COD to skrót od określenia „Cash on Delivery”; po polsku najczęściej określany jako „płatność za pobraniem”, oznacza usługę pobrania płatności za zamówienie podczas dostarczenia towaru do klienta. To model płatności za zakupy online popularny w wielu europejskich krajach.

PUDO to skrót od określenia „Pick-Up, Drop-Off”; określenie miejsca, w którym można odebrać lub nadać przesyłkę. To ciesząca się dużą popularnością wśród konsumentów metoda logistyki ostatniej mili, dostępna w ofertach operatorów logistycznych w Polsce i za granicą. Punktem PUDO mogą być sklepy i punkty usługowe, automaty paczkowe, kioski. Wykorzystanie PUDO w logistyce daje klientowi elastyczność w wyborze miejsca dostawy i momentu nadania lub odebrania przesyłki.

Q-commerce to skrót od angielskiego określenia quick commerce - model handlu elektronicznego, w którym przewiduje się szybką dostawę produktu na żądanie. Model ten zakłada maksymalne skrócenie procesu dostawy produktów do nabywcy, nawet do kilkunastu minut od złożenia zamówienia. Najbardziej popularne platformy q-commerce w Polsce oferują zakup produktów spożywczych, chemii gospodarczej i artykułów gospodarstwa domowego z dostawą do domu. Funkcjonują w oparciu o sieć małych sklepów, tzw. dark stores, rozproszonych na terenie miasta, w celu skrócenia dystansu fizycznego i umożliwienie sprawnego dostarczenia zakupów na wybrany adres.

.

WMS to skrót od określenia Warehouse Management System - wyspecjalizowany magazynowy system informatyczny. Służy do codziennego zarządzania procesami magazynowymi w celu ich kontroli, optymalizacji i prawidłowego przepływu. System WMS może być częścią szerszego systemu ERP w formie modułu, ale częściej jest osobnym narzędziem, którym dysponują pracownicy odpowiadający za poprawną pracę magazynów firmowych.

White label jest to produkt lub usługa, której producentem i sprzedawcą są dwie różne firmy. Firma oferująca produkt swoim klientom nie jest jego producentem, ale sprzedaje go pod swoją marką. Istnieje wiele firm oferujących produkty white label innym firmom (np. kosmetyki) i zdarza się, że jeden produkt jest sprzedawany pod kilku lub kilkunastoma „szyldami”. Ten model jest często stosowany w przypadku produktów lub usług, które firma chce sprzedawać pod własną marką, bez ponoszenia kosztów związanych z ich produkcją. W porównaniu do produktów private label, model ten umożliwia ograniczenie kosztów.

Pojęcia User Experience (UX) i User Interface (UI) są ściśle związane z projektowaniem wizualnym stron internetowych, aplikacji webowych i mobilnych. Praca projektantów UX i UI wzajemnie uzupełnia się. UX polega na projektowaniu doświadczeń użytkownika podczas korzystania z witryny czy aplikacji. Do tego niezbędna jest wiedza dotycząca m.in. badania potrzeb, preferencji, nawyków użytkowników oraz zagadnień deweloperskich. UI design jest skoncentrowany wokół percepcji użytkownika. Celem projektanta UI jest stworzenie atrakcyjnej wizualnie, angażującej, dopasowanej do użytkownika i intuicyjnej witryny bądź aplikacji, z wykorzystaniem różnych technik projektowych.

TACOS to skrót od angielskiego określenia Total Advertising Cost of Sale - to wskaźnik zwrotu z inwestycji poniesionych w ramach kampanii reklamowej typu PPC (pay-per-click) prowadzonej w serwisie Amazon. Ta platforma sprzedaży internetowej posiada własne narzędzia do promocji, stąd wskaźnik TACOS został stworzony specjalnie na określenie zysków z prowadzonych działań reklamowych PPC w tym marketplace.

