COD to skrót od określenia „Cash on Delivery”; po polsku najczęściej określany jako „płatność za pobraniem”, oznacza usługę pobrania płatności za zamówienie podczas dostarczenia towaru do klienta. To model płatności za zakupy online popularny w wielu europejskich krajach.

PUDO to skrót od określenia „Pick-Up, Drop-Off”; określenie miejsca, w którym można odebrać lub nadać przesyłkę. To ciesząca się dużą popularnością wśród konsumentów metoda logistyki ostatniej mili, dostępna w ofertach operatorów logistycznych w Polsce i za granicą. Punktem PUDO mogą być sklepy i punkty usługowe, automaty paczkowe, kioski. Wykorzystanie PUDO w logistyce daje klientowi elastyczność w wyborze miejsca dostawy i momentu nadania lub odebrania przesyłki.

Q-commerce to skrót od angielskiego określenia quick commerce - model handlu elektronicznego, w którym przewiduje się szybką dostawę produktu na żądanie. Model ten zakłada maksymalne skrócenie procesu dostawy produktów do nabywcy, nawet do kilkunastu minut od złożenia zamówienia. Najbardziej popularne platformy q-commerce w Polsce oferują zakup produktów spożywczych, chemii gospodarczej i artykułów gospodarstwa domowego z dostawą do domu. Funkcjonują w oparciu o sieć małych sklepów, tzw. dark stores, rozproszonych na terenie miasta, w celu skrócenia dystansu fizycznego i umożliwienie sprawnego dostarczenia zakupów na wybrany adres.

.

WMS to skrót od określenia Warehouse Management System - wyspecjalizowany magazynowy system informatyczny. Służy do codziennego zarządzania procesami magazynowymi w celu ich kontroli, optymalizacji i prawidłowego przepływu. System WMS może być częścią szerszego systemu ERP w formie modułu, ale częściej jest osobnym narzędziem, którym dysponują pracownicy odpowiadający za poprawną pracę magazynów firmowych.

White label jest to produkt lub usługa, której producentem i sprzedawcą są dwie różne firmy. Firma oferująca produkt swoim klientom nie jest jego producentem, ale sprzedaje go pod swoją marką. Istnieje wiele firm oferujących produkty white label innym firmom (np. kosmetyki) i zdarza się, że jeden produkt jest sprzedawany pod kilku lub kilkunastoma „szyldami”. Ten model jest często stosowany w przypadku produktów lub usług, które firma chce sprzedawać pod własną marką, bez ponoszenia kosztów związanych z ich produkcją. W porównaniu do produktów private label, model ten umożliwia ograniczenie kosztów.

Pojęcia User Experience (UX) i User Interface (UI) są ściśle związane z projektowaniem wizualnym stron internetowych, aplikacji webowych i mobilnych. Praca projektantów UX i UI wzajemnie uzupełnia się. UX polega na projektowaniu doświadczeń użytkownika podczas korzystania z witryny czy aplikacji. Do tego niezbędna jest wiedza dotycząca m.in. badania potrzeb, preferencji, nawyków użytkowników oraz zagadnień deweloperskich. UI design jest skoncentrowany wokół percepcji użytkownika. Celem projektanta UI jest stworzenie atrakcyjnej wizualnie, angażującej, dopasowanej do użytkownika i intuicyjnej witryny bądź aplikacji, z wykorzystaniem różnych technik projektowych.

TACOS to skrót od angielskiego określenia Total Advertising Cost of Sale - to wskaźnik zwrotu z inwestycji poniesionych w ramach kampanii reklamowej typu PPC (pay-per-click) prowadzonej w serwisie Amazon. Ta platforma sprzedaży internetowej posiada własne narzędzia do promocji, stąd wskaźnik TACOS został stworzony specjalnie na określenie zysków z prowadzonych działań reklamowych PPC w tym marketplace.

SEO to skrót angielskiego określenia Search Engine Optimisation. SEO oznacza zbiór metod optymalizacji witryny internetowej (serwisu, sklepu, produktu), w wyniku której osiąga się jak najwyższe pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania. Do najbardziej popularnej wyszukiwarki w Europie i na świecie zalicza się Google, więc termin pozycjonowania (SEO) stosuje się najczęściej w odniesieniu do tego serwisu. Praktyka SEO obejmuje liczne działania, świadczone najczęściej przez specjalistów ds. pozycjonowania lub marketingu internetowego. Termin SEO stosuje się też wobec działań dotyczących optymalizacji listy produktów pod wyszukiwarkę marketplace, np. na Amazon. Działanie to wymaga znajomości środowiska danego marketplace, jednak cel jest ten sam – zaistnieć w jak najlepszych wynikach wyszukiwania pod określonymi słowami kluczowymi. Najlepiej na pierwszej pozycji.

