Słowacy są aktywnymi e-konsumentami – blisko 77% z nich zrobiło w ciągu ostatnich 12 miesięcy zakup towaru czy usługi w sieci. Obroty tamtejszego rynku e-commerce osiągają wartość ponad 2,6 mld euro. Z uwagi na bliskość geograficzną, Słowacja jest rynkiem, który w pierwszej kolejności jest brany pod uwagę jako kierunek ekspansji dla polskich firm e-commerce. Znawcy rynku mówią, że przypomina pod pewnymi względami rynek czeski, ale w odróżnieniu od niego nie jest tak mocno nasycony sklepami internetowymi. Ponad 17% słowackich firm (powyżej 9 osób) prowadzi sprzedaż online.
PKB na głowę wyrażony w standardzie siły nabywczej wynosi na Słowacji 23 100 (68% średniej UE). Ceny są wyższe niż w Polsce – wskaźnik cen OECD wynosi dla naszych sąsiadów 71 (średnia OECD=100, Polska=53).
Charakterystyka rynku e-commerce
Mieszkańcy z dostępem do internetu (2023):
Mieszkańcy robiący zakupy online (2023):
Wartość udziału e-commerce w handlu:
Prognozowany wzrost rynku e-commerce (2024-2028):
Wzrost dochodów sektora e-commerce (2024):
Konsumenci kupujący w lokalnych sklepach (w ostatnich 3 miesiącach):
Konsumenci kupujący z innych krajów UE:
Konsumenci kupujący z innych krajów (UE i poza UE):
Zabawki, Hobby i DIY
Elektronika i media
Moda
Meble i wyposażenie
Żywność i środki higieny osobistej
Marketplace
Alza
Mall
Itesco
Aliexpress
Drmax
20%
Podstawowa stawka VAT
10%
Obniżona stawka VAT
w tym na wybrane rodzaje żywności, sprzęt medyczny dla osób z niepełnosprawnością, wybrane leki, książki, prasa
Charakterystyka konsumenta
Raporty opisujące słowacki rynek i zwyczaje tamtejszych konsumentów podkreślają, że Słowacja jest mocno powiązana kulturowo i gospodarczo z Czechami. Dla Słowaków to cena jest najważniejszym czynnikiem decydującym o zakupie – dokładnie analizują ceny, czego dowodem jest m.in. duża popularność porównywarek cenowych. Słowacy lubią robić zakupy przez telefon, dlatego warto zadbać o dobre przygotowanie infrastruktury pod sprzedaż za pośrednictwem urządzeń mobilnych.
Wśród porad dotyczących preferencji lokalnych konsumentów wymienia się m.in. oczekiwanie darmowej dostawy dla bardziej kosztownych towarów i szybkość dostaw. Słowacy przykładają również dużą wagę do bezpieczeństwa transakcji. Preferują raczej lokalne metody płatności. Z uwagi na pojawiające się w e-handlu podróbki, w przypadku wyrobów markowych warto zadbać o wyeksponowanie odpowiednich informacji (certyfikatów), potwierdzających autentyczność produktów sprzedawanych online.
45%
Chiny
32%
Czechy
5%
Polska
Wskaźniki marketingowe
65%
10%
10%
Źródła:
1, 2, 3, 4, 5, 6 ,7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17
* Wartość procentowa odnosi się do kraju wskazanego przez respondentów w badaniu IPC 2022, w którym spytano 33009 respondentów o kraj, w którym dokonali ostatniego zakupu cross-border. Źródło: „Cross-border e-commerce shopper survey 2022. Key findings”, International Post Corporation, January 2023.
Ocena poziomu cen
Ocena poziomu cen została przedstawiona w formie wizualnej na podstawie interpretacji źródła OECD „Wskaźnika poziomu cen (Price level indices) z wykorzystaniem pięciostopniowej skali wskaźnika poziomu cen.
Wskaźnik poziomu cen jest wyrażony w stosunku parytetu siły nabywczej do rynkowych kursów wymiany. Na poziomie PKB, porównawcze poziomy cen stanowią miarę różnic w ogólnych poziomach cen w poszczególnych krajach. Wskaźnik ten jest mierzony jako indeks.