COD to skrót od określenia „Cash on Delivery”; po polsku najczęściej określany jako „płatność za pobraniem”, oznacza usługę pobrania płatności za zamówienie podczas dostarczenia towaru do klienta. To model płatności za zakupy online popularny w wielu europejskich krajach.

PUDO to skrót od określenia „Pick-Up, Drop-Off”; określenie miejsca, w którym można odebrać lub nadać przesyłkę. To ciesząca się dużą popularnością wśród konsumentów metoda logistyki ostatniej mili, dostępna w ofertach operatorów logistycznych w Polsce i za granicą. Punktem PUDO mogą być sklepy i punkty usługowe, automaty paczkowe, kioski. Wykorzystanie PUDO w logistyce daje klientowi elastyczność w wyborze miejsca dostawy i momentu nadania lub odebrania przesyłki.

Q-commerce to skrót od angielskiego określenia quick commerce - model handlu elektronicznego, w którym przewiduje się szybką dostawę produktu na żądanie. Model ten zakłada maksymalne skrócenie procesu dostawy produktów do nabywcy, nawet do kilkunastu minut od złożenia zamówienia. Najbardziej popularne platformy q-commerce w Polsce oferują zakup produktów spożywczych, chemii gospodarczej i artykułów gospodarstwa domowego z dostawą do domu. Funkcjonują w oparciu o sieć małych sklepów, tzw. dark stores, rozproszonych na terenie miasta, w celu skrócenia dystansu fizycznego i umożliwienie sprawnego dostarczenia zakupów na wybrany adres.

.

WMS to skrót od określenia Warehouse Management System - wyspecjalizowany magazynowy system informatyczny. Służy do codziennego zarządzania procesami magazynowymi w celu ich kontroli, optymalizacji i prawidłowego przepływu. System WMS może być częścią szerszego systemu ERP w formie modułu, ale częściej jest osobnym narzędziem, którym dysponują pracownicy odpowiadający za poprawną pracę magazynów firmowych.

White label jest to produkt lub usługa, której producentem i sprzedawcą są dwie różne firmy. Firma oferująca produkt swoim klientom nie jest jego producentem, ale sprzedaje go pod swoją marką. Istnieje wiele firm oferujących produkty white label innym firmom (np. kosmetyki) i zdarza się, że jeden produkt jest sprzedawany pod kilku lub kilkunastoma „szyldami”. Ten model jest często stosowany w przypadku produktów lub usług, które firma chce sprzedawać pod własną marką, bez ponoszenia kosztów związanych z ich produkcją. W porównaniu do produktów private label, model ten umożliwia ograniczenie kosztów.

Pojęcia User Experience (UX) i User Interface (UI) są ściśle związane z projektowaniem wizualnym stron internetowych, aplikacji webowych i mobilnych. Praca projektantów UX i UI wzajemnie uzupełnia się. UX polega na projektowaniu doświadczeń użytkownika podczas korzystania z witryny czy aplikacji. Do tego niezbędna jest wiedza dotycząca m.in. badania potrzeb, preferencji, nawyków użytkowników oraz zagadnień deweloperskich. UI design jest skoncentrowany wokół percepcji użytkownika. Celem projektanta UI jest stworzenie atrakcyjnej wizualnie, angażującej, dopasowanej do użytkownika i intuicyjnej witryny bądź aplikacji, z wykorzystaniem różnych technik projektowych.

TACOS to skrót od angielskiego określenia Total Advertising Cost of Sale - to wskaźnik zwrotu z inwestycji poniesionych w ramach kampanii reklamowej typu PPC (pay-per-click) prowadzonej w serwisie Amazon. Ta platforma sprzedaży internetowej posiada własne narzędzia do promocji, stąd wskaźnik TACOS został stworzony specjalnie na określenie zysków z prowadzonych działań reklamowych PPC w tym marketplace.

SEO to skrót angielskiego określenia Search Engine Optimisation. SEO oznacza zbiór metod optymalizacji witryny internetowej (serwisu, sklepu, produktu), w wyniku której osiąga się jak najwyższe pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania. Do najbardziej popularnej wyszukiwarki w Europie i na świecie zalicza się Google, więc termin pozycjonowania (SEO) stosuje się najczęściej w odniesieniu do tego serwisu. Praktyka SEO obejmuje liczne działania, świadczone najczęściej przez specjalistów ds. pozycjonowania lub marketingu internetowego. Termin SEO stosuje się też wobec działań dotyczących optymalizacji listy produktów pod wyszukiwarkę marketplace, np. na Amazon. Działanie to wymaga znajomości środowiska danego marketplace, jednak cel jest ten sam – zaistnieć w jak najlepszych wynikach wyszukiwania pod określonymi słowami kluczowymi. Najlepiej na pierwszej pozycji.