ROPO to model zachowania konsumenta, który szuka w Internecie informacji o produkcie, ale zakupu dokonuje w sklepie tradycyjnym. W przypadku reverse ROPO, ten schemat jest odwrócony i konsument sprawdza produkty w sklepach tradycyjnych, ale zakupu dokonuje online. Badanie takich zachowań konsumenckich jest ważne dla sklepów internetowych, które chcą zrozumieć, które czynniki wpływają na odpływ klientów ze sklepu online do kanałów sprzedaży offline i na odwrót.

ROPO to skrót od określenia Research Online Purchase Offline.

ROI to skrót od angielskiego określenia Return on Investment. ROI to wskaźnik zwrotu z inwestycji, oceniający stopień jej efektywności. Pozwala określić skuteczność prowadzonych działań marketingowych w ramach całego planu reklamy i promocji (do określenia efektywności reklam można posłużyć się wskaźnikiem ROAS), określając kwotę zwrotu z danej inwestycji w odniesieniu do jej kosztów (wytworzenia i reklamy). Wynik ROI wyraża się w procentach.

ROAS to skrót angielskiego określenia Return on Advertisement Spend. ROAS to wskaźnik zwrotu z inwestycji w reklamę. Pozwala określić skuteczność prowadzonych kampanii reklamowych w odniesieniu do pozyskanego przychodu dla firmy z tej reklamy lub kampanii. Wskaźnik ROAS jest z powodzeniem wykorzystywany w reklamie internetowej, ponieważ zaawansowana analityka pozwala na dokładne oszacowanie wartości zwrotu z danego kanału promocji. Możliwe jest też stosowanie go w przypadku mediów offline, jak telewizja czy radio.

PPC to skrót od angielskiego określenia pay-per-click. PPC oznacza rodzaj kampanii reklamowej w Internecie, w której reklamodawca płaci wtedy, gdy użytkownik kliknie w daną reklamę. Model rozliczeń PPC jest najczęściej stosowany w przypadku reklam prowadzonych w wyszukiwarce internetowej, wyszukiwarce na marketplace, ale też w mediach społecznościowych, np. w systemie reklamowym Facebooka.

PIM to skrót od angielskiego określenia Product Information Management. PIM oznacza platformę internetową do zarządzania wszystkimi informacjami o produktach. Te specjalistyczne narzędzia przeznaczone dla firm są bazą danych potrzebną do prowadzenia sprzedaży w sklepach e-commerce, w marketplace’ach i innych kanałach dystrybucji. Korzyścią z wdrożenia systemu PIM jest możliwość aktualizacji informacji o produkcie w jednym narzędziu. Dzięki integracji, zaktualizowane dane są automatycznie przekazywane do zewnętrznych systemów sprzedaży. Systemy PIM ułatwiają więc pracę i zarządzanie, szczególnie w przypadku dużego, różnorodnego asortymentu i wielu kanałów sprzedaży.

One step checkout to angielskie określenie na końcowy proces realizacji zamówienia w sklepie internetowym. Polega na spłaszczeniu struktury procesu finalizacji zamówienia do jednej podstrony. Pozwala to przyspieszyć dokonanie zakupu przez klienta, umożliwia mu podgląd całego procesu zakupu w jednym miejscu. Dla sklepu pozwala zmniejszyć ryzyko porzucenia koszyka przez klienta.

Omnichannel to zbiór działań, które firma podejmuje w celu zapewnienia spójnych doświadczeń sprzedażowych klienta (customer experience) we wszystkich kanałach sprzedaży i komunikacji z klientem (online i offline). Strategia omnichannel zakłada obecność marki w wielu kanałach sprzedaży i komunikacji (social media, sklep internetowy, sklep stacjonarny, marketplace, targi itp.). W odróżnieniu od stgrategii multichannel, omnichannel zakłada wypracowanie spójnych doświadczeń klienta we wszystkich kanałach. Dzięki strategii omnichannel klienci mogą łatwo dokonywać zakupów online, odbierać produkty w sklepie stacjonarnym czy punkcie odbioru lub zamówić produkty online i zwrócić w sklepie stacjonarnym. Dla firm korzyścią z wdrożenia strategii omnichannel jest dotarcie z ofertą do większej grupy potencjalnych klientów, zwiększenie skuteczności działań promocyjnych i zwiększenie sprzedaży.