SEO to skrót angielskiego określenia Search Engine Optimisation. SEO oznacza zbiór metod optymalizacji witryny internetowej (serwisu, sklepu, produktu), w wyniku której osiąga się jak najwyższe pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania. Do najbardziej popularnej wyszukiwarki w Europie i na świecie zalicza się Google, więc termin pozycjonowania (SEO) stosuje się najczęściej w odniesieniu do tego serwisu. Praktyka SEO obejmuje liczne działania, świadczone najczęściej przez specjalistów ds. pozycjonowania lub marketingu internetowego. Termin SEO stosuje się też wobec działań dotyczących optymalizacji listy produktów pod wyszukiwarkę marketplace, np. na Amazon. Działanie to wymaga znajomości środowiska danego marketplace, jednak cel jest ten sam – zaistnieć w jak najlepszych wynikach wyszukiwania pod określonymi słowami kluczowymi. Najlepiej na pierwszej pozycji.

ROPO to model zachowania konsumenta, który szuka w Internecie informacji o produkcie, ale zakupu dokonuje w sklepie tradycyjnym. W przypadku reverse ROPO, ten schemat jest odwrócony i konsument sprawdza produkty w sklepach tradycyjnych, ale zakupu dokonuje online. Badanie takich zachowań konsumenckich jest ważne dla sklepów internetowych, które chcą zrozumieć, które czynniki wpływają na odpływ klientów ze sklepu online do kanałów sprzedaży offline i na odwrót.

ROPO to skrót od określenia Research Online Purchase Offline.

ROI to skrót od angielskiego określenia Return on Investment. ROI to wskaźnik zwrotu z inwestycji, oceniający stopień jej efektywności. Pozwala określić skuteczność prowadzonych działań marketingowych w ramach całego planu reklamy i promocji (do określenia efektywności reklam można posłużyć się wskaźnikiem ROAS), określając kwotę zwrotu z danej inwestycji w odniesieniu do jej kosztów (wytworzenia i reklamy). Wynik ROI wyraża się w procentach.

ROAS to skrót angielskiego określenia Return on Advertisement Spend. ROAS to wskaźnik zwrotu z inwestycji w reklamę. Pozwala określić skuteczność prowadzonych kampanii reklamowych w odniesieniu do pozyskanego przychodu dla firmy z tej reklamy lub kampanii. Wskaźnik ROAS jest z powodzeniem wykorzystywany w reklamie internetowej, ponieważ zaawansowana analityka pozwala na dokładne oszacowanie wartości zwrotu z danego kanału promocji. Możliwe jest też stosowanie go w przypadku mediów offline, jak telewizja czy radio.

PPC to skrót od angielskiego określenia pay-per-click. PPC oznacza rodzaj kampanii reklamowej w Internecie, w której reklamodawca płaci wtedy, gdy użytkownik kliknie w daną reklamę. Model rozliczeń PPC jest najczęściej stosowany w przypadku reklam prowadzonych w wyszukiwarce internetowej, wyszukiwarce na marketplace, ale też w mediach społecznościowych, np. w systemie reklamowym Facebooka.

PIM to skrót od angielskiego określenia Product Information Management. PIM oznacza platformę internetową do zarządzania wszystkimi informacjami o produktach. Te specjalistyczne narzędzia przeznaczone dla firm są bazą danych potrzebną do prowadzenia sprzedaży w sklepach e-commerce, w marketplace’ach i innych kanałach dystrybucji. Korzyścią z wdrożenia systemu PIM jest możliwość aktualizacji informacji o produkcie w jednym narzędziu. Dzięki integracji, zaktualizowane dane są automatycznie przekazywane do zewnętrznych systemów sprzedaży. Systemy PIM ułatwiają więc pracę i zarządzanie, szczególnie w przypadku dużego, różnorodnego asortymentu i wielu kanałów sprzedaży.

One step checkout to angielskie określenie na końcowy proces realizacji zamówienia w sklepie internetowym. Polega na spłaszczeniu struktury procesu finalizacji zamówienia do jednej podstrony. Pozwala to przyspieszyć dokonanie zakupu przez klienta, umożliwia mu podgląd całego procesu zakupu w jednym miejscu. Dla sklepu pozwala zmniejszyć ryzyko porzucenia koszyka przez klienta.

