COD to skrót od określenia „Cash on Delivery”; po polsku najczęściej określany jako „płatność za pobraniem”, oznacza usługę pobrania płatności za zamówienie podczas dostarczenia towaru do klienta. To model płatności za zakupy online popularny w wielu europejskich krajach.

PUDO to skrót od określenia „Pick-Up, Drop-Off”; określenie miejsca, w którym można odebrać lub nadać przesyłkę. To ciesząca się dużą popularnością wśród konsumentów metoda logistyki ostatniej mili, dostępna w ofertach operatorów logistycznych w Polsce i za granicą. Punktem PUDO mogą być sklepy i punkty usługowe, automaty paczkowe, kioski. Wykorzystanie PUDO w logistyce daje klientowi elastyczność w wyborze miejsca dostawy i momentu nadania lub odebrania przesyłki.

Q-commerce to skrót od angielskiego określenia quick commerce - model handlu elektronicznego, w którym przewiduje się szybką dostawę produktu na żądanie. Model ten zakłada maksymalne skrócenie procesu dostawy produktów do nabywcy, nawet do kilkunastu minut od złożenia zamówienia. Najbardziej popularne platformy q-commerce w Polsce oferują zakup produktów spożywczych, chemii gospodarczej i artykułów gospodarstwa domowego z dostawą do domu. Funkcjonują w oparciu o sieć małych sklepów, tzw. dark stores, rozproszonych na terenie miasta, w celu skrócenia dystansu fizycznego i umożliwienie sprawnego dostarczenia zakupów na wybrany adres.

.

WMS to skrót od określenia Warehouse Management System - wyspecjalizowany magazynowy system informatyczny. Służy do codziennego zarządzania procesami magazynowymi w celu ich kontroli, optymalizacji i prawidłowego przepływu. System WMS może być częścią szerszego systemu ERP w formie modułu, ale częściej jest osobnym narzędziem, którym dysponują pracownicy odpowiadający za poprawną pracę magazynów firmowych.

White label jest to produkt lub usługa, której producentem i sprzedawcą są dwie różne firmy. Firma oferująca produkt swoim klientom nie jest jego producentem, ale sprzedaje go pod swoją marką. Istnieje wiele firm oferujących produkty white label innym firmom (np. kosmetyki) i zdarza się, że jeden produkt jest sprzedawany pod kilku lub kilkunastoma „szyldami”. Ten model jest często stosowany w przypadku produktów lub usług, które firma chce sprzedawać pod własną marką, bez ponoszenia kosztów związanych z ich produkcją. W porównaniu do produktów private label, model ten umożliwia ograniczenie kosztów.

Pojęcia User Experience (UX) i User Interface (UI) są ściśle związane z projektowaniem wizualnym stron internetowych, aplikacji webowych i mobilnych. Praca projektantów UX i UI wzajemnie uzupełnia się. UX polega na projektowaniu doświadczeń użytkownika podczas korzystania z witryny czy aplikacji. Do tego niezbędna jest wiedza dotycząca m.in. badania potrzeb, preferencji, nawyków użytkowników oraz zagadnień deweloperskich. UI design jest skoncentrowany wokół percepcji użytkownika. Celem projektanta UI jest stworzenie atrakcyjnej wizualnie, angażującej, dopasowanej do użytkownika i intuicyjnej witryny bądź aplikacji, z wykorzystaniem różnych technik projektowych.

TACOS to skrót od angielskiego określenia Total Advertising Cost of Sale - to wskaźnik zwrotu z inwestycji poniesionych w ramach kampanii reklamowej typu PPC (pay-per-click) prowadzonej w serwisie Amazon. Ta platforma sprzedaży internetowej posiada własne narzędzia do promocji, stąd wskaźnik TACOS został stworzony specjalnie na określenie zysków z prowadzonych działań reklamowych PPC w tym marketplace.

SEO to skrót angielskiego określenia Search Engine Optimisation. SEO oznacza zbiór metod optymalizacji witryny internetowej (serwisu, sklepu, produktu), w wyniku której osiąga się jak najwyższe pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania. Do najbardziej popularnej wyszukiwarki w Europie i na świecie zalicza się Google, więc termin pozycjonowania (SEO) stosuje się najczęściej w odniesieniu do tego serwisu. Praktyka SEO obejmuje liczne działania, świadczone najczęściej przez specjalistów ds. pozycjonowania lub marketingu internetowego. Termin SEO stosuje się też wobec działań dotyczących optymalizacji listy produktów pod wyszukiwarkę marketplace, np. na Amazon. Działanie to wymaga znajomości środowiska danego marketplace, jednak cel jest ten sam – zaistnieć w jak najlepszych wynikach wyszukiwania pod określonymi słowami kluczowymi. Najlepiej na pierwszej pozycji.

