COD to skrót od określenia „Cash on Delivery”; po polsku najczęściej określany jako „płatność za pobraniem”, oznacza usługę pobrania płatności za zamówienie podczas dostarczenia towaru do klienta. To model płatności za zakupy online popularny w wielu europejskich krajach.

PUDO to skrót od określenia „Pick-Up, Drop-Off”; określenie miejsca, w którym można odebrać lub nadać przesyłkę. To ciesząca się dużą popularnością wśród konsumentów metoda logistyki ostatniej mili, dostępna w ofertach operatorów logistycznych w Polsce i za granicą. Punktem PUDO mogą być sklepy i punkty usługowe, automaty paczkowe, kioski. Wykorzystanie PUDO w logistyce daje klientowi elastyczność w wyborze miejsca dostawy i momentu nadania lub odebrania przesyłki.

Q-commerce to skrót od angielskiego określenia quick commerce - model handlu elektronicznego, w którym przewiduje się szybką dostawę produktu na żądanie. Model ten zakłada maksymalne skrócenie procesu dostawy produktów do nabywcy, nawet do kilkunastu minut od złożenia zamówienia. Najbardziej popularne platformy q-commerce w Polsce oferują zakup produktów spożywczych, chemii gospodarczej i artykułów gospodarstwa domowego z dostawą do domu. Funkcjonują w oparciu o sieć małych sklepów, tzw. dark stores, rozproszonych na terenie miasta, w celu skrócenia dystansu fizycznego i umożliwienie sprawnego dostarczenia zakupów na wybrany adres.

.

WMS to skrót od określenia Warehouse Management System - wyspecjalizowany magazynowy system informatyczny. Służy do codziennego zarządzania procesami magazynowymi w celu ich kontroli, optymalizacji i prawidłowego przepływu. System WMS może być częścią szerszego systemu ERP w formie modułu, ale częściej jest osobnym narzędziem, którym dysponują pracownicy odpowiadający za poprawną pracę magazynów firmowych.

White label jest to produkt lub usługa, której producentem i sprzedawcą są dwie różne firmy. Firma oferująca produkt swoim klientom nie jest jego producentem, ale sprzedaje go pod swoją marką. Istnieje wiele firm oferujących produkty white label innym firmom (np. kosmetyki) i zdarza się, że jeden produkt jest sprzedawany pod kilku lub kilkunastoma „szyldami”. Ten model jest często stosowany w przypadku produktów lub usług, które firma chce sprzedawać pod własną marką, bez ponoszenia kosztów związanych z ich produkcją. W porównaniu do produktów private label, model ten umożliwia ograniczenie kosztów.

Pojęcia User Experience (UX) i User Interface (UI) są ściśle związane z projektowaniem wizualnym stron internetowych, aplikacji webowych i mobilnych. Praca projektantów UX i UI wzajemnie uzupełnia się. UX polega na projektowaniu doświadczeń użytkownika podczas korzystania z witryny czy aplikacji. Do tego niezbędna jest wiedza dotycząca m.in. badania potrzeb, preferencji, nawyków użytkowników oraz zagadnień deweloperskich. UI design jest skoncentrowany wokół percepcji użytkownika. Celem projektanta UI jest stworzenie atrakcyjnej wizualnie, angażującej, dopasowanej do użytkownika i intuicyjnej witryny bądź aplikacji, z wykorzystaniem różnych technik projektowych.

TACOS to skrót od angielskiego określenia Total Advertising Cost of Sale - to wskaźnik zwrotu z inwestycji poniesionych w ramach kampanii reklamowej typu PPC (pay-per-click) prowadzonej w serwisie Amazon. Ta platforma sprzedaży internetowej posiada własne narzędzia do promocji, stąd wskaźnik TACOS został stworzony specjalnie na określenie zysków z prowadzonych działań reklamowych PPC w tym marketplace.

SEO to skrót angielskiego określenia Search Engine Optimisation. SEO oznacza zbiór metod optymalizacji witryny internetowej (serwisu, sklepu, produktu), w wyniku której osiąga się jak najwyższe pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania. Do najbardziej popularnej wyszukiwarki w Europie i na świecie zalicza się Google, więc termin pozycjonowania (SEO) stosuje się najczęściej w odniesieniu do tego serwisu. Praktyka SEO obejmuje liczne działania, świadczone najczęściej przez specjalistów ds. pozycjonowania lub marketingu internetowego. Termin SEO stosuje się też wobec działań dotyczących optymalizacji listy produktów pod wyszukiwarkę marketplace, np. na Amazon. Działanie to wymaga znajomości środowiska danego marketplace, jednak cel jest ten sam – zaistnieć w jak najlepszych wynikach wyszukiwania pod określonymi słowami kluczowymi. Najlepiej na pierwszej pozycji.