ROPO to model zachowania konsumenta, który szuka w Internecie informacji o produkcie, ale zakupu dokonuje w sklepie tradycyjnym. W przypadku reverse ROPO, ten schemat jest odwrócony i konsument sprawdza produkty w sklepach tradycyjnych, ale zakupu dokonuje online. Badanie takich zachowań konsumenckich jest ważne dla sklepów internetowych, które chcą zrozumieć, które czynniki wpływają na odpływ klientów ze sklepu online do kanałów sprzedaży offline i na odwrót.

ROPO to skrót od określenia Research Online Purchase Offline.

ROI to skrót od angielskiego określenia Return on Investment. ROI to wskaźnik zwrotu z inwestycji, oceniający stopień jej efektywności. Pozwala określić skuteczność prowadzonych działań marketingowych w ramach całego planu reklamy i promocji (do określenia efektywności reklam można posłużyć się wskaźnikiem ROAS), określając kwotę zwrotu z danej inwestycji w odniesieniu do jej kosztów (wytworzenia i reklamy). Wynik ROI wyraża się w procentach.

ROAS to skrót angielskiego określenia Return on Advertisement Spend. ROAS to wskaźnik zwrotu z inwestycji w reklamę. Pozwala określić skuteczność prowadzonych kampanii reklamowych w odniesieniu do pozyskanego przychodu dla firmy z tej reklamy lub kampanii. Wskaźnik ROAS jest z powodzeniem wykorzystywany w reklamie internetowej, ponieważ zaawansowana analityka pozwala na dokładne oszacowanie wartości zwrotu z danego kanału promocji. Możliwe jest też stosowanie go w przypadku mediów offline, jak telewizja czy radio.

PPC to skrót od angielskiego określenia pay-per-click. PPC oznacza rodzaj kampanii reklamowej w Internecie, w której reklamodawca płaci wtedy, gdy użytkownik kliknie w daną reklamę. Model rozliczeń PPC jest najczęściej stosowany w przypadku reklam prowadzonych w wyszukiwarce internetowej, wyszukiwarce na marketplace, ale też w mediach społecznościowych, np. w systemie reklamowym Facebooka.

PIM to skrót od angielskiego określenia Product Information Management. PIM oznacza platformę internetową do zarządzania wszystkimi informacjami o produktach. Te specjalistyczne narzędzia przeznaczone dla firm są bazą danych potrzebną do prowadzenia sprzedaży w sklepach e-commerce, w marketplace’ach i innych kanałach dystrybucji. Korzyścią z wdrożenia systemu PIM jest możliwość aktualizacji informacji o produkcie w jednym narzędziu. Dzięki integracji, zaktualizowane dane są automatycznie przekazywane do zewnętrznych systemów sprzedaży. Systemy PIM ułatwiają więc pracę i zarządzanie, szczególnie w przypadku dużego, różnorodnego asortymentu i wielu kanałów sprzedaży.

One step checkout to angielskie określenie na końcowy proces realizacji zamówienia w sklepie internetowym. Polega na spłaszczeniu struktury procesu finalizacji zamówienia do jednej podstrony. Pozwala to przyspieszyć dokonanie zakupu przez klienta, umożliwia mu podgląd całego procesu zakupu w jednym miejscu. Dla sklepu pozwala zmniejszyć ryzyko porzucenia koszyka przez klienta.

Omnichannel to zbiór działań, które firma podejmuje w celu zapewnienia spójnych doświadczeń sprzedażowych klienta (customer experience) we wszystkich kanałach sprzedaży i komunikacji z klientem (online i offline). Strategia omnichannel zakłada obecność marki w wielu kanałach sprzedaży i komunikacji (social media, sklep internetowy, sklep stacjonarny, marketplace, targi itp.). W odróżnieniu od stgrategii multichannel, omnichannel zakłada wypracowanie spójnych doświadczeń klienta we wszystkich kanałach. Dzięki strategii omnichannel klienci mogą łatwo dokonywać zakupów online, odbierać produkty w sklepie stacjonarnym czy punkcie odbioru lub zamówić produkty online i zwrócić w sklepie stacjonarnym. Dla firm korzyścią z wdrożenia strategii omnichannel jest dotarcie z ofertą do większej grupy potencjalnych klientów, zwiększenie skuteczności działań promocyjnych i zwiększenie sprzedaży.

Multichannel, czyli strategia wielokanałowa, to podejście do sprzedaży i marketingu, w której w celu dotarcia do klientów firma wykorzystuje wiele kanałów dystrybucji i komunikacji. Jej zaletą jej możliwość do dotarcia do szerszej grupy odbiorców w porównaniu do oparcia strategii o jeden kanał marketingu lub sprzedaży. Wykorzystanie wielu kanałów pozwala też na dopasowanie komunikacji i procesu sprzedażowego do zmieniających się preferencji klientów oraz bieżących trendów. W odróżnieniu od strategii omnichannel, kanały wykorzystywane w strategii wielokanałowej działają od siebie niezależnie, a klienci mogą mieć różne doświadczenia (customer experience), w zależności od używanego kanału. Strategia multichannel nie wymaga więc tworzenia spójnej, jednolitej strategii. Uwaga poświęcana jest każdemu kanałowi z osobna a komunikaty mogą być dopasowane do każdego z nich indywidualnie.

