Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /var/www/cross-border.pl/public_html/wp-content/themes/uidea/header.php on line 19

Warning: Attempt to read property "slug" on null in /var/www/cross-border.pl/public_html/wp-content/themes/uidea/header.php on line 19

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /var/www/cross-border.pl/public_html/wp-content/themes/uidea/header.php on line 20

Warning: Attempt to read property "name" on null in /var/www/cross-border.pl/public_html/wp-content/themes/uidea/header.php on line 20
10 korzyści rozszerzenia działalności sprzedażowej na zagraniczne rynki e-commerce - Cross-border.pl

COD to skrót od określenia „Cash on Delivery”; po polsku najczęściej określany jako „płatność za pobraniem”, oznacza usługę pobrania płatności za zamówienie podczas dostarczenia towaru do klienta. To model płatności za zakupy online popularny w wielu europejskich krajach.

PUDO to skrót od określenia „Pick-Up, Drop-Off”; określenie miejsca, w którym można odebrać lub nadać przesyłkę. To ciesząca się dużą popularnością wśród konsumentów metoda logistyki ostatniej mili, dostępna w ofertach operatorów logistycznych w Polsce i za granicą. Punktem PUDO mogą być sklepy i punkty usługowe, automaty paczkowe, kioski. Wykorzystanie PUDO w logistyce daje klientowi elastyczność w wyborze miejsca dostawy i momentu nadania lub odebrania przesyłki.

Q-commerce to skrót od angielskiego określenia quick commerce - model handlu elektronicznego, w którym przewiduje się szybką dostawę produktu na żądanie. Model ten zakłada maksymalne skrócenie procesu dostawy produktów do nabywcy, nawet do kilkunastu minut od złożenia zamówienia. Najbardziej popularne platformy q-commerce w Polsce oferują zakup produktów spożywczych, chemii gospodarczej i artykułów gospodarstwa domowego z dostawą do domu. Funkcjonują w oparciu o sieć małych sklepów, tzw. dark stores, rozproszonych na terenie miasta, w celu skrócenia dystansu fizycznego i umożliwienie sprawnego dostarczenia zakupów na wybrany adres.

.

WMS to skrót od określenia Warehouse Management System - wyspecjalizowany magazynowy system informatyczny. Służy do codziennego zarządzania procesami magazynowymi w celu ich kontroli, optymalizacji i prawidłowego przepływu. System WMS może być częścią szerszego systemu ERP w formie modułu, ale częściej jest osobnym narzędziem, którym dysponują pracownicy odpowiadający za poprawną pracę magazynów firmowych.

White label jest to produkt lub usługa, której producentem i sprzedawcą są dwie różne firmy. Firma oferująca produkt swoim klientom nie jest jego producentem, ale sprzedaje go pod swoją marką. Istnieje wiele firm oferujących produkty white label innym firmom (np. kosmetyki) i zdarza się, że jeden produkt jest sprzedawany pod kilku lub kilkunastoma „szyldami”. Ten model jest często stosowany w przypadku produktów lub usług, które firma chce sprzedawać pod własną marką, bez ponoszenia kosztów związanych z ich produkcją. W porównaniu do produktów private label, model ten umożliwia ograniczenie kosztów.

Pojęcia User Experience (UX) i User Interface (UI) są ściśle związane z projektowaniem wizualnym stron internetowych, aplikacji webowych i mobilnych. Praca projektantów UX i UI wzajemnie uzupełnia się. UX polega na projektowaniu doświadczeń użytkownika podczas korzystania z witryny czy aplikacji. Do tego niezbędna jest wiedza dotycząca m.in. badania potrzeb, preferencji, nawyków użytkowników oraz zagadnień deweloperskich. UI design jest skoncentrowany wokół percepcji użytkownika. Celem projektanta UI jest stworzenie atrakcyjnej wizualnie, angażującej, dopasowanej do użytkownika i intuicyjnej witryny bądź aplikacji, z wykorzystaniem różnych technik projektowych.

TACOS to skrót od angielskiego określenia Total Advertising Cost of Sale - to wskaźnik zwrotu z inwestycji poniesionych w ramach kampanii reklamowej typu PPC (pay-per-click) prowadzonej w serwisie Amazon. Ta platforma sprzedaży internetowej posiada własne narzędzia do promocji, stąd wskaźnik TACOS został stworzony specjalnie na określenie zysków z prowadzonych działań reklamowych PPC w tym marketplace.

