COD to skrót od określenia „Cash on Delivery”; po polsku najczęściej określany jako „płatność za pobraniem”, oznacza usługę pobrania płatności za zamówienie podczas dostarczenia towaru do klienta. To model płatności za zakupy online popularny w wielu europejskich krajach.

PUDO to skrót od określenia „Pick-Up, Drop-Off”; określenie miejsca, w którym można odebrać lub nadać przesyłkę. To ciesząca się dużą popularnością wśród konsumentów metoda logistyki ostatniej mili, dostępna w ofertach operatorów logistycznych w Polsce i za granicą. Punktem PUDO mogą być sklepy i punkty usługowe, automaty paczkowe, kioski. Wykorzystanie PUDO w logistyce daje klientowi elastyczność w wyborze miejsca dostawy i momentu nadania lub odebrania przesyłki.

Q-commerce to skrót od angielskiego określenia quick commerce - model handlu elektronicznego, w którym przewiduje się szybką dostawę produktu na żądanie. Model ten zakłada maksymalne skrócenie procesu dostawy produktów do nabywcy, nawet do kilkunastu minut od złożenia zamówienia. Najbardziej popularne platformy q-commerce w Polsce oferują zakup produktów spożywczych, chemii gospodarczej i artykułów gospodarstwa domowego z dostawą do domu. Funkcjonują w oparciu o sieć małych sklepów, tzw. dark stores, rozproszonych na terenie miasta, w celu skrócenia dystansu fizycznego i umożliwienie sprawnego dostarczenia zakupów na wybrany adres.

.

WMS to skrót od określenia Warehouse Management System - wyspecjalizowany magazynowy system informatyczny. Służy do codziennego zarządzania procesami magazynowymi w celu ich kontroli, optymalizacji i prawidłowego przepływu. System WMS może być częścią szerszego systemu ERP w formie modułu, ale częściej jest osobnym narzędziem, którym dysponują pracownicy odpowiadający za poprawną pracę magazynów firmowych.

White label jest to produkt lub usługa, której producentem i sprzedawcą są dwie różne firmy. Firma oferująca produkt swoim klientom nie jest jego producentem, ale sprzedaje go pod swoją marką. Istnieje wiele firm oferujących produkty white label innym firmom (np. kosmetyki) i zdarza się, że jeden produkt jest sprzedawany pod kilku lub kilkunastoma „szyldami”. Ten model jest często stosowany w przypadku produktów lub usług, które firma chce sprzedawać pod własną marką, bez ponoszenia kosztów związanych z ich produkcją. W porównaniu do produktów private label, model ten umożliwia ograniczenie kosztów.

Pojęcia User Experience (UX) i User Interface (UI) są ściśle związane z projektowaniem wizualnym stron internetowych, aplikacji webowych i mobilnych. Praca projektantów UX i UI wzajemnie uzupełnia się. UX polega na projektowaniu doświadczeń użytkownika podczas korzystania z witryny czy aplikacji. Do tego niezbędna jest wiedza dotycząca m.in. badania potrzeb, preferencji, nawyków użytkowników oraz zagadnień deweloperskich. UI design jest skoncentrowany wokół percepcji użytkownika. Celem projektanta UI jest stworzenie atrakcyjnej wizualnie, angażującej, dopasowanej do użytkownika i intuicyjnej witryny bądź aplikacji, z wykorzystaniem różnych technik projektowych.

TACOS to skrót od angielskiego określenia Total Advertising Cost of Sale - to wskaźnik zwrotu z inwestycji poniesionych w ramach kampanii reklamowej typu PPC (pay-per-click) prowadzonej w serwisie Amazon. Ta platforma sprzedaży internetowej posiada własne narzędzia do promocji, stąd wskaźnik TACOS został stworzony specjalnie na określenie zysków z prowadzonych działań reklamowych PPC w tym marketplace.