Omnichannel to zbiór działań, które firma podejmuje w celu zapewnienia spójnych doświadczeń sprzedażowych klienta (customer experience) we wszystkich kanałach sprzedaży i komunikacji z klientem (online i offline). Strategia omnichannel zakłada obecność marki w wielu kanałach sprzedaży i komunikacji (social media, sklep internetowy, sklep stacjonarny, marketplace, targi itp.). W odróżnieniu od stgrategii multichannel, omnichannel zakłada wypracowanie spójnych doświadczeń klienta we wszystkich kanałach. Dzięki strategii omnichannel klienci mogą łatwo dokonywać zakupów online, odbierać produkty w sklepie stacjonarnym czy punkcie odbioru lub zamówić produkty online i zwrócić w sklepie stacjonarnym. Dla firm korzyścią z wdrożenia strategii omnichannel jest dotarcie z ofertą do większej grupy potencjalnych klientów, zwiększenie skuteczności działań promocyjnych i zwiększenie sprzedaży.

Multichannel, czyli strategia wielokanałowa, to podejście do sprzedaży i marketingu, w której w celu dotarcia do klientów firma wykorzystuje wiele kanałów dystrybucji i komunikacji. Jej zaletą jej możliwość do dotarcia do szerszej grupy odbiorców w porównaniu do oparcia strategii o jeden kanał marketingu lub sprzedaży. Wykorzystanie wielu kanałów pozwala też na dopasowanie komunikacji i procesu sprzedażowego do zmieniających się preferencji klientów oraz bieżących trendów. W odróżnieniu od strategii omnichannel, kanały wykorzystywane w strategii wielokanałowej działają od siebie niezależnie, a klienci mogą mieć różne doświadczenia (customer experience), w zależności od używanego kanału. Strategia multichannel nie wymaga więc tworzenia spójnej, jednolitej strategii. Uwaga poświęcana jest każdemu kanałowi z osobna a komunikaty mogą być dopasowane do każdego z nich indywidualnie.

Merchant to najprościej mówiąc – sprzedawca; angielskie określenie na podmiot (firmę, osobę) prowadzący sklep internetowy.

M-commerce oznacza sprzedaż i zakupy internetowe z wykorzystaniem urządzeń mobilnych (telefon, tablet). M-commerce daje klientom możliwość dokonywania zakupów w każdym miejscu i czasie z wykorzystaniem sklepów internetowych, platform sprzedażowych (marketplace) i mediów społecznościowych. Poza sprzedażą i zakupem produktów i usług, aplikacje m-commerce udostępniają też dokonywanie płatności mobilnych, przeglądanie katalogów produktów, porównywanie cen itp. M-commerce to skrót od angielskiego określenia mobile commerce.

Marketplace, czyli dosłownie „rynek”, to elektroniczna platforma sprzedażowa, w której kupujący mają dostęp do produktów od wielu sprzedawców w różnych kategoriach, definiowanych przez daną platformę. Sklepy marketplace dzielą się ze względu na zasięg: lokalny (na terenie jednego kraju) lub międzynarodowy (jedna platforma dostępna w kilkunastu czy kilkudziesięciu krajach), specjalizację  (marketplace horyzontalne i wertykalne) oraz na grupę docelową (marketplace B2B, B2C, C2C). Marketplace może działać na zasadzie aukcji, gdzie przedmioty są sprzedawane na podstawie ofert kupujących, lub sklepu internetowego, gdzie cena jest ustalana przez sprzedawcę. Marketplace pozwala tworzyć szeroką ofertę produktów i zróżnicowaną ofertę cenową, udostępnia proste i intuicyjne procesy transakcji i dostawy dla klientów. Z tego powodu jest najpopularniejszym sposobem na zakupy w Internecie w wielu krajach. Najbardziej znanymi przykładami marketplace’ów są Allegro, Amazon, OLX, eBay czy Etsy.

Listing to karta produktowa lub strona produktowa w sklepie internetowym lub na marketplace, prezentująca ofertę sklepu. Na jej zawartość składają się informacje o produkcie w formie tytułu, opisu, zdjęć i filmów oraz ceny. Umożliwia klientom zapoznanie się z najważniejszymi informacjami o produkcie.

Konwersja to określenie związane z marketingiem i sprzedażą. Odnosi się do użytkownika strony internetowej, sklepu internetowego, platformy zakupowej, serwisu społecznościowego, który dokonał zakupu bądź zrealizował inny cel określony przez sprzedawcę lub reklamodawcę (np. uzupełnił formularz kontaktowy w ramach kampanii reklamowej lub zarejestrował konto w sklepie).

GMV to skrót od angielskiego określenia Gross Merchandise Value, oznacza wskaźnik łącznej wartości sprzedanych towarów w danym okresie w kanałach e-commerce.