SEO to skrót angielskiego określenia Search Engine Optimisation. SEO oznacza zbiór metod optymalizacji witryny internetowej (serwisu, sklepu, produktu), w wyniku której osiąga się jak najwyższe pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania. Do najbardziej popularnej wyszukiwarki w Europie i na świecie zalicza się Google, więc termin pozycjonowania (SEO) stosuje się najczęściej w odniesieniu do tego serwisu. Praktyka SEO obejmuje liczne działania, świadczone najczęściej przez specjalistów ds. pozycjonowania lub marketingu internetowego. Termin SEO stosuje się też wobec działań dotyczących optymalizacji listy produktów pod wyszukiwarkę marketplace, np. na Amazon. Działanie to wymaga znajomości środowiska danego marketplace, jednak cel jest ten sam – zaistnieć w jak najlepszych wynikach wyszukiwania pod określonymi słowami kluczowymi. Najlepiej na pierwszej pozycji.

ROPO to model zachowania konsumenta, który szuka w Internecie informacji o produkcie, ale zakupu dokonuje w sklepie tradycyjnym. W przypadku reverse ROPO, ten schemat jest odwrócony i konsument sprawdza produkty w sklepach tradycyjnych, ale zakupu dokonuje online. Badanie takich zachowań konsumenckich jest ważne dla sklepów internetowych, które chcą zrozumieć, które czynniki wpływają na odpływ klientów ze sklepu online do kanałów sprzedaży offline i na odwrót.

ROPO to skrót od określenia Research Online Purchase Offline.

ROI to skrót od angielskiego określenia Return on Investment. ROI to wskaźnik zwrotu z inwestycji, oceniający stopień jej efektywności. Pozwala określić skuteczność prowadzonych działań marketingowych w ramach całego planu reklamy i promocji (do określenia efektywności reklam można posłużyć się wskaźnikiem ROAS), określając kwotę zwrotu z danej inwestycji w odniesieniu do jej kosztów (wytworzenia i reklamy). Wynik ROI wyraża się w procentach.

ROAS to skrót angielskiego określenia Return on Advertisement Spend. ROAS to wskaźnik zwrotu z inwestycji w reklamę. Pozwala określić skuteczność prowadzonych kampanii reklamowych w odniesieniu do pozyskanego przychodu dla firmy z tej reklamy lub kampanii. Wskaźnik ROAS jest z powodzeniem wykorzystywany w reklamie internetowej, ponieważ zaawansowana analityka pozwala na dokładne oszacowanie wartości zwrotu z danego kanału promocji. Możliwe jest też stosowanie go w przypadku mediów offline, jak telewizja czy radio.

PPC to skrót od angielskiego określenia pay-per-click. PPC oznacza rodzaj kampanii reklamowej w Internecie, w której reklamodawca płaci wtedy, gdy użytkownik kliknie w daną reklamę. Model rozliczeń PPC jest najczęściej stosowany w przypadku reklam prowadzonych w wyszukiwarce internetowej, wyszukiwarce na marketplace, ale też w mediach społecznościowych, np. w systemie reklamowym Facebooka.

PIM to skrót od angielskiego określenia Product Information Management. PIM oznacza platformę internetową do zarządzania wszystkimi informacjami o produktach. Te specjalistyczne narzędzia przeznaczone dla firm są bazą danych potrzebną do prowadzenia sprzedaży w sklepach e-commerce, w marketplace’ach i innych kanałach dystrybucji. Korzyścią z wdrożenia systemu PIM jest możliwość aktualizacji informacji o produkcie w jednym narzędziu. Dzięki integracji, zaktualizowane dane są automatycznie przekazywane do zewnętrznych systemów sprzedaży. Systemy PIM ułatwiają więc pracę i zarządzanie, szczególnie w przypadku dużego, różnorodnego asortymentu i wielu kanałów sprzedaży.

One step checkout to angielskie określenie na końcowy proces realizacji zamówienia w sklepie internetowym. Polega na spłaszczeniu struktury procesu finalizacji zamówienia do jednej podstrony. Pozwala to przyspieszyć dokonanie zakupu przez klienta, umożliwia mu podgląd całego procesu zakupu w jednym miejscu. Dla sklepu pozwala zmniejszyć ryzyko porzucenia koszyka przez klienta.

