COD to skrót od określenia „Cash on Delivery”; po polsku najczęściej określany jako „płatność za pobraniem”, oznacza usługę pobrania płatności za zamówienie podczas dostarczenia towaru do klienta. To model płatności za zakupy online popularny w wielu europejskich krajach.

PUDO to skrót od określenia „Pick-Up, Drop-Off”; określenie miejsca, w którym można odebrać lub nadać przesyłkę. To ciesząca się dużą popularnością wśród konsumentów metoda logistyki ostatniej mili, dostępna w ofertach operatorów logistycznych w Polsce i za granicą. Punktem PUDO mogą być sklepy i punkty usługowe, automaty paczkowe, kioski. Wykorzystanie PUDO w logistyce daje klientowi elastyczność w wyborze miejsca dostawy i momentu nadania lub odebrania przesyłki.

Q-commerce to skrót od angielskiego określenia quick commerce - model handlu elektronicznego, w którym przewiduje się szybką dostawę produktu na żądanie. Model ten zakłada maksymalne skrócenie procesu dostawy produktów do nabywcy, nawet do kilkunastu minut od złożenia zamówienia. Najbardziej popularne platformy q-commerce w Polsce oferują zakup produktów spożywczych, chemii gospodarczej i artykułów gospodarstwa domowego z dostawą do domu. Funkcjonują w oparciu o sieć małych sklepów, tzw. dark stores, rozproszonych na terenie miasta, w celu skrócenia dystansu fizycznego i umożliwienie sprawnego dostarczenia zakupów na wybrany adres.

.

WMS to skrót od określenia Warehouse Management System - wyspecjalizowany magazynowy system informatyczny. Służy do codziennego zarządzania procesami magazynowymi w celu ich kontroli, optymalizacji i prawidłowego przepływu. System WMS może być częścią szerszego systemu ERP w formie modułu, ale częściej jest osobnym narzędziem, którym dysponują pracownicy odpowiadający za poprawną pracę magazynów firmowych.

White label jest to produkt lub usługa, której producentem i sprzedawcą są dwie różne firmy. Firma oferująca produkt swoim klientom nie jest jego producentem, ale sprzedaje go pod swoją marką. Istnieje wiele firm oferujących produkty white label innym firmom (np. kosmetyki) i zdarza się, że jeden produkt jest sprzedawany pod kilku lub kilkunastoma „szyldami”. Ten model jest często stosowany w przypadku produktów lub usług, które firma chce sprzedawać pod własną marką, bez ponoszenia kosztów związanych z ich produkcją. W porównaniu do produktów private label, model ten umożliwia ograniczenie kosztów.

Pojęcia User Experience (UX) i User Interface (UI) są ściśle związane z projektowaniem wizualnym stron internetowych, aplikacji webowych i mobilnych. Praca projektantów UX i UI wzajemnie uzupełnia się. UX polega na projektowaniu doświadczeń użytkownika podczas korzystania z witryny czy aplikacji. Do tego niezbędna jest wiedza dotycząca m.in. badania potrzeb, preferencji, nawyków użytkowników oraz zagadnień deweloperskich. UI design jest skoncentrowany wokół percepcji użytkownika. Celem projektanta UI jest stworzenie atrakcyjnej wizualnie, angażującej, dopasowanej do użytkownika i intuicyjnej witryny bądź aplikacji, z wykorzystaniem różnych technik projektowych.

TACOS to skrót od angielskiego określenia Total Advertising Cost of Sale - to wskaźnik zwrotu z inwestycji poniesionych w ramach kampanii reklamowej typu PPC (pay-per-click) prowadzonej w serwisie Amazon. Ta platforma sprzedaży internetowej posiada własne narzędzia do promocji, stąd wskaźnik TACOS został stworzony specjalnie na określenie zysków z prowadzonych działań reklamowych PPC w tym marketplace.

SEO to skrót angielskiego określenia Search Engine Optimisation. SEO oznacza zbiór metod optymalizacji witryny internetowej (serwisu, sklepu, produktu), w wyniku której osiąga się jak najwyższe pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania. Do najbardziej popularnej wyszukiwarki w Europie i na świecie zalicza się Google, więc termin pozycjonowania (SEO) stosuje się najczęściej w odniesieniu do tego serwisu. Praktyka SEO obejmuje liczne działania, świadczone najczęściej przez specjalistów ds. pozycjonowania lub marketingu internetowego. Termin SEO stosuje się też wobec działań dotyczących optymalizacji listy produktów pod wyszukiwarkę marketplace, np. na Amazon. Działanie to wymaga znajomości środowiska danego marketplace, jednak cel jest ten sam – zaistnieć w jak najlepszych wynikach wyszukiwania pod określonymi słowami kluczowymi. Najlepiej na pierwszej pozycji.

