Jak sprawdzić potencjał swojego produktu w danym kraju?
Zanim wprowadzisz swój produkt na nowy rynek w innym kraju, kluczowym jest zrozumienie, czy rzeczywiście potrzebuje on produktu, jaki masz do zaoferowania. Wnikliwa analiza rynku, popytu oraz zastosowanie odpowiednich narzędzi pozwoli Ci wejść na nowy rynek w pełni świadomie i pozwoli rozwijać biznes na podstawie rzetelnych danych, a nie tylko intuicji.
Analiza rynku oraz popytu w danym kraju
Przeprowadzenie analizy rynku i popytu na produkt, jaki chcemy na nim sprzedawać, jest fundamentalnym krokiem na drodze ku skutecznej sprzedaży. Pozwala to nie tylko na ocenę sensowności wejścia na konkretny rynek z naszym produktem, ale również pozwala przewidzieć przyszłe tendencje i z wyprzedzeniem móc planować następne działania, polegające, chociażby na rozszerzeniu asortymentu w danej grupie produktowej. Poniżej krótko zestawiliśmy najważniejsze aspekty, na jakie należy zwrócić uwagę podczas tych analiz:
Analiza rynku:
- Zrozumienie środowiska rynkowego – identyfikacja ogólnych warunków działania na danym rynku, takich jak stabilność gospodarcza, regulacje prawne czy zmiany technologiczne mające wpływ na branżę,
- Segmentacja rynku – podział rynku ze względu na określone segmenty konsumenckie na podstawie różnych kryteriów, takich jak np. demografia, zachowania, potrzeby lub preferencje,
- Analiza konkurencji – badanie działań, strategii, mocnych i słabych stron konkurentów działających na tym samym rynku,
- Trendy rynkowe – identyfikacja obecnych i przyszłych trendów, które mogą wpływać na popyt na produkt, w tym nowe technologie, zmiany w preferencjach konsumentów oraz inne czynniki zewnętrzne,
- Bariery wejścia – ocena czynników, które mogą utrudnić wejście na rynek, takich jak wysokie koszty, regulacje rządowe, silna konkurencja czy lojalność klientów wobec istniejących marek.
Analiza popytu:
- Rozmiar rynku – określenie wielkości rynku dla produktu, w tym całkowitej możliwej liczby klientów oraz przewidywanej sprzedaży,
- Preferencje konsumentów – zrozumienie, co motywuje konsumentów do zakupu, jakie cechy produktu są dla nich najważniejsze oraz jakie mają oczekiwania względem produktu,
- Elastyczność cenowa popytu – analiza, jak zmiany w cenie produktu wpływają na jego popyt, co pozwala określić optymalne punkty cenowe,
- Wpływ czynników zewnętrznych – ocena, jak zmienne zewnętrzne, takie jak sezonowość, zmiany gospodarcze czy nowe technologie, mogą wpłynąć na popyt,
- Potencjalny wzrost – prognozowanie przyszłego popytu na produkt, biorąc przy tym pod uwagę oczekiwane zmiany w rynku, ekspansję rynkową oraz rozwój produktu.
Jest to oczywiście tylko wąski wycinek aspektów, na które warto zwrócić uwagę podczas planowania wejścia ze swoim produktem na rynek zagraniczny. Niemniej warto mieć świadomość, że na nasz sukces lub porażkę składa się wiele elementów. Skoro już jesteśmy tego świadomi, warto zagłębić się w aspekt bardziej techniczny, jakim jest sprawdzenie czy nasz produkt ma szansę zaistnieć w danym kraju, oraz czy są realne szanse, że przyniesie on nam profit.
