Kryteria dostosowania strony internetowej do sprzedaży w UK – Twoja checklista!
Marzysz o rozpoczęciu sprzedaży w Wielkiej Brytanii? Według International Trade Administration spośród trzech najpopularniejszych sektorów wyróżniamy tutaj m.in. modę, elektronikę i zabawki. Zanim jednak postawisz na pełny cross-border, powinieneś dostosować swoją stronę internetową do obecnie panujących tam standardów. Przeczytaj nasz artykuł i poznaj kompleksową checklistę przydatną w trakcie całego procesu!
Jak dostosować stronę WWW do sprzedaży w UK? – 9 istotnych kwestii
Spośród 9 istotnych kwestii wymagających Twojej uwagi w zakresie utworzenia strony WWW podatnej na sprzedaż w UK wyróżniamy:
- Dostosowanie serwisu zgodnie z praktykami mobile-first SEO.
- Wdrożenie certyfikatu SSL (chodzi o szyfrowanie HTTPS).
- Zadbanie o nawigację witryny zgodnie z praktykami SXO.
- Dodanie nawigacji okruszkowej (breadcrumbs).
- Wyposażenie serwisu w perswazyjne CTA.
- Dodanie odpowiednich metod płatności.
- Ukierunkowanie oferty na lojalnych klientów.
- Oferowanie darmowych dostaw i zwrotów w krótkim czasie.
- Implementacja przekierowań do social mediów na stronie.
Szczegóły omawiamy poniżej.
1. Dostosowanie witryny zgodnie z praktykami mobile-first SEO
W Wielkiej Brytanii prawie 70 milionów mieszkańców korzysta z Internetu. Aż 66% z nich regularnie używa social mediów, dokonując za ich pośrednictwem istotnych konwersji zakupowych. Co ciekawe – 68% Brytyjczyków zamawia produkty ze sklepów internetowych, korzystając z urządzeń mobilnych, m.in. tabletów, smartfonów czy też najnowszych zegarków typu smartwatch.
2. Implementacja certyfikatu SSL
Już wiesz, że optymalizacja mobilna jest absolutnym must-have w każdym sklepie e-commerce działającym na terenie UK. Warto zatem do tego dodać zabezpieczenie witryny certyfikatem SSL. Szyfrowanie HTTPS polepszy doświadczenia użytkowników (klienci będą czuli się bezpieczniej i dokonają bardziej znaczących konwersji), co wzmocni SEO Twojego sklepu.
Dlaczego? Ponieważ Certyfikat SSL jest jednym z ponad 200 czynników rankingowych oficjalnie uznawanych przez Google.
Prawidłowo zaimplementowany certyfikat SSL wygląda następująco:
Zdj 1. Certyfikat SSL w witrynie cross-border.pl – wygląd po prawidłowym wdrożeniu HTTPS.
3. Wdrożenie nawigacji witryny zgodnie ze standardami SXO (SEO + UX)
Kolejnym krokiem, który pozwoli Twojemu biznesowi osiągnąć rynkową przewagę w UK w perspektywie długofalowej, jest dostosowanie nawigacji witryny do aktualnie panujących standardów SXO (ang. Search Experience Optimization), czyli SEO + UX.
Jak powinieneś to zrobić?
W pierwszej kolejności zadbaj o dostosowanie menu Twojego e-commerce. Możesz w tym przypadku wzorować się na branżowych liderach. Doskonałym przykładem jest serwis uk.tommy.com.
Zdj 2. Przykład właściwie rozmieszczonych linków nawigacyjnych w witrynie uk.tommy.com.
Jak widzisz, całe menu zostało podzielone na odpowiednie sekcje – główne oraz poboczne. Oprócz tego przedsiębiorstwo zadbało o dodatki wizualne w postaci atrakcyjnych grafik typu „Kints to know” lub „For every fit”. Taki zabieg ma na celu zwiększenie szans na interakcję ze stroną, gdyby standardowe rozwiązania nawigacyjne nie były wystarczająco intuicyjne dla danego odbiorcy.