ROPO to model zachowania konsumenta, który szuka w Internecie informacji o produkcie, ale zakupu dokonuje w sklepie tradycyjnym. W przypadku reverse ROPO, ten schemat jest odwrócony i konsument sprawdza produkty w sklepach tradycyjnych, ale zakupu dokonuje online. Badanie takich zachowań konsumenckich jest ważne dla sklepów internetowych, które chcą zrozumieć, które czynniki wpływają na odpływ klientów ze sklepu online do kanałów sprzedaży offline i na odwrót.

ROPO to skrót od określenia Research Online Purchase Offline.

ROI to skrót od angielskiego określenia Return on Investment. ROI to wskaźnik zwrotu z inwestycji, oceniający stopień jej efektywności. Pozwala określić skuteczność prowadzonych działań marketingowych w ramach całego planu reklamy i promocji (do określenia efektywności reklam można posłużyć się wskaźnikiem ROAS), określając kwotę zwrotu z danej inwestycji w odniesieniu do jej kosztów (wytworzenia i reklamy). Wynik ROI wyraża się w procentach.

ROAS to skrót angielskiego określenia Return on Advertisement Spend. ROAS to wskaźnik zwrotu z inwestycji w reklamę. Pozwala określić skuteczność prowadzonych kampanii reklamowych w odniesieniu do pozyskanego przychodu dla firmy z tej reklamy lub kampanii. Wskaźnik ROAS jest z powodzeniem wykorzystywany w reklamie internetowej, ponieważ zaawansowana analityka pozwala na dokładne oszacowanie wartości zwrotu z danego kanału promocji. Możliwe jest też stosowanie go w przypadku mediów offline, jak telewizja czy radio.

PPC to skrót od angielskiego określenia pay-per-click. PPC oznacza rodzaj kampanii reklamowej w Internecie, w której reklamodawca płaci wtedy, gdy użytkownik kliknie w daną reklamę. Model rozliczeń PPC jest najczęściej stosowany w przypadku reklam prowadzonych w wyszukiwarce internetowej, wyszukiwarce na marketplace, ale też w mediach społecznościowych, np. w systemie reklamowym Facebooka.

PIM to skrót od angielskiego określenia Product Information Management. PIM oznacza platformę internetową do zarządzania wszystkimi informacjami o produktach. Te specjalistyczne narzędzia przeznaczone dla firm są bazą danych potrzebną do prowadzenia sprzedaży w sklepach e-commerce, w marketplace’ach i innych kanałach dystrybucji. Korzyścią z wdrożenia systemu PIM jest możliwość aktualizacji informacji o produkcie w jednym narzędziu. Dzięki integracji, zaktualizowane dane są automatycznie przekazywane do zewnętrznych systemów sprzedaży. Systemy PIM ułatwiają więc pracę i zarządzanie, szczególnie w przypadku dużego, różnorodnego asortymentu i wielu kanałów sprzedaży.

One step checkout to angielskie określenie na końcowy proces realizacji zamówienia w sklepie internetowym. Polega na spłaszczeniu struktury procesu finalizacji zamówienia do jednej podstrony. Pozwala to przyspieszyć dokonanie zakupu przez klienta, umożliwia mu podgląd całego procesu zakupu w jednym miejscu. Dla sklepu pozwala zmniejszyć ryzyko porzucenia koszyka przez klienta.

Omnichannel to zbiór działań, które firma podejmuje w celu zapewnienia spójnych doświadczeń sprzedażowych klienta (customer experience) we wszystkich kanałach sprzedaży i komunikacji z klientem (online i offline). Strategia omnichannel zakłada obecność marki w wielu kanałach sprzedaży i komunikacji (social media, sklep internetowy, sklep stacjonarny, marketplace, targi itp.). W odróżnieniu od stgrategii multichannel, omnichannel zakłada wypracowanie spójnych doświadczeń klienta we wszystkich kanałach. Dzięki strategii omnichannel klienci mogą łatwo dokonywać zakupów online, odbierać produkty w sklepie stacjonarnym czy punkcie odbioru lub zamówić produkty online i zwrócić w sklepie stacjonarnym. Dla firm korzyścią z wdrożenia strategii omnichannel jest dotarcie z ofertą do większej grupy potencjalnych klientów, zwiększenie skuteczności działań promocyjnych i zwiększenie sprzedaży.