Green commerce to sposób prowadzenia handlu, w którym nadrzędnym celem jest zrównoważony rozwój i minimalizowanie negatywnego wpływu działalności sprzedażowej na środowisko naturalne. Polega na sprzedaży produktów i usług, które są produkowane i oferowane w sposób przyjazny środowisku, np. poprzez wykorzystanie ekologicznych materiałów, redukcję zużycia energii i emisji gazów cieplarnianych w procesie produkcji.

Fulfillment odnosi się do procesu realizacji zamówienia i dostarczenia produktu do klienta, który jest wykonywany przez zewnętrzną firmę (outsourcing) na terenie kraju producenta lub za granicą. W tym modelu współpracy B2B firma-sprzedawca powierza firmie specjalizującej się w fulfillment proces realizacji złożonych zamówień i dostawy na adres klienta. Wartością dla przedsiębiorcy jest oszczędność zasobów w procesie kompleksowej realizacji zamówień, obsługa zwrotów oraz odciążenie magazynu, bowiem fulfillment umożliwia przechowywanie produktów w firmie realizującej wysyłki. Usługa fulfillment rozwinęła się wraz ze wzrostem popularności handlu internetowego (e-commerce). Popularnymi firmami świadczącymi tę usługę w Polsce są np. InPost i Omnipack.

Fintech to firma łącząca nowoczesne technologie ze światem finansów (fintechy nie są jednak bankami), kierująca swoje produkty i usługi do osób prywatnych i przedsiębiorstw. Fintechy opracowują różnorodne aplikacje, narzędzia internetowe związane m.in. z płatnościami, zarządzaniem finansami, wymianą walut, przelewami zagranicznymi, inwestowaniem itp. W handlu transgranicznym fintechy pomagają konsumentom w zakupie zagranicznym, oferując atrakcyjne kursy wymiany walut i proste płatności, a sprzedawcom – uproszczenie procedur płatności transgranicznych, co przyspiesza proces wprowadzenia produktów na zagraniczny rynek.

Feed produktowy to plik komputerowy zawierający informacje o produktach dostępnych u sprzedawcy internetowego. Przygotowywany w celu prowadzenia sprzedaży w internetowych platformach sprzedażowych lub promocji w serwisach reklamowych (np. Google, Facebook) oraz porównywarkach cenowych. Feed produktowy określa m.in. nazwy produktów, identyfikator produktu, markę, kategorie produktowe, cenę, cechy, pojemność i wagę czy inne cechy fizyczne i użytkowe produktu, zwane atrybutami. Przygotowuje się go na podstawie wytycznych platformy, w której prowadzona jest sprzedaż lub promocja – każdy serwis określa własne atrybuty, które powinny znaleźć się w feedzie. Wysoka jakość informacji zawartych w pliku zwiększa szansę na wyróżnienie oferty, pozyskanie ruchu na stronę sklepu internetowego lub stronę oferty w katalogu marketplace.

FBA i FBM to modele sprzedaży oferowane przez Amazon. FBA, czyli Fullfilment by Amazon, dotyczy procesu sprzedaży produktu, w którym Amazon przejmuje na siebie obowiązki związane z magazynowaniem produktu, zapakowaniem go, wysyłką do klienta na adres dostawy oraz obsługą zwrotu. W modelu Fullfilment by Merchant (FBM) takie obowiązki bierze na siebie sprzedawca, co wiąże się z koniecznością posiadania własnego magazynu i osób obsługujących wysyłkę paczek.

ERP jest zintegrowanym systemem informatycznym, służącym do zarządzania zasobami przedsiębiorstwa. System ERP umożliwia automatyzację procesów i integrację różnych obszarów działalności firmy w jednym programie komputerowym. Integracja modułów zapewnia płynny przepływ informacji w czasie rzeczywistym. Kilkunastu pracowników jednocześnie może wykonywać prace w systemie ERP. Przykładowymi modułami, które może integrować system ERP, są dane księgowe i finansowe, sprzedażowe, magazynowe, związane z produkcją, logistyką oraz administracją.

ERP to skrót od angielskiego określenia Enterprise Resource Planning.

