Rumunia - charakterystyka rynku e-commerce

Rumuński rynek e-commerce osiąga roczne obroty na poziomie ok. 7 mld euro a udział kanału online w całości sprzedaży detalicznej to około 8%. Kraj ten znajduje się raczej w tyle jeśli chodzi statystki e-commerce dotyczące np. firm sprzedających towary i usługi online czy odsetka internautów robiących zakupy w sieci (ok. 46% w ciągu 12 miesięcy). Sprzedaż online prowadzi nieco ponad 11% tamtejszych firm (zatrudniających powyżej 9 osób).

Rumunia należy do mniej zamożnych krajów UE – PKB na mieszkańca (wyrażony w standardzie siły nabywczej) wynosi 27 100 (77% średniej UE).

Waluta

lej rumuński (RON)

Populacja

19,043

(mln/2022)

Ocena poziomu cen

$

(2022)

Charakterystyka rynku e-commerce

Dostęp do internetu 2022:

89.41%

Robi zakupy online 2022:

45.73%

Udział e-commerce w handlu retail:

14%

Wzrost rynku 2023-2027:

13.2%

Wzrost dochodów e-commerce 2023:

28.3%

Konsumenci kupujący w lokalnych sklepach (w ostatnich 3 miesiącach):

25.59%

Konsumenci kupujący z innych krajów UE:

4.85%

Konsumenci kupujący z innych krajów (UE i poza UE):

5.63%

Najpopularniejsze branże e-commerce

Moda

Żywność i środki higieny osobistej

Elektronika i media

Zabawki, Hobby i DIY

Meble
i wyposażenie

Najpopularniejsze platformy e-commerce

Marketplace

Porównywarki cen

Compari

Shopmania

Stawki VAT

19%

Podstawowa stawka VAT

9%

Obniżona stawka VAT

w tym żywność i napoje (z wyłączeniem napojów alkoholowych), niektóre produkty farmaceutyczne, kwiaty cięte i rośliny do produkcji żywności

5%

Obniżona stawka VAT

w tym książki, prasa, niektóre produkty farmaceutyczne

Charakterystyka konsumenta

Rumuńscy konsumenci preferuję sklepy o najniższych cenach i najszybszych metodach dostawy. Przy zakupach lubią również wspierać się rekomendacjami znajomych. Jest to rynek o wciąż dużym potencjale, choć nie brak na nim barier utrudniających wejście zagranicznym firmom. Jedną z nich jest np. brak niektórych form finansowania zakupów – wchodząc na rynek warto zapewnić m.in. możliwość płatnością kartami.

Rumuńscy konsumenci preferują raczej lokalne niż zagraniczne sklepy i myśląc o obecność na tamtejszym rynku warto zadbać o stworzenie na miejscu odpowiedniej bazy do obsługi klientów online. Z drugiej strony, coraz mocniejsza obecność niektórych polskich marek w Rumunii może zwiększać przychylność lokalnych konsumentów w stronę towarów znad Wisły. Znawcy rynku podkreślają, że rumuńscy konsumenci preferuje maksymalnie uproszczony proces zamawiania – bez konieczności rejestracji czy podawania dużej liczby danych osobowych w związku z zakupem. Atutem będzie również przekonanie konsumentów o pełnym bezpieczeństwie transakcji dokonywanych na naszej platformie.

Popularne metody płatności

  1. Płatność gotówką przy odbiorze przesyłki
  2. Karta debetowa lub kredytowa
  3. Pay-by-link (Netopia, PayU)
  4. E-portfel (PayPal, Apple Pay, Google Pay)

Popularne metody dostawy

  1. Dostawa kurierem (Poșta Română, Fan Courier, GLS, Cargus, Packeta)
  2. Odbiór w paczkomacie (Sameday Easybox)
  3. Odbiór w sklepie stacjonarnym

Wskaźniki marketingowe

Najpopularniejsze kanały social media 2023

96%

Facebook

2%

Instagram

1%

Twitter

Źródła:

1, 2, 3, 4, 5, 6 ,7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16

Ocena poziomu cen
Ocena poziomu cen została przedstawiona w formie wizualnej na podstawie interpretacji źródła Eurostat „Wskaźnika poziomu cen (Price level index) z wykorzystaniem pięciostopniowej skali wskaźnika poziomu cen.
Wskaźnik poziomu cen jest wyrażony w stosunku parytetu siły nabywczej do rynkowych kursów wymiany. Na poziomie PKB, porównawcze poziomy cen stanowią miarę różnic w ogólnych poziomach cen w poszczególnych krajach. Wskaźnik ten jest mierzony jako indeks.