COD to skrót od określenia „Cash on Delivery”; po polsku najczęściej określany jako „płatność za pobraniem”, oznacza usługę pobrania płatności za zamówienie podczas dostarczenia towaru do klienta. To model płatności za zakupy online popularny w wielu europejskich krajach.

PUDO to skrót od określenia „Pick-Up, Drop-Off”; określenie miejsca, w którym można odebrać lub nadać przesyłkę. To ciesząca się dużą popularnością wśród konsumentów metoda logistyki ostatniej mili, dostępna w ofertach operatorów logistycznych w Polsce i za granicą. Punktem PUDO mogą być sklepy i punkty usługowe, automaty paczkowe, kioski. Wykorzystanie PUDO w logistyce daje klientowi elastyczność w wyborze miejsca dostawy i momentu nadania lub odebrania przesyłki.

Q-commerce to skrót od angielskiego określenia quick commerce - model handlu elektronicznego, w którym przewiduje się szybką dostawę produktu na żądanie. Model ten zakłada maksymalne skrócenie procesu dostawy produktów do nabywcy, nawet do kilkunastu minut od złożenia zamówienia. Najbardziej popularne platformy q-commerce w Polsce oferują zakup produktów spożywczych, chemii gospodarczej i artykułów gospodarstwa domowego z dostawą do domu. Funkcjonują w oparciu o sieć małych sklepów, tzw. dark stores, rozproszonych na terenie miasta, w celu skrócenia dystansu fizycznego i umożliwienie sprawnego dostarczenia zakupów na wybrany adres.

.

WMS to skrót od określenia Warehouse Management System - wyspecjalizowany magazynowy system informatyczny. Służy do codziennego zarządzania procesami magazynowymi w celu ich kontroli, optymalizacji i prawidłowego przepływu. System WMS może być częścią szerszego systemu ERP w formie modułu, ale częściej jest osobnym narzędziem, którym dysponują pracownicy odpowiadający za poprawną pracę magazynów firmowych.

White label jest to produkt lub usługa, której producentem i sprzedawcą są dwie różne firmy. Firma oferująca produkt swoim klientom nie jest jego producentem, ale sprzedaje go pod swoją marką. Istnieje wiele firm oferujących produkty white label innym firmom (np. kosmetyki) i zdarza się, że jeden produkt jest sprzedawany pod kilku lub kilkunastoma „szyldami”. Ten model jest często stosowany w przypadku produktów lub usług, które firma chce sprzedawać pod własną marką, bez ponoszenia kosztów związanych z ich produkcją. W porównaniu do produktów private label, model ten umożliwia ograniczenie kosztów.

Pojęcia User Experience (UX) i User Interface (UI) są ściśle związane z projektowaniem wizualnym stron internetowych, aplikacji webowych i mobilnych. Praca projektantów UX i UI wzajemnie uzupełnia się. UX polega na projektowaniu doświadczeń użytkownika podczas korzystania z witryny czy aplikacji. Do tego niezbędna jest wiedza dotycząca m.in. badania potrzeb, preferencji, nawyków użytkowników oraz zagadnień deweloperskich. UI design jest skoncentrowany wokół percepcji użytkownika. Celem projektanta UI jest stworzenie atrakcyjnej wizualnie, angażującej, dopasowanej do użytkownika i intuicyjnej witryny bądź aplikacji, z wykorzystaniem różnych technik projektowych.

TACOS to skrót od angielskiego określenia Total Advertising Cost of Sale - to wskaźnik zwrotu z inwestycji poniesionych w ramach kampanii reklamowej typu PPC (pay-per-click) prowadzonej w serwisie Amazon. Ta platforma sprzedaży internetowej posiada własne narzędzia do promocji, stąd wskaźnik TACOS został stworzony specjalnie na określenie zysków z prowadzonych działań reklamowych PPC w tym marketplace.

SEO to skrót angielskiego określenia Search Engine Optimisation. SEO oznacza zbiór metod optymalizacji witryny internetowej (serwisu, sklepu, produktu), w wyniku której osiąga się jak najwyższe pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania. Do najbardziej popularnej wyszukiwarki w Europie i na świecie zalicza się Google, więc termin pozycjonowania (SEO) stosuje się najczęściej w odniesieniu do tego serwisu. Praktyka SEO obejmuje liczne działania, świadczone najczęściej przez specjalistów ds. pozycjonowania lub marketingu internetowego. Termin SEO stosuje się też wobec działań dotyczących optymalizacji listy produktów pod wyszukiwarkę marketplace, np. na Amazon. Działanie to wymaga znajomości środowiska danego marketplace, jednak cel jest ten sam – zaistnieć w jak najlepszych wynikach wyszukiwania pod określonymi słowami kluczowymi. Najlepiej na pierwszej pozycji.