Metody analizy popytu w danym kraju – badania trendów i preferencji klientów
W analizie popytu na rynku danego kraju kluczową rolę odgrywają badania trendów i preferencji klientów. Śledzenie zmieniających się gustów i potrzeb konsumenckich jest niezbędne dla skutecznego dostosowania strategii biznesowej. Metody takie jak:
- Analiza fraz kluczowych – Przeprowadzenie badania słów kluczowych pozwala zrozumieć, jakie hasła lub frazy są najczęściej wyszukiwane przez potencjalnych klientów w związku z naszym produktem. Narzędzia takie jak Planer Słów Kluczowych Google lub Ahrefs Keyword Explorer mogą być pomocne w tym procesie,
- Wyszukiwalność – Sprawdzenie, jak często dany produkt jest wyszukiwany w wyszukiwarkach internetowych, pozwala na oszacowanie potencjalnego zainteresowania. Narzędzia takie jak Google Trends lub Keywords Everywhere mogą dostarczyć informacji na temat popularności wyszukiwania danej frazy w czasie,
- Analiza trendów zakupowych – Badanie zmian w trendach zakupowych i preferencjach konsumentów może dostarczyć informacji na temat ewentualnych przyszłych zmian w popycie na dany produkt. Analiza raportów branżowych oraz danych z portali e-commerce może być pomocna w tym procesie,
- Badania ankietowe – Przeprowadzenie ankiet wśród grupy docelowej klientów lub potencjalnych klientów w celu zrozumienia ich preferencji, potrzeb, oczekiwań i zachowań zakupowych, formułowanie pytań klarownie i zrozumiale, analiza zebranych danych pozwalająca na wyciągnięcie wniosków i ewentualne dostosowanie produktu przed wprowadzeniem go na rynek w danym kraju.
Oprócz powyższych metod stosowanych w celu lepszego zrozumienia zachowań konsumentów oraz identyfikacji trendów na danym rynku warto zwrócić również uwagę na dostępne narzędzia analityczne – zarówno te darmowe, jak i płatne. Zanim jednak przejdziemy głębiej do tego tematu, zagłębijmy się jeszcze w aspekt dotyczący bezpośrednio naszej konkurencji, która działając na rynku w danym kraju i prowadząc tam sprzedaż, może nam wiele podpowiedzieć.
https://pixabay.com/photos/digital-marketing-seo-google-1725340
Badanie Konkurencji w Internecie
Analiza konkurencji w danym kraju może wydawać się skomplikowanym i pracochłonnym zadaniem. Jednak w rzeczywistości, przeprowadzenie takiego badania może być stosunkowo szybkie i efektywne, pod warunkiem że ma się jasno określony plan działania i wie, na co zwrócić uwagę w pierwszej kolejności. Kluczem do sukcesu jest podejście praktyczne i skoncentrowanie się na najważniejszych aspektach.
Sposoby badania konkurencji pod kątem popytu na dany produkt
Decydując się na wejście z nowym produktem na rynek w danym kraju, ważne jest zapoznanie się z istniejącą tam konkurencją i zrozumienie, w jaki sposób działa na rynku. Pozwoli oszacować to potencjalny popyt na konkretny produkt.
4 główne metody badania konkurencji:
- Analiza oferty produktów – Przeglądanie dostępnych produktów konkurencji pozwala zidentyfikować ich cechy, ceny, oraz strategie marketingowe, natomiast ilość podobnych produktów do tych, jakie chcemy wprowadzić na rynek, pozwala ocenić potencjalny popyt na nie na rynku,
- Analiza cen – Porównanie cen produktu u konkurencji pozwali nam zrozumieć kwestie takie jak opłacalność wprowadzenia produktu na rynek, czy też możliwość ustalenia konkurencyjnych cen,
- Sprawdzanie opinii klientów – Analiza opinii, recenzji i komentarzy klientów na temat produktu konkurencji pozwala zrozumieć oczekiwania klientów, przez możemy wejść na rynek w danym kraju od razu z przewagą, dzięki wprowadzeniu przykładowo niewielkiej modyfikacji w samym produkcie,
- Analiza fraz kluczowych konkurencji – Sprawdzenie, na jakie frazy kluczowe konkurencja pozycjonuje swoje produkty, pozwala zrozumieć, które słowa kluczowe są dla nich najważniejsze i w jaki sposób pozycjonują się w wynikach wyszukiwania.
Wnioski z analizy konkurencji stanowią podstawę do opracowania skutecznej strategii marketingowej, która jest dostosowana do specyfiki danego rynku i potrzeb klientów.
https://pixabay.com/photos/digital-marketing-search-engine-4368784
Przydatne narzędzia do badania popytu dla produktu
Przejdźmy teraz do sedna naszego tematu i przyjrzyjmy się, jakie narzędzia dostępne w Internecie mogą pomóc nam ocenić potencjał produktu w danym kraju. Wszystkie wymienione poniżej narzędzia działają w podobny sposób, a ich lista stanowi niezbędne źródło informacji zarówno o popularności produktu, jak i o poziomie konkurencyjności na rynku. W dalszej części tego artykułu pokażemy praktyczne ich zastosowanie na realnym przykładzie.
