COD to skrót od określenia „Cash on Delivery”; po polsku najczęściej określany jako „płatność za pobraniem”, oznacza usługę pobrania płatności za zamówienie podczas dostarczenia towaru do klienta. To model płatności za zakupy online popularny w wielu europejskich krajach.

PUDO to skrót od określenia „Pick-Up, Drop-Off”; określenie miejsca, w którym można odebrać lub nadać przesyłkę. To ciesząca się dużą popularnością wśród konsumentów metoda logistyki ostatniej mili, dostępna w ofertach operatorów logistycznych w Polsce i za granicą. Punktem PUDO mogą być sklepy i punkty usługowe, automaty paczkowe, kioski. Wykorzystanie PUDO w logistyce daje klientowi elastyczność w wyborze miejsca dostawy i momentu nadania lub odebrania przesyłki.

Q-commerce to skrót od angielskiego określenia quick commerce - model handlu elektronicznego, w którym przewiduje się szybką dostawę produktu na żądanie. Model ten zakłada maksymalne skrócenie procesu dostawy produktów do nabywcy, nawet do kilkunastu minut od złożenia zamówienia. Najbardziej popularne platformy q-commerce w Polsce oferują zakup produktów spożywczych, chemii gospodarczej i artykułów gospodarstwa domowego z dostawą do domu. Funkcjonują w oparciu o sieć małych sklepów, tzw. dark stores, rozproszonych na terenie miasta, w celu skrócenia dystansu fizycznego i umożliwienie sprawnego dostarczenia zakupów na wybrany adres.

.

WMS to skrót od określenia Warehouse Management System - wyspecjalizowany magazynowy system informatyczny. Służy do codziennego zarządzania procesami magazynowymi w celu ich kontroli, optymalizacji i prawidłowego przepływu. System WMS może być częścią szerszego systemu ERP w formie modułu, ale częściej jest osobnym narzędziem, którym dysponują pracownicy odpowiadający za poprawną pracę magazynów firmowych.

White label jest to produkt lub usługa, której producentem i sprzedawcą są dwie różne firmy. Firma oferująca produkt swoim klientom nie jest jego producentem, ale sprzedaje go pod swoją marką. Istnieje wiele firm oferujących produkty white label innym firmom (np. kosmetyki) i zdarza się, że jeden produkt jest sprzedawany pod kilku lub kilkunastoma „szyldami”. Ten model jest często stosowany w przypadku produktów lub usług, które firma chce sprzedawać pod własną marką, bez ponoszenia kosztów związanych z ich produkcją. W porównaniu do produktów private label, model ten umożliwia ograniczenie kosztów.

Pojęcia User Experience (UX) i User Interface (UI) są ściśle związane z projektowaniem wizualnym stron internetowych, aplikacji webowych i mobilnych. Praca projektantów UX i UI wzajemnie uzupełnia się. UX polega na projektowaniu doświadczeń użytkownika podczas korzystania z witryny czy aplikacji. Do tego niezbędna jest wiedza dotycząca m.in. badania potrzeb, preferencji, nawyków użytkowników oraz zagadnień deweloperskich. UI design jest skoncentrowany wokół percepcji użytkownika. Celem projektanta UI jest stworzenie atrakcyjnej wizualnie, angażującej, dopasowanej do użytkownika i intuicyjnej witryny bądź aplikacji, z wykorzystaniem różnych technik projektowych.

TACOS to skrót od angielskiego określenia Total Advertising Cost of Sale - to wskaźnik zwrotu z inwestycji poniesionych w ramach kampanii reklamowej typu PPC (pay-per-click) prowadzonej w serwisie Amazon. Ta platforma sprzedaży internetowej posiada własne narzędzia do promocji, stąd wskaźnik TACOS został stworzony specjalnie na określenie zysków z prowadzonych działań reklamowych PPC w tym marketplace.

SEO to skrót angielskiego określenia Search Engine Optimisation. SEO oznacza zbiór metod optymalizacji witryny internetowej (serwisu, sklepu, produktu), w wyniku której osiąga się jak najwyższe pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania. Do najbardziej popularnej wyszukiwarki w Europie i na świecie zalicza się Google, więc termin pozycjonowania (SEO) stosuje się najczęściej w odniesieniu do tego serwisu. Praktyka SEO obejmuje liczne działania, świadczone najczęściej przez specjalistów ds. pozycjonowania lub marketingu internetowego. Termin SEO stosuje się też wobec działań dotyczących optymalizacji listy produktów pod wyszukiwarkę marketplace, np. na Amazon. Działanie to wymaga znajomości środowiska danego marketplace, jednak cel jest ten sam – zaistnieć w jak najlepszych wynikach wyszukiwania pod określonymi słowami kluczowymi. Najlepiej na pierwszej pozycji.