ROPO to model zachowania konsumenta, który szuka w Internecie informacji o produkcie, ale zakupu dokonuje w sklepie tradycyjnym. W przypadku reverse ROPO, ten schemat jest odwrócony i konsument sprawdza produkty w sklepach tradycyjnych, ale zakupu dokonuje online. Badanie takich zachowań konsumenckich jest ważne dla sklepów internetowych, które chcą zrozumieć, które czynniki wpływają na odpływ klientów ze sklepu online do kanałów sprzedaży offline i na odwrót.

ROPO to skrót od określenia Research Online Purchase Offline.

ROI to skrót od angielskiego określenia Return on Investment. ROI to wskaźnik zwrotu z inwestycji, oceniający stopień jej efektywności. Pozwala określić skuteczność prowadzonych działań marketingowych w ramach całego planu reklamy i promocji (do określenia efektywności reklam można posłużyć się wskaźnikiem ROAS), określając kwotę zwrotu z danej inwestycji w odniesieniu do jej kosztów (wytworzenia i reklamy). Wynik ROI wyraża się w procentach.

ROAS to skrót angielskiego określenia Return on Advertisement Spend. ROAS to wskaźnik zwrotu z inwestycji w reklamę. Pozwala określić skuteczność prowadzonych kampanii reklamowych w odniesieniu do pozyskanego przychodu dla firmy z tej reklamy lub kampanii. Wskaźnik ROAS jest z powodzeniem wykorzystywany w reklamie internetowej, ponieważ zaawansowana analityka pozwala na dokładne oszacowanie wartości zwrotu z danego kanału promocji. Możliwe jest też stosowanie go w przypadku mediów offline, jak telewizja czy radio.

PPC to skrót od angielskiego określenia pay-per-click. PPC oznacza rodzaj kampanii reklamowej w Internecie, w której reklamodawca płaci wtedy, gdy użytkownik kliknie w daną reklamę. Model rozliczeń PPC jest najczęściej stosowany w przypadku reklam prowadzonych w wyszukiwarce internetowej, wyszukiwarce na marketplace, ale też w mediach społecznościowych, np. w systemie reklamowym Facebooka.

PIM to skrót od angielskiego określenia Product Information Management. PIM oznacza platformę internetową do zarządzania wszystkimi informacjami o produktach. Te specjalistyczne narzędzia przeznaczone dla firm są bazą danych potrzebną do prowadzenia sprzedaży w sklepach e-commerce, w marketplace’ach i innych kanałach dystrybucji. Korzyścią z wdrożenia systemu PIM jest możliwość aktualizacji informacji o produkcie w jednym narzędziu. Dzięki integracji, zaktualizowane dane są automatycznie przekazywane do zewnętrznych systemów sprzedaży. Systemy PIM ułatwiają więc pracę i zarządzanie, szczególnie w przypadku dużego, różnorodnego asortymentu i wielu kanałów sprzedaży.

One step checkout to angielskie określenie na końcowy proces realizacji zamówienia w sklepie internetowym. Polega na spłaszczeniu struktury procesu finalizacji zamówienia do jednej podstrony. Pozwala to przyspieszyć dokonanie zakupu przez klienta, umożliwia mu podgląd całego procesu zakupu w jednym miejscu. Dla sklepu pozwala zmniejszyć ryzyko porzucenia koszyka przez klienta.

Omnichannel to zbiór działań, które firma podejmuje w celu zapewnienia spójnych doświadczeń sprzedażowych klienta (customer experience) we wszystkich kanałach sprzedaży i komunikacji z klientem (online i offline). Strategia omnichannel zakłada obecność marki w wielu kanałach sprzedaży i komunikacji (social media, sklep internetowy, sklep stacjonarny, marketplace, targi itp.). W odróżnieniu od stgrategii multichannel, omnichannel zakłada wypracowanie spójnych doświadczeń klienta we wszystkich kanałach. Dzięki strategii omnichannel klienci mogą łatwo dokonywać zakupów online, odbierać produkty w sklepie stacjonarnym czy punkcie odbioru lub zamówić produkty online i zwrócić w sklepie stacjonarnym. Dla firm korzyścią z wdrożenia strategii omnichannel jest dotarcie z ofertą do większej grupy potencjalnych klientów, zwiększenie skuteczności działań promocyjnych i zwiększenie sprzedaży.

