COD to skrót od określenia „Cash on Delivery”; po polsku najczęściej określany jako „płatność za pobraniem”, oznacza usługę pobrania płatności za zamówienie podczas dostarczenia towaru do klienta. To model płatności za zakupy online popularny w wielu europejskich krajach.

PUDO to skrót od określenia „Pick-Up, Drop-Off”; określenie miejsca, w którym można odebrać lub nadać przesyłkę. To ciesząca się dużą popularnością wśród konsumentów metoda logistyki ostatniej mili, dostępna w ofertach operatorów logistycznych w Polsce i za granicą. Punktem PUDO mogą być sklepy i punkty usługowe, automaty paczkowe, kioski. Wykorzystanie PUDO w logistyce daje klientowi elastyczność w wyborze miejsca dostawy i momentu nadania lub odebrania przesyłki.

Q-commerce to skrót od angielskiego określenia quick commerce - model handlu elektronicznego, w którym przewiduje się szybką dostawę produktu na żądanie. Model ten zakłada maksymalne skrócenie procesu dostawy produktów do nabywcy, nawet do kilkunastu minut od złożenia zamówienia. Najbardziej popularne platformy q-commerce w Polsce oferują zakup produktów spożywczych, chemii gospodarczej i artykułów gospodarstwa domowego z dostawą do domu. Funkcjonują w oparciu o sieć małych sklepów, tzw. dark stores, rozproszonych na terenie miasta, w celu skrócenia dystansu fizycznego i umożliwienie sprawnego dostarczenia zakupów na wybrany adres.

.

WMS to skrót od określenia Warehouse Management System - wyspecjalizowany magazynowy system informatyczny. Służy do codziennego zarządzania procesami magazynowymi w celu ich kontroli, optymalizacji i prawidłowego przepływu. System WMS może być częścią szerszego systemu ERP w formie modułu, ale częściej jest osobnym narzędziem, którym dysponują pracownicy odpowiadający za poprawną pracę magazynów firmowych.

White label jest to produkt lub usługa, której producentem i sprzedawcą są dwie różne firmy. Firma oferująca produkt swoim klientom nie jest jego producentem, ale sprzedaje go pod swoją marką. Istnieje wiele firm oferujących produkty white label innym firmom (np. kosmetyki) i zdarza się, że jeden produkt jest sprzedawany pod kilku lub kilkunastoma „szyldami”. Ten model jest często stosowany w przypadku produktów lub usług, które firma chce sprzedawać pod własną marką, bez ponoszenia kosztów związanych z ich produkcją. W porównaniu do produktów private label, model ten umożliwia ograniczenie kosztów.

Pojęcia User Experience (UX) i User Interface (UI) są ściśle związane z projektowaniem wizualnym stron internetowych, aplikacji webowych i mobilnych. Praca projektantów UX i UI wzajemnie uzupełnia się. UX polega na projektowaniu doświadczeń użytkownika podczas korzystania z witryny czy aplikacji. Do tego niezbędna jest wiedza dotycząca m.in. badania potrzeb, preferencji, nawyków użytkowników oraz zagadnień deweloperskich. UI design jest skoncentrowany wokół percepcji użytkownika. Celem projektanta UI jest stworzenie atrakcyjnej wizualnie, angażującej, dopasowanej do użytkownika i intuicyjnej witryny bądź aplikacji, z wykorzystaniem różnych technik projektowych.

TACOS to skrót od angielskiego określenia Total Advertising Cost of Sale - to wskaźnik zwrotu z inwestycji poniesionych w ramach kampanii reklamowej typu PPC (pay-per-click) prowadzonej w serwisie Amazon. Ta platforma sprzedaży internetowej posiada własne narzędzia do promocji, stąd wskaźnik TACOS został stworzony specjalnie na określenie zysków z prowadzonych działań reklamowych PPC w tym marketplace.

SEO to skrót angielskiego określenia Search Engine Optimisation. SEO oznacza zbiór metod optymalizacji witryny internetowej (serwisu, sklepu, produktu), w wyniku której osiąga się jak najwyższe pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania. Do najbardziej popularnej wyszukiwarki w Europie i na świecie zalicza się Google, więc termin pozycjonowania (SEO) stosuje się najczęściej w odniesieniu do tego serwisu. Praktyka SEO obejmuje liczne działania, świadczone najczęściej przez specjalistów ds. pozycjonowania lub marketingu internetowego. Termin SEO stosuje się też wobec działań dotyczących optymalizacji listy produktów pod wyszukiwarkę marketplace, np. na Amazon. Działanie to wymaga znajomości środowiska danego marketplace, jednak cel jest ten sam – zaistnieć w jak najlepszych wynikach wyszukiwania pod określonymi słowami kluczowymi. Najlepiej na pierwszej pozycji.

