Fakty i mity na temat transgranicznego handlu przez Internet
Z artykułu dowiesz się, co sprawia, że obok handlu elektronicznego nie można przejść obojętnie. Poznasz też błędy, jakich warto unikać w postrzeganiu e-commerce. Wszystko to osadzone w kontekście handlu transgranicznego i globalnego rynku.
6 kluczowych faktów o zagranicznym e-commerce – bez nich nie wyłączaj strony
1. E-commerce pozwala dotrzeć do klientów z całego świata.
Ten sektor handlu rozwija się w szybkim tempie na całym świecie. Jeszcze w tej dekadzie będzie odpowiadał za jedną czwartą sprzedaży w globalnym handlu[1]. W Europie już 75% użytkowników Internetu robi zakupy w sieci.[2] Jeśli nie jesteś jeszcze obecny w e-commerce, możesz stracić dużą możliwość rozwoju swojej firmy.
2. Handel transgraniczny odpowiada już za 22% handlu internetowego na całym świecie [3].
Stąd cross-border e-commerce jest często nazywany w branży głównym trendem w rozwoju handlu elektronicznego.
3. Europa jest jednym z liderów w rozwoju handlu transgranicznego e-commerce.
Wartość transakcji w 2021 roku w Europie opiewała na 171 miliardów dolarów i rosła w tempie 17 procent rok do roku[4]. Europa jest wartościowym rynkiem e-commerce, który będzie rozwijał się w kolejnych latach.
4. Handel międzynarodowy w Internecie umożliwia ekspansję na nowe rynki „bez wychodzenia z domu”.
A na pewno bez konieczności częstych podróży za granicę. Internet daje nieograniczone możliwości ekspansji zagranicznej i prowadzenia relacji handlowych zdalnie, zacierając fizyczne granice pomiędzy konsumentami, a sprzedawcami.
5. Łatwiej jest sprzedawać za granicę dziś, niż jeszcze parę lat temu.
Zarówno poszczególne kraje europejskie, jak i Unia Europejska wprowadzają udogodnienia prawne i podatkowe dla prowadzenia międzynarodowego e-commerce. Również branża e-commerce rozwija kolejne narzędzia, ułatwiające transgraniczną ekspansję. Wszystko po to, aby zachęcić przedsiębiorców do eksportu i poprawić doświadczenia klientów. Dlatego prowadzenie handlu w Internecie jest coraz łatwiej dostępne, w szczególności dla małych firm.
6. Sprzedaż poprzez marketplace to stosunkowo najłatwiejsza forma handlu za granicą.
Platformy handlu elektronicznego, takie jak Amazon czy eBay, pozwalają sprzedawać produkty w wielu krajach jednocześnie. Platformy marketplace sprawdzają się zarówno dla firm w modelu B2B i B2C. Sprzedaż poprzez marketplace za granicą to efektywna strategia rozwoju firmy. Dowiedz się więcej o tym, co możesz zyskać, prowadząc e-sprzedaż na zagranicznych platformach marketplace.
7 faktów, które warto znać, jeśli chcesz skutecznie rozpocząć e-eksport
1. Warto zacząć sprzedawać za granicą, gdyż próg dalszej ekspansji obniża się.
Firmy, które rozpoczęły sprzedaż cross-border są bardziej skłonne do dalszego rozszerzania sprzedaży, widząc korzyści i zyski z takiego handlu[5]. Największe wyzwanie stoi przed firmami, które jeszcze nie zaczęły. Najważniejsze więc jest postawienie pierwszego kroku.
2. Rynek usług dla handlu międzynarodowego e-commerce rozwija się.
Na rynku, w tym także polskim, pojawiają się kolejne firmy i rozwiązania pomagające prowadzić handel e-commerce za granicą. Posiadają wąskie specjalizacje (np. sprzedaż na Amazon, logistyka do Czech), wieloletnie doświadczenie, trzymają rękę na pulsie branży, a ich ekspertyza z roku na rok wzrasta.
3. Atrakcyjna oferta (w tym konkurencyjne ceny) to główna motywacja do zakupów przez Internet z zagranicznych sklepów.
Potwierdzają to badania konsumentów w całej Europie. Jednak to nie jedyny motywator, więc nie rezygnuj z e-eksportu, jeśli Twoja przewaga konkurencyjna nie jest oparta o cenę.
4. Klienci oczekują taniej i szybkiej dostawy produktów.
Wysoka cena dostawy jest jedną z głównych barier przed zakupami za granicą. Dla klientów takie zakupy powinny być równie łatwe i szybkie, jak te dokonywane w kraju. Tania dostawa, umożliwiająca zwrot nietrafionego produktu, jest ważnym czynnikiem wyboru oferty na rynku europejskim. Dlatego warto rozważyć skorzystanie z usług fulfillment dla e-commerce.