Omnichannel to zbiór działań, które firma podejmuje w celu zapewnienia spójnych doświadczeń sprzedażowych klienta (customer experience) we wszystkich kanałach sprzedaży i komunikacji z klientem (online i offline). Strategia omnichannel zakłada obecność marki w wielu kanałach sprzedaży i komunikacji (social media, sklep internetowy, sklep stacjonarny, marketplace, targi itp.). W odróżnieniu od stgrategii multichannel, omnichannel zakłada wypracowanie spójnych doświadczeń klienta we wszystkich kanałach. Dzięki strategii omnichannel klienci mogą łatwo dokonywać zakupów online, odbierać produkty w sklepie stacjonarnym czy punkcie odbioru lub zamówić produkty online i zwrócić w sklepie stacjonarnym. Dla firm korzyścią z wdrożenia strategii omnichannel jest dotarcie z ofertą do większej grupy potencjalnych klientów, zwiększenie skuteczności działań promocyjnych i zwiększenie sprzedaży.

Multichannel, czyli strategia wielokanałowa, to podejście do sprzedaży i marketingu, w której w celu dotarcia do klientów firma wykorzystuje wiele kanałów dystrybucji i komunikacji. Jej zaletą jej możliwość do dotarcia do szerszej grupy odbiorców w porównaniu do oparcia strategii o jeden kanał marketingu lub sprzedaży. Wykorzystanie wielu kanałów pozwala też na dopasowanie komunikacji i procesu sprzedażowego do zmieniających się preferencji klientów oraz bieżących trendów. W odróżnieniu od strategii omnichannel, kanały wykorzystywane w strategii wielokanałowej działają od siebie niezależnie, a klienci mogą mieć różne doświadczenia (customer experience), w zależności od używanego kanału. Strategia multichannel nie wymaga więc tworzenia spójnej, jednolitej strategii. Uwaga poświęcana jest każdemu kanałowi z osobna a komunikaty mogą być dopasowane do każdego z nich indywidualnie.

Merchant to najprościej mówiąc – sprzedawca; angielskie określenie na podmiot (firmę, osobę) prowadzący sklep internetowy.

M-commerce oznacza sprzedaż i zakupy internetowe z wykorzystaniem urządzeń mobilnych (telefon, tablet). M-commerce daje klientom możliwość dokonywania zakupów w każdym miejscu i czasie z wykorzystaniem sklepów internetowych, platform sprzedażowych (marketplace) i mediów społecznościowych. Poza sprzedażą i zakupem produktów i usług, aplikacje m-commerce udostępniają też dokonywanie płatności mobilnych, przeglądanie katalogów produktów, porównywanie cen itp. M-commerce to skrót od angielskiego określenia mobile commerce.

Marketplace, czyli dosłownie „rynek”, to elektroniczna platforma sprzedażowa, w której kupujący mają dostęp do produktów od wielu sprzedawców w różnych kategoriach, definiowanych przez daną platformę. Sklepy marketplace dzielą się ze względu na zasięg: lokalny (na terenie jednego kraju) lub międzynarodowy (jedna platforma dostępna w kilkunastu czy kilkudziesięciu krajach), specjalizację  (marketplace horyzontalne i wertykalne) oraz na grupę docelową (marketplace B2B, B2C, C2C). Marketplace może działać na zasadzie aukcji, gdzie przedmioty są sprzedawane na podstawie ofert kupujących, lub sklepu internetowego, gdzie cena jest ustalana przez sprzedawcę. Marketplace pozwala tworzyć szeroką ofertę produktów i zróżnicowaną ofertę cenową, udostępnia proste i intuicyjne procesy transakcji i dostawy dla klientów. Z tego powodu jest najpopularniejszym sposobem na zakupy w Internecie w wielu krajach. Najbardziej znanymi przykładami marketplace’ów są Allegro, Amazon, OLX, eBay czy Etsy.

Listing to karta produktowa lub strona produktowa w sklepie internetowym lub na marketplace, prezentująca ofertę sklepu. Na jej zawartość składają się informacje o produkcie w formie tytułu, opisu, zdjęć i filmów oraz ceny. Umożliwia klientom zapoznanie się z najważniejszymi informacjami o produkcie.

Konwersja to określenie związane z marketingiem i sprzedażą. Odnosi się do użytkownika strony internetowej, sklepu internetowego, platformy zakupowej, serwisu społecznościowego, który dokonał zakupu bądź zrealizował inny cel określony przez sprzedawcę lub reklamodawcę (np. uzupełnił formularz kontaktowy w ramach kampanii reklamowej lub zarejestrował konto w sklepie).

GMV to skrót od angielskiego określenia Gross Merchandise Value, oznacza wskaźnik łącznej wartości sprzedanych towarów w danym okresie w kanałach e-commerce.

