Poznaj modele logistycznie platformy Amazon FBA i FBM – który z nich lepiej wybrać?
Platforma Amazon oferuje nowym sprzedawcom dwa rodzaje modelu logistycznego— FBA (Fullfilment by Amazon) i FBM (Fullfilment by Merchant). Oba programy działają na innych zasadach, nakładają na przedsiębiorców odmienne zobowiązania oraz oferują sprzedawcom różne korzyści. Podjęcie decyzji nie jest proste. Rozwiązaniem jest dokładne rozważenie wielu czynników. Zapoznaj się z charakterystykami obu modeli, aby dokonać przemyślanego wyboru, najbardziej odpowiadającego potrzebom Twojej firmy.
1. Wszystko, co musisz wiedzieć o Amazon FBM
Jak dokładnie wygląda logistyka w ramach Amazon FBM? Poznaj charakterystykę tego modelu oraz związane z nim zalety i wyzwania.
FBM (Fulfilment by Merchant) to system, w którym sprzedawca ponosi pełną odpowiedzialność za magazynowanie, pakowanie, wysyłkę i zwroty towarów. Wysyłka z własnego magazynu jest często wybierana przez początkujących sprzedających na Amazonie, którzy oczekują swoich pierwszych, większych sukcesów sprzedażowych na platformie.
Amazon FBM ma wiele zalet, głównie związanych z większą niezależnością od platformy Amazon i swobodą przy planowaniu i realizacji łańcucha dostaw. Do najważniejszych korzyści należą:
- Większa niezależność i elastyczność
Masz większe poczucie kontroli nad firmą i niezależność od zmian w polityce Amazona. Jeśli serwis dokona nagłych zmian w swoim regulaminie, nie ponosisz strat. Pozwala to również na rozwój działalności w obranym przez Ciebie kierunku i budowanie niezależnej marki.
- Lepsza kontrola stocków
Kontrola nad stanem magazynowym produktów może być prowadzona na bieżąco. Pozwala to na lepsze kontrolowanie np. daty przydatności i ilości zapasów.
- Personalizowanie zamówień
Pakowanie towarów leży po stronie sprzedawcy, więc możesz kompletować zamówienia w dogodnym czasie. Pozwala to także na korzystanie z kartonów i taśm z własnym logotypem. Możesz też dołączyć personalizowane podziękowania do każdej paczki lub jakiś drobny gratis!
- Swoboda przy ustalaniu kosztów dostawy
Sam decydujesz, jakie będą koszty dostawy na każdy rynek. Możesz współpracować z firmą kurierską, którą sam wybierzesz na indywidualnie ustalonych zasadach.
Trudności związane z programem Amazon FBM
Amazon FBM wymaga dużego zaangażowania od sprzedawcy, w tym posiadania odpowiedniego magazynu i zatrudnienia osób do obsługi zamówień otrzymanych przez serwis. Ponieważ pakowanie i wysyłka zawsze muszą być na czas, na sprzedawcy ciąży także większa odpowiedzialność.
Główną bolączką sprzedawców FBM jest konkurencja ze strony przedsiębiorców korzystających z FBA, gdyż Amazon zapewnia większą widoczność ofert tym drugim. Przede wszystkim dotyczy to trudności w dołączeniu do programu Prime. Sprzedający nie jest do niego włączany automatycznie i musi spełnić szereg warunków podczas 30-dniowego okresu próbnego. Do wspomnianych wymogów należą:
- wskaźnik anulowania zamówień poniżej 0,5%,
- wskaźnik dostaw na czas wyższy niż 99%,
- korzystanie z Amazon Buy Shopping Services dla 99% zamówień,
- zapewnienie dostawy dla wszystkich produktów o standardowych gabarytach,
- korzystanie z metod wysyłki, które zapewniają odbiór i szybką dostawę milionów produktów także w weekendy,
- obowiązek akceptacji zasad zwrotów Amazon.
Wszystko, co musisz wiedzieć o Amazon FBA
Teraz dla porównania poznajmy zalety i wyzwania związane z Amazon FBA. Dowiesz się też, jakie programy w ramach tego modelu są dostępne dla sprzedawców z Polski.
Na czym polega model Amazon FBA?
Amazon FBA (Fullfilment by Amazon) to jedna z najbardziej rozwiniętych sieci realizacji zamówień na świecie. Jest to model logistyczny, w którym sprzedawca przerzuca na platformę Amazon ciężar związany ze składowaniem towaru, pakowaniem, wysyłką oraz zwrotami. Jest to tak zwany outsourcing zadań w zakresie obsługi klienta. Produkty są przesyłane do centrów logistycznych Amazona. Tam są magazynowane i dalej obsługiwane.