Merchant to najprościej mówiąc – sprzedawca; angielskie określenie na podmiot (firmę, osobę) prowadzący sklep internetowy.

M-commerce oznacza sprzedaż i zakupy internetowe z wykorzystaniem urządzeń mobilnych (telefon, tablet). M-commerce daje klientom możliwość dokonywania zakupów w każdym miejscu i czasie z wykorzystaniem sklepów internetowych, platform sprzedażowych (marketplace) i mediów społecznościowych. Poza sprzedażą i zakupem produktów i usług, aplikacje m-commerce udostępniają też dokonywanie płatności mobilnych, przeglądanie katalogów produktów, porównywanie cen itp. M-commerce to skrót od angielskiego określenia mobile commerce.

Marketplace, czyli dosłownie „rynek”, to elektroniczna platforma sprzedażowa, w której kupujący mają dostęp do produktów od wielu sprzedawców w różnych kategoriach, definiowanych przez daną platformę. Sklepy marketplace dzielą się ze względu na zasięg: lokalny (na terenie jednego kraju) lub międzynarodowy (jedna platforma dostępna w kilkunastu czy kilkudziesięciu krajach), specjalizację  (marketplace horyzontalne i wertykalne) oraz na grupę docelową (marketplace B2B, B2C, C2C). Marketplace może działać na zasadzie aukcji, gdzie przedmioty są sprzedawane na podstawie ofert kupujących, lub sklepu internetowego, gdzie cena jest ustalana przez sprzedawcę. Marketplace pozwala tworzyć szeroką ofertę produktów i zróżnicowaną ofertę cenową, udostępnia proste i intuicyjne procesy transakcji i dostawy dla klientów. Z tego powodu jest najpopularniejszym sposobem na zakupy w Internecie w wielu krajach. Najbardziej znanymi przykładami marketplace’ów są Allegro, Amazon, OLX, eBay czy Etsy.

Listing to karta produktowa lub strona produktowa w sklepie internetowym lub na marketplace, prezentująca ofertę sklepu. Na jej zawartość składają się informacje o produkcie w formie tytułu, opisu, zdjęć i filmów oraz ceny. Umożliwia klientom zapoznanie się z najważniejszymi informacjami o produkcie.

Konwersja to określenie związane z marketingiem i sprzedażą. Odnosi się do użytkownika strony internetowej, sklepu internetowego, platformy zakupowej, serwisu społecznościowego, który dokonał zakupu bądź zrealizował inny cel określony przez sprzedawcę lub reklamodawcę (np. uzupełnił formularz kontaktowy w ramach kampanii reklamowej lub zarejestrował konto w sklepie).

GMV to skrót od angielskiego określenia Gross Merchandise Value, oznacza wskaźnik łącznej wartości sprzedanych towarów w danym okresie w kanałach e-commerce.

Green commerce to sposób prowadzenia handlu, w którym nadrzędnym celem jest zrównoważony rozwój i minimalizowanie negatywnego wpływu działalności sprzedażowej na środowisko naturalne. Polega na sprzedaży produktów i usług, które są produkowane i oferowane w sposób przyjazny środowisku, np. poprzez wykorzystanie ekologicznych materiałów, redukcję zużycia energii i emisji gazów cieplarnianych w procesie produkcji.

Fulfillment odnosi się do procesu realizacji zamówienia i dostarczenia produktu do klienta, który jest wykonywany przez zewnętrzną firmę (outsourcing) na terenie kraju producenta lub za granicą. W tym modelu współpracy B2B firma-sprzedawca powierza firmie specjalizującej się w fulfillment proces realizacji złożonych zamówień i dostawy na adres klienta. Wartością dla przedsiębiorcy jest oszczędność zasobów w procesie kompleksowej realizacji zamówień, obsługa zwrotów oraz odciążenie magazynu, bowiem fulfillment umożliwia przechowywanie produktów w firmie realizującej wysyłki. Usługa fulfillment rozwinęła się wraz ze wzrostem popularności handlu internetowego (e-commerce). Popularnymi firmami świadczącymi tę usługę w Polsce są np. InPost i Omnipack.

Fintech to firma łącząca nowoczesne technologie ze światem finansów (fintechy nie są jednak bankami), kierująca swoje produkty i usługi do osób prywatnych i przedsiębiorstw. Fintechy opracowują różnorodne aplikacje, narzędzia internetowe związane m.in. z płatnościami, zarządzaniem finansami, wymianą walut, przelewami zagranicznymi, inwestowaniem itp. W handlu transgranicznym fintechy pomagają konsumentom w zakupie zagranicznym, oferując atrakcyjne kursy wymiany walut i proste płatności, a sprzedawcom – uproszczenie procedur płatności transgranicznych, co przyspiesza proces wprowadzenia produktów na zagraniczny rynek.