ROPO to model zachowania konsumenta, który szuka w Internecie informacji o produkcie, ale zakupu dokonuje w sklepie tradycyjnym. W przypadku reverse ROPO, ten schemat jest odwrócony i konsument sprawdza produkty w sklepach tradycyjnych, ale zakupu dokonuje online. Badanie takich zachowań konsumenckich jest ważne dla sklepów internetowych, które chcą zrozumieć, które czynniki wpływają na odpływ klientów ze sklepu online do kanałów sprzedaży offline i na odwrót.

ROPO to skrót od określenia Research Online Purchase Offline.

ROI to skrót od angielskiego określenia Return on Investment. ROI to wskaźnik zwrotu z inwestycji, oceniający stopień jej efektywności. Pozwala określić skuteczność prowadzonych działań marketingowych w ramach całego planu reklamy i promocji (do określenia efektywności reklam można posłużyć się wskaźnikiem ROAS), określając kwotę zwrotu z danej inwestycji w odniesieniu do jej kosztów (wytworzenia i reklamy). Wynik ROI wyraża się w procentach.

ROAS to skrót angielskiego określenia Return on Advertisement Spend. ROAS to wskaźnik zwrotu z inwestycji w reklamę. Pozwala określić skuteczność prowadzonych kampanii reklamowych w odniesieniu do pozyskanego przychodu dla firmy z tej reklamy lub kampanii. Wskaźnik ROAS jest z powodzeniem wykorzystywany w reklamie internetowej, ponieważ zaawansowana analityka pozwala na dokładne oszacowanie wartości zwrotu z danego kanału promocji. Możliwe jest też stosowanie go w przypadku mediów offline, jak telewizja czy radio.

PPC to skrót od angielskiego określenia pay-per-click. PPC oznacza rodzaj kampanii reklamowej w Internecie, w której reklamodawca płaci wtedy, gdy użytkownik kliknie w daną reklamę. Model rozliczeń PPC jest najczęściej stosowany w przypadku reklam prowadzonych w wyszukiwarce internetowej, wyszukiwarce na marketplace, ale też w mediach społecznościowych, np. w systemie reklamowym Facebooka.

PIM to skrót od angielskiego określenia Product Information Management. PIM oznacza platformę internetową do zarządzania wszystkimi informacjami o produktach. Te specjalistyczne narzędzia przeznaczone dla firm są bazą danych potrzebną do prowadzenia sprzedaży w sklepach e-commerce, w marketplace’ach i innych kanałach dystrybucji. Korzyścią z wdrożenia systemu PIM jest możliwość aktualizacji informacji o produkcie w jednym narzędziu. Dzięki integracji, zaktualizowane dane są automatycznie przekazywane do zewnętrznych systemów sprzedaży. Systemy PIM ułatwiają więc pracę i zarządzanie, szczególnie w przypadku dużego, różnorodnego asortymentu i wielu kanałów sprzedaży.

One step checkout to angielskie określenie na końcowy proces realizacji zamówienia w sklepie internetowym. Polega na spłaszczeniu struktury procesu finalizacji zamówienia do jednej podstrony. Pozwala to przyspieszyć dokonanie zakupu przez klienta, umożliwia mu podgląd całego procesu zakupu w jednym miejscu. Dla sklepu pozwala zmniejszyć ryzyko porzucenia koszyka przez klienta.

Omnichannel to zbiór działań, które firma podejmuje w celu zapewnienia spójnych doświadczeń sprzedażowych klienta (customer experience) we wszystkich kanałach sprzedaży i komunikacji z klientem (online i offline). Strategia omnichannel zakłada obecność marki w wielu kanałach sprzedaży i komunikacji (social media, sklep internetowy, sklep stacjonarny, marketplace, targi itp.). W odróżnieniu od stgrategii multichannel, omnichannel zakłada wypracowanie spójnych doświadczeń klienta we wszystkich kanałach. Dzięki strategii omnichannel klienci mogą łatwo dokonywać zakupów online, odbierać produkty w sklepie stacjonarnym czy punkcie odbioru lub zamówić produkty online i zwrócić w sklepie stacjonarnym. Dla firm korzyścią z wdrożenia strategii omnichannel jest dotarcie z ofertą do większej grupy potencjalnych klientów, zwiększenie skuteczności działań promocyjnych i zwiększenie sprzedaży.

