COD to skrót od określenia „Cash on Delivery”; po polsku najczęściej określany jako „płatność za pobraniem”, oznacza usługę pobrania płatności za zamówienie podczas dostarczenia towaru do klienta. To model płatności za zakupy online popularny w wielu europejskich krajach.

PUDO to skrót od określenia „Pick-Up, Drop-Off”; określenie miejsca, w którym można odebrać lub nadać przesyłkę. To ciesząca się dużą popularnością wśród konsumentów metoda logistyki ostatniej mili, dostępna w ofertach operatorów logistycznych w Polsce i za granicą. Punktem PUDO mogą być sklepy i punkty usługowe, automaty paczkowe, kioski. Wykorzystanie PUDO w logistyce daje klientowi elastyczność w wyborze miejsca dostawy i momentu nadania lub odebrania przesyłki.

Q-commerce to skrót od angielskiego określenia quick commerce - model handlu elektronicznego, w którym przewiduje się szybką dostawę produktu na żądanie. Model ten zakłada maksymalne skrócenie procesu dostawy produktów do nabywcy, nawet do kilkunastu minut od złożenia zamówienia. Najbardziej popularne platformy q-commerce w Polsce oferują zakup produktów spożywczych, chemii gospodarczej i artykułów gospodarstwa domowego z dostawą do domu. Funkcjonują w oparciu o sieć małych sklepów, tzw. dark stores, rozproszonych na terenie miasta, w celu skrócenia dystansu fizycznego i umożliwienie sprawnego dostarczenia zakupów na wybrany adres.

.

WMS to skrót od określenia Warehouse Management System - wyspecjalizowany magazynowy system informatyczny. Służy do codziennego zarządzania procesami magazynowymi w celu ich kontroli, optymalizacji i prawidłowego przepływu. System WMS może być częścią szerszego systemu ERP w formie modułu, ale częściej jest osobnym narzędziem, którym dysponują pracownicy odpowiadający za poprawną pracę magazynów firmowych.

White label jest to produkt lub usługa, której producentem i sprzedawcą są dwie różne firmy. Firma oferująca produkt swoim klientom nie jest jego producentem, ale sprzedaje go pod swoją marką. Istnieje wiele firm oferujących produkty white label innym firmom (np. kosmetyki) i zdarza się, że jeden produkt jest sprzedawany pod kilku lub kilkunastoma „szyldami”. Ten model jest często stosowany w przypadku produktów lub usług, które firma chce sprzedawać pod własną marką, bez ponoszenia kosztów związanych z ich produkcją. W porównaniu do produktów private label, model ten umożliwia ograniczenie kosztów.

Pojęcia User Experience (UX) i User Interface (UI) są ściśle związane z projektowaniem wizualnym stron internetowych, aplikacji webowych i mobilnych. Praca projektantów UX i UI wzajemnie uzupełnia się. UX polega na projektowaniu doświadczeń użytkownika podczas korzystania z witryny czy aplikacji. Do tego niezbędna jest wiedza dotycząca m.in. badania potrzeb, preferencji, nawyków użytkowników oraz zagadnień deweloperskich. UI design jest skoncentrowany wokół percepcji użytkownika. Celem projektanta UI jest stworzenie atrakcyjnej wizualnie, angażującej, dopasowanej do użytkownika i intuicyjnej witryny bądź aplikacji, z wykorzystaniem różnych technik projektowych.

TACOS to skrót od angielskiego określenia Total Advertising Cost of Sale - to wskaźnik zwrotu z inwestycji poniesionych w ramach kampanii reklamowej typu PPC (pay-per-click) prowadzonej w serwisie Amazon. Ta platforma sprzedaży internetowej posiada własne narzędzia do promocji, stąd wskaźnik TACOS został stworzony specjalnie na określenie zysków z prowadzonych działań reklamowych PPC w tym marketplace.