Green commerce to sposób prowadzenia handlu, w którym nadrzędnym celem jest zrównoważony rozwój i minimalizowanie negatywnego wpływu działalności sprzedażowej na środowisko naturalne. Polega na sprzedaży produktów i usług, które są produkowane i oferowane w sposób przyjazny środowisku, np. poprzez wykorzystanie ekologicznych materiałów, redukcję zużycia energii i emisji gazów cieplarnianych w procesie produkcji.

Fulfillment odnosi się do procesu realizacji zamówienia i dostarczenia produktu do klienta, który jest wykonywany przez zewnętrzną firmę (outsourcing) na terenie kraju producenta lub za granicą. W tym modelu współpracy B2B firma-sprzedawca powierza firmie specjalizującej się w fulfillment proces realizacji złożonych zamówień i dostawy na adres klienta. Wartością dla przedsiębiorcy jest oszczędność zasobów w procesie kompleksowej realizacji zamówień, obsługa zwrotów oraz odciążenie magazynu, bowiem fulfillment umożliwia przechowywanie produktów w firmie realizującej wysyłki. Usługa fulfillment rozwinęła się wraz ze wzrostem popularności handlu internetowego (e-commerce). Popularnymi firmami świadczącymi tę usługę w Polsce są np. InPost i Omnipack.

Fintech to firma łącząca nowoczesne technologie ze światem finansów (fintechy nie są jednak bankami), kierująca swoje produkty i usługi do osób prywatnych i przedsiębiorstw. Fintechy opracowują różnorodne aplikacje, narzędzia internetowe związane m.in. z płatnościami, zarządzaniem finansami, wymianą walut, przelewami zagranicznymi, inwestowaniem itp. W handlu transgranicznym fintechy pomagają konsumentom w zakupie zagranicznym, oferując atrakcyjne kursy wymiany walut i proste płatności, a sprzedawcom – uproszczenie procedur płatności transgranicznych, co przyspiesza proces wprowadzenia produktów na zagraniczny rynek.

Feed produktowy to plik komputerowy zawierający informacje o produktach dostępnych u sprzedawcy internetowego. Przygotowywany w celu prowadzenia sprzedaży w internetowych platformach sprzedażowych lub promocji w serwisach reklamowych (np. Google, Facebook) oraz porównywarkach cenowych. Feed produktowy określa m.in. nazwy produktów, identyfikator produktu, markę, kategorie produktowe, cenę, cechy, pojemność i wagę czy inne cechy fizyczne i użytkowe produktu, zwane atrybutami. Przygotowuje się go na podstawie wytycznych platformy, w której prowadzona jest sprzedaż lub promocja – każdy serwis określa własne atrybuty, które powinny znaleźć się w feedzie. Wysoka jakość informacji zawartych w pliku zwiększa szansę na wyróżnienie oferty, pozyskanie ruchu na stronę sklepu internetowego lub stronę oferty w katalogu marketplace.

FBA i FBM to modele sprzedaży oferowane przez Amazon. FBA, czyli Fullfilment by Amazon, dotyczy procesu sprzedaży produktu, w którym Amazon przejmuje na siebie obowiązki związane z magazynowaniem produktu, zapakowaniem go, wysyłką do klienta na adres dostawy oraz obsługą zwrotu. W modelu Fullfilment by Merchant (FBM) takie obowiązki bierze na siebie sprzedawca, co wiąże się z koniecznością posiadania własnego magazynu i osób obsługujących wysyłkę paczek.

ERP jest zintegrowanym systemem informatycznym, służącym do zarządzania zasobami przedsiębiorstwa. System ERP umożliwia automatyzację procesów i integrację różnych obszarów działalności firmy w jednym programie komputerowym. Integracja modułów zapewnia płynny przepływ informacji w czasie rzeczywistym. Kilkunastu pracowników jednocześnie może wykonywać prace w systemie ERP. Przykładowymi modułami, które może integrować system ERP, są dane księgowe i finansowe, sprzedażowe, magazynowe, związane z produkcją, logistyką oraz administracją.

ERP to skrót od angielskiego określenia Enterprise Resource Planning.

EDI to skrót od Electronic Data Interchange, czyli elektronicznej wymiany danych. EDI jest to proces przesyłania zamówień oraz dokumentów handlowych (np. faktury, zamówienia) między dwoma systemami, bez konieczności ich ręcznego przepisywania. EDI jest często stosowane w handlu internetowym i pomaga usprawnić procesy sprzedaży oraz zarządzania danymi handlowymi.