ROPO to model zachowania konsumenta, który szuka w Internecie informacji o produkcie, ale zakupu dokonuje w sklepie tradycyjnym. W przypadku reverse ROPO, ten schemat jest odwrócony i konsument sprawdza produkty w sklepach tradycyjnych, ale zakupu dokonuje online. Badanie takich zachowań konsumenckich jest ważne dla sklepów internetowych, które chcą zrozumieć, które czynniki wpływają na odpływ klientów ze sklepu online do kanałów sprzedaży offline i na odwrót.

ROPO to skrót od określenia Research Online Purchase Offline.

ROI to skrót od angielskiego określenia Return on Investment. ROI to wskaźnik zwrotu z inwestycji, oceniający stopień jej efektywności. Pozwala określić skuteczność prowadzonych działań marketingowych w ramach całego planu reklamy i promocji (do określenia efektywności reklam można posłużyć się wskaźnikiem ROAS), określając kwotę zwrotu z danej inwestycji w odniesieniu do jej kosztów (wytworzenia i reklamy). Wynik ROI wyraża się w procentach.

ROAS to skrót angielskiego określenia Return on Advertisement Spend. ROAS to wskaźnik zwrotu z inwestycji w reklamę. Pozwala określić skuteczność prowadzonych kampanii reklamowych w odniesieniu do pozyskanego przychodu dla firmy z tej reklamy lub kampanii. Wskaźnik ROAS jest z powodzeniem wykorzystywany w reklamie internetowej, ponieważ zaawansowana analityka pozwala na dokładne oszacowanie wartości zwrotu z danego kanału promocji. Możliwe jest też stosowanie go w przypadku mediów offline, jak telewizja czy radio.

PPC to skrót od angielskiego określenia pay-per-click. PPC oznacza rodzaj kampanii reklamowej w Internecie, w której reklamodawca płaci wtedy, gdy użytkownik kliknie w daną reklamę. Model rozliczeń PPC jest najczęściej stosowany w przypadku reklam prowadzonych w wyszukiwarce internetowej, wyszukiwarce na marketplace, ale też w mediach społecznościowych, np. w systemie reklamowym Facebooka.

PIM to skrót od angielskiego określenia Product Information Management. PIM oznacza platformę internetową do zarządzania wszystkimi informacjami o produktach. Te specjalistyczne narzędzia przeznaczone dla firm są bazą danych potrzebną do prowadzenia sprzedaży w sklepach e-commerce, w marketplace’ach i innych kanałach dystrybucji. Korzyścią z wdrożenia systemu PIM jest możliwość aktualizacji informacji o produkcie w jednym narzędziu. Dzięki integracji, zaktualizowane dane są automatycznie przekazywane do zewnętrznych systemów sprzedaży. Systemy PIM ułatwiają więc pracę i zarządzanie, szczególnie w przypadku dużego, różnorodnego asortymentu i wielu kanałów sprzedaży.

One step checkout to angielskie określenie na końcowy proces realizacji zamówienia w sklepie internetowym. Polega na spłaszczeniu struktury procesu finalizacji zamówienia do jednej podstrony. Pozwala to przyspieszyć dokonanie zakupu przez klienta, umożliwia mu podgląd całego procesu zakupu w jednym miejscu. Dla sklepu pozwala zmniejszyć ryzyko porzucenia koszyka przez klienta.

Omnichannel to zbiór działań, które firma podejmuje w celu zapewnienia spójnych doświadczeń sprzedażowych klienta (customer experience) we wszystkich kanałach sprzedaży i komunikacji z klientem (online i offline). Strategia omnichannel zakłada obecność marki w wielu kanałach sprzedaży i komunikacji (social media, sklep internetowy, sklep stacjonarny, marketplace, targi itp.). W odróżnieniu od stgrategii multichannel, omnichannel zakłada wypracowanie spójnych doświadczeń klienta we wszystkich kanałach. Dzięki strategii omnichannel klienci mogą łatwo dokonywać zakupów online, odbierać produkty w sklepie stacjonarnym czy punkcie odbioru lub zamówić produkty online i zwrócić w sklepie stacjonarnym. Dla firm korzyścią z wdrożenia strategii omnichannel jest dotarcie z ofertą do większej grupy potencjalnych klientów, zwiększenie skuteczności działań promocyjnych i zwiększenie sprzedaży.

