Czechy - charakterystyka rynku e-commerce

Czechy, choć tutejszy rynek e-commerce znajduje się wciąż w fazie rozwoju, w raportach na temat e-commerce opisywane są jako jeden z najbardziej dynamicznie rozwijanych się rynków w Europie. Statystyki podają, że zakupy online zrobiło w ciągu ostatnich 12 miesięcy 77% Czechów. Obroty rynku e-commerce u naszych południowych sąsiadów szacowane są na ponad 13 mld euro rocznie a sprzedaż online prowadzi blisko jedna czwarta firm zatrudniających powyżej 9 osób. Na rynku panuje duża lokalna konkurencja, ale transgraniczne zakupy wciąż maja potencjał wzrostu.

Co ważne, Polska jest w czołówce krajów, w których Czesi dokonują zakupów transgranicznych. Jedną z przyczyn jest fakt, że wiele produktów, np. codziennego użytku, jest tam droższych niż w Polsce. Potwierdzają to dane OECD – podczas gdy wskaźnik poziomu cen OECD wynosi w Polsce 53 (średnia OECD=100), to w Czechach ten sam wskaźnik osiąga poziom 69. PKB na głowę w Czechach (wyrażony w standardzie siły nabywczej) wynosi 32 000 (91% średniej UE).

Waluta

korona czeska (CZK)

Populacja

10,517

(mln/2022)

Ocena poziomu cen

$

(2022)

Charakterystyka rynku e-commerce

Dostęp do internetu 2022:

91.48%

Robi zakupy online 2022:

77%

Udział e-commerce w handlu retail:

16%

Wzrost rynku 2023-2027:

8.4%

Wzrost dochodów e-commerce 2023:

16.4%

Konsumenci kupujący w lokalnych sklepach (w ostatnich 3 miesiącach):

57.14%

Konsumenci kupujący z innych krajów UE:

20.57%

Konsumenci kupujący z innych krajów (UE i poza UE):

23.38%

Najpopularniejsze branże e-commerce

Moda

Żywność i środki higieny osobistej

Meble i wyposażenie

Elektronika i media

Zabawki, Hobby i DIY

Najpopularniejsze platformy e-commerce

Marketplace

Porównywarki cen

heureka.cz

zbozi.cz

hledejceny.cz

Stawki VAT

21%

Podstawowa stawka VAT

15%

Obniżona stawka VAT

w tym żywność, napoje bezalkoholowe, wyroby medyczne

10%

Obniżona stawka VAT

w tym produkty lecznicze, książki, e-booki, prasa

Charakterystyka konsumenta

Dla e-konsumentów z Czech ważna jest jakość obsługi klienta i wiarygodność witryny zakupowej. Czesi zwracają uwagę na ceny i szukają okazji. To chłonny rynek, ale Czesi będą poszukiwać najwyższej jakości za możliwie niską cenę. Oczekują również szybkich dostaw towarów. Znawcy rynku zwracają uwagę, że charakterystyczne dla rynku są płatności za pobraniem – Czesi wciąż mają mniej zaufania do płatności online niż konsumenci w innych krajach.

Planując ekspansję do Czech warto też zadbać o przygotowanie witryny w języku czeskim oraz w czeskiej domenie – Czesi będą woleli kupować „u siebie”. Ważna też jest rzetelność i uczciwość w podawaniu informacji – zarówno o cechach towaru czy usługi jak również dostępności czy terminie dostarczenia towaru.

Czesi coraz bardziej przyzwyczajają się do standardu dostaw w 24 godziny i będą tego oczekiwać od dostawcy internetowego. W utrzymaniu wysokich standardów dostaw z pewnością pomoże stworzenia lokalnego magazynu (co ważne – obsługującego zwroty i reklamacje, aby czeski klient nie musiał wysyłać ich do Polski).

Popularne metody płatności

  1. Karta debetowa lub kredytowa
  2. Przelew bankowy
  3. E-portfel (PayPal, PaySec, Google Pay, Apple Pay itp.)
  4. Płatność przy odbiorze
  5. Płatność odroczona (Twisto)

Popularne metody dostawy

  1. Dostawa kurierem (Zásilkovna, Packeta, Česká Pošta, PPL, DPD, GLS, Geis)
  2. Odbiór w punkcie odbioru paczek (w tym paczkomaty Zásilkovna, Packeta)

Najpopularniejsze kierunki zakupów cross-border

Niemcy

Polska

Słowacja

Wskaźniki marketingowe

Najpopularniejsze kanały social media 2023

74%

Facebook

10%

Pinterest

8%

Instagram

Źródła:

1, 2, 3, 4, 5, 6 ,7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18

Ocena poziomu cen
Ocena poziomu cen została przedstawiona w formie wizualnej na podstawie interpretacji źródła OECD „Wskaźnika poziomu cen (Price level indices) z wykorzystaniem pięciostopniowej skali wskaźnika poziomu cen.
Wskaźnik poziomu cen jest wyrażony w stosunku parytetu siły nabywczej do rynkowych kursów wymiany. Na poziomie PKB, porównawcze poziomy cen stanowią miarę różnic w ogólnych poziomach cen w poszczególnych krajach. Wskaźnik ten jest mierzony jako indeks.