10 korzyści rozszerzenia działalności sprzedażowej na zagraniczne rynki e-commerce
Ekspansja zagraniczna to cel wielu rodzimych firm. Niekiedy kojarzy się jednak z największymi przedsiębiorstwami, posiadającymi duży kapitał, który pozwala na podbój nowych rynków. Cross-border e-commerce, czyli handel elektroniczny wykraczający poza granicę kraju, to dziś jedna z największych szans na skalowanie sprzedaży dóbr i usług, także przez firmy z sektora MŚP. Trudno przejść obojętnie obok korzyści, które daje gospodarka cyfrowa i internacjonalizacja handlu. W artykule zebraliśmy kluczowe z nich.
1. Zyskanie wartościowych kanałów sprzedaży, generujących dodatkowe zyski
Jeśli trafiłeś na portal cross-border.pl, prawdopodobnie jesteś odpowiedzialny za zarządzanie sprzedażą, rozwojem firmy lub poszukiwaniem nowych kanałów dystrybucji. Niemal każdy biznes chce wzrastać i pomnażać zyski. Ponieważ zagraniczne rynki oznaczają miliony konsumentów otwartych na nowe produkty, a Internet znosi szereg tradycyjnych barier eksportowych, stąd transgraniczny handel przez Internet (cross-border e-commerce) jest trendem o wzrastającej popularności wśród sprzedawców na całym świecie.
Zwrócenie się w stronę zagranicznego popytu poprzez realizacje dokładnie skrojonej strategii sprzedażowej, to naturalny krok w rozwoju nie tylko sprzedaży, ale też całego przedsiębiorstwa. To właśnie zyski generowane z kanałów sprzedaży transgranicznej najbardziej motywują polskich przedsiębiorców do podjęcia działań.
Zmieniające się preferencje i nawyki zakupowe konsumentów w Europie i na świecie, preferencyjne regulacje w handlu zagranicznym oraz prężny rozwój usług biznesowych dla sektora e-commerce sprawiają, że to najlepszy moment na rozważenie ekspansji zagranicznej także w Twojej firmie.
2. Większy popyt na produkty za granicą
W czasach silnej konkurencji, niepewności na rynku, utrzymującej się inflacji i presji cenowej, stały popyt na produkty nie jest pewny, a wzrost może dynamicznie wyhamować, w zależności od warunków zewnętrznych. Być może ugruntowałeś już swoją pozycję na polskim rynku i jesteś zadowolony z przychodów generowanych przez Twoją bazę klientów. Są jednak kanały, gdzie odbijasz się od ściany lub chcesz generować jeszcze większą sprzedaż w kategoriach, w których czujesz się pewnie.
Niezależenie od motywacji, popyt jest uwarunkowanymi wieloma czynnikami. Dlaczego jednak nie poszukać możliwości skutecznej sprzedaży także na rynkach zagranicznych? Sprawdzenie, jaką popularnością cieszą się produkty z Twojej kategorii na zagranicznych rynkach i jakie masz szanse na zaistnienie ze swoim produktem mogą być kluczowymi odkryciami dla Twojej firmy.
Istnieją kategorie produktów, na które występuje zwiększone zainteresowanie za granicą, m.in. ze względu na niszę lub konkurencyjność cenową czy jakościową, jaką mogą zapewnić polscy producenci. Każdy taki przypadek wymaga dokładnej analizy rynku docelowego i konkurencji. Wiemy jednak, że wiele biznesów MŚP w naszym kraju skorzystało na popycie generowanym poza granicami kraju.
3. Pozyskanie bazy lojalnych klientów
Rozwój oferty sprzedażowej i nowych kanałów, nie tylko za granicą, wymaga od każdej firmy długich procesów przygotowania, dostosowania oraz promocji produktów. „Nagroda” w postaci zwiększenia wolumenów sprzedaży jest jednak warta zaangażowania zasobów firmowych.
Zbudowanie bazy klientów, którzy będą regularnie powracali do Twojego sklepu lub marki przynosi wiele korzyści. Dobrą informacją jest to, że rosnąca świadomość i zaangażowanie europejskich kupujących w Internecie sprawia, że chętniej i śmielej korzystają z zagranicznych sklepów i potrafią wracać do marek, które wzbudziły ich zaufanie.
