycznym, służącym do zarządzania zasobami przedsiębiorstwa. System ERP umożliwia automatyzację procesów i integrację różnych obszarów działalności firmy w jednym programie komputerowym. Integracja modułów zapewnia płynny przepływ informacji w czasie rzeczywistym. Kilkunastu pracowników jednocześnie może wykonywać prace w systemie ERP. Przykładowymi modułami, które może integrować system ERP, są dane księgowe i finansowe, sprzedażowe, magazynowe, związane z produkcją, logistyką oraz administracją.

ERP to skrót od angielskiego określenia Enterprise Resource Planning.

EDI to skrót od Electronic Data Interchange, czyli elektronicznej wymiany danych. EDI jest to proces przesyłania zamówień oraz dokumentów handlowych (np. faktury, zamówienia) między dwoma systemami, bez konieczności ich ręcznego przepisywania. EDI jest często stosowane w handlu internetowym i pomaga usprawnić procesy sprzedaży oraz zarządzania danymi handlowymi.

Dropshipping to metoda prowadzenia sprzedaży internetowej, w której sklep internetowy lub sprzedawca na marketplace nie posiada fizycznie towarów. Sprzedawca korzysta z magazynu dostawcy lub producenta, któremu przekazuje zamówienia złożone przez jego sklep. Pakowanie i wysyłka odbywa się bezpośrednio z magazynu producenta, a więc sprzedawca nie pośredniczy w procesie realizacji zamówienia. Dzięki temu sklep internetowy nie ponosi kosztów związanych z przechowywaniem towarów. Nie musi posiadać też pracowników odpowiadających za pakowanie i wysyłkę. Zadaniem sklepu jest pozyskanie klienta poprzez marketing, sprzedaż, obsługa klienta oraz zarządzanie zwrotami towarów.

Customer journey to angielskie określenie dot. ścieżki klienta, czyli sumy wszystkich interakcji klienta z daną firmą podczas całej relacji określonej w czasie. Proces customer journey rozpoczyna się od pierwszego styku z firmą (np. poprzez zobaczoną reklamę), aż do ostatniego etapu, który może skończyć się przed lub po dokonaniu zakupu. Customer journey opracowuje się w celu zrozumienia klienta, jego potrzeb i celów oraz oczekiwań na każdym etapie styku z firmą, aby zaprojektować odpowiednie customer experience (CX).

Customer Experience (CX) to określenie na doświadczenia klienta podczas kupowania produktów lub korzystania z usług na stronie internetowej lub w sklepie internetowym. CX dotyczy wszystkich interakcji między klientem a firmą, od pierwszego wejścia na stronę, przez dokonanie zakupu, aż po obsługę posprzedażową. Dobrze zaprojektowany CX ułatwia proces zakupowy i buduje pozytywne wrażenia z kontaktu z daną firmą lub marką, dzięki temu firma zwiększa swoje szanse na powrót klienta w przyszłości.

Content marketing to strategia marketingowa, w której tworzy się i udostępnia wartościowe treści, w celu przyciągnięcia potencjalnych klientów (in-bound marketing) i zainteresowania swoją ofertą. W ramach content marketingu powstają różne rodzaje treści, takie jak artykuły na blogu, filmy, infografiki, podcasty, e-booki, a nawet memy i kreatywne posty w mediach społecznościowych.

CLV to wskaźnik pozwalający oszacować całkowitą wartość przychodu od danego klienta lub segmentu klientów z transakcji sprzedaży w danym przedziale czasowym. Wskaźnik CLV oblicza się mnożąc trzy wartości – średniej wartości zamówienia dokonanego przez danego klienta w danym okresie x ilość transakcji sprzedaży w danym okresie (zazwyczaj przez rok) x średnia długość trwania relacji handlowej (w latach).

Buy Box na Amazonie to obszar na stronie produktu, gdzie klienci mogą kliknąć przycisk "Dodaj do koszyka" lub "Kup teraz", aby dodać dany produkt do swojego koszyka lub dokonać zakupu. Na stronie produktu (np. telefonu komórkowego określonego modelu) często pojawia się wiele ofert od różnych sprzedawców. Jednak tylko jeden sprzedawca może otrzymać Buy Box, co oznacza, że ​​ma on swojego rodzaju „pierwszeństwo” wśród innych firm, oferujących ten sam produkt. Buy box jest narzędziem Amazona, który umożliwia większą sprzedaż firmie, której uda się go wygrać.

