COD to skrót od określenia „Cash on Delivery”; po polsku najczęściej określany jako „płatność za pobraniem”, oznacza usługę pobrania płatności za zamówienie podczas dostarczenia towaru do klienta. To model płatności za zakupy online popularny w wielu europejskich krajach.

PUDO to skrót od określenia „Pick-Up, Drop-Off”; określenie miejsca, w którym można odebrać lub nadać przesyłkę. To ciesząca się dużą popularnością wśród konsumentów metoda logistyki ostatniej mili, dostępna w ofertach operatorów logistycznych w Polsce i za granicą. Punktem PUDO mogą być sklepy i punkty usługowe, automaty paczkowe, kioski. Wykorzystanie PUDO w logistyce daje klientowi elastyczność w wyborze miejsca dostawy i momentu nadania lub odebrania przesyłki.

Q-commerce to skrót od angielskiego określenia quick commerce - model handlu elektronicznego, w którym przewiduje się szybką dostawę produktu na żądanie. Model ten zakłada maksymalne skrócenie procesu dostawy produktów do nabywcy, nawet do kilkunastu minut od złożenia zamówienia. Najbardziej popularne platformy q-commerce w Polsce oferują zakup produktów spożywczych, chemii gospodarczej i artykułów gospodarstwa domowego z dostawą do domu. Funkcjonują w oparciu o sieć małych sklepów, tzw. dark stores, rozproszonych na terenie miasta, w celu skrócenia dystansu fizycznego i umożliwienie sprawnego dostarczenia zakupów na wybrany adres.

.

WMS to skrót od określenia Warehouse Management System - wyspecjalizowany magazynowy system informatyczny. Służy do codziennego zarządzania procesami magazynowymi w celu ich kontroli, optymalizacji i prawidłowego przepływu. System WMS może być częścią szerszego systemu ERP w formie modułu, ale częściej jest osobnym narzędziem, którym dysponują pracownicy odpowiadający za poprawną pracę magazynów firmowych.

White label jest to produkt lub usługa, której producentem i sprzedawcą są dwie różne firmy. Firma oferująca produkt swoim klientom nie jest jego producentem, ale sprzedaje go pod swoją marką. Istnieje wiele firm oferujących produkty white label innym firmom (np. kosmetyki) i zdarza się, że jeden produkt jest sprzedawany pod kilku lub kilkunastoma „szyldami”. Ten model jest często stosowany w przypadku produktów lub usług, które firma chce sprzedawać pod własną marką, bez ponoszenia kosztów związanych z ich produkcją. W porównaniu do produktów private label, model ten umożliwia ograniczenie kosztów.

Pojęcia User Experience (UX) i User Interface (UI) są ściśle związane z projektowaniem wizualnym stron internetowych, aplikacji webowych i mobilnych. Praca projektantów UX i UI wzajemnie uzupełnia się. UX polega na projektowaniu doświadczeń użytkownika podczas korzystania z witryny czy aplikacji. Do tego niezbędna jest wiedza dotycząca m.in. badania potrzeb, preferencji, nawyków użytkowników oraz zagadnień deweloperskich. UI design jest skoncentrowany wokół percepcji użytkownika. Celem projektanta UI jest stworzenie atrakcyjnej wizualnie, angażującej, dopasowanej do użytkownika i intuicyjnej witryny bądź aplikacji, z wykorzystaniem różnych technik projektowych.

TACOS to skrót od angielskiego określenia Total Advertising Cost of Sale - to wskaźnik zwrotu z inwestycji poniesionych w ramach kampanii reklamowej typu PPC (pay-per-click) prowadzonej w serwisie Amazon. Ta platforma sprzedaży internetowej posiada własne narzędzia do promocji, stąd wskaźnik TACOS został stworzony specjalnie na określenie zysków z prowadzonych działań reklamowych PPC w tym marketplace.

SEO to skrót angielskiego określenia Search Engine Optimisation. SEO oznacza zbiór metod optymalizacji witryny internetowej (serwisu, sklepu, produktu), w wyniku której osiąga się jak najwyższe pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania. Do najbardziej popularnej wyszukiwarki w Europie i na świecie zalicza się Google, więc termin pozycjonowania (SEO) stosuje się najczęściej w odniesieniu do tego serwisu. Praktyka SEO obejmuje liczne działania, świadczone najczęściej przez specjalistów ds. pozycjonowania lub marketingu internetowego. Termin SEO stosuje się też wobec działań dotyczących optymalizacji listy produktów pod wyszukiwarkę marketplace, np. na Amazon. Działanie to wymaga znajomości środowiska danego marketplace, jednak cel jest ten sam – zaistnieć w jak najlepszych wynikach wyszukiwania pod określonymi słowami kluczowymi. Najlepiej na pierwszej pozycji.