Multichannel, czyli strategia wielokanałowa, to podejście do sprzedaży i marketingu, w której w celu dotarcia do klientów firma wykorzystuje wiele kanałów dystrybucji i komunikacji. Jej zaletą jej możliwość do dotarcia do szerszej grupy odbiorców w porównaniu do oparcia strategii o jeden kanał marketingu lub sprzedaży. Wykorzystanie wielu kanałów pozwala też na dopasowanie komunikacji i procesu sprzedażowego do zmieniających się preferencji klientów oraz bieżących trendów. W odróżnieniu od strategii omnichannel, kanały wykorzystywane w strategii wielokanałowej działają od siebie niezależnie, a klienci mogą mieć różne doświadczenia (customer experience), w zależności od używanego kanału. Strategia multichannel nie wymaga więc tworzenia spójnej, jednolitej strategii. Uwaga poświęcana jest każdemu kanałowi z osobna a komunikaty mogą być dopasowane do każdego z nich indywidualnie.

Merchant to najprościej mówiąc – sprzedawca; angielskie określenie na podmiot (firmę, osobę) prowadzący sklep internetowy.

M-commerce oznacza sprzedaż i zakupy internetowe z wykorzystaniem urządzeń mobilnych (telefon, tablet). M-commerce daje klientom możliwość dokonywania zakupów w każdym miejscu i czasie z wykorzystaniem sklepów internetowych, platform sprzedażowych (marketplace) i mediów społecznościowych. Poza sprzedażą i zakupem produktów i usług, aplikacje m-commerce udostępniają też dokonywanie płatności mobilnych, przeglądanie katalogów produktów, porównywanie cen itp. M-commerce to skrót od angielskiego określenia mobile commerce.

Marketplace, czyli dosłownie „rynek”, to elektroniczna platforma sprzedażowa, w której kupujący mają dostęp do produktów od wielu sprzedawców w różnych kategoriach, definiowanych przez daną platformę. Sklepy marketplace dzielą się ze względu na zasięg: lokalny (na terenie jednego kraju) lub międzynarodowy (jedna platforma dostępna w kilkunastu czy kilkudziesięciu krajach), specjalizację  (marketplace horyzontalne i wertykalne) oraz na grupę docelową (marketplace B2B, B2C, C2C). Marketplace może działać na zasadzie aukcji, gdzie przedmioty są sprzedawane na podstawie ofert kupujących, lub sklepu internetowego, gdzie cena jest ustalana przez sprzedawcę. Marketplace pozwala tworzyć szeroką ofertę produktów i zróżnicowaną ofertę cenową, udostępnia proste i intuicyjne procesy transakcji i dostawy dla klientów. Z tego powodu jest najpopularniejszym sposobem na zakupy w Internecie w wielu krajach. Najbardziej znanymi przykładami marketplace’ów są Allegro, Amazon, OLX, eBay czy Etsy.

Listing to karta produktowa lub strona produktowa w sklepie internetowym lub na marketplace, prezentująca ofertę sklepu. Na jej zawartość składają się informacje o produkcie w formie tytułu, opisu, zdjęć i filmów oraz ceny. Umożliwia klientom zapoznanie się z najważniejszymi informacjami o produkcie.

Konwersja to określenie związane z marketingiem i sprzedażą. Odnosi się do użytkownika strony internetowej, sklepu internetowego, platformy zakupowej, serwisu społecznościowego, który dokonał zakupu bądź zrealizował inny cel określony przez sprzedawcę lub reklamodawcę (np. uzupełnił formularz kontaktowy w ramach kampanii reklamowej lub zarejestrował konto w sklepie).

GMV to skrót od angielskiego określenia Gross Merchandise Value, oznacza wskaźnik łącznej wartości sprzedanych towarów w danym okresie w kanałach e-commerce.

Green commerce to sposób prowadzenia handlu, w którym nadrzędnym celem jest zrównoważony rozwój i minimalizowanie negatywnego wpływu działalności sprzedażowej na środowisko naturalne. Polega na sprzedaży produktów i usług, które są produkowane i oferowane w sposób przyjazny środowisku, np. poprzez wykorzystanie ekologicznych materiałów, redukcję zużycia energii i emisji gazów cieplarnianych w procesie produkcji.

Fulfillment odnosi się do procesu realizacji zamówienia i dostarczenia produktu do klienta, który jest wykonywany przez zewnętrzną firmę (outsourcing) na terenie kraju producenta lub za granicą. W tym modelu współpracy B2B firma-sprzedawca powierza firmie specjalizującej się w fulfillment proces realizacji złożonych zamówień i dostawy na adres klienta. Wartością dla przedsiębiorcy jest oszczędność zasobów w procesie kompleksowej realizacji zamówień, obsługa zwrotów oraz odciążenie magazynu, bowiem fulfillment umożliwia przechowywanie produktów w firmie realizującej wysyłki. Usługa fulfillment rozwinęła się wraz ze wzrostem popularności handlu internetowego (e-commerce). Popularnymi firmami świadczącymi tę usługę w Polsce są np. InPost i Omnipack.