5. Każdy rynek ma nieco inne preferencje dot. e-commerce.
Stąd też ważne jest dokładne przeanalizowanie danych o popycie w segmencie e-commerce w kraju, do którego chcesz rozpocząć eksport. W tym celu należy wykonać rzetelną analizę rynku.
6. Ważne jest trafne dopasowanie opisu oferty do języka lokalnego.
Klienci preferują opisy produktów w ich lokalnym języku i mają mniejsze zaufanie do ofert stworzonych w języku obcym bądź przetłumaczonych w sposób nieprofesjonalny. Stąd bardzo ważne jest zadbanie o fachowe tłumaczenie, dostosowanie komunikacji (poprzez proces lokalizacji) i zapewnienie wysokiej jakości opisu oferty.
7. Obecność w porównywarkach cen jest kluczowa.
Handel w Internecie, w przeciwieństwie do tradycyjnego, daje możliwość porównania cen, produktów i ofert z różnych sklepów w łatwy sposób. Klienci cenią podejmowanie świadomych decyzji zakupowych. Dlatego niezbędne jest przygotowanie feedu produktowego do porównywarki i zadbanie o odpowiednie pozycjonowanie swoich ofert w tym kanale.
4 fakty-ciekawostki, aby zostać mistrzem small talk o e-eksporcie
1. Kraje Europy Zachodniej posiadają największy udział w handlu transgranicznym w całej Europie.
Wielka Brytania, Francja i Niemcy znajdują się w gronie największych rynków cross-border na świecie pod względem wartości[6]. Nie są jednak liderem rynku handlu transgranicznego w Europie. Czytaj dalej, aby dowiedzieć się które państwo jest numerem 1.
2. Ponad 60% zakupów w e-commerce na świecie jest realizowana poprzez platformy marketplace[7].
Ten odsetek ma rosnąć dalej w najbliższych latach, nawet do 75 procent. Nie ma konieczności posiadania własnego sklepu internetowego, gdyż, jak pokazują badania, możliwości jakie dają platformy sprzedażowe są ogromne.
3. Odzież i obuwie, elektronika, artykuły kosmetyczne oraz żywność to najpopularniejsze kategorie produktów w e-commerce na świecie.
Podobne produkty z sukcesem sprzedają polskie firmy MŚP w zagranicznym Amazon.[8] Klienci cenią sobie różnorodność i możliwość szerokiego wyboru produktów w tych kategoriach, zwracając uwagę zarówno na jakość, jak i cenę.
4. Mobilne zakupy stają się nową normalnością.
Wraz z rozwojem rynku smartfonów i tabletów, wiele osób dokonuje zakupów za pomocą urządzeń mobilnych. Według prognoz, w 2023 roku niemal połowa globalnej sprzedaży e-commerce będzie pochodziła z urządzeń mobilnych[9].
Fakt o cross-border, który Cię zaskoczy
Luksemburg został sklasyfikowany jako lider handlu transgranicznego w Europie.
Konsumenci tego niewielkiego kraju śmiało korzystają z ofert za granicą. Luksemburg posiada nieprzeciętną ilość transgranicznych użytkowników sieci. Co najważniejsze, zajął pierwsze miejsce pod względem ilości zagranicznych transakcji na europejskim rynku.[10] Z tej perspektywy jest bardzo obiecującym rynkiem dla polskich sklepów i rodzimych ofert w zagranicznych platformach marketplace.
4 mity, z którymi rozprawimy się raz na zawsze
1. Transgraniczny e-commerce jest dostępny tylko dla e-sklepów.
Handel transgraniczny w każdym przypadku wymaga przygotowania, czasu, cierpliwości i optymizmu. Czynniki psychologiczne są równie istotne, jak np. posiadanie własnego sklepu internetowego. Cross-border jest dostępny też dla producentów i sprzedawców posiadających sklep stacjonarny lub inne kanały sprzedaży. Skorzystaj z naszej bazy wiedzy, która rozwieje twoje wątpliwości. Porozmawiaj z ekspertami, którzy wesprą Twoją firmę w procesie internacjonalizacji.
2. Eksport e-commerce jest dostępny tylko dla dużych firm.
Nie jest to prawdą. Handel elektroniczny, a także eksport przy użyciu kanałów internetowych, jest dostępny dla każdej firmy, niezależnie od wielkości czy potencjału.
3. E-commerce jest bardziej kosztowny, niż się wydaje.
Rzeczywistość jest taka, że prowadzenie sklepu internetowego może być tańsze niż tradycyjnego sklepu stacjonarnego i nie wymaga tak dużych nakładów finansowych.