Multichannel, czyli strategia wielokanałowa, to podejście do sprzedaży i marketingu, w której w celu dotarcia do klientów firma wykorzystuje wiele kanałów dystrybucji i komunikacji. Jej zaletą jej możliwość do dotarcia do szerszej grupy odbiorców w porównaniu do oparcia strategii o jeden kanał marketingu lub sprzedaży. Wykorzystanie wielu kanałów pozwala też na dopasowanie komunikacji i procesu sprzedażowego do zmieniających się preferencji klientów oraz bieżących trendów. W odróżnieniu od strategii omnichannel, kanały wykorzystywane w strategii wielokanałowej działają od siebie niezależnie, a klienci mogą mieć różne doświadczenia (customer experience), w zależności od używanego kanału. Strategia multichannel nie wymaga więc tworzenia spójnej, jednolitej strategii. Uwaga poświęcana jest każdemu kanałowi z osobna a komunikaty mogą być dopasowane do każdego z nich indywidualnie.

Merchant to najprościej mówiąc – sprzedawca; angielskie określenie na podmiot (firmę, osobę) prowadzący sklep internetowy.

M-commerce oznacza sprzedaż i zakupy internetowe z wykorzystaniem urządzeń mobilnych (telefon, tablet). M-commerce daje klientom możliwość dokonywania zakupów w każdym miejscu i czasie z wykorzystaniem sklepów internetowych, platform sprzedażowych (marketplace) i mediów społecznościowych. Poza sprzedażą i zakupem produktów i usług, aplikacje m-commerce udostępniają też dokonywanie płatności mobilnych, przeglądanie katalogów produktów, porównywanie cen itp. M-commerce to skrót od angielskiego określenia mobile commerce.

Marketplace, czyli dosłownie „rynek”, to elektroniczna platforma sprzedażowa, w której kupujący mają dostęp do produktów od wielu sprzedawców w różnych kategoriach, definiowanych przez daną platformę. Sklepy marketplace dzielą się ze względu na zasięg: lokalny (na terenie jednego kraju) lub międzynarodowy (jedna platforma dostępna w kilkunastu czy kilkudziesięciu krajach), specjalizację  (marketplace horyzontalne i wertykalne) oraz na grupę docelową (marketplace B2B, B2C, C2C). Marketplace może działać na zasadzie aukcji, gdzie przedmioty są sprzedawane na podstawie ofert kupujących, lub sklepu internetowego, gdzie cena jest ustalana przez sprzedawcę. Marketplace pozwala tworzyć szeroką ofertę produktów i zróżnicowaną ofertę cenową, udostępnia proste i intuicyjne procesy transakcji i dostawy dla klientów. Z tego powodu jest najpopularniejszym sposobem na zakupy w Internecie w wielu krajach. Najbardziej znanymi przykładami marketplace’ów są Allegro, Amazon, OLX, eBay czy Etsy.

Listing to karta produktowa lub strona produktowa w sklepie internetowym lub na marketplace, prezentująca ofertę sklepu. Na jej zawartość składają się informacje o produkcie w formie tytułu, opisu, zdjęć i filmów oraz ceny. Umożliwia klientom zapoznanie się z najważniejszymi informacjami o produkcie.

Konwersja to określenie związane z marketingiem i sprzedażą. Odnosi się do użytkownika strony internetowej, sklepu internetowego, platformy zakupowej, serwisu społecznościowego, który dokonał zakupu bądź zrealizował inny cel określony przez sprzedawcę lub reklamodawcę (np. uzupełnił formularz kontaktowy w ramach kampanii reklamowej lub zarejestrował konto w sklepie).

GMV to skrót od angielskiego określenia Gross Merchandise Value, oznacza wskaźnik łącznej wartości sprzedanych towarów w danym okresie w kanałach e-commerce.

Green commerce to sposób prowadzenia handlu, w którym nadrzędnym celem jest zrównoważony rozwój i minimalizowanie negatywnego wpływu działalności sprzedażowej na środowisko naturalne. Polega na sprzedaży produktów i usług, które są produkowane i oferowane w sposób przyjazny środowisku, np. poprzez wykorzystanie ekologicznych materiałów, redukcję zużycia energii i emisji gazów cieplarnianych w procesie produkcji.