4. Dodanie nawigacji okruszkowej
Istotne w zakresie dostosowania e-commerce do standardów w UK okazuje się także wdrożenie nawigacji okruszkowej, czyli tzw. breadcrumbsów (menu nawigacyjnego), przedstawiających wieloetapową podróż użytkownika. Jest to bardzo pomocne dla klienta w odnalezieniu się w układzie sklepu internetowego.
Zastosowanie breadcrumbs ułatwia również powrót do poprzednich sekcji i dodanie do koszyka kolejnych, interesujących produktów.
Zdj 3. Poprawnie zaimplementowana nawigacja okruszkowa w serwisie uk.tommy.com.
Porady, o których wspomnieliśmy, są uniwersalne niezależnie od branży, w której działasz. Z tego powodu powinieneś zadbać o zastosowanie wszystkich powyższych punktów.
Pamiętaj, że głównym kryterium dostosowania strony internetowej do sprzedaży w UK są doświadczenia użytkowników, czyli aspekt UX (ang. User Experience). SEO jest również istotne, natomiast bez zadbania o UX, optymalizacja pod kątem wyszukiwarek nie ma większej „mocy” (klienci wówczas niczego od Ciebie nie kupią).
Warto w tym momencie wspomnieć o jednej z wiodących usług cross-border, pozwalającej właścicielom e-commerce dostosować stronę internetową zgodnie z praktykami obowiązującymi w UK, a dodatkowo osiągnąć zamierzone zyski. I pragniemy na tym etapie oznajmić, że pomimo swojej popularności, nie jest to SXO.
Obecny rynek marketingowy w Wielkiej Brytanii, a także na całym świecie skupił się na czymś zdecydowanie bardziej pewnym oraz kompleksowym.
To nie jedyna opcja rynkowa, natomiast SEO360 jest gwarancją wzrostu dochodów poprzedzoną skrupulatną optymalizacją SEO, UX oraz UI. Decydując się wyłącznie na SXO, firmy pracują nad dostosowaniem Twojej strony pod kątem wymagań wyszukiwarek, jednak nie gwarantują wyników (np. w postaci określonej liczby konwersji).
W biznesie chodzi przecież o „dowożenie” rezultatów, o wyniki, jakie zostaną dostarczone w konkretnym czasie. I właśnie dlatego SEO360 może okazać się w Twoim przypadku „flagowym” rozwiązaniem, które powinieneś rozważyć, decydując się na cross-border w UK.
Dzięki temu masz pewność, że rozszerzenie działalności Twojego biznesu na kolejny rynek będzie opłacalne. Jeżeli chcesz porozmawiać o rezultatach, które mogą zostać zagwarantowane (pisemnie na umowie), umów bezpłatne spotkanie z SEOgroup. Pragniemy jeszcze raz wspomnieć, że jest to wyłącznie jedna z renomowanych opcji na współpracę z profesjonalistami.
W standardowym SXO możesz również liczyć na gwarancję efektów, natomiast wymaga to sporządzenia odpowiedniej umowy i porozumienia z wybraną agencją.
Nie rekomendujemy natomiast inwestycji wyłącznie w SEO. Zawsze powinieneś dodać do tego optymalizację UX oraz UI. Pozwoli to zmniejszyć współczynnik odrzuceń (tzw. bounce rate), zmaksymalizować konwersje i pozyskać dodatkowych klientów.
5. Perswazyjne wezwania do działania (CTA)
Pracując nad dostosowaniem swojej witryny pod kątem sprzedaży w UK, musisz zwrócić szczególną uwagę na wezwania do działania, czyli CTA (ang. Call To Action).
CTA muszą być chwytliwe, krótkie i perswazyjne. Jak je zaprojektować? Najlepiej spojrzeć na przykłady znanych marek działających na terenie UK, które wykorzystują do komunikacji następujące wyrażenia:
- „Kup teraz”
- „Sprawdź cenę”
- „Poproś o ofertę”
To nie jest jednak jedyna wykorzystywana forma wyrażeń. Możesz również pokusić się o sformułowania typu: „Kupuję!” czy „Sprawdzam ceny!”. Finalną decyzję podejmij w oparciu o formę komunikacji w Twoim e-commerce.
Dobrym przykładem formalnego CTA jest banner reklamowy firmy Matalan.co.uk.
Zdj 4. Profesjonalny banner reklamowy w formalnym wydaniu od Matalan.co.uk.