4. Handel elektroniczny jest tylko dla młodszych pokoleń.
W rzeczywistości korzystają z niego osoby w każdym wieku i coraz więcej ludzi ze starszych pokoleń odkrywa wygodę zakupów online. Aż 91% osób w Europie jest objętych dostępem do Internetu w Europie[11]. Nie brakuje tam także seniorów.
5 mitów, które mogą odejść w zapomnienie
1. Klienci nie kupują produktów, których nie mogą dotknąć.
Nadal stanowi to barierę dla części klientów, co nie zmienia faktu, że rośnie odsetek klientów regularnie kupujących online bez wcześniejszej weryfikacji w sklepie stacjonarnym. Przyczyniły się do tego możliwość prostego zwrotu produktów. Firmy włączają więc ten aspekt do swoich strategii.
2. Handel elektroniczny zdominuje tradycyjne sklepy.
Mimo szybkiego wzrostu handlu elektronicznego, tradycyjne sklepy wciąż odgrywają ważną rolę w handlu. E-commerce i handel tradycyjny wzajemnie się uzupełniają. Dlatego największe firmy inwestują w strategie omnichannel czy multichannel, aby zwiększyć swoje szanse na sukces.
3. Handel elektroniczny za granicą jest zdominowany przez duże firmy e-commerce.
Nie, nie w każdym kraju występuje ta tendencja. Kraje Europy Środkowo-Wschodniej jak Czechy, Słowacja czy Węgry są atrakcyjne dla polskich sprzedawców właśnie z tego względu, że są przyjazne dla nowych e-sklepów i rynek nie jest tam zdominowany przez platformy marketplace[12]. Jeśli posiadasz własny sklep, rozważ skierowanie swojej oferty do naszych południowych sąsiadów.
4. W handlu zagranicznym traci się marżę na przewalutowaniu i kosztach bankowych.
Ze względu na rosnące zainteresowanie firm handlem międzynarodowym w Internecie, i powstającym na ten skutek wyzwaniem związanym z rozliczaniem transgranicznych transakcji, prężnie rozwijają się kolejne fintechy świadczące usługi wygodnego i korzystnego rozliczania transakcji. Dzięki współpracy z takimi firmami możemy odciążyć firmową kasę z kosztów przewalutowań, spreadów itp. Polecamy śledzić nowe rozwiązania w tej branży.
5. Prezentacja produktów nie jest istotna, ważniejsza jest cena.
Czynniki wpływające na atrakcyjność oferty są różne i nie da się określić jedynego, kluczowego kryterium (jak np. cena). Z drugiej strony, często nawet najbardziej atrakcyjna cenowo oferta może nie wzbudzić zaufania klientów, jeśli nie towarzyszy jej profesjonalne „opakowanie” – w przypadku ofert sprzedaży w sklepie internetowym czy listingów w marketplace, równie istotne są profesjonalne fotografie prezentujące produkt, rzetelne opisy produktów, wraz z angażującym przedstawieniem zalet, korzyści i wartości, a także pozytywne opinie o produkcie czy atrakcyjny branding. Prezentacja produktu pozwala wyróżnić się w gąszczu ofert na zagranicznym marketplace lub wśród kampanii reklamowych PPC.
[1] https://www.statista.com/statistics/534123/e-commerce-share-of-retail-sales-worldwide/
[2] Eurostat, https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=E-commerce_statistics_for_individuals
[3] https://www.statista.com/statistics/867991/cross-border-e-commerce-share-world/
[4] https://www.cbcommerce.eu/blog/2022/06/23/fourth-edition-of-the-top-16-countries-cross-border-europe-an-annual-ranking-of-the-best-16-european-countries-in-cross-border-online-shopping/
[5] Strix, Raport „E-commerce za granicą, czyli szanse polskiego cross-border”
[6] https://www.airwallex.com/blog/top-cross-border-ecommerce-markets-2022
[7] https://inquirymarketresearch.pl/marketplaces-2022/
[8] Raport: Polskie małe i średnie przedsiębiorstwa sprzedające na Amazon, 2022
[9] https://www.insiderintelligence.com/insights/mobile-commerce-shopping-trends-stats/
[10] https://www.cbcommerce.eu/blog/2022/06/23/fourth-edition-of-the-top-16-countries-cross-border-europe-an-annual-ranking-of-the-best-16-european-countries-in-cross-border-online-shopping
[11] Europe E-commerce Report, 2022
[12] https://www.dlahandlu.pl/e-commerce/wiadomosci/polskie-e-sklepy-probuja-sil-w-europie-srodkowo-wschodniej-co-decyduje-o-sukcesie,116759.html