Fulfillment odnosi się do procesu realizacji zamówienia i dostarczenia produktu do klienta, który jest wykonywany przez zewnętrzną firmę (outsourcing) na terenie kraju producenta lub za granicą. W tym modelu współpracy B2B firma-sprzedawca powierza firmie specjalizującej się w fulfillment proces realizacji złożonych zamówień i dostawy na adres klienta. Wartością dla przedsiębiorcy jest oszczędność zasobów w procesie kompleksowej realizacji zamówień, obsługa zwrotów oraz odciążenie magazynu, bowiem fulfillment umożliwia przechowywanie produktów w firmie realizującej wysyłki. Usługa fulfillment rozwinęła się wraz ze wzrostem popularności handlu internetowego (e-commerce). Popularnymi firmami świadczącymi tę usługę w Polsce są np. InPost i Omnipack.

Fintech to firma łącząca nowoczesne technologie ze światem finansów (fintechy nie są jednak bankami), kierująca swoje produkty i usługi do osób prywatnych i przedsiębiorstw. Fintechy opracowują różnorodne aplikacje, narzędzia internetowe związane m.in. z płatnościami, zarządzaniem finansami, wymianą walut, przelewami zagranicznymi, inwestowaniem itp. W handlu transgranicznym fintechy pomagają konsumentom w zakupie zagranicznym, oferując atrakcyjne kursy wymiany walut i proste płatności, a sprzedawcom – uproszczenie procedur płatności transgranicznych, co przyspiesza proces wprowadzenia produktów na zagraniczny rynek.

Feed produktowy to plik komputerowy zawierający informacje o produktach dostępnych u sprzedawcy internetowego. Przygotowywany w celu prowadzenia sprzedaży w internetowych platformach sprzedażowych lub promocji w serwisach reklamowych (np. Google, Facebook) oraz porównywarkach cenowych. Feed produktowy określa m.in. nazwy produktów, identyfikator produktu, markę, kategorie produktowe, cenę, cechy, pojemność i wagę czy inne cechy fizyczne i użytkowe produktu, zwane atrybutami. Przygotowuje się go na podstawie wytycznych platformy, w której prowadzona jest sprzedaż lub promocja – każdy serwis określa własne atrybuty, które powinny znaleźć się w feedzie. Wysoka jakość informacji zawartych w pliku zwiększa szansę na wyróżnienie oferty, pozyskanie ruchu na stronę sklepu internetowego lub stronę oferty w katalogu marketplace.

FBA i FBM to modele sprzedaży oferowane przez Amazon. FBA, czyli Fullfilment by Amazon, dotyczy procesu sprzedaży produktu, w którym Amazon przejmuje na siebie obowiązki związane z magazynowaniem produktu, zapakowaniem go, wysyłką do klienta na adres dostawy oraz obsługą zwrotu. W modelu Fullfilment by Merchant (FBM) takie obowiązki bierze na siebie sprzedawca, co wiąże się z koniecznością posiadania własnego magazynu i osób obsługujących wysyłkę paczek.

ERP jest zintegrowanym systemem informatycznym, służącym do zarządzania zasobami przedsiębiorstwa. System ERP umożliwia automatyzację procesów i integrację różnych obszarów działalności firmy w jednym programie komputerowym. Integracja modułów zapewnia płynny przepływ informacji w czasie rzeczywistym. Kilkunastu pracowników jednocześnie może wykonywać prace w systemie ERP. Przykładowymi modułami, które może integrować system ERP, są dane księgowe i finansowe, sprzedażowe, magazynowe, związane z produkcją, logistyką oraz administracją.

ERP to skrót od angielskiego określenia Enterprise Resource Planning.

EDI to skrót od Electronic Data Interchange, czyli elektronicznej wymiany danych. EDI jest to proces przesyłania zamówień oraz dokumentów handlowych (np. faktury, zamówienia) między dwoma systemami, bez konieczności ich ręcznego przepisywania. EDI jest często stosowane w handlu internetowym i pomaga usprawnić procesy sprzedaży oraz zarządzania danymi handlowymi.