Multichannel, czyli strategia wielokanałowa, to podejście do sprzedaży i marketingu, w której w celu dotarcia do klientów firma wykorzystuje wiele kanałów dystrybucji i komunikacji. Jej zaletą jej możliwość do dotarcia do szerszej grupy odbiorców w porównaniu do oparcia strategii o jeden kanał marketingu lub sprzedaży. Wykorzystanie wielu kanałów pozwala też na dopasowanie komunikacji i procesu sprzedażowego do zmieniających się preferencji klientów oraz bieżących trendów. W odróżnieniu od strategii omnichannel, kanały wykorzystywane w strategii wielokanałowej działają od siebie niezależnie, a klienci mogą mieć różne doświadczenia (customer experience), w zależności od używanego kanału. Strategia multichannel nie wymaga więc tworzenia spójnej, jednolitej strategii. Uwaga poświęcana jest każdemu kanałowi z osobna a komunikaty mogą być dopasowane do każdego z nich indywidualnie.

Merchant to najprościej mówiąc – sprzedawca; angielskie określenie na podmiot (firmę, osobę) prowadzący sklep internetowy.

M-commerce oznacza sprzedaż i zakupy internetowe z wykorzystaniem urządzeń mobilnych (telefon, tablet). M-commerce daje klientom możliwość dokonywania zakupów w każdym miejscu i czasie z wykorzystaniem sklepów internetowych, platform sprzedażowych (marketplace) i mediów społecznościowych. Poza sprzedażą i zakupem produktów i usług, aplikacje m-commerce udostępniają też dokonywanie płatności mobilnych, przeglądanie katalogów produktów, porównywanie cen itp. M-commerce to skrót od angielskiego określenia mobile commerce.

Marketplace, czyli dosłownie „rynek”, to elektroniczna platforma sprzedażowa, w której kupujący mają dostęp do produktów od wielu sprzedawców w różnych kategoriach, definiowanych przez daną platformę. Sklepy marketplace dzielą się ze względu na zasięg: lokalny (na terenie jednego kraju) lub międzynarodowy (jedna platforma dostępna w kilkunastu czy kilkudziesięciu krajach), specjalizację  (marketplace horyzontalne i wertykalne) oraz na grupę docelową (marketplace B2B, B2C, C2C). Marketplace może działać na zasadzie aukcji, gdzie przedmioty są sprzedawane na podstawie ofert kupujących, lub sklepu internetowego, gdzie cena jest ustalana przez sprzedawcę. Marketplace pozwala tworzyć szeroką ofertę produktów i zróżnicowaną ofertę cenową, udostępnia proste i intuicyjne procesy transakcji i dostawy dla klientów. Z tego powodu jest najpopularniejszym sposobem na zakupy w Internecie w wielu krajach. Najbardziej znanymi przykładami marketplace’ów są Allegro, Amazon, OLX, eBay czy Etsy.

Listing to karta produktowa lub strona produktowa w sklepie internetowym lub na marketplace, prezentująca ofertę sklepu. Na jej zawartość składają się informacje o produkcie w formie tytułu, opisu, zdjęć i filmów oraz ceny. Umożliwia klientom zapoznanie się z najważniejszymi informacjami o produkcie.

Konwersja to określenie związane z marketingiem i sprzedażą. Odnosi się do użytkownika strony internetowej, sklepu internetowego, platformy zakupowej, serwisu społecznościowego, który dokonał zakupu bądź zrealizował inny cel określony przez sprzedawcę lub reklamodawcę (np. uzupełnił formularz kontaktowy w ramach kampanii reklamowej lub zarejestrował konto w sklepie).

GMV to skrót od angielskiego określenia Gross Merchandise Value, oznacza wskaźnik łącznej wartości sprzedanych towarów w danym okresie w kanałach e-commerce.

Green commerce to sposób prowadzenia handlu, w którym nadrzędnym celem jest zrównoważony rozwój i minimalizowanie negatywnego wpływu działalności sprzedażowej na środowisko naturalne. Polega na sprzedaży produktów i usług, które są produkowane i oferowane w sposób przyjazny środowisku, np. poprzez wykorzystanie ekologicznych materiałów, redukcję zużycia energii i emisji gazów cieplarnianych w procesie produkcji.

