COD to skrót od określenia „Cash on Delivery”; po polsku najczęściej określany jako „płatność za pobraniem”, oznacza usługę pobrania płatności za zamówienie podczas dostarczenia towaru do klienta. To model płatności za zakupy online popularny w wielu europejskich krajach.

PUDO to skrót od określenia „Pick-Up, Drop-Off”; określenie miejsca, w którym można odebrać lub nadać przesyłkę. To ciesząca się dużą popularnością wśród konsumentów metoda logistyki ostatniej mili, dostępna w ofertach operatorów logistycznych w Polsce i za granicą. Punktem PUDO mogą być sklepy i punkty usługowe, automaty paczkowe, kioski. Wykorzystanie PUDO w logistyce daje klientowi elastyczność w wyborze miejsca dostawy i momentu nadania lub odebrania przesyłki.

Q-commerce to skrót od angielskiego określenia quick commerce - model handlu elektronicznego, w którym przewiduje się szybką dostawę produktu na żądanie. Model ten zakłada maksymalne skrócenie procesu dostawy produktów do nabywcy, nawet do kilkunastu minut od złożenia zamówienia. Najbardziej popularne platformy q-commerce w Polsce oferują zakup produktów spożywczych, chemii gospodarczej i artykułów gospodarstwa domowego z dostawą do domu. Funkcjonują w oparciu o sieć małych sklepów, tzw. dark stores, rozproszonych na terenie miasta, w celu skrócenia dystansu fizycznego i umożliwienie sprawnego dostarczenia zakupów na wybrany adres.

.

WMS to skrót od określenia Warehouse Management System - wyspecjalizowany magazynowy system informatyczny. Służy do codziennego zarządzania procesami magazynowymi w celu ich kontroli, optymalizacji i prawidłowego przepływu. System WMS może być częścią szerszego systemu ERP w formie modułu, ale częściej jest osobnym narzędziem, którym dysponują pracownicy odpowiadający za poprawną pracę magazynów firmowych.

White label jest to produkt lub usługa, której producentem i sprzedawcą są dwie różne firmy. Firma oferująca produkt swoim klientom nie jest jego producentem, ale sprzedaje go pod swoją marką. Istnieje wiele firm oferujących produkty white label innym firmom (np. kosmetyki) i zdarza się, że jeden produkt jest sprzedawany pod kilku lub kilkunastoma „szyldami”. Ten model jest często stosowany w przypadku produktów lub usług, które firma chce sprzedawać pod własną marką, bez ponoszenia kosztów związanych z ich produkcją. W porównaniu do produktów private label, model ten umożliwia ograniczenie kosztów.

Pojęcia User Experience (UX) i User Interface (UI) są ściśle związane z projektowaniem wizualnym stron internetowych, aplikacji webowych i mobilnych. Praca projektantów UX i UI wzajemnie uzupełnia się. UX polega na projektowaniu doświadczeń użytkownika podczas korzystania z witryny czy aplikacji. Do tego niezbędna jest wiedza dotycząca m.in. badania potrzeb, preferencji, nawyków użytkowników oraz zagadnień deweloperskich. UI design jest skoncentrowany wokół percepcji użytkownika. Celem projektanta UI jest stworzenie atrakcyjnej wizualnie, angażującej, dopasowanej do użytkownika i intuicyjnej witryny bądź aplikacji, z wykorzystaniem różnych technik projektowych.

TACOS to skrót od angielskiego określenia Total Advertising Cost of Sale - to wskaźnik zwrotu z inwestycji poniesionych w ramach kampanii reklamowej typu PPC (pay-per-click) prowadzonej w serwisie Amazon. Ta platforma sprzedaży internetowej posiada własne narzędzia do promocji, stąd wskaźnik TACOS został stworzony specjalnie na określenie zysków z prowadzonych działań reklamowych PPC w tym marketplace.

SEO to skrót angielskiego określenia Search Engine Optimisation. SEO oznacza zbiór metod optymalizacji witryny internetowej (serwisu, sklepu, produktu), w wyniku której osiąga się jak najwyższe pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania. Do najbardziej popularnej wyszukiwarki w Europie i na świecie zalicza się Google, więc termin pozycjonowania (SEO) stosuje się najczęściej w odniesieniu do tego serwisu. Praktyka SEO obejmuje liczne działania, świadczone najczęściej przez specjalistów ds. pozycjonowania lub marketingu internetowego. Termin SEO stosuje się też wobec działań dotyczących optymalizacji listy produktów pod wyszukiwarkę marketplace, np. na Amazon. Działanie to wymaga znajomości środowiska danego marketplace, jednak cel jest ten sam – zaistnieć w jak najlepszych wynikach wyszukiwania pod określonymi słowami kluczowymi. Najlepiej na pierwszej pozycji.