SEO to skrót angielskiego określenia Search Engine Optimisation. SEO oznacza zbiór metod optymalizacji witryny internetowej (serwisu, sklepu, produktu), w wyniku której osiąga się jak najwyższe pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania. Do najbardziej popularnej wyszukiwarki w Europie i na świecie zalicza się Google, więc termin pozycjonowania (SEO) stosuje się najczęściej w odniesieniu do tego serwisu. Praktyka SEO obejmuje liczne działania, świadczone najczęściej przez specjalistów ds. pozycjonowania lub marketingu internetowego. Termin SEO stosuje się też wobec działań dotyczących optymalizacji listy produktów pod wyszukiwarkę marketplace, np. na Amazon. Działanie to wymaga znajomości środowiska danego marketplace, jednak cel jest ten sam – zaistnieć w jak najlepszych wynikach wyszukiwania pod określonymi słowami kluczowymi. Najlepiej na pierwszej pozycji.

ROPO to model zachowania konsumenta, który szuka w Internecie informacji o produkcie, ale zakupu dokonuje w sklepie tradycyjnym. W przypadku reverse ROPO, ten schemat jest odwrócony i konsument sprawdza produkty w sklepach tradycyjnych, ale zakupu dokonuje online. Badanie takich zachowań konsumenckich jest ważne dla sklepów internetowych, które chcą zrozumieć, które czynniki wpływają na odpływ klientów ze sklepu online do kanałów sprzedaży offline i na odwrót.

ROPO to skrót od określenia Research Online Purchase Offline.

ROI to skrót od angielskiego określenia Return on Investment. ROI to wskaźnik zwrotu z inwestycji, oceniający stopień jej efektywności. Pozwala określić skuteczność prowadzonych działań marketingowych w ramach całego planu reklamy i promocji (do określenia efektywności reklam można posłużyć się wskaźnikiem ROAS), określając kwotę zwrotu z danej inwestycji w odniesieniu do jej kosztów (wytworzenia i reklamy). Wynik ROI wyraża się w procentach.

ROAS to skrót angielskiego określenia Return on Advertisement Spend. ROAS to wskaźnik zwrotu z inwestycji w reklamę. Pozwala określić skuteczność prowadzonych kampanii reklamowych w odniesieniu do pozyskanego przychodu dla firmy z tej reklamy lub kampanii. Wskaźnik ROAS jest z powodzeniem wykorzystywany w reklamie internetowej, ponieważ zaawansowana analityka pozwala na dokładne oszacowanie wartości zwrotu z danego kanału promocji. Możliwe jest też stosowanie go w przypadku mediów offline, jak telewizja czy radio.

PPC to skrót od angielskiego określenia pay-per-click. PPC oznacza rodzaj kampanii reklamowej w Internecie, w której reklamodawca płaci wtedy, gdy użytkownik kliknie w daną reklamę. Model rozliczeń PPC jest najczęściej stosowany w przypadku reklam prowadzonych w wyszukiwarce internetowej, wyszukiwarce na marketplace, ale też w mediach społecznościowych, np. w systemie reklamowym Facebooka.

PIM to skrót od angielskiego określenia Product Information Management. PIM oznacza platformę internetową do zarządzania wszystkimi informacjami o produktach. Te specjalistyczne narzędzia przeznaczone dla firm są bazą danych potrzebną do prowadzenia sprzedaży w sklepach e-commerce, w marketplace’ach i innych kanałach dystrybucji. Korzyścią z wdrożenia systemu PIM jest możliwość aktualizacji informacji o produkcie w jednym narzędziu. Dzięki integracji, zaktualizowane dane są automatycznie przekazywane do zewnętrznych systemów sprzedaży. Systemy PIM ułatwiają więc pracę i zarządzanie, szczególnie w przypadku dużego, różnorodnego asortymentu i wielu kanałów sprzedaży.

One step checkout to angielskie określenie na końcowy proces realizacji zamówienia w sklepie internetowym. Polega na spłaszczeniu struktury procesu finalizacji zamówienia do jednej podstrony. Pozwala to przyspieszyć dokonanie zakupu przez klienta, umożliwia mu podgląd całego procesu zakupu w jednym miejscu. Dla sklepu pozwala zmniejszyć ryzyko porzucenia koszyka przez klienta.