SEO to skrót angielskiego określenia Search Engine Optimisation. SEO oznacza zbiór metod optymalizacji witryny internetowej (serwisu, sklepu, produktu), w wyniku której osiąga się jak najwyższe pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania. Do najbardziej popularnej wyszukiwarki w Europie i na świecie zalicza się Google, więc termin pozycjonowania (SEO) stosuje się najczęściej w odniesieniu do tego serwisu. Praktyka SEO obejmuje liczne działania, świadczone najczęściej przez specjalistów ds. pozycjonowania lub marketingu internetowego. Termin SEO stosuje się też wobec działań dotyczących optymalizacji listy produktów pod wyszukiwarkę marketplace, np. na Amazon. Działanie to wymaga znajomości środowiska danego marketplace, jednak cel jest ten sam – zaistnieć w jak najlepszych wynikach wyszukiwania pod określonymi słowami kluczowymi. Najlepiej na pierwszej pozycji.

ROPO to model zachowania konsumenta, który szuka w Internecie informacji o produkcie, ale zakupu dokonuje w sklepie tradycyjnym. W przypadku reverse ROPO, ten schemat jest odwrócony i konsument sprawdza produkty w sklepach tradycyjnych, ale zakupu dokonuje online. Badanie takich zachowań konsumenckich jest ważne dla sklepów internetowych, które chcą zrozumieć, które czynniki wpływają na odpływ klientów ze sklepu online do kanałów sprzedaży offline i na odwrót.

ROPO to skrót od określenia Research Online Purchase Offline.

ROI to skrót od angielskiego określenia Return on Investment. ROI to wskaźnik zwrotu z inwestycji, oceniający stopień jej efektywności. Pozwala określić skuteczność prowadzonych działań marketingowych w ramach całego planu reklamy i promocji (do określenia efektywności reklam można posłużyć się wskaźnikiem ROAS), określając kwotę zwrotu z danej inwestycji w odniesieniu do jej kosztów (wytworzenia i reklamy). Wynik ROI wyraża się w procentach.

ROAS to skrót angielskiego określenia Return on Advertisement Spend. ROAS to wskaźnik zwrotu z inwestycji w reklamę. Pozwala określić skuteczność prowadzonych kampanii reklamowych w odniesieniu do pozyskanego przychodu dla firmy z tej reklamy lub kampanii. Wskaźnik ROAS jest z powodzeniem wykorzystywany w reklamie internetowej, ponieważ zaawansowana analityka pozwala na dokładne oszacowanie wartości zwrotu z danego kanału promocji. Możliwe jest też stosowanie go w przypadku mediów offline, jak telewizja czy radio.

PPC to skrót od angielskiego określenia pay-per-click. PPC oznacza rodzaj kampanii reklamowej w Internecie, w której reklamodawca płaci wtedy, gdy użytkownik kliknie w daną reklamę. Model rozliczeń PPC jest najczęściej stosowany w przypadku reklam prowadzonych w wyszukiwarce internetowej, wyszukiwarce na marketplace, ale też w mediach społecznościowych, np. w systemie reklamowym Facebooka.

PIM to skrót od angielskiego określenia Product Information Management. PIM oznacza platformę internetową do zarządzania wszystkimi informacjami o produktach. Te specjalistyczne narzędzia przeznaczone dla firm są bazą danych potrzebną do prowadzenia sprzedaży w sklepach e-commerce, w marketplace’ach i innych kanałach dystrybucji. Korzyścią z wdrożenia systemu PIM jest możliwość aktualizacji informacji o produkcie w jednym narzędziu. Dzięki integracji, zaktualizowane dane są automatycznie przekazywane do zewnętrznych systemów sprzedaży. Systemy PIM ułatwiają więc pracę i zarządzanie, szczególnie w przypadku dużego, różnorodnego asortymentu i wielu kanałów sprzedaży.

One step checkout to angielskie określenie na końcowy proces realizacji zamówienia w sklepie internetowym. Polega na spłaszczeniu struktury procesu finalizacji zamówienia do jednej podstrony. Pozwala to przyspieszyć dokonanie zakupu przez klienta, umożliwia mu podgląd całego procesu zakupu w jednym miejscu. Dla sklepu pozwala zmniejszyć ryzyko porzucenia koszyka przez klienta.

