Z perspektywy rynku e-commerce śmiało można stwierdzić, że we Włoszech drzemie jeszcze spory, niewykorzystany potencjał. Obroty tamtejszego konsumenckiego rynku e-commerce szacowane są według niektórych źródeł na ponad 70 mld euro. Na tle innych, dużych europejskich krajów, Włochy sprawiają wrażenie regionu, w którym wciąż trwa walka pomiędzy tradycją i nowoczesnością, a Włosi są na etapie odkrywania zalet e-handlu – do czego w znacznej mierze przyczyniły się pandemiczne ograniczenia zakupów w sklepach stacjonarnych.
Niespełna 50% Włochów zrobiło przez ostatnie 12 miesięcy zakupy w sieci. Konsumencki rynek e-commerce stanowi około 8% całkowitych wydatków detalicznych w kraju. Jak informują raporty międzynarodowych instytucji, Włochy nadal pozostają w tyle pod względem stacjonarnego dostępu szerokopasmowego, a wielu firmom brakuje środków na modernizację infrastruktury. W efekcie odsetek firm (zatrudniających powyżej 9 osób), które sprzedają swoje towary przez Internet jest zbliżony do tego, jaki notowany jest w Polsce.
PKB na głowę wyrażony w parytecie siły nabywczej we Włoszech szacowany jest na 33 700 (96% średniej UE). Poziom cen we Włoszech jest nieco niższy niż u najbogatszych sąsiadów z zachodniej Europy. Wskaźnik poziomu cen OECD wynosi we Włoszech 82 (średnia OECD=100).
Charakterystyka rynku e-commerce
Dostęp do internetu 2022:
Robi zakupy online 2022:
Udział e-commerce w handlu retail:
Wzrost rynku 2023-2027:
Wzrost dochodów e-commerce 2023:
Konsumenci kupujący w lokalnych sklepach (w ostatnich 3 miesiącach):
Konsumenci kupujący z innych krajów UE:
Konsumenci kupujący z innych krajów (UE i poza UE):
Moda
Żywność i środki higieny osobistej
Meble i wyposażenie
Elektronika i media
Zabawki, Hobby i DIY
Marketplace
Amazon
Ebay
Zalando
Aliexpress
Etsy
22%
Postawowa stawka VAT
4%
Obniżona stawka VAT
w tym wybrane produkty spożywcze, napoje i produkty rolne, e-booki/e-periodyki spełniające określone wymagania
5%
Obniżona stawka VAT
w tym niektóre usługi zdrowotne, sprzedaż ziół spożywczych, określone produkty dziecięce (np. mleko w proszku)
10%
Obniżona stawka VAT
w tym zasilacze elektryczne do wybranych zastosowań, wybrane leki
Charakterystyka konsumenta
Włosi są przywiązani do lokalnych dostawców i marek. W zakupach są lojalni wobec lubianych i sprawdzonych brandów. Przywiązują również dużą wagę do atrakcyjności cenowej produktów. Zaoferowanie niskiej ceny nie oznacza automatycznie sukcesu na tamtejszym rynku – Włochy słyną ze znakomitego designu a produkty tan sprzedawane powinny charakteryzować się wysoką jakością i dobrym wzornictwem.
Włosi nie są rozrzutni i zanim zdecydują się na zakup uważnie analizują ceny. Warto też pamiętać o różnicach regionalnych – e-handel bardziej rozwinięty jest w bogatszych regionach północnych, dysponujących lepszą infrastrukturą oraz wyższym odsetkiem internautów.
33%
Chiny
19%
Niemcy
12%
Wielka Brytania
Wskaźniki marketingowe
77%
15%
3%
Źródła:
1, 2, 3, 4, 5, 6 ,7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19
Ocena poziomu cen
Ocena poziomu cen została przedstawiona w formie wizualnej na podstawie interpretacji źródła OECD „Wskaźnika poziomu cen (Price level indices) z wykorzystaniem pięciostopniowej skali wskaźnika poziomu cen.
Wskaźnik poziomu cen jest wyrażony w stosunku parytetu siły nabywczej do rynkowych kursów wymiany. Na poziomie PKB, porównawcze poziomy cen stanowią miarę różnic w ogólnych poziomach cen w poszczególnych krajach. Wskaźnik ten jest mierzony jako indeks.