ROPO to model zachowania konsumenta, który szuka w Internecie informacji o produkcie, ale zakupu dokonuje w sklepie tradycyjnym. W przypadku reverse ROPO, ten schemat jest odwrócony i konsument sprawdza produkty w sklepach tradycyjnych, ale zakupu dokonuje online. Badanie takich zachowań konsumenckich jest ważne dla sklepów internetowych, które chcą zrozumieć, które czynniki wpływają na odpływ klientów ze sklepu online do kanałów sprzedaży offline i na odwrót.

ROPO to skrót od określenia Research Online Purchase Offline.

ROI to skrót od angielskiego określenia Return on Investment. ROI to wskaźnik zwrotu z inwestycji, oceniający stopień jej efektywności. Pozwala określić skuteczność prowadzonych działań marketingowych w ramach całego planu reklamy i promocji (do określenia efektywności reklam można posłużyć się wskaźnikiem ROAS), określając kwotę zwrotu z danej inwestycji w odniesieniu do jej kosztów (wytworzenia i reklamy). Wynik ROI wyraża się w procentach.

ROAS to skrót angielskiego określenia Return on Advertisement Spend. ROAS to wskaźnik zwrotu z inwestycji w reklamę. Pozwala określić skuteczność prowadzonych kampanii reklamowych w odniesieniu do pozyskanego przychodu dla firmy z tej reklamy lub kampanii. Wskaźnik ROAS jest z powodzeniem wykorzystywany w reklamie internetowej, ponieważ zaawansowana analityka pozwala na dokładne oszacowanie wartości zwrotu z danego kanału promocji. Możliwe jest też stosowanie go w przypadku mediów offline, jak telewizja czy radio.

PPC to skrót od angielskiego określenia pay-per-click. PPC oznacza rodzaj kampanii reklamowej w Internecie, w której reklamodawca płaci wtedy, gdy użytkownik kliknie w daną reklamę. Model rozliczeń PPC jest najczęściej stosowany w przypadku reklam prowadzonych w wyszukiwarce internetowej, wyszukiwarce na marketplace, ale też w mediach społecznościowych, np. w systemie reklamowym Facebooka.

PIM to skrót od angielskiego określenia Product Information Management. PIM oznacza platformę internetową do zarządzania wszystkimi informacjami o produktach. Te specjalistyczne narzędzia przeznaczone dla firm są bazą danych potrzebną do prowadzenia sprzedaży w sklepach e-commerce, w marketplace’ach i innych kanałach dystrybucji. Korzyścią z wdrożenia systemu PIM jest możliwość aktualizacji informacji o produkcie w jednym narzędziu. Dzięki integracji, zaktualizowane dane są automatycznie przekazywane do zewnętrznych systemów sprzedaży. Systemy PIM ułatwiają więc pracę i zarządzanie, szczególnie w przypadku dużego, różnorodnego asortymentu i wielu kanałów sprzedaży.

One step checkout to angielskie określenie na końcowy proces realizacji zamówienia w sklepie internetowym. Polega na spłaszczeniu struktury procesu finalizacji zamówienia do jednej podstrony. Pozwala to przyspieszyć dokonanie zakupu przez klienta, umożliwia mu podgląd całego procesu zakupu w jednym miejscu. Dla sklepu pozwala zmniejszyć ryzyko porzucenia koszyka przez klienta.

Omnichannel to zbiór działań, które firma podejmuje w celu zapewnienia spójnych doświadczeń sprzedażowych klienta (customer experience) we wszystkich kanałach sprzedaży i komunikacji z klientem (online i offline). Strategia omnichannel zakłada obecność marki w wielu kanałach sprzedaży i komunikacji (social media, sklep internetowy, sklep stacjonarny, marketplace, targi itp.). W odróżnieniu od stgrategii multichannel, omnichannel zakłada wypracowanie spójnych doświadczeń klienta we wszystkich kanałach. Dzięki strategii omnichannel klienci mogą łatwo dokonywać zakupów online, odbierać produkty w sklepie stacjonarnym czy punkcie odbioru lub zamówić produkty online i zwrócić w sklepie stacjonarnym. Dla firm korzyścią z wdrożenia strategii omnichannel jest dotarcie z ofertą do większej grupy potencjalnych klientów, zwiększenie skuteczności działań promocyjnych i zwiększenie sprzedaży.

Multichannel, czyli strategia wielokanałowa, to podejście do sprzedaży i marketingu, w której w celu dotarcia do klientów firma wykorzystuje wiele kanałów dystrybucji i komunikacji. Jej zaletą jej możliwość do dotarcia do szerszej grupy odbiorców w porównaniu do oparcia strategii o jeden kanał marketingu lub sprzedaży. Wykorzystanie wielu kanałów pozwala też na dopasowanie komunikacji i procesu sprzedażowego do zmieniających się preferencji klientów oraz bieżących trendów. W odróżnieniu od strategii omnichannel, kanały wykorzystywane w strategii wielokanałowej działają od siebie niezależnie, a klienci mogą mieć różne doświadczenia (customer experience), w zależności od używanego kanału. Strategia multichannel nie wymaga więc tworzenia spójnej, jednolitej strategii. Uwaga poświęcana jest każdemu kanałowi z osobna a komunikaty mogą być dopasowane do każdego z nich indywidualnie.

