Obsługa klienta na 6 największych rynkach e-commerce – czego oczekują klienci?
Wejście na nowy rynek zagraniczny to duży krok dla przedsiębiorcy, w związku z tym musi być to przemyślana i świadoma decyzja poprzedzona dogłębną analizą. Każdy rynek ma swoje własne specyficzne uwarunkowania, które należy poznać i wziąć pod uwagę przed rozpoczęciem ekspansji. Różnice kulturowe, zwyczaje, a także kwestie prawne, mogą diametralnie różnić się od tych obserwowanych na rodzimym rynku. Nieznajomość ich może okazać się ogromnym faux pas. Jeśli planujesz rozpocząć sprzedaż za granicą, z artykułu dowiesz się o potrzebach konsumentów dotyczących obsługi klienta na wybranych europejskich rynkach.
Obsługa klienta – Francja
Decydując się na rozszerzenie działalności sprzedażowej o Francję, należy wziąć pod uwagę kilka kluczowych kwestii, aby odnieść sukces na tym rynku. Przede wszystkim język! Francuski konsument jest znany z tego, że jest wrażliwy na język. Oznacza to, że aby być atrakcyjnym w oczach klienta i zdobyć jego zaufanie, musisz bez zarzutu posługiwać się językiem francuskim. W tym miejscu niezbędna staje się pomoc native speakera.
Francuzi są wymagający i przyzwyczajeni są bardzo sprawnej obsługi, więc przygotuj się na natychmiastowe reagowanie na zapytania klienta czy reklamacje.
Z kolei, jeśli chodzi o komunikację konsument – firma, nie oczekuj natychmiastowej odpowiedzi, gdy prowadzisz interesy z francuskim partnerem. Francuzi są znani z zagłębiania się w szczegóły transakcji przed podjęciem ostatecznej decyzji.
Francuzi są bardzo dociekliwi i lubią dyskutować, a w tym najczęściej kierują się logiką. Nie daj się zaskoczyć! Przed nawiązaniem dialogu przygotuj sobie wstępne odpowiedzi na pytania, które mogą paść ze strony konsumenta. Nastaw się na to, że Francuzi otwarcie krytykują, jeśli coś nie spełnia ich wymagań.
Jak wynika z analizy przeprowadzonej przez RetailX w 2020 r., konsumenci we Francji wolą płacić kartą bankową, która jest zdecydowanie najpopularniejszą formą płatności przy zakupach internetowych.[1]
Obsługa klienta – Niemcy
Wsparcie klienta w języku ojczystym – klucz do zdobycia serca Niemców.
Podobnie jak Francuzi i Polacy, Niemcy preferują robić zakupy w swoim ojczystym języku. Według Global Multilingual CX Report z 2021 roku 61% niemieckich konsumentów preferuje kompleksową obsługę klienta w ich ojczystym języku – od promocji produktów po stronę internetową i usługi posprzedażowe.[2] Niemcy są bezpośredni, oczekują zwięzłych i konkretnych komunikatów, a tak zwany „small talk” nie jest dla nich istotny. Przedstawiając swoje argumenty popieraj je badaniami i faktami!
W kwestii dostaw – większość Zachodnich Sąsiadów preferuje dostawę do domu, a tylko 6% preferuje punkt odbioru przesyłek.[3]
Najpopularniejszymi metodami płatności u naszych zachodnich sąsiadów są E-portfele – Pay Pal oraz opcja Kauf auf Rechnung w luźnym tłumaczeniu na polski „kup teraz, zapłać później” – czyli kupno towaru z odroczonym terminem płatności.
W przypadku najpopularniejszej kategorii produktów – odzież i obuwie – więcej zamówień pochodzi z urządzeń mobilnych 55%.[4] Warto wziąć ten fakt pod uwagę przy projektowaniu strony internetowej.
Prywatność i ochrona danych to najważniejsze obawy niemieckiego konsumenta podczas zakupów internetowych. Ze względów bezpieczeństwa niechętnie dzielą się swoim numerem telefonu, dlatego należy mieć na uwadze, by podanie tej informacji było opcjonalne.