ROPO to model zachowania konsumenta, który szuka w Internecie informacji o produkcie, ale zakupu dokonuje w sklepie tradycyjnym. W przypadku reverse ROPO, ten schemat jest odwrócony i konsument sprawdza produkty w sklepach tradycyjnych, ale zakupu dokonuje online. Badanie takich zachowań konsumenckich jest ważne dla sklepów internetowych, które chcą zrozumieć, które czynniki wpływają na odpływ klientów ze sklepu online do kanałów sprzedaży offline i na odwrót.

ROPO to skrót od określenia Research Online Purchase Offline.

ROI to skrót od angielskiego określenia Return on Investment. ROI to wskaźnik zwrotu z inwestycji, oceniający stopień jej efektywności. Pozwala określić skuteczność prowadzonych działań marketingowych w ramach całego planu reklamy i promocji (do określenia efektywności reklam można posłużyć się wskaźnikiem ROAS), określając kwotę zwrotu z danej inwestycji w odniesieniu do jej kosztów (wytworzenia i reklamy). Wynik ROI wyraża się w procentach.

ROAS to skrót angielskiego określenia Return on Advertisement Spend. ROAS to wskaźnik zwrotu z inwestycji w reklamę. Pozwala określić skuteczność prowadzonych kampanii reklamowych w odniesieniu do pozyskanego przychodu dla firmy z tej reklamy lub kampanii. Wskaźnik ROAS jest z powodzeniem wykorzystywany w reklamie internetowej, ponieważ zaawansowana analityka pozwala na dokładne oszacowanie wartości zwrotu z danego kanału promocji. Możliwe jest też stosowanie go w przypadku mediów offline, jak telewizja czy radio.

PPC to skrót od angielskiego określenia pay-per-click. PPC oznacza rodzaj kampanii reklamowej w Internecie, w której reklamodawca płaci wtedy, gdy użytkownik kliknie w daną reklamę. Model rozliczeń PPC jest najczęściej stosowany w przypadku reklam prowadzonych w wyszukiwarce internetowej, wyszukiwarce na marketplace, ale też w mediach społecznościowych, np. w systemie reklamowym Facebooka.

PIM to skrót od angielskiego określenia Product Information Management. PIM oznacza platformę internetową do zarządzania wszystkimi informacjami o produktach. Te specjalistyczne narzędzia przeznaczone dla firm są bazą danych potrzebną do prowadzenia sprzedaży w sklepach e-commerce, w marketplace’ach i innych kanałach dystrybucji. Korzyścią z wdrożenia systemu PIM jest możliwość aktualizacji informacji o produkcie w jednym narzędziu. Dzięki integracji, zaktualizowane dane są automatycznie przekazywane do zewnętrznych systemów sprzedaży. Systemy PIM ułatwiają więc pracę i zarządzanie, szczególnie w przypadku dużego, różnorodnego asortymentu i wielu kanałów sprzedaży.

One step checkout to angielskie określenie na końcowy proces realizacji zamówienia w sklepie internetowym. Polega na spłaszczeniu struktury procesu finalizacji zamówienia do jednej podstrony. Pozwala to przyspieszyć dokonanie zakupu przez klienta, umożliwia mu podgląd całego procesu zakupu w jednym miejscu. Dla sklepu pozwala zmniejszyć ryzyko porzucenia koszyka przez klienta.

Omnichannel to zbiór działań, które firma podejmuje w celu zapewnienia spójnych doświadczeń sprzedażowych klienta (customer experience) we wszystkich kanałach sprzedaży i komunikacji z klientem (online i offline). Strategia omnichannel zakłada obecność marki w wielu kanałach sprzedaży i komunikacji (social media, sklep internetowy, sklep stacjonarny, marketplace, targi itp.). W odróżnieniu od stgrategii multichannel, omnichannel zakłada wypracowanie spójnych doświadczeń klienta we wszystkich kanałach. Dzięki strategii omnichannel klienci mogą łatwo dokonywać zakupów online, odbierać produkty w sklepie stacjonarnym czy punkcie odbioru lub zamówić produkty online i zwrócić w sklepie stacjonarnym. Dla firm korzyścią z wdrożenia strategii omnichannel jest dotarcie z ofertą do większej grupy potencjalnych klientów, zwiększenie skuteczności działań promocyjnych i zwiększenie sprzedaży.