ROPO to model zachowania konsumenta, który szuka w Internecie informacji o produkcie, ale zakupu dokonuje w sklepie tradycyjnym. W przypadku reverse ROPO, ten schemat jest odwrócony i konsument sprawdza produkty w sklepach tradycyjnych, ale zakupu dokonuje online. Badanie takich zachowań konsumenckich jest ważne dla sklepów internetowych, które chcą zrozumieć, które czynniki wpływają na odpływ klientów ze sklepu online do kanałów sprzedaży offline i na odwrót.

ROPO to skrót od określenia Research Online Purchase Offline.

ROI to skrót od angielskiego określenia Return on Investment. ROI to wskaźnik zwrotu z inwestycji, oceniający stopień jej efektywności. Pozwala określić skuteczność prowadzonych działań marketingowych w ramach całego planu reklamy i promocji (do określenia efektywności reklam można posłużyć się wskaźnikiem ROAS), określając kwotę zwrotu z danej inwestycji w odniesieniu do jej kosztów (wytworzenia i reklamy). Wynik ROI wyraża się w procentach.

ROAS to skrót angielskiego określenia Return on Advertisement Spend. ROAS to wskaźnik zwrotu z inwestycji w reklamę. Pozwala określić skuteczność prowadzonych kampanii reklamowych w odniesieniu do pozyskanego przychodu dla firmy z tej reklamy lub kampanii. Wskaźnik ROAS jest z powodzeniem wykorzystywany w reklamie internetowej, ponieważ zaawansowana analityka pozwala na dokładne oszacowanie wartości zwrotu z danego kanału promocji. Możliwe jest też stosowanie go w przypadku mediów offline, jak telewizja czy radio.

PPC to skrót od angielskiego określenia pay-per-click. PPC oznacza rodzaj kampanii reklamowej w Internecie, w której reklamodawca płaci wtedy, gdy użytkownik kliknie w daną reklamę. Model rozliczeń PPC jest najczęściej stosowany w przypadku reklam prowadzonych w wyszukiwarce internetowej, wyszukiwarce na marketplace, ale też w mediach społecznościowych, np. w systemie reklamowym Facebooka.

PIM to skrót od angielskiego określenia Product Information Management. PIM oznacza platformę internetową do zarządzania wszystkimi informacjami o produktach. Te specjalistyczne narzędzia przeznaczone dla firm są bazą danych potrzebną do prowadzenia sprzedaży w sklepach e-commerce, w marketplace’ach i innych kanałach dystrybucji. Korzyścią z wdrożenia systemu PIM jest możliwość aktualizacji informacji o produkcie w jednym narzędziu. Dzięki integracji, zaktualizowane dane są automatycznie przekazywane do zewnętrznych systemów sprzedaży. Systemy PIM ułatwiają więc pracę i zarządzanie, szczególnie w przypadku dużego, różnorodnego asortymentu i wielu kanałów sprzedaży.

One step checkout to angielskie określenie na końcowy proces realizacji zamówienia w sklepie internetowym. Polega na spłaszczeniu struktury procesu finalizacji zamówienia do jednej podstrony. Pozwala to przyspieszyć dokonanie zakupu przez klienta, umożliwia mu podgląd całego procesu zakupu w jednym miejscu. Dla sklepu pozwala zmniejszyć ryzyko porzucenia koszyka przez klienta.

Omnichannel to zbiór działań, które firma podejmuje w celu zapewnienia spójnych doświadczeń sprzedażowych klienta (customer experience) we wszystkich kanałach sprzedaży i komunikacji z klientem (online i offline). Strategia omnichannel zakłada obecność marki w wielu kanałach sprzedaży i komunikacji (social media, sklep internetowy, sklep stacjonarny, marketplace, targi itp.). W odróżnieniu od stgrategii multichannel, omnichannel zakłada wypracowanie spójnych doświadczeń klienta we wszystkich kanałach. Dzięki strategii omnichannel klienci mogą łatwo dokonywać zakupów online, odbierać produkty w sklepie stacjonarnym czy punkcie odbioru lub zamówić produkty online i zwrócić w sklepie stacjonarnym. Dla firm korzyścią z wdrożenia strategii omnichannel jest dotarcie z ofertą do większej grupy potencjalnych klientów, zwiększenie skuteczności działań promocyjnych i zwiększenie sprzedaży.

