Portugalia - charakterystyka rynku e-commerce

Portugalia, chociaż kojarzona z wielowiekowymi tradycjami handlu, w obszarze e-commerce jest krajem pozostającym nieco w tyle za europejską czołówką. Obroty na konsumenckim rynku e-commerce w tym kraju szacuje się na około 8,5 mld euro. Blisko 20% portugalskich firm korzysta w działalności handlowej z kanału online. Portugalczycy jako e-konsumenci mają jeszcze duży, ukryty potencjał – niewiele ponad 50% z nich dokonało zakupów przez internet w ostatnich 12 miesiącach.

Portugalia należy do mniej zasobnych państw UE – PKB na głowę w standardzie siły nabywczej wynosi 27 200 (77% średniej UE). Ceny nie są wygórowane – indeks OECD wynosi 73 (średnia OECD=100)

Waluta

euro (EUR)

portugalia

Populacja

10,352

(mln/2022)

Ocena poziomu cen

$

(2022)

Charakterystyka rynku e-commerce

Dostęp do internetu 2022:

88,15

Robi zakupy online 2022:

53,53

Udział e-commerce w handlu retail:

7,7

Wzrost rynku 2023-2027:

12

Wzrost dochodów e-commerce 2023:

24,6

Konsumenci kupujący w lokalnych sklepach (w ostatnich 3 miesiącach):

36,3

Konsumenci kupujący z innych krajów UE:

19,06

Konsumenci kupujący z innych krajów (UE i poza UE):

22,66

Najpopularniejsze branże e-commerce

Moda

Elektronika i media

Żywność i środki higieny osobistej

Zabawki, Hobby i DIY

Meble
i wyposażenie

Najpopularniejsze platformy e-commerce

Marketplace

Porównywarki cen

Kuantokusta.pt

Stawki VAT

23%

Podstawowa stawka VAT

13%

Obniżona stawka VAT

6%

Obniżona stawka VAT

Charakterystyka konsumenta

Zakup w Internecie był dla wielu Portugalczyków raczej koniecznością niż wyborem – tak niektóre raporty opisywały postawy tamtejszych konsumentów w trakcie pandemii. Pogląd ten znajduje potwierdzenie w statystykach pokazujących odsetek dokonujących zakupy w sieci. Przywiązanie do tradycyjnych sklepów pozostaje domeną przede wszystkim starszych mieszkańców Portugalii, którzy preferują bezpośredni kontakt ze sprzedawcą. Portugalia borykała się przez wiele lat z problemami gospodarczymi, co odcisnęło swoje piętno na zrachowaniach konsumentów. Na zakupach nie są impulsywni, zwracają uwagę na ceny, szukają promocji. Lubią też gdy towar przychodzi szybko (najlepiej następnego dnia) a najlepiej jeśli nie trzeba za taki ekspresowy transport dopłacać. Są też lojalni wobec marek - szczególnie spożywczych. Lubią dbać swoje zdrowie i dobre samopoczucie, dlatego często wybierają naturalne produkty i żywność organiczną – przyznają znawcy rynku.

Popularne metody płatności

  1. E-portfel (MB Way, PayPal, Apple Pay)
  2. Karta kredytowa lub debetowa
  3. Przelew bankowy
  4. Płatność przy odbiorze

Popularne metody dostawy

  1. Dostawa kurierem do domu
  2. Dostawa do punktu odbioru (PUDO)

Najpopularniejsze kierunki zakupów cross-border

35%

Chiny

20%

Hiszpania

6%

Wielka Brytania

Wskaźniki marketingowe

Najpopularniejsze kanały social media 2023

71%

Facebook

13%

Instagram

7%

Twitter

Źródła:

1, 2, 3, 4, 5, 6 ,7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16

CTT, E-commerce report 2022

Ocena poziomu cen
Ocena poziomu cen została przedstawiona w formie wizualnej na podstawie interpretacji źródła OECD „Wskaźnika poziomu cen” (Price level indices) z wykorzystaniem pięciostopniowej skali wskaźnika poziomu cen.
Wskaźnik poziomu cen jest wyrażony w stosunku parytetu siły nabywczej do rynkowych kursów wymiany. Na poziomie PKB, porównawcze poziomy cen stanowią miarę różnic w ogólnych poziomach cen w poszczególnych krajach. Wskaźnik ten jest mierzony jako indeks.