Kampanie PPC w handlu transgranicznym: przewodnik po platformach marketplace
Sukces w handlu transgranicznym często wymaga uruchomienia płatnych kampanii reklamowych. Przyjrzyj się zatem, jakie formy reklamy PPC oferuje sprzedawcom Amazon, Allegro, eMAG i Kaufland Global Marketplace. Które z nich warto wykorzystać i jak reklamować się na marketplace'ach, aby zwiększyć swoje szanse na sukces w sprzedaży cross-border?
Nikt nie kwestionuje już znaczenia reklam w strategii sprzedażowej, niezależnie od platformy – wyszukiwarki, media społecznościowe czy marketplace’y. Niezależnie od środowiska, większość dostępnych narzędzi reklamowych działa zgodnie z modelem PPC (pay per click), co oznacza, że płacisz tylko wtedy, gdy użytkownik zainteresuje się Twoją reklamą i w nią kliknie.
W tym artykule skupimy się na czterech platformach o ugruntowanej pozycji i ogromnym zaufaniu klientów: Amazon, Allegro, eMAG i Kaufland Global Marketplace. Prowadzenie tam sprzedaży otwiera drzwi do dotarcia do kupujących w całej Europie.
Rodzaje reklam PPC na Amazon
Budowanie strategii reklamowej na Amazon wymaga doboru odpowiednich narzędzi, w zależności od swojego profilu działalności. Dystrybutorzy i właściciele marek mają różne cele i potrzeby, dlatego platforma oferuje im dedykowane rozwiązania.
Najważniejsze rodzaje reklam na Amazon:
- Sponsored Products
- Sponsored Brands
- Sponsored Display Ads
To właśnie one są najczęściej wybieranymi narzędziami reklamowymi. Sprzedawcy mogą wprawdzie korzystać z większej liczby narzędzi, jednak wspomniane wyżej kampanie są najbardziej efektywne i zaspokajają oczekiwania przedsiębiorców.
Przykład wyświetlania reklam na Amazon
Mimo wszystko szukasz innego rozwiązania? Możesz zainteresować się pozostałymi formatami przygotowanymi przez Amazon: display, video, audio, custom oraz device ads.
Amazon Sponsored Products
Ten rodzaj reklamy dotyczy promowania poszczególnych produktów na Amazon oraz w wybranych aplikacjach i witrynach premium. Trudno jest przeoczyć Amazon Sponsored Products. Ich miejsce wyświetlania to obszar nad wynikami wyszukiwania lub obok niego oraz na stronach produktowych. Dotyczy to komputerów oraz urządzeń mobilnych.
Wybierając ten rodzaj kampanii PPC otrzymujesz dużą swobodę działania. Oznacza to, że możesz samodzielnie określać słowa kluczowe, na które chcesz się pozycjonować, budżety oraz stawki za kliknięcie, jakie jesteś w stanie zapłacić. Zastanawiasz się jaki budżet będzie odpowiedni? Niestety, jak w wielu przypadkach, jest to kwestia indywidualna. Doświadczenie agencyjne Nethansy wskazuje jednak, że jako minimalny budżet zapewniający efektywność reklam można przyjąć 300€ miesięcznie na dany produkt.
Zanim zainwestujesz w reklamy, upewnij się, że w danym listingu zajmujesz okienko Buy Box. Bez niego reklama nie będzie się wyświetlać, czyniąc kampanię niemożliwą do zrealizowania. Dodatkowo, sprawdź, czy produkt, który chcesz reklamować, został dopuszczony do Amazon Sponsored Products. Informacje na ten temat znajdziesz na liście towarów wykluczonych z tej formy promocji.
Kto może skorzystać: dystrybutorzy oraz producenci, właściciele marek.
Gdzie wyświetla się reklama: na komputerach stacjonarnych i urządzeniach mobilnych nad wynikami wyszukiwania albo w ich obrębie oraz na stronach produktowych.
Amazon Sponsored Brands
To narzędzie skutecznie rozwija markę, a także pomaga angażować odwiedzających na każdym etapie ścieżki zakupowej. Jest to sprawdzony sposób na wzmacnianie widoczności marki na Amazon, z którego chętnie korzystają producenci. Wybierz ten rodzaj reklam i korzystaj z możliwości personalizacji oferty, dzięki logo marki, niestandardowym nagłówkom oraz ekspozycji do trzech wybranych produktów.
Tworząc Amazon Sponsored Brands możesz wybierać spośród trzech formatów reklamowych: zbiór produktów, Store spotlight, reklama video. Decyzja o wybraniu jednego z nich zależy od celu, jaki chcesz osiągnąć. Pierwszy wariant pozwala promować różne produkty na dedykowanym landing page’u.
Producenci mogą skorzystać z opcji Amazon Stores, czyli utworzenia sklepu w sklepie. Drugi format Sponsored Brands zakłada kierowanie ruchu właśnie do tej zakładki. Ostatnia z możliwości, a więc reklama video w ramach Sponsored Brands, pozwala na zaprezentowanie pojedynczego produktu w postaci automatycznie odtwarzanego filmu. Ciekawy sposób na ożywienie swojej oferty, prawda?