ROPO to model zachowania konsumenta, który szuka w Internecie informacji o produkcie, ale zakupu dokonuje w sklepie tradycyjnym. W przypadku reverse ROPO, ten schemat jest odwrócony i konsument sprawdza produkty w sklepach tradycyjnych, ale zakupu dokonuje online. Badanie takich zachowań konsumenckich jest ważne dla sklepów internetowych, które chcą zrozumieć, które czynniki wpływają na odpływ klientów ze sklepu online do kanałów sprzedaży offline i na odwrót.

ROPO to skrót od określenia Research Online Purchase Offline.

ROI to skrót od angielskiego określenia Return on Investment. ROI to wskaźnik zwrotu z inwestycji, oceniający stopień jej efektywności. Pozwala określić skuteczność prowadzonych działań marketingowych w ramach całego planu reklamy i promocji (do określenia efektywności reklam można posłużyć się wskaźnikiem ROAS), określając kwotę zwrotu z danej inwestycji w odniesieniu do jej kosztów (wytworzenia i reklamy). Wynik ROI wyraża się w procentach.

ROAS to skrót angielskiego określenia Return on Advertisement Spend. ROAS to wskaźnik zwrotu z inwestycji w reklamę. Pozwala określić skuteczność prowadzonych kampanii reklamowych w odniesieniu do pozyskanego przychodu dla firmy z tej reklamy lub kampanii. Wskaźnik ROAS jest z powodzeniem wykorzystywany w reklamie internetowej, ponieważ zaawansowana analityka pozwala na dokładne oszacowanie wartości zwrotu z danego kanału promocji. Możliwe jest też stosowanie go w przypadku mediów offline, jak telewizja czy radio.

PPC to skrót od angielskiego określenia pay-per-click. PPC oznacza rodzaj kampanii reklamowej w Internecie, w której reklamodawca płaci wtedy, gdy użytkownik kliknie w daną reklamę. Model rozliczeń PPC jest najczęściej stosowany w przypadku reklam prowadzonych w wyszukiwarce internetowej, wyszukiwarce na marketplace, ale też w mediach społecznościowych, np. w systemie reklamowym Facebooka.

PIM to skrót od angielskiego określenia Product Information Management. PIM oznacza platformę internetową do zarządzania wszystkimi informacjami o produktach. Te specjalistyczne narzędzia przeznaczone dla firm są bazą danych potrzebną do prowadzenia sprzedaży w sklepach e-commerce, w marketplace’ach i innych kanałach dystrybucji. Korzyścią z wdrożenia systemu PIM jest możliwość aktualizacji informacji o produkcie w jednym narzędziu. Dzięki integracji, zaktualizowane dane są automatycznie przekazywane do zewnętrznych systemów sprzedaży. Systemy PIM ułatwiają więc pracę i zarządzanie, szczególnie w przypadku dużego, różnorodnego asortymentu i wielu kanałów sprzedaży.

One step checkout to angielskie określenie na końcowy proces realizacji zamówienia w sklepie internetowym. Polega na spłaszczeniu struktury procesu finalizacji zamówienia do jednej podstrony. Pozwala to przyspieszyć dokonanie zakupu przez klienta, umożliwia mu podgląd całego procesu zakupu w jednym miejscu. Dla sklepu pozwala zmniejszyć ryzyko porzucenia koszyka przez klienta.

Omnichannel to zbiór działań, które firma podejmuje w celu zapewnienia spójnych doświadczeń sprzedażowych klienta (customer experience) we wszystkich kanałach sprzedaży i komunikacji z klientem (online i offline). Strategia omnichannel zakłada obecność marki w wielu kanałach sprzedaży i komunikacji (social media, sklep internetowy, sklep stacjonarny, marketplace, targi itp.). W odróżnieniu od stgrategii multichannel, omnichannel zakłada wypracowanie spójnych doświadczeń klienta we wszystkich kanałach. Dzięki strategii omnichannel klienci mogą łatwo dokonywać zakupów online, odbierać produkty w sklepie stacjonarnym czy punkcie odbioru lub zamówić produkty online i zwrócić w sklepie stacjonarnym. Dla firm korzyścią z wdrożenia strategii omnichannel jest dotarcie z ofertą do większej grupy potencjalnych klientów, zwiększenie skuteczności działań promocyjnych i zwiększenie sprzedaży.