EDI to skrót od Electronic Data Interchange, czyli elektronicznej wymiany danych. EDI jest to proces przesyłania zamówień oraz dokumentów handlowych (np. faktury, zamówienia) między dwoma systemami, bez konieczności ich ręcznego przepisywania. EDI jest często stosowane w handlu internetowym i pomaga usprawnić procesy sprzedaży oraz zarządzania danymi handlowymi.

Dropshipping to metoda prowadzenia sprzedaży internetowej, w której sklep internetowy lub sprzedawca na marketplace nie posiada fizycznie towarów. Sprzedawca korzysta z magazynu dostawcy lub producenta, któremu przekazuje zamówienia złożone przez jego sklep. Pakowanie i wysyłka odbywa się bezpośrednio z magazynu producenta, a więc sprzedawca nie pośredniczy w procesie realizacji zamówienia. Dzięki temu sklep internetowy nie ponosi kosztów związanych z przechowywaniem towarów. Nie musi posiadać też pracowników odpowiadających za pakowanie i wysyłkę. Zadaniem sklepu jest pozyskanie klienta poprzez marketing, sprzedaż, obsługa klienta oraz zarządzanie zwrotami towarów.

Customer journey to angielskie określenie dot. ścieżki klienta, czyli sumy wszystkich interakcji klienta z daną firmą podczas całej relacji określonej w czasie. Proces customer journey rozpoczyna się od pierwszego styku z firmą (np. poprzez zobaczoną reklamę), aż do ostatniego etapu, który może skończyć się przed lub po dokonaniu zakupu. Customer journey opracowuje się w celu zrozumienia klienta, jego potrzeb i celów oraz oczekiwań na każdym etapie styku z firmą, aby zaprojektować odpowiednie customer experience (CX).

Customer Experience (CX) to określenie na doświadczenia klienta podczas kupowania produktów lub korzystania z usług na stronie internetowej lub w sklepie internetowym. CX dotyczy wszystkich interakcji między klientem a firmą, od pierwszego wejścia na stronę, przez dokonanie zakupu, aż po obsługę posprzedażową. Dobrze zaprojektowany CX ułatwia proces zakupowy i buduje pozytywne wrażenia z kontaktu z daną firmą lub marką, dzięki temu firma zwiększa swoje szanse na powrót klienta w przyszłości.

Content marketing to strategia marketingowa, w której tworzy się i udostępnia wartościowe treści, w celu przyciągnięcia potencjalnych klientów (in-bound marketing) i zainteresowania swoją ofertą. W ramach content marketingu powstają różne rodzaje treści, takie jak artykuły na blogu, filmy, infografiki, podcasty, e-booki, a nawet memy i kreatywne posty w mediach społecznościowych.

CLV to wskaźnik pozwalający oszacować całkowitą wartość przychodu od danego klienta lub segmentu klientów z transakcji sprzedaży w danym przedziale czasowym. Wskaźnik CLV oblicza się mnożąc trzy wartości – średniej wartości zamówienia dokonanego przez danego klienta w danym okresie x ilość transakcji sprzedaży w danym okresie (zazwyczaj przez rok) x średnia długość trwania relacji handlowej (w latach).

Buy Box na Amazonie to obszar na stronie produktu, gdzie klienci mogą kliknąć przycisk "Dodaj do koszyka" lub "Kup teraz", aby dodać dany produkt do swojego koszyka lub dokonać zakupu. Na stronie produktu (np. telefonu komórkowego określonego modelu) często pojawia się wiele ofert od różnych sprzedawców. Jednak tylko jeden sprzedawca może otrzymać Buy Box, co oznacza, że ​​ma on swojego rodzaju „pierwszeństwo” wśród innych firm, oferujących ten sam produkt. Buy box jest narzędziem Amazona, który umożliwia większą sprzedaż firmie, której uda się go wygrać.

API to skrót od słów Application Programming Interface. API to rodzaj komputerowego tłumacza, który umożliwia aplikacjom komunikację między sobą. Dzięki niemu programy automatycznie przesyłają i odbierają informacje. API jest wykorzystywane m.in. w aplikacjach mobilnych lub serwisach internetowych.

Cross-dock to model logistyki magazynowej, który jest wykorzystywany w celu przyspieszenia procesu dystrybucji towarów. W magazynie cross-dock towar jest odbierany bezpośrednio z jednego transportu i przekazywany do kolejnego transportu, bez przechowywania go w magazynie na dłuższy czas.