Multichannel, czyli strategia wielokanałowa, to podejście do sprzedaży i marketingu, w której w celu dotarcia do klientów firma wykorzystuje wiele kanałów dystrybucji i komunikacji. Jej zaletą jej możliwość do dotarcia do szerszej grupy odbiorców w porównaniu do oparcia strategii o jeden kanał marketingu lub sprzedaży. Wykorzystanie wielu kanałów pozwala też na dopasowanie komunikacji i procesu sprzedażowego do zmieniających się preferencji klientów oraz bieżących trendów. W odróżnieniu od strategii omnichannel, kanały wykorzystywane w strategii wielokanałowej działają od siebie niezależnie, a klienci mogą mieć różne doświadczenia (customer experience), w zależności od używanego kanału. Strategia multichannel nie wymaga więc tworzenia spójnej, jednolitej strategii. Uwaga poświęcana jest każdemu kanałowi z osobna a komunikaty mogą być dopasowane do każdego z nich indywidualnie.

Merchant to najprościej mówiąc – sprzedawca; angielskie określenie na podmiot (firmę, osobę) prowadzący sklep internetowy.

M-commerce oznacza sprzedaż i zakupy internetowe z wykorzystaniem urządzeń mobilnych (telefon, tablet). M-commerce daje klientom możliwość dokonywania zakupów w każdym miejscu i czasie z wykorzystaniem sklepów internetowych, platform sprzedażowych (marketplace) i mediów społecznościowych. Poza sprzedażą i zakupem produktów i usług, aplikacje m-commerce udostępniają też dokonywanie płatności mobilnych, przeglądanie katalogów produktów, porównywanie cen itp. M-commerce to skrót od angielskiego określenia mobile commerce.

Marketplace, czyli dosłownie „rynek”, to elektroniczna platforma sprzedażowa, w której kupujący mają dostęp do produktów od wielu sprzedawców w różnych kategoriach, definiowanych przez daną platformę. Sklepy marketplace dzielą się ze względu na zasięg: lokalny (na terenie jednego kraju) lub międzynarodowy (jedna platforma dostępna w kilkunastu czy kilkudziesięciu krajach), specjalizację  (marketplace horyzontalne i wertykalne) oraz na grupę docelową (marketplace B2B, B2C, C2C). Marketplace może działać na zasadzie aukcji, gdzie przedmioty są sprzedawane na podstawie ofert kupujących, lub sklepu internetowego, gdzie cena jest ustalana przez sprzedawcę. Marketplace pozwala tworzyć szeroką ofertę produktów i zróżnicowaną ofertę cenową, udostępnia proste i intuicyjne procesy transakcji i dostawy dla klientów. Z tego powodu jest najpopularniejszym sposobem na zakupy w Internecie w wielu krajach. Najbardziej znanymi przykładami marketplace’ów są Allegro, Amazon, OLX, eBay czy Etsy.

Listing to karta produktowa lub strona produktowa w sklepie internetowym lub na marketplace, prezentująca ofertę sklepu. Na jej zawartość składają się informacje o produkcie w formie tytułu, opisu, zdjęć i filmów oraz ceny. Umożliwia klientom zapoznanie się z najważniejszymi informacjami o produkcie.

Konwersja to określenie związane z marketingiem i sprzedażą. Odnosi się do użytkownika strony internetowej, sklepu internetowego, platformy zakupowej, serwisu społecznościowego, który dokonał zakupu bądź zrealizował inny cel określony przez sprzedawcę lub reklamodawcę (np. uzupełnił formularz kontaktowy w ramach kampanii reklamowej lub zarejestrował konto w sklepie).

GMV to skrót od angielskiego określenia Gross Merchandise Value, oznacza wskaźnik łącznej wartości sprzedanych towarów w danym okresie w kanałach e-commerce.

Green commerce to sposób prowadzenia handlu, w którym nadrzędnym celem jest zrównoważony rozwój i minimalizowanie negatywnego wpływu działalności sprzedażowej na środowisko naturalne. Polega na sprzedaży produktów i usług, które są produkowane i oferowane w sposób przyjazny środowisku, np. poprzez wykorzystanie ekologicznych materiałów, redukcję zużycia energii i emisji gazów cieplarnianych w procesie produkcji.

Fulfillment odnosi się do procesu realizacji zamówienia i dostarczenia produktu do klienta, który jest wykonywany przez zewnętrzną firmę (outsourcing) na terenie kraju producenta lub za granicą. W tym modelu współpracy B2B firma-sprzedawca powierza firmie specjalizującej się w fulfillment proces realizacji złożonych zamówień i dostawy na adres klienta. Wartością dla przedsiębiorcy jest oszczędność zasobów w procesie kompleksowej realizacji zamówień, obsługa zwrotów oraz odciążenie magazynu, bowiem fulfillment umożliwia przechowywanie produktów w firmie realizującej wysyłki. Usługa fulfillment rozwinęła się wraz ze wzrostem popularności handlu internetowego (e-commerce). Popularnymi firmami świadczącymi tę usługę w Polsce są np. InPost i Omnipack.