Fulfillment odnosi się do procesu realizacji zamówienia i dostarczenia produktu do klienta, który jest wykonywany przez zewnętrzną firmę (outsourcing) na terenie kraju producenta lub za granicą. W tym modelu współpracy B2B firma-sprzedawca powierza firmie specjalizującej się w fulfillment proces realizacji złożonych zamówień i dostawy na adres klienta. Wartością dla przedsiębiorcy jest oszczędność zasobów w procesie kompleksowej realizacji zamówień, obsługa zwrotów oraz odciążenie magazynu, bowiem fulfillment umożliwia przechowywanie produktów w firmie realizującej wysyłki. Usługa fulfillment rozwinęła się wraz ze wzrostem popularności handlu internetowego (e-commerce). Popularnymi firmami świadczącymi tę usługę w Polsce są np. InPost i Omnipack.

Fintech to firma łącząca nowoczesne technologie ze światem finansów (fintechy nie są jednak bankami), kierująca swoje produkty i usługi do osób prywatnych i przedsiębiorstw. Fintechy opracowują różnorodne aplikacje, narzędzia internetowe związane m.in. z płatnościami, zarządzaniem finansami, wymianą walut, przelewami zagranicznymi, inwestowaniem itp. W handlu transgranicznym fintechy pomagają konsumentom w zakupie zagranicznym, oferując atrakcyjne kursy wymiany walut i proste płatności, a sprzedawcom – uproszczenie procedur płatności transgranicznych, co przyspiesza proces wprowadzenia produktów na zagraniczny rynek.

Feed produktowy to plik komputerowy zawierający informacje o produktach dostępnych u sprzedawcy internetowego. Przygotowywany w celu prowadzenia sprzedaży w internetowych platformach sprzedażowych lub promocji w serwisach reklamowych (np. Google, Facebook) oraz porównywarkach cenowych. Feed produktowy określa m.in. nazwy produktów, identyfikator produktu, markę, kategorie produktowe, cenę, cechy, pojemność i wagę czy inne cechy fizyczne i użytkowe produktu, zwane atrybutami. Przygotowuje się go na podstawie wytycznych platformy, w której prowadzona jest sprzedaż lub promocja – każdy serwis określa własne atrybuty, które powinny znaleźć się w feedzie. Wysoka jakość informacji zawartych w pliku zwiększa szansę na wyróżnienie oferty, pozyskanie ruchu na stronę sklepu internetowego lub stronę oferty w katalogu marketplace.

FBA i FBM to modele sprzedaży oferowane przez Amazon. FBA, czyli Fullfilment by Amazon, dotyczy procesu sprzedaży produktu, w którym Amazon przejmuje na siebie obowiązki związane z magazynowaniem produktu, zapakowaniem go, wysyłką do klienta na adres dostawy oraz obsługą zwrotu. W modelu Fullfilment by Merchant (FBM) takie obowiązki bierze na siebie sprzedawca, co wiąże się z koniecznością posiadania własnego magazynu i osób obsługujących wysyłkę paczek.

ERP jest zintegrowanym systemem informatycznym, służącym do zarządzania zasobami przedsiębiorstwa. System ERP umożliwia automatyzację procesów i integrację różnych obszarów działalności firmy w jednym programie komputerowym. Integracja modułów zapewnia płynny przepływ informacji w czasie rzeczywistym. Kilkunastu pracowników jednocześnie może wykonywać prace w systemie ERP. Przykładowymi modułami, które może integrować system ERP, są dane księgowe i finansowe, sprzedażowe, magazynowe, związane z produkcją, logistyką oraz administracją.

ERP to skrót od angielskiego określenia Enterprise Resource Planning.

EDI to skrót od Electronic Data Interchange, czyli elektronicznej wymiany danych. EDI jest to proces przesyłania zamówień oraz dokumentów handlowych (np. faktury, zamówienia) między dwoma systemami, bez konieczności ich ręcznego przepisywania. EDI jest często stosowane w handlu internetowym i pomaga usprawnić procesy sprzedaży oraz zarządzania danymi handlowymi.