Dropshipping to metoda prowadzenia sprzedaży internetowej, w której sklep internetowy lub sprzedawca na marketplace nie posiada fizycznie towarów. Sprzedawca korzysta z magazynu dostawcy lub producenta, któremu przekazuje zamówienia złożone przez jego sklep. Pakowanie i wysyłka odbywa się bezpośrednio z magazynu producenta, a więc sprzedawca nie pośredniczy w procesie realizacji zamówienia. Dzięki temu sklep internetowy nie ponosi kosztów związanych z przechowywaniem towarów. Nie musi posiadać też pracowników odpowiadających za pakowanie i wysyłkę. Zadaniem sklepu jest pozyskanie klienta poprzez marketing, sprzedaż, obsługa klienta oraz zarządzanie zwrotami towarów.

Customer journey to angielskie określenie dot. ścieżki klienta, czyli sumy wszystkich interakcji klienta z daną firmą podczas całej relacji określonej w czasie. Proces customer journey rozpoczyna się od pierwszego styku z firmą (np. poprzez zobaczoną reklamę), aż do ostatniego etapu, który może skończyć się przed lub po dokonaniu zakupu. Customer journey opracowuje się w celu zrozumienia klienta, jego potrzeb i celów oraz oczekiwań na każdym etapie styku z firmą, aby zaprojektować odpowiednie customer experience (CX).

Customer Experience (CX) to określenie na doświadczenia klienta podczas kupowania produktów lub korzystania z usług na stronie internetowej lub w sklepie internetowym. CX dotyczy wszystkich interakcji między klientem a firmą, od pierwszego wejścia na stronę, przez dokonanie zakupu, aż po obsługę posprzedażową. Dobrze zaprojektowany CX ułatwia proces zakupowy i buduje pozytywne wrażenia z kontaktu z daną firmą lub marką, dzięki temu firma zwiększa swoje szanse na powrót klienta w przyszłości.

Content marketing to strategia marketingowa, w której tworzy się i udostępnia wartościowe treści, w celu przyciągnięcia potencjalnych klientów (in-bound marketing) i zainteresowania swoją ofertą. W ramach content marketingu powstają różne rodzaje treści, takie jak artykuły na blogu, filmy, infografiki, podcasty, e-booki, a nawet memy i kreatywne posty w mediach społecznościowych.

CLV to wskaźnik pozwalający oszacować całkowitą wartość przychodu od danego klienta lub segmentu klientów z transakcji sprzedaży w danym przedziale czasowym. Wskaźnik CLV oblicza się mnożąc trzy wartości – średniej wartości zamówienia dokonanego przez danego klienta w danym okresie x ilość transakcji sprzedaży w danym okresie (zazwyczaj przez rok) x średnia długość trwania relacji handlowej (w latach).

Buy Box na Amazonie to obszar na stronie produktu, gdzie klienci mogą kliknąć przycisk "Dodaj do koszyka" lub "Kup teraz", aby dodać dany produkt do swojego koszyka lub dokonać zakupu. Na stronie produktu (np. telefonu komórkowego określonego modelu) często pojawia się wiele ofert od różnych sprzedawców. Jednak tylko jeden sprzedawca może otrzymać Buy Box, co oznacza, że ​​ma on swojego rodzaju „pierwszeństwo” wśród innych firm, oferujących ten sam produkt. Buy box jest narzędziem Amazona, który umożliwia większą sprzedaż firmie, której uda się go wygrać.

API to skrót od słów Application Programming Interface. API to rodzaj komputerowego tłumacza, który umożliwia aplikacjom komunikację między sobą. Dzięki niemu programy automatycznie przesyłają i odbierają informacje. API jest wykorzystywane m.in. w aplikacjach mobilnych lub serwisach internetowych.

Cross-dock to model logistyki magazynowej, który jest wykorzystywany w celu przyspieszenia procesu dystrybucji towarów. W magazynie cross-dock towar jest odbierany bezpośrednio z jednego transportu i przekazywany do kolejnego transportu, bez przechowywania go w magazynie na dłuższy czas.

Checkout to angielskie określenie na końcowy proces realizacji zamówienia w sklepie internetowym. Dotyczy zamówienia, które klient dodał do koszyka, a następnie podjął dodatkową aktywność w celu sfinalizowania zakupu. W procesie checkout użytkownik jest proszony o podanie dokładnych danych personalnych, adresu pocztowego, określenia sposobu płatności i realizacji dostawy, czy też akceptację regulaminu. Optymalizacja procesu checkout pozwala na zwiększenie sprzedaży w sklepie internetowym.

Obsługa klienta na 6 największych rynkach e-commerce – czego oczekują klienci?