Multichannel, czyli strategia wielokanałowa, to podejście do sprzedaży i marketingu, w której w celu dotarcia do klientów firma wykorzystuje wiele kanałów dystrybucji i komunikacji. Jej zaletą jej możliwość do dotarcia do szerszej grupy odbiorców w porównaniu do oparcia strategii o jeden kanał marketingu lub sprzedaży. Wykorzystanie wielu kanałów pozwala też na dopasowanie komunikacji i procesu sprzedażowego do zmieniających się preferencji klientów oraz bieżących trendów. W odróżnieniu od strategii omnichannel, kanały wykorzystywane w strategii wielokanałowej działają od siebie niezależnie, a klienci mogą mieć różne doświadczenia (customer experience), w zależności od używanego kanału. Strategia multichannel nie wymaga więc tworzenia spójnej, jednolitej strategii. Uwaga poświęcana jest każdemu kanałowi z osobna a komunikaty mogą być dopasowane do każdego z nich indywidualnie.

Merchant to najprościej mówiąc – sprzedawca; angielskie określenie na podmiot (firmę, osobę) prowadzący sklep internetowy.

M-commerce oznacza sprzedaż i zakupy internetowe z wykorzystaniem urządzeń mobilnych (telefon, tablet). M-commerce daje klientom możliwość dokonywania zakupów w każdym miejscu i czasie z wykorzystaniem sklepów internetowych, platform sprzedażowych (marketplace) i mediów społecznościowych. Poza sprzedażą i zakupem produktów i usług, aplikacje m-commerce udostępniają też dokonywanie płatności mobilnych, przeglądanie katalogów produktów, porównywanie cen itp. M-commerce to skrót od angielskiego określenia mobile commerce.

Marketplace, czyli dosłownie „rynek”, to elektroniczna platforma sprzedażowa, w której kupujący mają dostęp do produktów od wielu sprzedawców w różnych kategoriach, definiowanych przez daną platformę. Sklepy marketplace dzielą się ze względu na zasięg: lokalny (na terenie jednego kraju) lub międzynarodowy (jedna platforma dostępna w kilkunastu czy kilkudziesięciu krajach), specjalizację  (marketplace horyzontalne i wertykalne) oraz na grupę docelową (marketplace B2B, B2C, C2C). Marketplace może działać na zasadzie aukcji, gdzie przedmioty są sprzedawane na podstawie ofert kupujących, lub sklepu internetowego, gdzie cena jest ustalana przez sprzedawcę. Marketplace pozwala tworzyć szeroką ofertę produktów i zróżnicowaną ofertę cenową, udostępnia proste i intuicyjne procesy transakcji i dostawy dla klientów. Z tego powodu jest najpopularniejszym sposobem na zakupy w Internecie w wielu krajach. Najbardziej znanymi przykładami marketplace’ów są Allegro, Amazon, OLX, eBay czy Etsy.

Listing to karta produktowa lub strona produktowa w sklepie internetowym lub na marketplace, prezentująca ofertę sklepu. Na jej zawartość składają się informacje o produkcie w formie tytułu, opisu, zdjęć i filmów oraz ceny. Umożliwia klientom zapoznanie się z najważniejszymi informacjami o produkcie.

Konwersja to określenie związane z marketingiem i sprzedażą. Odnosi się do użytkownika strony internetowej, sklepu internetowego, platformy zakupowej, serwisu społecznościowego, który dokonał zakupu bądź zrealizował inny cel określony przez sprzedawcę lub reklamodawcę (np. uzupełnił formularz kontaktowy w ramach kampanii reklamowej lub zarejestrował konto w sklepie).

GMV to skrót od angielskiego określenia Gross Merchandise Value, oznacza wskaźnik łącznej wartości sprzedanych towarów w danym okresie w kanałach e-commerce.

Green commerce to sposób prowadzenia handlu, w którym nadrzędnym celem jest zrównoważony rozwój i minimalizowanie negatywnego wpływu działalności sprzedażowej na środowisko naturalne. Polega na sprzedaży produktów i usług, które są produkowane i oferowane w sposób przyjazny środowisku, np. poprzez wykorzystanie ekologicznych materiałów, redukcję zużycia energii i emisji gazów cieplarnianych w procesie produkcji.

Fulfillment odnosi się do procesu realizacji zamówienia i dostarczenia produktu do klienta, który jest wykonywany przez zewnętrzną firmę (outsourcing) na terenie kraju producenta lub za granicą. W tym modelu współpracy B2B firma-sprzedawca powierza firmie specjalizującej się w fulfillment proces realizacji złożonych zamówień i dostawy na adres klienta. Wartością dla przedsiębiorcy jest oszczędność zasobów w procesie kompleksowej realizacji zamówień, obsługa zwrotów oraz odciążenie magazynu, bowiem fulfillment umożliwia przechowywanie produktów w firmie realizującej wysyłki. Usługa fulfillment rozwinęła się wraz ze wzrostem popularności handlu internetowego (e-commerce). Popularnymi firmami świadczącymi tę usługę w Polsce są np. InPost i Omnipack.