Multichannel, czyli strategia wielokanałowa, to podejście do sprzedaży i marketingu, w której w celu dotarcia do klientów firma wykorzystuje wiele kanałów dystrybucji i komunikacji. Jej zaletą jej możliwość do dotarcia do szerszej grupy odbiorców w porównaniu do oparcia strategii o jeden kanał marketingu lub sprzedaży. Wykorzystanie wielu kanałów pozwala też na dopasowanie komunikacji i procesu sprzedażowego do zmieniających się preferencji klientów oraz bieżących trendów. W odróżnieniu od strategii omnichannel, kanały wykorzystywane w strategii wielokanałowej działają od siebie niezależnie, a klienci mogą mieć różne doświadczenia (customer experience), w zależności od używanego kanału. Strategia multichannel nie wymaga więc tworzenia spójnej, jednolitej strategii. Uwaga poświęcana jest każdemu kanałowi z osobna a komunikaty mogą być dopasowane do każdego z nich indywidualnie.

Merchant to najprościej mówiąc – sprzedawca; angielskie określenie na podmiot (firmę, osobę) prowadzący sklep internetowy.

M-commerce oznacza sprzedaż i zakupy internetowe z wykorzystaniem urządzeń mobilnych (telefon, tablet). M-commerce daje klientom możliwość dokonywania zakupów w każdym miejscu i czasie z wykorzystaniem sklepów internetowych, platform sprzedażowych (marketplace) i mediów społecznościowych. Poza sprzedażą i zakupem produktów i usług, aplikacje m-commerce udostępniają też dokonywanie płatności mobilnych, przeglądanie katalogów produktów, porównywanie cen itp. M-commerce to skrót od angielskiego określenia mobile commerce.

Marketplace, czyli dosłownie „rynek”, to elektroniczna platforma sprzedażowa, w której kupujący mają dostęp do produktów od wielu sprzedawców w różnych kategoriach, definiowanych przez daną platformę. Sklepy marketplace dzielą się ze względu na zasięg: lokalny (na terenie jednego kraju) lub międzynarodowy (jedna platforma dostępna w kilkunastu czy kilkudziesięciu krajach), specjalizację  (marketplace horyzontalne i wertykalne) oraz na grupę docelową (marketplace B2B, B2C, C2C). Marketplace może działać na zasadzie aukcji, gdzie przedmioty są sprzedawane na podstawie ofert kupujących, lub sklepu internetowego, gdzie cena jest ustalana przez sprzedawcę. Marketplace pozwala tworzyć szeroką ofertę produktów i zróżnicowaną ofertę cenową, udostępnia proste i intuicyjne procesy transakcji i dostawy dla klientów. Z tego powodu jest najpopularniejszym sposobem na zakupy w Internecie w wielu krajach. Najbardziej znanymi przykładami marketplace’ów są Allegro, Amazon, OLX, eBay czy Etsy.

Listing to karta produktowa lub strona produktowa w sklepie internetowym lub na marketplace, prezentująca ofertę sklepu. Na jej zawartość składają się informacje o produkcie w formie tytułu, opisu, zdjęć i filmów oraz ceny. Umożliwia klientom zapoznanie się z najważniejszymi informacjami o produkcie.

Konwersja to określenie związane z marketingiem i sprzedażą. Odnosi się do użytkownika strony internetowej, sklepu internetowego, platformy zakupowej, serwisu społecznościowego, który dokonał zakupu bądź zrealizował inny cel określony przez sprzedawcę lub reklamodawcę (np. uzupełnił formularz kontaktowy w ramach kampanii reklamowej lub zarejestrował konto w sklepie).

GMV to skrót od angielskiego określenia Gross Merchandise Value, oznacza wskaźnik łącznej wartości sprzedanych towarów w danym okresie w kanałach e-commerce.

Green commerce to sposób prowadzenia handlu, w którym nadrzędnym celem jest zrównoważony rozwój i minimalizowanie negatywnego wpływu działalności sprzedażowej na środowisko naturalne. Polega na sprzedaży produktów i usług, które są produkowane i oferowane w sposób przyjazny środowisku, np. poprzez wykorzystanie ekologicznych materiałów, redukcję zużycia energii i emisji gazów cieplarnianych w procesie produkcji.

Fulfillment odnosi się do procesu realizacji zamówienia i dostarczenia produktu do klienta, który jest wykonywany przez zewnętrzną firmę (outsourcing) na terenie kraju producenta lub za granicą. W tym modelu współpracy B2B firma-sprzedawca powierza firmie specjalizującej się w fulfillment proces realizacji złożonych zamówień i dostawy na adres klienta. Wartością dla przedsiębiorcy jest oszczędność zasobów w procesie kompleksowej realizacji zamówień, obsługa zwrotów oraz odciążenie magazynu, bowiem fulfillment umożliwia przechowywanie produktów w firmie realizującej wysyłki. Usługa fulfillment rozwinęła się wraz ze wzrostem popularności handlu internetowego (e-commerce). Popularnymi firmami świadczącymi tę usługę w Polsce są np. InPost i Omnipack.