Dropshipping to metoda prowadzenia sprzedaży internetowej, w której sklep internetowy lub sprzedawca na marketplace nie posiada fizycznie towarów. Sprzedawca korzysta z magazynu dostawcy lub producenta, któremu przekazuje zamówienia złożone przez jego sklep. Pakowanie i wysyłka odbywa się bezpośrednio z magazynu producenta, a więc sprzedawca nie pośredniczy w procesie realizacji zamówienia. Dzięki temu sklep internetowy nie ponosi kosztów związanych z przechowywaniem towarów. Nie musi posiadać też pracowników odpowiadających za pakowanie i wysyłkę. Zadaniem sklepu jest pozyskanie klienta poprzez marketing, sprzedaż, obsługa klienta oraz zarządzanie zwrotami towarów.

Customer journey to angielskie określenie dot. ścieżki klienta, czyli sumy wszystkich interakcji klienta z daną firmą podczas całej relacji określonej w czasie. Proces customer journey rozpoczyna się od pierwszego styku z firmą (np. poprzez zobaczoną reklamę), aż do ostatniego etapu, który może skończyć się przed lub po dokonaniu zakupu. Customer journey opracowuje się w celu zrozumienia klienta, jego potrzeb i celów oraz oczekiwań na każdym etapie styku z firmą, aby zaprojektować odpowiednie customer experience (CX).

Customer Experience (CX) to określenie na doświadczenia klienta podczas kupowania produktów lub korzystania z usług na stronie internetowej lub w sklepie internetowym. CX dotyczy wszystkich interakcji między klientem a firmą, od pierwszego wejścia na stronę, przez dokonanie zakupu, aż po obsługę posprzedażową. Dobrze zaprojektowany CX ułatwia proces zakupowy i buduje pozytywne wrażenia z kontaktu z daną firmą lub marką, dzięki temu firma zwiększa swoje szanse na powrót klienta w przyszłości.

Content marketing to strategia marketingowa, w której tworzy się i udostępnia wartościowe treści, w celu przyciągnięcia potencjalnych klientów (in-bound marketing) i zainteresowania swoją ofertą. W ramach content marketingu powstają różne rodzaje treści, takie jak artykuły na blogu, filmy, infografiki, podcasty, e-booki, a nawet memy i kreatywne posty w mediach społecznościowych.

CLV to wskaźnik pozwalający oszacować całkowitą wartość przychodu od danego klienta lub segmentu klientów z transakcji sprzedaży w danym przedziale czasowym. Wskaźnik CLV oblicza się mnożąc trzy wartości – średniej wartości zamówienia dokonanego przez danego klienta w danym okresie x ilość transakcji sprzedaży w danym okresie (zazwyczaj przez rok) x średnia długość trwania relacji handlowej (w latach).

Buy Box na Amazonie to obszar na stronie produktu, gdzie klienci mogą kliknąć przycisk "Dodaj do koszyka" lub "Kup teraz", aby dodać dany produkt do swojego koszyka lub dokonać zakupu. Na stronie produktu (np. telefonu komórkowego określonego modelu) często pojawia się wiele ofert od różnych sprzedawców. Jednak tylko jeden sprzedawca może otrzymać Buy Box, co oznacza, że ​​ma on swojego rodzaju „pierwszeństwo” wśród innych firm, oferujących ten sam produkt. Buy box jest narzędziem Amazona, który umożliwia większą sprzedaż firmie, której uda się go wygrać.

API to skrót od słów Application Programming Interface. API to rodzaj komputerowego tłumacza, który umożliwia aplikacjom komunikację między sobą. Dzięki niemu programy automatycznie przesyłają i odbierają informacje. API jest wykorzystywane m.in. w aplikacjach mobilnych lub serwisach internetowych.

Cross-dock to model logistyki magazynowej, który jest wykorzystywany w celu przyspieszenia procesu dystrybucji towarów. W magazynie cross-dock towar jest odbierany bezpośrednio z jednego transportu i przekazywany do kolejnego transportu, bez przechowywania go w magazynie na dłuższy czas.

Checkout to angielskie określenie na końcowy proces realizacji zamówienia w sklepie internetowym. Dotyczy zamówienia, które klient dodał do koszyka, a następnie podjął dodatkową aktywność w celu sfinalizowania zakupu. W procesie checkout użytkownik jest proszony o podanie dokładnych danych personalnych, adresu pocztowego, określenia sposobu płatności i realizacji dostawy, czy też akceptację regulaminu. Optymalizacja procesu checkout pozwala na zwiększenie sprzedaży w sklepie internetowym.