Fintech to firma łącząca nowoczesne technologie ze światem finansów (fintechy nie są jednak bankami), kierująca swoje produkty i usługi do osób prywatnych i przedsiębiorstw. Fintechy opracowują różnorodne aplikacje, narzędzia internetowe związane m.in. z płatnościami, zarządzaniem finansami, wymianą walut, przelewami zagranicznymi, inwestowaniem itp. W handlu transgranicznym fintechy pomagają konsumentom w zakupie zagranicznym, oferując atrakcyjne kursy wymiany walut i proste płatności, a sprzedawcom – uproszczenie procedur płatności transgranicznych, co przyspiesza proces wprowadzenia produktów na zagraniczny rynek.

Feed produktowy to plik komputerowy zawierający informacje o produktach dostępnych u sprzedawcy internetowego. Przygotowywany w celu prowadzenia sprzedaży w internetowych platformach sprzedażowych lub promocji w serwisach reklamowych (np. Google, Facebook) oraz porównywarkach cenowych. Feed produktowy określa m.in. nazwy produktów, identyfikator produktu, markę, kategorie produktowe, cenę, cechy, pojemność i wagę czy inne cechy fizyczne i użytkowe produktu, zwane atrybutami. Przygotowuje się go na podstawie wytycznych platformy, w której prowadzona jest sprzedaż lub promocja – każdy serwis określa własne atrybuty, które powinny znaleźć się w feedzie. Wysoka jakość informacji zawartych w pliku zwiększa szansę na wyróżnienie oferty, pozyskanie ruchu na stronę sklepu internetowego lub stronę oferty w katalogu marketplace.

FBA i FBM to modele sprzedaży oferowane przez Amazon. FBA, czyli Fullfilment by Amazon, dotyczy procesu sprzedaży produktu, w którym Amazon przejmuje na siebie obowiązki związane z magazynowaniem produktu, zapakowaniem go, wysyłką do klienta na adres dostawy oraz obsługą zwrotu. W modelu Fullfilment by Merchant (FBM) takie obowiązki bierze na siebie sprzedawca, co wiąże się z koniecznością posiadania własnego magazynu i osób obsługujących wysyłkę paczek.

ERP jest zintegrowanym systemem informatycznym, służącym do zarządzania zasobami przedsiębiorstwa. System ERP umożliwia automatyzację procesów i integrację różnych obszarów działalności firmy w jednym programie komputerowym. Integracja modułów zapewnia płynny przepływ informacji w czasie rzeczywistym. Kilkunastu pracowników jednocześnie może wykonywać prace w systemie ERP. Przykładowymi modułami, które może integrować system ERP, są dane księgowe i finansowe, sprzedażowe, magazynowe, związane z produkcją, logistyką oraz administracją.

ERP to skrót od angielskiego określenia Enterprise Resource Planning.

EDI to skrót od Electronic Data Interchange, czyli elektronicznej wymiany danych. EDI jest to proces przesyłania zamówień oraz dokumentów handlowych (np. faktury, zamówienia) między dwoma systemami, bez konieczności ich ręcznego przepisywania. EDI jest często stosowane w handlu internetowym i pomaga usprawnić procesy sprzedaży oraz zarządzania danymi handlowymi.

Dropshipping to metoda prowadzenia sprzedaży internetowej, w której sklep internetowy lub sprzedawca na marketplace nie posiada fizycznie towarów. Sprzedawca korzysta z magazynu dostawcy lub producenta, któremu przekazuje zamówienia złożone przez jego sklep. Pakowanie i wysyłka odbywa się bezpośrednio z magazynu producenta, a więc sprzedawca nie pośredniczy w procesie realizacji zamówienia. Dzięki temu sklep internetowy nie ponosi kosztów związanych z przechowywaniem towarów. Nie musi posiadać też pracowników odpowiadających za pakowanie i wysyłkę. Zadaniem sklepu jest pozyskanie klienta poprzez marketing, sprzedaż, obsługa klienta oraz zarządzanie zwrotami towarów.

Customer journey to angielskie określenie dot. ścieżki klienta, czyli sumy wszystkich interakcji klienta z daną firmą podczas całej relacji określonej w czasie. Proces customer journey rozpoczyna się od pierwszego styku z firmą (np. poprzez zobaczoną reklamę), aż do ostatniego etapu, który może skończyć się przed lub po dokonaniu zakupu. Customer journey opracowuje się w celu zrozumienia klienta, jego potrzeb i celów oraz oczekiwań na każdym etapie styku z firmą, aby zaprojektować odpowiednie customer experience (CX).

Customer Experience (CX) to określenie na doświadczenia klienta podczas kupowania produktów lub korzystania z usług na stronie internetowej lub w sklepie internetowym. CX dotyczy wszystkich interakcji między klientem a firmą, od pierwszego wejścia na stronę, przez dokonanie zakupu, aż po obsługę posprzedażową. Dobrze zaprojektowany CX ułatwia proces zakupowy i buduje pozytywne wrażenia z kontaktu z daną firmą lub marką, dzięki temu firma zwiększa swoje szanse na powrót klienta w przyszłości.