Fintech to firma łącząca nowoczesne technologie ze światem finansów (fintechy nie są jednak bankami), kierująca swoje produkty i usługi do osób prywatnych i przedsiębiorstw. Fintechy opracowują różnorodne aplikacje, narzędzia internetowe związane m.in. z płatnościami, zarządzaniem finansami, wymianą walut, przelewami zagranicznymi, inwestowaniem itp. W handlu transgranicznym fintechy pomagają konsumentom w zakupie zagranicznym, oferując atrakcyjne kursy wymiany walut i proste płatności, a sprzedawcom – uproszczenie procedur płatności transgranicznych, co przyspiesza proces wprowadzenia produktów na zagraniczny rynek.

Feed produktowy to plik komputerowy zawierający informacje o produktach dostępnych u sprzedawcy internetowego. Przygotowywany w celu prowadzenia sprzedaży w internetowych platformach sprzedażowych lub promocji w serwisach reklamowych (np. Google, Facebook) oraz porównywarkach cenowych. Feed produktowy określa m.in. nazwy produktów, identyfikator produktu, markę, kategorie produktowe, cenę, cechy, pojemność i wagę czy inne cechy fizyczne i użytkowe produktu, zwane atrybutami. Przygotowuje się go na podstawie wytycznych platformy, w której prowadzona jest sprzedaż lub promocja – każdy serwis określa własne atrybuty, które powinny znaleźć się w feedzie. Wysoka jakość informacji zawartych w pliku zwiększa szansę na wyróżnienie oferty, pozyskanie ruchu na stronę sklepu internetowego lub stronę oferty w katalogu marketplace.

FBA i FBM to modele sprzedaży oferowane przez Amazon. FBA, czyli Fullfilment by Amazon, dotyczy procesu sprzedaży produktu, w którym Amazon przejmuje na siebie obowiązki związane z magazynowaniem produktu, zapakowaniem go, wysyłką do klienta na adres dostawy oraz obsługą zwrotu. W modelu Fullfilment by Merchant (FBM) takie obowiązki bierze na siebie sprzedawca, co wiąże się z koniecznością posiadania własnego magazynu i osób obsługujących wysyłkę paczek.

ERP jest zintegrowanym systemem informatycznym, służącym do zarządzania zasobami przedsiębiorstwa. System ERP umożliwia automatyzację procesów i integrację różnych obszarów działalności firmy w jednym programie komputerowym. Integracja modułów zapewnia płynny przepływ informacji w czasie rzeczywistym. Kilkunastu pracowników jednocześnie może wykonywać prace w systemie ERP. Przykładowymi modułami, które może integrować system ERP, są dane księgowe i finansowe, sprzedażowe, magazynowe, związane z produkcją, logistyką oraz administracją.

ERP to skrót od angielskiego określenia Enterprise Resource Planning.

EDI to skrót od Electronic Data Interchange, czyli elektronicznej wymiany danych. EDI jest to proces przesyłania zamówień oraz dokumentów handlowych (np. faktury, zamówienia) między dwoma systemami, bez konieczności ich ręcznego przepisywania. EDI jest często stosowane w handlu internetowym i pomaga usprawnić procesy sprzedaży oraz zarządzania danymi handlowymi.

Dropshipping to metoda prowadzenia sprzedaży internetowej, w której sklep internetowy lub sprzedawca na marketplace nie posiada fizycznie towarów. Sprzedawca korzysta z magazynu dostawcy lub producenta, któremu przekazuje zamówienia złożone przez jego sklep. Pakowanie i wysyłka odbywa się bezpośrednio z magazynu producenta, a więc sprzedawca nie pośredniczy w procesie realizacji zamówienia. Dzięki temu sklep internetowy nie ponosi kosztów związanych z przechowywaniem towarów. Nie musi posiadać też pracowników odpowiadających za pakowanie i wysyłkę. Zadaniem sklepu jest pozyskanie klienta poprzez marketing, sprzedaż, obsługa klienta oraz zarządzanie zwrotami towarów.

