Portugalia, chociaż kojarzona z wielowiekowymi tradycjami handlu, w obszarze e-commerce jest krajem pozostającym nieco w tyle za europejską czołówką. Obroty na konsumenckim rynku e-commerce w tym kraju szacuje się na około 8,5 mld euro. Blisko 20% portugalskich firm korzysta w działalności handlowej z kanału online. Portugalczycy jako e-konsumenci mają jeszcze duży, ukryty potencjał – niewiele ponad 50% z nich dokonało zakupów przez internet w ostatnich 12 miesiącach.
Portugalia należy do mniej zasobnych państw UE – PKB na głowę w standardzie siły nabywczej wynosi 27 200 (77% średniej UE). Ceny nie są wygórowane – indeks OECD wynosi 73 (średnia OECD=100)
Charakterystyka rynku e-commerce
Mieszkańcy z dostępem do internetu (2023):
Mieszkańcy robiący zakupy online (2023):
Wartość udziału e-commerce w handlu:
Prognozowany wzrost rynku e-commerce (2024-2028):
Wzrost dochodów sektora e-commerce (2024):
Konsumenci kupujący w lokalnych sklepach (w ostatnich 3 miesiącach):
Konsumenci kupujący z innych krajów UE:
Konsumenci kupujący z innych krajów (UE i poza UE):
Zabawki, Hobby i DIY
Elektronika i media
Moda
Meble
i wyposażenie
Żywność i środki higieny osobistej
Marketplace
Amazon.es
Ebay.es
Fnac
Casadellibro
Amazon.com
Porównywarki cen
Kuantokusta.pt
23%
Podstawowa stawka VAT
13%
Obniżona stawka VAT
6%
Obniżona stawka VAT
Charakterystyka konsumenta
Zakup w Internecie był dla wielu Portugalczyków raczej koniecznością niż wyborem – tak niektóre raporty opisywały postawy tamtejszych konsumentów w trakcie pandemii. Pogląd ten znajduje potwierdzenie w statystykach pokazujących odsetek dokonujących zakupy w sieci. Przywiązanie do tradycyjnych sklepów pozostaje domeną przede wszystkim starszych mieszkańców Portugalii, którzy preferują bezpośredni kontakt ze sprzedawcą.
Portugalia borykała się przez wiele lat z problemami gospodarczymi, co odcisnęło swoje piętno na zrachowaniach konsumentów. Na zakupach nie są impulsywni, zwracają uwagę na ceny, szukają promocji. Lubią też, gdy towar przychodzi szybko (najlepiej następnego dnia), a najlepiej, jeśli nie trzeba za taki ekspresowy transport dopłacać. Są też lojalni wobec marek - szczególnie spożywczych. Lubią dbać swoje zdrowie i dobre samopoczucie, dlatego często wybierają naturalne produkty i żywność organiczną – przyznają znawcy rynku.
41%
Chiny
38%
Hiszpania
4%
Stany Zjednoczone
Wskaźniki marketingowe
73%
14%
5%
Źródła:
1, 2, 3, 4, 5, 6 ,7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16
CTT, E-commerce report 2022
* Wartość procentowa odnosi się do kraju wskazanego przez respondentów w badaniu IPC 2022, w którym spytano 33009 respondentów o kraj, w którym dokonali ostatniego zakupu cross-border. Źródło: „Cross-border e-commerce shopper survey 2022. Key findings”, International Post Corporation, January 2023.
Ocena poziomu cen
Ocena poziomu cen została przedstawiona w formie wizualnej na podstawie interpretacji źródła OECD „Wskaźnika poziomu cen” (Price level indices) z wykorzystaniem pięciostopniowej skali wskaźnika poziomu cen.
Wskaźnik poziomu cen jest wyrażony w stosunku parytetu siły nabywczej do rynkowych kursów wymiany. Na poziomie PKB, porównawcze poziomy cen stanowią miarę różnic w ogólnych poziomach cen w poszczególnych krajach. Wskaźnik ten jest mierzony jako indeks.