Omnichannel to zbiór działań, które firma podejmuje w celu zapewnienia spójnych doświadczeń sprzedażowych klienta (customer experience) we wszystkich kanałach sprzedaży i komunikacji z klientem (online i offline). Strategia omnichannel zakłada obecność marki w wielu kanałach sprzedaży i komunikacji (social media, sklep internetowy, sklep stacjonarny, marketplace, targi itp.). W odróżnieniu od stgrategii multichannel, omnichannel zakłada wypracowanie spójnych doświadczeń klienta we wszystkich kanałach. Dzięki strategii omnichannel klienci mogą łatwo dokonywać zakupów online, odbierać produkty w sklepie stacjonarnym czy punkcie odbioru lub zamówić produkty online i zwrócić w sklepie stacjonarnym. Dla firm korzyścią z wdrożenia strategii omnichannel jest dotarcie z ofertą do większej grupy potencjalnych klientów, zwiększenie skuteczności działań promocyjnych i zwiększenie sprzedaży.

Multichannel, czyli strategia wielokanałowa, to podejście do sprzedaży i marketingu, w której w celu dotarcia do klientów firma wykorzystuje wiele kanałów dystrybucji i komunikacji. Jej zaletą jej możliwość do dotarcia do szerszej grupy odbiorców w porównaniu do oparcia strategii o jeden kanał marketingu lub sprzedaży. Wykorzystanie wielu kanałów pozwala też na dopasowanie komunikacji i procesu sprzedażowego do zmieniających się preferencji klientów oraz bieżących trendów. W odróżnieniu od strategii omnichannel, kanały wykorzystywane w strategii wielokanałowej działają od siebie niezależnie, a klienci mogą mieć różne doświadczenia (customer experience), w zależności od używanego kanału. Strategia multichannel nie wymaga więc tworzenia spójnej, jednolitej strategii. Uwaga poświęcana jest każdemu kanałowi z osobna a komunikaty mogą być dopasowane do każdego z nich indywidualnie.

Merchant to najprościej mówiąc – sprzedawca; angielskie określenie na podmiot (firmę, osobę) prowadzący sklep internetowy.

M-commerce oznacza sprzedaż i zakupy internetowe z wykorzystaniem urządzeń mobilnych (telefon, tablet). M-commerce daje klientom możliwość dokonywania zakupów w każdym miejscu i czasie z wykorzystaniem sklepów internetowych, platform sprzedażowych (marketplace) i mediów społecznościowych. Poza sprzedażą i zakupem produktów i usług, aplikacje m-commerce udostępniają też dokonywanie płatności mobilnych, przeglądanie katalogów produktów, porównywanie cen itp. M-commerce to skrót od angielskiego określenia mobile commerce.

Marketplace, czyli dosłownie „rynek”, to elektroniczna platforma sprzedażowa, w której kupujący mają dostęp do produktów od wielu sprzedawców w różnych kategoriach, definiowanych przez daną platformę. Sklepy marketplace dzielą się ze względu na zasięg: lokalny (na terenie jednego kraju) lub międzynarodowy (jedna platforma dostępna w kilkunastu czy kilkudziesięciu krajach), specjalizację  (marketplace horyzontalne i wertykalne) oraz na grupę docelową (marketplace B2B, B2C, C2C). Marketplace może działać na zasadzie aukcji, gdzie przedmioty są sprzedawane na podstawie ofert kupujących, lub sklepu internetowego, gdzie cena jest ustalana przez sprzedawcę. Marketplace pozwala tworzyć szeroką ofertę produktów i zróżnicowaną ofertę cenową, udostępnia proste i intuicyjne procesy transakcji i dostawy dla klientów. Z tego powodu jest najpopularniejszym sposobem na zakupy w Internecie w wielu krajach. Najbardziej znanymi przykładami marketplace’ów są Allegro, Amazon, OLX, eBay czy Etsy.

Listing to karta produktowa lub strona produktowa w sklepie internetowym lub na marketplace, prezentująca ofertę sklepu. Na jej zawartość składają się informacje o produkcie w formie tytułu, opisu, zdjęć i filmów oraz ceny. Umożliwia klientom zapoznanie się z najważniejszymi informacjami o produkcie.

Konwersja to określenie związane z marketingiem i sprzedażą. Odnosi się do użytkownika strony internetowej, sklepu internetowego, platformy zakupowej, serwisu społecznościowego, który dokonał zakupu bądź zrealizował inny cel określony przez sprzedawcę lub reklamodawcę (np. uzupełnił formularz kontaktowy w ramach kampanii reklamowej lub zarejestrował konto w sklepie).

