Szwecja jest największym rynkiem w regionie skandynawskim i krajem o bardzo dobrze rozwiniętej infrastrukturze internetowej. Znajduje się również w czołówce zestawień porównujących odsetek konsumentów robiących zakupy przez internet (blisko 86% dokonało zakupy w ostatnich 12 miesiącach). Obroty e-handlu B2C w Szwecji szacuje się na ponad 17 mld euro. Elektroniczny handel jest również popularny wśród tamtejszych firm – ponad 38% przedsiębiorstw zatrudniających powyżej 9 osób osiąga przychody ze sprzedaży online.
Społeczeństwo Szwecji jest zamożne – PKB na mieszkańca w standardzie siły nabywczej wynosi 42 300 (120% średniej UE). Indeks cen OEDC wynosi 108 (średnia OECD=100).
Charakterystyka rynku e-commerce
Dostęp do internetu 2022:
Robi zakupy online 2022:
Udział e-commerce w handlu retail:
Wzrost rynku 2023-2027:
Wzrost dochodów e-commerce 2023:
Konsumenci kupujący w lokalnych sklepach (w ostatnich 3 miesiącach):
Konsumenci kupujący z innych krajów UE:
Konsumenci kupujący z innych krajów (UE i poza UE):
Moda
Żywność i środki higieny osobistej
Elektronika i media
Meble
i wyposażenie
Zabawki, Hobby i DIY
Marketplace
Bauhaus
Amazon.com
Aliexpress
Ebay
Fruugo
Porównywarki cen
Pricerunner.se
25%
Podstawowa stawka VAT
12%
Obniżona stawka VAT
6%
Obniżona stawka VAT
Charakterystyka konsumenta
Szwedzi są dojrzałymi i świadomymi e-konsumentami. Są dobrze zaznajomieni z nowoczesnymi technologiami i otwarci na nowinki. Raporty na temat rynku wskazują, że Szwedzi są społeczeństwem konsumpcyjnym, przywiązującym wagę do ceny i jakości. Doceniają również jakość obsługi posprzedażowej.
Choć są otwarci na międzynarodowe marki, to chętniej wybierają rodzime – uważając, że lokalne zakupy są bardziej ekologiczne i wspierają gospodarkę. Wchodząc na ten rynek tym bardziej należy zadbać o przygotowanie konkurencyjnej oferty, która będzie w stanie przełamać sentyment Szwedów do własnych produktów. Eksperci wskazują, że choć Szwedzi uważani są za bardzo wymagających konsumentów, nie należy z obawą podchodzić do tego rynku – zamiast szukać barier lepiej skupić się na zaprezentowaniu dobrej oferty. Najlepiej starannie przygotowanej w języku szwedzkim, co powinno ułatwić dotarcie do potencjalnych konsumentów.
Pomimo charakterystycznej geografii i skupienia logistyki w południowej części kraju – dobrze rozwinięta infrastruktura powoduje, że nie powinno być problemu z dostarczaniem towarów do bardziej odległych rejonów Szwecji. Warto też wspomnieć, że Szwedzi są również wrażliwi w obszarze zrównoważonej konsumpcji, ekologii i ochrony środowiska.
34%
Chiny
20%
Niemcy
11%
Stany Zjednoczone
Wskaźniki marketingowe
66%
19%
9%
Źródła:
1, 2, 3, 4, 5, 6 ,7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16
Nets, Svensk E-handel 2021
PostNord, E-commerce in Europe 2020
Ocena poziomu cen
Ocena poziomu cen została przedstawiona w formie wizualnej na podstawie interpretacji źródła OECD „Wskaźnika poziomu cen” (Price level indices) z wykorzystaniem pięciostopniowej skali wskaźnika poziomu cen.
Wskaźnik poziomu cen jest wyrażony w stosunku parytetu siły nabywczej do rynkowych kursów wymiany. Na poziomie PKB, porównawcze poziomy cen stanowią miarę różnic w ogólnych poziomach cen w poszczególnych krajach. Wskaźnik ten jest mierzony jako indeks.