Multichannel, czyli strategia wielokanałowa, to podejście do sprzedaży i marketingu, w której w celu dotarcia do klientów firma wykorzystuje wiele kanałów dystrybucji i komunikacji. Jej zaletą jej możliwość do dotarcia do szerszej grupy odbiorców w porównaniu do oparcia strategii o jeden kanał marketingu lub sprzedaży. Wykorzystanie wielu kanałów pozwala też na dopasowanie komunikacji i procesu sprzedażowego do zmieniających się preferencji klientów oraz bieżących trendów. W odróżnieniu od strategii omnichannel, kanały wykorzystywane w strategii wielokanałowej działają od siebie niezależnie, a klienci mogą mieć różne doświadczenia (customer experience), w zależności od używanego kanału. Strategia multichannel nie wymaga więc tworzenia spójnej, jednolitej strategii. Uwaga poświęcana jest każdemu kanałowi z osobna a komunikaty mogą być dopasowane do każdego z nich indywidualnie.

Merchant to najprościej mówiąc – sprzedawca; angielskie określenie na podmiot (firmę, osobę) prowadzący sklep internetowy.

M-commerce oznacza sprzedaż i zakupy internetowe z wykorzystaniem urządzeń mobilnych (telefon, tablet). M-commerce daje klientom możliwość dokonywania zakupów w każdym miejscu i czasie z wykorzystaniem sklepów internetowych, platform sprzedażowych (marketplace) i mediów społecznościowych. Poza sprzedażą i zakupem produktów i usług, aplikacje m-commerce udostępniają też dokonywanie płatności mobilnych, przeglądanie katalogów produktów, porównywanie cen itp. M-commerce to skrót od angielskiego określenia mobile commerce.

Marketplace, czyli dosłownie „rynek”, to elektroniczna platforma sprzedażowa, w której kupujący mają dostęp do produktów od wielu sprzedawców w różnych kategoriach, definiowanych przez daną platformę. Sklepy marketplace dzielą się ze względu na zasięg: lokalny (na terenie jednego kraju) lub międzynarodowy (jedna platforma dostępna w kilkunastu czy kilkudziesięciu krajach), specjalizację  (marketplace horyzontalne i wertykalne) oraz na grupę docelową (marketplace B2B, B2C, C2C). Marketplace może działać na zasadzie aukcji, gdzie przedmioty są sprzedawane na podstawie ofert kupujących, lub sklepu internetowego, gdzie cena jest ustalana przez sprzedawcę. Marketplace pozwala tworzyć szeroką ofertę produktów i zróżnicowaną ofertę cenową, udostępnia proste i intuicyjne procesy transakcji i dostawy dla klientów. Z tego powodu jest najpopularniejszym sposobem na zakupy w Internecie w wielu krajach. Najbardziej znanymi przykładami marketplace’ów są Allegro, Amazon, OLX, eBay czy Etsy.

Listing to karta produktowa lub strona produktowa w sklepie internetowym lub na marketplace, prezentująca ofertę sklepu. Na jej zawartość składają się informacje o produkcie w formie tytułu, opisu, zdjęć i filmów oraz ceny. Umożliwia klientom zapoznanie się z najważniejszymi informacjami o produkcie.

Konwersja to określenie związane z marketingiem i sprzedażą. Odnosi się do użytkownika strony internetowej, sklepu internetowego, platformy zakupowej, serwisu społecznościowego, który dokonał zakupu bądź zrealizował inny cel określony przez sprzedawcę lub reklamodawcę (np. uzupełnił formularz kontaktowy w ramach kampanii reklamowej lub zarejestrował konto w sklepie).

GMV to skrót od angielskiego określenia Gross Merchandise Value, oznacza wskaźnik łącznej wartości sprzedanych towarów w danym okresie w kanałach e-commerce.