Customer journey to angielskie określenie dot. ścieżki klienta, czyli sumy wszystkich interakcji klienta z daną firmą podczas całej relacji określonej w czasie. Proces customer journey rozpoczyna się od pierwszego styku z firmą (np. poprzez zobaczoną reklamę), aż do ostatniego etapu, który może skończyć się przed lub po dokonaniu zakupu. Customer journey opracowuje się w celu zrozumienia klienta, jego potrzeb i celów oraz oczekiwań na każdym etapie styku z firmą, aby zaprojektować odpowiednie customer experience (CX).

Customer Experience (CX) to określenie na doświadczenia klienta podczas kupowania produktów lub korzystania z usług na stronie internetowej lub w sklepie internetowym. CX dotyczy wszystkich interakcji między klientem a firmą, od pierwszego wejścia na stronę, przez dokonanie zakupu, aż po obsługę posprzedażową. Dobrze zaprojektowany CX ułatwia proces zakupowy i buduje pozytywne wrażenia z kontaktu z daną firmą lub marką, dzięki temu firma zwiększa swoje szanse na powrót klienta w przyszłości.

Content marketing to strategia marketingowa, w której tworzy się i udostępnia wartościowe treści, w celu przyciągnięcia potencjalnych klientów (in-bound marketing) i zainteresowania swoją ofertą. W ramach content marketingu powstają różne rodzaje treści, takie jak artykuły na blogu, filmy, infografiki, podcasty, e-booki, a nawet memy i kreatywne posty w mediach społecznościowych.

CLV to wskaźnik pozwalający oszacować całkowitą wartość przychodu od danego klienta lub segmentu klientów z transakcji sprzedaży w danym przedziale czasowym. Wskaźnik CLV oblicza się mnożąc trzy wartości – średniej wartości zamówienia dokonanego przez danego klienta w danym okresie x ilość transakcji sprzedaży w danym okresie (zazwyczaj przez rok) x średnia długość trwania relacji handlowej (w latach).

Buy Box na Amazonie to obszar na stronie produktu, gdzie klienci mogą kliknąć przycisk "Dodaj do koszyka" lub "Kup teraz", aby dodać dany produkt do swojego koszyka lub dokonać zakupu. Na stronie produktu (np. telefonu komórkowego określonego modelu) często pojawia się wiele ofert od różnych sprzedawców. Jednak tylko jeden sprzedawca może otrzymać Buy Box, co oznacza, że ​​ma on swojego rodzaju „pierwszeństwo” wśród innych firm, oferujących ten sam produkt. Buy box jest narzędziem Amazona, który umożliwia większą sprzedaż firmie, której uda się go wygrać.

API to skrót od słów Application Programming Interface. API to rodzaj komputerowego tłumacza, który umożliwia aplikacjom komunikację między sobą. Dzięki niemu programy automatycznie przesyłają i odbierają informacje. API jest wykorzystywane m.in. w aplikacjach mobilnych lub serwisach internetowych.

Cross-dock to model logistyki magazynowej, który jest wykorzystywany w celu przyspieszenia procesu dystrybucji towarów. W magazynie cross-dock towar jest odbierany bezpośrednio z jednego transportu i przekazywany do kolejnego transportu, bez przechowywania go w magazynie na dłuższy czas.

Checkout to angielskie określenie na końcowy proces realizacji zamówienia w sklepie internetowym. Dotyczy zamówienia, które klient dodał do koszyka, a następnie podjął dodatkową aktywność w celu sfinalizowania zakupu. W procesie checkout użytkownik jest proszony o podanie dokładnych danych personalnych, adresu pocztowego, określenia sposobu płatności i realizacji dostawy, czy też akceptację regulaminu. Optymalizacja procesu checkout pozwala na zwiększenie sprzedaży w sklepie internetowym.

Spis treści

Spis treści

Jak sprawdzić potencjał swojego produktu w danym kraju?

Zanim wprowadzisz swój produkt na nowy rynek w innym kraju, kluczowym jest zrozumienie, czy rzeczywiście potrzebuje on produktu, jaki masz do zaoferowania. Wnikliwa analiza rynku, popytu oraz zastosowanie odpowiednich narzędzi pozwoli Ci wejść na nowy rynek w pełni świadomie i pozwoli rozwijać biznes na podstawie rzetelnych danych, a nie tylko intuicji.

autor:
Neadoo

Analiza rynku oraz popytu w danym kraju

Przeprowadzenie analizy rynku i popytu na produkt, jaki chcemy na nim sprzedawać, jest fundamentalnym krokiem na drodze ku skutecznej sprzedaży. Pozwala to nie tylko na ocenę sensowności wejścia na konkretny rynek z naszym produktem, ale również pozwala przewidzieć przyszłe tendencje i z wyprzedzeniem móc planować następne działania, polegające, chociażby na rozszerzeniu asortymentu w danej grupie produktowej. Poniżej krótko zestawiliśmy najważniejsze aspekty, na jakie należy zwrócić uwagę podczas tych analiz:

Analiza rynku:

Analiza popytu:

Jest to oczywiście tylko wąski wycinek aspektów, na które warto zwrócić uwagę podczas planowania wejścia ze swoim produktem na rynek zagraniczny. Niemniej warto mieć świadomość, że na nasz sukces lub porażkę składa się wiele elementów. Skoro już jesteśmy tego świadomi, warto zagłębić się w aspekt bardziej techniczny, jakim jest sprawdzenie czy nasz produkt ma szansę zaistnieć w danym kraju, oraz czy są realne szanse, że przyniesie on nam profit.

Metody analizy popytu w danym kraju – badania trendów i preferencji klientów

W analizie popytu na rynku danego kraju kluczową rolę odgrywają badania trendów i preferencji klientów. Śledzenie zmieniających się gustów i potrzeb konsumenckich jest niezbędne dla skutecznego dostosowania strategii biznesowej. Metody takie jak:

Oprócz powyższych metod stosowanych w celu lepszego zrozumienia zachowań konsumentów oraz identyfikacji trendów na danym rynku warto zwrócić również uwagę na dostępne narzędzia analityczne – zarówno te darmowe, jak i płatne. Zanim jednak przejdziemy głębiej do tego tematu, zagłębijmy się jeszcze w aspekt dotyczący bezpośrednio naszej konkurencji, która działając na rynku w danym kraju i prowadząc tam sprzedaż, może nam wiele podpowiedzieć. 

https://pixabay.com/photos/digital-marketing-seo-google-1725340

Badanie Konkurencji w Internecie

Analiza konkurencji w danym kraju może wydawać się skomplikowanym i pracochłonnym zadaniem. Jednak w rzeczywistości, przeprowadzenie takiego badania może być stosunkowo szybkie i efektywne, pod warunkiem że ma się jasno określony plan działania i wie, na co zwrócić uwagę w pierwszej kolejności. Kluczem do sukcesu jest podejście praktyczne i skoncentrowanie się na najważniejszych aspektach.

Sposoby badania konkurencji pod kątem popytu na dany produkt

Decydując się na wejście z nowym produktem na rynek w danym kraju, ważne jest zapoznanie się z  istniejącą tam konkurencją i zrozumienie, w jaki sposób działa na rynku. Pozwoli oszacować to potencjalny popyt na konkretny produkt.

4 główne metody badania konkurencji: 

Wnioski z analizy konkurencji stanowią podstawę do opracowania skutecznej strategii marketingowej, która jest dostosowana do specyfiki danego rynku i potrzeb klientów.

https://pixabay.com/photos/digital-marketing-search-engine-4368784

Przydatne narzędzia do badania popytu dla produktu

Przejdźmy teraz do sedna naszego tematu i przyjrzyjmy się, jakie narzędzia dostępne w Internecie mogą pomóc nam ocenić potencjał produktu w danym kraju. Wszystkie wymienione poniżej narzędzia działają w podobny sposób, a ich lista stanowi niezbędne źródło informacji zarówno o popularności produktu, jak i o poziomie konkurencyjności na rynku. W dalszej części tego artykułu pokażemy praktyczne ich zastosowanie na realnym przykładzie.

Przykładowe darmowe narzędzia do analizy potencjału produktu:

Przykładowe płatne narzędzia do analizy potencjału produktu

Alternatywne sposoby analizy potencjału produktu

Oprócz narzędzi, które wymieniliśmy wcześniej, warto również mieć świadomość istnienia innych metody oceny szans naszego produktu na rynku danego kraju oraz jego potencjału konwersji zgodnie z naszymi oczekiwaniami.

  1. Test potencjału produktu bez jego sprzedaży

Sposób ten zakłada utworzenie reklam naszego produktu poprzez np. Google Ads, czy też Facebook Ads i ocenę reakcji potencjalnych klientów na produkt. Użytkownicy klikający w reklamę przenoszeni są na faktyczną stronę produktu, który nie umożliwia jego zakupu, lecz pozwala nam to zebrać niezbędne dane analityczne (np. poprzez odpowiednie ustawienie konwersji w Google Analytics 4), co pozwoli nam zrozumieć potencjał produktu przeznaczonego na rynek w danym kraju.
Przeprowadzenie kampanii reklamowej produktu bez faktycznej sprzedaży. 