Content marketing to strategia marketingowa, w której tworzy się i udostępnia wartościowe treści, w celu przyciągnięcia potencjalnych klientów (in-bound marketing) i zainteresowania swoją ofertą. W ramach content marketingu powstają różne rodzaje treści, takie jak artykuły na blogu, filmy, infografiki, podcasty, e-booki, a nawet memy i kreatywne posty w mediach społecznościowych.

CLV to wskaźnik pozwalający oszacować całkowitą wartość przychodu od danego klienta lub segmentu klientów z transakcji sprzedaży w danym przedziale czasowym. Wskaźnik CLV oblicza się mnożąc trzy wartości – średniej wartości zamówienia dokonanego przez danego klienta w danym okresie x ilość transakcji sprzedaży w danym okresie (zazwyczaj przez rok) x średnia długość trwania relacji handlowej (w latach).

Buy Box na Amazonie to obszar na stronie produktu, gdzie klienci mogą kliknąć przycisk "Dodaj do koszyka" lub "Kup teraz", aby dodać dany produkt do swojego koszyka lub dokonać zakupu. Na stronie produktu (np. telefonu komórkowego określonego modelu) często pojawia się wiele ofert od różnych sprzedawców. Jednak tylko jeden sprzedawca może otrzymać Buy Box, co oznacza, że ​​ma on swojego rodzaju „pierwszeństwo” wśród innych firm, oferujących ten sam produkt. Buy box jest narzędziem Amazona, który umożliwia większą sprzedaż firmie, której uda się go wygrać.

API to skrót od słów Application Programming Interface. API to rodzaj komputerowego tłumacza, który umożliwia aplikacjom komunikację między sobą. Dzięki niemu programy automatycznie przesyłają i odbierają informacje. API jest wykorzystywane m.in. w aplikacjach mobilnych lub serwisach internetowych.

Cross-dock to model logistyki magazynowej, który jest wykorzystywany w celu przyspieszenia procesu dystrybucji towarów. W magazynie cross-dock towar jest odbierany bezpośrednio z jednego transportu i przekazywany do kolejnego transportu, bez przechowywania go w magazynie na dłuższy czas.

Checkout to angielskie określenie na końcowy proces realizacji zamówienia w sklepie internetowym. Dotyczy zamówienia, które klient dodał do koszyka, a następnie podjął dodatkową aktywność w celu sfinalizowania zakupu. W procesie checkout użytkownik jest proszony o podanie dokładnych danych personalnych, adresu pocztowego, określenia sposobu płatności i realizacji dostawy, czy też akceptację regulaminu. Optymalizacja procesu checkout pozwala na zwiększenie sprzedaży w sklepie internetowym.

Fakty i mity na temat transgranicznego handlu przez Internet

Z artykułu dowiesz się, co sprawia, że obok handlu elektronicznego nie można przejść obojętnie. Poznasz też błędy, jakich warto unikać w postrzeganiu e-commerce. Wszystko to osadzone w kontekście handlu transgranicznego i globalnego rynku.

autor: cross-border.pl

6 kluczowych faktów o zagranicznym e-commerce – bez nich nie wyłączaj strony

1. E-commerce pozwala dotrzeć do klientów z całego świata.

Ten sektor handlu rozwija się w szybkim tempie na całym świecie. Jeszcze w tej dekadzie będzie odpowiadał za jedną czwartą sprzedaży w globalnym handlu[1]. W Europie już 75% użytkowników Internetu robi zakupy w sieci.[2] Jeśli nie jesteś jeszcze obecny w e-commerce, możesz stracić dużą możliwość rozwoju swojej firmy.

2. Handel transgraniczny odpowiada już za 22% handlu internetowego na całym świecie [3].

Stąd cross-border e-commerce jest często nazywany w branży głównym trendem w rozwoju handlu elektronicznego.

3. Europa jest jednym z liderów w rozwoju handlu transgranicznego e-commerce.

Wartość transakcji w 2021 roku w Europie opiewała na 171 miliardów dolarów i rosła w tempie 17 procent rok do roku[4]. Europa jest wartościowym rynkiem e-commerce, który będzie rozwijał się w kolejnych latach.

4. Handel międzynarodowy w Internecie umożliwia ekspansję na nowe rynki „bez wychodzenia z domu”.

A na pewno bez konieczności częstych podróży za granicę. Internet daje nieograniczone możliwości ekspansji zagranicznej i prowadzenia relacji handlowych zdalnie, zacierając fizyczne granice pomiędzy konsumentami, a sprzedawcami.

5. Łatwiej jest sprzedawać za granicę dziś, niż jeszcze parę lat temu.