API to skrót od słów Application Programming Interface. API to rodzaj komputerowego tłumacza, który umożliwia aplikacjom komunikację między sobą. Dzięki niemu programy automatycznie przesyłają i odbierają informacje. API jest wykorzystywane m.in. w aplikacjach mobilnych lub serwisach internetowych.

Cross-dock to model logistyki magazynowej, który jest wykorzystywany w celu przyspieszenia procesu dystrybucji towarów. W magazynie cross-dock towar jest odbierany bezpośrednio z jednego transportu i przekazywany do kolejnego transportu, bez przechowywania go w magazynie na dłuższy czas.

Checkout to angielskie określenie na końcowy proces realizacji zamówienia w sklepie internetowym. Dotyczy zamówienia, które klient dodał do koszyka, a następnie podjął dodatkową aktywność w celu sfinalizowania zakupu. W procesie checkout użytkownik jest proszony o podanie dokładnych danych personalnych, adresu pocztowego, określenia sposobu płatności i realizacji dostawy, czy też akceptację regulaminu. Optymalizacja procesu checkout pozwala na zwiększenie sprzedaży w sklepie internetowym.

Spis treści

Spis treści

Rozliczanie podatku VAT ze sprzedaży na marketplace

Działając w branży e-commerce, powszechnym krokiem jest oferowanie swoich produktów na platformach typu marketplace, do których zaliczają się Amazon, eBay, polskie Allegro, francuski Cdiscount oraz wiele innych platform. Nie ma w tym nic dziwnego, że przedsiębiorcy decydują się na taki krok, ponieważ płynie z niego multum korzyści, chociażby możliwość dotarcia do nowego grona klientów oraz utworzenie kolejnego kanału sprzedaży. Trzeba jednak pamiętać, że konsekwencją zawierania transakcji jest, m. in., konieczność rozliczania podatku VAT. A jak dokładnie prezentuje się ten aspekt przy sprzedaży przez platformy marketplace? Przeanalizowaliśmy to w poniższym artykule!

autor:
Taxology

vat marketplace

Rejestracja do VAT – kiedy jest wymagana?

Zanim przejdziemy do kwestii rozliczeń VAT przy sprzedaży na marketplace, warto wspomnieć, że do rozliczeń podatku od towarów i usług, potrzebne są wcześniejsze rejestracje VAT.

W przypadku państw członkowskich Unii Europejskiej, sytuacje, które wymagają rejestracji do celów VAT to:

Ponadto, kiedy przedsiębiorcy sprzedają towary i świadczą usługi z kraju siedziby swojej firmy do innego państwa UE, mogą rozliczać transakcje w swoim kraju, jednak do momentu, kiedy wartość ich łącznej sprzedaży do innych państw członkowskich nie przekroczy 10 000 Euro. Wówczas, zaczynając od transakcji, która tę granicę przekroczyła, należy rozliczać się lokalnie, co wymaga rejestracji VAT lub w ramach VAT OSS.

VAT OSS – czym jest?

VAT OSS jest specjalną procedurą, która pozwala uniknąć składania lokalnych rejestracji VAT i rozliczać całą sprzedaż do innych państw członkowskich w ramach jednej, zbiorczej deklaracji. Procedura jest dostępna dla przedsiębiorców od 1 lipca 2021 roku, kiedy to weszła w życie jako część pakietu e-commerce i rozszerzyła możliwości obowiązującej do tamtej pory procedury VAT MOSS. Zaznaczmy jednak, że VAT OSS dotyczy wyłącznie transakcji B2C.

Więcej o VAT OSS przeczytasz w artykule VAT OSS – sprawdź co powinien wiedzieć każdy przedsiębiorca MŚP.

Rozliczanie VAT ze sprzedaży na marketplace do krajów UE

Odpowiedź na pytanie kto musi rozliczać VAT sprzedając na platformach marketplace w krajach UE brzmi – to zależy. Chcąc wskazać podmiot odpowiedzialny za rozliczenie transakcji, należy uwzględnić wiele czynników, m.in., kraj siedziby przedsiębiorstwa, miejsce lokalizacji towarów w momencie sprzedaży czy status platformy marketplace.

Jednak wystawiając swoje produkty na marketplace i sprzedając je, to sprzedawca jest domyślnie odpowiedzialny za rozliczenie podatku VAT z takiej transakcji. Istnieją jednak sytuacje, kiedy to platforma może być zobligowana do odprowadzenia należnego podatku.