Jest to bardzo dobry sposób, szczególnie dla start-up’ów, które nie są pewne, czy ich produkt znajdzie nabywców na rynku zagranicznym. Utworzenie zbiórki na produkt, który planujemy wprowadzić, pozwala na poznanie zainteresowania nim i jednocześnie pozwala na pozyskanie środków na ewentualny rozwój, czy też produkcję.

Ten sposób jest dość pracochłonny, ale wykonany starannie pozwala zebrać wiarygodne informacje zwrotne. Dzięki ankietom jesteśmy w stanie nie tylko sprawdzić, czy istnieje popyt na nasz produkt w danym kraju, ale również możemy się dowiedzieć więcej na temat oczekiwań, jakie powinien on spełniać według potencjalnych nabywców. Ankiety możemy tworzyć kanałami online lub offline. Jeżeli działamy już na jakimś rynku, a chcemy wprowadzić nowy produkt posiadając już jakąś bazę klientów, to zwykła lista mailingowa też pomoże nam zebrać takie informacje.

Umieszczanie produktu w przedsprzedaży, pozwala klientom złożyć zamówienia przed oficjalnym wprowadzeniem go na rynek. To zaś pozwala na ocenę zainteresowania klientów i zbieranie wstępnych zamówień jeszcze przed produkcją.

Praktyczne zastosowanie narzędzi analitycznych dla sprawdzenia potencjału produktu w danym kraju

Załóżmy, że chcemy wprowadzić na rynek w Wielkiej Brytanii lampę oświetleniową do zastosowania zewnętrznego, która uruchamia się na czujnik ruchu. Żeby móc przeprowadzić analizę, pozwalająca nam stwierdzić, czy na ten produkt jest popyt, musimy najpierw znaleźć odpowiednią frazę kluczową. Możemy to zrobić poprzez darmowe lub płatne narzędzie. Poniżej znajdziesz przykładowy sposób użycia darmowego narzędzia, jakim jest Planer Słów Kluczowych (Keyword Planner) i Google Trends, a następnie przedstawimy sposób weryfikacji fraz w narzędziu Ahrefs.

Wyszukiwanie za pomocą Planera Słów Kluczowych

W panelu Google Ads wybieramy odpowiednio:  zakładkę Narzędzia -> Planowanie -> Planer słów kluczowych

W tym miejscu możemy znaleźć interesujące nas słowa kluczowe poprzez “Poznaj nowe słowa kluczowe”, lub jeśli mamy już wstępnie wybrane słowa kluczowe, to możemy przejść do “Poznaj liczbę wyszukiwań i prognozy”. Druga opcja pozwala nam przeanalizować przykładowo trendy i sezonowość fraz, a co za tym idzie również produktów.

1. Poznaj nowe słowa kluczowe

Właściwe frazy kluczowe dostarczą istotnych wskazówek dotyczących potencjalnego popytu na Twój produkt i pomogą w podejmowaniu trafnych decyzji biznesowych.

Pamiętaj o ustawieniu języka i kraju, dla którego chcesz znaleźć frazę.

2. Sprawdź frazę 

Możesz również wpisać kilka podobnych fraz, dzięki czemu dostaniesz większą liczbę propozycji.

Otrzymany raport zawiera zbliżone semantycznie frazy, oraz dane takie jak średnia miesięczna liczba wyszukiwań, jak również wielkość konkurencji. Możesz również rozszerzyć zakres wyszukiwania fraz z zakresu proponowanych.

Z analizy wynika, że fraza ‘outdoor sensor lights’ może odpowiadać naszym produktom i chociaż jest na nią duża konkurencja, to warto sprawdzić, jak wyglądają trendy dla niej. Zdobędziesz w ten sposób więcej informacji potrzebnych do weryfikacji popytu na produkty.

3. Google Trends

Dzięki analizie trendów możesz śledzić, jak zmienia się zainteresowanie określoną frazą kluczową w czasie co umożliwia lepsze zrozumienie preferencji użytkowników i dostosowanie strategii marketingowej do bieżących trendów, co może być kluczowe przy podejmowaniu decyzji dotyczących wejścia z produktem na rynek. 

Pamiętaj o wybraniu interesującego Cię kraju i zakresu dat do porównania zainteresowania.

Jak widać na powyższym wykresie, fraza ‘outdoor sensor lights’ podlega fluktuacjom sezonowym. Wiedza o tym, że produkt, który nas interesuje, cieszy się największym zainteresowaniem w okresach zimowych, jest cenną informacją biznesową.

Dzięki raportowi z Google Trends możesz również sprawdzić jak wygląda zainteresowanie według podregionów – w tym wypadku krajów w Wielkiej Brytanii.