Fintech to firma łącząca nowoczesne technologie ze światem finansów (fintechy nie są jednak bankami), kierująca swoje produkty i usługi do osób prywatnych i przedsiębiorstw. Fintechy opracowują różnorodne aplikacje, narzędzia internetowe związane m.in. z płatnościami, zarządzaniem finansami, wymianą walut, przelewami zagranicznymi, inwestowaniem itp. W handlu transgranicznym fintechy pomagają konsumentom w zakupie zagranicznym, oferując atrakcyjne kursy wymiany walut i proste płatności, a sprzedawcom – uproszczenie procedur płatności transgranicznych, co przyspiesza proces wprowadzenia produktów na zagraniczny rynek.

Feed produktowy to plik komputerowy zawierający informacje o produktach dostępnych u sprzedawcy internetowego. Przygotowywany w celu prowadzenia sprzedaży w internetowych platformach sprzedażowych lub promocji w serwisach reklamowych (np. Google, Facebook) oraz porównywarkach cenowych. Feed produktowy określa m.in. nazwy produktów, identyfikator produktu, markę, kategorie produktowe, cenę, cechy, pojemność i wagę czy inne cechy fizyczne i użytkowe produktu, zwane atrybutami. Przygotowuje się go na podstawie wytycznych platformy, w której prowadzona jest sprzedaż lub promocja – każdy serwis określa własne atrybuty, które powinny znaleźć się w feedzie. Wysoka jakość informacji zawartych w pliku zwiększa szansę na wyróżnienie oferty, pozyskanie ruchu na stronę sklepu internetowego lub stronę oferty w katalogu marketplace.

FBA i FBM to modele sprzedaży oferowane przez Amazon. FBA, czyli Fullfilment by Amazon, dotyczy procesu sprzedaży produktu, w którym Amazon przejmuje na siebie obowiązki związane z magazynowaniem produktu, zapakowaniem go, wysyłką do klienta na adres dostawy oraz obsługą zwrotu. W modelu Fullfilment by Merchant (FBM) takie obowiązki bierze na siebie sprzedawca, co wiąże się z koniecznością posiadania własnego magazynu i osób obsługujących wysyłkę paczek.

ERP jest zintegrowanym systemem informatycznym, służącym do zarządzania zasobami przedsiębiorstwa. System ERP umożliwia automatyzację procesów i integrację różnych obszarów działalności firmy w jednym programie komputerowym. Integracja modułów zapewnia płynny przepływ informacji w czasie rzeczywistym. Kilkunastu pracowników jednocześnie może wykonywać prace w systemie ERP. Przykładowymi modułami, które może integrować system ERP, są dane księgowe i finansowe, sprzedażowe, magazynowe, związane z produkcją, logistyką oraz administracją.

ERP to skrót od angielskiego określenia Enterprise Resource Planning.

EDI to skrót od Electronic Data Interchange, czyli elektronicznej wymiany danych. EDI jest to proces przesyłania zamówień oraz dokumentów handlowych (np. faktury, zamówienia) między dwoma systemami, bez konieczności ich ręcznego przepisywania. EDI jest często stosowane w handlu internetowym i pomaga usprawnić procesy sprzedaży oraz zarządzania danymi handlowymi.

Dropshipping to metoda prowadzenia sprzedaży internetowej, w której sklep internetowy lub sprzedawca na marketplace nie posiada fizycznie towarów. Sprzedawca korzysta z magazynu dostawcy lub producenta, któremu przekazuje zamówienia złożone przez jego sklep. Pakowanie i wysyłka odbywa się bezpośrednio z magazynu producenta, a więc sprzedawca nie pośredniczy w procesie realizacji zamówienia. Dzięki temu sklep internetowy nie ponosi kosztów związanych z przechowywaniem towarów. Nie musi posiadać też pracowników odpowiadających za pakowanie i wysyłkę. Zadaniem sklepu jest pozyskanie klienta poprzez marketing, sprzedaż, obsługa klienta oraz zarządzanie zwrotami towarów.