Sprzedaż przez marketplace w krajach UE

Sprzedając przez platformy marketplace w krajach Unii Europejskiej, należy wziąć pod uwagę dwa warianty:

  1. Sprzedaż przed przekroczeniem limitu WSTO – wówczas należy rozliczać transakcje po stawkach obowiązujących w swoim kraju.
  2. Sprzedaż po przekroczeniu limitu WSTO – wówczas należy opodatkować transakcję po stawce VAT w kraju nabywcy i rozliczyć ją lokalnie lub w ramach VAT OSS.

Import towarów spoza UE

Do importu towarów spoza terenu Unii Europejskiej, może dojść w dwóch sytuacjach:

  1. Sprzedawca jest podmiotem europejskim, ale towary w momencie sprzedaży znajdują się poza granicami Unii Europejskiej. Wówczas mówimy o tzw. sprzedaży na odległość towarów importowanych (SOTI).
  2. Sprzedawca jest podmiotem spoza UE i wysyła swoje towary z terytorium państw trzecich.

W obu przypadkach to sprzedawca jest odpowiedzialny za rozliczenie podatku VAT. Jednak w przypadku, kiedy firma przedsiębiorcy nie posiada siedziby na terenie UE, może on skorzystać z narzędzia jakim jest VAT IOSS (Import One Stop Shop) i służy do rozliczania importu towarów o wartości do 150 Euro.

Uznany sprzedawca (Deemed supplier)

1 lipca 2021 roku, oprócz wejścia w życie VAT OSS czy limitu WSTO, powstała też możliwość, żeby interfejsy elektroniczne, w tym platformy marketplace, stały się tzw. uznanymi dostawcami (deemed supplier). Zyskując taki status, stają się one odpowiedzialne za zbieranie, deklarowanie i odprowadzanie podatku VAT, który w innej sytuacji musiałby rozliczyć sprzedawca.

W tym miejscu warto jednak zaznaczyć, że platforma może uzyskać status uznanego dostawcy, kiedy wpisuje się w definicję interfejsu elektronicznego.

Definicja interfejsu elektronicznego

Poprzez interfejs elektroniczny, rozumie się platformy marketplace, portale i inne platformy sprzedażowe, które umożliwiają sprzedawcom i konsumentom nawiązania transakcji zakończonej opodatkowaną dostawą.

Ponadto, platformę można uznać za marketplace, gdy ułatwia sprzedaż dóbr, na co składa się:

Natomiast nie można uznać platformy za ułatwiającą sprzedaż, jeżeli oferuje tylko jedno z poniższych:

Uznany dostawca, a podatek VAT

Warto zaznaczyć, że przejęcie obowiązków związanych z VAT przez interfejs elektroniczny ma miejsce tylko w przypadku transakcji B2C. Ponadto dotyczy to:

Co więcej, jeżeli w takiej sprzedaży bierze udział uznany dostawca, wówczas cała transakcja musi zostać podzielona na 2 etapy:

  1. Sprzedaż towarów na rzecz platformy marketplace przez pierwotnego dostawcę
  2. Sprzedaż towarów przez platformę marketplace na rzecz konsumenta.

W pierwszym etapie, kiedy mowa o dobrach importowanych, transakcja będzie traktowana jak transakcja dokonana poza UE. Natomiast w drugim przypadku, VAT zostanie naliczony po stawkach obowiązujących w kraju konsumenta.

Sprzedaż do odbiorców spoza Unii Europejskiej

Jeszcze inną możliwością dotyczącą platform marketplace jest sytuacja, kiedy przedsiębiorca z Unii Europejskiej sprzedaje swoje towary do krajów trzecich. Wówczas, ma on prawo do zastosowania 0% stawki VAT, jednak dopiero w sytuacji, kiedy otrzymał dokument potwierdzający wywóz towarów poza obszar UE i nastąpiło to przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy.

Magazynowanie towarów

W temacie rozliczeń podatku VAT i składania deklaracji, nie sposób nie wspomnieć o aspekcie magazynowania towarów, które jest bardzo istotnym aspektem e-commerce oraz sprzedawania na platformach marketplace.

Przedsiębiorcy zazwyczaj korzystają z własnego magazynu w kraju siedziby, magazynują towary na terenie innego państwa lub stawiają na usługę fulfillment, która polega na przejęciu kilku lub nawet wszystkich aspektów logistycznych przez firmę zewnętrzną. Trzeba jednak mieć na uwadze, że podobnie jak podatek VAT, tak i magazynowanie może wymagać składania stosownych deklaracji i dokumentowania przemieszczeń towarów.