Omnichannel to zbiór działań, które firma podejmuje w celu zapewnienia spójnych doświadczeń sprzedażowych klienta (customer experience) we wszystkich kanałach sprzedaży i komunikacji z klientem (online i offline). Strategia omnichannel zakłada obecność marki w wielu kanałach sprzedaży i komunikacji (social media, sklep internetowy, sklep stacjonarny, marketplace, targi itp.). W odróżnieniu od stgrategii multichannel, omnichannel zakłada wypracowanie spójnych doświadczeń klienta we wszystkich kanałach. Dzięki strategii omnichannel klienci mogą łatwo dokonywać zakupów online, odbierać produkty w sklepie stacjonarnym czy punkcie odbioru lub zamówić produkty online i zwrócić w sklepie stacjonarnym. Dla firm korzyścią z wdrożenia strategii omnichannel jest dotarcie z ofertą do większej grupy potencjalnych klientów, zwiększenie skuteczności działań promocyjnych i zwiększenie sprzedaży.

Multichannel, czyli strategia wielokanałowa, to podejście do sprzedaży i marketingu, w której w celu dotarcia do klientów firma wykorzystuje wiele kanałów dystrybucji i komunikacji. Jej zaletą jej możliwość do dotarcia do szerszej grupy odbiorców w porównaniu do oparcia strategii o jeden kanał marketingu lub sprzedaży. Wykorzystanie wielu kanałów pozwala też na dopasowanie komunikacji i procesu sprzedażowego do zmieniających się preferencji klientów oraz bieżących trendów. W odróżnieniu od strategii omnichannel, kanały wykorzystywane w strategii wielokanałowej działają od siebie niezależnie, a klienci mogą mieć różne doświadczenia (customer experience), w zależności od używanego kanału. Strategia multichannel nie wymaga więc tworzenia spójnej, jednolitej strategii. Uwaga poświęcana jest każdemu kanałowi z osobna a komunikaty mogą być dopasowane do każdego z nich indywidualnie.

Merchant to najprościej mówiąc – sprzedawca; angielskie określenie na podmiot (firmę, osobę) prowadzący sklep internetowy.

M-commerce oznacza sprzedaż i zakupy internetowe z wykorzystaniem urządzeń mobilnych (telefon, tablet). M-commerce daje klientom możliwość dokonywania zakupów w każdym miejscu i czasie z wykorzystaniem sklepów internetowych, platform sprzedażowych (marketplace) i mediów społecznościowych. Poza sprzedażą i zakupem produktów i usług, aplikacje m-commerce udostępniają też dokonywanie płatności mobilnych, przeglądanie katalogów produktów, porównywanie cen itp. M-commerce to skrót od angielskiego określenia mobile commerce.

Marketplace, czyli dosłownie „rynek”, to elektroniczna platforma sprzedażowa, w której kupujący mają dostęp do produktów od wielu sprzedawców w różnych kategoriach, definiowanych przez daną platformę. Sklepy marketplace dzielą się ze względu na zasięg: lokalny (na terenie jednego kraju) lub międzynarodowy (jedna platforma dostępna w kilkunastu czy kilkudziesięciu krajach), specjalizację  (marketplace horyzontalne i wertykalne) oraz na grupę docelową (marketplace B2B, B2C, C2C). Marketplace może działać na zasadzie aukcji, gdzie przedmioty są sprzedawane na podstawie ofert kupujących, lub sklepu internetowego, gdzie cena jest ustalana przez sprzedawcę. Marketplace pozwala tworzyć szeroką ofertę produktów i zróżnicowaną ofertę cenową, udostępnia proste i intuicyjne procesy transakcji i dostawy dla klientów. Z tego powodu jest najpopularniejszym sposobem na zakupy w Internecie w wielu krajach. Najbardziej znanymi przykładami marketplace’ów są Allegro, Amazon, OLX, eBay czy Etsy.

Listing to karta produktowa lub strona produktowa w sklepie internetowym lub na marketplace, prezentująca ofertę sklepu. Na jej zawartość składają się informacje o produkcie w formie tytułu, opisu, zdjęć i filmów oraz ceny. Umożliwia klientom zapoznanie się z najważniejszymi informacjami o produkcie.