Merchant to najprościej mówiąc – sprzedawca; angielskie określenie na podmiot (firmę, osobę) prowadzący sklep internetowy.

M-commerce oznacza sprzedaż i zakupy internetowe z wykorzystaniem urządzeń mobilnych (telefon, tablet). M-commerce daje klientom możliwość dokonywania zakupów w każdym miejscu i czasie z wykorzystaniem sklepów internetowych, platform sprzedażowych (marketplace) i mediów społecznościowych. Poza sprzedażą i zakupem produktów i usług, aplikacje m-commerce udostępniają też dokonywanie płatności mobilnych, przeglądanie katalogów produktów, porównywanie cen itp. M-commerce to skrót od angielskiego określenia mobile commerce.

Marketplace, czyli dosłownie „rynek”, to elektroniczna platforma sprzedażowa, w której kupujący mają dostęp do produktów od wielu sprzedawców w różnych kategoriach, definiowanych przez daną platformę. Sklepy marketplace dzielą się ze względu na zasięg: lokalny (na terenie jednego kraju) lub międzynarodowy (jedna platforma dostępna w kilkunastu czy kilkudziesięciu krajach), specjalizację  (marketplace horyzontalne i wertykalne) oraz na grupę docelową (marketplace B2B, B2C, C2C). Marketplace może działać na zasadzie aukcji, gdzie przedmioty są sprzedawane na podstawie ofert kupujących, lub sklepu internetowego, gdzie cena jest ustalana przez sprzedawcę. Marketplace pozwala tworzyć szeroką ofertę produktów i zróżnicowaną ofertę cenową, udostępnia proste i intuicyjne procesy transakcji i dostawy dla klientów. Z tego powodu jest najpopularniejszym sposobem na zakupy w Internecie w wielu krajach. Najbardziej znanymi przykładami marketplace’ów są Allegro, Amazon, OLX, eBay czy Etsy.

Listing to karta produktowa lub strona produktowa w sklepie internetowym lub na marketplace, prezentująca ofertę sklepu. Na jej zawartość składają się informacje o produkcie w formie tytułu, opisu, zdjęć i filmów oraz ceny. Umożliwia klientom zapoznanie się z najważniejszymi informacjami o produkcie.

Konwersja to określenie związane z marketingiem i sprzedażą. Odnosi się do użytkownika strony internetowej, sklepu internetowego, platformy zakupowej, serwisu społecznościowego, który dokonał zakupu bądź zrealizował inny cel określony przez sprzedawcę lub reklamodawcę (np. uzupełnił formularz kontaktowy w ramach kampanii reklamowej lub zarejestrował konto w sklepie).

GMV to skrót od angielskiego określenia Gross Merchandise Value, oznacza wskaźnik łącznej wartości sprzedanych towarów w danym okresie w kanałach e-commerce.

Green commerce to sposób prowadzenia handlu, w którym nadrzędnym celem jest zrównoważony rozwój i minimalizowanie negatywnego wpływu działalności sprzedażowej na środowisko naturalne. Polega na sprzedaży produktów i usług, które są produkowane i oferowane w sposób przyjazny środowisku, np. poprzez wykorzystanie ekologicznych materiałów, redukcję zużycia energii i emisji gazów cieplarnianych w procesie produkcji.

Fulfillment odnosi się do procesu realizacji zamówienia i dostarczenia produktu do klienta, który jest wykonywany przez zewnętrzną firmę (outsourcing) na terenie kraju producenta lub za granicą. W tym modelu współpracy B2B firma-sprzedawca powierza firmie specjalizującej się w fulfillment proces realizacji złożonych zamówień i dostawy na adres klienta. Wartością dla przedsiębiorcy jest oszczędność zasobów w procesie kompleksowej realizacji zamówień, obsługa zwrotów oraz odciążenie magazynu, bowiem fulfillment umożliwia przechowywanie produktów w firmie realizującej wysyłki. Usługa fulfillment rozwinęła się wraz ze wzrostem popularności handlu internetowego (e-commerce). Popularnymi firmami świadczącymi tę usługę w Polsce są np. InPost i Omnipack.

Fintech to firma łącząca nowoczesne technologie ze światem finansów (fintechy nie są jednak bankami), kierująca swoje produkty i usługi do osób prywatnych i przedsiębiorstw. Fintechy opracowują różnorodne aplikacje, narzędzia internetowe związane m.in. z płatnościami, zarządzaniem finansami, wymianą walut, przelewami zagranicznymi, inwestowaniem itp. W handlu transgranicznym fintechy pomagają konsumentom w zakupie zagranicznym, oferując atrakcyjne kursy wymiany walut i proste płatności, a sprzedawcom – uproszczenie procedur płatności transgranicznych, co przyspiesza proces wprowadzenia produktów na zagraniczny rynek.