Multichannel, czyli strategia wielokanałowa, to podejście do sprzedaży i marketingu, w której w celu dotarcia do klientów firma wykorzystuje wiele kanałów dystrybucji i komunikacji. Jej zaletą jej możliwość do dotarcia do szerszej grupy odbiorców w porównaniu do oparcia strategii o jeden kanał marketingu lub sprzedaży. Wykorzystanie wielu kanałów pozwala też na dopasowanie komunikacji i procesu sprzedażowego do zmieniających się preferencji klientów oraz bieżących trendów. W odróżnieniu od strategii omnichannel, kanały wykorzystywane w strategii wielokanałowej działają od siebie niezależnie, a klienci mogą mieć różne doświadczenia (customer experience), w zależności od używanego kanału. Strategia multichannel nie wymaga więc tworzenia spójnej, jednolitej strategii. Uwaga poświęcana jest każdemu kanałowi z osobna a komunikaty mogą być dopasowane do każdego z nich indywidualnie.

Merchant to najprościej mówiąc – sprzedawca; angielskie określenie na podmiot (firmę, osobę) prowadzący sklep internetowy.

M-commerce oznacza sprzedaż i zakupy internetowe z wykorzystaniem urządzeń mobilnych (telefon, tablet). M-commerce daje klientom możliwość dokonywania zakupów w każdym miejscu i czasie z wykorzystaniem sklepów internetowych, platform sprzedażowych (marketplace) i mediów społecznościowych. Poza sprzedażą i zakupem produktów i usług, aplikacje m-commerce udostępniają też dokonywanie płatności mobilnych, przeglądanie katalogów produktów, porównywanie cen itp. M-commerce to skrót od angielskiego określenia mobile commerce.

Marketplace, czyli dosłownie „rynek”, to elektroniczna platforma sprzedażowa, w której kupujący mają dostęp do produktów od wielu sprzedawców w różnych kategoriach, definiowanych przez daną platformę. Sklepy marketplace dzielą się ze względu na zasięg: lokalny (na terenie jednego kraju) lub międzynarodowy (jedna platforma dostępna w kilkunastu czy kilkudziesięciu krajach), specjalizację  (marketplace horyzontalne i wertykalne) oraz na grupę docelową (marketplace B2B, B2C, C2C). Marketplace może działać na zasadzie aukcji, gdzie przedmioty są sprzedawane na podstawie ofert kupujących, lub sklepu internetowego, gdzie cena jest ustalana przez sprzedawcę. Marketplace pozwala tworzyć szeroką ofertę produktów i zróżnicowaną ofertę cenową, udostępnia proste i intuicyjne procesy transakcji i dostawy dla klientów. Z tego powodu jest najpopularniejszym sposobem na zakupy w Internecie w wielu krajach. Najbardziej znanymi przykładami marketplace’ów są Allegro, Amazon, OLX, eBay czy Etsy.

Listing to karta produktowa lub strona produktowa w sklepie internetowym lub na marketplace, prezentująca ofertę sklepu. Na jej zawartość składają się informacje o produkcie w formie tytułu, opisu, zdjęć i filmów oraz ceny. Umożliwia klientom zapoznanie się z najważniejszymi informacjami o produkcie.

Konwersja to określenie związane z marketingiem i sprzedażą. Odnosi się do użytkownika strony internetowej, sklepu internetowego, platformy zakupowej, serwisu społecznościowego, który dokonał zakupu bądź zrealizował inny cel określony przez sprzedawcę lub reklamodawcę (np. uzupełnił formularz kontaktowy w ramach kampanii reklamowej lub zarejestrował konto w sklepie).

GMV to skrót od angielskiego określenia Gross Merchandise Value, oznacza wskaźnik łącznej wartości sprzedanych towarów w danym okresie w kanałach e-commerce.

Green commerce to sposób prowadzenia handlu, w którym nadrzędnym celem jest zrównoważony rozwój i minimalizowanie negatywnego wpływu działalności sprzedażowej na środowisko naturalne. Polega na sprzedaży produktów i usług, które są produkowane i oferowane w sposób przyjazny środowisku, np. poprzez wykorzystanie ekologicznych materiałów, redukcję zużycia energii i emisji gazów cieplarnianych w procesie produkcji.