GMV to skrót od angielskiego określenia Gross Merchandise Value, oznacza wskaźnik łącznej wartości sprzedanych towarów w danym okresie w kanałach e-commerce.

Green commerce to sposób prowadzenia handlu, w którym nadrzędnym celem jest zrównoważony rozwój i minimalizowanie negatywnego wpływu działalności sprzedażowej na środowisko naturalne. Polega na sprzedaży produktów i usług, które są produkowane i oferowane w sposób przyjazny środowisku, np. poprzez wykorzystanie ekologicznych materiałów, redukcję zużycia energii i emisji gazów cieplarnianych w procesie produkcji.

Fulfillment odnosi się do procesu realizacji zamówienia i dostarczenia produktu do klienta, który jest wykonywany przez zewnętrzną firmę (outsourcing) na terenie kraju producenta lub za granicą. W tym modelu współpracy B2B firma-sprzedawca powierza firmie specjalizującej się w fulfillment proces realizacji złożonych zamówień i dostawy na adres klienta. Wartością dla przedsiębiorcy jest oszczędność zasobów w procesie kompleksowej realizacji zamówień, obsługa zwrotów oraz odciążenie magazynu, bowiem fulfillment umożliwia przechowywanie produktów w firmie realizującej wysyłki. Usługa fulfillment rozwinęła się wraz ze wzrostem popularności handlu internetowego (e-commerce). Popularnymi firmami świadczącymi tę usługę w Polsce są np. InPost i Omnipack.

Fintech to firma łącząca nowoczesne technologie ze światem finansów (fintechy nie są jednak bankami), kierująca swoje produkty i usługi do osób prywatnych i przedsiębiorstw. Fintechy opracowują różnorodne aplikacje, narzędzia internetowe związane m.in. z płatnościami, zarządzaniem finansami, wymianą walut, przelewami zagranicznymi, inwestowaniem itp. W handlu transgranicznym fintechy pomagają konsumentom w zakupie zagranicznym, oferując atrakcyjne kursy wymiany walut i proste płatności, a sprzedawcom – uproszczenie procedur płatności transgranicznych, co przyspiesza proces wprowadzenia produktów na zagraniczny rynek.

Feed produktowy to plik komputerowy zawierający informacje o produktach dostępnych u sprzedawcy internetowego. Przygotowywany w celu prowadzenia sprzedaży w internetowych platformach sprzedażowych lub promocji w serwisach reklamowych (np. Google, Facebook) oraz porównywarkach cenowych. Feed produktowy określa m.in. nazwy produktów, identyfikator produktu, markę, kategorie produktowe, cenę, cechy, pojemność i wagę czy inne cechy fizyczne i użytkowe produktu, zwane atrybutami. Przygotowuje się go na podstawie wytycznych platformy, w której prowadzona jest sprzedaż lub promocja – każdy serwis określa własne atrybuty, które powinny znaleźć się w feedzie. Wysoka jakość informacji zawartych w pliku zwiększa szansę na wyróżnienie oferty, pozyskanie ruchu na stronę sklepu internetowego lub stronę oferty w katalogu marketplace.

FBA i FBM to modele sprzedaży oferowane przez Amazon. FBA, czyli Fullfilment by Amazon, dotyczy procesu sprzedaży produktu, w którym Amazon przejmuje na siebie obowiązki związane z magazynowaniem produktu, zapakowaniem go, wysyłką do klienta na adres dostawy oraz obsługą zwrotu. W modelu Fullfilment by Merchant (FBM) takie obowiązki bierze na siebie sprzedawca, co wiąże się z koniecznością posiadania własnego magazynu i osób obsługujących wysyłkę paczek.

ERP jest zintegrowanym systemem informatycznym, służącym do zarządzania zasobami przedsiębiorstwa. System ERP umożliwia automatyzację procesów i integrację różnych obszarów działalności firmy w jednym programie komputerowym. Integracja modułów zapewnia płynny przepływ informacji w czasie rzeczywistym. Kilkunastu pracowników jednocześnie może wykonywać prace w systemie ERP. Przykładowymi modułami, które może integrować system ERP, są dane księgowe i finansowe, sprzedażowe, magazynowe, związane z produkcją, logistyką oraz administracją.