Zarówno poszczególne kraje europejskie, jak i Unia Europejska wprowadzają udogodnienia prawne i podatkowe dla prowadzenia międzynarodowego e-commerce. Również branża e-commerce rozwija kolejne narzędzia, ułatwiające transgraniczną ekspansję. Wszystko po to, aby zachęcić przedsiębiorców do eksportu i poprawić doświadczenia klientów. Dlatego prowadzenie handlu w Internecie jest coraz łatwiej dostępne, w szczególności dla małych firm.

6. Sprzedaż poprzez marketplace to stosunkowo najłatwiejsza forma handlu za granicą.

Platformy handlu elektronicznego, takie jak Amazon czy eBay, pozwalają sprzedawać produkty w wielu krajach jednocześnie. Platformy marketplace sprawdzają się zarówno dla firm w modelu B2B i B2C. Sprzedaż poprzez marketplace za granicą to efektywna strategia rozwoju firmy. Dowiedz się więcej o tym, co możesz zyskać, prowadząc e-sprzedaż na zagranicznych platformach marketplace.

7 faktów, które warto znać, jeśli chcesz skutecznie rozpocząć e-eksport

1. Warto zacząć sprzedawać za granicą, gdyż próg dalszej ekspansji obniża się.

Firmy, które rozpoczęły sprzedaż cross-border są bardziej skłonne do dalszego rozszerzania sprzedaży, widząc korzyści i zyski z takiego handlu[5]. Największe wyzwanie stoi przed firmami, które jeszcze nie zaczęły. Najważniejsze więc jest postawienie pierwszego kroku.

2. Rynek usług dla handlu międzynarodowego e-commerce rozwija się.

Na rynku, w tym także polskim, pojawiają się kolejne firmy i rozwiązania pomagające prowadzić handel e-commerce za granicą. Posiadają wąskie specjalizacje (np. sprzedaż na Amazon, logistyka do Czech), wieloletnie doświadczenie, trzymają rękę na pulsie branży, a ich ekspertyza z roku na rok wzrasta.

3. Atrakcyjna oferta (w tym konkurencyjne ceny) to główna motywacja do zakupów przez Internet z zagranicznych sklepów.

Potwierdzają to badania konsumentów w całej Europie. Jednak to nie jedyny motywator, więc nie rezygnuj z e-eksportu, jeśli Twoja przewaga konkurencyjna nie jest oparta o cenę.

4. Klienci oczekują taniej i szybkiej dostawy produktów.

Wysoka cena dostawy jest jedną z głównych barier przed zakupami za granicą. Dla klientów takie zakupy powinny być równie łatwe i szybkie, jak te dokonywane w kraju. Tania dostawa, umożliwiająca zwrot nietrafionego produktu, jest ważnym czynnikiem wyboru oferty na rynku europejskim. Dlatego warto rozważyć skorzystanie z usług fulfillment dla e-commerce.

5. Każdy rynek ma nieco inne preferencje dot. e-commerce.

Stąd też ważne jest dokładne przeanalizowanie danych o popycie w segmencie e-commerce w kraju, do którego chcesz rozpocząć eksport. W tym celu należy wykonać rzetelną analizę rynku.

6. Ważne jest trafne dopasowanie opisu oferty do języka lokalnego.

Klienci preferują opisy produktów w ich lokalnym języku i mają mniejsze zaufanie do ofert stworzonych w języku obcym bądź przetłumaczonych w sposób nieprofesjonalny. Stąd bardzo ważne jest zadbanie o fachowe tłumaczenie, dostosowanie komunikacji (poprzez proces lokalizacji) i zapewnienie wysokiej jakości opisu oferty.

7. Obecność w porównywarkach cen jest kluczowa.

Handel w Internecie, w przeciwieństwie do tradycyjnego, daje możliwość porównania cen, produktów i ofert z różnych sklepów w łatwy sposób. Klienci cenią podejmowanie świadomych decyzji zakupowych. Dlatego niezbędne jest przygotowanie feedu produktowego do porównywarki i zadbanie o odpowiednie pozycjonowanie swoich ofert w tym kanale.

4 fakty-ciekawostki, aby zostać mistrzem small talk o e-eksporcie

1. Kraje Europy Zachodniej posiadają największy udział w handlu transgranicznym w całej Europie.

Wielka Brytania, Francja i Niemcy znajdują się w gronie największych rynków cross-border na świecie pod względem wartości[6]. Nie są jednak liderem rynku handlu transgranicznego w Europie. Czytaj dalej, aby dowiedzieć się które państwo jest numerem 1.