Wejście na nowy rynek zagraniczny to duży krok dla przedsiębiorcy, w związku z tym musi być to przemyślana i świadoma decyzja poprzedzona dogłębną analizą. Każdy rynek ma swoje własne specyficzne uwarunkowania, które należy poznać i wziąć pod uwagę przed rozpoczęciem ekspansji. Różnice kulturowe, zwyczaje, a także kwestie prawne, mogą diametralnie różnić się od tych obserwowanych na rodzimym rynku. Nieznajomość ich może okazać się ogromnym faux pas. Jeśli planujesz rozpocząć sprzedaż za granicą, z artykułu dowiesz się o potrzebach konsumentów dotyczących obsługi klienta na wybranych europejskich rynkach.

autor: Salesupply

Obsługa klienta – Francja

Decydując się na rozszerzenie działalności sprzedażowej o Francję, należy wziąć pod uwagę kilka kluczowych kwestii, aby odnieść sukces na tym rynku. Przede wszystkim język! Francuski konsument jest znany z tego, że jest wrażliwy na język. Oznacza to, że aby być atrakcyjnym w oczach klienta i zdobyć jego zaufanie, musisz bez zarzutu posługiwać się językiem francuskim. W tym miejscu niezbędna staje się pomoc native speakera.

Francuzi są wymagający i przyzwyczajeni są bardzo sprawnej obsługi, więc przygotuj się na natychmiastowe reagowanie na zapytania klienta czy reklamacje.

Z kolei, jeśli chodzi o komunikację konsument – firma, nie oczekuj natychmiastowej odpowiedzi, gdy prowadzisz interesy z francuskim partnerem. Francuzi są znani z zagłębiania się w szczegóły transakcji przed podjęciem ostatecznej decyzji.

Francuzi są bardzo dociekliwi i lubią dyskutować, a w tym najczęściej kierują się logiką. Nie daj się zaskoczyć! Przed nawiązaniem dialogu przygotuj sobie wstępne odpowiedzi na pytania, które mogą paść ze strony konsumenta.  Nastaw się na to, że Francuzi otwarcie krytykują, jeśli coś nie spełnia ich wymagań.

Jak wynika z analizy przeprowadzonej przez RetailX w 2020 r., konsumenci we Francji wolą płacić kartą bankową, która jest zdecydowanie najpopularniejszą formą płatności przy zakupach internetowych.[1]

Obsługa klienta – Niemcy

Wsparcie klienta w języku ojczystym – klucz do zdobycia serca Niemców.

Podobnie jak Francuzi i Polacy, Niemcy preferują robić zakupy w swoim ojczystym języku. Według Global Multilingual CX Report z 2021 roku 61% niemieckich konsumentów preferuje kompleksową obsługę klienta w ich ojczystym języku – od promocji produktów po stronę internetową i usługi posprzedażowe.[2] Niemcy są bezpośredni, oczekują zwięzłych i konkretnych komunikatów, a tak zwany „small talk” nie jest dla nich istotny. Przedstawiając swoje argumenty popieraj je badaniami i faktami!

W kwestii dostaw – większość Zachodnich Sąsiadów preferuje dostawę do domu, a tylko 6% preferuje punkt odbioru przesyłek.[3]

Najpopularniejszymi metodami płatności u naszych zachodnich sąsiadów są E-portfele – Pay Pal oraz opcja Kauf auf Rechnung w luźnym tłumaczeniu na polski „kup teraz, zapłać później” – czyli kupno towaru z odroczonym terminem płatności.

W przypadku najpopularniejszej kategorii produktów – odzież i obuwie – więcej zamówień pochodzi z urządzeń mobilnych 55%.[4] Warto wziąć ten fakt pod uwagę przy projektowaniu strony internetowej.

Prywatność i ochrona danych to najważniejsze obawy niemieckiego konsumenta podczas zakupów internetowych. Ze względów bezpieczeństwa niechętnie dzielą się swoim numerem telefonu, dlatego należy mieć na uwadze, by podanie tej informacji było opcjonalne.