ERP to skrót od angielskiego określenia Enterprise Resource Planning.

EDI to skrót od Electronic Data Interchange, czyli elektronicznej wymiany danych. EDI jest to proces przesyłania zamówień oraz dokumentów handlowych (np. faktury, zamówienia) między dwoma systemami, bez konieczności ich ręcznego przepisywania. EDI jest często stosowane w handlu internetowym i pomaga usprawnić procesy sprzedaży oraz zarządzania danymi handlowymi.

Dropshipping to metoda prowadzenia sprzedaży internetowej, w której sklep internetowy lub sprzedawca na marketplace nie posiada fizycznie towarów. Sprzedawca korzysta z magazynu dostawcy lub producenta, któremu przekazuje zamówienia złożone przez jego sklep. Pakowanie i wysyłka odbywa się bezpośrednio z magazynu producenta, a więc sprzedawca nie pośredniczy w procesie realizacji zamówienia. Dzięki temu sklep internetowy nie ponosi kosztów związanych z przechowywaniem towarów. Nie musi posiadać też pracowników odpowiadających za pakowanie i wysyłkę. Zadaniem sklepu jest pozyskanie klienta poprzez marketing, sprzedaż, obsługa klienta oraz zarządzanie zwrotami towarów.

Customer journey to angielskie określenie dot. ścieżki klienta, czyli sumy wszystkich interakcji klienta z daną firmą podczas całej relacji określonej w czasie. Proces customer journey rozpoczyna się od pierwszego styku z firmą (np. poprzez zobaczoną reklamę), aż do ostatniego etapu, który może skończyć się przed lub po dokonaniu zakupu. Customer journey opracowuje się w celu zrozumienia klienta, jego potrzeb i celów oraz oczekiwań na każdym etapie styku z firmą, aby zaprojektować odpowiednie customer experience (CX).

Customer Experience (CX) to określenie na doświadczenia klienta podczas kupowania produktów lub korzystania z usług na stronie internetowej lub w sklepie internetowym. CX dotyczy wszystkich interakcji między klientem a firmą, od pierwszego wejścia na stronę, przez dokonanie zakupu, aż po obsługę posprzedażową. Dobrze zaprojektowany CX ułatwia proces zakupowy i buduje pozytywne wrażenia z kontaktu z daną firmą lub marką, dzięki temu firma zwiększa swoje szanse na powrót klienta w przyszłości.

Content marketing to strategia marketingowa, w której tworzy się i udostępnia wartościowe treści, w celu przyciągnięcia potencjalnych klientów (in-bound marketing) i zainteresowania swoją ofertą. W ramach content marketingu powstają różne rodzaje treści, takie jak artykuły na blogu, filmy, infografiki, podcasty, e-booki, a nawet memy i kreatywne posty w mediach społecznościowych.

CLV to wskaźnik pozwalający oszacować całkowitą wartość przychodu od danego klienta lub segmentu klientów z transakcji sprzedaży w danym przedziale czasowym. Wskaźnik CLV oblicza się mnożąc trzy wartości – średniej wartości zamówienia dokonanego przez danego klienta w danym okresie x ilość transakcji sprzedaży w danym okresie (zazwyczaj przez rok) x średnia długość trwania relacji handlowej (w latach).

Buy Box na Amazonie to obszar na stronie produktu, gdzie klienci mogą kliknąć przycisk "Dodaj do koszyka" lub "Kup teraz", aby dodać dany produkt do swojego koszyka lub dokonać zakupu. Na stronie produktu (np. telefonu komórkowego określonego modelu) często pojawia się wiele ofert od różnych sprzedawców. Jednak tylko jeden sprzedawca może otrzymać Buy Box, co oznacza, że ​​ma on swojego rodzaju „pierwszeństwo” wśród innych firm, oferujących ten sam produkt. Buy box jest narzędziem Amazona, który umożliwia większą sprzedaż firmie, której uda się go wygrać.

API to skrót od słów Application Programming Interface. API to rodzaj komputerowego tłumacza, który umożliwia aplikacjom komunikację między sobą. Dzięki niemu programy automatycznie przesyłają i odbierają informacje. API jest wykorzystywane m.in. w aplikacjach mobilnych lub serwisach internetowych.