Fintech to firma łącząca nowoczesne technologie ze światem finansów (fintechy nie są jednak bankami), kierująca swoje produkty i usługi do osób prywatnych i przedsiębiorstw. Fintechy opracowują różnorodne aplikacje, narzędzia internetowe związane m.in. z płatnościami, zarządzaniem finansami, wymianą walut, przelewami zagranicznymi, inwestowaniem itp. W handlu transgranicznym fintechy pomagają konsumentom w zakupie zagranicznym, oferując atrakcyjne kursy wymiany walut i proste płatności, a sprzedawcom – uproszczenie procedur płatności transgranicznych, co przyspiesza proces wprowadzenia produktów na zagraniczny rynek.

Feed produktowy to plik komputerowy zawierający informacje o produktach dostępnych u sprzedawcy internetowego. Przygotowywany w celu prowadzenia sprzedaży w internetowych platformach sprzedażowych lub promocji w serwisach reklamowych (np. Google, Facebook) oraz porównywarkach cenowych. Feed produktowy określa m.in. nazwy produktów, identyfikator produktu, markę, kategorie produktowe, cenę, cechy, pojemność i wagę czy inne cechy fizyczne i użytkowe produktu, zwane atrybutami. Przygotowuje się go na podstawie wytycznych platformy, w której prowadzona jest sprzedaż lub promocja – każdy serwis określa własne atrybuty, które powinny znaleźć się w feedzie. Wysoka jakość informacji zawartych w pliku zwiększa szansę na wyróżnienie oferty, pozyskanie ruchu na stronę sklepu internetowego lub stronę oferty w katalogu marketplace.

FBA i FBM to modele sprzedaży oferowane przez Amazon. FBA, czyli Fullfilment by Amazon, dotyczy procesu sprzedaży produktu, w którym Amazon przejmuje na siebie obowiązki związane z magazynowaniem produktu, zapakowaniem go, wysyłką do klienta na adres dostawy oraz obsługą zwrotu. W modelu Fullfilment by Merchant (FBM) takie obowiązki bierze na siebie sprzedawca, co wiąże się z koniecznością posiadania własnego magazynu i osób obsługujących wysyłkę paczek.

ERP jest zintegrowanym systemem informatycznym, służącym do zarządzania zasobami przedsiębiorstwa. System ERP umożliwia automatyzację procesów i integrację różnych obszarów działalności firmy w jednym programie komputerowym. Integracja modułów zapewnia płynny przepływ informacji w czasie rzeczywistym. Kilkunastu pracowników jednocześnie może wykonywać prace w systemie ERP. Przykładowymi modułami, które może integrować system ERP, są dane księgowe i finansowe, sprzedażowe, magazynowe, związane z produkcją, logistyką oraz administracją.

ERP to skrót od angielskiego określenia Enterprise Resource Planning.

EDI to skrót od Electronic Data Interchange, czyli elektronicznej wymiany danych. EDI jest to proces przesyłania zamówień oraz dokumentów handlowych (np. faktury, zamówienia) między dwoma systemami, bez konieczności ich ręcznego przepisywania. EDI jest często stosowane w handlu internetowym i pomaga usprawnić procesy sprzedaży oraz zarządzania danymi handlowymi.

Dropshipping to metoda prowadzenia sprzedaży internetowej, w której sklep internetowy lub sprzedawca na marketplace nie posiada fizycznie towarów. Sprzedawca korzysta z magazynu dostawcy lub producenta, któremu przekazuje zamówienia złożone przez jego sklep. Pakowanie i wysyłka odbywa się bezpośrednio z magazynu producenta, a więc sprzedawca nie pośredniczy w procesie realizacji zamówienia. Dzięki temu sklep internetowy nie ponosi kosztów związanych z przechowywaniem towarów. Nie musi posiadać też pracowników odpowiadających za pakowanie i wysyłkę. Zadaniem sklepu jest pozyskanie klienta poprzez marketing, sprzedaż, obsługa klienta oraz zarządzanie zwrotami towarów.

Customer journey to angielskie określenie dot. ścieżki klienta, czyli sumy wszystkich interakcji klienta z daną firmą podczas całej relacji określonej w czasie. Proces customer journey rozpoczyna się od pierwszego styku z firmą (np. poprzez zobaczoną reklamę), aż do ostatniego etapu, który może skończyć się przed lub po dokonaniu zakupu. Customer journey opracowuje się w celu zrozumienia klienta, jego potrzeb i celów oraz oczekiwań na każdym etapie styku z firmą, aby zaprojektować odpowiednie customer experience (CX).