Przykładowe darmowe narzędzia do analizy potencjału produktu:
- Planer słów kluczowych Google – umożliwia analizę popularności dla danej frazy, przez co pozwala zrozumieć zainteresowanie potencjalnych klientów danym tematem/produktem,
- Google Trends – umożliwia analizę trendów wyszukiwań w Google dla określonego czasu i regionu,
- Answer The Public – umożliwia wygenerowanie raportu na podstawie pytań zadawanych w wyszukiwarce, co może ewentualnie pomóc w dostosowaniu produktu pod potrzeby rynku w konkretnym kraju,
- Uber Suggest – umożliwia wyszukanie fraz kluczowych, sugestii podobnych fraz, oraz posiada funkcję analizy konkurencji, dzięki czemu możemy oszacować potencjał rynkowy,
- People Also Ask – funkcja dostępna z poziomu wyszukiwarki Google, która wyświetlając najczęściej zadawane pytania, pozwala zrozumieć potrzeby klientów, a co za tym idzie może również być przydatnym źródłem informacji w odniesieniu do naszego produktu.
Przykładowe płatne narzędzia do analizy potencjału produktu
- Ahrefs – umożliwia dogłębną analizę na wielu płaszczyznach, w tym analizę słów kluczowych, linków zwrotnych, ruchu organicznego oraz konkurencji,
- Semrush – umożliwia dokonanie analizy konkurencji i monitorowanie działań marketingowych, badanie słów kluczowych, a także śledzenie trendów w wyszukiwarce,
- Serpstat – umożliwia wiele działań związanych z SEO i analizą rynku, w tym sprawdzanie popularności fraz kluczowych i trendów wyszukiwania.
Alternatywne sposoby analizy potencjału produktu
Oprócz narzędzi, które wymieniliśmy wcześniej, warto również mieć świadomość istnienia innych metody oceny szans naszego produktu na rynku danego kraju oraz jego potencjału konwersji zgodnie z naszymi oczekiwaniami.
- Test potencjału produktu bez jego sprzedaży
Sposób ten zakłada utworzenie reklam naszego produktu poprzez np. Google Ads, czy też Facebook Ads i ocenę reakcji potencjalnych klientów na produkt. Użytkownicy klikający w reklamę przenoszeni są na faktyczną stronę produktu, który nie umożliwia jego zakupu, lecz pozwala nam to zebrać niezbędne dane analityczne (np. poprzez odpowiednie ustawienie konwersji w Google Analytics 4), co pozwoli nam zrozumieć potencjał produktu przeznaczonego na rynek w danym kraju.
Przeprowadzenie kampanii reklamowej produktu bez faktycznej sprzedaży.
- Kampania crowdfundingowa
Jest to bardzo dobry sposób, szczególnie dla start-up’ów, które nie są pewne, czy ich produkt znajdzie nabywców na rynku zagranicznym. Utworzenie zbiórki na produkt, który planujemy wprowadzić, pozwala na poznanie zainteresowania nim i jednocześnie pozwala na pozyskanie środków na ewentualny rozwój, czy też produkcję.
- Tworzenie ankiet
Ten sposób jest dość pracochłonny, ale wykonany starannie pozwala zebrać wiarygodne informacje zwrotne. Dzięki ankietom jesteśmy w stanie nie tylko sprawdzić, czy istnieje popyt na nasz produkt w danym kraju, ale również możemy się dowiedzieć więcej na temat oczekiwań, jakie powinien on spełniać według potencjalnych nabywców. Ankiety możemy tworzyć kanałami online lub offline. Jeżeli działamy już na jakimś rynku, a chcemy wprowadzić nowy produkt posiadając już jakąś bazę klientów, to zwykła lista mailingowa też pomoże nam zebrać takie informacje.