2. Ponad 60% zakupów w e-commerce na świecie jest realizowana poprzez platformy marketplace[7].

Ten odsetek ma rosnąć dalej w najbliższych latach, nawet do 75 procent. Nie ma konieczności posiadania własnego sklepu internetowego, gdyż, jak pokazują badania, możliwości jakie dają platformy sprzedażowe są ogromne.

3. Odzież i obuwie, elektronika, artykuły kosmetyczne oraz żywność to najpopularniejsze kategorie produktów w e-commerce na świecie.

Podobne produkty z sukcesem sprzedają polskie firmy MŚP w zagranicznym Amazon.[8] Klienci cenią sobie różnorodność i możliwość szerokiego wyboru produktów w tych kategoriach, zwracając uwagę zarówno na jakość, jak i cenę.

4. Mobilne zakupy stają się nową normalnością.

Wraz z rozwojem rynku smartfonów i tabletów, wiele osób dokonuje zakupów za pomocą urządzeń mobilnych. Według prognoz, w 2023 roku niemal połowa globalnej sprzedaży e-commerce będzie pochodziła z urządzeń mobilnych[9].

Fakt o cross-border, który Cię zaskoczy

Luksemburg został sklasyfikowany jako lider handlu transgranicznego w Europie.

Konsumenci tego niewielkiego kraju śmiało korzystają z ofert za granicą. Luksemburg posiada nieprzeciętną ilość transgranicznych użytkowników sieci. Co najważniejsze, zajął pierwsze miejsce pod względem ilości zagranicznych transakcji na europejskim rynku.[10] Z tej perspektywy jest bardzo obiecującym rynkiem dla polskich sklepów i rodzimych ofert w zagranicznych platformach marketplace.

4 mity, z którymi rozprawimy się raz na zawsze

1. Transgraniczny e-commerce jest dostępny tylko dla e-sklepów.

Handel transgraniczny w każdym przypadku wymaga przygotowania, czasu, cierpliwości i optymizmu. Czynniki psychologiczne są równie istotne, jak np. posiadanie własnego sklepu internetowego. Cross-border jest dostępny też dla producentów i sprzedawców posiadających sklep stacjonarny lub inne kanały sprzedaży. Skorzystaj z naszej bazy wiedzy, która rozwieje twoje wątpliwości. Porozmawiaj z ekspertami, którzy wesprą Twoją firmę w procesie internacjonalizacji.

2. Eksport e-commerce jest dostępny tylko dla dużych firm.

Nie jest to prawdą. Handel elektroniczny, a także eksport przy użyciu kanałów internetowych, jest dostępny dla każdej firmy, niezależnie od wielkości czy potencjału.

3. E-commerce jest bardziej kosztowny, niż się wydaje.

Rzeczywistość jest taka, że prowadzenie sklepu internetowego może być tańsze niż tradycyjnego sklepu stacjonarnego i nie wymaga tak dużych nakładów finansowych.

4. Handel elektroniczny jest tylko dla młodszych pokoleń.

W rzeczywistości korzystają z niego osoby w każdym wieku i coraz więcej ludzi ze starszych pokoleń odkrywa wygodę zakupów online. Aż 91% osób w Europie jest objętych dostępem do Internetu w Europie[11]. Nie brakuje tam także seniorów.

5 mitów, które mogą odejść w zapomnienie

1. Klienci nie kupują produktów, których nie mogą dotknąć.

Nadal stanowi to barierę dla części klientów, co nie zmienia faktu, że rośnie odsetek klientów regularnie kupujących online bez wcześniejszej weryfikacji w sklepie stacjonarnym. Przyczyniły się do tego możliwość prostego zwrotu produktów. Firmy włączają więc ten aspekt do swoich strategii.

2. Handel elektroniczny zdominuje tradycyjne sklepy.

Mimo szybkiego wzrostu handlu elektronicznego, tradycyjne sklepy wciąż odgrywają ważną rolę w handlu. E-commerce i handel tradycyjny wzajemnie się uzupełniają. Dlatego największe firmy inwestują w strategie omnichannel czy multichannel, aby zwiększyć swoje szanse na sukces.

3. Handel elektroniczny za granicą jest zdominowany przez duże firmy e-commerce.

Nie, nie w każdym kraju występuje ta tendencja. Kraje Europy Środkowo-Wschodniej jak Czechy, Słowacja czy Węgry są atrakcyjne dla polskich sprzedawców właśnie z tego względu, że są przyjazne dla nowych e-sklepów i rynek nie jest tam zdominowany przez platformy marketplace[12]. Jeśli posiadasz własny sklep, rozważ skierowanie swojej oferty do naszych południowych sąsiadów.