Obsługa klienta – Hiszpania
Hiszpania, jeśli chodzi o zakupy przez Internet jest jeszcze krajem rozwijającym się – w 2022 roku 67% mieszkańców dokonało zakupów online (w przeciągu ostatnich 12 miesięcy). W tym zakupy mobilne stanowią prawie 40% całej sprzedaży online, a najpopularniejszą kategorią są artykuły modowe.[5]
Jaki jest hiszpański konsument? Niecierpliwy i całkowicie skoncentrowany na „tu i teraz” -oczekuje szybkich rezultatów i błyskawicznego działania ze strony sprzedawców. Taki klient z pewnością doceni możliwość śledzenia zamówienia, częste aktualizacje oraz interakcje w czasie rzeczywistym. Badania wskazują, że 59% hiszpańskich konsumentów woli aktywnie śledzić swoje dostawy oraz kupują oni chętniej, gdy wysyłka jest darmowa.[6]
Najczęściej wybieranymi formami dostawy jest kurier (Correos, DHL, FedEX, UPS) oraz podobnie jak w Polsce – punkt odbioru paczek.
Najpopularniejszymi metodami płatności w Hiszpanii są karty kredytowe i debetowe, a także elektroniczne portfele.
Obsługa klienta – Włochy
76% mieszkańców Włoch robi zakupy online, więc podobnie jak w przypadku Hiszpanii, kraj ten ma duży potencjał wzrostu, jeśli chodzi o e-commerce.[7]
Poziom znajomości języka angielskiego we Włoszech jest średni, aby wejść na rynek włoski, konieczne jest skorzystanie ze wsparcia native speakera w obsłudze klienta. Zagwarantuje to komunikacje z klientami w sposób bardziej naturalny i swobodny, a to z kolei przyczyni się do lepszego doświadczenia klienta i zdobycia jego zaufania.
Włosi należą do grupy klientów wymagających, dlatego będą bardziej zainteresowani towarami o lepszej jakości, designie i obsłudze klienta na wyższym poziomie, niż ceną czy promocjami.
Mieszkańcy kraju słynącego z pizzy są zwolennikami płatności za pomocą kart kredytowych oraz e-portfeli. Z kolei do popularnych metod dostarczenia zamówień, podobnie jak w Hiszpanii, należą dostawy kurierskie oraz punkty odbioru paczek.
Obsługa klienta – Wielka Brytania
Społeczeństwo Wielkiej Brytanii tworzy niezwykle bogatą mozaikę kulturową. Mieszkańcy reprezentują różne tradycje i zwyczaje, co stwarza przedsiębiorcom możliwość do trafienia do różnych grup docelowych i znalezienia swojej niszy. Z drugiej strony może stanowić to nie lada wyzwanie! Warto skorzystać z pomocy zewnętrznego eksperta, który dostosowuje strategię działania, tak by zapewnić jak najlepsze doświadczenia klientom.
Powołując się na źródło Wordbank z marca 2022 roku – w ostatnim miesiącu 86% brytyjskich internautów szukało produktu online, a 81% dokonało zakupu.[8] Tak ogromny współczynnik konwersji to bardzo dobra wiadomość dla przedsiębiorców chcących rozwijać się na brytyjskim rynku e-commerce. Jeśli chodzi o urządzenia, brytyjscy konsumenci zdecydowanie preferują korzystanie ze smartfonów do dokonywania zakupów online.
Według badania Tug i Censuswide szybszy czas dostawy i bezpłatne zwroty to dwa najważniejsze czynniki zaraz po cenie, które według brytyjskich nastolatków i dorosłych przekonałyby ich do zakupu.[9]
Mieszkańcy UK cenią sobie różnorodność opcji dostawy, aby dostosować ją do swoich potrzeb i preferencji. Dominującą metodą jest dostawa kurierem do domu. Jednak można także zauważyć, upodobanie do odbierania zamówień w sklepach stacjonarnych i w punkcie odbioru paczek.
W Wielkiej Brytanii portfele mobilne takie jak Apple Pay czy Google Pay są najpopularniejszą metodą płatność, a zaraz po nich karty kredytowe i debetowe.