Chcąc skorzystać z Amazon Sponsored Brands musisz posiadać zarejestrowany znak towarowy w rejestrze marek na Amazon (Amazon Brand Registry). Naturalnym następstwem tego wymagania jest to, że Sponsored Brands skierowane jest do właścicieli marek.
Jak podaje Amazon, sprzedawcy, którzy nie ograniczali się do jednego formatu reklamy, odnotowali wzrost ROAS (Return on Ad Spent) o 5,5%. Warto zatem zdecydować się na przygotowanie Amazon Brand Store, jak również materiałów wideo marki w ramach Sponsored Brands.
Chcesz reklamować się na kilku rynkach naraz? Nie ma problemu. Musisz jednak liczyć się z koniecznością przygotowania listingów oraz reklam osobno dla każdego z nich. Warto zainwestować czas i środki, aby przejść przez ten proces jak najlepiej. Droga na skróty, bazująca na oprogramowaniu do tworzenia klonów ofert i reklam na różne rynki najczęściej przynosi więcej szkód niż pożytku.
Kto może skorzystać: producenci, właściciele marek
Gdzie wyświetla się reklama: nad wynikami wyszukiwania zakupów, obok nich lub w ich obrębie, zarówno na komputerze, jak i na urządzeniach mobilnych.
Amazon Sponsored Display
Sponsored Display jest usługą reklamową dla producentów, w której możesz samodzielnie przygotować kreację albo skorzystać z jej automatycznego generowania. Amazon rozlicza je w modelu CPC, czyli koszt za kliknięcie lub vCPM, co oznacza koszt tysiąca widocznych wyświetleń. W drugim przypadku, jako jedno wyświetlenie traktuje się sytuację, kiedy 50% powierzchni reklamy będzie widoczne dla użytkownika przez minimum 1 sekundę.
To doskonały rodzaj reklamy dla sprzedawców, którzy chcą przypomnieć klientom o swoich produktach. Jest to możliwe dlatego, że Sponsored Display wyświetla się również poza środowiskiem Amazon. Ponadto, Amazon targetuje reklamę na postawie preferencji zakupowych i zachowań użytkownika, co jeszcze bardziej ułatwia skuteczne dotarcie do potencjalnego klienta.
Z tego wariantu mogą skorzystać producenci i właściciele marek. Podobnie jak w przypadku Sponsored Brands, musisz mieć zarejestrowany znak towarowy w rejestrze marek Amazon (Amazon Brand Registry). W Europie z formatu Sponsored Display mogą skorzystać sprzedawcy na rynkach w Wielkiej Brytanii, Niemczech, Francji, Hiszpanii, Holandii oraz we Włoszech.
Kto może skorzystać: producenci, właściciele marek
Gdzie wyświetla się reklama: na Amazon oraz w serwisach zewnętrznych
PPC na Allegro – dostępne opcje
Podobnie jak amerykański gigant, Allegro udostępniło sprzedającym różne możliwości reklamy określane szerzej jako Allegro Ads. Jako sprzedawca otrzymujesz dostęp do panelu reklamowego, w którym ustawiasz wszystkie szczegóły kampanii PPC, w tym: co chcesz reklamować, jaki przewidujesz budżet oraz w jakim okresie chcesz promować produkt na marketplace.
W zależności od wybranego wariantu, reklamy mogą wyświetlać się w najbardziej widocznych miejscach Allegro na wszystkich urządzeniach i w aplikacji mobilnej. Przyjrzyj się poszczególnym rozwiązaniom.
Oferty sponsorowane
Jest to wariant, dzięki któremu możesz wybrać konkretne słowa kluczowe lub kategorie produktów do promowania. Analogicznie do omawianego wyżej przypadku Amazon Sponsored Products, opłaty za oferty sponsorowane na Allegro są naliczane na zasadzie CPC, czyli stawki za kliknięcie. Korzyścią dla reklamodawcy jest to, że nie poniesie żadnych kosztów, jeśli kupujący nie klikną w przygotowaną kreację.
Przykład wyświetlania ofert sponsorowanych. Źródło: https://allegro.pl/ads/oferty-sponsorowane
Dużym plusem tego rozwiązania jest swoboda w edytowaniu założeń kampanii. W dowolnym momencie możesz dostosowywać budżety dzienne oraz stawki za kliknięcie. Allegro zadbało, aby optymalizacja kampanii PPC była jak najprostsza.
Reklama graficzna
Termin ten odnosi się do grupy formatów reklamowych dostępnych na Allegro, których zadaniem jest skierowanie uwagi kupujących na konkretne produkty lub grupy ofert. Wykorzystanie graficznych elementów pozwala skutecznie prowadzić działania wizerunkowe oraz wzbudzać zainteresowanie konkretnymi produktami.
Zanim zdecydujesz się na wybór tego rodzaju kampanii, pamiętaj, że jest ona dostępna jedynie na rynku polskim. Zatem jeśli sprzedajesz na allegro.cz, kreacje nie będą się wyświetlać.