Handel transgraniczny staje się nową normalnością, a granice przestają mieć znaczenie w realizacji skutecznej sprzedaży i marketingu, przynoszących zyski i zadowolonych klientów niemal w każdym kraju.
4. Możliwość sprzedawania po większej marży
Handel na transgranicznym rynku i w walutach obcych, pomimo generowania dodatkowych obciążeń finansowych, to wciąż o wiele atrakcyjniejsza finansowo opcja, niż zwiększanie sprzedaży na lokalnym rynku. Nabiera to szczególnego znaczenia w czasach rosnącej inflacji i zmian siły nabywczej.
Możesz zastanawiać się, czy zwiększonej marży nie „zjadają” dodatkowe koszty przewalutowań, obsługi platform sprzedażowych i koszty prowadzenia zagranicznego biznesu. Na takie pytania da się odpowiedzieć tylko “to zależy”.
Przygotowanie optymalnej strategii sprzedaży zagranicznej, w tym polityki cenowej, rozwieje wszelkie wątpliwości. Pamiętaj, że istnieją rozwiązania finansowe takie jak fintechy, pomagające zmniejszyć koszty transakcyjne. W ostatecznym rozrachunku marża wcale nie musi się uszczuplić, a Twoja firma skorzysta na atrakcyjności transakcji prowadzonych za granicą.
5. Możliwość skalowania biznesu
Rozwój usług dla e-commerce, takich jak fulfillment, obsługa zagranicznych zwrotów towarów czy wsparcie obsługi klienta zagranicznego, wpłynął na zwiększone zainteresowanie firm rozszerzeniem sprzedaży na rynki zagraniczne. Naturalnie przyczynia się to zwiększenia skali działania firmy i stanowi szansę na wejście na „zaawansowany poziom” rozwoju przedsiębiorstwa.
Poszukując możliwości rozwoju swojej sprzedaży, np. na portalu cross-border.pl, musisz być przygotowany na skalowanie swojego biznesu. Zagraniczni klienci będą oczekiwali wysokiej jakości obsługi. Zaaranżowanie wszystkich procesów i dostosowanie ich do zagranicznego rynku wymaga dodatkowej ekspertyzy, zasobów kadrowych oraz narzędzi sprzedażowych i logistycznych.
Jeśli jesteś przygotowany na perspektywę zwiększania skali działalności swojej firmy, lub została wpisana w strategię Twojego przedsiębiorstwa na początku działalności, wiesz już na pewno, że handel internetowy na rynkach zagranicznych jest do tego doskonałym „narzędziem”.
6. Uniezależnienie się od rynku krajowego – dywersyfikacja
Dywersyfikacja w handlu polega na zróżnicowaniu kanałów sprzedaży w celu zmniejszenia ryzyka lub poprawy wyników sprzedażowych bądź dochodów firmy. Pozytywnie wpływa na rozwój przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie szczególnie w “niepewnych” czasach, rządzących się dynamicznymi zmianami makroekonomicznymi, wpływającymi na podaż i popyt na rynku.
W przypadku, gdy obserwujesz zmieniony popyt na Twoje produkty, lub gdy koszty produkcji lub dystrybucji o wiele trudniej równoważyć zyskami ze sprzedaży, możesz rozważać wejście na rynki zagraniczne. Nie jesteś w tym osamotniony.
Dzięki budowie portfolio na zagranicznym marketplace lub rozszerzeniu sieci dystrybucji na zagranicznych rynkach e-commerce, wiele firm zyskało cenne źródło zysków, które przyczyniło się do zwiększenia stabilności i pewności dochodów.
Firmy, które rozpoczęły sprzedaż zagraniczną, są chętne do rozszerzania działalności na kolejnych rynkach. Badania pokazują, że tylko 10% firm, które sprzedają do przynajmniej pięciu krajów, nie otworzyło nowego rynku w ostatnim roku[1]. Dywersyfikacja przynosi więc znaczące korzyści dla e-biznesów.