Fulfillment odnosi się do procesu realizacji zamówienia i dostarczenia produktu do klienta, który jest wykonywany przez zewnętrzną firmę (outsourcing) na terenie kraju producenta lub za granicą. W tym modelu współpracy B2B firma-sprzedawca powierza firmie specjalizującej się w fulfillment proces realizacji złożonych zamówień i dostawy na adres klienta. Wartością dla przedsiębiorcy jest oszczędność zasobów w procesie kompleksowej realizacji zamówień, obsługa zwrotów oraz odciążenie magazynu, bowiem fulfillment umożliwia przechowywanie produktów w firmie realizującej wysyłki. Usługa fulfillment rozwinęła się wraz ze wzrostem popularności handlu internetowego (e-commerce). Popularnymi firmami świadczącymi tę usługę w Polsce są np. InPost i Omnipack.

Fintech to firma łącząca nowoczesne technologie ze światem finansów (fintechy nie są jednak bankami), kierująca swoje produkty i usługi do osób prywatnych i przedsiębiorstw. Fintechy opracowują różnorodne aplikacje, narzędzia internetowe związane m.in. z płatnościami, zarządzaniem finansami, wymianą walut, przelewami zagranicznymi, inwestowaniem itp. W handlu transgranicznym fintechy pomagają konsumentom w zakupie zagranicznym, oferując atrakcyjne kursy wymiany walut i proste płatności, a sprzedawcom – uproszczenie procedur płatności transgranicznych, co przyspiesza proces wprowadzenia produktów na zagraniczny rynek.

Feed produktowy to plik komputerowy zawierający informacje o produktach dostępnych u sprzedawcy internetowego. Przygotowywany w celu prowadzenia sprzedaży w internetowych platformach sprzedażowych lub promocji w serwisach reklamowych (np. Google, Facebook) oraz porównywarkach cenowych. Feed produktowy określa m.in. nazwy produktów, identyfikator produktu, markę, kategorie produktowe, cenę, cechy, pojemność i wagę czy inne cechy fizyczne i użytkowe produktu, zwane atrybutami. Przygotowuje się go na podstawie wytycznych platformy, w której prowadzona jest sprzedaż lub promocja – każdy serwis określa własne atrybuty, które powinny znaleźć się w feedzie. Wysoka jakość informacji zawartych w pliku zwiększa szansę na wyróżnienie oferty, pozyskanie ruchu na stronę sklepu internetowego lub stronę oferty w katalogu marketplace.

FBA i FBM to modele sprzedaży oferowane przez Amazon. FBA, czyli Fullfilment by Amazon, dotyczy procesu sprzedaży produktu, w którym Amazon przejmuje na siebie obowiązki związane z magazynowaniem produktu, zapakowaniem go, wysyłką do klienta na adres dostawy oraz obsługą zwrotu. W modelu Fullfilment by Merchant (FBM) takie obowiązki bierze na siebie sprzedawca, co wiąże się z koniecznością posiadania własnego magazynu i osób obsługujących wysyłkę paczek.

ERP jest zintegrowanym systemem informatycznym, służącym do zarządzania zasobami przedsiębiorstwa. System ERP umożliwia automatyzację procesów i integrację różnych obszarów działalności firmy w jednym programie komputerowym. Integracja modułów zapewnia płynny przepływ informacji w czasie rzeczywistym. Kilkunastu pracowników jednocześnie może wykonywać prace w systemie ERP. Przykładowymi modułami, które może integrować system ERP, są dane księgowe i finansowe, sprzedażowe, magazynowe, związane z produkcją, logistyką oraz administracją.

ERP to skrót od angielskiego określenia Enterprise Resource Planning.

EDI to skrót od Electronic Data Interchange, czyli elektronicznej wymiany danych. EDI jest to proces przesyłania zamówień oraz dokumentów handlowych (np. faktury, zamówienia) między dwoma systemami, bez konieczności ich ręcznego przepisywania. EDI jest często stosowane w handlu internetowym i pomaga usprawnić procesy sprzedaży oraz zarządzania danymi handlowymi.

Dropshipping to metoda prowadzenia sprzedaży internetowej, w której sklep internetowy lub sprzedawca na marketplace nie posiada fizycznie towarów. Sprzedawca korzysta z magazynu dostawcy lub producenta, któremu przekazuje zamówienia złożone przez jego sklep. Pakowanie i wysyłka odbywa się bezpośrednio z magazynu producenta, a więc sprzedawca nie pośredniczy w procesie realizacji zamówienia. Dzięki temu sklep internetowy nie ponosi kosztów związanych z przechowywaniem towarów. Nie musi posiadać też pracowników odpowiadających za pakowanie i wysyłkę. Zadaniem sklepu jest pozyskanie klienta poprzez marketing, sprzedaż, obsługa klienta oraz zarządzanie zwrotami towarów.