Customer journey to angielskie określenie dot. ścieżki klienta, czyli sumy wszystkich interakcji klienta z daną firmą podczas całej relacji określonej w czasie. Proces customer journey rozpoczyna się od pierwszego styku z firmą (np. poprzez zobaczoną reklamę), aż do ostatniego etapu, który może skończyć się przed lub po dokonaniu zakupu. Customer journey opracowuje się w celu zrozumienia klienta, jego potrzeb i celów oraz oczekiwań na każdym etapie styku z firmą, aby zaprojektować odpowiednie customer experience (CX).

Customer Experience (CX) to określenie na doświadczenia klienta podczas kupowania produktów lub korzystania z usług na stronie internetowej lub w sklepie internetowym. CX dotyczy wszystkich interakcji między klientem a firmą, od pierwszego wejścia na stronę, przez dokonanie zakupu, aż po obsługę posprzedażową. Dobrze zaprojektowany CX ułatwia proces zakupowy i buduje pozytywne wrażenia z kontaktu z daną firmą lub marką, dzięki temu firma zwiększa swoje szanse na powrót klienta w przyszłości.

Content marketing to strategia marketingowa, w której tworzy się i udostępnia wartościowe treści, w celu przyciągnięcia potencjalnych klientów (in-bound marketing) i zainteresowania swoją ofertą. W ramach content marketingu powstają różne rodzaje treści, takie jak artykuły na blogu, filmy, infografiki, podcasty, e-booki, a nawet memy i kreatywne posty w mediach społecznościowych.

CLV to wskaźnik pozwalający oszacować całkowitą wartość przychodu od danego klienta lub segmentu klientów z transakcji sprzedaży w danym przedziale czasowym. Wskaźnik CLV oblicza się mnożąc trzy wartości – średniej wartości zamówienia dokonanego przez danego klienta w danym okresie x ilość transakcji sprzedaży w danym okresie (zazwyczaj przez rok) x średnia długość trwania relacji handlowej (w latach).

Buy Box na Amazonie to obszar na stronie produktu, gdzie klienci mogą kliknąć przycisk "Dodaj do koszyka" lub "Kup teraz", aby dodać dany produkt do swojego koszyka lub dokonać zakupu. Na stronie produktu (np. telefonu komórkowego określonego modelu) często pojawia się wiele ofert od różnych sprzedawców. Jednak tylko jeden sprzedawca może otrzymać Buy Box, co oznacza, że ​​ma on swojego rodzaju „pierwszeństwo” wśród innych firm, oferujących ten sam produkt. Buy box jest narzędziem Amazona, który umożliwia większą sprzedaż firmie, której uda się go wygrać.

API to skrót od słów Application Programming Interface. API to rodzaj komputerowego tłumacza, który umożliwia aplikacjom komunikację między sobą. Dzięki niemu programy automatycznie przesyłają i odbierają informacje. API jest wykorzystywane m.in. w aplikacjach mobilnych lub serwisach internetowych.

Cross-dock to model logistyki magazynowej, który jest wykorzystywany w celu przyspieszenia procesu dystrybucji towarów. W magazynie cross-dock towar jest odbierany bezpośrednio z jednego transportu i przekazywany do kolejnego transportu, bez przechowywania go w magazynie na dłuższy czas.

Checkout to angielskie określenie na końcowy proces realizacji zamówienia w sklepie internetowym. Dotyczy zamówienia, które klient dodał do koszyka, a następnie podjął dodatkową aktywność w celu sfinalizowania zakupu. W procesie checkout użytkownik jest proszony o podanie dokładnych danych personalnych, adresu pocztowego, określenia sposobu płatności i realizacji dostawy, czy też akceptację regulaminu. Optymalizacja procesu checkout pozwala na zwiększenie sprzedaży w sklepie internetowym.

Poznaj modele logistycznie platformy Amazon FBA i FBM – który z nich lepiej wybrać?

Platforma Amazon oferuje nowym sprzedawcom dwa rodzaje modelu logistycznego— FBA (Fullfilment by Amazon) i FBM (Fullfilment by Merchant). Oba programy działają na innych zasadach, nakładają na przedsiębiorców odmienne zobowiązania oraz oferują sprzedawcom różne korzyści. Podjęcie decyzji nie jest proste. Rozwiązaniem jest dokładne rozważenie wielu czynników. Zapoznaj się z charakterystykami obu modeli, aby dokonać przemyślanego wyboru, najbardziej odpowiadającego potrzebom Twojej firmy.

autor: Gonito

1. Wszystko, co musisz wiedzieć o Amazon FBM

Jak dokładnie wygląda logistyka w ramach Amazon FBM? Poznaj charakterystykę tego modelu oraz związane z nim zalety i wyzwania.

Na czym polega Amazon FBM?