Cross-dock to model logistyki magazynowej, który jest wykorzystywany w celu przyspieszenia procesu dystrybucji towarów. W magazynie cross-dock towar jest odbierany bezpośrednio z jednego transportu i przekazywany do kolejnego transportu, bez przechowywania go w magazynie na dłuższy czas.

Checkout to angielskie określenie na końcowy proces realizacji zamówienia w sklepie internetowym. Dotyczy zamówienia, które klient dodał do koszyka, a następnie podjął dodatkową aktywność w celu sfinalizowania zakupu. W procesie checkout użytkownik jest proszony o podanie dokładnych danych personalnych, adresu pocztowego, określenia sposobu płatności i realizacji dostawy, czy też akceptację regulaminu. Optymalizacja procesu checkout pozwala na zwiększenie sprzedaży w sklepie internetowym.

Ostatni kilometr w logistyce cross-border e-commerce. Wszystko o finalnej drodze w łańcuchu dostaw

Logistyka międzynarodowa stanowi niemałe wyzwanie dla przedsiębiorców e-commerce działających na rynku europejskim. Jednak to właśnie ostatni etap, z angielskiego last mile jest jednym z najbardziej krytycznych i kosztownych elementów całego łańcucha dostaw. Pod pojęciem ostatniej mili znajdziemy finalną drogę, którą pokonują przesyłki, licząc od ostatniego punktu magazynowania, do klienta końcowego. Szacuje się, że last mile stanowi nawet 50% kosztów związanych z dostawą towaru do zamawiającego, co jest związane z dużą ilością adresów dostaw i punktów odbioru.

autor: Paxy Courier

Ostatni kilometr dostawy wpływa bezpośrednio na doświadczenia klientów, dlatego wymaga precyzji, odpowiedniego podejścia i adaptacji do zmieniających się warunków rynkowych, czy potrzeb społeczeństwa. Konsumenci cenią sobie niezawodną komunikację z kurierem oraz precyzyjną informację na temat aktualnego położenia przesyłki. Ogromną rolę gra czas dostawy, który jest jednym z najczęstszych determinantów zakupowych online. Według najnowszych trendów, najbardziej na czasie jest „live tracking”, który nie tylko pokazuje dokładne położenie przesyłki, ale przede wszystkim jest w stanie wskazać konkretną godzinę dostawy. Zarówno firmy kurierskie jak i przedsiębiorcy e-commerce starając się sprostać rosnącym wyzwaniom, zwracają coraz większą uwagę na optymalizację rozwiązań, które przyspieszają dostawy i zwiększają stopień zadowolenia klienta końcowego. Największe skupienie przypada właśnie na ostatni, a zarazem najważniejszy etap logistyki międzynarodowej. 

Wyzwania, jakie stoją przed ostatnim kilometrem w logistyce międzynarodowej

Infrastruktura lokalna i  gęstość zaludnienia

Ostatni kilometr dostawy często odbywa się w gęsto zaludnionych obszarach miejskich. Zatłoczone ulice, tereny górzyste, czy brak infrastruktury logistycznej, mogą opóźniać dostawy, zwiększając koszty i utrudniając zapewnienie terminowej obsługi klienta. Zdarza się, że polscy właściciele sklepów internetowych nie zwracają uwagi na takie szczegóły logistyczne, z racji tego, że mieszkamy w kraju o bardzo dobrej infrastrukturze oraz w kraju z przewagą terenów nizinnych. Problemy pojawiają się również w państwach wyspiarskich, takich jak Chorwacja, gdzie dostawy „do drzwi” nie należą do najłatwiejszych.

Koszty i efektywność

Koszty związane z ostatnim etapem doręczenia są najdroższym etapem całego procesu logistycznego. Skoordynowanie dostaw, zarządzanie flotą pojazdów i utrzymanie wysokiego poziomu efektywności jest sporym wyzwaniem, zwłaszcza gdy mamy do czynienia z nietypowymi lokalizacjami, lub nie posiadamy wiedzy co do specyfiki danego regionu. Ciekawą sytuację last mile znajdziemy na przykładzie Rumunii, gdzie często właściciele polskiego sklepu internetowego na rumuńskiej domenie wymagają od mieszkańców Rumunii kodu pocztowego w adresie dostawy, podczas gdy w Rumunii nie używa się kodów pocztowych, a korzysta raczej z nazw regionów, które klarownie określają lokalizację. Brak tej wiedzy skutkuje wymyślonymi kodami pocztowymi w adresie, a ostatecznie nieefektywną i kosztowną dostawą.