Checkout to angielskie określenie na końcowy proces realizacji zamówienia w sklepie internetowym. Dotyczy zamówienia, które klient dodał do koszyka, a następnie podjął dodatkową aktywność w celu sfinalizowania zakupu. W procesie checkout użytkownik jest proszony o podanie dokładnych danych personalnych, adresu pocztowego, określenia sposobu płatności i realizacji dostawy, czy też akceptację regulaminu. Optymalizacja procesu checkout pozwala na zwiększenie sprzedaży w sklepie internetowym.

Spis treści

Spis treści

Kryteria dostosowania strony internetowej do sprzedaży w UK – Twoja checklista!

Marzysz o rozpoczęciu sprzedaży w Wielkiej Brytanii? Według International Trade Administration spośród trzech najpopularniejszych sektorów wyróżniamy tutaj m.in. modę, elektronikę i zabawki. Zanim jednak postawisz na pełny cross-border, powinieneś dostosować swoją stronę internetową do obecnie panujących tam standardów. Przeczytaj nasz artykuł i poznaj kompleksową checklistę przydatną w trakcie całego procesu!

autor:
SEOgroup

Jak dostosować stronę WWW do sprzedaży w UK? – 9 istotnych kwestii

Spośród 9 istotnych kwestii wymagających Twojej uwagi w zakresie utworzenia strony WWW podatnej na sprzedaż w UK wyróżniamy:

Szczegóły omawiamy poniżej.

1. Dostosowanie witryny zgodnie z praktykami mobile-first SEO

W Wielkiej Brytanii prawie 70 milionów mieszkańców korzysta z Internetu. Aż 66% z nich regularnie używa social mediów, dokonując za ich pośrednictwem istotnych konwersji zakupowych. Co ciekawe – 68% Brytyjczyków zamawia produkty ze sklepów internetowych, korzystając z urządzeń mobilnych, m.in. tabletów, smartfonów czy też najnowszych zegarków typu smartwatch.

2. Implementacja certyfikatu SSL

Już wiesz, że optymalizacja mobilna jest absolutnym must-have w każdym sklepie e-commerce działającym na terenie UK. Warto zatem do tego dodać zabezpieczenie witryny certyfikatem SSL. Szyfrowanie HTTPS polepszy doświadczenia użytkowników (klienci będą czuli się bezpieczniej i dokonają bardziej znaczących konwersji), co wzmocni SEO Twojego sklepu.

Dlaczego? Ponieważ Certyfikat SSL jest jednym z ponad 200 czynników rankingowych oficjalnie uznawanych przez Google.

Prawidłowo zaimplementowany certyfikat SSL wygląda następująco:

Zdj 1. Certyfikat SSL w witrynie cross-border.pl – wygląd po prawidłowym wdrożeniu HTTPS.

3. Wdrożenie nawigacji witryny zgodnie ze standardami SXO (SEO + UX)

Kolejnym krokiem, który pozwoli Twojemu biznesowi osiągnąć rynkową przewagę w UK w perspektywie długofalowej, jest dostosowanie nawigacji witryny do aktualnie panujących standardów SXO (ang. Search Experience Optimization), czyli SEO + UX.

Jak powinieneś to zrobić?

W pierwszej kolejności zadbaj o dostosowanie menu Twojego e-commerce. Możesz w tym przypadku wzorować się na branżowych liderach. Doskonałym przykładem jest serwis uk.tommy.com.

Zdj 2. Przykład właściwie rozmieszczonych linków nawigacyjnych w witrynie uk.tommy.com.

Jak widzisz, całe menu zostało podzielone na odpowiednie sekcje – główne oraz poboczne. Oprócz tego przedsiębiorstwo zadbało o dodatki wizualne w postaci atrakcyjnych grafik typu „Kints to know” lub „For every fit”. Taki zabieg ma na celu zwiększenie szans na interakcję ze stroną, gdyby standardowe rozwiązania nawigacyjne nie były wystarczająco intuicyjne dla danego odbiorcy.

4. Dodanie nawigacji okruszkowej

Istotne w zakresie dostosowania e-commerce do standardów w UK okazuje się także wdrożenie nawigacji okruszkowej, czyli tzw. breadcrumbsów (menu nawigacyjnego), przedstawiających wieloetapową podróż użytkownika. Jest to bardzo pomocne dla klienta w odnalezieniu się w układzie sklepu internetowego.

