Czechy, choć tutejszy rynek e-commerce znajduje się wciąż w fazie rozwoju, w raportach na temat e-commerce opisywane są jako jeden z najbardziej dynamicznie rozwijających się rynków w Europie. Statystyki podają, że zakupy online zrobiło w ciągu ostatnich 12 miesięcy 77% Czechów. Obroty rynku e-commerce u naszych południowych sąsiadów szacowane są na ponad 13 mld euro rocznie a sprzedaż online prowadzi blisko jedna czwarta firm zatrudniających powyżej 9 osób. Na rynku panuje duża lokalna konkurencja, ale transgraniczne zakupy wciąż mają potencjał wzrostu.
Co ważne, Polska jest w czołówce krajów, w których Czesi dokonują zakupów transgranicznych. Jedną z przyczyn jest fakt, że wiele produktów, np. codziennego użytku, jest tam droższych niż w Polsce. Potwierdzają to dane OECD – podczas gdy wskaźnik poziomu cen OECD wynosi w Polsce 53 (średnia OECD=100), to w Czechach ten sam wskaźnik osiąga poziom 69. PKB na głowę w Czechach (wyrażony w standardzie siły nabywczej) wynosi 32 000 (91% średniej UE).
Charakterystyka rynku e-commerce
Mieszkańcy z dostępem do internetu (2023):
Mieszkańcy robiący zakupy online (2023):
Wartość udziału e-commerce w handlu:
Prognozowany wzrost rynku e-commerce (2024-2028):
Wzrost dochodów sektora e-commerce (2024):
Konsumenci kupujący w lokalnych sklepach (w ostatnich 3 miesiącach):
Konsumenci kupujący z innych krajów UE:
Konsumenci kupujący z innych krajów (UE i poza UE):
Zabawki, Hobby i DIY
Elektronika i media
Moda
Meble i wyposażenie
Żywność i środki higieny osobistej
21%
Podstawowa stawka VAT
15%
Obniżona stawka VAT
na żywność, napoje bezalkoholowe, urządzenia medyczne, foteliki samochodowe dla dzieci, produkty bezglutenowe.
10%
Obniżona stawka VAT
na książki
Charakterystyka konsumenta
Dla e-konsumentów z Czech ważna jest jakość obsługi klienta i wiarygodność witryny zakupowej. Czesi zwracają uwagę na ceny i szukają okazji. To chłonny rynek, ale Czesi będą poszukiwać najwyższej jakości za możliwie niską cenę. Oczekują również szybkich dostaw towarów. Znawcy rynku zwracają uwagę, że charakterystyczne dla rynku są płatności za pobraniem – Czesi wciąż mają mniej zaufania do płatności online niż konsumenci w innych krajach.
Planując ekspansję do Czech warto też zadbać o przygotowanie witryny w języku czeskim oraz w czeskiej domenie – Czesi będą woleli kupować „u siebie”. Ważna też jest rzetelność i uczciwość w podawaniu informacji – zarówno o cechach towaru czy usługi, jak również dostępności czy terminie dostarczenia towaru.
Czesi coraz bardziej przyzwyczajają się do standardu dostaw w 24 godziny i będą tego oczekiwać od dostawcy internetowego. W utrzymaniu wysokich standardów dostaw z pewnością pomoże stworzenia lokalnego magazynu (co ważne – obsługującego zwroty i reklamacje, aby czeski klient nie musiał wysyłać ich do Polski).
49%
Chiny
22%
Polska
12%
Niemcy
Wskaźniki marketingowe
69%
12%
11%
Najnowsze artykuły
Jak wykorzystać potencjał czeskiego Allegro wspierając się nowoczesnym oprogramowaniem?
Sprzedaż na marketplaceEkspansja Allegro na czeski rynek stanowiła przemyślany plan polskiej platformy sprzedażowej na zwiększenie swoich wpływów w ce...
Rozpocznij sprzedaż na Allegro.cz! Jak reklamować się na czeskim rynku?
MarketingWejście Allegro na czeski rynek otworzyło nowe możliwości dla polskich sprzedawców. Działając na allegro.cz masz szansę pozyska...
Cross-border do Czech w praktyce. 5 rzeczy, które warto wiedzieć przed rozpoczęciem sprzedaży
PrzygotowanieDzięki handlowi transgranicznemu znaczenie pojęcia "rynek lokalny" systematycznie się poszerza. Wprost proporcjonalnie do zacie...
Źródła:
1, 2, 3, 4, 5, 6 ,7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18
Ocena poziomu cen
Ocena poziomu cen została przedstawiona w formie wizualnej na podstawie interpretacji źródła OECD „Wskaźnika poziomu cen (Price level indices) z wykorzystaniem pięciostopniowej skali wskaźnika poziomu cen.
Wskaźnik poziomu cen jest wyrażony w stosunku parytetu siły nabywczej do rynkowych kursów wymiany. Na poziomie PKB, porównawcze poziomy cen stanowią miarę różnic w ogólnych poziomach cen w poszczególnych krajach. Wskaźnik ten jest mierzony jako indeks.