Dropshipping to metoda prowadzenia sprzedaży internetowej, w której sklep internetowy lub sprzedawca na marketplace nie posiada fizycznie towarów. Sprzedawca korzysta z magazynu dostawcy lub producenta, któremu przekazuje zamówienia złożone przez jego sklep. Pakowanie i wysyłka odbywa się bezpośrednio z magazynu producenta, a więc sprzedawca nie pośredniczy w procesie realizacji zamówienia. Dzięki temu sklep internetowy nie ponosi kosztów związanych z przechowywaniem towarów. Nie musi posiadać też pracowników odpowiadających za pakowanie i wysyłkę. Zadaniem sklepu jest pozyskanie klienta poprzez marketing, sprzedaż, obsługa klienta oraz zarządzanie zwrotami towarów.

Customer journey to angielskie określenie dot. ścieżki klienta, czyli sumy wszystkich interakcji klienta z daną firmą podczas całej relacji określonej w czasie. Proces customer journey rozpoczyna się od pierwszego styku z firmą (np. poprzez zobaczoną reklamę), aż do ostatniego etapu, który może skończyć się przed lub po dokonaniu zakupu. Customer journey opracowuje się w celu zrozumienia klienta, jego potrzeb i celów oraz oczekiwań na każdym etapie styku z firmą, aby zaprojektować odpowiednie customer experience (CX).

Customer Experience (CX) to określenie na doświadczenia klienta podczas kupowania produktów lub korzystania z usług na stronie internetowej lub w sklepie internetowym. CX dotyczy wszystkich interakcji między klientem a firmą, od pierwszego wejścia na stronę, przez dokonanie zakupu, aż po obsługę posprzedażową. Dobrze zaprojektowany CX ułatwia proces zakupowy i buduje pozytywne wrażenia z kontaktu z daną firmą lub marką, dzięki temu firma zwiększa swoje szanse na powrót klienta w przyszłości.

Content marketing to strategia marketingowa, w której tworzy się i udostępnia wartościowe treści, w celu przyciągnięcia potencjalnych klientów (in-bound marketing) i zainteresowania swoją ofertą. W ramach content marketingu powstają różne rodzaje treści, takie jak artykuły na blogu, filmy, infografiki, podcasty, e-booki, a nawet memy i kreatywne posty w mediach społecznościowych.

CLV to wskaźnik pozwalający oszacować całkowitą wartość przychodu od danego klienta lub segmentu klientów z transakcji sprzedaży w danym przedziale czasowym. Wskaźnik CLV oblicza się mnożąc trzy wartości – średniej wartości zamówienia dokonanego przez danego klienta w danym okresie x ilość transakcji sprzedaży w danym okresie (zazwyczaj przez rok) x średnia długość trwania relacji handlowej (w latach).

Buy Box na Amazonie to obszar na stronie produktu, gdzie klienci mogą kliknąć przycisk "Dodaj do koszyka" lub "Kup teraz", aby dodać dany produkt do swojego koszyka lub dokonać zakupu. Na stronie produktu (np. telefonu komórkowego określonego modelu) często pojawia się wiele ofert od różnych sprzedawców. Jednak tylko jeden sprzedawca może otrzymać Buy Box, co oznacza, że ​​ma on swojego rodzaju „pierwszeństwo” wśród innych firm, oferujących ten sam produkt. Buy box jest narzędziem Amazona, który umożliwia większą sprzedaż firmie, której uda się go wygrać.

API to skrót od słów Application Programming Interface. API to rodzaj komputerowego tłumacza, który umożliwia aplikacjom komunikację między sobą. Dzięki niemu programy automatycznie przesyłają i odbierają informacje. API jest wykorzystywane m.in. w aplikacjach mobilnych lub serwisach internetowych.

Cross-dock to model logistyki magazynowej, który jest wykorzystywany w celu przyspieszenia procesu dystrybucji towarów. W magazynie cross-dock towar jest odbierany bezpośrednio z jednego transportu i przekazywany do kolejnego transportu, bez przechowywania go w magazynie na dłuższy czas.

Checkout to angielskie określenie na końcowy proces realizacji zamówienia w sklepie internetowym. Dotyczy zamówienia, które klient dodał do koszyka, a następnie podjął dodatkową aktywność w celu sfinalizowania zakupu. W procesie checkout użytkownik jest proszony o podanie dokładnych danych personalnych, adresu pocztowego, określenia sposobu płatności i realizacji dostawy, czy też akceptację regulaminu. Optymalizacja procesu checkout pozwala na zwiększenie sprzedaży w sklepie internetowym.