Customer journey to angielskie określenie dot. ścieżki klienta, czyli sumy wszystkich interakcji klienta z daną firmą podczas całej relacji określonej w czasie. Proces customer journey rozpoczyna się od pierwszego styku z firmą (np. poprzez zobaczoną reklamę), aż do ostatniego etapu, który może skończyć się przed lub po dokonaniu zakupu. Customer journey opracowuje się w celu zrozumienia klienta, jego potrzeb i celów oraz oczekiwań na każdym etapie styku z firmą, aby zaprojektować odpowiednie customer experience (CX).

Customer Experience (CX) to określenie na doświadczenia klienta podczas kupowania produktów lub korzystania z usług na stronie internetowej lub w sklepie internetowym. CX dotyczy wszystkich interakcji między klientem a firmą, od pierwszego wejścia na stronę, przez dokonanie zakupu, aż po obsługę posprzedażową. Dobrze zaprojektowany CX ułatwia proces zakupowy i buduje pozytywne wrażenia z kontaktu z daną firmą lub marką, dzięki temu firma zwiększa swoje szanse na powrót klienta w przyszłości.

Content marketing to strategia marketingowa, w której tworzy się i udostępnia wartościowe treści, w celu przyciągnięcia potencjalnych klientów (in-bound marketing) i zainteresowania swoją ofertą. W ramach content marketingu powstają różne rodzaje treści, takie jak artykuły na blogu, filmy, infografiki, podcasty, e-booki, a nawet memy i kreatywne posty w mediach społecznościowych.

CLV to wskaźnik pozwalający oszacować całkowitą wartość przychodu od danego klienta lub segmentu klientów z transakcji sprzedaży w danym przedziale czasowym. Wskaźnik CLV oblicza się mnożąc trzy wartości – średniej wartości zamówienia dokonanego przez danego klienta w danym okresie x ilość transakcji sprzedaży w danym okresie (zazwyczaj przez rok) x średnia długość trwania relacji handlowej (w latach).

Buy Box na Amazonie to obszar na stronie produktu, gdzie klienci mogą kliknąć przycisk "Dodaj do koszyka" lub "Kup teraz", aby dodać dany produkt do swojego koszyka lub dokonać zakupu. Na stronie produktu (np. telefonu komórkowego określonego modelu) często pojawia się wiele ofert od różnych sprzedawców. Jednak tylko jeden sprzedawca może otrzymać Buy Box, co oznacza, że ​​ma on swojego rodzaju „pierwszeństwo” wśród innych firm, oferujących ten sam produkt. Buy box jest narzędziem Amazona, który umożliwia większą sprzedaż firmie, której uda się go wygrać.

API to skrót od słów Application Programming Interface. API to rodzaj komputerowego tłumacza, który umożliwia aplikacjom komunikację między sobą. Dzięki niemu programy automatycznie przesyłają i odbierają informacje. API jest wykorzystywane m.in. w aplikacjach mobilnych lub serwisach internetowych.

Cross-dock to model logistyki magazynowej, który jest wykorzystywany w celu przyspieszenia procesu dystrybucji towarów. W magazynie cross-dock towar jest odbierany bezpośrednio z jednego transportu i przekazywany do kolejnego transportu, bez przechowywania go w magazynie na dłuższy czas.

Checkout to angielskie określenie na końcowy proces realizacji zamówienia w sklepie internetowym. Dotyczy zamówienia, które klient dodał do koszyka, a następnie podjął dodatkową aktywność w celu sfinalizowania zakupu. W procesie checkout użytkownik jest proszony o podanie dokładnych danych personalnych, adresu pocztowego, określenia sposobu płatności i realizacji dostawy, czy też akceptację regulaminu. Optymalizacja procesu checkout pozwala na zwiększenie sprzedaży w sklepie internetowym.

Reguły Incoterms® – co powinieneś wiedzieć jako sprzedawca e-commerce

Handel międzynarodowy od wieków stanowi istotny filar globalnej gospodarki. Era globalizacji i zaawansowanych technologii umożliwiła rozwój tego sektora na niespotykaną dotąd skalę. Jednym z kluczowych aspektów handlu międzynarodowego jest skuteczne zarządzanie dostawami, a w tym kontekście narzędziem o fundamentalnym znaczeniu są reguły Incoterms®. W niniejszym artykule przyjrzymy się, jak reguły Incoterms® funkcjonują w praktyce, jak wpływają na transakcje międzynarodowe oraz dlaczego są nieodzownym narzędziem, które powinien znać każdy eksporter.

autor: Terminus Group

incoterms

Ewolucja reguł Incoterms®

Międzynarodowa Izba Handlowa (ICC) wprowadziła po raz pierwszy reguły Incoterms® w 1936 roku jako standard umowny, regulujący warunki dostawy towarów. Ich celem było uniknięcie nieporozumień i sporów pomiędzy sprzedawcami a nabywcami w kwestiach związanych z dostawami, ryzykiem oraz kosztami transportu. Od tamtej pory reguły te zostały kilkukrotnie zrewidowane, co pozwoliło dostosować się do zmieniających się realiów handlowych i technologicznych. Ostatnia wersja Incoterms wprowadzona przez ICC to Incoterms 2020.