Feed produktowy to plik komputerowy zawierający informacje o produktach dostępnych u sprzedawcy internetowego. Przygotowywany w celu prowadzenia sprzedaży w internetowych platformach sprzedażowych lub promocji w serwisach reklamowych (np. Google, Facebook) oraz porównywarkach cenowych. Feed produktowy określa m.in. nazwy produktów, identyfikator produktu, markę, kategorie produktowe, cenę, cechy, pojemność i wagę czy inne cechy fizyczne i użytkowe produktu, zwane atrybutami. Przygotowuje się go na podstawie wytycznych platformy, w której prowadzona jest sprzedaż lub promocja – każdy serwis określa własne atrybuty, które powinny znaleźć się w feedzie. Wysoka jakość informacji zawartych w pliku zwiększa szansę na wyróżnienie oferty, pozyskanie ruchu na stronę sklepu internetowego lub stronę oferty w katalogu marketplace.

FBA i FBM to modele sprzedaży oferowane przez Amazon. FBA, czyli Fullfilment by Amazon, dotyczy procesu sprzedaży produktu, w którym Amazon przejmuje na siebie obowiązki związane z magazynowaniem produktu, zapakowaniem go, wysyłką do klienta na adres dostawy oraz obsługą zwrotu. W modelu Fullfilment by Merchant (FBM) takie obowiązki bierze na siebie sprzedawca, co wiąże się z koniecznością posiadania własnego magazynu i osób obsługujących wysyłkę paczek.

ERP jest zintegrowanym systemem informatycznym, służącym do zarządzania zasobami przedsiębiorstwa. System ERP umożliwia automatyzację procesów i integrację różnych obszarów działalności firmy w jednym programie komputerowym. Integracja modułów zapewnia płynny przepływ informacji w czasie rzeczywistym. Kilkunastu pracowników jednocześnie może wykonywać prace w systemie ERP. Przykładowymi modułami, które może integrować system ERP, są dane księgowe i finansowe, sprzedażowe, magazynowe, związane z produkcją, logistyką oraz administracją.

ERP to skrót od angielskiego określenia Enterprise Resource Planning.

EDI to skrót od Electronic Data Interchange, czyli elektronicznej wymiany danych. EDI jest to proces przesyłania zamówień oraz dokumentów handlowych (np. faktury, zamówienia) między dwoma systemami, bez konieczności ich ręcznego przepisywania. EDI jest często stosowane w handlu internetowym i pomaga usprawnić procesy sprzedaży oraz zarządzania danymi handlowymi.

Dropshipping to metoda prowadzenia sprzedaży internetowej, w której sklep internetowy lub sprzedawca na marketplace nie posiada fizycznie towarów. Sprzedawca korzysta z magazynu dostawcy lub producenta, któremu przekazuje zamówienia złożone przez jego sklep. Pakowanie i wysyłka odbywa się bezpośrednio z magazynu producenta, a więc sprzedawca nie pośredniczy w procesie realizacji zamówienia. Dzięki temu sklep internetowy nie ponosi kosztów związanych z przechowywaniem towarów. Nie musi posiadać też pracowników odpowiadających za pakowanie i wysyłkę. Zadaniem sklepu jest pozyskanie klienta poprzez marketing, sprzedaż, obsługa klienta oraz zarządzanie zwrotami towarów.

Customer journey to angielskie określenie dot. ścieżki klienta, czyli sumy wszystkich interakcji klienta z daną firmą podczas całej relacji określonej w czasie. Proces customer journey rozpoczyna się od pierwszego styku z firmą (np. poprzez zobaczoną reklamę), aż do ostatniego etapu, który może skończyć się przed lub po dokonaniu zakupu. Customer journey opracowuje się w celu zrozumienia klienta, jego potrzeb i celów oraz oczekiwań na każdym etapie styku z firmą, aby zaprojektować odpowiednie customer experience (CX).

Customer Experience (CX) to określenie na doświadczenia klienta podczas kupowania produktów lub korzystania z usług na stronie internetowej lub w sklepie internetowym. CX dotyczy wszystkich interakcji między klientem a firmą, od pierwszego wejścia na stronę, przez dokonanie zakupu, aż po obsługę posprzedażową. Dobrze zaprojektowany CX ułatwia proces zakupowy i buduje pozytywne wrażenia z kontaktu z daną firmą lub marką, dzięki temu firma zwiększa swoje szanse na powrót klienta w przyszłości.