Konwersja to określenie związane z marketingiem i sprzedażą. Odnosi się do użytkownika strony internetowej, sklepu internetowego, platformy zakupowej, serwisu społecznościowego, który dokonał zakupu bądź zrealizował inny cel określony przez sprzedawcę lub reklamodawcę (np. uzupełnił formularz kontaktowy w ramach kampanii reklamowej lub zarejestrował konto w sklepie).

GMV to skrót od angielskiego określenia Gross Merchandise Value, oznacza wskaźnik łącznej wartości sprzedanych towarów w danym okresie w kanałach e-commerce.

Green commerce to sposób prowadzenia handlu, w którym nadrzędnym celem jest zrównoważony rozwój i minimalizowanie negatywnego wpływu działalności sprzedażowej na środowisko naturalne. Polega na sprzedaży produktów i usług, które są produkowane i oferowane w sposób przyjazny środowisku, np. poprzez wykorzystanie ekologicznych materiałów, redukcję zużycia energii i emisji gazów cieplarnianych w procesie produkcji.

Fulfillment odnosi się do procesu realizacji zamówienia i dostarczenia produktu do klienta, który jest wykonywany przez zewnętrzną firmę (outsourcing) na terenie kraju producenta lub za granicą. W tym modelu współpracy B2B firma-sprzedawca powierza firmie specjalizującej się w fulfillment proces realizacji złożonych zamówień i dostawy na adres klienta. Wartością dla przedsiębiorcy jest oszczędność zasobów w procesie kompleksowej realizacji zamówień, obsługa zwrotów oraz odciążenie magazynu, bowiem fulfillment umożliwia przechowywanie produktów w firmie realizującej wysyłki. Usługa fulfillment rozwinęła się wraz ze wzrostem popularności handlu internetowego (e-commerce). Popularnymi firmami świadczącymi tę usługę w Polsce są np. InPost i Omnipack.

Fintech to firma łącząca nowoczesne technologie ze światem finansów (fintechy nie są jednak bankami), kierująca swoje produkty i usługi do osób prywatnych i przedsiębiorstw. Fintechy opracowują różnorodne aplikacje, narzędzia internetowe związane m.in. z płatnościami, zarządzaniem finansami, wymianą walut, przelewami zagranicznymi, inwestowaniem itp. W handlu transgranicznym fintechy pomagają konsumentom w zakupie zagranicznym, oferując atrakcyjne kursy wymiany walut i proste płatności, a sprzedawcom – uproszczenie procedur płatności transgranicznych, co przyspiesza proces wprowadzenia produktów na zagraniczny rynek.

Feed produktowy to plik komputerowy zawierający informacje o produktach dostępnych u sprzedawcy internetowego. Przygotowywany w celu prowadzenia sprzedaży w internetowych platformach sprzedażowych lub promocji w serwisach reklamowych (np. Google, Facebook) oraz porównywarkach cenowych. Feed produktowy określa m.in. nazwy produktów, identyfikator produktu, markę, kategorie produktowe, cenę, cechy, pojemność i wagę czy inne cechy fizyczne i użytkowe produktu, zwane atrybutami. Przygotowuje się go na podstawie wytycznych platformy, w której prowadzona jest sprzedaż lub promocja – każdy serwis określa własne atrybuty, które powinny znaleźć się w feedzie. Wysoka jakość informacji zawartych w pliku zwiększa szansę na wyróżnienie oferty, pozyskanie ruchu na stronę sklepu internetowego lub stronę oferty w katalogu marketplace.

FBA i FBM to modele sprzedaży oferowane przez Amazon. FBA, czyli Fullfilment by Amazon, dotyczy procesu sprzedaży produktu, w którym Amazon przejmuje na siebie obowiązki związane z magazynowaniem produktu, zapakowaniem go, wysyłką do klienta na adres dostawy oraz obsługą zwrotu. W modelu Fullfilment by Merchant (FBM) takie obowiązki bierze na siebie sprzedawca, co wiąże się z koniecznością posiadania własnego magazynu i osób obsługujących wysyłkę paczek.