Customer Experience (CX) to określenie na doświadczenia klienta podczas kupowania produktów lub korzystania z usług na stronie internetowej lub w sklepie internetowym. CX dotyczy wszystkich interakcji między klientem a firmą, od pierwszego wejścia na stronę, przez dokonanie zakupu, aż po obsługę posprzedażową. Dobrze zaprojektowany CX ułatwia proces zakupowy i buduje pozytywne wrażenia z kontaktu z daną firmą lub marką, dzięki temu firma zwiększa swoje szanse na powrót klienta w przyszłości.

Content marketing to strategia marketingowa, w której tworzy się i udostępnia wartościowe treści, w celu przyciągnięcia potencjalnych klientów (in-bound marketing) i zainteresowania swoją ofertą. W ramach content marketingu powstają różne rodzaje treści, takie jak artykuły na blogu, filmy, infografiki, podcasty, e-booki, a nawet memy i kreatywne posty w mediach społecznościowych.

CLV to wskaźnik pozwalający oszacować całkowitą wartość przychodu od danego klienta lub segmentu klientów z transakcji sprzedaży w danym przedziale czasowym. Wskaźnik CLV oblicza się mnożąc trzy wartości – średniej wartości zamówienia dokonanego przez danego klienta w danym okresie x ilość transakcji sprzedaży w danym okresie (zazwyczaj przez rok) x średnia długość trwania relacji handlowej (w latach).

Buy Box na Amazonie to obszar na stronie produktu, gdzie klienci mogą kliknąć przycisk "Dodaj do koszyka" lub "Kup teraz", aby dodać dany produkt do swojego koszyka lub dokonać zakupu. Na stronie produktu (np. telefonu komórkowego określonego modelu) często pojawia się wiele ofert od różnych sprzedawców. Jednak tylko jeden sprzedawca może otrzymać Buy Box, co oznacza, że ​​ma on swojego rodzaju „pierwszeństwo” wśród innych firm, oferujących ten sam produkt. Buy box jest narzędziem Amazona, który umożliwia większą sprzedaż firmie, której uda się go wygrać.

API to skrót od słów Application Programming Interface. API to rodzaj komputerowego tłumacza, który umożliwia aplikacjom komunikację między sobą. Dzięki niemu programy automatycznie przesyłają i odbierają informacje. API jest wykorzystywane m.in. w aplikacjach mobilnych lub serwisach internetowych.

Cross-dock to model logistyki magazynowej, który jest wykorzystywany w celu przyspieszenia procesu dystrybucji towarów. W magazynie cross-dock towar jest odbierany bezpośrednio z jednego transportu i przekazywany do kolejnego transportu, bez przechowywania go w magazynie na dłuższy czas.

Checkout to angielskie określenie na końcowy proces realizacji zamówienia w sklepie internetowym. Dotyczy zamówienia, które klient dodał do koszyka, a następnie podjął dodatkową aktywność w celu sfinalizowania zakupu. W procesie checkout użytkownik jest proszony o podanie dokładnych danych personalnych, adresu pocztowego, określenia sposobu płatności i realizacji dostawy, czy też akceptację regulaminu. Optymalizacja procesu checkout pozwala na zwiększenie sprzedaży w sklepie internetowym.

Spis treści

Spis treści

Kampanie PPC w handlu transgranicznym: przewodnik po platformach marketplace

Sukces w handlu transgranicznym często wymaga uruchomienia płatnych kampanii reklamowych. Przyjrzyj się zatem, jakie formy reklamy PPC oferuje sprzedawcom Amazon, Allegro,  eMAG i Kaufland Global Marketplace. Które z nich warto wykorzystać i jak reklamować się na marketplace'ach, aby zwiększyć swoje szanse na sukces w sprzedaży cross-border?

autor:
Nethansa

Nikt nie kwestionuje już znaczenia reklam w strategii sprzedażowej, niezależnie od platformy – wyszukiwarki, media społecznościowe czy marketplace’y. Niezależnie od środowiska, większość dostępnych narzędzi reklamowych działa zgodnie z modelem PPC (pay per click), co oznacza, że płacisz tylko wtedy, gdy użytkownik zainteresuje się Twoją reklamą i w nią kliknie.

W tym artykule skupimy się na czterech platformach o ugruntowanej pozycji i ogromnym zaufaniu klientów: Amazon, Allegro, eMAG i Kaufland Global Marketplace. Prowadzenie tam sprzedaży otwiera drzwi do dotarcia do kupujących w całej Europie.

Rodzaje reklam PPC na Amazon

Budowanie strategii reklamowej na Amazon wymaga doboru odpowiednich narzędzi, w zależności od swojego profilu działalności. Dystrybutorzy i właściciele marek mają różne cele i potrzeby, dlatego platforma oferuje im dedykowane rozwiązania.