Dodatkowo możesz sprawdzić sekcje zawierające podobne tematy i podobne zapytania. Pozwalają one śledzić trendy związane z konkretnymi słowami kluczowymi lub tematami, co pozwala lepiej zrozumieć aktualne zainteresowania użytkowników.

Ciekawostka
Weryfikując frazę ‘outdoor sensor lights’ w wyszukiwarce Google ustawionej pod region Wielkiej Brytanii i język Angielski zobaczysz, że w wynikach wyszukiwania TOP10 wyników dotyczy kategorii pełnych produktów, o które w założeniach nam chodziło.

Wyszukiwanie za pomocą narzędzia Ahrefs

Skoro już wiemy, że fraza ‘outdoor sensor lights’ jest obiecująca w kontekście promowania naszego produktu, sprawdźmy jakie dane jesteśmy w stanie uzyskać poprzez analizę w Ahrefs. Możemy do tego celu użyć fraz, jakie podpowiadał nam Planer Słów Kluczowych; dwóch z największą wyszukiwalnością, oraz dwóch semantycznie nam pasujących do naszego produktu:

Wybierając zakładkę Keyword Explorer, wklejamy interesujące nas frazy w poniższym formacie, a następnie wybieramy kraj, dla którego chcemy sprawdzić frazy.  Jak widać na poniższym zrzucie ekranu, główna fraza, która nas interesowała, jest najbardziej ‘kaloryczna’, czyli, innymi słowy, posiada największą miesięczną wyszukiwalność (2400). Wiąże się to też z największym poziomem trudności (KD) spośród wszystkich sprawdzanych fraz.

Powyższy raport zawiera również inne przydatne informacje, takie jak:

Jeżeli klikniemy w interesującą nas frazę, otrzymamy jeszcze więcej informacji, uwzględniające również trend wolumenowy, dzięki czemu możemy wykrywać trendy wyszukiwania i monitorować sezonowe wahania ruchu.

Podsumowanie

Jak widzisz, wdrożenie produktu na nowy rynek wymaga wcześniejszej dogłębnej analizy, jak również zrozumienia oczekiwań i preferencji lokalnych klientów. Według trendów na 2024 rok personalizacja produktu jest kluczowa dla osiągnięcia sukcesu na danym rynku. Obejmuje to nie tylko dostosowanie funkcji i cech produktu, ale również jego wizerunku, aby lepiej odpowiadał lokalnym gustom i potrzebom. Na przykład, jeśli firma wchodzi na rynek azjatycki z nowym produktem spożywczym, konieczne może być dostosowanie smaku lub składu, aby bardziej odpowiadał preferencjom kulinarnym konsumentów w danym regionie.

Sprawdź rynek w danym kraju

Przedsiębiorcom planującym wprowadzenie produktu na konkretny rynek kraju zaleca się przeprowadzenie szczegółowych badań rynku oraz analizę preferencji i potrzeb lokalnych klientów. Personalizacja produktu i kreowanie unikalnej wartości są kluczowe dla sukcesu na danym rynku. Ważne jest również budowanie świadomości marki i skuteczne komunikowanie wartości produktu, aby przyciągnąć uwagę i zyskać zaufanie konsumentów. Obecni przedsiębiorcy powinni być elastyczni i gotowi do adaptacji, aby efektywnie reagować na zmieniające się warunki rynkowe i potrzeby klientów.

Twórz Unikalne Wartości Produktu dla danego kraju

Kreowanie unikalnej wartości produktu jest kluczowym elementem strategii wprowadzania produktu na nowy rynek. Firmy muszą zidentyfikować, co wyróżnia ich produkt spośród konkurencji i przyciąga uwagę lokalnych konsumentów. Może to obejmować dodanie funkcji lub cech produktu, które są istotne dla danej grupy odbiorców, lub podkreślenie jego unikalnych zalet, które mogą być postrzegane jako atrakcyjne w danym kraju.

autor artykułu

Neadoo Digital to agencja SEO/SEM, która od lat skutecznie wspiera klientów w ekspansji na rynkach zagranicznych.

Wizytówka firmy

Przeczytaj artykuły Neadoo

Wizytówka Google My Business znaczącym wsparciem w rozwoju e-commerce za granicą

Marketing

W erze globalizacji i cyfryzacji możliwości ekspansji biznesu są niemal nieograniczone. Jednak, aby skutecznie konkurować na mi...

Posiadanie bloga firmy kluczem dotarcia do międzynarodowego klienta

Marketing

W erze globalizacji, gdzie digitalizacja biznesu staje się standardem, posiadanie bloga firmowego przekształca się z opcji w ko...

Zobacz więcej artykułów