Spis treści

Spis treści

Cztery główne modele logistyczne w e-commerce – który z nich wybrać?

Model logistyczny to w uproszczeniu sposób, w jaki będziemy magazynować, pakować i dostarczać produkty klientom naszego e-sklepu. Decyzja o jego wyborze jest jedną z pierwszych, jakie musimy podjąć, rozpoczynając biznes e-commerce. Tę decyzję warto także ponownie przemyśleć, gdy rozpoczynamy sprzedaż transgraniczną. Zestawiliśmy ze sobą najpopularniejsze modele: fulfillment, własny magazyn, cross-docking, dropshipping, skupiając się na wadach i zaletach każdej opcji.

autor:
Omnipack

1. Własny magazyn

Dla osób niezaznajomionych z tematyką logistyki w e-commerce wydaje się naturalne, że sklep powinien posiadać swój magazyn. I rzeczywiście, w wielu przypadkach to rozwiązanie może się sprawdzać.

Jeżeli dopiero rozpoczynamy swój biznes e-commerce i dysponujemy niewielkim asortymentem, nie poniesiemy wysokich kosztów wynajmu przestrzeni magazynowej. Stosunkowo łatwo poradzimy też sobie z wysyłką towarów.

Zaletą posiadania własnego magazynu jest to, że będziemy mieli pełną kontrolę nad wszystkimi aspektami procesu logistycznego np. pakowaniem przesyłek. To daje duże pole do personalizacji poprzez np. dodawanie krótkich, własnoręcznie napisanych liścików z podziękowaniami do klientów.

Problemy z własnym magazynem zaczynają się wtedy, gdy sklep się rozrasta. Potrzeba wówczas większej przestrzeni, którą trzeba odpowiednio zarządzać. Procesy się komplikują, co sprawia, że właściciel sklepu musi zdobyć odpowiednią wiedzę na temat logistyki i zainwestować w technologie, które pozwolą zarządzać większą liczbą wysyłek.

Większa przestrzeń oznacza również wyższe koszty najmu. W przypadku korzystania z własnego magazynu, koszty najmu są kosztami stałymi, czyli trzeba je ponosić niezależnie od aktualnej kondycji przedsiębiorstwa.

Kosztem stałym są również wynagrodzenia pracowników, a warto pamiętać, że przy wzroście liczby wysyłek pojawia się także konieczność zatrudnienia dodatkowych osób.

W przypadku sprzedaży za granicą, na barkach właściciela e-sklepu spoczywa także cała logistyka cross-border, a także zadbanie o obsługę prawną i podatkową.

O ile własny magazyn jest bardzo często dobrym rozwiązaniem na start biznesu e-commerce, o tyle może się okazać, że od pewnego poziomu wysyłek (ok. 500-1000 paczek miesięcznie), a szczególnie przy sprzedaży cross-border, dalsze działanie w oparciu o własny magazyn jest nie tylko kłopotliwe, ale też nieopłacalne.

2. Dropshipping

Dropshipping jest jedną z odpowiedzi na problemy związane z inwestowaniem we własny magazyn. Właściciel sklepu online jest tutaj odpowiedzialny za sprzedaż i marketing, a wszystkie kwestie logistyczne spoczywają na barkach producenta lub dostawcy produktów. W modelu dropshippingowym klienci składają bowiem zamówienia w naszym sklepie, ale produkty są magazynowane, pakowane i wysyłane przez dystrybutora.

Dzięki temu, że dystrybutor bierze na siebie wszystkie kwestie logistyczne, właściciel e-sklepu oszczędza na zatrudnieniu pracowników, wynajmie magazynu oraz zakupie dużej ilości zapasów.

Model dropshippingowy jest często wybierany przez małe sklepy, które chcą zacząć prowadzenie biznesu bez większych inwestycji. Właściciel korzysta z faktu, że nie musi znać się na logistyce, gromadzić niesprzedanego towaru, a jednocześnie może dysponować szerokim asortymentem.

Problemy z dropshippingiem polegają na uzależnieniu od dystrybutora. Istnieje np. ryzyko, że klient dokona zakupu w naszym sklepie, a dystrybutor jednak nie będzie posiadał na stanie danego produktu i go nie wyśle. Tracimy wtedy klienta, a zyskujemy w internecie negatywną opinię np. na Ceneo lub w innym serwisie publikującym tego typu oceny. Korzystanie z dropshippingu komplikuje się tym bardziej, gdy korzystamy z usług wielu dystrybutorów.