Green commerce to sposób prowadzenia handlu, w którym nadrzędnym celem jest zrównoważony rozwój i minimalizowanie negatywnego wpływu działalności sprzedażowej na środowisko naturalne. Polega na sprzedaży produktów i usług, które są produkowane i oferowane w sposób przyjazny środowisku, np. poprzez wykorzystanie ekologicznych materiałów, redukcję zużycia energii i emisji gazów cieplarnianych w procesie produkcji.

Fulfillment odnosi się do procesu realizacji zamówienia i dostarczenia produktu do klienta, który jest wykonywany przez zewnętrzną firmę (outsourcing) na terenie kraju producenta lub za granicą. W tym modelu współpracy B2B firma-sprzedawca powierza firmie specjalizującej się w fulfillment proces realizacji złożonych zamówień i dostawy na adres klienta. Wartością dla przedsiębiorcy jest oszczędność zasobów w procesie kompleksowej realizacji zamówień, obsługa zwrotów oraz odciążenie magazynu, bowiem fulfillment umożliwia przechowywanie produktów w firmie realizującej wysyłki. Usługa fulfillment rozwinęła się wraz ze wzrostem popularności handlu internetowego (e-commerce). Popularnymi firmami świadczącymi tę usługę w Polsce są np. InPost i Omnipack.

Fintech to firma łącząca nowoczesne technologie ze światem finansów (fintechy nie są jednak bankami), kierująca swoje produkty i usługi do osób prywatnych i przedsiębiorstw. Fintechy opracowują różnorodne aplikacje, narzędzia internetowe związane m.in. z płatnościami, zarządzaniem finansami, wymianą walut, przelewami zagranicznymi, inwestowaniem itp. W handlu transgranicznym fintechy pomagają konsumentom w zakupie zagranicznym, oferując atrakcyjne kursy wymiany walut i proste płatności, a sprzedawcom – uproszczenie procedur płatności transgranicznych, co przyspiesza proces wprowadzenia produktów na zagraniczny rynek.

Feed produktowy to plik komputerowy zawierający informacje o produktach dostępnych u sprzedawcy internetowego. Przygotowywany w celu prowadzenia sprzedaży w internetowych platformach sprzedażowych lub promocji w serwisach reklamowych (np. Google, Facebook) oraz porównywarkach cenowych. Feed produktowy określa m.in. nazwy produktów, identyfikator produktu, markę, kategorie produktowe, cenę, cechy, pojemność i wagę czy inne cechy fizyczne i użytkowe produktu, zwane atrybutami. Przygotowuje się go na podstawie wytycznych platformy, w której prowadzona jest sprzedaż lub promocja – każdy serwis określa własne atrybuty, które powinny znaleźć się w feedzie. Wysoka jakość informacji zawartych w pliku zwiększa szansę na wyróżnienie oferty, pozyskanie ruchu na stronę sklepu internetowego lub stronę oferty w katalogu marketplace.

FBA i FBM to modele sprzedaży oferowane przez Amazon. FBA, czyli Fullfilment by Amazon, dotyczy procesu sprzedaży produktu, w którym Amazon przejmuje na siebie obowiązki związane z magazynowaniem produktu, zapakowaniem go, wysyłką do klienta na adres dostawy oraz obsługą zwrotu. W modelu Fullfilment by Merchant (FBM) takie obowiązki bierze na siebie sprzedawca, co wiąże się z koniecznością posiadania własnego magazynu i osób obsługujących wysyłkę paczek.

ERP jest zintegrowanym systemem informatycznym, służącym do zarządzania zasobami przedsiębiorstwa. System ERP umożliwia automatyzację procesów i integrację różnych obszarów działalności firmy w jednym programie komputerowym. Integracja modułów zapewnia płynny przepływ informacji w czasie rzeczywistym. Kilkunastu pracowników jednocześnie może wykonywać prace w systemie ERP. Przykładowymi modułami, które może integrować system ERP, są dane księgowe i finansowe, sprzedażowe, magazynowe, związane z produkcją, logistyką oraz administracją.

ERP to skrót od angielskiego określenia Enterprise Resource Planning.

EDI to skrót od Electronic Data Interchange, czyli elektronicznej wymiany danych. EDI jest to proces przesyłania zamówień oraz dokumentów handlowych (np. faktury, zamówienia) między dwoma systemami, bez konieczności ich ręcznego przepisywania. EDI jest często stosowane w handlu internetowym i pomaga usprawnić procesy sprzedaży oraz zarządzania danymi handlowymi.