Zastosowanie breadcrumbs ułatwia również powrót do poprzednich sekcji i dodanie do koszyka kolejnych, interesujących produktów.

Zdj 3. Poprawnie zaimplementowana nawigacja okruszkowa w serwisie uk.tommy.com.

Porady, o których wspomnieliśmy, są uniwersalne niezależnie od branży, w której działasz. Z tego powodu powinieneś zadbać o zastosowanie wszystkich powyższych punktów.

Pamiętaj, że głównym kryterium dostosowania strony internetowej do sprzedaży w UK są doświadczenia użytkowników, czyli aspekt UX (ang. User Experience). SEO jest również istotne, natomiast bez zadbania o UX, optymalizacja pod kątem wyszukiwarek nie ma większej „mocy” (klienci wówczas niczego od Ciebie nie kupią).

Warto w tym momencie wspomnieć o jednej z wiodących usług cross-border, pozwalającej właścicielom e-commerce dostosować stronę internetową zgodnie z praktykami obowiązującymi w UK, a dodatkowo osiągnąć zamierzone zyski. I pragniemy na tym etapie oznajmić, że pomimo swojej popularności, nie jest to SXO.

Obecny rynek marketingowy w Wielkiej Brytanii, a także na całym świecie skupił się na czymś zdecydowanie bardziej pewnym oraz kompleksowym.

To nie jedyna opcja rynkowa, natomiast SEO360 jest gwarancją wzrostu dochodów poprzedzoną skrupulatną optymalizacją SEO, UX oraz UI. Decydując się wyłącznie na SXO, firmy pracują nad dostosowaniem Twojej strony pod kątem wymagań wyszukiwarek, jednak nie gwarantują wyników (np. w postaci określonej liczby konwersji).

W biznesie chodzi przecież o „dowożenie” rezultatów, o wyniki, jakie zostaną dostarczone w konkretnym czasie. I właśnie dlatego SEO360 może okazać się w Twoim przypadku „flagowym” rozwiązaniem, które powinieneś rozważyć, decydując się na cross-border w UK.

Dzięki temu masz pewność, że rozszerzenie działalności Twojego biznesu na kolejny rynek będzie opłacalne. Jeżeli chcesz porozmawiać o rezultatach, które mogą zostać zagwarantowane (pisemnie na umowie), umów bezpłatne spotkanie z SEOgroup. Pragniemy jeszcze raz wspomnieć, że jest to wyłącznie jedna z renomowanych opcji na współpracę z profesjonalistami.

W standardowym SXO możesz również liczyć na gwarancję efektów, natomiast wymaga to sporządzenia odpowiedniej umowy i porozumienia z wybraną agencją.

Nie rekomendujemy natomiast inwestycji wyłącznie w SEO. Zawsze powinieneś dodać do tego optymalizację UX oraz UI. Pozwoli to zmniejszyć współczynnik odrzuceń (tzw. bounce rate), zmaksymalizować konwersje i pozyskać dodatkowych klientów.

5. Perswazyjne wezwania do działania (CTA)

Pracując nad dostosowaniem swojej witryny pod kątem sprzedaży w UK, musisz zwrócić szczególną uwagę na wezwania do działania, czyli CTA (ang. Call To Action).

CTA muszą być chwytliwe, krótkie i perswazyjne. Jak je zaprojektować? Najlepiej spojrzeć na przykłady znanych marek działających na terenie UK, które wykorzystują do komunikacji następujące wyrażenia:

To nie jest jednak  jedyna wykorzystywana forma wyrażeń. Możesz również pokusić się o sformułowania typu: „Kupuję!” czy „Sprawdzam ceny!”. Finalną decyzję podejmij w oparciu o formę komunikacji w Twoim e-commerce.

Dobrym przykładem formalnego CTA jest banner reklamowy firmy Matalan.co.uk.

Zdj 4. Profesjonalny banner reklamowy w formalnym wydaniu od Matalan.co.uk.

6. Odpowiednie metody płatności

Bazując na najnowszym raporcie PPRO, 46% klientów z UK najczęściej dokonuje płatności za pomocą kart kredytowych. O ile w Stanach Zjednoczonych dominuje American Express, o tyle w UK największą popularnością cieszą się Visa (77%) oraz Mastercard (22%). Wyłącznie 1% klientów e-commerce dokonuje w UK zakupów za pośrednictwem American Express.