Zrównoważona dostawa

W obliczu rosnącej świadomości ekologicznej, klienci końcowi oczekują zrównoważonej dostawy w ostatnim etapie doręczenia. Redukcja emisji CO2, wykorzystanie pojazdów niskoemisyjnych czy strategie oparte na recyklingu opakowań, stają się kluczowymi kwestiami świadomych e-zakupów. Szczególnie na zachodzie Europy, lokalne firmy kurierskie podążając za oczekiwaniami miejscowej społeczności, wprowadzają w swoje progi eko-trendy, tym samym zdobywając uznanie na rynku dostaw „last mile”. Przykładem jest przejście z papierowej dokumentacji zakupowo-dostawczej na elektroniczną, na co konsumenci reagują bardzo pozytywnie. Wszystko odbywa się drogą e-mailową, więc proces staje się nie tylko ekologiczny, ale również praktyczny. Większość klientów łatwiej znajdzie dokument w swojej skrzynce e-mail, niż w stercie domowych „papierów”. Eliminacja plastiku z opakowań to także ważny aspekt, który widzimy już nie tylko za zachodnią granicą. Eko-wypełniacze czy eko-stretch to rozkręcający się trend w Polsce.

Rozwiązania, które przyczyniają się do poprawy ostatniego kilometra w logistyce międzynarodowej

Zmieniająca się rzeczywistość biznesowa i ciągłe dążenie do usprawniania procesów zarządzania, logistyki i pracy, budują coraz większy obszar do wprowadzania zmian, które stanowią naturalny element wzrostu każdej firmy. Tutaj rozwój automatyzacji oraz przyspieszanie dostaw odgrywają kluczową rolę, ponieważ praca ludzkich rąk z każdym rokiem staje się dużo mniej wydajna od pracy automatów, czy robotów.

Automatyzacja przyjęć i sortowania

System przyjmowania i sortowania przesyłek z różnych źródeł, wraz z podziałem na miejsca docelowej dostawy, to klucz do sukcesu w kontraktach czasowych. Obecnie większość sortowni kurierskich to miejsca bardzo zautomatyzowane i napakowane technologią. Przykładem są automatyczne sortery, które samodzielnie rozdzielają przesyłki na poszczególne punkty dostaw międzynarodowych. Paczki są sortowane za pomocą taśm i terminali, które z pomocą skanerów, odczytują dane z etykiet transportowych. Nad całością procesu czuwa załoga logistyczna, która dba o jakość i terminowość dostaw. Automatyzacja procesów stała się nieodzowną częścią życia większości magazynów kurierskich, co znacznie przyspiesza dotarcie towarów do kupujących.

Szybkość to czas. Czas to pieniądz.

Szybki czas dostawy jest najczęstszym kryterium wyboru danego kuriera do transportu przesyłki międzynarodowej. Szczególny nacisk jest położony właśnie na ostatnią milę transportu, ponieważ dokładnie na tym etapie kupujący jest zaangażowany w proces dostawy, a konkretnie w odbiór przesyłki.

Czasami drobne zabiegi logistyczne potrafią mocno wpłynąć na termin dostarczenia paczki do odbiorcy końcowego. Jednym z przykładów skrócenia czasu transportu jest dwuosobowa załoga samochodu dostawczego. Dla jednego kierowcy jadącego z Polski do Rumunii, trasa jest zbyt długa , aby zrealizować ją podczas dnia roboczego. Dodatkowo Rumunia nie należy do strefy Schengen, co znacznie wydłuża czas potrzebny na przedostanie się przez granicę. Rozwiązaniem jest dwóch kierowców, którzy przy wzajemnej współpracy, są w stanie osiągnąć założony cel czasowy kontrahenta.

