Szwecja - charakterystyka rynku e-commerce

Szwecja jest największym rynkiem w regionie skandynawskim i krajem o bardzo dobrze rozwiniętej infrastrukturze internetowej. Znajduje się również w czołówce zestawień porównujących odsetek konsumentów robiących zakupy przez internet (blisko 86% dokonało zakupy w ostatnich 12 miesiącach). Obroty e-handlu B2C w Szwecji szacuje się na ponad 17 mld euro. Elektroniczny handel jest również popularny wśród tamtejszych firm – ponad 38% przedsiębiorstw zatrudniających powyżej 9 osób osiąga przychody ze sprzedaży online.

Społeczeństwo Szwecji jest zamożne – PKB na mieszkańca w standardzie siły nabywczej wynosi 42 300 (120% średniej UE). Indeks cen OEDC wynosi 108 (średnia OECD=100).

Waluta

korona szwedzka (SEK)

szwecja

Populacja

10,452

(mln/2022)

Ocena poziomu cen

$

(2022)

Charakterystyka rynku e-commerce

Dostęp do internetu 2022:

94,33

Robi zakupy online 2022:

85,96

Udział e-commerce w handlu retail:

14,8

Wzrost rynku 2023-2027:

9,4

Wzrost dochodów e-commerce 2023:

16,4

Konsumenci kupujący w lokalnych sklepach (w ostatnich 3 miesiącach):

68,84

Konsumenci kupujący z innych krajów UE:

24,11

Konsumenci kupujący z innych krajów (UE i poza UE):

28,05

Najpopularniejsze branże e-commerce

Moda

Żywność i środki higieny osobistej

Elektronika i media

Meble
i wyposażenie

Zabawki, Hobby i DIY

Najpopularniejsze platformy e-commerce

Marketplace

Porównywarki cen

Pricerunner.se

Stawki VAT

25%

Podstawowa stawka VAT

12%

Obniżona stawka VAT

6%

Obniżona stawka VAT

Charakterystyka konsumenta

Szwedzi są dojrzałymi i świadomymi e-konsumentami. Są dobrze zaznajomieni z nowoczesnymi technologiami i otwarci na nowinki. Raporty na temat rynku wskazują, że Szwedzi są społeczeństwem konsumpcyjnym, przywiązującym wagę do ceny i jakości. Doceniają również jakość obsługi posprzedażowej.

Choć są otwarci na międzynarodowe marki, to chętniej wybierają rodzime – uważając, że lokalne zakupy są bardziej ekologiczne i wspierają gospodarkę. Wchodząc na ten rynek tym bardziej należy zadbać o przygotowanie konkurencyjnej oferty, która będzie w stanie przełamać sentyment Szwedów do własnych produktów. Eksperci wskazują, że choć Szwedzi uważani są za bardzo wymagających konsumentów, nie należy z obawą podchodzić do tego rynku – zamiast szukać barier lepiej skupić się na zaprezentowaniu dobrej oferty. Najlepiej starannie przygotowanej w języku szwedzkim, co powinno ułatwić dotarcie do potencjalnych konsumentów.

Pomimo charakterystycznej geografii i skupienia logistyki w południowej części kraju – dobrze rozwinięta infrastruktura powoduje, że nie powinno być problemu z dostarczaniem towarów do bardziej odległych rejonów Szwecji. Warto też wspomnieć, że Szwedzi są również wrażliwi w obszarze zrównoważonej konsumpcji, ekologii i ochrony środowiska.

Popularne metody płatności

  1. Karta kredytowa lub debetowa
  2. Faktura cyfrowa
  3. Płatność online (Swish)
  4. Przelew bankowy
  5. E-portfel (PayPal, Apple Pay, Google Pay)

Popularne metody dostawy

  1. Dostawa do skrzynki
  2. Dostawa do punktu odbioru (PUDO)
  3. Dostawa do domu

Najpopularniejsze kierunki zakupów cross-border

34%

Chiny

20%

Niemcy

11%

Stany Zjednoczone

Wskaźniki marketingowe

Najpopularniejsze kanały social media 2023

66%

Facebook

19%

Instagram

9%

Twitter

Źródła:

1, 2, 3, 4, 5, 6 ,7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16

Nets, Svensk E-handel 2021
PostNord, E-commerce in Europe 2020

Ocena poziomu cen
Ocena poziomu cen została przedstawiona w formie wizualnej na podstawie interpretacji źródła OECD „Wskaźnika poziomu cen” (Price level indices) z wykorzystaniem pięciostopniowej skali wskaźnika poziomu cen.
Wskaźnik poziomu cen jest wyrażony w stosunku parytetu siły nabywczej do rynkowych kursów wymiany. Na poziomie PKB, porównawcze poziomy cen stanowią miarę różnic w ogólnych poziomach cen w poszczególnych krajach. Wskaźnik ten jest mierzony jako indeks.