Spis treści

Spis treści

10 korzyści rozszerzenia działalności sprzedażowej na zagraniczne rynki e-commerce

Ekspansja zagraniczna to cel wielu rodzimych firm. Niekiedy kojarzy się jednak z największymi przedsiębiorstwami, posiadającymi duży kapitał, który pozwala na podbój nowych rynków. Cross-border e-commerce, czyli handel elektroniczny wykraczający poza granicę kraju, to dziś jedna z największych szans na skalowanie sprzedaży dóbr i usług, także przez firmy z sektora MŚP. Trudno przejść obojętnie obok korzyści, które daje gospodarka cyfrowa i internacjonalizacja handlu. W artykule zebraliśmy kluczowe z nich.

autor:
cross-border.pl

1. Zyskanie wartościowych kanałów sprzedaży, generujących dodatkowe zyski

Jeśli trafiłeś na portal cross-border.pl, prawdopodobnie jesteś odpowiedzialny za zarządzanie sprzedażą, rozwojem firmy lub poszukiwaniem nowych kanałów dystrybucji. Niemal każdy biznes chce wzrastać i pomnażać zyski. Ponieważ zagraniczne rynki oznaczają miliony konsumentów otwartych na nowe produkty, a Internet znosi szereg tradycyjnych barier eksportowych, stąd transgraniczny handel przez Internet (cross-border e-commerce) jest trendem o wzrastającej popularności wśród sprzedawców na całym świecie.

Zwrócenie się w stronę zagranicznego popytu poprzez realizacje dokładnie skrojonej strategii sprzedażowej, to naturalny krok w rozwoju nie tylko sprzedaży, ale też całego przedsiębiorstwa. To właśnie zyski generowane z kanałów sprzedaży transgranicznej najbardziej motywują polskich przedsiębiorców do podjęcia działań.

Zmieniające się preferencje i nawyki zakupowe konsumentów w Europie i na świecie, preferencyjne regulacje w handlu zagranicznym oraz prężny rozwój usług biznesowych dla sektora e-commerce sprawiają, że to najlepszy moment na rozważenie ekspansji zagranicznej także w Twojej firmie.

2. Większy popyt na produkty za granicą

W czasach silnej konkurencji, niepewności na rynku, utrzymującej się inflacji i presji cenowej, stały popyt na produkty nie jest pewny, a wzrost może dynamicznie wyhamować, w zależności od warunków zewnętrznych. Być może ugruntowałeś już swoją pozycję na polskim rynku i jesteś zadowolony z przychodów generowanych przez Twoją bazę klientów. Są jednak kanały, gdzie odbijasz się od ściany lub chcesz generować jeszcze większą sprzedaż w kategoriach, w których czujesz się pewnie.

Niezależenie od motywacji, popyt jest uwarunkowanymi wieloma czynnikami. Dlaczego jednak nie poszukać możliwości skutecznej sprzedaży także na rynkach zagranicznych? Sprawdzenie, jaką popularnością cieszą się produkty z Twojej kategorii na zagranicznych rynkach i jakie masz szanse na zaistnienie ze swoim produktem mogą być kluczowymi odkryciami dla Twojej firmy.

Istnieją kategorie produktów, na które występuje zwiększone zainteresowanie za granicą, m.in. ze względu na niszę lub konkurencyjność cenową czy jakościową, jaką mogą zapewnić polscy producenci. Każdy taki przypadek wymaga dokładnej analizy rynku docelowego i konkurencji. Wiemy jednak, że wiele biznesów MŚP w naszym kraju skorzystało na popycie generowanym poza granicami kraju.

3. Pozyskanie bazy lojalnych klientów

Rozwój oferty sprzedażowej i nowych kanałów, nie tylko za granicą, wymaga od każdej firmy długich procesów przygotowania, dostosowania oraz promocji produktów. „Nagroda” w postaci zwiększenia wolumenów sprzedaży jest jednak warta zaangażowania zasobów firmowych.

Zbudowanie bazy klientów, którzy będą regularnie powracali do Twojego sklepu lub marki przynosi wiele korzyści. Dobrą informacją jest to, że rosnąca świadomość i zaangażowanie europejskich kupujących w Internecie sprawia, że chętniej i śmielej korzystają z zagranicznych sklepów i potrafią wracać do marek, które wzbudziły ich zaufanie.

Handel transgraniczny staje się nową normalnością, a granice przestają mieć znaczenie w realizacji skutecznej sprzedaży i marketingu, przynoszących zyski i zadowolonych klientów niemal w każdym kraju.