Dropshipping to metoda prowadzenia sprzedaży internetowej, w której sklep internetowy lub sprzedawca na marketplace nie posiada fizycznie towarów. Sprzedawca korzysta z magazynu dostawcy lub producenta, któremu przekazuje zamówienia złożone przez jego sklep. Pakowanie i wysyłka odbywa się bezpośrednio z magazynu producenta, a więc sprzedawca nie pośredniczy w procesie realizacji zamówienia. Dzięki temu sklep internetowy nie ponosi kosztów związanych z przechowywaniem towarów. Nie musi posiadać też pracowników odpowiadających za pakowanie i wysyłkę. Zadaniem sklepu jest pozyskanie klienta poprzez marketing, sprzedaż, obsługa klienta oraz zarządzanie zwrotami towarów.

Customer journey to angielskie określenie dot. ścieżki klienta, czyli sumy wszystkich interakcji klienta z daną firmą podczas całej relacji określonej w czasie. Proces customer journey rozpoczyna się od pierwszego styku z firmą (np. poprzez zobaczoną reklamę), aż do ostatniego etapu, który może skończyć się przed lub po dokonaniu zakupu. Customer journey opracowuje się w celu zrozumienia klienta, jego potrzeb i celów oraz oczekiwań na każdym etapie styku z firmą, aby zaprojektować odpowiednie customer experience (CX).

Customer Experience (CX) to określenie na doświadczenia klienta podczas kupowania produktów lub korzystania z usług na stronie internetowej lub w sklepie internetowym. CX dotyczy wszystkich interakcji między klientem a firmą, od pierwszego wejścia na stronę, przez dokonanie zakupu, aż po obsługę posprzedażową. Dobrze zaprojektowany CX ułatwia proces zakupowy i buduje pozytywne wrażenia z kontaktu z daną firmą lub marką, dzięki temu firma zwiększa swoje szanse na powrót klienta w przyszłości.

Content marketing to strategia marketingowa, w której tworzy się i udostępnia wartościowe treści, w celu przyciągnięcia potencjalnych klientów (in-bound marketing) i zainteresowania swoją ofertą. W ramach content marketingu powstają różne rodzaje treści, takie jak artykuły na blogu, filmy, infografiki, podcasty, e-booki, a nawet memy i kreatywne posty w mediach społecznościowych.

CLV to wskaźnik pozwalający oszacować całkowitą wartość przychodu od danego klienta lub segmentu klientów z transakcji sprzedaży w danym przedziale czasowym. Wskaźnik CLV oblicza się mnożąc trzy wartości – średniej wartości zamówienia dokonanego przez danego klienta w danym okresie x ilość transakcji sprzedaży w danym okresie (zazwyczaj przez rok) x średnia długość trwania relacji handlowej (w latach).

Buy Box na Amazonie to obszar na stronie produktu, gdzie klienci mogą kliknąć przycisk "Dodaj do koszyka" lub "Kup teraz", aby dodać dany produkt do swojego koszyka lub dokonać zakupu. Na stronie produktu (np. telefonu komórkowego określonego modelu) często pojawia się wiele ofert od różnych sprzedawców. Jednak tylko jeden sprzedawca może otrzymać Buy Box, co oznacza, że ​​ma on swojego rodzaju „pierwszeństwo” wśród innych firm, oferujących ten sam produkt. Buy box jest narzędziem Amazona, który umożliwia większą sprzedaż firmie, której uda się go wygrać.

API to skrót od słów Application Programming Interface. API to rodzaj komputerowego tłumacza, który umożliwia aplikacjom komunikację między sobą. Dzięki niemu programy automatycznie przesyłają i odbierają informacje. API jest wykorzystywane m.in. w aplikacjach mobilnych lub serwisach internetowych.

Cross-dock to model logistyki magazynowej, który jest wykorzystywany w celu przyspieszenia procesu dystrybucji towarów. W magazynie cross-dock towar jest odbierany bezpośrednio z jednego transportu i przekazywany do kolejnego transportu, bez przechowywania go w magazynie na dłuższy czas.