ERP jest zintegrowanym systemem informatycznym, służącym do zarządzania zasobami przedsiębiorstwa. System ERP umożliwia automatyzację procesów i integrację różnych obszarów działalności firmy w jednym programie komputerowym. Integracja modułów zapewnia płynny przepływ informacji w czasie rzeczywistym. Kilkunastu pracowników jednocześnie może wykonywać prace w systemie ERP. Przykładowymi modułami, które może integrować system ERP, są dane księgowe i finansowe, sprzedażowe, magazynowe, związane z produkcją, logistyką oraz administracją.

ERP to skrót od angielskiego określenia Enterprise Resource Planning.

EDI to skrót od Electronic Data Interchange, czyli elektronicznej wymiany danych. EDI jest to proces przesyłania zamówień oraz dokumentów handlowych (np. faktury, zamówienia) między dwoma systemami, bez konieczności ich ręcznego przepisywania. EDI jest często stosowane w handlu internetowym i pomaga usprawnić procesy sprzedaży oraz zarządzania danymi handlowymi.

Dropshipping to metoda prowadzenia sprzedaży internetowej, w której sklep internetowy lub sprzedawca na marketplace nie posiada fizycznie towarów. Sprzedawca korzysta z magazynu dostawcy lub producenta, któremu przekazuje zamówienia złożone przez jego sklep. Pakowanie i wysyłka odbywa się bezpośrednio z magazynu producenta, a więc sprzedawca nie pośredniczy w procesie realizacji zamówienia. Dzięki temu sklep internetowy nie ponosi kosztów związanych z przechowywaniem towarów. Nie musi posiadać też pracowników odpowiadających za pakowanie i wysyłkę. Zadaniem sklepu jest pozyskanie klienta poprzez marketing, sprzedaż, obsługa klienta oraz zarządzanie zwrotami towarów.

Customer journey to angielskie określenie dot. ścieżki klienta, czyli sumy wszystkich interakcji klienta z daną firmą podczas całej relacji określonej w czasie. Proces customer journey rozpoczyna się od pierwszego styku z firmą (np. poprzez zobaczoną reklamę), aż do ostatniego etapu, który może skończyć się przed lub po dokonaniu zakupu. Customer journey opracowuje się w celu zrozumienia klienta, jego potrzeb i celów oraz oczekiwań na każdym etapie styku z firmą, aby zaprojektować odpowiednie customer experience (CX).

Customer Experience (CX) to określenie na doświadczenia klienta podczas kupowania produktów lub korzystania z usług na stronie internetowej lub w sklepie internetowym. CX dotyczy wszystkich interakcji między klientem a firmą, od pierwszego wejścia na stronę, przez dokonanie zakupu, aż po obsługę posprzedażową. Dobrze zaprojektowany CX ułatwia proces zakupowy i buduje pozytywne wrażenia z kontaktu z daną firmą lub marką, dzięki temu firma zwiększa swoje szanse na powrót klienta w przyszłości.

Content marketing to strategia marketingowa, w której tworzy się i udostępnia wartościowe treści, w celu przyciągnięcia potencjalnych klientów (in-bound marketing) i zainteresowania swoją ofertą. W ramach content marketingu powstają różne rodzaje treści, takie jak artykuły na blogu, filmy, infografiki, podcasty, e-booki, a nawet memy i kreatywne posty w mediach społecznościowych.

CLV to wskaźnik pozwalający oszacować całkowitą wartość przychodu od danego klienta lub segmentu klientów z transakcji sprzedaży w danym przedziale czasowym. Wskaźnik CLV oblicza się mnożąc trzy wartości – średniej wartości zamówienia dokonanego przez danego klienta w danym okresie x ilość transakcji sprzedaży w danym okresie (zazwyczaj przez rok) x średnia długość trwania relacji handlowej (w latach).

Buy Box na Amazonie to obszar na stronie produktu, gdzie klienci mogą kliknąć przycisk "Dodaj do koszyka" lub "Kup teraz", aby dodać dany produkt do swojego koszyka lub dokonać zakupu. Na stronie produktu (np. telefonu komórkowego określonego modelu) często pojawia się wiele ofert od różnych sprzedawców. Jednak tylko jeden sprzedawca może otrzymać Buy Box, co oznacza, że ​​ma on swojego rodzaju „pierwszeństwo” wśród innych firm, oferujących ten sam produkt. Buy box jest narzędziem Amazona, który umożliwia większą sprzedaż firmie, której uda się go wygrać.