Jeśli chodzi o komunikacje, Mieszkańcy Wysp są bardzo otwarci, często stosują small talk przed przejściem do poważniejszych tematów. Stąd ulubioną metodą kontaktu jest telefon, następnie czat online i mail.
Holandia
Holandia jest jednym z głównych graczy, jeśli chodzi o e-commerce, w 2020 roku 94% mieszkańców robiło zakupy przez Internet.[10] W kraju tym występują dwa języki urzędowe: holenderski i angielski. Przy projektowaniu strony internetowej oraz komunikacji z konsumentami należy wziąć pod uwagę oba te języki.
Niderlandy są kluczowym centrum logistycznym w Europie, ze względu na swoje dogodne położenie i rozbudowaną infrastrukturę transportową, zatem mieszkańcy tego kraju są przyzwyczajeni do obsługi zamówień na wysokim poziomie i tego również oczekują!
Holendrzy preferują płatności za pośrednictwem iDEAL, popularnej i bezpiecznej lokalnej metody płatności, którą śmiało ze względu na łatwość i szybkość transakcji można porównać do naszego Blika. Nie każdy sklep daje możliwość płacenia kartą bankową, a w praktycznie każdym istnieje możliwość płacenia za pomocą iDEAL, stąd taka popularność tej metody.
Holendrzy cenią sobie przejrzystość przekazu – 43% konsumentów chciałaby widzieć przewidywaną datę dostawy w momencie składania zamówienia, a także warunki zwrotów.[11] Cenią sobie także gdy firmy dostosowują swoje podejście do ich indywidualnych potrzeb i preferencji.
Podsumowanie
Zrozumienie pewnych tendencji w zachowaniach lokalnych konsumentów może pomóc przedsiębiorcom lepiej dostosować swoje działania, by osiągnąć sukces na zagranicznym rynku.
Przed podjęciem decyzji o wejściu na nowy rynek, należy dogłębnie przeanalizować szansy i zagrożenia takiego przedsięwzięcia. Warto w takiej sytuacji skorzystać z outsourcingu, czyli pomocy ekspertów zajmujących się obsługą klienta na zagranicznych rynkach, aby cały proces ekspansji na nowy rynek przebiegł pomyślnie.
[1] Ecommerce News. “Ecommerce in France Will Reach 115.2 Billion Euros in 2020.” Ecommerce News, May 15, 2020
[2] German consumers: Understanding their buying habits and customer service preferences, January 6, 2023
[3] E-commerce in Germany: Market Overview, Legal Aspects, highlights, January 17, 2023. https://omnipack.com/blog/e-commerce-in-germany-market-overview-legal-aspects-highlights
[4] J.w.
[5] Dalmain-Jones, Myles. “Online Shopping Trends in Spain.” gaasly, June 1, 2022. https://www.gaasly.com/blog/consumer-buying-behaviour-in-spain
[6] “Strategies for E-Commerce Delivery Preferences in Spain.” Bigblue Blog. https://www.bigblue.co/blog/strategies-for-e-commerce-delivery-preferences-in-spain
[7] E-commerce in Italy 2020 – casaleggio.it, https://www.casaleggio.it/wp-content/uploads/2020/05/CA-E-commerce-in-Italy-2020-Report.pdf
[8] Lingo, Michelle. “UK Consumer Behavior: What Do the British Want?: Wordbank.” Wordbank LLC, December 13, 2022, https://www.wordbank.com/us/blog/market-insights/uk-consumer-behavior/
[9] Intelligence, Insider. “UK Consumer Behavior Stats (2021).” Insider Intelligence, March 25, 2022, https://www.insiderintelligence.com/charts/uk-consumer-behavior-stats/
[10] E-commerce in Europe 2020 – postnord. https://www.postnord.se/siteassets/pdf/rapporter/e-commerce-in-europe-2020.pdf
[11] Lingo, Michelle. “Dutch Consumer Behavior: 5 Tips for Marketing Localization: Wordbank.” Wordbank LLC, December 12, 2022. https://www.wordbank.com/us/blog/market-insights/dutch-consumer-behavior/.