Metody płatności, które powinieneś bezwzględnie dodać, to m.in.:

Zdj 5. Przykładowe metody płatności popularne w UK.

7. Ukierunkowanie oferty na lojalnych klientów

Badania Statista potwierdzają, że klienci w Wielkiej Brytanii są bardzo lojalni, jednak nie preferują wyjątkowo ekskluzywnych produktów (głównie ze względu na stan finansowy). W konsekwencji ceny na Twojej stronie internetowej powinny być relatywnie atrakcyjne. Musisz natomiast pozycjonować produkty, jako te o wysokiej jakości, unikając tzw. łatki ekskluzywności.

Z tych samych statystyk na temat zachowań użytkowników wynika, że klienci z UK są otwarci na testowanie nowych rozwiązań zakupowych. Dotyczy to na przykład mierzenia ubrań online z wykorzystaniem technologii VR (ang. Virtual Reality).

Biorąc pod uwagę aktualne standardy UK, w Twoim e-commerce doskonale sprawdzi się kompleksowe wdrożenie Omnichannel Marketingu. Co więcej, jeżeli masz możliwość otwarcia sklepu stacjonarnego – będzie to dodatkowym atutem – 23% ankietowanych preferuje obejrzenie oraz dotknięcie produktu przed jego zakupem.

8. Oferowanie darmowych dostaw i zwrotów w krótkim czasie

80% konsumentów z Wielkiej Brytanii wskazuje, że darmowe zwroty i dostawy są głównym czynnikiem warunkującym wybór konkretnego sklepu internetowego. Warto również wspomnieć, iż 56% kupujących twierdzi, że dostawa następnego dnia jest kluczowa. Co ciekawe, aż 44% klientów zależy na dostarczeniu towaru jeszcze tego samego dnia.

9. Implementacja przekierowań do social mediów na stronie

Twoim targetem jest generacja Z oraz pokolenie millenialsów? 88% z nich stwierdziło, że wykorzystują social media jako główne kanały do wyszukiwania atrakcyjnych produktów oraz podejmowania właściwych decyzji zakupowych. Za pośrednictwem mediów społecznościowych są oni w stanie sprawnie zweryfikować recenzje produktowe, sprawdzić istotne informacje o danym produkcie oraz szybko skonsultować swój wybór ze znajomymi (np. poprzez aplikację Messenger).

Zdj 6. Przykład implementacji znaczników social media na stronie PinkBoutique – odzieżowego e-commerce z UK.

Jak dostosować stronę internetową do sprzedaży w UK? Kilka słów podsumowania

Bez względu na branżę, w której działasz na terenie UK, Twoja strona powinna być responsywna, czyli dostosowana do urządzeń mobilnych. Aby nie „odstraszyć” klientów i zachęcić ich do zakupu produktów, zaimplementuj szyfrowanie HTTPS, wspierając tym samym swoją witrynę w zakresie SEO.

Kolejnym etapem jest zadbanie o poprawną nawigację. Menu musi być proste w obsłudze, a każdy etap ścieżki zakupowej intuicyjny. Dodatkowym atutem Twojego serwisu zachęcającym klientów do maksymalizacji konwersji będzie nawigacja okruszkowa. Dzięki niej klienci otrzymają jasny obraz tego, gdzie się znajdują i na jakiej podstronie znajdowali się przed chwilą.

W Twojej witrynie dostosowanej do standardów UK powinny znaleźć się również chwytliwe, krótkie i przejrzyste (nie clickbaitowe) wezwania do działania, które zachęcą potencjalnych kupujących do wykonania konkretnej akcji. Nie musi być to zakup produktu, ale np. zapisanie się do newslettera czy też dodanie towaru do koszyka.

SEOgroup

autor artykułu

Od 2008 r. poprzez działania digital marketingowe zwiększamy ruch i przychody firm w całej Europie.

Wizytówka firmy

Przeczytaj artykuły SEOgroup

Jak przygotować firmę do sprzedaży na rynkach DACH? Najważniejsze statystyki!

Marketing

Rynek DACH, w skład którego wchodzi Austria, Niemcy i Szwajcaria zrzesza ponad 94 milionów użytkowników Internetu. Połowa z nic...

Zobacz więcej artykułów