API to skrót od słów Application Programming Interface. API to rodzaj komputerowego tłumacza, który umożliwia aplikacjom komunikację między sobą. Dzięki niemu programy automatycznie przesyłają i odbierają informacje. API jest wykorzystywane m.in. w aplikacjach mobilnych lub serwisach internetowych.

Cross-dock to model logistyki magazynowej, który jest wykorzystywany w celu przyspieszenia procesu dystrybucji towarów. W magazynie cross-dock towar jest odbierany bezpośrednio z jednego transportu i przekazywany do kolejnego transportu, bez przechowywania go w magazynie na dłuższy czas.

Checkout to angielskie określenie na końcowy proces realizacji zamówienia w sklepie internetowym. Dotyczy zamówienia, które klient dodał do koszyka, a następnie podjął dodatkową aktywność w celu sfinalizowania zakupu. W procesie checkout użytkownik jest proszony o podanie dokładnych danych personalnych, adresu pocztowego, określenia sposobu płatności i realizacji dostawy, czy też akceptację regulaminu. Optymalizacja procesu checkout pozwala na zwiększenie sprzedaży w sklepie internetowym.

Pigu – dotrzyj na rynki bałtyckie poprzez jeden marketplace

Większość sprzedawców internetowych analizując potencjał sprzedaży na międzynarodowych platformach typu marketplace w pierwszej kolejności myśli o największych platformach sprzedażowych, takich jak Amazon czy eBay. Postaramy się pokazać, że warto rozważyć sprzedaż także na mniejszych i mniej oczywistych rynkach, na przykładzie platformy marketplace Pigu. Dlaczego? Dowiesz się poniższego artykułu.

autor: Shumee

pigu

Pigu.lt został założony w 2007 roku na Litwie jako sklep internetowy. Od tego czasu stał się najpopularniejszym marketplacem oraz rozszerzył działalność na kolejne rynki (poprzez przejęcia lokalnych sklepów). Obecnie działa na 4 rynkach bałtyckich: Litwa, Łotwa, Estonia oraz od tego roku Finlandia (funkcja marketplace ma zostać udostępniona sprzedawcom w czwartym kwartale tego roku).

W środowisko Pigu wchodzą następujące platformy marketplace:

  • Pigu.lt na Litwie
  • 220.lv na Łotwie
  • Kaup24.ee w Estonii
  • Hobbyhall.fi w Finlandii

Na Pigu można sprzedawać produkty w ramach szerokiego wachlarza kategorii. Litewski marketplace, podobnie jak Allegro, posiada szeroki wybór kategorii. Możemy tu znaleźć produkty z kategorii Dom i ogród, motoryzacji, odzieży i kosmetyków i wielu innych.

W jaki sposób rozpocząć sprzedaż na Pigu?

Proces rejestracji na Pigu należy do jednego z najprostszych na rynku. Wystarczy zgłosić się przez formularz kontaktowy, następnie po mailowym kontakcie udostępnić podstawowe informacje nt. naszej działalności. W ostatniej fazie otrzymujemy umowę do podpisania.

W umowie znajdziemy także warunki cenowe dla Pigu. Sprzedaż na Pigu wiąże się z abonamentem (w wysokości 59 EUR miesięcznie), ale standardem jest zwolnienie z abonamentu w pierwszym roku współpracy, a więc mamy możliwość za darmo przetestować potencjał mniejszych rynków. Prowizja od sprzedanych produktów wynosi od 12 do 15%. Dla polskich sprzedawców taki poziom prowizji może wydawać się stosunkowo wysoki w porównaniu do polskich platform, ale w przypadku zagranicznych platform jest to standardowy poziom prowizji.

Umowę należy odesłać w papierowej wersji na adres wskazany przez Pigu. Cały proces rejestracji można ukończyć w przeciągu kilkunastu dni. Niewątpliwym plusem jest fakt, że z poziomu jednego konta możemy zarządzać całą sprzedażą na wszystkich rynkach (mimo, że funkcjonują dla klienta końcowego jako osobne serwisy z różnymi adresami domen).