Content marketing to strategia marketingowa, w której tworzy się i udostępnia wartościowe treści, w celu przyciągnięcia potencjalnych klientów (in-bound marketing) i zainteresowania swoją ofertą. W ramach content marketingu powstają różne rodzaje treści, takie jak artykuły na blogu, filmy, infografiki, podcasty, e-booki, a nawet memy i kreatywne posty w mediach społecznościowych.

CLV to wskaźnik pozwalający oszacować całkowitą wartość przychodu od danego klienta lub segmentu klientów z transakcji sprzedaży w danym przedziale czasowym. Wskaźnik CLV oblicza się mnożąc trzy wartości – średniej wartości zamówienia dokonanego przez danego klienta w danym okresie x ilość transakcji sprzedaży w danym okresie (zazwyczaj przez rok) x średnia długość trwania relacji handlowej (w latach).

Buy Box na Amazonie to obszar na stronie produktu, gdzie klienci mogą kliknąć przycisk "Dodaj do koszyka" lub "Kup teraz", aby dodać dany produkt do swojego koszyka lub dokonać zakupu. Na stronie produktu (np. telefonu komórkowego określonego modelu) często pojawia się wiele ofert od różnych sprzedawców. Jednak tylko jeden sprzedawca może otrzymać Buy Box, co oznacza, że ​​ma on swojego rodzaju „pierwszeństwo” wśród innych firm, oferujących ten sam produkt. Buy box jest narzędziem Amazona, który umożliwia większą sprzedaż firmie, której uda się go wygrać.

API to skrót od słów Application Programming Interface. API to rodzaj komputerowego tłumacza, który umożliwia aplikacjom komunikację między sobą. Dzięki niemu programy automatycznie przesyłają i odbierają informacje. API jest wykorzystywane m.in. w aplikacjach mobilnych lub serwisach internetowych.

Cross-dock to model logistyki magazynowej, który jest wykorzystywany w celu przyspieszenia procesu dystrybucji towarów. W magazynie cross-dock towar jest odbierany bezpośrednio z jednego transportu i przekazywany do kolejnego transportu, bez przechowywania go w magazynie na dłuższy czas.

Checkout to angielskie określenie na końcowy proces realizacji zamówienia w sklepie internetowym. Dotyczy zamówienia, które klient dodał do koszyka, a następnie podjął dodatkową aktywność w celu sfinalizowania zakupu. W procesie checkout użytkownik jest proszony o podanie dokładnych danych personalnych, adresu pocztowego, określenia sposobu płatności i realizacji dostawy, czy też akceptację regulaminu. Optymalizacja procesu checkout pozwala na zwiększenie sprzedaży w sklepie internetowym.

Sprzedaż w modelu dropshippingu na zagranicznych rynkach – jak zbudować pierwszy sklep?

Dropshipping zyskuje na coraz większym znaczeniu w branży e-commerce. Pośród licznych korzyści tego modelu sprzedaży można wymienić brak konieczności inwestowania w zapasy i magazyny czy łatwość skalowania biznesu. Jeśli chcesz rozpocząć sprzedaż produktów przez dropshipping za granicą, warto założyć własny sklep internetowy. W tym artykule dowiesz się, jak zacząć i jakie kroki należy podjąć, aby skutecznie sprzedawać produkty tą metodą.

autor: Droplo

Dropshipping to metoda prowadzenia biznesu, która umożliwia sprzedaż produktów bez konieczności przechowywania ich we własnym magazynie. Sprzedawca oferuje produkty, które są wysyłane bezpośrednio od producenta lub hurtownika do klienta. Jak wynika z raportu Dropshipping Global Market 2023, wartość rynku dropshippingu wyniosła w 2022 roku około 295,5 miliarda dolarów[1]. Eksperci przewidują, że w przeciągu kilku lat przekroczy 1,5 biliona dolarów – prawdopodobnie już do 2030 roku. Dlatego coraz więcej przedsiębiorców decyduje się na taki model prowadzenia sprzedaży.

Jak rozpocząć sprzedaż w modelu dropshippingowy – kluczowe kroki

Rozpoczęciebiznesu dropshippingowego wymaga przemyślanego planu działania. Poznaj najważniejsze kroki eksportu dropshippingu przez własny sklep:

  1. Dokonaj analizy rynku i konkurencji – wybierz konkretną niszę lub kategorię produktów, którą chcesz sprzedawać.
  2. Załóż firmę – zarejestruj działalność gospodarczą, dopełnij wszelkich formalności.
  3. Wybierz platformę e-commerce, która oferuje usługi dropshippingowe i dostawców.
  4. Stwórz sklep internetowy i skonfiguruj go z systemem dropshippingowym: dodaj produkty, ustal ceny asortymentu z uwzględnieniem kosztów dostawy i swojej marży, wprowadź metody płatności itp.
  5. Opracuj strategię marketingową, rozpocznij działania promocyjne.
  6. Monitoruj wyniki na bieżąco i wprowadzaj ulepszeniadla klientów.