Checkout to angielskie określenie na końcowy proces realizacji zamówienia w sklepie internetowym. Dotyczy zamówienia, które klient dodał do koszyka, a następnie podjął dodatkową aktywność w celu sfinalizowania zakupu. W procesie checkout użytkownik jest proszony o podanie dokładnych danych personalnych, adresu pocztowego, określenia sposobu płatności i realizacji dostawy, czy też akceptację regulaminu. Optymalizacja procesu checkout pozwala na zwiększenie sprzedaży w sklepie internetowym.

Alibaba.com – Twój start na globalnym rynku B2B

Alibaba to największa międzynarodowa platforma handlu B2B, oferująca szerokie możliwości właścicielom firm, którzy chcą rozwijać swój biznes i docierać na zagraniczne rynki. Jej popularność dowodzą liczby. W serwisie Alibaba znajdziesz ponad 200 tysięcy sprzedawców, a z platformy korzysta ponad 20 milionów aktywnych użytkowników, rozsianych po całym świecie. Aby jednak w pełni wykorzystać Alibaba, musisz wiedzieć, jak efektywnie i profesjonalnie działać w ramach serwisu. Jak skutecznie prowadzić sprzedaż na tej portalu Alibaba.com? Jak zarejestrować firmę i wykorzystać możliwości, jakie dają systemy reklamowe? Wyjaśniamy w artykule.

autor: Shoper

Dlaczego warto sprzedawać na Alibaba?

Kluczową korzyścią dla przedsiębiorców działających w serwisie Alibaba jest dostęp do międzynarodowego rynku zbytu. Jako mniejsza firma możesz w prosty sposób oferować swoje produkty odbiorcom na całym świecie. To szansa na zwiększenie zysków, ale również na poszerzenie horyzontów biznesowych.

Sprzedaż na platformie Alibaba to także szansa na dynamiczny rozwój dla dużych firm. Serwis umożliwia nawiązywanie kontaktów z nowymi klientami oraz poszerzanie zasięgu swojej marki w skali globalnej. Portal Alibaba proponuje również szereg rozwiązań i opcji, które są pomocne w efektywnym zarządzaniu obszernymi katalogami produktów oraz obsługą licznych zamówień, tak aby klienci mogli kupować bez większych trudności. Dzięki temu zarządzanie sprzedażą nawet przy szerokim asortymencie pozostaje skuteczna. 

Ważne jest również to, że Alibaba.com jest miejscem otwartym dla sprzedawców z każdej branży. Znajdziesz tu produkty z rozmaitych segmentów rynku, od odzieży, przez elektronikę, kosmetyki, po żywność i inne. Niezależnie od obszaru, w którym działasz (zarówno w Polsce, jak i w innych krajach świata), możesz wykorzystać portal Alibaba do skutecznego promowania i sprzedaży swoich towarów.

Ponadto Alibaba proponuje szereg rozwiązań i narzędzi, które sprzyjają budowaniu i utrzymaniu zaufania wśród konsumentów. Serwis Alibaba umożliwia ocenianie produktów i wystawianie recenzji przez klientów, co ułatwia podejmowanie decyzji kolejnym użytkownikom poprzez społeczny dowód słuszności. Jednocześnie firmy mogą w ten sposób zademonstrować jakość swoich produktów. Dodatkową korzyścią z punktu widzenia kupujących jest program ochrony nabywców, którzy zwiększa bezpieczeństwo przeprowadzanych transakcji.

Kto może sprzedawać na Alibaba?

Nim rozpoczniesz działania na Alibaba.com, dokładnie przeanalizuj konkurencję i zastanów się, w jakiej kategorii produktowej chcesz sprzedawać oraz do jakich kontrahentów chcesz dotrzeć. Aby faktycznie korzystać z serwisu, musisz spełnić pewne wymagania. Upewnij się, że masz:

  • zarejestrowaną działalność gospodarczą i posiadasz certyfikat działalności gospodarczej,
  • możliwość dostarczenia produktów w ilościach hurtowych (Alibaba to platforma dla firm, nie dla handlu detalicznego),
  • odpowiednie uprawnienia i certyfikaty do sprzedaży swoich produktów, jeśli wymaga tego ich kategoria (np. w przypadku żywności).

Jak rozpocząć sprzedaż na Alibaba?

Pierwszym krokiem, który musisz wykonać, aby sprzedawać na Alibaba.com, jest oczywiście założenie konta sprzedawcy. Możesz to zrobić, rejestrując się na stronie Alibaba lub za pośrednictwem partnerów takich jak Shoper. 