- Przeprowadzenie przedsprzedaży
Umieszczanie produktu w przedsprzedaży, pozwala klientom złożyć zamówienia przed oficjalnym wprowadzeniem go na rynek. To zaś pozwala na ocenę zainteresowania klientów i zbieranie wstępnych zamówień jeszcze przed produkcją.
Praktyczne zastosowanie narzędzi analitycznych dla sprawdzenia potencjału produktu w danym kraju
Załóżmy, że chcemy wprowadzić na rynek w Wielkiej Brytanii lampę oświetleniową do zastosowania zewnętrznego, która uruchamia się na czujnik ruchu. Żeby móc przeprowadzić analizę, pozwalająca nam stwierdzić, czy na ten produkt jest popyt, musimy najpierw znaleźć odpowiednią frazę kluczową. Możemy to zrobić poprzez darmowe lub płatne narzędzie. Poniżej znajdziesz przykładowy sposób użycia darmowego narzędzia, jakim jest Planer Słów Kluczowych (Keyword Planner) i Google Trends, a następnie przedstawimy sposób weryfikacji fraz w narzędziu Ahrefs.
Wyszukiwanie za pomocą Planera Słów Kluczowych
W panelu Google Ads wybieramy odpowiednio: zakładkę Narzędzia -> Planowanie -> Planer słów kluczowych
W tym miejscu możemy znaleźć interesujące nas słowa kluczowe poprzez “Poznaj nowe słowa kluczowe”, lub jeśli mamy już wstępnie wybrane słowa kluczowe, to możemy przejść do “Poznaj liczbę wyszukiwań i prognozy”. Druga opcja pozwala nam przeanalizować przykładowo trendy i sezonowość fraz, a co za tym idzie również produktów.
1. Poznaj nowe słowa kluczowe
Właściwe frazy kluczowe dostarczą istotnych wskazówek dotyczących potencjalnego popytu na Twój produkt i pomogą w podejmowaniu trafnych decyzji biznesowych.
Pamiętaj o ustawieniu języka i kraju, dla którego chcesz znaleźć frazę. |
2. Sprawdź frazę
Możesz również wpisać kilka podobnych fraz, dzięki czemu dostaniesz większą liczbę propozycji. |
Otrzymany raport zawiera zbliżone semantycznie frazy, oraz dane takie jak średnia miesięczna liczba wyszukiwań, jak również wielkość konkurencji. Możesz również rozszerzyć zakres wyszukiwania fraz z zakresu proponowanych.
Z analizy wynika, że fraza ‘outdoor sensor lights’ może odpowiadać naszym produktom i chociaż jest na nią duża konkurencja, to warto sprawdzić, jak wyglądają trendy dla niej. Zdobędziesz w ten sposób więcej informacji potrzebnych do weryfikacji popytu na produkty.
3. Google Trends
Dzięki analizie trendów możesz śledzić, jak zmienia się zainteresowanie określoną frazą kluczową w czasie co umożliwia lepsze zrozumienie preferencji użytkowników i dostosowanie strategii marketingowej do bieżących trendów, co może być kluczowe przy podejmowaniu decyzji dotyczących wejścia z produktem na rynek.
Pamiętaj o wybraniu interesującego Cię kraju i zakresu dat do porównania zainteresowania. |
Jak widać na powyższym wykresie, fraza ‘outdoor sensor lights’ podlega fluktuacjom sezonowym. Wiedza o tym, że produkt, który nas interesuje, cieszy się największym zainteresowaniem w okresach zimowych, jest cenną informacją biznesową.
Dzięki raportowi z Google Trends możesz również sprawdzić jak wygląda zainteresowanie według podregionów – w tym wypadku krajów w Wielkiej Brytanii.
Dodatkowo możesz sprawdzić sekcje zawierające podobne tematy i podobne zapytania. Pozwalają one śledzić trendy związane z konkretnymi słowami kluczowymi lub tematami, co pozwala lepiej zrozumieć aktualne zainteresowania użytkowników.