1. Analiza rynku i konkurencji

Przed rozpoczęciem działalności związanej z dropshoppingiem należy dokonać dokładnej analizy rynku i konkurencji. Umożliwi to zidentyfikowanie trendów, preferencji klientów, a tym samym wybór odpowiednich produktów do sklepu online. Oto kilka istotnych kwestii, na które należy zwrócić uwagę:

  • Wybór produktów w dropshippingu

Wybór odpowiednich produktów jest kluczowy dla sukcesu w biznesie dropshippingowym. Oto kilka wskazówek, na co zwrócić uwagę przy wyborze:

  • Popularność produktów – zdecyduj się na artykuły, które cieszą się dużym zainteresowaniem, są pożądane przez klientów. Możesz sprawdzić takie statystyki, na przykład w Google Trends oraz na portalach aukcyjnych.
  • Oczekiwania klientów –asortyment musi odpowiadać preferencjom grupy docelowej twojego sklepu. W tym celu warto przeprowadzić badania rynkowe lub poprosić klientów o sugestie.
  • Dostępność towaru – upewnij się, że produkty są dostępne na rynku lub istnieje możliwość ich szybkiego importu.
  • Marża zysku – wybierz towar od dostawcy, który oferuje najlepsze ceny i najwyższą jakość produktów. Upewnij się, że po uwzględnieniu kosztów dropshippingu będziesz w stanie osiągnąć odpowiednią marżę na sprzedaży.
  • Konkurencja – dowiedz się, ile innych sprzedawców online sprzedaje ten sam asortyment. jakie ceny oferują klientom, aby wiedzieć, czy będzie to opłacalne.
  • Uniwersalność produktów – warto wybierać produkty, które nie są sezonowe lub nie podlegają szybko mijającym trendom, więc będą cieszyć się popularnością przez dłuższy czas.

Na co jeszcze warto zwrócić uwagę wybierając asortyment do sklepu działającego w oparciu o dropshipping?

Decyduj się na produkty, które pasują do charakteru twojego biznesu. Wybierz asortyment, łatwy do przechowywania i transportu oraz z potencjałem sprzedaży za granicę, zgodny z lokalnymi przepisami i normami. Upewnij się, że artykuły spełniają wymagania regulacyjne i prawne obowiązujące na rynku, na którym chce się go eksportować.

  • Wybór rynków eksportowych

Przy wyborze rynków eksportowych należy wziąć pod uwagę kilka kryteriów:

  • Infrastruktura – sprawdzenie dostępności środków oraz kosztów transportu.
  • Potencjał rynku – czy na danym rynku istnieje zapotrzebowanie na produkty, które chce się eksportować.
  • Warunki polityczne i prawne – stabilność polityczna kraju i obowiązujące tam regulacje prawne, które mogą wpłynąć na handel.
  • Konkurencja – sprawdzenie warunków konkurencji w danym kraju, zbadanie czy da się tam konkurować z lokalnymi producentami.
  • Kultura i język – różnice kulturowe i językowe, które mogą wpłynąć na komunikację z klientami.

2. Założenie działalności gospodarczej

Jeśli zależy ci na rozwoju w branży e-commerce, musisz założyć działalność gospodarczą. To jeden z kluczowych elementów w procesie rozpoczęcia eksportu dropshippingu. Prowadząc firmę zyskujemy zaufanie klientów, którym zależy na zakupach w miejscu o ugruntowanym statusie prawno-podmiotowym.

W Polsce, aby zarejestrować firmę, możesz zrobić to przez Internet lub udać się do odpowiedniego urzędu.  Spośród wielu form działalności gospodarczej należy wybrać tą, która najlepiej pasuje do naszego biznesu, np. działalność jednoosobowa, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, spółka cywilna itp.

3. Wybór platformy e-commerce i dostawców

Wybór systemu dropshippingowego wymaga szczegółowej analizy ofert dostępnych na rynku platform e-commerce i zdecydowanie się na tą, która najlepiej odpowiada na potrzeby biznesowe naszej firmy.

Przy wyborze platformy zwróć uwagę na kilka kluczowych elementów:

  • Prosta konfiguracja i obsługa.
  • Pozytywne opinie klientów danej platformy.
  • Wiele różnych szablonów i motywów do wyboru.
  • Integracja z popularnymi platformami płatniczymi.
  • Wsparcie obsługi klienta w razie problemów z zamówieniami lub dostawą.
  • Łatwa integracja z dostawcami oraz kanałami sprzedaży, np. Amazon.
  • Niskie prowizje i opłaty za korzystanie z systemu dropshippingowego.
  • Różne oferty abonamentowe oraz opłaty transakcyjne, dopasowane do klienta.
  • Dostępność narzędzi i funkcjonalności, które umożliwiają skuteczne zarządzanie sklepem internetowym, np. prowadzenie kampanii reklamowych.
  • Asortyment produktów zgodny z potrzebami naszego sklepu i preferencjami grupy docelowej.
  • Funkcje, takie jak tworzenie katalogów produktów, procesów zamówień, zarządzanie zapasami, integracja z płatnościami elektronicznymi, itd. 
  • Zapewnienie stabilności i bezpieczeństwa – zamówienia realizowane terminowo, bezpieczeństwo i poufność danych klientów.