Najważniejsze rodzaje reklam na Amazon:

To właśnie one są najczęściej wybieranymi narzędziami reklamowymi. Sprzedawcy mogą wprawdzie korzystać z większej liczby narzędzi, jednak wspomniane wyżej kampanie są najbardziej efektywne i zaspokajają oczekiwania przedsiębiorców.

Przykład wyświetlania reklam na Amazon

Mimo wszystko szukasz innego rozwiązania? Możesz zainteresować się pozostałymi formatami przygotowanymi przez Amazondisplayvideoaudio, custom oraz device ads.

Amazon Sponsored Products

Ten rodzaj reklamy dotyczy promowania poszczególnych produktów na Amazon oraz w wybranych aplikacjach i witrynach premium. Trudno jest przeoczyć Amazon Sponsored Products. Ich miejsce wyświetlania to obszar nad wynikami wyszukiwania lub obok niego oraz na stronach produktowych. Dotyczy to komputerów oraz urządzeń mobilnych.

Wybierając ten rodzaj kampanii PPC otrzymujesz dużą swobodę działania. Oznacza to, że możesz samodzielnie określać słowa kluczowe, na które chcesz się pozycjonować, budżety oraz stawki za kliknięcie, jakie jesteś w stanie zapłacić. Zastanawiasz się jaki budżet będzie odpowiedni? Niestety, jak w wielu przypadkach, jest to kwestia indywidualna. Doświadczenie agencyjne Nethansy wskazuje jednak, że jako minimalny budżet zapewniający efektywność reklam można przyjąć 300€ miesięcznie na dany produkt.

Zanim zainwestujesz w reklamy, upewnij się, że w danym listingu zajmujesz okienko Buy Box. Bez niego reklama nie będzie się wyświetlać, czyniąc kampanię niemożliwą do zrealizowania. Dodatkowo, sprawdź, czy produkt, który chcesz reklamować, został dopuszczony do Amazon Sponsored Products. Informacje na ten temat znajdziesz na liście towarów wykluczonych z tej formy promocji.

Kto może skorzystać: dystrybutorzy oraz producenci, właściciele marek.

Gdzie wyświetla się reklama: na komputerach stacjonarnych i urządzeniach mobilnych nad wynikami wyszukiwania albo w ich obrębie oraz na stronach produktowych.

Amazon Sponsored Brands

To narzędzie skutecznie rozwija markę, a także pomaga angażować odwiedzających na każdym etapie ścieżki zakupowej. Jest to sprawdzony sposób na wzmacnianie widoczności marki na Amazon, z którego chętnie korzystają producenci. Wybierz ten rodzaj reklam i korzystaj z możliwości personalizacji oferty, dzięki logo marki, niestandardowym nagłówkom oraz ekspozycji do trzech wybranych produktów.

Tworząc Amazon Sponsored Brands możesz wybierać spośród trzech formatów reklamowych: zbiór produktów, Store spotlight, reklama video. Decyzja o wybraniu jednego z nich zależy od celu, jaki chcesz osiągnąć. Pierwszy wariant pozwala promować różne produkty na dedykowanym landing page’u.

Producenci mogą skorzystać z opcji Amazon Stores, czyli utworzenia sklepu w sklepie. Drugi format Sponsored Brands zakłada kierowanie ruchu właśnie do tej zakładki. Ostatnia z możliwości, a więc reklama video w ramach Sponsored Brands, pozwala na zaprezentowanie pojedynczego produktu w postaci automatycznie odtwarzanego filmu. Ciekawy sposób na ożywienie swojej oferty, prawda?

Chcąc skorzystać z Amazon Sponsored Brands musisz posiadać zarejestrowany znak towarowy w rejestrze marek na Amazon (Amazon Brand Registry). Naturalnym następstwem tego wymagania jest to, że Sponsored Brands skierowane jest do właścicieli marek.

Jak podaje Amazon, sprzedawcy, którzy nie ograniczali się do jednego formatu reklamy, odnotowali wzrost ROAS (Return on Ad Spent) o 5,5%. Warto zatem zdecydować się na przygotowanie Amazon Brand Store, jak również materiałów wideo marki w ramach Sponsored Brands.

Chcesz reklamować się na kilku rynkach naraz? Nie ma problemu. Musisz jednak liczyć się z koniecznością przygotowania listingów oraz reklam osobno dla każdego z nich. Warto zainwestować czas i środki, aby przejść przez ten proces jak najlepiej. Droga na skróty, bazująca na oprogramowaniu do tworzenia klonów ofert i reklam na różne rynki najczęściej przynosi więcej szkód niż pożytku.

Kto może skorzystać: producenci, właściciele marek

Gdzie wyświetla się reklama: nad wynikami wyszukiwania zakupów, obok nich lub w ich obrębie, zarówno na komputerze, jak i na urządzeniach mobilnych.