Aby móc sprzedawać swoje produkty, musisz opłacić roczne członkostwo Global Gold Supplier. Członkostwo to potwierdza wiarygodność firmy i jednocześnie daje widoczność i szansę na większy potencjalny zwrot z inwestycji. Firmy posiadające to członkostwo są weryfikowane przez zewnętrzne agencje, co dodatkowo wzmacnia zaufanie potencjalnych kupujących.

Aby pozytywnie przejść weryfikację, musisz przygotować wymagane dokumenty:

  1. Świadectwo rejestracji firmy.
  2. Kopię dokumentu tożsamości właściciela firmy.
  3. Rachunek za telefon firmowy, wystawiony ciągu ostatnich 3 miesięcy, który zawiera nazwę i adres firmy
  4. Wyciąg bankowy firmy. Wystarczy, że będzie na nim widoczna nazwa przedsiębiorstwa oraz banku. Wyciąg nie musi zawierać żadnych transakcji.
  5. Zaświadczenie o podatku dochodowym od firmy.

Sprzedaż towarów klientom z całego świata krok po kroku

Kolejnym etapem jest ustalenie cen i warunków sprzedaży dla swoich produktów. Alibaba.com oferuje różne opcje, jeśli chodzi o prezentację oferty do sprzedaży.

Możesz prezentować cenę w zależności od liczby zamawianych sztuk:

Ale również masz możliwość oferowania klientom personalizacji i dopasowania produktów pod indywidualne zamówienia.

Jak na każdym portalu typu marketplace, tak i na Alibaba.com ważnym elementem sprzedaży na jest budowanie zaufania i reputacji poprzez system opinii i komentarzy. W branży e-commerce kluczowe są opinie o produkcie zadowolonych odbiorców, gdyż wpływają one decyzje o zakupie potencjalnych klientów. Poza tym opinie są źródłem cennych informacji zwrotnych, które pomagają producentom ulepszać swoją ofertę.  

Następny etap to sukcesywne zwiększanie widoczności ofert w wynikach wyszukiwania i tutaj – również podobnie do innych portali marketplace, warto skorzystać z narzędzi marketingowych oferowanych przez platformę. Narzędzia reklamowe pomagają lepiej pozycjonować ofertę Twojej firmy, ponieważ pozwalają precyzyjnie dotrzeć do właściwej grupy docelowej. To wyróżnione pozycjonowanie ułatwia klientom skorzystanie z Twoich usług lub zakup Twoich produktów. Narzędzia reklamowe poprawiają również skuteczność działań marketingowych. Więcej na ich temat przeczytasz w dalszej części tekstu. 

Jaki jest koszt sprzedaży na portalu Alibaba?

Alibaba różni się od innych portali w kwestii kosztów, które musisz ponieść, aby móc zaprezentować swoją ofertę. Sprzedając na tym portalu, nie uświadczysz prowizji, gdyż  sprzedawcy opłacają tylko abonament oraz ponoszą koszty reklam. Alibaba oferuje kilka planów członkostwa dla sprzedawców w odróżnieniu. Oznacza to, że płacisz tutaj stały roczny abonament. Już od $2999 rocznie:

  • możesz wystawiać oferty przez rok,
  • otrzymujesz $500 na reklamę w Alibaba.com,
  • masz nielimitowaną liczbę ofert,
  • uzyskujesz dostęp do wyszukiwarki popularnych słów kluczowych,
  • zyskujesz obecność w aż 190 krajach,
  • Twoje oferty będą wystawiane w aż 19 różnych językach. Warto pamiętać, iż portal Alibaba nie posiada polskiej wersji językowej.

Jakie produkty można sprzedać na Alibaba?

Alibaba umożliwia handel szeroką gamą produktów. Portal ten jest głównie rozpoznawalny jako źródło dostawców z Chin, oferujących różnorodne towary, od odzieży i elektroniki po materiały budowlane i urządzenia przemysłowe. Jest jednak otwarty na firmy z całego świata. 

Co istotne, na portalu znajdziesz kategorii towarów, gdzie możesz odszukać zarówno dostawców, jak i nabywców. Możliwa jest więc sprzedaż artykułów spożywczych, kosmetyków, wyposażenia wnętrz, biżuterii. Alibaba.com jest platformą, na której można również oferować usługi. Korzystają z niej firmy specjalizujące się np. w projektowaniu graficznym, marketingu internetowym, tłumaczeniach i logistyce. 