6. Odpowiednie metody płatności
Bazując na najnowszym raporcie PPRO, 46% klientów z UK najczęściej dokonuje płatności za pomocą kart kredytowych. O ile w Stanach Zjednoczonych dominuje American Express, o tyle w UK największą popularnością cieszą się Visa (77%) oraz Mastercard (22%). Wyłącznie 1% klientów e-commerce dokonuje w UK zakupów za pośrednictwem American Express.
Metody płatności, które powinieneś bezwzględnie dodać, to m.in.:
- Klarna
- PayPal
- Trustly
Zdj 5. Przykładowe metody płatności popularne w UK.
7. Ukierunkowanie oferty na lojalnych klientów
Badania Statista potwierdzają, że klienci w Wielkiej Brytanii są bardzo lojalni, jednak nie preferują wyjątkowo ekskluzywnych produktów (głównie ze względu na stan finansowy). W konsekwencji ceny na Twojej stronie internetowej powinny być relatywnie atrakcyjne. Musisz natomiast pozycjonować produkty, jako te o wysokiej jakości, unikając tzw. łatki ekskluzywności.
Z tych samych statystyk na temat zachowań użytkowników wynika, że klienci z UK są otwarci na testowanie nowych rozwiązań zakupowych. Dotyczy to na przykład mierzenia ubrań online z wykorzystaniem technologii VR (ang. Virtual Reality).
Biorąc pod uwagę aktualne standardy UK, w Twoim e-commerce doskonale sprawdzi się kompleksowe wdrożenie Omnichannel Marketingu. Co więcej, jeżeli masz możliwość otwarcia sklepu stacjonarnego – będzie to dodatkowym atutem – 23% ankietowanych preferuje obejrzenie oraz dotknięcie produktu przed jego zakupem.
8. Oferowanie darmowych dostaw i zwrotów w krótkim czasie
Aż 80% konsumentów z Wielkiej Brytanii wskazuje, że darmowe zwroty i dostawy są głównym czynnikiem warunkującym wybór konkretnego sklepu internetowego. Warto również wspomnieć, iż 56% kupujących twierdzi, że dostawa następnego dnia jest kluczowa. Co ciekawe, aż 44% klientów zależy na dostarczeniu towaru jeszcze tego samego dnia.
9. Implementacja przekierowań do social mediów na stronie
Twoim targetem jest generacja Z oraz pokolenie millenialsów? 88% z nich stwierdziło, że wykorzystują social media jako główne kanały do wyszukiwania atrakcyjnych produktów oraz podejmowania właściwych decyzji zakupowych. Za pośrednictwem mediów społecznościowych są oni w stanie sprawnie zweryfikować recenzje produktowe, sprawdzić istotne informacje o danym produkcie oraz szybko skonsultować swój wybór ze znajomymi (np. poprzez aplikację Messenger).
Zdj 6. Przykład implementacji znaczników social media na stronie PinkBoutique – odzieżowego e-commerce z UK.
Jak dostosować stronę internetową do sprzedaży w UK? Kilka słów podsumowania
Bez względu na branżę, w której działasz na terenie UK, Twoja strona powinna być responsywna, czyli dostosowana do urządzeń mobilnych. Aby nie „odstraszyć” klientów i zachęcić ich do zakupu produktów, zaimplementuj szyfrowanie HTTPS, wspierając tym samym swoją witrynę w zakresie SEO.
Kolejnym etapem jest zadbanie o poprawną nawigację. Menu musi być proste w obsłudze, a każdy etap ścieżki zakupowej intuicyjny. Dodatkowym atutem Twojego serwisu zachęcającym klientów do maksymalizacji konwersji będzie nawigacja okruszkowa. Dzięki niej klienci otrzymają jasny obraz tego, gdzie się znajdują i na jakiej podstronie znajdowali się przed chwilą.
W Twojej witrynie dostosowanej do standardów UK powinny znaleźć się również chwytliwe, krótkie i przejrzyste (nie clickbaitowe) wezwania do działania, które zachęcą potencjalnych kupujących do wykonania konkretnej akcji. Nie musi być to zakup produktu, ale np. zapisanie się do newslettera czy też dodanie towaru do koszyka.