Sprzedawcy w Polsce mogą skorzystać z jednego z kilku programów FBA funkcjonujących w Unii Europejskiej. Należą do nich:
- Pan-European (PAN-EU) – sprzedawca realizuje wysyłkę produktów do jednego z centrów logistycznych, a Amazon rozsyła je do pozostałych europejskich magazynów, aby były bliżej potencjalnych klientów. Co istotne, przy korzystaniu z tego programu nie trzeba uiszczać opłat transgranicznych.
- European Fulfillment Network (EFN) – umożliwia przechowywanie zapasów produktów w lokalnym centrum logistycznym. Zamówienia są następnie wysyłane ze wspomnianych centrów logistycznych na inne rynki europejskie.
- Multi-Country Inventory (MCI) – umożliwia przechowywanie jednostek FBA w centrach realizacji zamówień Amazona zlokalizowanych w wielu krajach Europy.
- Central Europe Programme – rodzaj realizacji, w której sprzedawcy posiadający zapasy przeznaczone na rynek niemiecki, mogą korzystać z centrów logistycznych zlokalizowanych w Polsce i Czechach.
W związku z Brexitem od 1 stycznia 2021 Amazon FBA nie realizuje sprzedaży i przesunięć międzymagazynowych pomiędzy Wielką Brytanią a Unią Europejską. Jeśli chcesz skorzystać z modelu FBA w Wielkiej Brytanii, musisz zarejestrować się do VAT lokalnie i wysłać towary do magazynów Amazona zlokalizowanych na Wyspach.
Ten model sprzedaży ma wiele zalet, które sprawiają, że jest chętnie wybierany przed sprzedawców.
Korzyści oferowane przedsiębiorcom przez model FBA można podzielić na dwie większe grupy. Pierwsza grupa zalet wiąże się z tym, że Amazon traktuje priorytetowo produkty z obsługą zamówień leżącą po ich stronie. Przekłada się to bezpośrednio na lepsze pozycjonowanie oferty.
Do korzyści tego rodzaju należą:
- Przynależność do Prime
Produkty automatycznie stają się częścią programu Prime, który umożliwia bezpłatną wysyłkę dla subskrybentów w przeciągu 2 dni. Aż 63% klientów Amazona na całym świecie korzysta z subskrypcji, a filtr Prime jest jednym z najczęściej używanych na platformie. Dzięki temu znacznie zwiększymy widoczność naszej oferty. To ogromny potencjał do wykorzystania!
- Dostęp do dedykowanych narzędzi marketingowych
Sprzedawcy korzystający z modelu FBA uzyskują dostęp do wielu funkcji marketingowych, takich jak Lighting Deal czy Deal of the day.
- Lepsze pozycjonowanie i widoczność oferty
Produkty należące do programu FBA są wyżej pozycjonowane w rankingu produktów. Ponadto zwiększa się szansa na wygranie Buy Boxa. Jeśli ceny konkurencji, która nie korzysta z FBA, są takie same jak Twoje, a liczba pozytywnych opinii na Twoim koncie jest większa, to wygraną masz w kieszeni! Nie zapominaj, że posiadanie Buy Boxa przekłada się na lepszą widoczność oferty, a zatem i większe potencjalne zyski.
Druga grupa zalet to korzyści o charakterze pośrednim, ale nie mniej istotnym. Wiążą się one z czasem i mocami przerobowymi, które możemy poświęcić na budowanie widoczności naszej marki, np. za pomocą narzędzi marketingowych. Kiedy nie musisz się martwić logistyką, możesz się mocniej skupić na rozwoju swojego biznesu.
Do korzyści o tym charakterze należą:
- Koniec zmartwień, czy wszystkie zamówienia dotrą na czas
Nie musisz zwiększać sił przerobowych wewnętrznie w firmie, aby móc zaoferować klientom profesjonalną i szybką obsługę ich zamówień. Amazon przejmuję cały proces realizacji i wysyłki zamówienia w trybie 24/7.
- Nie musisz przejmować się obsługą zwrotów
Obsługa ewentualnych zwrotów jest po stronie Amazona. Upraszcza to znacznie cały proces.
- Nie ma potrzeby zapewnienia własnej obsługi klienta
Platforma zapewnia kompleksową obsługę telefoniczną i e-mailową w różnych językach.