O ile w przypadku magazynowania i wysyłania towarów (przy sprzedaży) z kraju siedziby spółki nie pojawiają się dodatkowe obowiązki, o tyle, przechowując dobra na terenie innego państwa członkowskiego UE, sytuacja ma się już nieco inaczej.

Wymaga ona rejestracji do celów VAT w kraju magazynowania i składania deklaracji VAT. Co więcej, w sytuacji, kiedy firma posiada zarówno magazyn w Polsce, jak i za granicą, musi ona deklarować tzw. nietransakcyjne Wewnątrzwspólnotowe Dostawy Towarów (WDT) oraz nietransakcyjne Wewnątrzwspólnotowe Nabycia Towarów (WNT).

Pierwszy z terminów, WDT, odnosi się dostawy towarów z Polski do innego kraju UE kiedy:

Z kolei WNT oznacza przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel, który jest przenoszony z jednego państwa członkowskiego do innego. W tym przypadku również powstaje obowiązek podatkowy związany ze składaniem stosownej deklaracji.

Przykładem sytuacji, do której aplikują się powyższe przepisy, jest korzystanie z platformy Amazon, a konkretnie z modelu FBA – Fulfillment by Amazon. Polega on na przechowywaniu swoich towarów i zlecaniu zarządzania nimi amerykańskiemu gigantowi, który posiada magazyny w różnych krajach świata, w tym w kilku europejskich, m. in., Niemczech, Polsce czy Hiszpanii. Decydując się na ten model i chcąc przechowywać swoje towary w magazynach ulokowanych w krajach innych niż kraj siedziby przedsiębiorstwa, Amazon wymaga wcześniejszej rejestracji do celów VAT w tym państwie oraz jej potwierdzenia.

Rozliczanie podatku VAT ze sprzedaży na marketplace – podsumowanie

Sprzedając na platformach marketplace, europejscy przedsiębiorcy muszą liczyć się z faktem, że w większości przypadków to oni będą odpowiedzialni za rozliczanie podatku VAT z takich transakcji.

W sytuacji, kiedy ich wartość transakcji do odbiorców z innych krajów członkowskich nie przekroczyła limitu wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość wynoszącego 10 000 Euro, wówczas mogą oni rozliczać się w kraju siedziby swojej firmy i naliczać podatek VAT adekwatny do stawek obowiązujących w tym kraju. Z kolei po przekroczeniu tego limitu, powstaje obowiązek rozliczeń VAT w krajach nabywców, co wymaga wcześniejszej, lokalnej rejestracji VAT lub rozliczeń w ramach VAT OSS.

Natomiast sytuacją, kiedy to platforma marketplace odpowiada za rozliczanie podatku VAT, jest import towarów spoza Unii Europejskiej na jej teren. Mowa tutaj o imporcie dóbr, których wartość nie przekracza 150 Euro przez przedsiębiorstwa z UE lub import dóbr o dowolnej wartości przez dostawców spoza UE. Trzeba jednak zaznaczyć, że aby to platforma przejęła na siebie obowiązek rozliczania VAT-u, musi uzyskać status, tzw. uznanego dostawcy, do czego musi spełnić kilka warunków.

Co więcej, operowanie na platformach marketplace, może wiązać się także z magazynowaniem towarów w innych krajach Unii Europejskiej, a to także rodzi obowiązek składania odpowiednich deklaracji, co należy poprzedzić rejestracja VAT.

W związku z powyższymi, aby mieć pewność, że obowiązki związane z VAT są wypełniane prawidłowo, warto skonsultować się ze specjalistami w tej dziedzinie. W przeciwnym razie przedsiębiorcy mogą grozić konsekwencje w postaci grzywien i sankcji.

autor artykułu

Taxology zapewnia kompleksowe wsparcie w obszarze podatku VAT firmom z branży e-commerce.

Wizytówka firmy

Przeczytaj artykuły Taxology

Jak wybrać biuro rachunkowe dla e-commerce?

Przygotowanie

W dynamicznie rozwijającej się branży e-commerce prowadzenie sklepu internetowego to nie tylko zarządzanie ofertą czy obsługa z...

Jakie ulgi podatkowe są dostępne dla przedsiębiorców z branży e-commerce?

Zarządzanie finansami

E-commerce rozwija się od wielu lat, a przedsiębiorcy szukają co raz to nowszych produktów i technologii, które pozwolą znaleźć...

Zmiany w podatku VAT od 1 stycznia 2024 roku

Regulacje prawne

2024 rok przyniósł wiele zmian związanych z nieodłącznym elementem działania w branży cross-border e-commerce w Unii Europejski...

Zobacz więcej artykułów