Feed produktowy to plik komputerowy zawierający informacje o produktach dostępnych u sprzedawcy internetowego. Przygotowywany w celu prowadzenia sprzedaży w internetowych platformach sprzedażowych lub promocji w serwisach reklamowych (np. Google, Facebook) oraz porównywarkach cenowych. Feed produktowy określa m.in. nazwy produktów, identyfikator produktu, markę, kategorie produktowe, cenę, cechy, pojemność i wagę czy inne cechy fizyczne i użytkowe produktu, zwane atrybutami. Przygotowuje się go na podstawie wytycznych platformy, w której prowadzona jest sprzedaż lub promocja – każdy serwis określa własne atrybuty, które powinny znaleźć się w feedzie. Wysoka jakość informacji zawartych w pliku zwiększa szansę na wyróżnienie oferty, pozyskanie ruchu na stronę sklepu internetowego lub stronę oferty w katalogu marketplace.

FBA i FBM to modele sprzedaży oferowane przez Amazon. FBA, czyli Fullfilment by Amazon, dotyczy procesu sprzedaży produktu, w którym Amazon przejmuje na siebie obowiązki związane z magazynowaniem produktu, zapakowaniem go, wysyłką do klienta na adres dostawy oraz obsługą zwrotu. W modelu Fullfilment by Merchant (FBM) takie obowiązki bierze na siebie sprzedawca, co wiąże się z koniecznością posiadania własnego magazynu i osób obsługujących wysyłkę paczek.

ERP jest zintegrowanym systemem informatycznym, służącym do zarządzania zasobami przedsiębiorstwa. System ERP umożliwia automatyzację procesów i integrację różnych obszarów działalności firmy w jednym programie komputerowym. Integracja modułów zapewnia płynny przepływ informacji w czasie rzeczywistym. Kilkunastu pracowników jednocześnie może wykonywać prace w systemie ERP. Przykładowymi modułami, które może integrować system ERP, są dane księgowe i finansowe, sprzedażowe, magazynowe, związane z produkcją, logistyką oraz administracją.

ERP to skrót od angielskiego określenia Enterprise Resource Planning.

EDI to skrót od Electronic Data Interchange, czyli elektronicznej wymiany danych. EDI jest to proces przesyłania zamówień oraz dokumentów handlowych (np. faktury, zamówienia) między dwoma systemami, bez konieczności ich ręcznego przepisywania. EDI jest często stosowane w handlu internetowym i pomaga usprawnić procesy sprzedaży oraz zarządzania danymi handlowymi.

Dropshipping to metoda prowadzenia sprzedaży internetowej, w której sklep internetowy lub sprzedawca na marketplace nie posiada fizycznie towarów. Sprzedawca korzysta z magazynu dostawcy lub producenta, któremu przekazuje zamówienia złożone przez jego sklep. Pakowanie i wysyłka odbywa się bezpośrednio z magazynu producenta, a więc sprzedawca nie pośredniczy w procesie realizacji zamówienia. Dzięki temu sklep internetowy nie ponosi kosztów związanych z przechowywaniem towarów. Nie musi posiadać też pracowników odpowiadających za pakowanie i wysyłkę. Zadaniem sklepu jest pozyskanie klienta poprzez marketing, sprzedaż, obsługa klienta oraz zarządzanie zwrotami towarów.

Customer journey to angielskie określenie dot. ścieżki klienta, czyli sumy wszystkich interakcji klienta z daną firmą podczas całej relacji określonej w czasie. Proces customer journey rozpoczyna się od pierwszego styku z firmą (np. poprzez zobaczoną reklamę), aż do ostatniego etapu, który może skończyć się przed lub po dokonaniu zakupu. Customer journey opracowuje się w celu zrozumienia klienta, jego potrzeb i celów oraz oczekiwań na każdym etapie styku z firmą, aby zaprojektować odpowiednie customer experience (CX).

Customer Experience (CX) to określenie na doświadczenia klienta podczas kupowania produktów lub korzystania z usług na stronie internetowej lub w sklepie internetowym. CX dotyczy wszystkich interakcji między klientem a firmą, od pierwszego wejścia na stronę, przez dokonanie zakupu, aż po obsługę posprzedażową. Dobrze zaprojektowany CX ułatwia proces zakupowy i buduje pozytywne wrażenia z kontaktu z daną firmą lub marką, dzięki temu firma zwiększa swoje szanse na powrót klienta w przyszłości.

Content marketing to strategia marketingowa, w której tworzy się i udostępnia wartościowe treści, w celu przyciągnięcia potencjalnych klientów (in-bound marketing) i zainteresowania swoją ofertą. W ramach content marketingu powstają różne rodzaje treści, takie jak artykuły na blogu, filmy, infografiki, podcasty, e-booki, a nawet memy i kreatywne posty w mediach społecznościowych.

CLV to wskaźnik pozwalający oszacować całkowitą wartość przychodu od danego klienta lub segmentu klientów z transakcji sprzedaży w danym przedziale czasowym. Wskaźnik CLV oblicza się mnożąc trzy wartości – średniej wartości zamówienia dokonanego przez danego klienta w danym okresie x ilość transakcji sprzedaży w danym okresie (zazwyczaj przez rok) x średnia długość trwania relacji handlowej (w latach).