Minusem rozwiązania jest także to, że nie oznaczymy paczek w sposób indywidualny, ponieważ całą kontrolę nad procesem pakowania ma dystrybutor. Branding na paczce czy podziękowanie klientowi za zakupy ulotką wewnątrz wraz z ewentualnym przedstawieniem dodatkowej oferty, czy dołączenie próbek (wszystko to jest tzw. insertowaniem) to świetny sposób na przywiązanie klienta do marki.

Należy również pamiętać, że choć w modelu dropshippingowym właściciel e-sklepu w zasadzie nie ma kontaktu ze sprzedawanym produktem, to formalnie nadal pozostaje sprzedawcą. To oznacza, że w przypadku sprzedaży cross-border wszystkie kwestie prawne, podatkowe i organizacyjne nadal pozostają na jego barkach.

Dropshipping jest pomysłem dla przedsiębiorców bez większego zaplecza finansowego, stawiających pierwsze kroki w branży e-commerce, ale traci on na atrakcyjności, gdy chcemy budować siłę marki i rozwijać się zarówno lokalnie, jak i za granicą.  

3. Cross-docking

Cross-docking nierzadko mylony jest z dropshippingiem, ale to błąd. Istnieje zasadnicza różnica pomiędzy tymi modelami logistycznymi. W przypadku cross-dockingu e-sklep przepakowuje produkty przed wysyłką do klienta końcowego, zatem musi dysponować przestrzenią magazynową. Przestrzeni nie musi być dużo, gdyż produkty opuszczają magazyn zaraz po tym, jak do niego trafiają.

Dzięki cross-dockingowi e-sklep może kompletować tak zwane sety, czyli przesyłki zawierające produkty od różnych dostawców, które dostarczane są jednemu klientowi. To także szansa na dodawanie insertów.

Podobnie, jak w przypadku dropshippingu, cross-docking nie wymaga znaczących nakładów finansowych. Duża rotacja towarów, a tym samym niewielka przestrzeń magazynowa pozwalają na ograniczenie kosztów.

Znaczące wyzwanie związane z cross-dockingiem polega na tym, że jesteśmy zmuszeni do wykonywania wszystkich prac w wyjątkowo sprawny sposób. Fakt, że musimy otrzymać paczkę od dostawcy i dopiero wtedy sami ją wysyłamy, przedłuża czas dostarczenia produktów do klienta. W przypadku dostawy cross-border takie wydłużenie będzie jeszcze bardziej dotkliwe. Dlatego też proces po naszej stronie musi być perfekcyjnie zorganizowany, żeby uniknąć dodatkowych opóźnień.

Niewielkie wymagania dotyczące powierzchni magazynu zderzają się w cross-dockingu z koniecznością zachowania doskonałości operacyjnej. To sprawia, że model ten, choć nie wymaga dużego zaplecza finansowego, to jednak niesie za sobą konieczność zdobycia pewnego doświadczenia w branży e-commerce.  

4. Fulfillment

Fulfillment to inaczej outsourcing logistyki. Jest to model, w którym zewnętrzna firma jest w pełni odpowiedzialna za logistykę sklepu internetowego, w tym: przyjęcie, magazynowanie, kompletację i pakowanie, wysyłkę zamówień, a także obsługę zwrotów.

Produkty są przechowywane w centrum fulfillmentowym i stamtąd trafiają bezpośrednio do klienta końcowego e-sklepu. W przeciwieństwie do dropshippingu, firma fulfillmentowa przygotowuje paczki według naszych wytycznych, co pozwala np. na brandowanie czy dodawanie insertów. Ponadto właściciel e-sklepu może na bieżąco śledzić postęp w realizacji zamówień poprzez dedykowaną aplikację.

W modelu fulfillmentowym unikamy kosztów stałych związanych z wynajmem magazynu czy zatrudnieniem pracowników. Koszty związane z logistyką stają się kosztami zmiennymi, czyli są uzależnione od sprzedaży. E-sklep rozliczany jest tylko za realnie zajmowaną przestrzeń i wysyłane paczki. Kiedy biznes e-commerce rośnie (np. w okresie szczytów sprzedażowych), fulfillment zapewnia dodatkową przestrzeń i personel. Gdy sprzedaż spada, te zasoby dostosowywane są do aktualnych potrzeb e-sklepu.