Zastosowanie Incoterms® w praktyce

11 reguł Incoterms®, odnoszących się do różnych warunków dostawy, określają prawa i obowiązki sprzedawcy oraz nabywcy w kontekście transportu towarów międzynarodowych. Reguły przede wszystkim regulują kwestie związane z momentem przekazania ryzyka oraz kosztów związanych z transportem. 

Należy pamiętać o prawidłowym oznaczeniu reguł Incoterms®, a mianowicie o wpisaniu kodu Incoterms® oraz miejsca (nazwany port, miejsce lub punkt dostawy), aby nie powstały wątpliwości co do przekazania ryzyka, odpowiedzialności i kosztów. 

Przykładem może być DAP Gdańsk – i tu powstaje pytanie, czy chodzi o port Gdańsk czy Gdańsk jako miasto. W przypadku, gdy nasza dostawa jest opłacona do terminala portowego w Gdańsku, należy wpisać DAP Gdańsk terminal portowy.

Incoterms® dla sprzedawców e-commerce – praktyczne zastosowanie

Reguły Incoterms® mają ułatwiać współpracę i wskazać nabywcy, za co będzie odpowiedzialny po zakupie towaru. Najbardziej korzystne warunki Incoterms® przy sprzedaży e-commerce z punktu widzenia klienta to: DDP, DPU, DAP, o których szczegółowo piszemy poniżej. 

Natomiast, z punktu widzenia sprzedawcy, EXW czy reguły z grupy F (FCA, FOB) są najlepszym rozwiązaniem. Nakładają bowiem małą ilość obowiązków na sprzedającego, przenosząc koszty, ryzyko i ubezpieczenie na kupującego. 

W praktyce dostaw e-commerce, o ile sprzedawca nie dostarcza wyjątkowego, unikatowego produktu, co do zasady sprzedający jest organizatorem całego procesu dostawy do klienta i powinien zastosować wyżej wyszczególnione warunki Incoterms®, korzystne z perspektywy klienta.

Rynkiem e-commerce, w szczególności transakcjami B2C (Business to Client), rządzi klient i do niego większość sprzedających musi się dostosować, aby sprzedać swoje produkty. Kupujący chętniej sięgnie po produkt z wysyłką tzw. ”door to door” i nawet jest skłonny ponieść większe koszty przesyłki międzynarodowej, aniżeli podejmować się organizacji transportu na własną rękę. 

Jednym z wygodnych sposobów importu przesyłek e-commerce dla klienta, którym jest osoba fizyczna, jest zastosowanie procedury IOSS (Import One Stop Shop). W tym przypadku, reguły Incoterms® które mogą mieć zastosowanie to DDP (Delivered Duty Paid) i DDU (Delivered at Place Unloaded). W przypadku przesyłek importowych e-commerce B2B (Business to Business), odprawa importowa zawsze będzie wymagana i przeprowadzana indywidualnie.Poniżej wyjaśniamy zastosowanie wszystkich 11 reguł Incoterms®.

11 reguł Incoterms® i ich zastosowanie

DDP (Delivered Duty Paid) – dostarczony, cło opłacone

Sprzedawca jest odpowiedzialny za dostarczenie towaru do określonego miejsca przeznaczenia oraz ponosi koszt i ryzyko. Jego odpowiedzialnością jest również odprawa celna, cło i podatki. Najtrafniejszym zastosowaniem warunków DDP jest odprawa w procedurze 4200, czyli dopuszczenie do obrotu z jednoczesnym przeniesieniem opłaty podatku VAT do innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej, które jest finalnym miejscem dostawy. Obowiązkiem kupującego jest rozładunek towaru. Przy dostawach e-commerce w procedurze IOSS i przesyłek do 150 EUR ten warunek Incoterms® może być najczęściej używanym z uwagi na brak kosztów cła i podatku VAT przy odprawie celnej. Przepisy celne zwalniają z cła przesyłki przekazywane osobom fizycznym do wartości 150 euro (z pewnymi wyłączeniami – ale o tym w kolejnym artykule), natomiast podatek VAT w przypadku IOSS jest zapłacony przez nadawcę przesyłek.