4. Możliwość sprzedawania po większej marży

Handel na transgranicznym rynku i w walutach obcych, pomimo generowania dodatkowych obciążeń finansowych, to wciąż o wiele atrakcyjniejsza finansowo opcja, niż zwiększanie sprzedaży na lokalnym rynku. Nabiera to szczególnego znaczenia w czasach rosnącej inflacji i zmian siły nabywczej.

Możesz zastanawiać się, czy zwiększonej marży nie „zjadają” dodatkowe koszty przewalutowań, obsługi platform sprzedażowych i koszty prowadzenia zagranicznego biznesu. Na takie pytania da się odpowiedzieć tylko “to zależy”.

Przygotowanie optymalnej strategii sprzedaży zagranicznej, w tym polityki cenowej, rozwieje wszelkie wątpliwości. Pamiętaj, że istnieją rozwiązania finansowe takie jak fintechy, pomagające zmniejszyć koszty transakcyjne. W ostatecznym rozrachunku marża wcale nie musi się uszczuplić, a Twoja firma skorzysta na atrakcyjności transakcji prowadzonych za granicą.

5. Możliwość skalowania biznesu

Rozwój usług dla e-commerce, takich jak fulfillment, obsługa zagranicznych zwrotów towarów czy wsparcie obsługi klienta zagranicznego, wpłynął na zwiększone zainteresowanie firm rozszerzeniem sprzedaży na rynki zagraniczne. Naturalnie przyczynia się to zwiększenia skali działania firmy i stanowi szansę na wejście na „zaawansowany poziom” rozwoju przedsiębiorstwa.

Poszukując możliwości rozwoju swojej sprzedaży, np. na portalu cross-border.pl, musisz być przygotowany na skalowanie swojego biznesu. Zagraniczni klienci będą oczekiwali wysokiej jakości obsługi. Zaaranżowanie wszystkich procesów i dostosowanie ich do zagranicznego rynku wymaga dodatkowej ekspertyzy, zasobów kadrowych oraz narzędzi sprzedażowych i logistycznych.

Jeśli jesteś przygotowany na perspektywę zwiększania skali działalności swojej firmy, lub została wpisana w strategię Twojego przedsiębiorstwa na początku działalności, wiesz już na pewno, że handel internetowy na rynkach zagranicznych jest do tego doskonałym „narzędziem”.

6. Uniezależnienie się od rynku krajowego – dywersyfikacja

Dywersyfikacja w handlu polega na zróżnicowaniu kanałów sprzedaży w celu zmniejszenia ryzyka lub poprawy wyników sprzedażowych bądź dochodów firmy. Pozytywnie wpływa na rozwój przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie szczególnie w “niepewnych” czasach, rządzących się dynamicznymi zmianami makroekonomicznymi, wpływającymi na podaż i popyt na rynku.

W przypadku, gdy obserwujesz zmieniony popyt na Twoje produkty, lub gdy koszty produkcji lub dystrybucji o wiele trudniej równoważyć zyskami ze sprzedaży, możesz rozważać wejście na rynki zagraniczne. Nie jesteś w tym osamotniony.

Dzięki budowie portfolio na zagranicznym marketplace lub rozszerzeniu sieci dystrybucji na zagranicznych rynkach e-commerce, wiele firm zyskało cenne źródło zysków, które przyczyniło się do zwiększenia stabilności i pewności dochodów.

Firmy, które rozpoczęły sprzedaż zagraniczną, są chętne do rozszerzania działalności na kolejnych rynkach. Badania pokazują, że tylko 10% firm, które sprzedają do przynajmniej pięciu krajów, nie otworzyło nowego rynku w ostatnim roku[1]. Dywersyfikacja przynosi więc znaczące korzyści dla e-biznesów.

7. Wypełnienie niszy rynkowej

Znanym przykładem polskiej firmy, która z sukcesem zaistniała na niemieckim Amazon, jest sprzedawca pestek wiśni. Nie chcemy, abyś teraz zastanawiał się do czego są komukolwiek potrzebne. (Ale będziesz, więc nie będziemy trzymać Cię w niepewności. Pestki wiśni służą do wypełniania poduszek rozgrzewających. To dopiero zyskowna nisza!)

Analiza zagranicznego rynku oraz konkurencji to bardzo ważny krok w procesie przygotowania do handlu za granicą. Przeszukanie Internetu, platform sprzedażowych oraz poznanie konkurencji to jedne z kilku narzędzi do określenia niszy produktowej w zagranicznym e-commerce.