Do formatów reklamowych, które masz do wyboru należą:
- Reklama szablonowa – zawiera logo, slogan reklamowy oraz nie mniej niż 2 oferty,
- Reklama banerowa – jest złożona z elementów graficznych pokazujących markę sprzedającego albo kategorię ofert,
- Elastyczny baner – jest to baner automatycznie skalowalny do wymagań różnych urządzeń, zawierający grafikę, tekst oraz logo.
Nie istnieje uniwersalna recepta na sukces w Allegro Ads. Właśnie dlatego warto na bieżąco monitorować efektywność reklam i eksperymentować z formatami i kreacjami. Bezpiecznym rozwiązaniem gwarantującym efektywność reklam jest także zlecenie prowadzenia kampanii agencji o statusie Allegro Ads Partner.
Kto może skorzystać: sprzedawcy oferujący produkty na rynku polskim
Gdzie wyświetla się reklama
Pay per click na eMAG
Sprzedawcy z aktywnym kontem sprzedażowym mają dostęp do eMAG Ads. Jest to narzędzie promocyjne, dzięki któremu możesz reklamować produkt lub wybrane grupy ofert. Jak podaje eMAG, wykorzystanie reklam w swojej strategii sprzedażowej na tym marketplacie pozwala osiągnąć nawet 45% większy ruch oraz 55% wzrost sprzedaży dla promowanych ofert.
Możliwość wykorzystania płatnych form promocji mają wszyscy zarejestrowani sprzedawcy na eMAG. Wystarczy, że przed uruchomieniem kampanii PPC doładujesz swoje konto reklamowe. Możesz to zrobić kwotą od 50 do 50 000 lei. Dla osiągnięcia maksymalnej efektywności reklam, upewnij się, że promujesz najlepsze oferty. Dzięki temu zmaksymalizujesz szanse na wzrost widoczności i konwersji.
Przykład wyświetlania reklam na eMAG
Reklamodawcy mogą skorzystać z trzech miejsc wyświetlania reklam: w wynikach wyszukiwania, na stronie kategorii oraz w zakładce Promowane produkty na karcie produktowej. Sporym ograniczeniem jest jednak brak dowolności wyboru tego miejsca, jak na przykład w przypadku Allegro i Reklamy graficznej.
Reklamy dostępne na Kaufland Global Marketplace
Reklamy na Kaufland Global Marketplace nie są skomplikowane. Jest to spowodowane głównie tym, że wśród dostępnych opcji reklamowych użytkownicy mają jedynie Sposored Product Ads. Jest to typ reklam rozliczany w formacie CPC i można go uznać za odpowiednik Amazon Sponsored Products, Ofert Sponsorowanych z Allegro, a także eMAG Ads.
Przygotowane kreacje mogą wyświetlać się w różnych miejscach, w zależności od aktualnego kształtu strony, np. w wynikach wyszukiwania albo na stronach kategorii. Kaufland łączy słowa kluczowe z reklamowanych produktów z hasłami wyszukiwanymi przez klientów. Jeśli użytkownik wykorzysta pasujący zwrot, będzie mógł zobaczyć reklamę we wspomnianych miejscach.
Przykład wyświetlania reklam na Kaufland Global Marketplace
Zwróć uwagę, że reklamy będą wyświetlane wyłącznie, jeśli znajdujesz się w polu Buy Box dla reklamowanego produktu. Zapobiega to płaceniu za reklamę w momencie, gdy klientowi wyświetlany jest produkt innego sprzedawcy.
Kaufland Global Marketplace proponuje swoim sprzedawcom dużą swobodę w przygotowaniu kampanii. W tym celu udostępnia specjalny pulpit reklamowy, w którym możesz tworzyć, monitorować i optymalizować reklamy PPC.
Podsumowanie
Jak widzisz, zdecydowana część rozwiązań oferowanych przez marketplace’y bazuje na tym samym rozwiązaniu – rozliczaniu w modelu cost per click za promowanie pojedynczych ofert lub grup produktów. Jest to bez wątpienia duża korzyść dla sprzedawców, którzy oferują swoje produkty na różnych platformach sprzedażowych.
Konkretne wzrosty, jeśli chodzi o efektywność reklam PPC na marketplace, mogą być różne. Są uzależnione nie tylko od platformy, ale również kategorii, czy momentu sezonu, w którym obecnie jesteś. Mimo wszystko możesz spodziewać się podobnych korzyści, decydując się na reklamę niezależnie od wybranego kanału.
Wśród standardowych korzyści z reklam należy wymienić wzrost widoczności oferty oraz stopnia konwersji, większą sprzedaż, możliwość swobodnej konfiguracji i optymalizacji kampanii PPC, pozytywny wpływ w zakresie budowania rozpoznawalności marki.
Sprzedajesz na zagranicznych rynkach na platformach sprzedażowych? Reklamuj swoje produkty, testując wszystkie dostępne rozwiązania, aby maksymalizować szanse sukces kampanii ppc.