DAP (Delivered at Place) – dostarczony do miejsca

Sprzedawca pokrywa koszty transportu i bierze na siebie odpowiedzialność związaną z dostarczeniem towarów pod uzgodniony adres. Towary uznaje się za dostarczone w momencie, którym zostaną przedstawione w ustalonym miejscu i są gotowe do rozładunku. Odpowiedzialność i koszty rozładunku ciążą na kupującym.

DPU (Delivered at Place Unloaded) – dostarczone do miejsca wyładowane

Sprzedawca ponosi odpowiedzialność i koszty transportu towarów do określonego terminalu. Takim miejscem może być port, lotnisko, magazyn czy też plac kontenerowy. Na sprzedawcy ciążą również koszty odprawy i rozładunku na terminalu.

CPT (Carriage Paid to) – przewóz opłacony do

Przy tej regule Incoterms® obowiązki sprzedawcy polegają na dostarczeniu towaru przewoźnikowi, zawarciu umowy przewozu oraz opłaceniu kosztów dostawy. Sprzedający musi również przygotować towary do eksportu. Kupujący ponosi odpowiedzialność za towar w momencie odebrania go od sprzedawcy. Innymi słowy to kupujący ponosi ryzyko np. zniszczenia towaru, utraty towaru oraz inne koszty powstałe podczas przewozu.

CIP (Carriage and Insurance Paid to) – przewóz i ubezpieczenie opłacone do

Na sprzedawcy ciążą identyczne obowiązki jak w przypadku reguły CPT – dostarcza towary przewoźnikowi w uzgodnionym miejscu – z takim wyjątkiem, że jest on również odpowiedzialny za ubezpieczenie towarów i pokrycie jego kosztów oraz przekazanie kupującemu dowodu ubezpieczenia. Kupujący ponosi odpowiedzialność od momentu odebrania towaru od sprzedającego. Ważnym jest ustalenie miejsca dostarczenia towarów – od tego miejsca nastąpi przeniesienie ryzyka ze sprzedającego na kupującego oraz ustalenia miejsca przeznaczenia towarów – jako miejsce do którego sprzedawca zawiera umowę przewozu.

FAS (Free Alongside Ship) – wzdłuż burty statku

Obowiązkiem sprzedającego jest dostarczenie towaru wzdłuż burty statku w porcie załadunku. Obowiązek odprawy eksportowej czy importowej również spoczywa na sprzedawcy. Od tego miejsca ryzyko i koszty ponosi kupujący, który musi zawrzeć umowę przewozu i poinformować sprzedającego o nazwie statku, miejscu załadunku i terminie dostawy towaru do portu.

FOB (Free on Board) – dostarczony na statek

Przeniesienie odpowiedzialności i ryzyka za towar ze sprzedającego na kupującego następuje w momencie, w którym towar przekroczy burtę statku. Sprzedający ma również obowiązek zorganizować odprawę eksportową i ponosi koszty załadunku. 

CFR (Cost and Freight) – koszt i fracht

Sprzedający ponosi koszty ubezpieczenia i dostarczenie towarów do momentu załadunku na statek w porcie nadania. Od tego momentu ryzyko przenoszone jest na kupującego. Dostawa jest zrealizowana wtedy, gdy towary zostaną załadowane na statek przewoźnika, którego wskazał sprzedający (ma on też obowiązek zawarcie umowy przewozu morskiego).

CIF (Cost, Insurance and Freight) – koszt, ubezpieczenie i fracht

Sprzedający nie ponosi kosztów ubezpieczenia towarów (od momentu załadunku na statek w porcie nadania), które leżą po stronie kupującego. Dostawa jest uznana za zrealizowaną w momencie, gdy towary zostaną załadowane na statek przewoźnika, wskazanego przez sprzedającego. Sprzedawca organizuje i płaci koszty oraz fracht do wskazanego portu nadania.

EXW (Ex Works) – z zakładu

Sprzedawca jest odpowiedzialny za zapewnienie dostępu do towaru kupującemu w magazynie czy lokalizacji sprzedającego. Sprzedawca nie ponosi żadnego obowiązku w związku z załadunkiem towaru.  Kupujący po otrzymaniu towaru ponosi ryzyko oraz wszystkie koszty, włącznie z załadunkiem towaru na środek transportu. Kupujący jest także odpowiedzialny za odprawę eksportową. W przypadku przesyłek e-commerce raczej ten Incoterms® nie znajdzie zastosowania. 