Jak zwiększyć sprzedaż w serwisie Alibaba za pomocą narzędzi reklamowych?

Korzystanie z narzędzi reklamowych na portalach typu marketplace jest niezbędne, gdyż musisz wyróżnić się bardzo szybko. Jakość produktów to nie wszystko – narzędzia dają firmom szansę na dotarcie do docelowej grupy odbiorców, co sprzyja dynamicznemu wzrostowi. W serwisie Alibaba możesz skorzystać z dwóch głównych metod promocji: 

  • reklam opartych na słowach kluczowych (KWA) oraz 
  • płatnych Premium Sponsored Ads. 

Jakie są ich kluczowe zalety?

Narzędzia reklamowe pomagają lepiej pozycjonować ofertę Twojej firmy, ponieważ precyzyjnie docierają do właściwej grupy docelowej. To wyróżnione pozycjonowanie ułatwia klientom znalezienie i skorzystanie z Twoich usług lub zakup Twoich produktów. Ponadto narzędzia wpływają na zwiększenie widoczności. Jeśli Twoja strategia marketingowa nie obejmuje płatnych działań, trudno będzie skutecznie wypromować ofertę. 

Najczęściej zadawane pytania na temat Alibaba.com

Czy Alibaba.com oferuje jakąkolwiek formę gwarancji lub ochrony dla kupujących?

Tak, Alibaba oferuje ochronę dla kupujących. Jeżeli zakup nie odpowiada warunkom umowy, towar jest uszkodzony lub jego jakość jest niezadowalająca, polityka zwrotów Alibaba zapewnia taką możliwość.

Czy mogę handlować na Alibaba.com na rynkach międzynarodowych, czy istnieją jakieś ograniczenia geograficzne?

Alibaba umożliwia handel na rynku międzynarodowym bez nakładania ograniczeń geograficznych. Jednak warto rozważyć sprzedaż w krajach, do których dostarczenie produktu jest możliwe bez większych trudności.

Czy możliwa jest sprzedaż produktów markowych na Alibaba.com?

Sprzedaż produktów markowych lub licencjonowanych na stronie Alibaba może narazić Cię na działania prawne. Nie jest dozwolone oferowanie na platformie produktów należących do innych marek, ale możesz sprzedawać towary własnej produkcji.

Jak należy zarządzać obsługą klienta i procesem zwrotów na Alibaba.com?

Alibaba może wesprzeć Cię w zarządzaniu obsługą klienta oraz zwrotami. Ważne jest, aby szybko reagować na skargi klientów i zaproponować rozwiązanie problemu, np. poprzez wymianę towaru lub zwrot pieniędzy za wadliwy czy niespełniający wymagań produkt.

Czy warto sprzedawać na Alibaba?

Odpowiedź na to pytanie zależy od Twoich celów i perspektyw rozwoju biznesu. Serwis Alibaba to jedna z największych platform B2B na świecie, która oferuje polskim przedsiębiorcom ogromne możliwości. Dzięki globalnemu charakterowi Alibaba.com pozwala dotrzeć do nowych rynków, ale także umożliwia dokonywanie atrakcyjnych zakupów. Sprzedawanie produktów na platformie Alibaba.com może być jednak wyzwaniem i wymaga czasu na zrozumienie, jakie działania płatne i organiczne przynoszą najlepsze rezultaty. Jednocześnie sprzedaż wymaga mądrej rywalizacji z konkurencją, co powinno obejmować wysoką jakość towarów.

Przeczytaj artykuły Shoper

Microsoft Advertising — czym jest i czy warto go wykorzystać w sprzedaży międzynarodowej?

Marketing

Dzięki narzędziom takim jak Microsoft Ads masz szansę zaprezentować swoje produkty tam, gdzie nie docierają inne systemy. Ale dlaczego warto postawić na tę platformę? Microsoft Advertising kryje ki...

ebay sprzedaż

Na czym polega sprzedaż na eBay i jak ją zacząć?

Sprzedaż na marketplace

eBay to drugi najpopularniejszy marketplace na świecie. Jak wykorzystać jego zasięg i zacząć sprzedawać międzynarodowo? O co zadbać już na początku i jak rozwijać się dalej? Podpowiadamy, na co zwr...