7. Wypełnienie niszy rynkowej
Znanym przykładem polskiej firmy, która z sukcesem zaistniała na niemieckim Amazon, jest sprzedawca pestek wiśni. Nie chcemy, abyś teraz zastanawiał się do czego są komukolwiek potrzebne. (Ale będziesz, więc nie będziemy trzymać Cię w niepewności. Pestki wiśni służą do wypełniania poduszek rozgrzewających. To dopiero zyskowna nisza!)
Analiza zagranicznego rynku oraz konkurencji to bardzo ważny krok w procesie przygotowania do handlu za granicą. Przeszukanie Internetu, platform sprzedażowych oraz poznanie konkurencji to jedne z kilku narzędzi do określenia niszy produktowej w zagranicznym e-commerce.
8. Marketing marki własnej
Glov to świetny przykład rodzimej firmy, która wprowadziła na polski rynek opatentowany produkt. Rękawice do demakijażu produkowane przez tę firmę były hitem w mediach społecznościowych i internetowych i wciąż utrzymują się w czołówce sprzedaży w kategorii beauty. Firma postawiła na dalszy rozwój poprzez sprzedaż w e-commerce za granicą, zarówno przez marketplace, jak i własną platformę.
Jeśli jesteś producentem produktów private label, handel transgraniczny w Internecie daje w zasadzie nieograniczone możliwości rozwoju. Wprowadzając produkt na zagraniczny rynek i inwestując w marketing, tworzysz bazę nowych, oddanych klientów. Możesz zainteresować się naszym artykułem o korzyściach posiadania produktów private label.
Media społecznościowe czy content marketing są doskonałą strategią na pozyskiwanie osób zainteresowanych Twoim produktem. Na samym początku skoncentruj się na górnym poziomie lejka sprzedażowego i postaw na budowanie świadomości o swoim produkcie.
9. Zyskanie bezcennego doświadczenia
Czasami zastanawiasz się, czy ważniejsze jest dla Ciebie rozwijanie się, czy czerpanie satysfakcji z tego, co masz. Nie ma na to jednej, dobrej odpowiedzi. W zasadzie to wszystko jest ważne, ale zależy to od tego, na jakim etapie biznesowo jesteś dzisiaj.
Jeśli chcesz rozwijać swoją firmę, sprzedaż, a także kompetencje swoje i zespołu, z którym pracujesz, sprzedaż w transgranicznym e-commerce jest doskonałą „szkołą” prowadzenia biznesu. Wymaga zarówno twardych umiejętności, wiedzy (którą możesz czerpać z naszego portalu!), researchu, ciekawości i otwartości, ale też cech takich jak cierpliwość, optymizm, zorganizowanie, pewność siebie.
Ty oraz Twoja załoga możecie sporo zyskać decydując się na rozpoczęcie działalności e-commerce za granicą. Twoja ciekawość i otwartość przywiodła Cię na naszą stronę. Wydaje nam się, że z tego względu jesteś odpowiednią osobą w odpowiednim miejscu!
10. Realizacja aspiracji i celów strategicznych
Jeśli jesteś przedstawicielem jednej z wielu polskich firm, którym od początku działalności przyświeca ambitny cel zdobycia zagranicznych rynków, to możesz skorzystać na handlu cross-border. Dziś jest świetny moment na podjęcie się projektu wprowadzenia produktów na zagraniczne rynki. Możesz korzystać ze wsparcia wielu firm świadczących usługi dla transgranicznej sprzedaży e-commerce. Nie jesteś w tym sam/a.
*
Jeśli w Twoim umyśle rodzi się pytanie, jak podejść do tematu rozpoczęcia e-eksportu, służymy pomocą! Na portalu cross-border.pl znajdziesz bazę artykułów i poradników dotyczących opracowania strategii. To pierwszy krok, jaki każda firma, niezależnie od wielkości czy branży, powinna podjąć w swoich przygotowaniach do e-eksportu.
Przybliżamy kluczowe informacje o zagranicznych rynkach. Opracowaliśmy także audyt gotowości do eksportu, aby każda firma mogła sprawdzić, które ważne obszary przygotowania są gotowe, a którym trzeba będzie poświęcić więcej czasu. Powodzenia!
[1] Strix, Raport „E-commerce za granicą, czyli szanse polskiego cross-border”