Amazon Sponsored Display

Sponsored Display jest usługą reklamową dla producentów, w której możesz samodzielnie przygotować kreację albo skorzystać z jej automatycznego generowania. Amazon rozlicza je w modelu CPC, czyli koszt za kliknięcie lub vCPM, co oznacza koszt tysiąca widocznych wyświetleń. W drugim przypadku, jako jedno wyświetlenie traktuje się sytuację, kiedy 50% powierzchni reklamy będzie widoczne dla użytkownika przez minimum 1 sekundę.

To doskonały rodzaj reklamy dla sprzedawców, którzy chcą przypomnieć klientom o swoich produktach. Jest to możliwe dlatego, że Sponsored Display wyświetla się również poza środowiskiem Amazon. Ponadto, Amazon targetuje reklamę na postawie preferencji zakupowych i zachowań użytkownika, co jeszcze bardziej ułatwia skuteczne dotarcie do potencjalnego klienta.

Z tego wariantu mogą skorzystać producenci i właściciele marek. Podobnie jak w przypadku Sponsored Brands, musisz mieć zarejestrowany znak towarowy w rejestrze marek Amazon (Amazon Brand Registry). W Europie z formatu Sponsored Display mogą skorzystać sprzedawcy na rynkach w Wielkiej Brytanii, Niemczech, Francji, Hiszpanii, Holandii oraz we Włoszech.

Kto może skorzystać: producenci, właściciele marek

Gdzie wyświetla się reklama: na Amazon oraz w serwisach zewnętrznych

PPC na Allegro – dostępne opcje

Podobnie jak amerykański gigant, Allegro udostępniło sprzedającym różne możliwości reklamy określane szerzej jako Allegro Ads. Jako sprzedawca otrzymujesz dostęp do panelu reklamowego, w którym ustawiasz wszystkie szczegóły kampanii PPC, w tym: co chcesz reklamować, jaki przewidujesz budżet oraz w jakim okresie chcesz promować produkt na marketplace.

W zależności od wybranego wariantu, reklamy mogą wyświetlać się w najbardziej widocznych miejscach Allegro na wszystkich urządzeniach i w aplikacji mobilnej. Przyjrzyj się poszczególnym rozwiązaniom.

Oferty sponsorowane

Jest to wariant, dzięki któremu możesz wybrać konkretne słowa kluczowe lub kategorie produktów do promowania. Analogicznie do omawianego wyżej przypadku Amazon Sponsored Products, opłaty za oferty sponsorowane na Allegro są naliczane na zasadzie CPC, czyli stawki za kliknięcie. Korzyścią dla reklamodawcy jest to, że nie poniesie żadnych kosztów, jeśli kupujący nie klikną w przygotowaną kreację.

Przykład wyświetlania ofert sponsorowanych. Źródło: https://allegro.pl/ads/oferty-sponsorowane

Dużym plusem tego rozwiązania jest swoboda w edytowaniu założeń kampanii. W dowolnym momencie możesz dostosowywać budżety dzienne oraz stawki za kliknięcie. Allegro zadbało, aby optymalizacja kampanii PPC była jak najprostsza.

Reklama graficzna

Termin ten odnosi się do grupy formatów reklamowych dostępnych na Allegro, których zadaniem jest skierowanie uwagi kupujących na konkretne produkty lub grupy ofert. Wykorzystanie graficznych elementów pozwala skutecznie prowadzić działania wizerunkowe oraz wzbudzać zainteresowanie konkretnymi produktami.

Zanim zdecydujesz się na wybór tego rodzaju kampanii, pamiętaj, że jest ona dostępna jedynie na rynku polskim. Zatem jeśli sprzedajesz na allegro.cz, kreacje nie będą się wyświetlać.

Do formatów reklamowych, które masz do wyboru należą:

Nie istnieje uniwersalna recepta na sukces w Allegro Ads. Właśnie dlatego warto na bieżąco monitorować efektywność reklam i eksperymentować z formatami i kreacjami. Bezpiecznym rozwiązaniem gwarantującym efektywność reklam jest także zlecenie prowadzenia kampanii agencji o statusie Allegro Ads Partner.

Kto może skorzystać: sprzedawcy oferujący produkty na rynku polskim

Gdzie wyświetla się reklama

Pay per click na eMAG

Sprzedawcy z aktywnym kontem sprzedażowym mają dostęp do eMAG Ads. Jest to narzędzie promocyjne, dzięki któremu możesz reklamować produkt lub wybrane grupy ofert. Jak podaje eMAG, wykorzystanie reklam w swojej strategii sprzedażowej na tym marketplacie pozwala osiągnąć nawet 45% większy ruch oraz 55% wzrost sprzedaży dla promowanych ofert.