Buy Box na Amazonie to obszar na stronie produktu, gdzie klienci mogą kliknąć przycisk "Dodaj do koszyka" lub "Kup teraz", aby dodać dany produkt do swojego koszyka lub dokonać zakupu. Na stronie produktu (np. telefonu komórkowego określonego modelu) często pojawia się wiele ofert od różnych sprzedawców. Jednak tylko jeden sprzedawca może otrzymać Buy Box, co oznacza, że ​​ma on swojego rodzaju „pierwszeństwo” wśród innych firm, oferujących ten sam produkt. Buy box jest narzędziem Amazona, który umożliwia większą sprzedaż firmie, której uda się go wygrać.

API to skrót od słów Application Programming Interface. API to rodzaj komputerowego tłumacza, który umożliwia aplikacjom komunikację między sobą. Dzięki niemu programy automatycznie przesyłają i odbierają informacje. API jest wykorzystywane m.in. w aplikacjach mobilnych lub serwisach internetowych.

Cross-dock to model logistyki magazynowej, który jest wykorzystywany w celu przyspieszenia procesu dystrybucji towarów. W magazynie cross-dock towar jest odbierany bezpośrednio z jednego transportu i przekazywany do kolejnego transportu, bez przechowywania go w magazynie na dłuższy czas.

Checkout to angielskie określenie na końcowy proces realizacji zamówienia w sklepie internetowym. Dotyczy zamówienia, które klient dodał do koszyka, a następnie podjął dodatkową aktywność w celu sfinalizowania zakupu. W procesie checkout użytkownik jest proszony o podanie dokładnych danych personalnych, adresu pocztowego, określenia sposobu płatności i realizacji dostawy, czy też akceptację regulaminu. Optymalizacja procesu checkout pozwala na zwiększenie sprzedaży w sklepie internetowym.

Spis treści

Spis treści

Fulfillment w cross-border e-commerce

Zastanawiasz się nad sprzedażą produktów w innych krajach? Rozwój sklepu oznacza zwiększenie liczby zamówień, a rosnącymi wolumenami coraz trudniej zarządzać. Decydując się na ekspansję na nowy rynek, prawdopodobnie będzie potrzebna Ci pomoc w zakresie magazynowania i wysyłki produktów. Warto zastanowić się nad fulfillmentem, czyli pełną obsługą logistyczną Twojego e-sklepu. W tym artykule dowiesz się wszystkiego, co najważniejsze o usłudze fulfillmentu i dlaczego może okazać się pomocna w zdobywaniu zagranicznych rynków.

autor:
Omnipack

fulfillment

Według raportu “E-commerce w Polsce 2022” opracowanego przez Gemius, PBI i IAB Polska, w naszym kraju zakupy online robi aż 77% społeczeństwa[1]. Na tle innych państw to już jest sporo, a prawdopodobnie ten odsetek w miarę upływu czasu będzie się jeszcze zwiększał. Mimo tego każdy biznes online może natrafić na “szklany sufit” na rynku wewnętrznym. Dlatego tak istotne dla chcących rozwijać się firm jest rozpoczęcie sprzedaży za granicą. W tej ekspansji bardzo pomocny może okazać się fulfillment.

1. Czym jest i jak działa fulfillment?

Usługa fulfillmentu to pełna obsługa logistyczna Twojego sklepu internetowego. Centrum fulfillmentowe przyjmuje Twoje dostawy, magazynuje produkty, które sprzedajesz w swoim e-sklepie, kompletuje i pakuje na bieżąco wpływające zamówienia,  wysyła je do Twoich klientów, a także w pełni opiekuje się całym procesem zwrotów.

Powierzenie logistyki specjalistom nie tylko daje Ci pewność, że wszystkie operacje zostaną wykonane rzetelnie i terminowo, ale także uwalnia szereg innych zasobów, jak chociażby czas (Twój i zespołu), a także finanse. Zdjęcie całej logistyki z barków przedsiębiorcy to dodatkowe cenne godziny, w trakcie których możesz skupić się na innych, kluczowych obszarach biznesowych, jak sprzedaż czy rozwój cross-border. Outsourcing logistyki oznacza także zmianę kosztów stałych na zmienne, co nie tylko daje elastyczność finansową, ale także przekłada się na realne oszczędności w obszarze logistyki nawet do 30%.

Innymi słowy, fulfillment jest po prostu jednym z modeli logistycznych dostępnych dla biznesów e-commerce. W innym artykule zestawiliśmy ze sobą cztery najpopularniejsze modele. W tym materiale skupimy się na fulfillmencie i płynących z niego korzyściach w sprzedaży lokalnej, jak i cross-border.