FBM (Fulfilment by Merchant) to system, w którym sprzedawca ponosi pełną odpowiedzialność za magazynowanie, pakowanie, wysyłkę i zwroty towarów. Wysyłka z własnego magazynu jest często wybierana przez początkujących sprzedających na Amazonie, którzy oczekują swoich pierwszych, większych sukcesów sprzedażowych na platformie.

Zalety modelu Amazon FBM

Amazon FBM ma wiele zalet, głównie związanych z większą niezależnością od platformy Amazon i swobodą przy planowaniu i realizacji łańcucha dostaw. Do najważniejszych korzyści należą:

  • Większa niezależność i elastyczność

Masz większe poczucie kontroli nad firmą i niezależność od zmian w polityce Amazona. Jeśli serwis dokona nagłych zmian w swoim regulaminie, nie ponosisz strat. Pozwala to również na rozwój działalności w obranym przez Ciebie kierunku i budowanie niezależnej marki.

  • Lepsza kontrola stocków

Kontrola nad stanem magazynowym produktów może być prowadzona na bieżąco. Pozwala to na lepsze kontrolowanie np. daty przydatności i ilości zapasów.

  • Personalizowanie zamówień

Pakowanie towarów leży po stronie sprzedawcy, więc możesz kompletować zamówienia w dogodnym czasie. Pozwala to także na korzystanie z kartonów i taśm z własnym logotypem. Możesz też dołączyć personalizowane podziękowania do każdej paczki lub jakiś drobny gratis!

  • Swoboda przy ustalaniu kosztów dostawy

Sam decydujesz, jakie będą koszty dostawy na każdy rynek. Możesz współpracować z firmą kurierską, którą sam wybierzesz na indywidualnie ustalonych zasadach.

Trudności związane z programem Amazon FBM

Amazon FBM wymaga dużego zaangażowania od sprzedawcy, w tym posiadania odpowiedniego magazynu i zatrudnienia osób do obsługi zamówień otrzymanych przez serwis. Ponieważ pakowanie i wysyłka zawsze muszą być na czas, na sprzedawcy ciąży także większa odpowiedzialność.

Główną bolączką sprzedawców FBM jest konkurencja ze strony przedsiębiorców korzystających z FBA, gdyż Amazon zapewnia większą widoczność ofert tym drugim. Przede wszystkim dotyczy to trudności w dołączeniu do programu Prime. Sprzedający nie jest do niego włączany automatycznie i musi spełnić szereg warunków podczas 30-dniowego okresu próbnego. Do wspomnianych wymogów należą:

  • wskaźnik anulowania zamówień poniżej 0,5%,
  • wskaźnik dostaw na czas wyższy niż 99%,
  • korzystanie z Amazon Buy Shopping Services dla 99% zamówień,
  • zapewnienie dostawy dla wszystkich produktów o standardowych gabarytach,
  • korzystanie z metod wysyłki, które zapewniają odbiór i szybką dostawę milionów produktów także w weekendy,
  • obowiązek akceptacji zasad zwrotów Amazon.

Wszystko, co musisz wiedzieć o Amazon FBA

Teraz dla porównania poznajmy zalety i wyzwania związane z Amazon FBA. Dowiesz się też, jakie programy w ramach tego modelu są dostępne dla sprzedawców z Polski.

Na czym polega model Amazon FBA?

Amazon FBA (Fullfilment by Amazon) to jedna z najbardziej rozwiniętych sieci realizacji zamówień na świecie. Jest to model logistyczny, w którym sprzedawca przerzuca na platformę Amazon ciężar związany ze składowaniem towaru, pakowaniem, wysyłką oraz zwrotami. Jest to tak zwany outsourcing zadań w zakresie obsługi klienta. Produkty są przesyłane do centrów logistycznych Amazona. Tam są magazynowane i dalej obsługiwane.

Amazon FBA w Polsce

Sprzedawcy w Polsce mogą skorzystać z jednego z kilku programów FBA funkcjonujących w Unii Europejskiej. Należą do nich:

  • Pan-European (PAN-EU) – sprzedawca realizuje wysyłkę produktów do jednego z centrów logistycznych, a Amazon rozsyła je do pozostałych europejskich magazynów, aby były bliżej potencjalnych klientów. Co istotne,  przy korzystaniu z tego programu nie trzeba uiszczać opłat transgranicznych.
  • European Fulfillment Network (EFN) – umożliwia przechowywanie zapasów produktów w lokalnym centrum logistycznym. Zamówienia są następnie wysyłane ze wspomnianych centrów logistycznych na inne rynki europejskie.
  • Multi-Country Inventory (MCI) – umożliwia przechowywanie jednostek FBA w centrach realizacji zamówień Amazona zlokalizowanych w wielu krajach Europy.
  • Central Europe Programme – rodzaj realizacji, w której sprzedawcy posiadający zapasy przeznaczone na rynek niemiecki, mogą korzystać z centrów logistycznych zlokalizowanych w Polsce i Czechach.