Obsługa klienta – Hiszpania

Hiszpania, jeśli chodzi o zakupy przez Internet jest jeszcze krajem rozwijającym się – w 2022 roku 67% mieszkańców dokonało zakupów online (w przeciągu ostatnich 12 miesięcy). W tym zakupy mobilne stanowią prawie 40% całej sprzedaży online, a najpopularniejszą kategorią są artykuły modowe.[5]

Jaki jest hiszpański konsument? Niecierpliwy i całkowicie skoncentrowany na „tu i teraz” -oczekuje szybkich rezultatów i błyskawicznego działania ze strony sprzedawców. Taki klient z pewnością doceni możliwość śledzenia zamówienia, częste aktualizacje oraz interakcje w czasie rzeczywistym. Badania wskazują, że 59% hiszpańskich konsumentów woli aktywnie śledzić swoje dostawy oraz kupują oni chętniej, gdy wysyłka jest darmowa.[6]

Najczęściej wybieranymi formami dostawy jest kurier (Correos, DHL, FedEX, UPS) oraz podobnie jak w Polsce – punkt odbioru paczek.

Najpopularniejszymi metodami płatności w Hiszpanii są karty kredytowe i debetowe, a także elektroniczne portfele.

Obsługa klienta – Włochy

76% mieszkańców Włoch robi zakupy online, więc podobnie jak w przypadku Hiszpanii, kraj ten ma duży potencjał wzrostu, jeśli chodzi o e-commerce.[7]

Poziom znajomości języka angielskiego we Włoszech jest średni, aby wejść na rynek włoski, konieczne jest skorzystanie ze wsparcia native speakera w obsłudze klienta. Zagwarantuje to komunikacje z klientami w sposób bardziej naturalny i swobodny, a to z kolei przyczyni się do lepszego doświadczenia klienta i zdobycia jego zaufania.

Włosi należą do grupy klientów wymagających, dlatego będą bardziej zainteresowani towarami o lepszej jakości, designie i obsłudze klienta na wyższym poziomie, niż ceną czy promocjami.

Mieszkańcy kraju słynącego z pizzy są zwolennikami płatności za pomocą kart kredytowych oraz e-portfeli. Z kolei do popularnych metod dostarczenia zamówień, podobnie jak w Hiszpanii, należą dostawy kurierskie oraz punkty odbioru paczek.

Obsługa klienta – Wielka Brytania

Społeczeństwo Wielkiej Brytanii tworzy niezwykle bogatą mozaikę kulturową. Mieszkańcy reprezentują różne tradycje i zwyczaje, co stwarza przedsiębiorcom możliwość do trafienia do różnych grup docelowych i znalezienia swojej niszy. Z drugiej strony może stanowić to nie lada wyzwanie! Warto skorzystać z pomocy zewnętrznego eksperta, który dostosowuje strategię działania, tak by zapewnić jak najlepsze doświadczenia klientom.

Powołując się na źródło Wordbank z marca 2022 roku – w ostatnim miesiącu 86% brytyjskich internautów szukało produktu online, a 81% dokonało zakupu.[8] Tak ogromny współczynnik konwersji to bardzo dobra wiadomość dla przedsiębiorców chcących rozwijać się na brytyjskim rynku e-commerce. Jeśli chodzi o urządzenia, brytyjscy konsumenci zdecydowanie preferują korzystanie ze smartfonów do dokonywania zakupów online.

Według badania Tug i Censuswide szybszy czas dostawy i bezpłatne zwroty to dwa najważniejsze czynniki zaraz po cenie, które według brytyjskich nastolatków i dorosłych przekonałyby ich do zakupu.[9]

Mieszkańcy UK cenią sobie różnorodność opcji dostawy, aby dostosować ją do swoich potrzeb i preferencji. Dominującą metodą jest dostawa kurierem do domu. Jednak można także zauważyć, upodobanie do odbierania zamówień w sklepach stacjonarnych i w punkcie odbioru paczek.

W Wielkiej Brytanii portfele mobilne takie jak Apple Pay czy Google Pay są najpopularniejszą metodą płatność, a zaraz po nich karty kredytowe i debetowe.

Jeśli chodzi o komunikacje, Mieszkańcy Wysp są bardzo otwarci, często stosują small talk przed przejściem do poważniejszych tematów. Stąd ulubioną metodą kontaktu jest telefon, następnie czat online i mail.

Holandia

Holandia jest jednym z głównych graczy, jeśli chodzi o e-commerce, w 2020 roku 94% mieszkańców robiło zakupy przez Internet.[10] W kraju tym występują dwa języki urzędowe: holenderski i angielski. Przy projektowaniu strony internetowej oraz komunikacji z konsumentami należy wziąć pod uwagę oba te języki.

Niderlandy są kluczowym centrum logistycznym w Europie, ze względu na swoje dogodne położenie i rozbudowaną infrastrukturę transportową, zatem mieszkańcy tego kraju są przyzwyczajeni do obsługi zamówień na wysokim poziomie i tego również oczekują!

