Wielka Brytania - charakterystyka rynku e-commerce

Wielka Brytania jest krajem, w którym zakupy online cieszą się szczególnie dużą popularnością. Około 90% brytyjskich internautów zrobiło w ostatnich miesiącach zakupy online. Nic dziwnego, że kraj ten znajduje się w czołówce zestawień obrotów e-handlu z wynikiem ponad 180 mld euro. Elektroniczny handel konsumencki stanowi blisko 30% całego rynku detalicznego w Wielkiej Brytanii. Jest ona nazywana czasami „poligonem” e-commerce ponieważ tutaj rodzi się i jest testowanych wiele nowych rozwiązań z obszaru e-handlu. Szczególną popularnością cieszą się zakupy za pośrednictwem urządzeń mobilnych.

Zagranicznych dostawców przyciągają na ten rynek m.in. zasobne portfele Brytyjczyków – PKB na głowę wyrażony w standardzie siły nabywczej wynosi 35 100 (zbliżony do średniej w UE). Ceny są nieco wyższe niż średnia w krajach OECD – wskaźnik poziomu cen kształtuje się na poziomie 105 (średnia OECD=100).

Waluta

funt brytyjski (GBP)

Populacja

67,327

(mln/2022)

Ocena poziomu cen

$

(2022)

Charakterystyka rynku e-commerce

Dostęp do internetu 2022:

97%

Robi zakupy online 2022:

84%

Udział e-commerce w handlu retail:

27,9%

Wzrost rynku 2023-2027:

8.4%

Wzrost dochodów e-commerce 2023:

19%

Najpopularniejsze branże e-commerce

Moda

Żywność i środki higieny osobistej

Meble i wyposażenie

Elektronika i media

Zabawki, Hobby i DIY

Najpopularniejsze platformy e-commerce

Marketplace

Porównywarki cen

pricerunner.com

pricespy.co.uk

idealo.co.uk

Stawki VAT

20%

Podstawowa stawka VAT

5%

Obniżona stawka VAT

w tym foteliki samochodowe dla dzieci, niektóre przedmioty energooszczędne stosowane do użytku domowego, niektóre rodzaje sprzętu medycznego, przeznaczonego dla osób niepełnosprawnych

Charakterystyka konsumenta

Brytyjczycy należą do najbardziej hojnych e-konsumentów i są w czołówce zestawień porównujących przeciętne wydatki za zakupy w sieci w poszczególnych krajach. Hojni nie oznacza rozrzutni i gotowi do przepłacania – Brytyjczycy uważnie porównują ceny szukając najlepszych w sieci. Są również otwarci na zakupy dokonywane w zagranicznych sklepach. Z uwagi na bardzo rozwinięty i konkurencyjny rynek będą oni oczekiwać dobrej jakości obsługi i wygody w dokonywaniu zakupów.

Mieszkańcy Wysp przywiązują również dużą wagę do opinii oraz rekomendacji innych użytkowników. Ponad połowa konsumentów przed zakupem najpierw zasięga informacji w Internecie. Znaczny odsetek brytyjskich konsumentów przy zakupie towaru danej marki czy dostawcy bierze pod uwagę etyczne aspekty (wpływ na środowisko i klimat, zrównoważony łańcuch dostaw, traktowanie pracowników).

Warto pamiętać, że Wielka Brytania to środowisko wielokulturowe i wielonarodowe, w których poszczególne grupy konsumentów mogą znacznie różnić się preferencjami. To wyzwanie, ale również szansa na znalezienie własnej niszy. Dla polskich firm próbujących sił na tamtejszym rynku dobrym punktem wyjścia może być skierowanie oferty do licznej w Wielkiej Brytanii grupy Polaków.

Popularne metody płatności

  1. Karta debetowa lub kredytowa
  2. E-portfel (PayPal, Google Pay, Apple Pay itp.)
  3. Przelew bankowy
  4. Gotówka
  5. Polecenie zapłaty

Popularne metody dostawy

  1. Dostawa kurierem (Royal Mail, Hermes, Parcelforce, UPS, DHL, DPD)
  2. Odbiór w sklepie stacjonarnym
  3. Odbiór w punkcie odbioru paczek

Najpopularniejsze kierunki zakupów cross-border

38%

Chiny

23%

Stany Zjednoczone

8%

Niemcy

Wskaźniki marketingowe

Najpopularniejsze kanały social media 2023

57%

Facebook

17%

Twitter

16%

Instagram

Najnowsze artykuły

Zapłać za cło swojego klienta w Wielkiej Brytanii, czyli dostawa na warunkach DDP

Logistyka

O północy 31 stycznia 2020 roku świat handlowy się zmienił. Wielka Brytania, która dotąd była integralną częścią Unii Europejskiej, stała się odrębnym graczem na arenie handlowej. Zmiany w relacjac...

Źródła:

1, 2, 3, 4, 5, 6 ,7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17

Ocena poziomu cen
Ocena poziomu cen została przedstawiona w formie wizualnej na podstawie interpretacji źródła OECD „Wskaźnika poziomu cen (Price level indices) z wykorzystaniem pięciostopniowej skali wskaźnika poziomu cen.
Wskaźnik poziomu cen jest wyrażony w stosunku parytetu siły nabywczej do rynkowych kursów wymiany. Na poziomie PKB, porównawcze poziomy cen stanowią miarę różnic w ogólnych poziomach cen w poszczególnych krajach. Wskaźnik ten jest mierzony jako indeks.