4. W handlu zagranicznym traci się marżę na przewalutowaniu i kosztach bankowych.

Ze względu na rosnące zainteresowanie firm handlem międzynarodowym w Internecie, i powstającym na ten skutek wyzwaniem związanym z rozliczaniem transgranicznych transakcji, prężnie rozwijają się kolejne fintechy świadczące usługi wygodnego i korzystnego rozliczania transakcji. Dzięki współpracy z takimi firmami możemy odciążyć firmową kasę z kosztów przewalutowań, spreadów itp. Polecamy śledzić nowe rozwiązania w tej branży.

5. Prezentacja produktów nie jest istotna, ważniejsza jest cena.

Czynniki wpływające na atrakcyjność oferty są różne i nie da się określić jedynego, kluczowego kryterium (jak np. cena). Z drugiej strony, często nawet najbardziej atrakcyjna cenowo oferta może nie wzbudzić zaufania klientów, jeśli nie towarzyszy jej profesjonalne „opakowanie” – w przypadku ofert sprzedaży w sklepie internetowym czy listingów w marketplace, równie istotne są profesjonalne fotografie prezentujące produkt, rzetelne opisy produktów, wraz z angażującym przedstawieniem zalet, korzyści i wartości, a także pozytywne opinie o produkcie czy atrakcyjny branding. Prezentacja produktu pozwala wyróżnić się w gąszczu ofert na zagranicznym marketplace lub wśród kampanii reklamowych PPC.

[1] https://www.statista.com/statistics/534123/e-commerce-share-of-retail-sales-worldwide/
[2] Eurostat, https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=E-commerce_statistics_for_individuals
[3] https://www.statista.com/statistics/867991/cross-border-e-commerce-share-world/
[4] https://www.cbcommerce.eu/blog/2022/06/23/fourth-edition-of-the-top-16-countries-cross-border-europe-an-annual-ranking-of-the-best-16-european-countries-in-cross-border-online-shopping/
[5] Strix, Raport „E-commerce za granicą, czyli szanse polskiego cross-border
[6] https://www.airwallex.com/blog/top-cross-border-ecommerce-markets-2022
[7] https://inquirymarketresearch.pl/marketplaces-2022/
[8] Raport: Polskie małe i średnie przedsiębiorstwa sprzedające na Amazon, 2022
[9] https://www.insiderintelligence.com/insights/mobile-commerce-shopping-trends-stats/
[10] https://www.cbcommerce.eu/blog/2022/06/23/fourth-edition-of-the-top-16-countries-cross-border-europe-an-annual-ranking-of-the-best-16-european-countries-in-cross-border-online-shopping
[11] Europe E-commerce Report, 2022
[12] https://www.dlahandlu.pl/e-commerce/wiadomosci/polskie-e-sklepy-probuja-sil-w-europie-srodkowo-wschodniej-co-decyduje-o-sukcesie,116759.html

Najnowsze artykuły

Ekspansja zagraniczna: Jak uniknąć typowych błędów w sprzedaży międzynarodowej

Sprzedaż przez własny sklep

Cyfryzacja i wciąż rosnące znaczenie technologii sprawiają, że granice geograficzne i biznesowe pomiędzy państwami się zacierają. Wzrostowi e-handlu sprzyjają również działania Unii Europejskiej na...

Ograniczenia w przesyłkach zagranicznych – czego nie wysyłać i jakie dokumenty przygotować?

Logistyka

Jeśli zarządzasz sklepem internetowym i planujesz sprzedaż na nowym rynku zagranicznym, nie możesz pominąć istotnej kwestii związanej z logistyką, czyli obostrzeń dotyczących transportu drogowego. ...

Kod HS

Kod HS – czym jest, jak go znaleźć i czy „przydaje się” w sprzedaży e-commerce za granicę

Przygotowanie

Kod HS to nie tylko kolejny biurokratyczny obowiązek. Dla firm działających w świecie e-commerce może on stać się kluczowym elementem strategii biznesowej. Skuteczne wykorzystanie tego międzynarodo...

Cross-border w krajach adriatyckich – atrakcyjne rynki dla polskiego e-commerce

Strategia

Rynki adriatyckie, które do niedawna traktowane były przez polskie e-commerce’y po macoszemu, zyskały na atrakcyjności, tak jak Czechy czy Słowacja jeszcze kilka lat temu. Kraje te nie tylko zachwy...

Procedura reklamacyjna – podobieństwa i różnice w krajach członkowskich Unii Europejskiej

Regulacje prawne

Dyrektywa towarowa (dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2019/771 z dnia 20 maja 2019 r.) została zaimplementowana w Polsce ponad rok temu, zmieniając prawa konsumentów i obowiązki przedsię...

Kryteria dostosowania strony internetowej do sprzedaży w UK – Twoja checklista!

Sprzedaż przez własny sklep

Marzysz o rozpoczęciu sprzedaży w Wielkiej Brytanii? Według International Trade Administration spośród trzech najpopularniejszych sektorów wyróżniamy tutaj m.in. modę, elektronikę i zabawki. Zanim ...