Holendrzy preferują płatności za pośrednictwem iDEAL, popularnej i bezpiecznej lokalnej metody płatności, którą śmiało ze względu na łatwość i szybkość transakcji można porównać do naszego Blika. Nie każdy sklep daje możliwość płacenia kartą bankową, a w praktycznie każdym istnieje możliwość płacenia za pomocą iDEAL, stąd taka popularność tej metody.

Holendrzy cenią sobie przejrzystość przekazu – 43% konsumentów chciałaby widzieć przewidywaną datę dostawy w momencie składania zamówienia, a także warunki zwrotów.[11] Cenią sobie także gdy firmy dostosowują swoje podejście do ich indywidualnych potrzeb i preferencji.

Podsumowanie

Zrozumienie pewnych tendencji w zachowaniach lokalnych konsumentów może pomóc przedsiębiorcom lepiej dostosować swoje działania, by osiągnąć sukces na zagranicznym rynku.

Przed podjęciem decyzji o wejściu na nowy rynek, należy dogłębnie przeanalizować szansy i zagrożenia takiego przedsięwzięcia. Warto w takiej sytuacji skorzystać z outsourcingu, czyli pomocy ekspertów zajmujących się obsługą klienta na zagranicznych rynkach, aby cały proces ekspansji na nowy rynek przebiegł pomyślnie.


[1] Ecommerce News. “Ecommerce in France Will Reach 115.2 Billion Euros in 2020.” Ecommerce News, May 15, 2020

[2] German consumers: Understanding their buying habits and customer service preferences, January 6, 2023

[3] E-commerce in Germany: Market Overview, Legal Aspects, highlights, January 17, 2023. https://omnipack.com/blog/e-commerce-in-germany-market-overview-legal-aspects-highlights

[4] J.w.

[5] Dalmain-Jones, Myles. “Online Shopping Trends in Spain.” gaasly, June 1, 2022. https://www.gaasly.com/blog/consumer-buying-behaviour-in-spain

[6] “Strategies for E-Commerce Delivery Preferences in Spain.” Bigblue Blog. https://www.bigblue.co/blog/strategies-for-e-commerce-delivery-preferences-in-spain

[7] E-commerce in Italy 2020 – casaleggio.it, https://www.casaleggio.it/wp-content/uploads/2020/05/CA-E-commerce-in-Italy-2020-Report.pdf

[8] Lingo, Michelle. “UK Consumer Behavior: What Do the British Want?: Wordbank.” Wordbank LLC, December 13, 2022, https://www.wordbank.com/us/blog/market-insights/uk-consumer-behavior/

[9] Intelligence, Insider. “UK Consumer Behavior Stats (2021).” Insider Intelligence, March 25, 2022, https://www.insiderintelligence.com/charts/uk-consumer-behavior-stats/

[10] E-commerce in Europe 2020 – postnord. https://www.postnord.se/siteassets/pdf/rapporter/e-commerce-in-europe-2020.pdf

[11] Lingo, Michelle. “Dutch Consumer Behavior: 5 Tips for Marketing Localization: Wordbank.” Wordbank LLC, December 12, 2022. https://www.wordbank.com/us/blog/market-insights/dutch-consumer-behavior/.

Przeczytaj artykuły Salesupply

Krótki przewodnik po najpopularniejszych marketplace’ach w Wielkiej Brytanii

Sprzedaż na marketplace

Wielka Brytania jest jednym z największych rynków e-commerce na Świecie[1]   zajmując trzecie miejsce na podium w światowym rankingu. Jest ona nie tylko atrakcyjnym rynkiem e-commerce, ale także st...

Jak skutecznie obsługiwać zwroty międzynarodowe? Wyzwania i rozwiązania

Logistyka

Zwroty w handlu elektronicznym stanowią istotne wyzwanie dla przedsiębiorców, które niekiedy może spędzać sen z powiek. Nie można ich jednak uznawać za całkowicie negatywne zjawisko. Kluczowym elem...

Jak skutecznie obsłużyć zagranicznego klienta? Praktyczne wskazówki dla e-commerce

Sprzedaż przez własny sklep

Obsługa klienta jest kluczowym elementem sukcesu w sprzedaży. Zapewnienie jej na satysfakcjonującym poziomie dla klientów lokalnych jest już sporym wyzwaniem dla przedsiębiorcy, a kiedy decyduje si...