W centrum fulfillmentowym obsługiwanych jest wiele e-sklepów jednocześnie, a to daje każdemu z nich korzyści wynikające z efektu skali np. atrakcyjniejsze stawki kurierskie czy na opakowania.

Doświadczony partner logistyczny działa również w oparciu o wypracowane przez lata procedury i technologie. Wszystkie procesy są przemyślane i zautomatyzowane, a to przekłada się na minimalne ryzyko błędów. Przykładowo, w przypadku firmy Omnipack poziom bezbłędności w realizacji zamówień wynosi 99,95%. Mniej błędów to mniej zwrotów, czyli wyższa rentowność e-sklepu.

Partner fulfillmentowy pomaga również w ekspansji na nowe rynki i sprzedaży międzynarodowej. Gotowa infrastruktura do sprzedaży cross-border, w tym doświadczenie w realizacji zamówień do wielu krajów, pozwala na dynamiczny rozwój biznesu e-commerce niezależnie od tego, czy sprzedaż prowadzona jest przez własną platformę, czy przez znane marketplace’y.

Model fulfillmentowy, czyli powierzenie logistyki specjalistom, pozwala skupić się na rozwoju biznesu (lokalnie i za granicą), przynosząc jednocześnie realne korzyści finansowe. Aby jednak w pełni odczuć te korzyści, konieczne jest osiągnięcie pewnej skali sprzedaży (przynajmniej ok. 500-1000 paczek miesięcznie).  

5. Jak wybrać model logistyczny w e-commerce?

Decyzja o tym, w jaki sposób rozwiążemy kwestie logistyczne w naszej firmie, powinna wynikać z rozważenia wielu czynników. Ważne, aby przygotowując biznesplan przeprowadzić dokładną analizą plusów i minusów każdego modelu. Należy wziąć pod uwagę nasze możliwości finansowe, plany rozwoju e-sklepu czy chociażby doświadczenie w zakresie e-commerce i logistyki.

W przypadku prowadzenia sprzedaży cross-border trzeba pamiętać o dodatkowych obowiązkach prawno-podatkowych (np. rejestracja VAT), a także operacyjnych związanych z wysyłką zagraniczną (np. kurierzy zagraniczni). Są to czasochłonne i złożone sprawy, które można dźwignąć na własnych barkach, ale można też powierzyć profesjonalistom. Przykładowo, centrum fulfillmentowe realizujące zamówienia do wielu krajów przeprowadzi właściciela e-sklepu przez ten proces krok po kroku, dzięki czemu przedsiębiorca zyskuje więcej czasu i może skupić się na kluczowych obszarach jak np. sprzedaż i marketing.

Warto także pamiętać, że niektóre sklepy decydują się na kombinację różnych modeli logistycznych. Może to być np. wysyłanie mniejszych, łatwiejszych do składowania produktów z własnego magazynu a tych o dużych gabarytach poprzez dropshipping. Przedsiębiorcy prowadzący oddzielną sprzedaż B2B i B2C mogą np. realizować pojedyncze zamówienia hurtowe z własnego magazynu, a znacznie bardziej liczne zakupy konsumenckie powierzyć firmie fulfillmentowej.

Pamiętajmy również, że chociaż wybór modelu logistycznego jest jedną z pierwszych decyzji, to nie oznacza, że musimy pozostać jej wierni aż do końca. Można np. zacząć od własnego magazynu, a wraz ze wzrostem biznesu przenieść swoje operacje logistyczne do profesjonalistów.

autor artykułu

Kompleksowo obsługujemy wszystkie procesy logistyczne średnich i dużych e-sklepów.

Wizytówka firmy

Przeczytaj artykuły Omnipack

Fulfillment

Fulfillment czy własny magazyn – kluczowa decyzja w e-commerce

Logistyka

Jednym z najpoważniejszych dylematów w biznesie e-commerce jest wybór efektywnego modelu logistycznego. Trzeba podjąć decyzję: ...

Jak zbudować ekosklep w 2024? Ekologistyka krok po kroku

Logistyka

Ekologia staje się coraz ważniejsza w branży e-commerce, a oczekiwania konsumentów w tym zakresie stale rosną. Według Nielsena ...

Jak centra fulfillmentowe wspierają e-commerce w czasie szczytów sprzedażowych?

Logistyka

Szczyty sprzedażowe w czwartym kwartale, takie jak Black Friday, Mikołajki i okres świąteczny to najbardziej owocny, ale i trud...

Zobacz więcej artykułów