2. Etapy fulfillmentu

Aby w pełni odczuć korzyści płynące z fulfillmentu, konieczne jest osiągnięcie pewnej skali sprzedaży (przynajmniej ok. 500-1000 paczek miesięcznie). Z tego właśnie względu na fulfillment decydują się e-sklepy, które już działają i realnie sprzedają. Podmioty te najczęściej rozpoczynają od własnego magazynu, aby z czasem – jak już odczują jak bardzo złożonym i skomplikowanym obszarem jest logistyka – powierzyć magazynowanie i wysyłkę profesjonalistom. Zobaczmy, jak to się odbywa krok po kroku.

KROK 1 – Onboarding

Przejście na fulfillment to proces – sprawnie przeprowadzony może zająć ok. 2-4 tygodnie. W tym czasie sklep online ustala z fulfillmentem dokładne zasady współpracy, jak np. zakres obsługi, proces wpływania zamówień, zatowarowanie, kurierzy, dokładne instrukcje pakowania, przyjmowania zwrotów i wiele wiele innych. 

Kluczowe jest zintegrowanie systemu sprzedaży z systemem magazynowym. Celem jest pełna automatyzacja. Wpływające zamówienia – pochodzące albo bezpośrednio z Twojego e-sklepu albo z dowolnego marketplace’u, na którym sprzedajesz – mają trafiać bezpośrednio do centrum fulfillmentowego. Profesjonalny fulfillment, jak w Omnipack, można łatwo zintegrować z każdą platformą sprzedażową e-commerce m.in. Shopify, PrestaShop, Magento, WooCommerce itp. W Omnipack realizujemy też zamówienia sprzedane na marketplace’ach m.in. Allegro, Zalando, eBay oraz Amazon (też w modelu AVO i FBA).

Na etapie onboardingu ważne jest poświęcenie czasu na dogranie wszystkich ustaleń, a także zrealizowanie testowych zamówień. Chcesz tak przygotować proces, aby później nie wkradł się żaden błąd.

KROK 2 – Przyjęcie towaru (dostawa)

Na początku współpracy, pierwsza dostawa towaru realizowana jest na etapie onboardingu. Wtedy właśnie centrum fulfillmentowe przyjmuje Twój towar do magazynu, czyli odbiera transport np. z Twojego magazynu, z poprzedniego centrum fulfillmentowego (jeśli zmieniasz partnerów) albo od producenta czy dystrybutora. Każda kolejna dostawa to już osobny krok – choć mechanizm podobny.

Etap przyjęcia ma niebagatelne znaczenie – jego poprawne zrealizowanie rzutuje na wszystkie kolejne etapy logistyki. Dostawa przyjmowana jest na paletach, w opakowaniach zbiorczych albo pojedynczo na sztuki. Produkty są skanowane do systemu, ważone, mierzone, a następnie rozlokowywane na terenie magazynu. Dokładne określenie kubatury produktu, w Omnipack dzieje się to w zaledwie 2-3 s za pomocą maszyny do mierzenia, pozwala precyzyjnie określić ile miejsca zajmie każdy produkt, dzięki czemu przestrzeń się nigdy nie marnuje.

KROK 3 – Magazynowanie

Magazynowanie, czyli przechowanie produktów sklepu internetowego w przystosowanej do tego przestrzeni magazynowej. Profesjonalny partner potrafi odpowiednio zarządzać przestrzenią, a wykorzystanie technologii i procesów umożliwia zaoszczędzenie nawet 30-50% powierzchni. Przykładowo, wysoko-rotujące produkty są łatwiej dostępne, słabiej rotujące produkty przenoszone są na tzw. “wysoki skład”, co obniża koszty dla merchanta. Zaawansowane procesy, jak np. technika “chaotycznego magazynowania” pozwalają przechowywać kilka SKU w jednym miejscu, dzięki czemu również oszczędzana jest przestrzeń.

Nowoczesne centra fulfillmentowe są ekologiczne (klasa A, BREEAM, certyfikaty, recykling), zawsze czyste (filtry HEPA, regularne sprzątanie), a także w pełni zabezpieczone (ochrona 24/7, monitoring, strefy ograniczonego dostępu) itp.

KROK 4 – Pick & Pack

W skład tego elementu wchodzi kompletacja (pick) i pakowanie (pack) wpływających zamówień.

Nowoczesny fulfillment wykorzystuje kolektory, wózki pozwalające zbierać kilkanaście zamówień na raz, a także systemy wskazujące najkrótszą drogę po magazynie.

Pakowanie realizowane jest w specjalnie zaprojektowanych, ergonomicznych stacjach pakowawczych, dostosowanych do produktu. Pod ręką są wszystkie potrzebne rozmiary opakowań, inserty, wypełniacze itp., co skraca czas pakowania o 30%.

Sklepy internetowe często mają opracowany swój wyjątkowy sposób na pakowanie zamówień. Takie instrukcje wyświetlane są na monitorze na stacji pakowawczej. Dzięki temu firma zajmująca się fulfillmentem pakuje zamówienia dokładnie według Twoich wytycznych.

Skanowanie każdego etapu pozwala monitorować ile dokładnie materiałów jest zużywanych, dzięki czemu merchant jest precyzyjnie rozliczany. Skanowanie pozwala też uniknąć błędów – w Omnipack poziom bezbłędności w realizacji zamówień wynosi 99,95%. Mniej błędów to mniej zwrotów, czyli wyższa rentowność e-sklepu.