Na rynku e-commerce istnieje wiele platform, które oferują usługi dropshippingu, takich jak  Droplo, RedCart, Shopify, Oberlo.

Wybór dostawcy w dropshippingu

Dostawcy odgrywają istotną rolę w procesie realizacji zamówień. Odpowiadają za jakość i terminowość dostaw, co wpływa na zadowolenie klientów i powodzenie sklepu internetowego. Warto więc posiadać zaufanego partnera biznesowego.

  • Oto kilka kryteriów, które powinniśmy uwzględnić decydując się na współpracę z dostawcą – zarówno z hurtownią dropshippingową, jak i bezpośrednio z producentem:Jak wygląda proces rozliczeniowy.
  • Czy oferta uwzględnia odbiór osobisty.
  • Dostępne formy wysyłki oraz czy towary są ubezpieczone.
  • Czy posiada atrakcyjne ceny i oferuje najwyższą jakoś towaru.
  • Opinie na temat danej firmy na rynku, czy ma dobrą reputację.
  • Koszty związane z korzystaniem z usług dostawcy, np. terminy płatności, zasady reklamacji i zwrotów.
  • Omówienie warunków umowy, która musi być przejrzysta i jasno określać prawa i obowiązki pomiędzy obiema stronami.
  • Jak wygląda polityka zwrotów i reklamacji – czy dostawca oferuje dobre warunki zwrotów i gwarancje na produkty.
  • Szybkość realizacji zamówienia – jakie są koszty i czas wysyłki, czy dostawca oferuje śledzenie przesyłek.
  • Czy posiada szeroką ofertę produktów, które chcielibyśmy sprzedawać i na bieżąco uzupełnia stany magazynowe.

4. Stworzenie i konfiguracja sklepu internetowego

Nie musisz posiadać własnej witryny, aby prowadzić biznes online. Wiele platform działających na rynku e-commerce oferuje usługi hostingowe oraz umożliwia stworzenie sklepu internetowego. Jednym z szybszych sposobów jest wybranie gotowych rozwiązań, na przykład z oprogramowania w modelu Saas (z ang. Software as a service), udostępnionego w chmurze.

Jako klient takiej platformy płacisz abonament za korzystanie z aplikacji. W ten sposób uzyskujesz dostęp do całej infrastruktury sklepu, w tym serwerów, baz danych i oprogramowania, które są dostarczane i zarządzane przez dostawcę SaaS. Odpowiada on za utrzymanie i aktualizację systemu oraz zapewnienie bezpieczeństwa danych. niej oprogramowania można korzystać za pomocą przeglądarki internetowej, bez konieczności instalacji go na swoim urządzeniu.

Jak skutecznie skonfigurować sklep z dostawcą?

Kiedy zdecydujemy się już na jakąś platformę, zarejestrujemy się, wykupimy plan abonamentowy i połączymy konto ze sklepem, możemy przejść do konfiguracji. Na początek należy wybrać i edytować odpowiedni szablon graficzny, który będzie najlepiej pasować do branży, w której działamy. W tym celu można zmienić tekst, zdjęcia, kolory, aby pasowały do identyfikacji wizualnej marki.  

Jakie elementy powinien zawierać sklep internetowy w dropshippingu?

Oto elementy i funkcjonalności, które powinny znaleźć się w sklepie, aby zapewnić klientom pozytywny i przyjemny proces zakupowy oraz sprawną realizację zamówień:

  • Katalog produktów – atrakcyjny katalog produktów, aby klienci mogli przeglądać i porównywać asortyment. Powinien zawierać wszystkie niezbędne informacje o produktach, w tym także ich ceny i stan magazynowy, a zdjęcia artykułów muszą być wysokiej jakości.
  • Koszyk i proces zamówienia – sklep internetowy powinien mieć prosty i intuicyjny koszyk oraz łatwy proces zamówienia, co ułatwi kupującym szybkie i bezproblemowe dodanie produktów do koszyka i dokonanie zakupu.
  • System płatności – należy zapewnić dostęp do różnych form płatności, np. kart kredytowych, przelewów bankowych, PayPal, itp. Wszystkie transakcje powinny być bezpieczne i zabezpieczone.
  • System dostawy – warto oferować klientom wiele opcji dostawy do wyboru, takich jak kurier, paczkomat, poczta, itp. oraz monitorować statusy zamówień i wysyłek, aby mieć pewność, że klienci otrzymają swoje zamówienia na czas.
  • Obsługa klienta – zadbanie o szybką i skuteczną pomoc klientom w razie problemów z zamówieniem lub produktami.
  • Narzędzia marketingowe – newslettery, programy lojalnościowe, kody rabatowe, itp. które pomogą w przyciągnięciu klientów i zwiększeniu sprzedaży.