Możliwość wykorzystania płatnych form promocji mają wszyscy zarejestrowani sprzedawcy na eMAG. Wystarczy, że przed uruchomieniem kampanii PPC doładujesz swoje konto reklamowe. Możesz to zrobić kwotą od 50 do 50 000 lei. Dla osiągnięcia maksymalnej efektywności reklam, upewnij się, że promujesz najlepsze oferty. Dzięki temu zmaksymalizujesz szanse na wzrost widoczności i konwersji.

Przykład wyświetlania reklam na eMAG

Reklamodawcy mogą skorzystać z trzech miejsc wyświetlania reklam: w wynikach wyszukiwania, na stronie kategorii oraz w zakładce Promowane produkty na karcie produktowej. Sporym ograniczeniem jest jednak brak dowolności wyboru tego miejsca, jak na przykład w przypadku Allegro i Reklamy graficznej.

Reklamy dostępne na Kaufland Global Marketplace

Reklamy na Kaufland Global Marketplace nie są skomplikowane. Jest to spowodowane głównie tym, że wśród dostępnych opcji reklamowych użytkownicy mają jedynie Sposored Product Ads. Jest to typ reklam rozliczany w formacie CPC i można go uznać za odpowiednik Amazon Sponsored Products, Ofert Sponsorowanych z Allegro, a także eMAG Ads.

Przygotowane kreacje mogą wyświetlać się w różnych miejscach, w zależności od aktualnego kształtu strony, np. w wynikach wyszukiwania albo na stronach kategorii. Kaufland łączy słowa kluczowe z reklamowanych produktów z hasłami wyszukiwanymi przez klientów. Jeśli użytkownik wykorzysta pasujący zwrot, będzie mógł zobaczyć reklamę we wspomnianych miejscach.

Przykład wyświetlania reklam na Kaufland Global Marketplace

Zwróć uwagę, że reklamy będą wyświetlane wyłącznie, jeśli znajdujesz się w polu Buy Box dla reklamowanego produktu. Zapobiega to płaceniu za reklamę w momencie, gdy klientowi wyświetlany jest produkt innego sprzedawcy.

Kaufland Global Marketplace proponuje swoim sprzedawcom dużą swobodę w przygotowaniu kampanii. W tym celu udostępnia specjalny pulpit reklamowy, w którym możesz tworzyć, monitorować i optymalizować reklamy PPC.

Podsumowanie

Jak widzisz, zdecydowana część rozwiązań oferowanych przez marketplace’y bazuje na tym samym rozwiązaniu – rozliczaniu w modelu cost per click za promowanie pojedynczych ofert lub grup produktów. Jest to bez wątpienia duża korzyść dla sprzedawców, którzy oferują swoje produkty na różnych platformach sprzedażowych.

Konkretne wzrosty, jeśli chodzi o efektywność reklam PPC na marketplace, mogą być różne. Są uzależnione nie tylko od platformy, ale również kategorii, czy momentu sezonu, w którym obecnie jesteś. Mimo wszystko możesz spodziewać się podobnych korzyści, decydując się na reklamę niezależnie od wybranego kanału.

Wśród standardowych korzyści z reklam należy wymienić wzrost widoczności oferty oraz stopnia konwersji, większą sprzedaż, możliwość swobodnej konfiguracji i optymalizacji kampanii PPC, pozytywny wpływ w zakresie budowania rozpoznawalności marki.

Sprzedajesz na zagranicznych rynkach na platformach sprzedażowych? Reklamuj swoje produkty, testując wszystkie dostępne rozwiązania, aby maksymalizować szanse sukces kampanii ppc.

autor artykułu

Pomagamy zwiększać zyski na marketplace’ach, dostarczając usługi wsparcia sprzedaży oraz zaawansowany system do dynamic pricingu.

Wizytówka firmy

Przeczytaj artykuły Nethansa

Allegro.cz – wszystko, co warto wiedzieć o Allegro w Czechach na start

Sprzedaż na marketplace

Allegro to marketplace, którego chyba nikomu w Polsce nie trzeba przedstawiać. Lider krajowego rynku e-commerce w maju ubiegłeg...

Blokady konta na Amazon – wszystko, co musisz wiedzieć

Sprzedaż na marketplace

Po zalogowaniu do Amazon Seller Central widzisz, że masz zablokowane konto i nie możesz dalej prowadzić sprzedaży. Jest kilka s...

Kaufland Global Marketplace  – co musisz wiedzieć przed rozpoczęciem sprzedaży?

Sprzedaż na marketplace

Chyba każdy zna sieć marketów Kaufland. Jednak nie wszyscy wiedzą, że ta marka ma swój własny marketplace. Kaufland Global Mark...

Zobacz więcej artykułów