Amazon FBA a Brexit

W związku z Brexitem od 1 stycznia 2021 Amazon FBA nie realizuje sprzedaży i przesunięć międzymagazynowych pomiędzy Wielką Brytanią a Unią Europejską. Jeśli chcesz skorzystać z modelu FBA w Wielkiej Brytanii, musisz zarejestrować się do VAT lokalnie i wysłać towary do magazynów Amazona zlokalizowanych na Wyspach.

Zalety modelu Amazon FBA

Ten model sprzedaży ma wiele zalet, które sprawiają, że jest chętnie wybierany przed sprzedawców.

Korzyści oferowane przedsiębiorcom przez model FBA można podzielić na dwie większe grupy. Pierwsza grupa zalet wiąże się z tym, że Amazon traktuje priorytetowo produkty z obsługą zamówień leżącą po ich stronie. Przekłada się to bezpośrednio na lepsze pozycjonowanie oferty.

Do korzyści tego rodzaju należą:

  • Przynależność do Prime

Produkty automatycznie stają się częścią programu Prime, który umożliwia bezpłatną wysyłkę dla subskrybentów w przeciągu 2 dni. Aż 63% klientów Amazona na całym świecie korzysta z subskrypcji, a filtr Prime jest jednym z najczęściej używanych na platformie. Dzięki temu znacznie zwiększymy widoczność naszej oferty. To ogromny potencjał do wykorzystania!

  • Dostęp do dedykowanych narzędzi marketingowych

Sprzedawcy korzystający z modelu FBA uzyskują dostęp do wielu funkcji marketingowych, takich jak Lighting Deal czy Deal of the day.

  • Lepsze pozycjonowanie i widoczność oferty

Produkty należące do programu FBA są wyżej pozycjonowane w rankingu produktów. Ponadto zwiększa się szansa na wygranie Buy Boxa. Jeśli ceny konkurencji, która nie korzysta z FBA, są takie same jak Twoje, a liczba pozytywnych opinii na Twoim koncie jest większa, to wygraną masz w kieszeni! Nie zapominaj, że posiadanie Buy Boxa przekłada się na lepszą widoczność oferty, a zatem i większe potencjalne zyski.

Druga grupa zalet to korzyści o charakterze pośrednim, ale nie mniej istotnym. Wiążą się one z czasem i mocami przerobowymi, które możemy poświęcić na budowanie widoczności naszej marki, np. za pomocą narzędzi marketingowych. Kiedy nie musisz się martwić logistyką, możesz się mocniej skupić na rozwoju swojego biznesu.

Do korzyści o tym charakterze należą:

  • Koniec zmartwień, czy wszystkie zamówienia dotrą na czas

Nie musisz zwiększać sił przerobowych wewnętrznie w firmie, aby móc zaoferować klientom profesjonalną i szybką obsługę ich zamówień. Amazon przejmuję cały proces realizacji i wysyłki zamówienia w trybie 24/7.

  • Nie musisz przejmować się obsługą zwrotów

Obsługa ewentualnych zwrotów jest po stronie Amazona. Upraszcza to znacznie cały proces.

  • Nie ma potrzeby zapewnienia własnej obsługi klienta

Platforma zapewnia kompleksową obsługę telefoniczną i e-mailową w różnych językach.

Trudności związane z programem Amazon FBA

W przypadku FBA największym zmartwieniem sprzedawców są koszty. Składowanie towaru w magazynie Amazona jest bardzo wygodną opcją, ale jednocześnie dodatkowo płatną. Dochodzą też skomplikowane kwestie podatkowe. Podatki, które musimy uiszczać, będą się różnić  w zależności od kraju składowania produktów.

Trudności może także sprawiać odpowiednie przygotowanie jednostek do wysyłki „na magazyn”. Musisz zadbać o odpowiednie oznaczenia produktów wysyłanych do centrów logistycznych — koniecznie trzeba na nich umieścić etykiety z widocznym kodem GTIN/FNSKU. Niezastosowanie się do standardów pakowania skończy się odesłaniem produktów do sprzedawcy.

Ponieważ mamy mniejszą kontrolę nad całym procesem, istnieje też ryzyko, że podczas magazynowania może dojść do pomyłek —  np. nasze paczki pomieszają się z tymi wysłanymi przez inną firmę lub zostaną przypadkowo otwarte.

Jakie są koszty związane z korzystaniem z modelu FBA?