Założyłem już konto, w jaki sposób mogę dodać produkty na Pigu?

O ile proces zakładania konta przebiega bardzo sprawnie, o tyle proces dodawania produktów bywa kłopotliwy. Pigu, tak jak inne marketplace, w tym Amazon czy Allegro, grupuje produkty według numeru EAN.

W zależności od tego czy dany produkt istnieje już w bazie litewskiej platformy, będzie zależał poziom skomplikowania procedury dodania produktów. Jeżeli produkt istnieje w bazie, proces jest bardzo prosty. Po dodaniu numeru EAN w panelu zostaniemy poproszeni o wskazanie stanu magazynowego i ceny produktu. W tym momencie produkt staje się aktywny.

Dużo trudniej przedstawia się proces dodawania produktów, których jeszcze nie ma w bazie produktów. Przede wszystkim, jeżeli chcemy uruchomić sprzedaż na rynku litewskim, łotewskim i estońskim, musimy przygotować opisy i tytuły w 4 językach – 3 ojczyste dla danych rynków oraz czwarty rosyjski. Następnie możemy skorzystać z procesu ręcznego dodawania lub dodawania przez plik XML.

W przypadku ręcznego dodawania zostaniemy przeprowadzeni przez dość przyjazny kreator, w którym należy dostarczyć niezbędne dane. W przypadku pliku XML musimy dostosować go do struktury akceptowanej przez Pigu.

W obu wypadkach po dodaniu produktów muszą zostać zaakceptowane przez Pigu. Czas akceptacji różni się w zależności od okresu roku oraz liczby dodawanych produktów. W przypadku większej liczby produktów (rzędu tysiąca lub kilku tysięcy) może zdarzyć się tak, że przez dłuższy czas zaakceptowana będzie tylko część produktów.

Logistyka – mocny atut marketplace Pigu

Nadbałtycka platforma prezentuje ciekawe rozwiązania logistyczne, które zdecydowanie pozwalają zwiększyć sprzedaż. Współpracę z Pigu możemy prowadzić w dwóch modelach logistycznych.

Pierwszy to model znany z innych marketplace: otrzymujemy adres klienta i musimy dostarczyć produkt w zadeklarowanym czasie na wskazany adres. Istnieje jednak pewne ograniczenie. Pigu ustala maksymalny koszt wysyłki. Koszt ten uzależniony jest od rynku oraz wagi produktu. Maksymalnie za wysyłkę możemy pobrać od kilku do kilkunastu euro. To dość nietypowe rozwiązanie, ponieważ większość platform stawia na pełną swobodę w kształtowaniu cen dostaw.

Znacznie ciekawsze jest drugie rozwiązanie proponowane przez Pigu: skorzystanie z usług ostatniej mili organizowanych przez samą platformę. W tym wypadku musimy wydrukować dostarczoną przez litewskiego partnera etykietę i dostarczyć produkt na wskazany adres w Warszawie. Następnie Pigu przejmuje paczkę i dostarczą ją do klienta w ciągu 2-3 dni od odebrania jej w cross-docku. W tym wypadku klient otrzymuje bardzo tanią przesyłkę (ok. 2-3 euro, w zależności od produktu), sprzedawca musi pokryć drobną opłatę rzędu 1-2 euro za paczkę oraz koszt dostarczenia produktu do Warszawy.

Przed podjęciem decyzji o modelu logistycznym warto porównać koszty obu rozwiązań i skorzystać z tego, które będzie najatrakcyjniejsze dla kupujących, czyli pozwoli zaoferować im najtańszą dostawę.

Z naszych doświadczeń wynika, że często prowadzone są kampanie promocyjne, w których klienci końcowi otrzymują darmową dostawę. Jednak promocje te nie obejmują sprzedawców dostarczających zamówienia własną logistyką.

Istotnym aspektem w sprzedaży na Pigu jest to, że nie można połączyć tych modeli. Nie możemy części dostaw realizować w jeden sposób, a pozostałych drugą metodą. Metoda dostawy przypisana jest do naszego konta, a na danym numerze NIP możemy utworzyć wyłącznie jedno konto, dlatego istotne jest, aby odpowiednio wybrać model współpracy.