Przykład

Tu możemy posłużyć się przykładem, w którym mała polska firma handlująca elektroniką decyduje się na zakup partii smartfonów od producenta w Chinach za pośrednictwem chińskiej platformy sprzedażowej. Ze względu na preferencje dotyczące kontroli nad procesem logistycznym i kosztami, wybierają regułę EXW.

Polska firma (kupujący) uzgadnia z chińskim producentem (sprzedającym) warunki zakupu na platformie sprzedażowej, wybierając regułę EXW. Oznacza to, że sprzedający ma obowiązek jedynie przygotować towar do odbioru w swoim zakładzie.

Kupujący z Polski organizuje transport międzynarodowy. Kontaktuje się z firmą logistyczną, która zajmie się odbiorem towaru w Chinach, jego transportem, odprawą celną i dostawą do Polski. Firma logistyczna, działając w imieniu polskiego kupującego, przybywa do miejsca produkcji w Chinach, odbiera towar i przygotowuje go do eksportu.

Firma logistyczna zajmuje się odprawą celną eksportową w Chinach i importową w Polsce. Kupujący pokrywa wszelkie koszty związane z transportem, ubezpieczeniem towaru, opłatami celnymi i podatkami VAT.

Po przybyciu towaru do Polski, firma logistyczna dostarcza smartfony do magazynu kupującego.

Reguła EXW w tym przypadku jest korzystnym rozwiązaniem, ponieważ kupujący ma pełną kontrolę nad procesem logistycznym, co pozwala na bardziej efektywne zarządzanie kosztami i ryzykiem. Jest to transakcja B2B, gdzie obie strony są zaznajomione z procesami międzynarodowego handlu i logistyki. Należy zauważyć, że reguła EXW jest mniej korzystna dla indywidualnych konsumentów, ponieważ wymaga od nich zaangażowania w skomplikowane procesy logistyczne i celne. W przypadku transakcji B2B, takich jak ta, jest ona jednak często wybierana ze względu na większą elastyczność i kontrolę nad procesem dostawy.

FCA (Free Carrier) – dostarczony do przewoźnika

Sprzedający jest zobowiązany do dostarczenia towaru przewoźnikowi w ustalonej przez kupującego lokalizacji a także odpowiada za dokonanie formalności celnych w eksporcie. Kupujący ponosi ryzyko i odpowiedzialność w momencie odebrania towaru od sprzedającego. W przypadku przesyłek e-commerce raczej ten Incoterms® nie znajdzie zastosowania. 

Wpływ Incoterms® na transakcje międzynarodowe

Praktyczne zastosowanie reguł Incoterms® jest kluczowe dla uniknięcia sporów i nieporozumień między stronami transakcji. Wyraźnie sprecyzowane prawa i obowiązki każdej ze stron umożliwiają ścisłe określenie, kiedy i w jakich okolicznościach przechodzi ryzyko oraz koszty. Dzięki temu zarządzanie łańcuchem dostaw staje się bardziej przejrzyste i przewidywalne.

Ponadto, poprzez właściwe wykorzystanie reguł Incoterms®, można zoptymalizować koszty transportu i logistyki. Przykładowo, w warunkach dostawy FCA (Free Carrier) towar przekazywany jest przewoźnikowi wyznaczonemu przez nabywcę. To umożliwia nabywcy lepszą kontrolę nad transportem i wybór bardziej korzystnych cenowo usług przewozowych.

Wyzwania i rekomendacje dla sprzedawców

Mimo że reguły Incoterms® stanowią wyjątkowo przydatne narzędzie, ich właściwe zrozumienie i zastosowanie mogą być wyzwaniem, szczególnie dla małych i średnich przedsiębiorstw. Dlatego ważne jest, aby przed przystąpieniem do transakcji międzynarodowej uzyskać odpowiednią wiedzę na temat tych reguł lub skonsultować się z ekspertami.

Podsumowując, reguły Incoterms® odgrywają kluczową rolę w zapewnieniu płynności i klarowności transakcji międzynarodowych. Ich praktyczne zastosowanie pozwala uniknąć sporów i nieporozumień, zoptymalizować koszty transportu oraz przyczynić się do rozwoju handlu międzynarodowego. W dynamicznym otoczeniu globalnego rynku, znajomość i umiejętne wykorzystanie tych reguł staje się nieodzownym atutem dla każdego uczestnika międzynarodowego łańcucha dostaw.