Każdy sprzedawca na Amazonie musi wybrać plan sprzedażowy, zgodnie z którym naliczana jest co miesiąc opłata abonamentowa. Plan Indywidualny to koszt 4 zł za każdą sprzedaną sztukę produktu. Plan Profesjonalny to miesięcznie 165,91 zł netto bez względu na liczbę sprzedanych sztuk.

W przypadku FBA do opłat za korzystanie z platformy dochodzą koszty związane z realizacją zamówień. Są one naliczane za magazynowanie, usługi opcjonalne (zwroty, utylizacja, etykietowanie, dodatkowe pakowanie), przechowywanie długoterminowe oraz sprzedaż na rynku innym niż kraj magazynowania.

Wszystkie należności są wyliczane indywidualnie za dany produkt. Ostateczna cena zależy od gabarytów wysyłanych przedmiotów — wagi produktów i wymiarów ich opakowań. Ponadto Amazon bierze pod uwagę także kategorię i cenę dostarczanych towarów.

Warto wspomnieć, że Amazon udostępnia, który ułatwia obliczenie należności dla Amazon.

Który model logistyczny wybrać – Amazon FBM czy FBA?

Nie można jednoznacznie stwierdzić, który model powinien wybrać dany przedsiębiorca. Poniższe wskazówki są jednak dobrym punktem startowym do dokładnego przemyślenia Twojej decyzji.

Dla kogo jest rekomendowany Amazon FBM?

Amazon FBM jest polecany przede wszystkim osobom sprzedającym produkty, które sprzedają się wolniej. Należą do nich np. przedmioty o dużych gabarytach, dobra unikalne lub luksusowe, produkty mocno spersonalizowane.

Jeśli dysponujesz wystarczającą przestrzenią magazynową oraz zatrudniasz odpowiednią liczbę osób do zapewnienia terminowej i profesjonalnej obsługi klienta lub zwrotów, także rozważ FBM. Po co miałbyś płacić Amazonowi za usługi, które jesteś w stanie wykonać po swojej stronie?

Dla kogo jest rekomendowany Amazon FBA?

Model FBA jest polecany głównie przedsiębiorcom, którzy sprzedają produkty szybkozbywalne (FMCG) i o niewielkich gabarytach. W ich sytuacji opłaty za FBA nie są wygórowane, a zapewnienie szybkiej obsługi jest szczególnie ważne.

Możesz wówczas zaoszczędzić czas i moce przerobowe Twojego zespołu, które inaczej przeznaczyłbyś na obsługę klienta i realizację zamówień. Może mógłbyś wówczas wykorzystać je do obsługi zamówień z innego kanału dystrybucji?

Amazon FBA jest również świetnym rozwiązaniem dla osób, które nie dysponują wystarczającą przestrzenią magazynową.

*

Modele sprzedaży FBA i FBM dają różne możliwości oraz stawiają przed sprzedawcami odmienne wyzwania. Który z nich jest lepszym wyborem dla Twojej firmy? Nie można na to odpowiedzieć jednoznacznie.

Na tę decyzję składa się wiele czynników, które są zależne od rodzaju prowadzonej działalności i indywidualnej sytuacji każdego przedsiębiorcy.  Zatem zanim wybierzemy model logistyczny, należy dokładnie rozważyć wszystkie za i przeciw w odniesieniu do konkretnych danych.

Najważniejsze, aby klienci zawsze dostawali swoje paczki terminowo, zgodnie ze złożoną im przy zakupie obietnicą. Masz pełną swobodę decydowania, jak dojdziesz do tego celu.

Przeczytaj artykuły Gonito

Jak rozpocząć zagraniczną sprzedaż na Amazon? Porady w kilku krokach

Sprzedaż na marketplace

Amazon to największy marketplace na świecie, zrzeszający miliony ofert zakupowych i przyciągający konsumentów z całego świata. Można sprzedać tam niemal wszystko, zaczynając od książek, przez ubran...

Czym się kierować przy wyborze pierwszego zagranicznego marketplace

Sprzedaż na marketplace

W dobie coraz większej liczby uczestników rynku e-commerce i konkurencji na rynku krajowym, platformy sprzedażowe marketplace stanowią idealne rozwiązanie dla przedsiębiorców, którzy chcą zdobyć no...

Poznaj narzędzia analityczne wspomagające sprzedaż na marketplace

Sprzedaż na marketplace

Branża e-commerce rozwija się niezwykle dynamicznie, a wraz z nią narzędzia wspomagające automatyzację procesów sprzedażowych, integracje i analitykę ruchu i sprzedaży. Wspomagają one poprawne zarz...