KROK 5 – Wysyłka

Zaraz po pick & pack następuje wysyłka zamówienia. Czas wysyłki jest zależny od kurierów, ale lokalizacja i skala działania centrum fulfillmentowego ma również znaczenie.

Profesjonalne centrum fulfillmentowe zlokalizowane jest przy kluczowych węzłach komunikacyjnych – np. autostradach, lotniskach, hubach kurierskich czy chociażby granicy z Niemcami. Ta bliskość pozwala na późne podjazdy kurierów, a późny podjazd do więcej zamówień wysłanych tego samego dnia.

Efekt skali centrum fulfillmentowego to także niższe koszty “kurierki”, szybsza obsługa reklamacji i zarządzanie full-truckiem, co daje pewność, że wszystkie paczki wyjadą tego samego dnia.

Wszystkie te elementy mają niebagatelne znaczenie przy sprzedaży cross-border. Warto wybrać takie centrum fulfillmentowe, które posiada do tego odpowiednią infrastrukturę. Przykładowo, Omnipack realizuje zamówienia do 40+ krajów, oferując 1-day delivery np. na terenie Polski i Niemiec, a 1-4 day delivery do innych państw Europy.

Wysyłka za granicę, to też kwestie podatkowe, jak chociażby rejestracja VAT czy VAT OSS. Doświadczone w obszarze cross-border centrum fulfillmentowe połączy merchanta z odpowiednimi partnerami, którzy przeprowadzą przez cały proces prawno-podatkowy.

KROK 6 – Zwroty

Reklamacje i zwroty zdarzają się w każdej branży. W niektórych, jak np. fashion, stanowią aż 30%. Klienci zamawiają różne rozmiary i kolory, niepasujące odsyłają i w efekcie co trzecia paczka wraca do magazynu.

Fulfillment zajmuje się przyjęciem zwrotu, oceną towaru zgodnie z instrukcjami merchanta (np. czy odzież jest czysta? czy wszystkie guziki są na miejscu? czy pachnie jakby nie było noszone?), a następnie przygotowuje towar do ponownej sprzedaży. Cały proces jest transparentny. Merchanta nie ma na terenie magazynu, ale w czasie rzeczywistym widzi w systemie wszystkie dokumenty, zdjęcia i zrealizowane działania.

3. Jakie korzyści daje fulfillment w sprzedaży za granicą?

  1. Możliwość szybszego rozwoju sklepu: Działania logistyczno-operacyjne zajmują często dużo czasu i ograniczają wiele możliwości rozwoju. Korzystanie z usług fulfillmentu zdejmuje Ci z głowy cały temat “logistyka” i pozwala skoncentrować się na innych działaniach takich, jak sprzedaż czy marketing.
  2. Skalowalność: W Twoim sklepie sprzedaż może być nierównomierna. Sezonowość to wręcz cecha wpisana w większość e-commerce. Fulfillment daje elastyczność, ponieważ dostosowuje zasoby do zmiennej liczby zamówień. Gdy zamówień przybywa (np. w Black Week, Święta albo kiedy “wystrzeli” sprzedaż zagranicą), nie musisz martwić się o brak dodatkowej przestrzeni magazynowej czy osób do obsługi. Wystarczy, że zgłosisz dodatkowe potrzeby, a fulfillment natychmiast na nie zareaguje.
  3. Optymalizacja kosztów: Zewnętrzna obsługa Twoich zamówienia pomaga zwiększyć Ci efektywność operacyjną. W fulfillmencie płacisz za usługę zgodnie ze zużyciem, czyli w proporcji do zrealizowanych zamówień – ani mniej ani więcej. Zamieniasz zatem koszty stałe własnego magazynu na koszty zmienne, dające Ci tak ważną w biznesie elastyczność. Ponadto wyspecjalizowany w sprzedaży cross-border fulfillment może Ci podpowiedzieć rozwiązania, które zminimalizują koszty. Przykładowo, współpraca z wieloma kurierami pozwala odpowiednio żonglować zamówieniami w zależności od cen wysyłki do poszczególnych krajów – jednym kurierem wyślemy zamówienia na terenie Polski, innym – do Niemiec, a jeszcze innym do Francji.
  4. Szybka wysyłka: Obecnie klienci oczekują natychmiastowej wysyłki zamówionych produktów. Robiąc to samemu ciężko czasem nadążyć pod natłokiem paczek. Korzystając z fulfillmentu, będziesz mieć pewność, że poprawne zamówienie dotrze na czas.
  5. Transparentność: Usługodawcy mają przejrzyste systemy i aplikacje, które umożliwiają Ci dokładne śledzenie każdego etapu procesu logistycznego.
  6. Wsparcie prawno-podatkowe: Doświadczeni usługodawcy mają wypracowane procedury i partnerów, którzy przeprowadzą Cię przez cały proces prawno-podatkowy – tak ważny w sprzedaży zagranicą.
  7. Wartościowe know-how: Firmy fulfillmentowe specjalizujące się w sprzedaży zagranicznej chętnie dzielą się swoją wiedzą i doświadczeniem, co możesz wykorzystać do skuteczniejszej ekspansji.
  8. Brak procesu zatrudnień: Korzystając z firmy outsourcingowej, nie musisz rekrutować, szkolić i zwalniać pracowników. Zarządzanie personelem magazynu jest po stronie fulfillmentu.
  9. Lepsza obsługa klienta: Robiąc wszystko samodzielnie, częściej narażasz się na błędy, niepochlebne opinie i spadek sprzedaży. W wielu krajach np. w Niemczech, opinie czasem są “być albo nie być” e-sklepu. Automatyzacje i procesy w centrum fulfillmentowym minimalizują ryzyko błędów. Z kolei, aplikacje i systemy pozwalają dokładnie śledzić każde zamówienie i usprawniają kontakt z klientami. Jest to podwójnie przydatne, gdy paczki przechodzą z jednego kraju do innego.

