Włochy - charakterystyka rynku e-commerce

Z perspektywy rynku e-commerce śmiało można stwierdzić, że we Włoszech drzemie jeszcze spory, niewykorzystany potencjał. Obroty tamtejszego konsumenckiego rynku e-commerce szacowane są według niektórych źródeł na ponad 70 mld euro. Na tle innych, dużych europejskich krajów, Włochy sprawiają wrażenie regionu, w którym wciąż trwa walka pomiędzy tradycją i nowoczesnością, a Włosi są na etapie odkrywania zalet e-handlu – do czego w znacznej mierze przyczyniły się pandemiczne ograniczenia zakupów w sklepach stacjonarnych.

Tylko około 50% Włochów zrobiło przez ostatnie 12 miesięcy zakupy w sieci. Konsumencki rynek e-commerce stanowi około 8% całkowitych wydatków detalicznych w kraju. Jak informują raporty międzynarodowych instytucji, Włochy nadal pozostają w tyle pod względem stacjonarnego dostępu szerokopasmowego, a wielu firmom brakuje środków na modernizację infrastruktury. W efekcie odsetek firm (zatrudniających powyżej 9 osób), które sprzedają swoje towary przez Internet jest zbliżony do tego, jaki notowany jest w Polsce.

PKB na głowę wyrażony w parytecie siły nabywczej we Włoszech szacowany jest na 34 400 (97% średniej UE). Poziom cen we Włoszech jest nieco niższy niż u najbogatszych sąsiadów z zachodniej Europy. Wskaźnik poziomu cen OECD wynosi we Włoszech 82 (średnia OECD=100).

Waluta

euro (EUR)

Populacja

58,851

(mln/2023)

Ocena poziomu cen

$

(2022)

Charakterystyka rynku e-commerce

Mieszkańcy z dostępem do internetu (2023):

87,71%

Mieszkańcy robiący zakupy online (2023):

51,11%

Wartość udziału e-commerce w handlu:

12,3%

Prognozowany wzrost rynku e-commerce (2024-2028):

8%

Wzrost dochodów sektora e-commerce (2024):

14,2%

Konsumenci kupujący w lokalnych sklepach (w ostatnich 3 miesiącach):

29,18%

Konsumenci kupujący z innych krajów UE:

14,77%

Konsumenci kupujący z innych krajów (UE i poza UE):

17,16%

Najpopularniejsze branże e-commerce

Zabawki, Hobby i DIY

Elektronika i media

Moda

Meble i wyposażenie

Żywność i środki higieny osobistej

Najpopularniejsze platformy e-commerce

Marketplace

Porównywarki cen

trovaprezzi.it

idealo.it

twenga.it

Stawki VAT

22%

Postawowa stawka VAT

4%

Obniżona stawka VAT

w tym na wybrane produkty spożywcze, napoje i produkty rolne, e-booki/e-periodyki spełniające określone wymagania

5%

Obniżona stawka VAT

w tym na niektóre usługi zdrowotne, sprzedaż ziół spożywczych, określone produkty dziecięce (np. mleko w proszku)

10%

Obniżona stawka VAT

w tym na zasilacze elektryczne do wybranych zastosowań, wybrane leki

Charakterystyka konsumenta

Włosi są przywiązani do lokalnych dostawców i marek. W zakupach są lojalni wobec lubianych i sprawdzonych brandów. Przywiązują również dużą wagę do atrakcyjności cenowej produktów. Zaoferowanie niskiej ceny nie oznacza automatycznie sukcesu na tamtejszym rynku – Włochy słyną ze znakomitego designu, a produkty tam sprzedawane powinny charakteryzować się wysoką jakością i dobrym wzornictwem.

Włosi nie są rozrzutni i zanim zdecydują się na zakup, uważnie analizują ceny. Warto też pamiętać o różnicach regionalnych – e-handel bardziej rozwinięty jest w bogatszych regionach północnych, dysponujących lepszą infrastrukturą oraz wyższym odsetkiem internautów.

Popularne metody płatności

  1. Karta kredytowa (VISA, Mastercard) i karta przedpłacona
  2. E-portfel (w tym operatorzy: PayPal, Google Pay, Apple Pay itp.).
  3. Przelew bankowy.
  4. Płatność gotówką przy odbiorze.
  5. Płatność w ratach.

Popularne metody dostawy

  1. Dostawa kurierem (BRT Bartolini, Poste Italiane, DHL, GLS, UPS, FedEx)
  2. Odbiór w punkcie odbioru paczek.

W jakich krajach Włosi najczęściej kupują online?

43%

Chiny

17%

Niemcy

10%

Wielka Brytania

Wskaźniki marketingowe

Najpopularniejsze media społecznościowe wg udziału w rynku (2023)

80%

Facebook

11%

Instagram

3%

Pinterest

Źródła:

1, 2, 3, 4, 5, 6 ,7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19

 

* Wartość procentowa odnosi się do kraju wskazanego przez respondentów w badaniu IPC 2022, w którym spytano 33009 respondentów o kraj, w którym dokonali ostatniego zakupu cross-border. Źródło: „Cross-border e-commerce shopper survey 2022. Key findings”, International Post Corporation, January 2023.

 

Ocena poziomu cen
Ocena poziomu cen została przedstawiona w formie wizualnej na podstawie interpretacji źródła OECD „Wskaźnika poziomu cen (Price level indices) z wykorzystaniem pięciostopniowej skali wskaźnika poziomu cen.
Wskaźnik poziomu cen jest wyrażony w stosunku parytetu siły nabywczej do rynkowych kursów wymiany. Na poziomie PKB, porównawcze poziomy cen stanowią miarę różnic w ogólnych poziomach cen w poszczególnych krajach. Wskaźnik ten jest mierzony jako indeks.