Portugalia - charakterystyka rynku e-commerce

Portugalia, chociaż kojarzona z wielowiekowymi tradycjami handlu, w obszarze e-commerce jest krajem pozostającym nieco w tyle za europejską czołówką. Obroty na konsumenckim rynku e-commerce w tym kraju szacuje się na około 8,5 mld euro. Blisko 20% portugalskich firm korzysta w działalności handlowej z kanału online. Portugalczycy jako e-konsumenci mają jeszcze duży, ukryty potencjał – niewiele ponad 50% z nich dokonało zakupów przez internet w ostatnich 12 miesiącach.

Portugalia należy do mniej zasobnych państw UE – PKB na głowę w standardzie siły nabywczej wynosi 27 200 (77% średniej UE). Ceny nie są wygórowane – indeks OECD wynosi 73 (średnia OECD=100)

Waluta

euro (EUR)

portugalia

Populacja

10,467

(mln/2023)

Ocena poziomu cen

$

(2022)

Charakterystyka rynku e-commerce

Mieszkańcy z dostępem do internetu (2023):

86,38%

Mieszkańcy robiący zakupy online (2023):

54,75%

Wartość udziału e-commerce w handlu:

8,7%

Prognozowany wzrost rynku e-commerce (2024-2028):

8,6%

Wzrost dochodów sektora e-commerce (2024):

13,6%

Konsumenci kupujący w lokalnych sklepach (w ostatnich 3 miesiącach):

36,18%

Konsumenci kupujący z innych krajów UE:

19,9%

Konsumenci kupujący z innych krajów (UE i poza UE):

24,85%

Najpopularniejsze branże e-commerce

Zabawki, Hobby i DIY

Elektronika i media

Moda

Meble
i wyposażenie

Żywność i środki higieny osobistej

Najpopularniejsze platformy e-commerce

Marketplace

Porównywarki cen

Kuantokusta.pt

Stawki VAT

23%

Podstawowa stawka VAT

13%

Obniżona stawka VAT

6%

Obniżona stawka VAT

Charakterystyka konsumenta

Zakup w Internecie był dla wielu Portugalczyków raczej koniecznością niż wyborem – tak niektóre raporty opisywały postawy tamtejszych konsumentów w trakcie pandemii. Pogląd ten znajduje potwierdzenie w statystykach pokazujących odsetek dokonujących zakupy w sieci. Przywiązanie do tradycyjnych sklepów pozostaje domeną przede wszystkim starszych mieszkańców Portugalii, którzy preferują bezpośredni kontakt ze sprzedawcą.
Portugalia borykała się przez wiele lat z problemami gospodarczymi, co odcisnęło swoje piętno na zrachowaniach konsumentów. Na zakupach nie są impulsywni, zwracają uwagę na ceny, szukają promocji. Lubią też, gdy towar przychodzi szybko (najlepiej następnego dnia), a najlepiej, jeśli nie trzeba za taki ekspresowy transport dopłacać. Są też lojalni wobec marek - szczególnie spożywczych. Lubią dbać swoje zdrowie i dobre samopoczucie, dlatego często wybierają naturalne produkty i żywność organiczną – przyznają znawcy rynku.

Popularne metody płatności

  1. Karta kredytowa lub debetowa (VISA, Mastercard)
  2. E-portfel (Multibanco, PayPal, Apple Pay)
  3. Przelew bankowy
  4. Płatność przy odbiorze

Popularne metody dostawy

  1. Dostawa kurierem (CTT Correios de Portugal, SEUR, DPD, DHL, UPS)
  2. Dostawa do punktu odbioru

W których krajach Portugalczycy najczęściej kupują online?*

41%

Chiny

38%

Hiszpania

4%

Stany Zjednoczone

Wskaźniki marketingowe

Najpopularniejsze media społecznościowe wg udziału w rynku (2023)

73%

Facebook

14%

Instagram

5%

Pinterest

Źródła:

 

1, 2, 3, 4, 5, 6 ,7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16

CTT, E-commerce report 2022

 

* Wartość procentowa odnosi się do kraju wskazanego przez respondentów w badaniu IPC 2022, w którym spytano 33009 respondentów o kraj, w którym dokonali ostatniego zakupu cross-border. Źródło: „Cross-border e-commerce shopper survey 2022. Key findings”, International Post Corporation, January 2023.

 

Ocena poziomu cen
Ocena poziomu cen została przedstawiona w formie wizualnej na podstawie interpretacji źródła OECD „Wskaźnika poziomu cen” (Price level indices) z wykorzystaniem pięciostopniowej skali wskaźnika poziomu cen.
Wskaźnik poziomu cen jest wyrażony w stosunku parytetu siły nabywczej do rynkowych kursów wymiany. Na poziomie PKB, porównawcze poziomy cen stanowią miarę różnic w ogólnych poziomach cen w poszczególnych krajach. Wskaźnik ten jest mierzony jako indeks.