Ciekawostka Weryfikując frazę ‘outdoor sensor lights’ w wyszukiwarce Google ustawionej pod region Wielkiej Brytanii i język Angielski zobaczysz, że w wynikach wyszukiwania TOP10 wyników dotyczy kategorii pełnych produktów, o które w założeniach nam chodziło. |
Wyszukiwanie za pomocą narzędzia Ahrefs
Skoro już wiemy, że fraza ‘outdoor sensor lights’ jest obiecująca w kontekście promowania naszego produktu, sprawdźmy jakie dane jesteśmy w stanie uzyskać poprzez analizę w Ahrefs. Możemy do tego celu użyć fraz, jakie podpowiadał nam Planer Słów Kluczowych; dwóch z największą wyszukiwalnością, oraz dwóch semantycznie nam pasujących do naszego produktu:
- outdoor sensor lights
- exterior sensor lights
- outdoor motion sensor light
- modern outdoor lighting with motion sensor
Wybierając zakładkę Keyword Explorer, wklejamy interesujące nas frazy w poniższym formacie, a następnie wybieramy kraj, dla którego chcemy sprawdzić frazy. Jak widać na poniższym zrzucie ekranu, główna fraza, która nas interesowała, jest najbardziej ‘kaloryczna’, czyli, innymi słowy, posiada największą miesięczną wyszukiwalność (2400). Wiąże się to też z największym poziomem trudności (KD) spośród wszystkich sprawdzanych fraz.
Powyższy raport zawiera również inne przydatne informacje, takie jak:
- GV (Global Volume) – globalna ilość wyszukiwań we wszystkich krajach w ciągu miesiąca,
- TP (Traffic Potencial) – potencjalny ruch, jaki strona może osiągnąć na wysokim miejscu w rankingu,
- CPC (Cost Per Click) – orientacyjna cena, którą reklamodawcy płacą za jedno kliknięcie reklamy związanej z daną frazą kluczową
- CPS (Cost Per Search) – orientacyjny koszt, który użytkownicy ponoszą w celu uzyskania jednego kliknięcia w wynikach wyszukiwania dla danej frazy kluczowej w ramach reklam płatnych np. na Google Ads,
- Parent Topic – jest to główny temat, z którym wyszukana fraza jest powiązana
Jeżeli klikniemy w interesującą nas frazę, otrzymamy jeszcze więcej informacji, uwzględniające również trend wolumenowy, dzięki czemu możemy wykrywać trendy wyszukiwania i monitorować sezonowe wahania ruchu.
Podsumowanie
Jak widzisz, wdrożenie produktu na nowy rynek wymaga wcześniejszej dogłębnej analizy, jak również zrozumienia oczekiwań i preferencji lokalnych klientów. Według trendów na 2024 rok personalizacja produktu jest kluczowa dla osiągnięcia sukcesu na danym rynku. Obejmuje to nie tylko dostosowanie funkcji i cech produktu, ale również jego wizerunku, aby lepiej odpowiadał lokalnym gustom i potrzebom. Na przykład, jeśli firma wchodzi na rynek azjatycki z nowym produktem spożywczym, konieczne może być dostosowanie smaku lub składu, aby bardziej odpowiadał preferencjom kulinarnym konsumentów w danym regionie.
Sprawdź rynek w danym kraju
Przedsiębiorcom planującym wprowadzenie produktu na konkretny rynek kraju zaleca się przeprowadzenie szczegółowych badań rynku oraz analizę preferencji i potrzeb lokalnych klientów. Personalizacja produktu i kreowanie unikalnej wartości są kluczowe dla sukcesu na danym rynku. Ważne jest również budowanie świadomości marki i skuteczne komunikowanie wartości produktu, aby przyciągnąć uwagę i zyskać zaufanie konsumentów. Obecni przedsiębiorcy powinni być elastyczni i gotowi do adaptacji, aby efektywnie reagować na zmieniające się warunki rynkowe i potrzeby klientów.
Twórz Unikalne Wartości Produktu dla danego kraju
Kreowanie unikalnej wartości produktu jest kluczowym elementem strategii wprowadzania produktu na nowy rynek. Firmy muszą zidentyfikować, co wyróżnia ich produkt spośród konkurencji i przyciąga uwagę lokalnych konsumentów. Może to obejmować dodanie funkcji lub cech produktu, które są istotne dla danej grupy odbiorców, lub podkreślenie jego unikalnych zalet, które mogą być postrzegane jako atrakcyjne w danym kraju.