Wielka Brytania jest krajem, w którym zakupy online cieszą się szczególnie dużą popularnością. Ponad 90% brytyjskich internautów zrobiło w ostatnich miesiącach zakupy online. Nic dziwnego, że kraj ten znajduje się w czołówce zestawień obrotów wartości sprzedaży z wynikiem ponad 300 mld euro. Elektroniczny handel konsumencki stanowi blisko 30% całego rynku detalicznego w Wielkiej Brytanii. Jest ona nazywana czasami „poligonem” e-commerce ponieważ tutaj rodzi się i jest testowanych wiele nowych rozwiązań z obszaru e-handlu. Szczególną popularnością cieszą się zakupy za pośrednictwem urządzeń mobilnych.
Zagranicznych dostawców przyciągają na ten rynek m.in. zasobne portfele Brytyjczyków – PKB na głowę wyrażony w standardzie siły nabywczej wynosi 35 200 (zbliżony do średniej w UE). Ceny są nieco wyższe niż średnia w krajach OECD – wskaźnik poziomu cen kształtuje się na poziomie 105 (średnia OECD=100).
Charakterystyka rynku e-commerce
Mieszkańcy z dostępem do internetu (2023):
Mieszkańcy robiący zakupy online (2023):
Wartość udziału e-commerce w handlu:
Prognozowany wzrost rynku e-commerce (2024-2028):
Wzrost dochodów sektora e-commerce (2024):
Moda
Elektronika i media
Zabawki, Hobby i DIY
Żywność i środki higieny osobistej
Meble i wyposażenie
Marketplace
Amazon
Sainsburys
Tesco
Ebay.co.uk
Etsy
Porównywarki cen
pricerunner.com
pricespy.co.uk
idealo.co.uk
20%
Podstawowa stawka VAT
5%
Obniżona stawka VAT
w tym na foteliki samochodowe dla dzieci, niektóre przedmioty energooszczędne stosowane do użytku domowego, niektóre rodzaje sprzętu medycznego, przeznaczonego dla osób niepełnosprawnych
Charakterystyka konsumenta
Brytyjczycy należą do najbardziej hojnych e-konsumentów i są w czołówce zestawień porównujących przeciętne wydatki za zakupy w sieci w poszczególnych krajach. Hojni nie oznacza rozrzutni i gotowi do przepłacania – Brytyjczycy uważnie porównują ceny szukając najlepszych w sieci. Są również otwarci na zakupy dokonywane w zagranicznych sklepach. Z uwagi na bardzo rozwinięty i konkurencyjny rynek, będą oni oczekiwać dobrej jakości obsługi i wygody w dokonywaniu zakupów.
Mieszkańcy Wysp przywiązują również dużą wagę do opinii oraz rekomendacji innych użytkowników. Ponad połowa konsumentów przed zakupem najpierw zasięga informacji w Internecie. Znaczny odsetek brytyjskich konsumentów przy zakupie towaru danej marki czy dostawcy bierze pod uwagę etyczne aspekty (wpływ na środowisko i klimat, zrównoważony łańcuch dostaw, traktowanie pracowników).
Warto pamiętać, że Wielka Brytania to środowisko wielokulturowe i wielonarodowe, w których poszczególne grupy konsumentów mogą znacznie różnić się preferencjami. To wyzwanie, ale również szansa na znalezienie własnej niszy. Dla polskich firm próbujących sił na tamtejszym rynku dobrym punktem wyjścia może być skierowanie oferty do licznej w Wielkiej Brytanii grupy Polaków.
44%
Chiny
21%
Stany Zjednoczone
6%
Niemcy
Wskaźniki marketingowe
61%
14%
11%
Najnowsze artykuły
Kryteria dostosowania strony internetowej do sprzedaży w UK – Twoja checklista!
Sprzedaż przez własny sklepMarzysz o rozpoczęciu sprzedaży w Wielkiej Brytanii? Według International Trade Administration spośród trzech najpopularniejszy...
Jak z powodzeniem wkroczyć na brytyjski rynek marketplace?
Sprzedaż na marketplaceWielka Brytania, jako jeden z najważniejszych rynków e-commerce, stanowi atrakcyjną przestrzeń dla przedsiębiorców dążących do ...
Krótki przewodnik po najpopularniejszych marketplace’ach w Wielkiej Brytanii
Sprzedaż na marketplaceWielka Brytania jest jednym z największych rynków e-commerce na Świecie[1] zajmując trzecie miejsce na podium w światowym ran...
Źródła:
1, 2, 3, 4, 5, 6 ,7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17
* Wartość procentowa odnosi się do kraju wskazanego przez respondentów w badaniu IPC 2022, w którym spytano 33009 respondentów o kraj, w którym dokonali ostatniego zakupu cross-border. Źródło: „Cross-border e-commerce shopper survey 2022. Key findings”, International Post Corporation, January 2023.
Ocena poziomu cen
Ocena poziomu cen została przedstawiona w formie wizualnej na podstawie interpretacji źródła OECD „Wskaźnika poziomu cen (Price level indices) z wykorzystaniem pięciostopniowej skali wskaźnika poziomu cen.
Wskaźnik poziomu cen jest wyrażony w stosunku parytetu siły nabywczej do rynkowych kursów wymiany. Na poziomie PKB, porównawcze poziomy cen stanowią miarę różnic w ogólnych poziomach cen w poszczególnych krajach. Wskaźnik ten jest mierzony jako indeks.