Dodatkowo warto upewnić się, że zamówienia są przekazywane automatycznie do dostawcy dropshippingowego, a informacje o przesyłce są wysyłane do sklepu internetowego. W celu integracji może być także konieczne skorzystanie z dodatkowych narzędzi, takich jak moduły, wtyczki lub API. Pamiętaj również, aby sklep internetowy zawierał politykę prywatności, zgodną z obowiązującymi przepisami prawa, takimi jak RODO, które informuje klientów o tym, jakie dane są zbierane podczas korzystania z witryny oraz w jaki sposób są przetwarzane.

Konfiguracja sklepu internetowego. Jakie narzędzia wykorzystać do automatyzacji procesów?

Automatyzacja procesów to nieodłączny element efektywnej konfiguracji sklepu internetowego. Oto kilka narzędzi, które mogą w tym pomóc:

  • System zarządzania treścią (CMS) – (np. BigCommerce, OpenCart) umożliwia tworzenie, edycję, zarządzanie treściami w witrynie sklepu. Pozwala na szybką publikację nowych materiałów, takich jak artykuły, zdjęcia, filmy oraz zarządzanie tymi istniejącymi na stronie.
  • System zarządzania zamówieniami (OMS) – (np. Skubana, ShipStation) – automatyzuje procesy związane z obsługą zamówień: przetwarzaniem płatności, wysyłką oraz śledzeniem przesyłek i zarządzaniem zwrotami.
  • System zarządzania magazynem (WMS) – (np.TradeGecko, SkuVault) – służy do efektywnego zarządzania magazynem i śledzenia stanów magazynowych, co wpływa na sprawną realizację zamówień.
  • Automatyzacja marketingu – (np. HubSpot, GetResponse) – pozwala na skuteczne zarządzanie kampaniami marketingowymi, chociażby wysyłką newsletterów, tworzeniem ofert i promocji dla klientów.
  • Chatboty – (np. Tawk.to i ManyChat) umożliwiają automatyczną obsługę klientów, udzielanie odpowiedzi na ich pytania.
  • Analiza danych – (np. Hotjar, Google Analytics) pozwala na skuteczne monitorowanie działań  działań oraz optymalizowanie promocji marketingowych w sklepie internetowym.

Każdy sklep internetowy posiada inną specyfikę i wymaga dostosowania narzędzi do swoich indywidualnych potrzeb. Ważne, aby zdecydować się na rozwiązania od renomowanych dostawców oraz regularnie aktualizować oprogramowanie, co zapewni pełną funkcjonalność i bezpieczeństwo. Wiele platform e-commerce posiada narzędzia do automatyzacji w swojej ofercie. Jeśli zależy nam na oszczędności czasu, warto skorzystać z usług firm, takich jak Droplo, RedCart lub innych.

*

Eksport dropshippingu przez własny sklep to świetny sposób na prowadzenie firmy bez konieczności posiadania magazynu czy inwestowania w duże ilości towarów. Okazuje się, że rozpoczęcie takiego biznesu nie jest trudne i wymaga od nas jedynie kilku kluczowych kroków. Ważne, aby dokładnie zbadać rynek, znaleźć zaufanych dostawców i wybrać odpowiednie produkty, a następnie skonfigurować swój sklep internetowy i skupić się na marketingu i sprzedaży.

Perspektywy rozwoju eksportu dropshippingu w kolejnych latach są bardzo obiecujące. Coraz więcej osób decyduje się na zakupy w sieci, co przekłada się na rosnący popyt na e-sklepy. Wprowadzenie nowych technologii, takich jak sztuczna inteligencja czy automatyzacja procesów, pozwoli na jeszcze większą efektywność prowadzenia biznesu w modelu dropshippingu i umożliwi konkurowanie z większymi graczami na rynku.

[1] https://www.researchandmarkets.com/reports/5302834/dropshipping-global-strategic-business-report

Przeczytaj artykuły Droplo

ilustracja dropshipping na marketplace

Połączenie dropshippingu ze sprzedażą na marketplace – wprowadzenie

Sprzedaż na marketplace

Handel elektroniczny rozwija się w zawrotnym tempie, oferując sprzedawcom różnorodne perspektywy rozwoju. Jedną z nich jest połączenie modelu dropshippingu ze sprzedażą na zagranicznych platformach...

Strategie marketingowe w dropshippingu – jak zbudować plan promocji?

Marketing

Strategie marketingowe odgrywają ważną rolę w prowadzeniu efektywnej sprzedaży w modelu dropshipping. Aby zwiększyć zasięg swojej marki, należy skutecznie ją reklamować i przyciągać klientów poprze...