Istnieje także możliwość skorzystania z fulfilmentu przygotowanego przez Pigu. Jednak nie jest to efektywne rozwiązanie na samym początku współpracy i wiążę się z dodatkowymi, nieuzasadnionymi kosztami. Współpraca fullfilmentowa jest zbliżona do wszystkich podobnych usług dostarczanych przez Amazon czy Zalando, czyli rozliczana za magazynowanie oraz poszczególne czynności dokonywane przez magazyn.

Czy zamówienia z Pigu obsłużę przez Baselinker?

Co ciekawe, pomimo tego, że sąsiadujący marketplace od dawna stara się pozyskać polskich sprzedawców, dopiero od kilkunastu dni udostępnił oficjalna integrację z Baselinker w wersji testowej. Na tą chwilę oficjalna integracja umożliwia jedynie pobieranie zamówień i nie ma informacji czy w przyszłości zostanie uwzględniony proces dodawania produktów.

To nie oznacza, że Pigu zignorowało Baselinker. Jeżeli w trakcie procesu rejestracji wskazywaliśmy, że korzystamy z Baselinker, istnieje możliwość skorzystania z integracji przygotowanej przez polską firmę, dzięki której dostępne jest zarówno pobieranie zamówień, jak i aktualizacja stanów magazynowych produktów.

Niestety, ta integracja jest dodatkowo płatna w formie miesięcznego abonamentu. Stawka uzależniona jest od liczby zamówień i produktów, zaczynając się od 100 złotych miesięcznie. Biorąc pod uwagę udostępnienie wtyczki przez Baselinker, warto rozważyć skorzystanie z niej, gdyż nie wiążę się to z dodatkowymi opłatami.

Małe rynki, duży potencjał – dlaczego warto rozważyć sprzedaż na Pigu

Może wydawać się, że rynki obsługiwane przez Pigu nie są atrakcyjne ze względu na to, iż są niewielkie – na Litwie, Łotwie i w Estonii mieszka łącznie nieco ponad 6 milionów osób. Jednak, warto uwzględnić je w swojej strategii cross-border z prostego powodu – wielu sprzedawców nie rozpoczyna sprzedaży zagranicznej na tych rynkach zakładając, że potencjał jest minimalny, dlatego konkurencja nie jest tak duża, jak w krajach o bardziej rozwiniętym rynku e-commerce. Również bliskość geograficzna czy nawet kulturowa działa na korzyść sprzedawców rozważających ekspansję w tych kierunkach.

Kraje bałtyckie wciąż mają duży potencjał jeśli chodzi o generowanie wysokiej marży ze sprzedaży ze względu na dobry poziom cen i atrakcyjną walutę. Dlatego jeśli dążysz do zwiększenia ilości zamówień na swoje produkty, rozszerzenie sprzedaży przez Pigu da Ci dostęp do nowych klientów w dość prosty sposób. Jeśli chcesz dokładniej poznać bałtyckie rynki e-commerce, skorzystaj z opisów rynków e-commerce dostępnych na stronie cross-border.pl

Przeczytaj artykuły Shumee

Big Bang, czyli Wielki Wybuch – poznaj słoweński marketplace z potencjałem

Sprzedaż na marketplace

Tytułowy marketplace Big Bang zwraca uwagę swoją chwytliwą nazwą, którą Tłumacz Google na polski tłumaczy jako wielki wybuch. Na szczęście platforma nie ma nic wspólnego z materiałami wybuchowymi, ...

Skroutz – grecki marketplace, który powinieneś poznać!

Sprzedaż na marketplace

Grecja – region z bogatą historią sięgającą starożytności oraz z urokliwymi wyspami, stanowi często wybierany przez Polaków wakacyjny kierunek. Zupełnie odwrotnie niż w przypadku sprzedaży internet...

Alza – jaki jest model sprzedaży na marketplace konkurującym z Allegro

Sprzedaż na marketplace

Za sprawą głośnego przejęcia platformy Mall w Czechach przez grupę Allegro i otworzenia platformy Allegro.cz, coraz więcej polskich merchantów chętnie myśli o rozpoczęciu sprzedaży na rynku czeskim...