Trudności związane z programem Amazon FBA
W przypadku FBA największym zmartwieniem sprzedawców są koszty. Składowanie towaru w magazynie Amazona jest bardzo wygodną opcją, ale jednocześnie dodatkowo płatną. Dochodzą też skomplikowane kwestie podatkowe. Podatki, które musimy uiszczać, będą się różnić w zależności od kraju składowania produktów.
Trudności może także sprawiać odpowiednie przygotowanie jednostek do wysyłki „na magazyn”. Musisz zadbać o odpowiednie oznaczenia produktów wysyłanych do centrów logistycznych — koniecznie trzeba na nich umieścić etykiety z widocznym kodem GTIN/FNSKU. Niezastosowanie się do standardów pakowania skończy się odesłaniem produktów do sprzedawcy.
Ponieważ mamy mniejszą kontrolę nad całym procesem, istnieje też ryzyko, że podczas magazynowania może dojść do pomyłek — np. nasze paczki pomieszają się z tymi wysłanymi przez inną firmę lub zostaną przypadkowo otwarte.
Jakie są koszty związane z korzystaniem z modelu FBA?
Każdy sprzedawca na Amazonie musi wybrać plan sprzedażowy, zgodnie z którym naliczana jest co miesiąc opłata abonamentowa. Plan Indywidualny to koszt 4 zł za każdą sprzedaną sztukę produktu. Plan Profesjonalny to miesięcznie 165,91 zł netto bez względu na liczbę sprzedanych sztuk.
W przypadku FBA do opłat za korzystanie z platformy dochodzą koszty związane z realizacją zamówień. Są one naliczane za magazynowanie, usługi opcjonalne (zwroty, utylizacja, etykietowanie, dodatkowe pakowanie), przechowywanie długoterminowe oraz sprzedaż na rynku innym niż kraj magazynowania.
Wszystkie należności są wyliczane indywidualnie za dany produkt. Ostateczna cena zależy od gabarytów wysyłanych przedmiotów — wagi produktów i wymiarów ich opakowań. Ponadto Amazon bierze pod uwagę także kategorię i cenę dostarczanych towarów.
Warto wspomnieć, że Amazon udostępnia, który ułatwia obliczenie należności dla Amazon.
Który model logistyczny wybrać – Amazon FBM czy FBA?
Nie można jednoznacznie stwierdzić, który model powinien wybrać dany przedsiębiorca. Poniższe wskazówki są jednak dobrym punktem startowym do dokładnego przemyślenia Twojej decyzji.
Dla kogo jest rekomendowany Amazon FBM?
Amazon FBM jest polecany przede wszystkim osobom sprzedającym produkty, które sprzedają się wolniej. Należą do nich np. przedmioty o dużych gabarytach, dobra unikalne lub luksusowe, produkty mocno spersonalizowane.
Jeśli dysponujesz wystarczającą przestrzenią magazynową oraz zatrudniasz odpowiednią liczbę osób do zapewnienia terminowej i profesjonalnej obsługi klienta lub zwrotów, także rozważ FBM. Po co miałbyś płacić Amazonowi za usługi, które jesteś w stanie wykonać po swojej stronie?
Dla kogo jest rekomendowany Amazon FBA?
Model FBA jest polecany głównie przedsiębiorcom, którzy sprzedają produkty szybkozbywalne (FMCG) i o niewielkich gabarytach. W ich sytuacji opłaty za FBA nie są wygórowane, a zapewnienie szybkiej obsługi jest szczególnie ważne.
Możesz wówczas zaoszczędzić czas i moce przerobowe Twojego zespołu, które inaczej przeznaczyłbyś na obsługę klienta i realizację zamówień. Może mógłbyś wówczas wykorzystać je do obsługi zamówień z innego kanału dystrybucji?
Amazon FBA jest również świetnym rozwiązaniem dla osób, które nie dysponują wystarczającą przestrzenią magazynową.
*
Modele sprzedaży FBA i FBM dają różne możliwości oraz stawiają przed sprzedawcami odmienne wyzwania. Który z nich jest lepszym wyborem dla Twojej firmy? Nie można na to odpowiedzieć jednoznacznie.
Na tę decyzję składa się wiele czynników, które są zależne od rodzaju prowadzonej działalności i indywidualnej sytuacji każdego przedsiębiorcy. Zatem zanim wybierzemy model logistyczny, należy dokładnie rozważyć wszystkie za i przeciw w odniesieniu do konkretnych danych.
Najważniejsze, aby klienci zawsze dostawali swoje paczki terminowo, zgodnie ze złożoną im przy zakupie obietnicą. Masz pełną swobodę decydowania, jak dojdziesz do tego celu.