8. Marketing marki własnej

Glov to świetny przykład rodzimej firmy, która wprowadziła na polski rynek opatentowany produkt. Rękawice do demakijażu produkowane przez tę firmę były hitem w mediach społecznościowych i internetowych i wciąż utrzymują się w czołówce sprzedaży w kategorii beauty. Firma postawiła na dalszy rozwój poprzez sprzedaż w e-commerce za granicą, zarówno przez marketplace, jak i własną platformę.

Jeśli jesteś producentem produktów private label, handel transgraniczny w Internecie daje w zasadzie nieograniczone możliwości rozwoju. Wprowadzając produkt na zagraniczny rynek i inwestując w marketing, tworzysz bazę nowych, oddanych klientów. Możesz zainteresować się naszym artykułem o korzyściach posiadania produktów private label.

Media społecznościowe czy content marketing są doskonałą strategią na pozyskiwanie osób zainteresowanych Twoim produktem. Na samym początku skoncentruj się na górnym poziomie lejka sprzedażowego i postaw na budowanie świadomości o swoim produkcie.

9. Zyskanie bezcennego doświadczenia

Czasami zastanawiasz się, czy ważniejsze jest dla Ciebie rozwijanie się, czy czerpanie satysfakcji z tego, co masz. Nie ma na to jednej, dobrej odpowiedzi. W zasadzie to wszystko jest ważne, ale zależy to od tego, na jakim etapie biznesowo jesteś dzisiaj.

Jeśli chcesz rozwijać swoją firmę, sprzedaż, a także kompetencje swoje i zespołu, z którym pracujesz, sprzedaż w transgranicznym e-commerce jest doskonałą „szkołą” prowadzenia biznesu. Wymaga zarówno twardych umiejętności, wiedzy (którą możesz czerpać z naszego portalu!), researchu, ciekawości i otwartości, ale też cech takich jak cierpliwość, optymizm, zorganizowanie, pewność siebie.

Ty oraz Twoja załoga możecie sporo zyskać decydując się na rozpoczęcie działalności e-commerce za granicą. Twoja ciekawość i otwartość przywiodła Cię na naszą stronę. Wydaje nam się, że z tego względu jesteś odpowiednią osobą w odpowiednim miejscu!

10. Realizacja aspiracji i celów strategicznych

Jeśli jesteś przedstawicielem jednej z wielu polskich firm, którym od początku działalności przyświeca ambitny cel zdobycia zagranicznych rynków, to możesz skorzystać na handlu cross-border. Dziś jest świetny moment na podjęcie się projektu wprowadzenia produktów na zagraniczne rynki. Możesz korzystać ze wsparcia wielu firm świadczących usługi dla transgranicznej sprzedaży e-commerce. Nie jesteś w tym sam/a.

*

Jeśli w Twoim umyśle rodzi się pytanie, jak podejść do tematu rozpoczęcia e-eksportu, służymy pomocą! Na portalu cross-border.pl znajdziesz bazę artykułów i poradników dotyczących opracowania strategii. To pierwszy krok, jaki każda firma, niezależnie od wielkości czy branży, powinna podjąć w swoich przygotowaniach do e-eksportu.

Przybliżamy kluczowe informacje o zagranicznych rynkach. Opracowaliśmy także audyt gotowości do eksportu, aby każda firma mogła sprawdzić, które ważne obszary przygotowania są gotowe, a którym trzeba będzie poświęcić więcej czasu. Powodzenia!

[1] Strix, Raport „E-commerce za granicą, czyli szanse polskiego cross-border

Najnowsze artykuły

GPSR: Nowe wymagania dla sprzedawców w e-commerce. Jak przygotować się do nadchodzących zmian?

Regulacje prawne

13 grudnia 2024 roku w Unii Europejskiej zacznie obowiązywać General Product Safety Regulation (GPSR) — rozporządzenie dotycząc...

Apel Krajowej Izby Gospodarczej dot. prac nad rozwiązaniami VAT w erze cyfrowej (ViDA)

Regulacje prawne

Kraje członkowskie osiągnęły porozumienie w sprawie jednolitej rejestracji VAT (SVR), jednocześnie od tego czasu prace legislac...

Jak wybrać biuro rachunkowe dla e-commerce?

Przygotowanie

W dynamicznie rozwijającej się branży e-commerce prowadzenie sklepu internetowego to nie tylko zarządzanie ofertą czy obsługa z...