Serbia - charakterystyka rynku e-commerce

Serbia jest najsilniejszą gospodarką z obszaru tzw. Bałkanów Zachodnich, o dużym potencjale wzrostu sektora e-commerce (o 9,34% CAGR w latach 2025-2029). Jest to jeden z najdynamiczniej rozwijających się rynków sprzedaży online w regionie Bałkanów Zachodnich. Podobnie jak w pozostałych krajach bałkańskich, statystki dotyczące zakupów online są niższe w porównaniu np. z krajami Europy Zachodniej. Roczne obroty w konsumenckim e-handlu w Serbii szacuje się na około 1,06 mld euro w 2025 roku. Według danych Eurostatu, koło 31% tamtejszych firm (zatrudniających powyżej 9 osób) prowadzi sprzedaż online, choć wg raportu "Western Balkans E-commerce Insights 2025" tylko 17% serbskich firm sprzedaje online (w 2024 r.). W ciągu ostatnich 12. miesięcy zakupy online zrobiło około 65% Serbów. Rynek rozwija się dynamicznie, ale eksperci wskazują na występujące tam utrudnienia. Wśród nich wymienia się m.in. problemy z logistyką (szczególnie w obszarach poza większymi aglomeracjami), problemy z dostawami z zagranicy. Warto również mieć na uwadze, że pomimo procesu stopniowej integracji, Serbia nie jest formalnie członkiem UE, co może skutkować np. dodatkowymi wymogami w przypadku sprzedaży niektórych rodzajów towarów.PKB na głowę (w standardzie siły nabywczej) wynosi w Serbii 20 400 (51% UE). Ceny są niższe niż średnia OECD (wskaźnik 54).

Waluta

dinar serbski (RSD)

Serbia flaga

Populacja

6,568

(mln/2024)

Ocena poziomu cen

$

(2022)

Charakterystyka rynku e-commerce

Mieszkańcy z dostępem do internetu (2024):

88,85%

Mieszkańcy robiący zakupy online (2024):

65,04%

Wartość udziału e-commerce w handlu:

.

Prognozowany wzrost rynku e-commerce (2025-2029):

9,34%

Wzrost dochodów sektora e-commerce (2025):

15,3%

Konsumenci kupujący w krajowym e-commerce (w ostatnich 3 miesiącach) (2023):

44,84%

Konsumenci kupujący z innych krajów UE (w ostatnich 3 miesiącach) (2023):

5,51%

Konsumenci kupujący z innych krajów (w ostatnich 3 miesiącach) (2023):

6,69%

Najpopularniejsze branże e-commerce

1. Moda (w tym artykuły sportowe)

2. Meble i wyposażenie wnętrz

3. Elektronika, rowery i pojazdy

4. Środki higieny osobistej, artykuły medyczne, żywność

5. Zabawki, hobby i DIY

Najpopularniejsze platformy e-commerce

Marketplace

Porównywarki cen

eponuda.com

Stawki VAT

20%

Podstawowa stawka VAT

10%

Obniżona stawka VAT

w tym na podstawowe produkty spożywcze.

0%

Obniżona stawka VAT

w tym na towary eksportowane.

Charakterystyka konsumenta

W charakterystykach e-konsumentów w Serbii podkreśla się m.in. preferowanie lokalnych platform. Cechą charakterystyczną jest również, co prawda malejąca w ostatnich latach, nieufność wobec płatności online czego efektem jest m.in. duża popularność metody zapłaty gotówką przy odbiorze. Serbia jest krajem, który wciąż się rozwija a dochody mieszkańców są niższe niż w krajach UE, m.in. z tego powodu głównym kryterium zakupów online jest dla Serbów cena.

Popularne metody płatności

  1. Płatność przy odbiorze (Cash on delivery)
  2. Płatność kartą (Visa, MasterCard, Maestro, DinaCard)
  3. Przelew bankowy (Banca Intesa, Komercijalna Banka)

Popularne metody dostawy

  1. Dostawa kurierem (Postexpress)
  2. Dostawa do punktu odbioru (m.in. stacje benzynowe, automaty paczkowe)

W których krajach Serbowie najchętniej kupują online?*

-

-

-

-

-

-

Wskaźniki marketingowe

Najpopularniejsze media społecznościowe wg udziału w rynku (2025)

77%

Facebook

15%

Instagram

3,5%

Twitter

Wybrane artykuły

Bałkany Zachodnie

Bałkany Zachodnie: ostatni niewykorzystany rynek Europy. Dlaczego to najlepszy moment na ekspansję e-commerce?

Strategia

Przez wiele lat Bałkany funkcjonowały w świadomości polskich firm jako kierunek ciekawy, ale nieoczywisty. W strategiach wzrost...

Źródła:

1, 2, 3, 4, 5,6, 7, 8, 9, 10, 11, 12

 

Ocena poziomu cen
Ocena poziomu cen została przedstawiona w formie wizualnej na podstawie interpretacji źródła OECD „Wskaźnika poziomu cen” (Price level indices) z wykorzystaniem pięciostopniowej skali wskaźnika poziomu cen.
Wskaźnik poziomu cen jest wyrażony w stosunku parytetu siły nabywczej do rynkowych kursów wymiany. Na poziomie PKB, porównawcze poziomy cen stanowią miarę różnic w ogólnych poziomach cen w poszczególnych krajach. Wskaźnik ten jest mierzony jako indeks.