Największe firmy kurierskie, dbając o czas dostawy towarów z polskich sklepów internetowych posiadają magazyny w tych krajach, do których wysyłane są przesyłki. Tym samym przesyłki nie czekają na wyznaczony dzień odbioru i w terminie trafiają pod wskazane adresy czy punkty odbioru, np. gdy przesyłki są odebrane z polskiego magazynu kontrahenta w poniedziałek, powinny zostać dostarczone do magazynu w Rumunii we wtorek, dzięki czemu już w środę kupujący otrzyma swoje zamówienie. Za sprawą prostego zabiegu logistycznego, przesyłka z polskiego sklepu internetowego, trafia do rumuńskiego odbiorcy na trzeci dzień roboczy od momentu zakupu.

Relabeling, czyli zmiana etykiet transportowych w magazynie kuriera, to kolejny punkt logistyki, który wart jest uwagi. Dlaczego? Ponieważ, ponowne przyklejenie etykiety na kilkadziesiąt tysięcy przesyłek dziennie, to bardzo czasochłonny proces, a co gorsza wymagający perfekcyjnego skupienia, które w przeciwnym razie może zamienić się w serię pomyłek w dostawie przesyłek do odbiorców końcowych. Najlepszym rozwiązaniem tego problemu są finalne etykiety kurierskie, które zapewniają nie tylko przyspieszenie dostaw, ale co najważniejsze zmniejszają błędny logistyczne do minimum, omijając temat pomyłek i w efekcie ogromu reklamacji od kontrahentów.

Dzięki szeregom automatyzacji oszczędzamy czas, który w dostawach e-commerce na ostatnim kilometrze, jest mocną kartą przetargową. Szybsze wyjazdy na długie trasy są efektem dobrego zarządzania logistyką wysyłki.  Ważne jest również sprawne wydanie towaru i ciągłe zmniejszenie liczby stanu magazynowego poprzez operacje takie jak kompletacja, wydanie pełnych pojemników czy palet na samochód dostawczy, konsolidacja przesyłek oraz wysyłka zamówień transportem zewnętrznym. Stabilny czas dostawy przesyłek międzynarodowych, to stabilny biznes kontrahenta. Należy jednak pamiętać, że za stabilizacją w logistyce, zawsze stoi wyższa cena usługi, która powinna świadczyć o jakości dostaw.

Autorski system kurierski

Autorski panel wysyłkowy, to jedna z najmocniejszych stron działalności międzynarodowych firm kurierskich. Ma on mocny wpływ na końcowy etap dostaw, głównie ze względu na komunikację między systemami. Możliwość dostosowania funkcjonalności panelu do potrzeb rynku i kontrahentów to jego ogromny atut. Elastyczność i krótki czas oczekiwania na zmiany w panelu oraz dostępność raportów, analiz i zestawień – to tylko niektóre z korzyści takiego rozwiązania. Najważniejszym jednak aspektem, okazuje się stała komunikacja z końcowym odbiorcą towaru, która powinna przebiegać właśnie z pomocą programu kurierskiego, odpowiednio zintegrowanego ze sklepem internetowym. Te pozornie proste zabiegi zapewniają możliwość reagowania na zmianę adresu dostawy, przedłużenie terminu odbioru, a nawet podanie dokładnej godziny przybycia kuriera pod wskazany adres, dzięki tak zwanemu „live tracking”.

Współpraca między firmami

Warto również zwrócić uwagę na rosnącą współpracę i partnerstwo między firmami logistycznymi, operatorami magazynów, a detalistami, co prowadzi do bardziej zintegrowanych i efektywnych łańcuchów dostaw, zmniejszając koszty i zwiększając ich efektywność.

Ostatni kilometr w logistyce międzynarodowej stanowi kluczowy element sukcesu łańcucha dostaw. W obliczu wyzwań związanych z zatłoczeniem miejskim, kosztami oraz oczekiwaniami czasowymi odbiorców, firmy e-commerce muszą sięgać po innowacje, które z każdym rokiem przybierają na znaczeniu. Wdrażanie nowych technologii, ciągłe doskonalenie procesów oraz elastyczność w odpowiedzi na zmieniające się potrzeby rynku są kluczowe dla sukcesu firm operujących w obszarze międzynarodowej logistyki e-commerce.