Słowacja - charakterystyka rynku e-commerce

Słowacy są aktywnymi e-konsumentami – blisko 77% z nich zrobiło w ciągu ostatnich 12 miesięcy zakup towaru czy usługi w sieci. Obroty tamtejszego rynku e-commerce osiągają wartość ponad 2,6 mld euro. Z uwagi na bliskość geograficzną, Słowacja jest rynkiem, który w pierwszej kolejności jest brany pod uwagę jako kierunek ekspansji dla polskich firm e-commerce. Znawcy rynku mówią, że przypomina pod pewnymi względami rynek czeski, ale w odróżnieniu od niego nie jest tak mocno nasycony sklepami internetowymi. Ponad 17% słowackich firm (powyżej 9 osób) prowadzi sprzedaż online.

PKB na głowę wyrażony w standardzie siły nabywczej wynosi na Słowacji 23 100 (68% średniej UE). Ceny są wyższe niż w Polsce – wskaźnik cen OECD wynosi dla naszych sąsiadów 71 (średnia OECD=100, Polska=53).

Waluta

euro (EUR)

Populacja

5,435

(mln/2022)

Ocena poziomu cen

$

(2022)

Charakterystyka rynku e-commerce

Dostęp do internetu 2022:

90.65%

Robi zakupy online 2022:

76.72%

Wzrost rynku 2023-2027:

10.1%

Wzrost dochodów e-commerce 2023:

22.4%

Konsumenci kupujący w lokalnych sklepach (w ostatnich 3 miesiącach):

54.30%

Konsumenci kupujący z innych krajów UE:

25.37%

Konsumenci kupujący z innych krajów (UE i poza UE):

28.10%

Najpopularniejsze branże e-commerce

Elektronika i media

Moda

Żywność i środki higieny osobistej

Meble i wyposażenie

Zabawki, Hobby i DIY

Najpopularniejsze platformy e-commerce

Marketplace

Porównywarki cen

Heureka

Najnakup

Heureka

Stawki VAT

20%

Podstawowa stawka VAT

10%

Obniżona stawka VAT

w tym wybrane rodzaje żywności, sprzęt medyczny dla osób z niepełnosprawnością, wybrane leki, książki, prasa

Charakterystyka konsumenta

Raporty opisujące słowacki rynek i zwyczaje tamtejszych konsumentów podkreślają, że Słowacja jest mocno powiązana kulturowo i gospodarczo z Czechami. Dla Słowaków to cena jest najważniejszym czynnikiem decydującym o zakupie – dokładnie analizują ceny czego dowodem jest m.in. duża popularność porównywarek cenowych. Słowacy lubią robić zakupy przez telefon, dlatego warto zadbać o dobre przygotowanie infrastruktury pod sprzedaż za pośrednictwem urządzeń mobilnych.

Wśród porad dotyczących preferencji lokalnych konsumentów wymienia się m.in. oczekiwanie darmowej dostawy dla bardziej kosztownych towarów i szybkość dostaw. Słowacy przykładają również dużą wagę do bezpieczeństwa transakcji. Preferują raczej lokalne metody płatności. Z uwagi na pojawiające w e-handlu podróbki, w przypadku wyrobów markowych warto zadbać o wyeksponowanie odpowiednich informacji (certyfikatów) potwierdzających autentyczność produktów sprzedawanych online.

Popularne metody płatności

  1. Płatność za pobraniem
  2. Karta debetowa lub kredytowa
  3. Przelew bankowy
  4. E-portfel (Gopay, PayU, Comgate, PayPal, TrustPay, Besteron)

Popularne metody dostawy

  1. Poczta słowacka (Slovenská pošta)
  2. Kurier (DPD, Geis Parcel, GLS, DHL)
  3. Odbiór w sklepie lub punkcie odbioru
  4. Odbiór w punkcie Packeta

Najpopularniejsze kierunki zakupów cross-border

47%

Chiny

17%

Czechy

9%

Niemcy

Wskaźniki marketingowe

Najpopularniejsze kanały social media 2023

85%

Facebook

5%

Instagram

5%

Pinterest

Źródła:

1, 2, 3, 4, 5, 6 ,7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17

Ocena poziomu cen
Ocena poziomu cen została przedstawiona w formie wizualnej na podstawie interpretacji źródła OECD „Wskaźnika poziomu cen (Price level indices) z wykorzystaniem pięciostopniowej skali wskaźnika poziomu cen.
Wskaźnik poziomu cen jest wyrażony w stosunku parytetu siły nabywczej do rynkowych kursów wymiany. Na poziomie PKB, porównawcze poziomy cen stanowią miarę różnic w ogólnych poziomach cen w poszczególnych krajach. Wskaźnik ten jest mierzony jako indeks.