4. Czy fulfillment jest dla mnie?

Jeśli masz pewność, że chcesz spróbować sprzedaży w innych krajach, pora na kolejny etap. Przeanalizuj swoje cele biznesowe, zasoby oraz możliwości wzrostu na rynku międzynarodowym. Dzięki temu będziesz w stanie podjąć świadomą decyzję, jak to zrobić najlepiej i najefektywniej.

Być może jesteś w tej wyjątkowej sytuacji, że posiadasz doświadczenie w sprzedaży za granicą i doskonale wiesz, jak działają przepisy na wszystkich rynkach, które Cię interesują. Możesz być również ekspertem w temacie logistyki i wiedzieć wszystko o przygotowaniu się np. do wyższej skali zamówień albo wysyłki transgranicznej. W takim wypadku pewnie poradzisz sobie samodzielnie i żaden partner nie jest Ci potrzebny. Jednak, co jeśli nie posiadasz, chociażby jednej z tych rzeczy? Albo jeśli rozumiesz, że czas nie jest z gumy i wolisz skupić się na tym, co realnie wpływa na rozwój Twojej firmy? W takiej sytuacji samodzielne działanie może okazać się trudne oraz narazić Cię na błędne decyzje i straty finansowe.

Istnieje wiele firm, zajmujących się fulfillmentem. Część profesjonalnych, cieszących się dobrą opinią. Wśród nich garstka, która realizuje działania logistyczne nie tylko na polskim rynku. Wybierz mądrze. Dobry partner służy specjalistyczną wiedzą, która jest nieoceniona w natłoku wielu spraw, idących za rozwojem Twojego sklepu za granicą.

Dlatego warto rozważyć skorzystanie z usług profesjonalnego fulfillmentu, chcąc zdobywać rynki zagraniczne. Korzystając z wiedzy i doświadczenia firm, które się w tym specjalizują, maksymalizujesz szansę swojego sukcesu. Ważne jest jednak dokładne zbadanie potencjalnego usługodawcy, aby móc mu powierzyć tak ważne działanie.

*

Fulfillment może okazać się wielkim krokiem naprzód w funkcjonowaniu Twojego sklepu online. Branża e-commerce nie jest łatwa, tym bardziej, gdy chcesz działać również w innych krajach. Specjalistyczne firmy, mogą pomóc Ci w prawie wszystkich działaniach operacyjnych, tak by Twój sklep zachował najwyższą jakość obsługi klienta.

Do Ciebie należy ostateczna decyzja. Możesz preferować pełną kontrolę nad wysyłką zamówień, ale fulfillment jest rozwiązaniem, które warto wziąć pod uwagę podczas planowania ekspansji na rynki zagraniczne.


[1] Źródło: Raport e-commerce 2022, Gemius, Polskie Badania Internetu oraz IAB Polska: https://www.gemius.pl/wszystkie-artykuly-aktualnosci/raport-e-commerce-2022-juz-dostepny.html

autor artykułu

Kompleksowo obsługujemy wszystkie procesy logistyczne średnich i dużych e-sklepów.

Wizytówka firmy

Przeczytaj artykuły Omnipack

Fulfillment

Fulfillment czy własny magazyn – kluczowa decyzja w e-commerce

Logistyka

Jednym z najpoważniejszych dylematów w biznesie e-commerce jest wybór efektywnego modelu logistycznego. Trzeba podjąć decyzję: ...

Jak zbudować ekosklep w 2024? Ekologistyka krok po kroku

Logistyka

Ekologia staje się coraz ważniejsza w branży e-commerce, a oczekiwania konsumentów w tym zakresie stale rosną. Według Nielsena ...

Jak centra fulfillmentowe wspierają e-commerce w czasie szczytów sprzedażowych?

Logistyka

Szczyty sprzedażowe w czwartym kwartale, takie jak Black Friday, Mikołajki i okres świąteczny to najbardziej owocny, ale i trud...

Zobacz więcej artykułów